Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Elokuussa 2010******

Heipä hei!

Täällä kuuluu edelleen kaikkea hyvää. Tyttö on nyt toista viikkoa kotona isänsä kanssa ja hyvin on mennyt :) Osaa kävellä tukea vasten ja ylettää hämmästyttävän korkealle, kun oikein kurottelee kaikkea kiellettyä ;)

Kysymys hampaiden pesusta: miten teillä vauvat suostuu hampaiden pesuun? Meillä sujui alkuun hyvin ja tyttö tykkäsi, mutta nyt menee suu suppuun, kun yritän pestä. Kun hammasharja on tytön omissa käsissä, silloin kyllä suu aukeaa hammasharjalle, mutta eihän ne hampaat sillä puhdistu, että neiti itse jyrsii harjaa :headwall: Kaikki hyvät niksit nyt kehiin, kiitos! Voi olla, että tää on sellaista "minä itse" -oireilua, kun syödessäkin pitäisi kaikki saada itse laitettua suuhun, eikä anna syöttää kuin pahimman nälän ohi. Sen jälkeen alkaa temppuilu, jolloin suostuu syömään vain sormin tai hämäyksen turvin huijaamalla lusikan suuhun. No, kohta tuo varmaan haluaa vaihtaa vaipatkin itse, se kyllä sopii :LOL:

 
Moi piiiiitkästä aikaa!! Kesä on mennyt hujauksessa... Ollaan kyllä nautiskeltu joka hetkestä, vaikkakin nää helteet alkaa riittää!! Mies oli 5 viikkoa lomalla, joten ollaan oltu mökillä paljon!

Meillä lähes kaikki sujuu hyvin.... :/ Ongelmia on tullut imetyksen kanssa, sillä Oskari on alkanut purra lähes joka imetyskerralla. Hampaita on nyt 5, joista 3 ylhäällä ja 2 alhaalla... Jos jollain on vinkkejä miten puremisen saisi lopetettua niin otetaan vastaan!!! Mä olin alunperinkin ajatellut imettää max. sinne 1-vuotiaaksi, nyt vaan tuntuu että tällä menolla saattaa loppua jo aikaisemmin. Muutaman viikon ajan ollaan annettu pari kertaa päivässä korviketta pullosta, ja tästä johtuu, että oma maito vähenee (ja se varmaan innostaa puremaan lisää)!! Ajattelin nyt tästä lähtien imettää enää aamuisin ja iltaisin (+ yleensä aamuyöstä kerrran..), ja toivon että nää kerrat säilyis vielä sen n. 1,5 kk:tta!

Onnittelut kaikille plussanneille!!! Mullakin on pieni vauvakuume kokoajan päällä, mutta jos nyt vaikka vuoden vielä malttais....?! :) Mä kuulin just viime viikolla, että jos kaikki menee hyvin, niin musta tulee täti ekan kerran keväällä!!

Hampaiden pesusta: Meillä tykätään!! Mä oon vaan huomannu kans, että jos annan harjan Oskarin käteen niin sitä on mahdoton ottaa enää pois! Eli ekaks pestään hampaat ja sitten saa vielä pureskella ite harjaa :) Voisithan Ulpu79 kokeilla kahdella harjalla, niin että tytöllä oma harja kädessä!?!?

Hurjaa, että eka lokakuinen täyttää kohta vuoden, onnittelut siis Nöpöttimelle ja pojalle!! Meillä on nyt siis ikää 10kk ja reilu viikko päälle ja vauhti on kova koko päivän! Edelleen liikutaan konttamalla + taaperokärryn kanssa osaa painella jo pitkiä matkoja. Nyt parin viikon ajan on harjotellut ilman tukea seisomista.. Maitotuotteita (raejuustot yms) ajalteiin aloitella pikkuhiljaa, muutenkin syömiset sujuu kivasti!

Silona ja pikku-Oskari 10kk +
 
Heippa taas!

