Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Elokuussa 2010******

Huomenia!

nöpötin:
Nam nam, varmasti oli hyvät kakut.

Aasinsiltana tähän väliin vetäisen hihasta mielipide kysymyksen :D

Eli aiotteko antaa oman vaavinne maistaa synttärikakkuansa? =)

Oma vastaus on, ehdottomasti =)

Minulla jäi erään mammakaverin lapsen 1v synttäreiltä ikävä fiilis aikanaan, kun mamma ei antanut oman lapsen maistaa kakkua ollenkaan ja toinen katsoi ja pyysi tosi harmistuneena, kun muut söi ja sanoi olevan hyvää. Annoin Leolle silloin kakkua ja tuo kaveri katsoi minua ihan kauhuissaan, että toivottavasti kanssa pesette hampaita, tuossa on hirveästi sokeria, meidän lapsi ei saa tämmöisiä :whistle:
Jokainen toki tavallaan, mutta ei nyt muutama lusikallinen kakkua saa tuhoa aikaan, heh :D
Sitäpaitsi, harva lapsi, siis ainakaan ihan pieni, hirveästi perustaa täytekakusta, ainakaan omien kokemuksien mukaan ja 3 siskon synttärit seurattuna aina 17v varrelta ja aina jäi kakkulautaset sivuun :D

No juu, mitäpäs muuta.
Minulla alkaa kohta alustava joulunvalmistelu :xmas:
Eli alan suunnitella piparitaloja ja niihin tarvitsee taikinat ja sokeritaikinat tehdä valmiiksi pakkaseen :D
Minulla on jo hulppeita ajatuksia, saa nähdä mitä niistä sitten tulee, voi olla, että kokoamisvaiheessa hakkaan päätäni seinään oikein olan takaa :LOL:

Mutta eipä tässä muuta. Jatkan aamu askareita :wave:
 
Kakusta: Mä oon kanssa ajatellut antaa tytön maistaa synttärikakkuaan. Siis hieman. Tytön tuntien hän ei siitä muutenkaan söisi mutta jotenkin tuntuu kuuluvan asiaan että itse sankarikin saa kakkuaan maistaa.

En oo ajatellut opettaa tyttöä sinänsä mitään herkkuja syömään pienenä mutta en mä toisaalta mikään hirveän nipo ole myöskään. Tälläkin hetkellä syödään esim Danoninon rahkoja, sillä niissä on hyvät ravintosisällöt ja tyttö tykkää niistä. Musta sokeria ei ole syytä täysin boikotoida. Mutta karkkia, sipsejä jne en opeta syömään, ihan vaan hyvää ruokaa. Eilenkin annoin tytön maistaa ihan pari murua croissantista kun oltiin kylässä, ei musta siinä mitään pahaa ole. Musta kylässä ja juhlissa saa vähän herkkuja maistella mutta naminamit ja limut ei löydä tietään meidän jokapäiväiseen ruokavalioon.
 
Meillä sama, kyllä ajattelin antaa maistaa kakkua vähän. Siljakin on saanut kerran palan kroissanttia, muutamia kertoja myös jäätelöä :) Kun toinen niin anovasti katsoo vieressä kun minä syön. Ja Silja tykkää kyllä kaikesta mitä antaa. No paitsi banaanista. Mitään limsoja en ole antanut vielä maistaa, mehua kyllä vähän. En ole enää ollu niin kovin tarkka, kun mistään ei ole mitään allergioita tullu ja muutenkin tykkää kaikesta mitä antaa.

Lähetin äsken Siljan ja isin leikkipuistoon :) Saan omaa aika hetken ja kulutan sen ilomielin SIIVOAMISEEN! Koskahan täälläkin viimeksi imuroitu, huoh...
 
Annettiin kyllä pojan maistaa täytekakkua ja pikkusen keksinmuruakin :D
Kesällä on jäätelöä annettu lusikalla muutamia kertoja,kun niin kovasti tykkää :) Limsoja ei olla annettu,ei ole kyllä tullut mieleenkään että vielä viitsisi sitä antaa,mehua on annettu kerran ja tykkäsi kyllä .
Annettiin yks kerta mustia-ja punaisia viinimarjoja suoraan marjapuskasta maistaa,olipahan ilmeet
:LOL: Jogurtin sekaan olen laittanut mustiaherukoita,ja ne kyllä menevät.

nöpötin ja poikanen :heart: :heart:
 
Hyvän kuuloisia oli nöpöttimen kakut :p Miten teit sen minttutäytteen?

