*Lokakuun `09 Mahapyöriäiset Marraskuussa* *****...Viimeiset nyytit mahasta ulos...***** (Listaan päivitettävät tiedot yv:nä!!!)

Itku ja masuvaivat: Meilläkin itketään usein, mutta vaihtelevasti. Joskus viisi tuntia putkeen, joskus vain 15 min. Useimmiten itku alkaa pian syötön jälkeen, joten masuvaivoihin liittyy. Meilläkin nyt kokeilussa vyöhyketreapia, ensimmäinen hoitokerta pahensi, mutta me jatketaan jalkapohjien painelua ja muutakin hierontaa kotona. Käytössä on myös Cuplaton, en tiedä auttaako, ehkä vähän. Onko kukaan kokeillut Disflatyliä, olen kuullut että se voisi olla tehokkaampi. Pitää kait testata se seuraavaksi. olin kyllä kuvitellut vauva-arjen vähän toisenlaiseksi, on tämä koliikki kyllä rankkaa... :(
 
Aku
Huomenta!

Marsupilami
Meillä mun mielestä toi huuto ei painotu mitenkään erityisesti iltaan.Tai siis se vaihtelee päivittäin.Välillä kitistään enemmän pitkin päivää ja toisena päivänä sit taas yhtäsoittoa koko ilta.Ja täällä huuto ei oo sellasta jatkuvaa pää punasena karjumista vaan alkaa kun nappia painamalla,rääkyy hetken ja kipristelee.Sit ollaan jokunen minuutti rauhassa kunnes taas tulee kipristys ja itku.Jos noita kramppeja tulee useempi ihan perätysten niin sit saattaa huutaa pidemmän pätkän pää punasena,yleensä rauhottuu kun pyörittelee ja ettii just sitä sillä hetkellä hyvää asentoa.Myös yleensä kakkaamista edeltää kitinä joka sit rauhottuu hetkeks kun on ssanu kakattua.Ja syömisen kanssa mun mielestä on selkee yhteys.Hetken on tyytyväinen ruuan jälkeen mutta sitten alkaa taas kitinä ja ähkiminen.

Meillä on ehkä vähän nyt helpottanu kun tutti on alkanu kelvata edes sillon tällön.Meillä likka meinaan tulkitsee joka kipristyksen näläks ja roikkuu sit tissillä koko ajan.Jolloin maha ei kerkee missään vaiheessa "levätä" ja olo ei ainakaan helpota.Cuplatonit on täällä käytössä mut en huomaa suurta eroa,Rela-tipat jätin pois kun tuntui vaan pehenevan niistä.Nyt vaihdoin Jekovitit johonkin uuteen DisneyBaby d-tippoihin (öljypohjaiset),tällä tosin ei tunnu olevan juurikaan merkitystä.

Hurjasti kyllä vaihtelee tuo hereillä oloaika typyllä.Tuntuu että toisina päivinä valvotaan ja mennään tunnin tirsoilla silloin tällöin ja välillä taas nukutaan monta tuntia ja herätään nippanappa syömään kun taas uni maistuu.Taitaa toi kasvaminen väsyttää.Viime neuvolassa oli 4250g(+ 680g syntymäpainoon/3vko) ja 53cm (+3cm/ 3vko).

-Aku ja typy
 
Meilläkin on nyt huudettu, kitisty ja valvottu muutama yö :( Oon aika poikki. Ihan suoranaista huutoa ei ole paljon mutta kun neiti ensimmäisen kerran yöllä herää, on häntä ollut aika mahdoton saada takaisin nukkumaan. Viime yönä nukkui välin 22-01 ihan nätisti ruokailtuaan. Mutta kun heräsi niin en saanut häntä ennen viittä nukkumaan ja tuolloinkin van tunniksi:( Aamulla nukuttiin sitten useampi tunti sentään. Luulen,että tytöllä voisi pieniä mahanpuruja olla mutta ei mitään vakavaa. Miksi siis killittää silmät auki keskellä yötä? :/ ja pitää sellaista ähinää ja kitinää?
"Pienempänä" se oli aina nälkä tai vaippa, ne kun tsekkasi päästiin takaisin nukkumaan. Tuntuu että hänestä on tullut vähän vaativampi.

Yritän opettaa tuttia, myöhemmän vieroittamisen uhallakin, mutta ei oikeen kelpaa neidille tuokaan.

 
Aku
Peppi esikoisella kokeiltiin Disflatylia ja se aiheutti meillä hirveetä puklailua.Eli meille ei ollut apua kun tuli aina kaikki kaaressa pihalle syötön jälkeen.Annostushan siinä on isompi ja tavallaan helpompi käyttää kun annetaan harvemmin.Jos vaan ei oo tapimusta tohon puklailuun niin varmaan tomii ihan jees.
 