Tänään oli Niian eka tarha harjoittelu päivä. Oltiin 2,5h siellä yhdessä ja huomenna mennään ihan aamusta. Niia leikkii nätisti ja tykkää lapsista, mutta ei juurikaan syö. Taitaa tulla ne ylähampaat kun on noin vaikeeta tuo ruokailu. Täytyy ostaa jotain oikein herkkua sille huomiseks ja loppu päiviks jos auttais :D Ei kyllä kotona maistunu puurokaan vaan sytiin sitten jotain hedelmäsosetta viilin kanssa ja banaania, ettei ihan ois tyhjällä mahalla.

Mulla on voimat ihan pois, varmaan jännitin hiukan tätä päivää alitajuisesti ja nyt kun jännitys on poissa ni ei pysty mitään tekemään. Tyttö on nukkunut nyt 1,5h ja jatkaa vaan unia, tais olla sillekin rankka aamupäivä. Meillä on kiva tuo ryhmä kun siellä on paljon erimaalaisia lapsia :) Tulee kansainvälisyyttä samantien.

Nyt kuuluu juttelu ulkoota :)

Alley ja Niia 9,5kk
 
Hienoa Alley että Niian eka tarhapäivä meni noin kivasti:) Toivottavasti meillä sujuu samaan tapaan. Vähän jo jännittää, kolmen viikon kuluttua alkaa se totuttelu. Nella on kyllä siinä määrin reipas ja iloinen että kovin huolissani en ole. Eniten mietityttää melkein, että saako ne meidän sihtikurkun syömään jotain siellä....

Monenko päivän totuttelujakso teillä on? Meillä on viikon. Oon lisäksi varannut siihen itselleni pari muutakin vapaapäivää, ihan varmuuden vuoksi. Eli 1,5 viikkoa olisi leppoisampaa menoa ennen kuin täyspitkät hoitopäivät alkaa. Tuolloinkin yritetään vuorotella miehen kanssa jotta hoitopäivät olisivat mahdollisimman lyhyitä.

Hampaiden pesu: Nella tykkää siitä kovasti, on hänestä hassu juttu:) Tosin puree kyllä harjaa, ei ihan hoksaa mistä on kyse.
 
Hei!

Hienoa, että Niian tarhaan tutustuminen alkoi hyvin :) Meilläkin on se edessä syyskuussa, kaksi viikkoa olisi mahdollista tutustua, mutta ei olla vielä sovittu tarkemmin, koska tarhasta ei ole vielä tullut mitään yhteydenottoa. Johtaja lupasi, että omahoitaja ottaa yhteyttä elokuun alussa, mutta mitään ei ole tosiaan vielä kuulunut :( Ensi viikolla soitan kyllä sinne, jos ei ala kuulua. Ärsyttävää, kun on kuitenkin tosi isosta asiasta kysymys... :/
 
Tarhasta Tänne ei ole kans edes papereita vielä tullut :kieh: Kunhan aamupalan syön, niin sit soitan sinne. Pitää muutenkin vaihtaa se aloitus päivä ja sopia tutustumis käynneistä.

Hampaiden pesu menee meillä vielä toistaiseksi hyvin :D

Kyllä täälläkin Sara kovasti jo yrittää tahdin määrätä, mut mä oon tylsä äiti, enkä anna periksi kaikelle tahdolle. Isäänsä Sara vie kuus-nolla... Sara päättää milloin isän pitää kävelyttää häntä, ym... :LOL: Oon kyllä miehelle sanonut, et ei sen aina tartteis tehdä niinkuin Sara haluaa.... :whistle:

Missah, Sara ja Jalle 16+0
 
Minä tänään haikeena kattelin, kun tyttö leikki niin hienosti 2vuotiaan pojan kanssa. Osas sellasella leluautollakin työnnellä eteenpäin ja hienosti meni itse siihen istumaan ja pois. Minun vauvva on jo iso tyttö! =) :'( Siitä muuten keksin että tytön pitää saada 1v synttärilahjaksi sellanen auto! tyttömallia tietty ;)