Mä oon jo hetken aikaa ettiny erilaisia reseptejä synttäreitä varten. Enhän mä turhan aikasessa oo, reilu 2kk viel juhliin :whistle: Haluisin tehdä jotain erilaista ku yleensä. Oon miettiny noita kakkukuvia ja sit jos laittais voikreemiä ja marsipaanin päälle tms... Saa nähdä mihin vaihtoehtoon päädyn. Näillä näkymin pidän kuitenki 2 juhlat eli la toiset ja su toiset. Toiselle päivälle lapsettoat ja toiselle lapselliset :) Ei kuitenkaan päästä isompaan asuntoon ennen juhlia.

Niia saa maistaa kakkuaan. Ollaan välillä maistettu pipareita ja pullaa tms, mutta ei tuosta tapaa tuu. Samoilla linjoilla ollaan muiden kanssa, että Niiasta ei tuu karkin syöjää. Mä oon ite kova karkkihiiri enkä halua sellasta tapaa opettaa Niialle. Pärjää kyllä ilmankin.

Perjantaina Niia oli ottanu ekat tarkoitukselliset askeleet ilman tukea. Kovasti tekee mieli kävellä tuen kanssa ja pitkiä matkoja menee, kun vielä viikko pari sitten konttasi mieluummin. Yrittää nousta pystyyn suoraan lattialta ilman tukea.
 
Kakunsyöntiin: ehdottomasti annan päivänsankain maistaa kakkuaan :) osaa jo niin kerjäävästi katsoakin niin tottahan toki. Se on juhlapäivä eikä meilläkään herkutella arkena.

Me muutettiin viikonloppuna ja ompahan ollut hommaa. tavarat on vielä hujan hajan mutta kyllä ne kerkiää paikoilleen. Aattelin nyt hetkiseksi istahtaa ja join yhden siiderin :whistle: Mies lähti sählyyn ja tyttö nukkuu. Ihanan rauhallista. ulkona satoi äsken aika kovasti vettä! kai se syksy on pikkuhiljaa tullut, ihanaa! =)

Nyt kun oon uusi asunto niin tyttö on ihan innoissaan tutkinut paikkoja ja tiettty kun tavarat on lattioilla niin niitä on kiva tutkia. Mutta aika haastavaakin on ollut tälläsen ikiliikkujan kanssa muuttaa!! HUH! Hirmu hienosti ja nopeesti kävelee tukia vasten huoneesta toiseen, seinistä pitää vain kiinni ja oonpa huomannu että ilman tukeakin menee muutaman askeleen "vahingossa" :D konttaa myös, mutta menee tollasta ihme karhukävelyä välillä:D
Mikä lie tarkotus sillä? :)

meillä ois vielä 1,5kk hoitoon menoon. Mua ahdistaa koko ajatus. kun tyttö on aika kova vierastamaan ni miten se sit onnistuu, huutaako ensimmäiset 2 viikkoo?
:'( Rupes jo kaduttaa että oisko pitäny lähtee vasta ens vuoden alusta töihin, mut myöhästä nyt. Pakkohan sen on onnistua!!
 
Ihanaa etten oo ainut, joka jo miettii synttärijuttuja!!! :D Meillä kans varmaan juhlitaan kahtena päivänä koska lähipiiri on aikas iso... Suosittelen kurkkamaan Kinuskikissan blogia (http://www.kinuskikissa.fi/) kun kakkujen tekemistä mietitte!! Mä en oo varsinaisesti mikään leipuri, mutta esim. puolivuotiskakkuun sain kivoja vinkkejä tuolta. Tein silloin 40 hengen täytekakun, johon tuli mm. vadelmia, valkosuklaata ja marsipaania päälle!! Ja oli muuten hyvää! Ja sankari saa ehdottomasti maistaa kakkuaan :)

 
alley minttutäytteeseen tuli kermaa,tuorejuustoa ja valkosuklaata, mintun maku piparminttuaromilla :)

Kinuskikissa-sivusto on IHANA.Sieltä minäkin olen saanut paljon ideoita! :p

Kyllä taitaa olla syksy nyt.Ulkona +14 lämmintä ja vettä tihuttaa.Hyrr..

nöpötin ja poju 1v8päivää :heart:
 
Meillä typy saa kyllä maistaa pienen palan synttärikakkuaan. Muuten ei olla makeita vielä annettu. Tarkotus on vältellä vielä jonkin aikaa mehuja ja keksejä. Pojan kanssa oli sen puolesta helppoa kun oli niin allerginen ettei voinut antaa. Karkkia ei poika syö vieläkään( 4,5 v) kuin muutaman esim. juhlissa, kotiin ei osteta. Puna-ja mustaherukoita ollaan syöty suoraan pensaasta ja niistä on tykänny, samoin mustikoista. Jugurtti olisi tarkoitus ostaa maustamattomana ja laittaa sitten marjoja sekaan, kunhan ensin maito testataan.