Kävin eilen kirjoittaa pienen pätkän samalla kun poikaa syötin, mutta se ilmeisesti kadonnutjohonkin bitti-taivaaseen :ashamed:

Ihan ensimmäisenä kuitenkin erittäin paljon voimia kaikille masuvaivaisten äideille! :hug:

Käytiin siis eilen pojan kanssa siellä jälkipolilla kun hän oli sen alle 2vrk kun kotiutui, ja siellä oli kaikki hyvin. Olen hieman ollut huolissani, että riittääkö mun maito, mutta sekin huoli katosi kun painoa oli tullut hyvin. Pontus painoi 4vrk:n ikäisenä vain 15g vajaa syntymäpainonsa. Maanantaina kun sairaalasta päästiin niin painoa oli 3445g ja eilen painoa oli jo 3640g. Tänään ensimmäinen neuvolakäyntikin.

Ekana yönä kotona Pontus nukkui 02-8.30 ja tiistai-keskiviikko välisenä yönä sitten heräilikin 2,5 tunnin välein syömään. Eilen illalla poika taas tankkasi niin hyvin että nukkuikin sitten yhtäsoittoa 01-7.30. Oli ihanaa kun ei tarvinnut herätä itsekkään kesken unien, jotenkin niin paljon pirteämpi vaikkei ne yöunet nyt kauhean pitkät ollutkaan. :heart:

Maidot pysyy sisällä, että täällä ei olla vielä kertaakaan puklailtu - kaipa tuo ajattelee että se on hyvän maidon tuhlausta :D :D Vaatteet mennyt kerran vaan pesuun kun vaippa falskas kakat pitkin poikin poikaa.

chilitin ja Pontus 5vrk
 
Meillä on tuon nukahtamisen kanssa tullut ongelmia. Eilen illalla nukahti suht ajoissa, jo 23 tienoilla, mutta heräsi sitten yhden aikaan ja sitten ei meinannutkaan uni tulla silmään. Otin lopulta pojan meidän väliin ja siinäkin venkoili aikansa. Joskus kolmen aikoihin lopulta uskalsin siirtää takaisin omaan sänkyynsä.
Eilen muuten nosti ekaa kertaa pään vatsalla ollessaan ihan kunnolla ylös :) Pari kertaa on yrittänyt aiemminkin, mutta ei oo vielä voimat riittäneet. Nyt kannatteli sitten tosi hienosti :) Ihana seurata miten toinen kehittyy niin vauhdilla!

Flora + L-poika 4vk
 
Meillä toistaiseksi nukuttu yöt suht hyvin mutta tyttö on tietty vielä pienempi muiden vauvoihin verrattuna. Iltaisin kitisee enemmän. Tänään aloitetaan d-tipat, toivotaan ettei lisää masuvaivoja. Meillä tyttö syö tuttia innokkaasti ja itkuihin on välillä auttanut myös kapalointi Pitää kyllä hommata joku kantoliina, koska itellä on tosta pystyssä kantelusta hartiat ihan jumissa.

On toi imetys kyllä karmeaa puuhaa ainakin täällä. Kovasti haluaisin siitä nauttia mutta kipu tekee sen sietämättömäksi. Tänään kävin näyttämässä rintoja kättärilla; molemmista nänneistä puuttuu paloja ja valuu jotain kudosnestettä ja molemmat nännit ihan kirkkaanpunaset. Vaikka siis imetän kumeilla. Uutena ongelmana nyt suihkutissit, varsinkin vasen, josta maitoa tulee niin paljon että tyttö meinaa syödessään tukehtua ja yöllä sänky lainehtii maidossa. Muistaakseni paapelolla oli sama ongelma, osaatko antaa mitään vinkkejä? Pakko ois pumppailla pahimipia kiristyksiä pois mutten halua toisaalta lisätä maidontuotantoa enää yhtään. Yritän nyt pari päivää pumppailla ja syöttää pullosta jos nää nännit vään rauhoittuis.
 
5 tuntia yhteinäistä unta :D :D :D Onpa eri olo!!!
Isäntä illalla paineli jalkapohjia, huuto oli kyllä ihan kamala, mutta sitten kylvyn ja itkun jälkeen nukahti 22 aikaa. Itse sammuin ennen 23 ja heräsin 4 aikaan aamu yöllä, että poika on tississä :saint: Mitään havaintoa ei ole, milloin olen hänet siihen ottanut, mutta sainpahan nukkua.

Tänään soittelin neuvolaan tuosta pojan syömisestä ja huutamisesta, ja tultiin siihen tulokseen, että velliin aletaan totuttelemaan. Pikku lusikallinen aamuisin alkuun, ja jos ei huuto pahene, niin siirrytään sitten iltavelleihin. Samalla minä aloitan 1 oluen juomisen, että saataisi elvytettyä maidon tuotantoa. Saisi tuon korvikkeen vielä jättää pois. Mutta jos ei onnistu niin sitten ei. Kokeillaan.

Poika kun tankkaa, niin huuto tosiaan kauheaa, joten hoitajakin sanoi puhelimessa, että suolisto venyy ja aiheuttaa siksi huudon / krampit.