Meillä on pian edessä muutto pienempään väliaikaisasuntoon. Huh, pitäis tavaroita laitella laatikoihin ja miettiä mitä veis varastoon ja mitä tarvii. Hoitopöytä ainakin menee varastoon, sitä ei ole tarvittu aikoihin! Tietäis vaan mistä alottaa hommat :D

Mulla aina syksyn tullen mieli virkistyy ja on jotenkin energiaa enempi tehdä kaikke!! On vaan niin hyvä mieli. Varmaan nämä muutot ja työn alkaminenkin piristää.

Meillä tyttö aloittaa hoidon lokakuun 11pv niin soitin sinne päivähoidon ohjaajalle että millon tulee tieto mihin hoitoon pääsee niin VASTA syyskuun lopussa. Sittenpä on jo hoitopaikkaan tutustuminen ja kaikki :eek: se alkaa jo vähän jännittämään vaikka onhan tuohon vielä vähän aikaa..
 
Terve kaikille!

Jännittäviä hetkiä monilla hoitoon menemisten kanssa... Tsemppiä ja työniloa töihin palaaville!

Hampaiden pesu meilläkin takkuaa ja täytyy myöntää että aika laiskasti olen jaksanut yrittää... :ashamed: Ajattelin kuitenkin seuraavan kerran kokeilla niin että laitan esikoisen hyvänmakuista hammastahnaa pienen sipaisun, josko se innostaisi sitten ainakin maistelemaan harjaa. :)

Silona Mulla ei tuohon puremisen lopettamiseen varsinaisesti mitään vinkkiä ole, mutta meillä oli sama tilanne jolloin lopetin imetyksen sitten kokonaan. Ja muutaman päivän kuluttua lopettamisesta loppuivat yöheräilyt kun poika tajusi ettei maitoa tarjoilla enää öisin. :) Yksi ystäväni kesti tuon puremisvaiheen yli ja hänen vauvansa lopetti sen itsestään, joten ehkä aika voisi auttaa...

Täällä on jo monta kävelijää ja meilläkin otettiin eilen ensimmäiset askeleet ilman tukea! Olin kyllä ihan yllättynyt, että nytkö jo! Tänään poju onkin sitten mennyt tuelta toiselle laskeutumatta välillä alas... Enimmäkseen menee vähän heittäytymällä lyhyitä matkoja mutta välillä ottaa 1-2 ihan tasapainoista askeltakin. Luulen kyllä, että ihan kunnolliseen kävelyyn on vielä matkaa mutta siitä se lähtee.:)
 
Tuohon hampaiden harjaukseen pikaisesti kommentoin, että mitäs jos koittais antaa harjaa vain leikittäväksi jonkun aikaa? Meillä on sellainen leveä lyhyt harja jolla annoin Hilman leikkiä aluksi ennenkun hampaita edes oli. Sillon kun hampaat oli vasta puhjenneet, ei tykännyt ollenkaan harjauksesta hetken aikaa. Nyt taas on ihan ok, nätisti avaa suun, kun harjaan sillä äitiyspakkauksen pitkällä harjalla. Ei se nyt ole niin tärkeää että hampaista varsinaisesti puhtaat tulee, enemmänkin se on tässä vaiheessa vain tavan harjoittelua. Monet tutut meillä on ihmetelleet että "mitä te noin pienen hampaita vielä pesette!?" Mikä sinänsä on kyllä ihan ihme kommentti... :headwall:
 
Kiitos hampaidenharjausvinkeistä! :) Neiti tosiaan aluksi tykkäsi siitä ja oli oikein suu ammollaan, kun näki harjan, mutta nyt on kai tää "minä itse"-kausi menossa. Ajattelin kokeilla nyt kahdella harjalla siten, että saa itse leikkiä toisella samalla kun yritän harjata.