Kävin tekemässä pari vuoroa töitä, ihan kiva oli käydä mutta vielä kivempi kun ei tarvi vielä mennä takaisin.

Typy tulee huomenna 10 kk, neuvola on vasta viikon päästä. Toinen kävelee oikeastaan vain, konttaaminen on jäänyt pari viikkoa sitten pois. Omaa höpötystä juttelee, muutamia "sanoja" on, kuten lehmä jota sanoo "mmuu". Kovasti toinen kyllä ymmärtää ja osaa näyttää asioita. Itse yrittää syödä mutta valitettavasti usein siitä tulee hirmuinen sotku.

Peppi ja typy
 
Heipä hei!

Samoilla linjoilla ollaan 1 v. kakun kanssa kuin muutkin, eli maistaa saa :) Herkut kuuluvat mielestäni juhliin ja muihin erityistilanteisiin, joten on ihan ok herkutella silloin. Olen joskus surkutellut erään kaveripariskunnan poikaa, joka ei pienempänä koskaan saanut edes maistaa mitään herkkuja ja vielä 2 v. iässä sai meillä kyläillessään syödä vain rusinoita, kun äitinsä kielsi muut herkut... Ihan tuolle linjalle en itse halua.

Miten teillä kaikilla muilla tuntuu olevan 10 kk neuvola? Meillä on seuraava vasta 1 v. neuvola lokakuussa ja edellinen oli 8 kk neuvola kesäkuussa. Onko kuntakohtaista?

Omahoitaja soitti vihdoin, ollaan menossa perjantaina eka kertaa päiväkotiin käymään - jännää :D Uskon, että päiväkotiin meno menee ihan hyvin. Meillä oli kotona viime viikolla eka kertaa vieras hoitaja (lastenhoitofirmasta) ja lähtöitkujen jälkeen tytöllä oli ollut tosi hauskaa ja kaikki oli mennyt hyvin. Uskoisin, että se lupaa hyvää päiväkodinkin suhteen, vaikka uuteen paikkaan sopeutuminen tuo tietysti oman lisänsä siihen.

Ja mitä muuta, en muista... Tuli vähän nyt tällaista irrallista tekstiä, kun tässä työn lomassa näpyttelen. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
 
Minäkin annan yksivuotiskakusta tytylle maistiaiset, mutten sentään karkkeja tms vielä. Mehuja pyrin välttämään vielä tuolla 2,5v esikoisellakin.

Meilläkin 8kk-neuvolaa seuraisi vuosikastarkastus, ellei mitään erityistä syytä ole välillä katsoa. Minä pyysin 10kk-tarkastusta tytyn sydändiagnoosin takia, ja ajan sainkin (tosin tyty on sitten jo 10,5kk).

Aloitettiin hapanmaitotuotteet piimällä ja raejuustolla, pari päivää ennen 10 kk ikää. Päinvastoin kuin esikoinen aikoinaan, tyty ei tykkää kummastakaan. Seuraavaksi kokeillaan sitten maustamatonta viiliä tai jogurttia. Viikko maisteluita ja sitten (jos ei vatsaoireita tms) keitellään aamupuurot maitoon.

Meidän tytyltä tarkastettiin ota-anna -reaktio 8kk neuvolalääkärissä, ja sen harjoittelu onkin kyllä ollut kivaa. Lisäksi tyty ymmärtää nyt käskyt Ei!, Istumaan!, Tule ja jotain muutakin oli.. nämä siis ymmärtää ilman viittomista tms. Sanoja ei vielä tule, minusta olisikin hurjan aikaista jos jo tässä iässä. Mutta onhan niitä aikaisinpuhuviakin, niinkuin täälläkin tuntuu olevan! Onnea kaikille sanavarastoaan kasvattaneille :flower: .

Pystyssä tytyn pitäisi olla ihan koko ajan, ja viimein nyt alkoi konttaamaankin. Kiire jos tulee, ryömii, mutta tosi nopeaa tuo konttauskin on. Kävelisi vaan käsistä tukien niin kauan kuin äidin selkä kestää.. Taaperokärryyn ei jostain syystä luota, vaikka laitoin siihen jarrun lisäksi myös lisäpainoa. No, kiire kävelyllä ei toki olekaan!