Luumumehua annetaan nyt myös, että ei mene kovalle maha vellistä.
Josko tämä tästä...
Tuo 3v likka oli 7 viikkoinen kun alettiin antamaan velliä, joten en kauheasti huonoa omaatuntoa suostu potemaan tästä aikaisesta ajankohdasta.

Vyöhyketerapeutti muuten sanoi, että jos äiti kestää kuunnella sitä jalkapohja painelun aiheuttamaa huutoa, niin sillä on useinkin nopeampi ja tehokkaampi vaikutus, kuin tuolla lempeämmällä keinolla.
Meille on tämä parempi vaihtoehto, joten vyöhyketerapia saa jäädä tältä osin tähän.

Marsupilami & jätkä 5vko 4pvä
 
Hei! Oon käynyt lueskelemassa teidän juttuja täällä ja nyt oli pakko tulla kyseleen. Onko kellään kokemuksia pidempiaikaisesta rintakumin käytöstä? Onnistuuko yleensäkään? Mä oon joutunut käyttään rintakumia imetyksessä alusta asti eli vajaat 3 viikkoa. Rinnasta ei saa kunnon imuotetta, mut kumin kans onnistuu hyvin. Hieman vaan askarruttaa että vähentyykö maidon määrä, jos ei voi imettää ilman kumia? Ollaan välillä yritetty pois sen käytöstä, mut vauva hermostuu ku ei saa maitoa tulemaan :'( Oisko kellään hyviä vinkkejä tai kokemuksia?
 
Heippa pitkästä aikaa! En ole tänne ehtinyt kirjoittelemaan ja nyt sain luettu teidän kirjoitukset.

Onnea kaikille vauvaantuneille! :flower: :heart:

Voimia kaikilla masuvaivoista kärsiville. :hug:

Arki on täällä sujunut hyvin. Olin itse viime viikolla kipeänä. Kuumetta oli parhaillaan melkein 40 astetta, muita oireita ei sit ollut. Sain rintatulehduksen. Rinnat ei onneksi päässyt kipeytymään kovin paljon, pientä punoitusta oli. Sain siihen sitten antibioottikuurin. Kuume onneksi laski aika nopeasti sen jälkeen. En jaksanut vauvaa hoitaa kuin sen verran, että imettää jaksoin. Onneksi imettäminen ei tuntunut kovin kipeältä. Nyt on tuosta taudista parannuttu. Tuo vei voimia aika paljon, mut nyt jo normaali olo.

Meillä ei ole paljon ole vatsavaivoista kärsitty. Neiti röyhtäilee hyvin syöttöjen yhteydessä. Ilmaakin tulee pepusta hyvin pois. Nyt on ongelmana ollut vähän se, että neiti on pitänyt kakkaamisesta muutaman päivän taukoa. Ei ole kuitenkaan tuntunut häntä paljon haittaavan. Johtuu varmaan osittain mun antibioottikuurista. D-vitamiinit on aloitettu, saa nähdä tuleeko niistä vatsavaivoja.

Meillä yöt on mennyt aika hyvin. Neiti menee nukkumaan siinä 21-22 ja herää viiden tai kuuden tunnin päästä syömään. Välillä ei tahdo nukkua uudelleen heti. Touhuaa omiaan joko omassa sängyssä tai sit vieressä. On nukkunut yöt omassa sängyssä. Päivisinkin on nukkunut kohtalaisesti, vaikka välillä taisteleekin unta vastaan. Siitä tulee sitten huutoa, kun on väsynyt mut ei haluaisi nukkua.

Eilen käytiin neuvolassa. Neitille on tullut painoa hyvin lisää. Pituutta on tullut vähemmän. Välillä olen ajatellut, et riittääkö mun maito. Kai se riittää, kun neiti klasvaa ja tulee tyytyväiseksi syömisen jälkeen.
Pullosta ollaan nyt pari kertaa kokeiltu antaa. On siitä syönyt ihan hyvin. Pullosta ei saa maitoa kuin silloin, jos olen jossain käymässä.
Ensin ajattelin, että tuttia en paljon anna, mut nyt on ollut pakko antaa. Neidillä on niin kova imemisen tarve. Ei voi kuitenkaan koko aikaa olla tissillä. Kai siitä tutista sitten jollain tavalla eroon pääsee.

Nasuli08+Nöpöliini 3vk+4 päivää
 
äidee: onhan niitä jotka imettää kuukausia rintakumin kanssa. Mulla oli kyllä se tilanne ettei vauva saanut rintakumin kanssa maitoa tarpeeksi ja tämä testattiin sairaalassa syöttöpunnituksin. Meille se ei siis sopinut, mutta kai normaalisti imetys onnistuu rintakumeillakin.

Totesin tuossa äsken vauvaa pukiessani, että meillä jää kohta jäädä 56-koon bodyt auttamatta liian pieniksi. Poika on varmaan nyt sen reilu 56cm että sikäli vois vielä sopia, mutta hänellä taitaa olla vähän pitkä selkä. Onneksi en hamstrannut tuotakaan kokoa kauhean paljon. 62cm vaatteita meillä onkin sitten vino pino.
 