Ja kuten Hanikka sanoi, monet tosiaan ihmettelee, miksi vauvan hampaat pestään. Ilmeisesti tapa on suhteellisen uusi, kun ainakin mun kummitädin mukaan meidän ikäluokalle hammasharja on annettu käteen vasta sitten, kun on tyyliin itse osannut pestä hampaat. Itse olen sitä mieltä, että tottakai pestään ja kahdesti päivässä. Olen itse lapsena saanut tarpeeksi kärsiä hammaslääkärin vastaanotolla, enkä halua sitä tytölle.

 
Nyt jäi Niia ekaa päivää yksin harjoittelemaan. Haen ennen päiväunia, kun mennään hammashoitajalle klo.12.

Paulah: Meillä on 4 päivän totuttelujakso, olin tiistain ja keskiviikon Niian kanssa siellä ja tänään ja huomenna on yksin. Huomenna venytetään niin että saa olla välipalaan asti eli nukkuu myös päiväunet siellä.

Vähän outoa olla yksin kotona, tekemistä ois vaikka kuinka paljon mutta houkuttaisi vaan istua ja nauttia, ehkä ottaa päiväunet :) Hiukan huolettaa miten menee tytöllä siellä, tuntuu että monta asiaa jäi sanomatta mm. en ehtinyt kertoa Niialle että lähden pois kun piti huolehtia kaikki oikeille paikoilleen yms.

Niia oppi eilen heittämään palloa ja samalla kaikkea muutakin :D miehen kanssa leikkivät sitten koko illan palloleikkejä. Viikonloppuna oppi oikein kunnolla taputtamaan ja taputtaa melkein tilanteessa kuin tilanteessa :)
 
Kiitos etukäteisonnitteluista :flower: :wave: Olen leiponut nyt kahta sorttia pikkuleipiä,tummia ja vaaleita ja koristellut ne.Tänään vielä pitää leipoa muffineja,täytekakut huomenna ja lauantaina.Ihana itse tehdä kaikki,vaikkakin onhan siinä hommaa :whistle: Onneksi mies kotona vielä tämän loppuviikon ennen töihin menoa,niin voin rauhassa leipoa =)

Tsemppiä hoitoon menijöille!! =)

nöpötin ja poju 3 pvän päästä [/b]1vuotta! :heart: :heart:
 
Hei mammakonkarit, kertokaahan!

Tarvitseeko syksyksi ja talveksi olla kahdet veden- ja tuulenpitävät haalarit (kotihoidossa)? Siis kaksi välikausihaalaria ja kaksi talvihaalaria vai riittääkö yhdet? Vuoden ikäinen kun rymyää ja remuaa, niin äkkiähän ne kastuu ja likaantuu. Ajattelin ensin, että hankin yhdet haalarit ja toisiksi kaksiosaiset puvut, vaan tekeekö takilla ja housuilla tämän ikäinen mitään?
 
Peppi: En oo mammakonkari, mutta vastaan kuitenkin :) Ostin Niialle tarhaan yhden vedenpitävän haalarin ja sitten yhden kaksiosaisen puvun, mitkä hylkii vettä. Niiden kanssa pärjää nyt kun ilmat viilenee ja tota kaksiosaista pukua voi tilanteen mukaan pitää yhdessä tai erikseen. Esim vain housuja collegetakin kanssa kun on kostea maa ja leikkii pihalla tai takkia farkkujen kanssa pienessä tihkussa kun kävelee/vaunuilee kauppaan tms. Ja kaverilta sain vinkin, että tarhassa ois yks ns aivan sopiva ja kotona ns parempi (vähemmällä käytöllä) ja kokoa isompi niin ei tule laitettua kahteen ihan samanlaiseen rahaa. Mutta nää nyt on vaan tarhailijan näkökulmasta.

Niian viimeinen harjoittelupäivä tänään. On päikkäreiden yli siellä ja kovasti oon odottanu että puhelin soi ja sanotaan että tuu hakemaan pois kun vaan itkee, mutta eipähän oo puhelin soinu :) Toivon kovasti että saavat Niian nukkumaan, niin on paljon helpompaa kaikille. Vaikka kyllähän kaikki alkaa ajan kanssa sujumaan ihan varmasti.