Hampaita on sen 8, mutta kaikki, aivan kaikki, menee suuhun valtavan järsimisen siivittämänä. Ehkäpä ne seuraavat sieltä vielä ennen vuoden ikää tulevat (esikoisella tulivat juuri synttäreiden jälkeen).

Jaha, taas katkesi ajatus ja kutsu kuuluu pelastamaan pulasta.
~Tiila ja tyty vähän vajaa 10kk :heart:
 
Myöhästyneet 1-vuotis onnittelut nöpöttimen poitsulle!!

Meilläkin oli 10kk neuvola torstaina. Kaikki ok ja uudet mitat 10,3kg ja 77cm. meillä olisi ollut vasta 1v. neuvola mut terkkari viimeksi kysyi et halutaanko käydä sitä ennen ja tokihan mamma halusi :)

Mä oon kans miettiny synntärijuhlia jo ja apuna häärii neito. Me siis ainakin tänä vuonna vietetään yhteisiä juhlia, kun lapsilla ikäeroa se 3v. ja 11pv. Viikonloppu sit juhlitaan. Ollaan niin typyn kans tehty aina, koska en jaksa kaikkia vieraita samana päivänä eikä meille kyl mahtuiskaan. Isosisko on toivonu nalle puh teemaa ja sillä mennään nämä synttärit. Käypi minun mielestä molemmille ja poitsulla ei vielä tänä vuonna ole hirveesti päätösvaltaa :LOL:

Mä oon niin suruissani ja loppu, kun tyttö kiusaa ja tekee pahaa pikkuveljelle aivan mahdottomasti :'( Ollaan se tulkittu et on tosi mustasukkainen, kun pikkuveikka vie äipän huomiota niin paljon ja toi ilkeily on nyt lisääntyny paljon sen jälkeen, kun poika lähti nouseen ylös ja liikkuun niin et menee säheltään tytön leikkeihin. Huoh, tosi raskaita päiviä ollu ja sit niin huono omatunto, kun tulee tytölle hermostuttua :'( Tänäänkin poitsu touhus kaikessa rauhassa omiaan ja könys hellaa vasten pysytyyn, kun tein ruokaa niin sisko tuli ja tuuppas sen suorilta jaloin kumoon. Kauhee huuto tietty, kun löi päänsä lattiaan.. Onko muilla ollu tämmöstä? Antakaa vinkkejä kuinka tollaisen sais loppumaan?

Nipsulainen ja poitsu
 
Nipsulainen:
Meillä silloin tällöin noita tilanteita ja parhaaksi olen todennut meidän pojalle sen, että VAADIN pyytämään anteeksi ja joinain kertoina se anteeksi pyytäminen on niin kivenkolossa ja aikaa menee, mutta periksi en anna.
SE tuntuu olevan pojalle sellainen tavallaan alentumisen merkki, että se kyllä pysyy kajuutassa loppupäivän, mutta toisaalta taas saa siitä hyvän mielen, sillä sitten pääsee taas leikkimään ja minä kiitän poikaa Iinan puolesta tosi nätisti, pitäähän anteeksipyynnön olla pyytäjällekkin iloinen kokemus omalla tavallaan.
Ja Iina kyllä antaa tätä nykyä suukot ja halit myös takaisin, joten pikku tuhmuri saa kiitoksensa monesti ihan Iinalta itseltään :)

Ja tuossa ei kyllä ainakaan Leon kanssa saa lipsua pätkääkään, mitään ei tehdä, paitsi Iina tietenkin, ennen kuin on sovinto tehty...ja nykyään kyllä jo pyytääkin heti anteeksi oma toimisesti, jos kalauttaa jollain tai tönii.

Ja pakko vielä sanoa, että alkaa tuohon Leoon, meidän uhmakänkkikseen mennä perille minun säännöt...toki testailee vielä, mutta oikeasti monessa tilanteessa ei tarvitse edes korottaa ääntä, riittää pelkkä katse:LOL:

No juu, eipä kummempia, pitää mennä katsomaan mitä tuolla touhutaan taas :)
 
Hip ja Hei!