Meillä oli eilen neuvola. Esikoinen sai samalla sikarokotteen, kovasti mietin sen antamista, mutta nyt on sitten annettu. Itse en saanut, koska kuulemma synnyttäneet ei enää kuulu riskiryhmään. Vielä edellisellä kerralla minullekin siitä puhuttiin, mutta näin ne ohjeet muuttuu.

Vauva oli neuvolassa 55,5cm (syntymäpituuteen +3,5cm) ja 4590g (syntymäpainoon +575g). Hyvin siis kasvaa, ikää herralla on huomenna 4 viikkoa. Meillä puklaillaan tosi kovasti. Välillä mietin, että onko enää normaalia, mutta ilmeisesti, kun paino kuitenkin nousee. Lakanat saa vaihtaa joka päivä ja vaatteet moneen kertaan päivässä.

Ristiäiset pidetään 12.12. Saimme kirkon seurakuntasalin varattua, on sitten enemmän tilaa ja kaikille astiat. Nimikin on melkein päätetty. Kävimme maanantaina isyydentunnustuksessa, joten siltäkin osin nimiasia on kunnossa. Tällä kertaa tunnustus oli ihan läpihuutojuttu, kesti n. 5 minuuttia. Esikoisen aikaa oli varsinaista kuulustelua. Mutta kai se on kun on toinen lapsi kyseessä.

Olemme päässeet vihdoin muuttamaan. Nyt on tilaa aiemman 44 neliön sijasta 95 neliötä, kyllä on mukavaa. Esikoinen on ihan innoissaan, kun on tilaa leikkiä. Hän alkoi nukkumaan omassa huoneessa ja kaikki on mennyt hienosti. Ei enää turhaan joudun yöllä heräilemään vauvan itkuun.

Vauva nukkuu kyllä hyvin, toissayönä jopa 7 tuntia putkeen. Normaalisti syötän noin puolenyön aikaa sitten 3 maissa ja aamulla 7-8 aikaan. Joten ihan mukavasti menee täällä.

Äidee Piti kommentoida sen verran, että minä syötin esikoista rintakumeilla kahden kuukauden ajan, jonka jälkeen syöminen onnistui jo ilmankin. Vierottaminen kävi suht helposti, muutama itkuinen syöttökerta piti kärsiä ja sitten se sujui jatkossa hyvin. Tätä uutta vauvaa syötin kumien kanssa vain ne pari maidon nousun aikaista päivää, kun rinnat oli niin pinkeät ettei oikein meinannut saada otetta. Välillä vieläkin on otteen kanssa taistelua, mutta nyt jaksan jo sitkeästi yrittää tökätä rintaa suuhun. Esikoisen kanssa sitä oli itsekin enemmän hermostunut. Mutta sanoisin, että syötä vaan kumien kanssa, mutta yritä vaikka vetää kumi pois välistä, kun vauva on syönyt jonkin aikaa. Pikkuhiljaa oppii varmasti otteen ilman kumiakin. Äläkä stressaa vaikkei oppisi, kyllä sitä maitoa varmasti tulee, vaikka rintakumin kanssa syöttäisitkin.

Mukavaa viikonloppua!! Nyt nautin vielä hetken tästä rauhallisuudesta kun molemmat pojat nukkuu.

Mirmi + esikoinen 1v3kk + pikkuveli 4vk huomenna
 
moikka kaikille :wave:

ei meinaa nykyään aika enää riittää netissä surffailuun,joka päivä käyn kyllä pikasesti kuulumiset lukemassa mutta kirjottaminen on jäänyt vähemmälle :whistle:

meillä poika syö illalla vimosen kerran noin klo 23 ja silloin vaihdetaan yöppäri päälle ja mennään sänkyyn nukkumaan,seuraavan kerran herää noin 4-5 aikaan syömään ja sitten seuraavan kerran syö noin 8 aikaan aamulla.syöttöjen välit yöllä onneksi nukkuu hyvin,unissaan välillä ähisee ja puhisee ja sitten kuuluukin kova ääninen pieru ja taas hiljenee tyytyväinen täytyy kyllä olla että yöt sujuu meillä näin hyvin ja yhdellä syötöllä,saa äiteekin nukuttua kun aamulla joudun nousemaan 7-8 sälissä tuon toka nuorimman kanssa touhuumaan eikä voi jäädä nukkumaan pidempään.
päivisin meillä ollaankin sitten aika paljon hereillä,varsinkin iltapäivästä ja illasta valvoskelee paljon,välillä tyytyväisenä killittäen ja välillä mahanpuruja kitisten,onneksi mitään monen tunnin itkumaratooneja ei vielä ole ollut ja toivottavasti ei tulekaan,lähinnä kitisee ja itkee hetken kimakasti,jalat sätkii ja sitten lopettaa,eli ihan selkeetä mahanippailua on.
päivisin syödään sitten noin 4 tunnin välein.
ristiäiset meillä on sunnuntaina 29.11,tiistaina mennään tapaamaan pappia ja sopimaan virret sun muut jutut,nimikin on nyt päätettynä,kolme nimeä poitsu saa kuten kaikilla muillakin on
mites teillä muilla on oma paino tippunut,kun ihmettelen kun itsellä on paino jo 2.5kg alle lähtöpainon enkä edes imetä,joka vissiin yleensä tehokkaasti tiputtaa painoa,niin miten tää voi näin tippua kun syön kuiteskin kunnolla enkä edes liiku vielä juuri yhtään??no en kyllä valita mutta ihmettelenpähän vaan moista