On aika tunteita kuohuttavaa hakea tyttöä sieltä. Eilen oli tullu väsy aikasin ja sitten itkeny jonku verran ja oli itkuinen kun hain pois. Heti tuli syliin ja halasi oikein kovasti ja lopetti itkun. Tällaisessa tilanteessa sitä tajuaa kuinka korvaamaton on tuollaiselle pienelle. Ja kuinka riippuvainen toinen on susta. Tänäänkin kun mies tekstasi ja kysyi miten Niia jäi tarhaan niin meinasi kyynel tulla kun laitoin tekstaria takasin. Kyllä se on meille niin rakas :heart:
 
Heips!

Peppi Mä sanoisin, että yksilläkin kyllä pärjää hyvin. Kuraisella ja loskaisella säällä voi vetäistä kurahousut haalarin päälle niin ei likaannu niin herkästi. Meillä esikoisella oli ekana talvena yksi kunnollinen talvihaalari ja toinen vähän huonompi kirppikseltä ostettu, jos tuli sellaisia tilanteita että parempi haalari oli pesussa tai ei ehtinyt kuivahtaa iltapäiväulkoiluun mennessä... Jos hankit kaksi ulkoilupukua, niin mun mielestä olisi fiksua juuri hankkia haalari ja toiseksi puvuksi housut+takki-yhdistelmä. Kaksiosaisissa on ehkä enemmän kasvunvaraa (voi siis ostaa vähän isomman jo valmiiksi) ja hyvänä puolena juuri se että voi laittaa pelkän takin esim. kauppareissuille. Maassa möyrimiseen haalari on sitten parempi, ei mene hiekkaa tai lunta sisävaatteisiin. :)

Itsekin ostin kirppikseltä pojalle sellaisen ihanan kaksiosaisen ulkoilupuvun. Esikoinen meni niin pitkään vauvahaalarilla, kun odotteli liikkeellelähtöä hieman kauemmin... Ja se vauvahaalarihan ei kestä mitään maassa konttaamista. :) Eilen poika otti jo viisi askelta ilman tukea, voi olla että joutuu kengätkin hankkimaan kun jalka on vähän isompi kuin esikoisella saman ikäisenä... Luulen, että esikoisen vanhat talvisaappaat olis nyt sopivat mutta niitä ei viittis ihan vielä laittaa ulkoillessa jalkaan. :D
 
Heippa!

Hui kamala, kun te mietitte jo talvivaatteita! :) Mutta kiitos vinkeistä kuitenkin, tuleehan se vastaan joka tapauksessa. Olenkohan muuten ainoa, joka ei ole vienyt pienokaistaan vielä hiekkalaatikolle? Me leikitään ulkona nurtsilla ja käydään keinumassa, mutta hiekkalaatikolle en ole neitiä vielä vienyt, koska olen ajatellut, ettei se siellä muuta tekisi kuin söisi sitä hiekkaa...

Alley tiedän, miltä susta tuntuu, kun toinen on kaivannut niin kovasti, että kiipeää itkuisena syliin. :'( :heart: Soitin muuten itse sinne meidän tarhaan, kun sieltä ei otettu mitään yhteyttä vielä. Omahoitaja oli vielä lomalla ja siksi ei ollut ottanut yhteyttä, mutta soittaa sitten palattuaan sopiakseen tutustumisjaksosta. Pari viikkoa meillä on mahdollista tutustua, mutta se katsotaan sitten tilanteen mukaan yhdessä. Miehellä on työn aloitus sitten syyskuun lopulla sovittu sillä tavalla joustavasti, että voidaan aloitella kaikessa rauhassa.