Me ajateltiin, ettei Fria saa syödä karkkia tai muita herkkuja ainakaan ennen 2 vuotta, mutta synttärikakkua saa tottakai maistaa! :p

Meillä kiivetään jatkuvasti sohvalle ja sängylle. Ollaan yritetty opettaa ettei sieltä tulla alas pääedellä, niinkuin neiti aina yrittä tulla. Käännetään F aina jalat lattialle päin ja sitten tulee hienosti jalat edellä, mutta aina siis lähtee tulemaan pääedellä. Minulla ei siis ole hetken rauhaakaan kotona, pitää kokoajan olla katse neidissä, muuten F rymyää sohvalta alas. Siispä miten ihmeessä te olette saaneet pikkuisille taottua päähän että sohvalta tullaan alas jalat edellä?

Niin ja kuinka paljon/kuinka usein teidän pikkuiset juo enää maitoa? Entä yösyönnit? Meillä syödään yöllä vielä kerran. Tai no yleensä F syö noin viiden aikaa ja sitten heräilee kuudelta. Yö syönti oli jo pois ennen kesää mutta nyt tullut takaisin. Muutenkin syödään vielä muutaman kerran päivässä maitoa. Täkäläiset mammakaverit vähän ihmettelevät meidän maidon juontia, täällä annetaan noin yleisesti vaan velliä illalla(+aamulla)?!

Meidän arkeen kuuluu tällähetkellä erittäin väsynyt ja vähän pahoinvoiva mamma. Tuntuu että kokoajan pitää nukkua tai levähtää. Päikkäreitä nukutaan aina kun Friakin nukkuu :whistle: Myös ihmeellisten ruokien syönti on tullut kuvioihin, eilen miehen piti lähteä hakemaan sipsejä ja tänään vaaleita pehmeitä sämpylöitä, kumpaakaan en siis yleensä koskaan syö :D

Nyt iltatoimille ja pehkuihin!

Pikkis, Fria ja Möttönen 7+6
 
Ompas tämä muuttunut :)

Tuohon tuttipullo asiaan vielä sen verran että olen kyllä yrittänyt laittaa ne aina piiloon tai korkkia päälle, mutta välillä pääsee unohtumaan ja sitten kun sen asian muistaa niin se on jo myöhäistä... Mutta toivottavasti tuo kattiainen tajuisi itse lopettaa hölmöydet :)

Synttärikakuista olette höpöttäneet; juu annan meidän Jeren syödä omaa kakkuaan sitten synttäripäivänä sillä hän on jo vähän maistellut kakkua kun olimme kaverin lapsen synttäreillä :ashamed:

Kävimme tutustumassa isomman pojan päiväkotiin tänään ja hän tosiaan alottaa siellä 1.9. Jotenkin sekavilla tunteilla odotan tiistaita kun Jere menee perhepäivähoitoon silloin... Jotenkin kauheaa laittaa 10kk vanha vauva hoitoon mutta pakko se on, ei muu auta.

Maidon juonnista niin meijä Jerkku ei muuta söisi/joisi kun maitoa. Meillä sitä menisi ihan mielettömästi mutta vähän täytyy säännöstellä ettei montaa litraa sitä päivässä vedä. Nukkumaan mennessäänkin juo kaksi vellipulloa vaikka hetki sitten olisi syönyt iltapuuron. En ymmärrä mihin se maitomäärä menee :confused:

Mutta kai sitä sitten nukkumaan pitäisi tästä suunnata...
 
himpsuli:

En tiedä miten sen noin käytännössä voisi toteuttaa, mutta muistan eräässä keskustelussa puhutun pippurista. Siinä siis keskusteltiin siitä, kuinka kanit ja kissat turmelivat johtoja, kyllä myös joidenkin kissat :)
Joku molemman lajin omistaja oli sitten kokeillut levittää jauhettua mustapippurivettä pullasudilla johtoihin ja kumpikaan eläimistä ei sen koommin ollut niihin koskenut.
Tuli vain mieleen, mutta aika hankalahan tuota on tuttipullon tutteihin toteuttaa.
Minä aikoinaan kokeilin sitä meidän Sulo-kaniin ja sai sellaiset puistatukset maistaessaan, ettei sen koommin ole kyllä edes käsittelemättömiin johtoihin pahemmin koskenut, tosin nykyään meillä on suoja johtojen päällä:D

Meillä Iina juo suunilleen 5x130ml päivässä maitoa. Pari kertaa päivällä päikkäreille menon aikoina ja sitten päivällä ruoan jälkeen yhden ja sitten illalla nukkumaan mennessä ja yhden yöllä.
Meillä vähän vaihtelee tuo, että herääkö yöllä ollenkaan, vai sattuuko heräämään jopa sen kaksi kertaa.
Mökki reissun jälkeen heräili kahdesti, kuumahan silloin olikin, mutta nyt on taas viileää, joten herätyksiä on yleensä yksi tai ei ollenkaan. Jos ei ole yöllä herännyt maitoa huutelemaan, niin annan sitten vettä heti herättyään, koska on todella ihan janoissaan.