voimia kaikille yöheräämisiin ja itkuihin :hug: :hug:

tarvii taas mennä.... :D

kaurisäiti ja pikku-isäntä 1kk 6pvä :heart: :heart: :heart:
 
Talvicci Eilen luin vielä ton sun vastauksen, että harsoa pidät vauvan pään alla sängyssä, niin kiitoksia paljon siitä! :) Kuvittelin että pyyhe olis hyvä, mutta harso olikin paljon imukykysempi. Pyyhkeestä tuli maidot läpi sänkyyn, mutta ei harsosta joka oli käytössä jo viime yönä. Tänään kävin ostamassa harsoja lisää...

Muillakin on saman kuulosia tarinoita vauvan itkuista kun meilläkin. Ajat vaihtelee, ja päivät on useesti erilaisia. Tänään esim. ollut käsittämättömän rauhallinen. Eilen illalla huusi älyttömästi, ja iltamaitoa juodessaan sai ihan ihme raivareita. Huitoi käsillään, potki, kynsi ja piti ääntä tissi suussa. Sitten kun tissi lipsahti suusta, alkoi huuto saman tien, ja pää alkoi pyörimään ja etsimään tissiä uudestaan suuhunsa. Pienokainen tempoo välillä tissiä sellaseen tyyliin mistä tulee mieleen, jos ootte nähneet, kuinka rastas vetää kastematoa maasta irti!!! :kieh: Aivan kamalan tuntuista. Mies otti sitten vauvan olohuoneeseen vähäksi aikaa, ja nukuin hetken, ja sitten kun vauva tuli takasin tissille, niin söi ja nukahti. Kerran aikasemmin on ollut yhtä kamala ilta ja alkuyö. Yhteistä niille päiville on ollut ainoastaan se, että päivällä söin ruokaa jossa on homejuustoa. Ei voi tietää johtuuko siitä, mutta sitä en ainakaan sitten enää syö... Mutta samantyylistä syömisraivaria ja ihme kiehnäämmistä pitää muulloinkin. Ei ehkä joka ilta, mutta tosi usein. En tiedä mitä sille pitäis tehdä. Loppuyön onneksi nukkuu aina aamuun asti hyvin.

Meillä on d-vitamiinina käytössä Minisun-tipat. Ne on sitä D3-vitamiinia ja vesiliukoiset. En oo huomannu että mahavaivat olis lisääntyneet niistä. Tyttö oli ennen vitamiinin aloittamistakin yhtä itkuinen.

Hanikka ja tyttö
 
Heippa kaikille!

Nopeeta käyn ilmoittautumassa tass etten putoa listoilta.. Meillä tyttö on nyt viikon ikäinen ja tuntuu että koko aika synnytyksestä on mennyt tasaisessa onnellisuus höyryissä :heart: Nyt tuntuu pikku hiljaa, että hormoonimyllerrys alkaa hieman tasoittumaan, vaikka edelleenkin päivät on hukassa enkä saa mitään aikaiseksi kun kaikki aika menee tuota pientä ihmettä ihastellessa

Hirveesti on tullut kirjoitusta tänne, enkä kerinnyt kuin murto osan lukemaan. Mahavaivoja täälläkin on ollut heti toisesta vuorokaudesta lähtien :'( Vauva itkee mahaa tunnista neljään tuntiin yöllä ja nyt on tullut hieman myös päiväitkujakin. Täytyykin lukea vielä tarkemmin noita teidän kokemuksia mahavaivoista. Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja syntymäpaino on lähes saavutettu.

Minulla on rintatulehdus ja siihen menee ab-kuuri eli kuumeessa ja kipeänä mennyt viime päivät. Onneksi mies on niin innokas vauvan hoitaja että olen saanut vain imettää ja levätä.

Seuraavalla kerralla sitten enemmän.

Santtu ja vauva 7 vrk
 
Hei!
Hanikka Meillä samanlaista käyttäytymistä tissillä. Tyttö välillä yhtäkkiä raivostuu tissi suussa ja huutaa ja kun ote irtoaa niin huutaa vielä lisää ja juuri pyörittelee päätään ja etsii tissiä. Sitten kun löytää niin ottaa muutaman superimun ja sitten taas alkaa örinä ja huuto. En oikein tajua mistä on kyse, mutta usein sitten vaihdan tissiä. Se auttaa lähes aina :) Mutta siis vaihdan, vaikka toinen rinta olisikin vielä suht täynnä. En tiedä oikein mikä tytöllä on kun sillä tavalla käyttäytyy...