 
Ulpu: Me ei oltu käyty hiekkiksellä enneku mentiin tonne tarhaan. Ja arvaa vaan mitä Niia tekee siellä :D Ei se nyt kovin paljon hiekkaa syö mutta maistelee kuitenkin. Sitten kun siinä on sellainen puusta tehty taso, missä Niian on helppo seistä tukea vasten ja sen alla yksi vaakalankku tukemassa niin Niia kaivaa sen lankun päältä hiekkaa ja kivä suuhunsa jos silmä välttää :) Mutta aika helppo sen kanssa oli olla hiekkalaatikolla kun katsoi että on leluja kädessä.
 
Nyt tuli itku mulla, kun luin alleyn Niian päiväkotiharjoittelusta... Tiedän sen, että meillä ei mene hyvin ja tulee huutamaan aivan varmasti monta päivää :'( Sara vierastaa kaikkia vieraita ihan älyttömästi. Huoh... :|

Me ei olla hiekkalaatikolla oltu.. Ajatellut kans, et hiekkaa neiti siellä söisi vaan :D

Ja noi vaatteet... Kertokaa vaan enemmän, mitä kannattaa ostaa. Mä oon oikeesti ihan pihalla, millaisia vaatteita tuon ikäinen tarvii syksyllä ja yleensäkkin millainen vaatetus päiväkotiin on hyvä sisä vaatteiksi... :ashamed: Oon ihan pihalla.

Missah, Sara ja Jalle 16+2
 
Muakin kiinnostaa noi vaateasiat! :D

Ostin Hilmalle kirpparilta tosi hyvän lähes käyttämättömän Reimatec-välikausihaalarin. Oon kyllä niistä ihan pihalla, että minkälaisia vaatteita tarvis olla. Mutta sattui olemaan lempiväriäni violettia, ja kokoa 80 minkä luulen olevan sopiva syksymmällä sitten. Meillä oli keväällä kirpparilta ostettu haalari, joka nyt oli silloin ehjin ja siistein mitä satuin löytämään, elikkä ihan törkeän ruma! En viittiny ostaa uutta vielä siinä vaiheessa. Mut oli kyllä jotenkin sellasta sen haalarin kanssa että en ihan joka paikkaan kehdannut se Hilman päällä lähteä! Nyt olisin muuten ostanut uuden, mutta sattui onneksi kirpparilla silmään se hyvä haalari.

Mites kengät sitten? Millä niitä osaa sitten ostaa että ne on sopivat? Kun ei toinen osaa vielä sanoo että -ei oteta näitä, nää puristaa. :LOL: Ja onko niissä joku sellanen juttu että kengät kannattais ostaa uutena eikä käytettynä? Että ne jotenkin muotoutuu lapsen jalan mukaan...? Yleensä ne kyllä onkin kirpparilla aika huonon näköisiä. Kun lapsen kengät varmaan aina ostetaan käyttöön eikä hienosteluun.

Onko teillä tiedossa jotain kenkiä mitä voisitte suositella? Vai onko ihan sama mitkä ne on?

hiekkalaatikolla käytiin tänään ekan kerran. Kastoi sormiaan hiekkaan ja suuhun vuoron perään, oli vähän hankalaa. Keinuminen on kivaa.
 
Me ollaan parisen kuukautta käyty säännöllisesti hiekkalaatikolla. Aluksi tietty maisteli hiekkaa ja sai olla koko ajan ottamassa käsiä pois suusta. Kieltämisestä oli se hyöty että nyt ei enää syö hiekkaa ja voidaan rannallakin olla ilman että yhtään tarvitsee vahtia. Silja ei syö enää edes hiekkaleluja. Ja jos vahingossa menee hiekkaa suuhun niin ei yhtään tykkää.

Mäkin oon lukenu jostain että kenkiä ei kannata ostaa kirpparilta. Siispä uutena ostetaan sitten kun Silja alkaa oikeasti treenata kävelemistä. Nyt pärjätään vielä prewalk- tossuilla.
 
Oho, ei mulla ollut käynyt mielessäkään käydä hiekkalaatikolla tytön kanssa vielä. No, mieshän nyt onkin ollut kotona. Jossain määrin ollaan oltu nurmikolla mutta ei sitäkään niin hirveästi. Ei tosiaan asuta niin, että olisi omaa pihaa joten suurempi työ lähteä.

Mäkin olen pähkäillyt vaatteita, päiväkotiin ja muutenkin. Kysyn vielä mun äidiltä, hän tosiaan on päiväkodissa pienten ryhmässä töissä. Reimatecciä lapsilla ilmeisesti on paljon. Ehkä Polarn O. Pyretin vaatteet on kauniimpia, voisin käydä siellä katsomassa. Meillä on 80cm toppahaalari, äitini oli ostanut viime talvena alesta. Sille toivottavasti on jotain käyttöä.

Tilasin myös jenkeistä pussin, jossa vaippoja voi tarhassa säilyttää ja tuoda kotiin. Postimaksut oli paljon enemmän kuin tuote :kieh: Noh, samapa tuo...
 
Hmm sisävaatteet tarhaan... Meillä on lähinnä oman mielen mukaan :) Nyt lämpimillä keleillä lyhyt hihainen paita ja trikoot, yhtenä päivänä oli farkut. Ja sitten joku college/velour takki mukana jos onkin viileetä. Sadevaatteet ja saappaat pitää olla siellä tarhassa ja sisätossut+vaihto vaatteet, sekä kaikissa lapsen nimi. Ulkona kun ovat näiden pienienkin kanssa niin lenkkarit on hyvä olla, sellaiset missä hiukan vartta että tukee nilkkaa. Ostettiin juuri Niialle uudet, kokoa isommat mutta ei niitäkään saa jalkaan kun neiti kipristää varpaat niin ettei saa työnnettyä kenkiä jalkaan :) Niin ja kyllä siellä on ollu mekkokin toisilla päällä sisällä, Niiallakin oli trikoot ja housu hame. Et ihan oman mielen mukaan.

Tänään oli mennyt ihan hyvin, Niia oli syönyt kunnolla ja leikkinyt aamupäivällä ulkona ja sisällä. Päikyt oli vain 40min, mutta kyllä nekin siitä pitenee. Tästä johtuvan väsyn takia Niia sitten oli itkuinen kun menin. Pienellä oli taas ihan hirveä ikävä :heart:
 
Täällä myöskin poitsun äippä joka ei ole vielä hiekkalaatikolla leikkiny. Enkä aio viel vähään aikaan laittaakaan. Tykkää kiikkua ja sylissä/rattaissa istuskelee ku omalla pihalla ollaan. Monesti myös nukkuu meidän ulkoiluaikaan.

Neitokaisen ajalta muistan ettei ollu kuin yhdet ulkoiluvaatteet syksi ja talveksi. Ja hyvin kyl pärjättiin. Isosisko on siis syntyny myös lokakuussa. Mun mielipide et Reimat/Reimatecit huonontunu paljon siitä mitä oli muutama vuosi sitten. Ei minun mielestä kohtaa hinta-laatusuhde huonostikkaan, valitettavasti :( Itse olen tykännyt Travallen ja Jonathanin puvuista. Kenkinä meillä ollu pienenä Eccon kenkiä ja nyt, kun typy isompi niin Viking. Toisena talvena neidolla oli tepsut talvikenkinä ja tykkäsin ihan älyttömästi. Tosi lämpimät ja tukevat nahkakengät joissa kunnon karvavuori. Ne voisinki myydä, jos jota kuta kiinnostaa :) Ne on punaista nahkaa. Pojalla näyttää olevan isompi jalka ku typyllä ton ikäisenä niin ovat todennäköisesti pienet poitsulle talvella.

Möllykkä oppi nouseen seisoon tukea vasten viikko sit keskiviikkona ja tekee sitä nyt ihan koko ajan. Muutamia muksahduksia on sattunut vaikka kuinka koittaa olla aina paikalla ettei pääsis kopsahtaan lattiaan/pöydän reunaan tms.