Kaurisäiti: Kolmisen kiloa on jääny. Jossain välissä pitää kyllä mieluusti saada ne pois...

jahas, tähän jäi kirjoittelu, syöttämään--->

hemari ja syöppö

 
Kun aloin etsiskeleen tietoa noista rintaraivareista, niin imetystuki-sivuilta löytyi kaikkea. Samalla hoksasin että imuote meillä on väärä! Mut kaikista ohjeista huolimatta en onnistu siinä. Täytyy varmaan pyytää oikein konkreettista apua jostain. Aluksikin sitä epäilin, mutta neuvolan täti katsoi imuotteen ja sanoi sen olevan ok. Mutta melkein kaikki viittaa väärään imuotteeseen! Esim. huulipunapuikon muotoinen nänni, jossa valkoinen kohta imun jälkeen. Ja rintoihin sattuu todella paljon imetyksen jälkeen ja imetysten välillä. Ei siis nänneihin, vaan syvälle rintaan vihloen, ja säteillen välillä muuallekin, käsiin yms. Neuvolassa ei tiennyt sellaisesta yhtään mitään, sanoi vaan että "ihmiset kokee kivun voimakkuuden niin eri tavoilla" Joo, eli epäili mua luulosairaaksi, näin rivien välistä luettuna :kieh: No mut onneks on netti...

Suihkutissit taitaa löytyä myös, koska vauvalta tulee maitoa nenästäkin aika paljon syömisen aikana, ja yskii useesti. Eli ei uskalla ottaa tissiä kunnolla suuhunsa kun pelkää varmaankin singahtavansa maidon paineesta vastapäiseen seinään? :LOL: Mut olen kyllä aika neuvoton tässä tilanteessa. :'( Olis niin ihanaa jos tää sujuis paremmin. Kivunsietokyky mulla ennemminkin on korkea, koska ei oo tullu edes mieleen lopettaa imettämistä.
 
Moikka pitkästä aikaa!
Koitan vähän keretä näpyttelemään, ennen kuin taas äitiä tarvitaan :)
Päästiin kotiin sairaalasta vkn tutkimusten jälkeen. Vauva oli kaksi kertaa valoissa keltaisuuden vuoksí ja kaksi kertaa tutkittiin sydäntä ultralla. Nyt kaikki suht ok.. koputan puuta.. sydäntä seurataan edelleen. Kysyisin keltaisuudesta, kuinka kauan muiden vauvat olivat vielä keltaisia hoidon jälkeen? Meillä Anni vieläkin kasvoista ja pepusta vähän, vaikka viimesimmästä hoidosta 10 päivää. Terkka sanoo vain että kun syö ja kakkaa hyvin, niin ei haittaa. Painoa on tullut syntymäpainoon lisää 500g ja pitutta 5cm tässä vajaassa kolmessa viikossa, eli syö todellakin hyvin :) Kahdella vanhemmalla muksullakin oli silloin aikanaan keltaisuutta, mutten yhtään muista kauanko olivat sen värisiä.. Aion kyllä vaatia verikoetta jos tyttö vielä ensi viikolla saman värinen.
Sitten vielä sikaflunssa rokotteesta. Onko moni teistä jo ottanut?
Täällä sanottiin ensin etten kuulu enää riskiryhmään synnytettyäni (siis ennen synnytystä sanottiin näin) mutta sain onneksi kumminkin piikin tänä maanantaina. Tuon pienen tytön takia halusin, kun oon ihan kauhuissani riskeistä sydänvaivan takia. Haluan varoittaa niitä jotka eivät vielä saaneet rokotetta, kannattaa varautua siihen ettei itse pysty kovin hyvin hoitamaan vauvaa pariin päivään. Varmasti moni selviää kyllä helpommallakin kuin minä, mutta tosiaan suosittelen varautumaan kumminkin. Mulle ainakin nimittäin nousi kova kuume, ensin yön tärisin ja päivällä hikoilin, paikkoja särki, en pystynyt syömään ja meinasin pyörtyä. Rinnat olivat kanssa todella kipeät ja pelkäsin että maidot menee, mutta onneksi ei niin käynyt. Burana auttoi kyllä vähän ja meni tosiaan parissa päivässä ohi, mutta yksin en olisi selvinnyt vauvan kanssa millään. Joka tapauksessa en kadu että rokotuksen otin, veikkaan että itse tauti olisi kumminkin ollut huomattavasti pahempi!!

Jaahas, taas on mentävä. Tsemppiä masuvaivoista kärsiville, vähän samaa vaivaa täälläkin välillä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hanikka:
Kun aloin etsiskeleen tietoa noista rintaraivareista, niin imetystuki-sivuilta löytyi kaikkea. Samalla hoksasin että imuote meillä on väärä! Mut kaikista ohjeista huolimatta en onnistu siinä. Täytyy varmaan pyytää oikein konkreettista apua jostain. Aluksikin sitä epäilin, mutta neuvolan täti katsoi imuotteen ja sanoi sen olevan ok. Mutta melkein kaikki viittaa väärään imuotteeseen! Esim. huulipunapuikon muotoinen nänni, jossa valkoinen kohta imun jälkeen. Ja rintoihin sattuu todella paljon imetyksen jälkeen ja imetysten välillä. Ei siis nänneihin, vaan syvälle rintaan vihloen, ja säteillen välillä muuallekin, käsiin yms. Neuvolassa ei tiennyt sellaisesta yhtään mitään, sanoi vaan että "ihmiset kokee kivun voimakkuuden niin eri tavoilla" Joo, eli epäili mua luulosairaaksi, näin rivien välistä luettuna :kieh: No mut onneks on netti...

Suihkutissit taitaa löytyä myös, koska vauvalta tulee maitoa nenästäkin aika paljon syömisen aikana, ja yskii useesti. Eli ei uskalla ottaa tissiä kunnolla suuhunsa kun pelkää varmaankin singahtavansa maidon paineesta vastapäiseen seinään? :LOL: Mut olen kyllä aika neuvoton tässä tilanteessa. :'( Olis niin ihanaa jos tää sujuis paremmin. Kivunsietokyky mulla ennemminkin on korkea, koska ei oo tullu edes mieleen lopettaa imettämistä.
Kuulostaa tutulta. Täällä kans neidillä väärä imuote, "lumpsuttaa" rintaa ja imee ilmaa koko ajan masuunsa. Rinnat mulla kanssa "vihloo" ja tekee kipeetä kun tyttö syö. Mutta itseasiassa ihan viime päivinä huomaan että tuo lumpsuttaminen on vähentynyt ja jotenkin tyttö syö paremmin.
Joten toivotaan että helpottaa, siellä kans:)

Inka ja "Maisa" 6vko :heart:
 
Heipsan:)

Tuosta edellisestä mitä kirjoitin niin siitä johtuen tytöllä on masuvaivoja. Itkee masuaan lähinnä iltaisin mutta tänään myös itkeskellyt koko päivän:(
Muuten meillä voidaan oikein hyvin, ti käytiin neuvolassa ja neiti oli kasvanut hurjasti. Ikää siis 5,5vko ja 4975g (synt.3640g) ja 55cm (synt. 50cm). Mulla taitaa olla aika rasvaista rintamaitoa kun esikoinen kasvoi yhtä hyvin:D
Täysimetyksellä siis mennään..

Yöt mennään parilla herätyksellä mutta neiti ei nukahdakaan syötyään vaan alkaa ähisemään ja heilumaan, tutilla sitten yleensä nukahtaa. Nukkuu vielä mun vieressä..

Ekat hymyt tyttö väläytti tasan viikko sitten eli 5vko vanhana :heart: :heart:
On se niin ihana :heart:

Nyt ei muuta kuin iltapuuhiin, palaillaan :wave:

Pk-seutu joko kohta ois aikaa järjestellä tapaamista? :) Kiinnostais kovasti;)

Inka ja "Maisa" 6vko :heart:
 
Rintaraivareista: Meillä pikkumies sai viikko sitten kauheita raivareita tissillä. Olin ihan epätoivoinen, kun pariin päivään poika ei suostunut imemään, joten annettiin pullosta. Yritin siis imettää istualteen, mikä oli toiminut aiemminkin. No, päätin sitten vaihtaa makuuasentoon ja siinä imetys sujuu kuin leikki. Imetystukihenkilö sanoi, että voi olla kyse asentorajoitteisuudesta. Kannattaa siis testata erilaisia asentoja, ehkä joku toimii toista paremmin. Toivon toki, että meillä joskus vielä syödään tissiä istuenkin, sillä eihän missään kahvilassa noin vain voi heittää pitkäkseen. Tai sitten pitää kantaa retkipatjaa mukana. :D

Kummallista, eilinen päivä ja ilta meni loistavasti. Pikkumies on ollut supertyytyväinen, nyt yölläkin nukahti ilman huutoa ja heijausta. Käytiin siis torstaina vyöhyketerapiassa ja sitä on jatkettu kotona. Saas nähdä mitä tämä päivä tuo tullessaan...

Kuinka moni muuten nukuttaa vauvaa vieressä? Olin etukäteen ajatellut, että meillä ei nukuta perhepedissä, mutta masuvaivojen kanssa taisteltua tulin toisiin ajatuksiin. Ihanaahan se on nukkua pieni tuhiseva nyytti kainalossa. Vaan tarkoitus olisi kyllä saada pikkumies omaan sänkyyn.
 