Mitäs muilla perheillä viikonlopun suunnitelmia? Me lähtään huomenna minun mummulaan ja vanhempien luo kyläileen ja sit ois vielä meidän kummipojan synttärit. Tapahtumarikas päivä siis tulossa. Neiti on niin onnellinen, kun saa ensimmäistä kertaa syödä samaa täytekakkua muiden vieraiden kanssa. Näyttäisi et kananmuna allergiasta on päästy eroon ja voidaan vihdoin alkaa sitäkin ottamaan mukaan ruokavalioon.

Mukavaa viikonloppua taaperoille ja äideille!!

Nipsulainen ja poju :heart:
 
heips, tännehän oli tullu tekstiä!

Mä kattelin tänään noita vaatteita kirppareilta, mutta huonosti oli tarjolla. Aiemmin ostin 5? maksavan takki+housut tuulipuvun. syksyisille mutta ei sateisille päiville. Vaikka sitten vaan rattailuun. Pitää viel äostaa joku sadetta kestävä koko haalari tms. kattoo nyt mitä löytyy.

Meilläkin varmaan hoitoon viedessä tiedossa itkua :( tyttö vierastaa kyllä jonkin verran niin varmasti itku tulee. mut ehkä ne muut lapset kiinnostaa niin ettei sitten itketä?! :)

Me on oltu hiekkalaatikolla ja soratielläkin tyttö menee taaperokärrin kanssa ja välillä heittelee kiviä mutta ei enää yritä syödä niitä. Aika surutta oon antanu tytön tutustua ulkona maastoon kuhan olen kattonu ettei tosiaan syö mitään.

Meillä tää muuttohässällä edessä. Tänään siivoilin asunnolla ja pitäis alkaa tosissaan pakata kamoja! hieman haastavaa ton tytön kanssa muuttaa mutta eiköhän se siitä :)

Mut nyt unille! tyttö meni jo 19.30 nukkuu ku päikkärit oli vähän lyhkäset. Pitää itekkin keretä nukkua, ku aamulla luultavasti aikanen herätys!
 
Kauheana taas tullut tekstiä muutamassa päivässä! Kesälomat selkeästikin alkaa olla lopuilla!

Täälläkin tuli tippalinssiin Niian tarhaan tutustumisesta lukiessa :'( :heart: Onneksi ei ihan heti tarvitse Friaa päiväkotiin viedä, tulee itku jo ajatuksesta. On neiti vain niin tärkeä :heart:

Me ollaan oltu hiekkalaatikolla ja kyllä hiekkaa edelleen menee vähän suuhunkin. Yrittää kyllä saada sitten hiekan suusta poissa jättämällä kielen huulien väliin ja vetämällä. Huvittava näky. Ensimmäisellä kerralla F nuolaisi lapiotaan ja dippasi sen hiekkaan ja nuolaisi uudestaan. Siitä on onneksi edistytty :D

Ulkoiluvaatteista meillä on PO.Pin 86 kokoa softshell takki ja didriksonin housut. Ajattelin ostaa Polarn O. Pyreestä kaksiosaiset sadevaatteet. Toppahaalari on vielä kysymysmerkkinä, olin miettinyt reimateciä mutta pitää katsoa muukin valikoima.

Meillä käytetään kenkiä melkein päivittäin ja suurimman osan olen ostanut vincentistä, muutamat HMstä. Vincentin liike on muistaankseni suomessa ainakin kampissa. Joku mietti mistä tietää minkäkokoiset kengät pitää olla niin heillä ainakin mitataan lapsen jalka jos haluaa ja vielä kenkä sisältä että on varmasti sopivasti tilaa.

Meille ei kuulu ihmeempiä. Edelleen seisominen yksin ja seisomaan nosu tuetta on se mitä neiti harjoittelee. Vielä ei ole askelta otettu, sitä odotellessa.

Pikkis ja Fria 9kk
 

Yhteistyössä