Meillä valvottiin taas puoli neljään asti...Tai siis mies valvoi vauvan kanssa ja kiitos hänelle siitä kun itellä on tota univelkaa niin roimasti kertynyt, että teki oikein ihmeitä kun sai nukkua keskeytyksettä useamman tunnin. Mulla on vähän univaikeuksia tässä ilmennyt etten osaa öisin nukkua kunnolla, vaikka vauva nukkuisikin. No, jospa se tästä taas.
 
HEi kaikille pitkästä aikaa!

Tyttö kasvaa silmissä...ja nauraa ja kujertaa ja jos isin naama tulee näkökenttään hän kiljuu riemusta :D :heart:
AIvan mahtavaa..

Suhkutissiongelmaan en osaa valitettavasti antaa omakohtaisia vinkkejä...minun tisseille ei mitkään imetystukilistan vinkit auta ja voin vakuuttaa, että kokeiltu on :ashamed:

Mutta yleensä pitäisi toimia se, että imettää aina kaksi kertaa samasta rinnasta ja sitten vasta kolmas ja neljäs syöttö toisesta.
Ja jos pumpata pitää, niin sama homma kuin tuon imetyksen kanssa.

Itsellä tosiaan ei ole mitään vaikutusta vaikka tissit olisi levossa ja täynnä maitoa tunti tolkulla päivä toisen jälkeen, ei maito virta siitä miksikään muutu.

Meillä ei noita rinta raivareita ole tullut vielä...eiköhän niitäkin aikanaan ala tulla tännekkin...ongelma alkaa olla lähinnä se, että tyttö ei malta aina keskittyä siihen syömiseen, vaan mielellään alkaa nauramaan ja jokeltamaan tissillä, kun häntä katselen tai silittelen...sitten tissi rötköttää siinä suunpielessä ja tyttö kujertaa ja hymyilee maitovana poskia pitkin valuen :LOL: :LOL:
Eli usein jää syöminen puolitiehen ja kun rinta ei sitten tyhjene kunnolla ja tämän takia tyttö sitten vierailee ajoittain hyvinkin tiuhaan tissillä, kasvaa tuotanto ja suihkuaminen se vaan lisääntyy.

Yöt menee mukavasti edelleen...tyttö alkaa nukkua siinä 00-00.30 kunnolla ja herää monesti vasta lähemmäs 06.00.
Eli meillä ei sitten toteutunut nämä monet ukaasit, että odota siihen kuukauden ikään niin johan muuttuu ääni kellossa :whistle:

Minä ilmoittaudun perhepetiläiseksi :wave:
Olinhan minäkin ajatellut, että ei tätä aloiteta, mutta imetys on vaan vähemmän kuluttavaa puuhaa yöllä, kun ei tarvitse nousta saatikka juuri herätäkkään. Mutta tuossa kun yö herätykset loppuu oikeasti (n.4-6kk) tai siis kiinteiden aloituksen aikoihin, niin alan totuttamaan tyttöä omaan sänkyynsä myös öisin...silloin tiedän, että ei tarvitse enään ruokaa keskellä yötä ja voin hyvillä mielin tuudittaa takaisin uneen =)

Mutta nyt maitobaaria kaivataan :wave:

paapelo+poju+Iina 1,5kk
 
Meil on myös noita rintaraivareita, kuten aiemmin jo mainitsinkin. Ja mulla vihloo rintoja, mutta vain kun maito alkaa herumaan. Eli sen hetken vaan ja sitten alkaa tippumaan molemmat tissit. En tiedä olisko kyse väärästä imuasennosta, vaikea uskoa, kun noita raivareita tyttö ei saa joka kerta, ei edes joka päivä. Syötän aina makuullani, kun se on musta niin mukava asento. En esikoisestakaan opetellut istuma-asennossa syöttämistä. Tietysti on tilanteita, ettei pääse makuuasentoon, mutta kyllä se sitten sujuu istuenkin just sen verran kun on pakko.

nukutan vauvaa vieressä, tosin mies ei nuku samassa sängyssä eli vauva on vallannut miehen puolen :) Siirrän omaan sänkyyn sitten kun ei syö yöllä enää sataa kertaa.. eli sitten joskus.. esikoinenhan olis syöny 2 tunnin välein vielä 6kk ikäisenä, mutta sitten pidettiin unikoulu ja yösyötöt loppui kokonaan alle viikossa. Meillä ei siis koskaan ole ollut max 4h pidempää taukoa yösyönnissä, yleensä 2-3h ihan max. Kateellinen olen todella teille, joiden vauvat pitää tuollaisia kuudenkin tunnin syömistaukoja yöllä! Meillä ei sellaisia ollut vielä silloinkaan, kun esikoinen alkoi syömään aamu- ja iltapuuron 6kk iässä. Lienee ollut vaan nukahtamisapu se tissimaito, vaikka tuttikin oli kyllä käytössä.

Jaahas, esikoinen kaipaa viihdyttämistä. Palataan!

MB ja tyttö 1,5kk
 

Yhteistyössä