Tarjoituksena siis tosiaan on, että Iina lopettaa pullosta juonnin kun tavanmaitoon siirrytään, eli n.1v synttäreiden kohdilla. Silloin saa kyllä edelleen yöllä juotavaa, kuten veljensäkkin, mutta vettä.
Sitten kun ovat molemmat sen ikäisiä, että herätessään ymmärtävät maailman menosta tarpeeksi ;) niin yöpöydilleen laitan vesimukit.
Itse olen yleensä todella janoinen aina yöllä, siis suuta kuivaa vaikka juonkin reilusti pitkin päivää, joten minun on siksi hankala evätä juomista yöllä lapsiltakaan, sillä mitä olen huomannut, niin juovat ihan janoonsa, eivät jää nautiskelemaan vaan ihan litkivät.
Eli näin meillä :)

Jotenkin niin hassua, että Iina syö itse. Siis käsinhän tuo homma menee toistaiseksi, kunnes sitten jaksaa paremmin perehtyä lusikkaan, kun alkaa se kunnon matkimis kausi, niin ainakin Leolla meni aikanaan.
Toinen on niin tärkeänä ruokapöydässä, en siis saa auttaa, suuttuu verisesti muuten ;)

Meillä Iina oppi parin humpsahduksen kautta, että parempi ottaa rauhallisesti sohvalla ja laskeutua jalat edellä:)
Yhden kerran putosi kun hyppi sohvalla ja toisen kerran kun oli tulossa alas pää edellä. Noiden jälkeen ei ole enään mellastanut sohvalla tai edes roikkunut ja tosi hienosti tulee alas, hyvin varovaisesti :)

Heitetäänkös teillä muilla palloa?

Iina oppi pallon heittämisen kunnolla tuossa pari viikkoa sitten ja nyt se on hirmu hauska leikki joka päivälle.
Lisäksi on tämä OTA & ANNA leikki ja eilen sanoi kun en huomannut että tarjoaa lelua, että OTTA, vähän hätkähdin, jotta MITÄ SANOIT ja Iina tunki lelua käteeni=)
Sitten piti jatkaa leikkiä.
Ja hippa leikki on hauska. Siinä Iina juoksee karkuun ja minä otan kiinni.
Mitäs muita leikkejä meillä on....no piilosleikki, mennään siis vaikka peiton alle tai tyyny naaman etten ja sitten etsitään ja sitten Iinan varmasti yksi lempi leikeistä on autoilla leikkiminen :D

Iinalle on myös tullut niin uskomattoman mahtavia ilmeitä, joita käyttää joko pienen uhman merkeissä tai sitten hauskuuttaakseen ihmisiä, yrittää siinä sitten pysyä tiukkana, kun toinen laittaa alahuulen ylähuulen päälle ja räpyttelee silmiään, kun kiellän tuhmuuksista :LOL:

Juuh, semmoista täältä.
Nyt tarvihtee mennä jatkamaan aamukahvia, jotta nämä silmät aukenee kunnolla.
Siskoni muuten sai poikansa kanssa viimein asunnon, 2v odotuksen jälkeen!!!
Piti hiukan käyttää vippaskonstia apuna, mutta se suotakoon siskoni tilanteessa, muutoin kyllä olisi saanut odottaa ihmeissään vielä ties kuinka kauan ja hämmästellä, miten hänen 2kk asuntoa hakeneet sinkut, yksin elävät ystävät saavat samalta alueelta heti isoja kaksioita.
Nyt hän sai kolmion ja pääsee muuttamaan 1.9 :)
Tulee parin tunnin päästä ja katselen olisiko meillä kaikkea ylimääräistä kivaa :D

paapelo+poju+Iina 3pv vajaa 11kk:heart:
 
Mä vaadin pyytään anteeksi jos on kiusannut/tehnyt pahaa pikkuveikalle. Yleensä pyytää samantien ja ei siis tee tiukkaa. Ja niin kyl lupaa ettei hän enää koskaan tee toiselle mitään pahaa.. Nyt on pari päivää mennyt vähän rauhallisemmin sillä rintamalla. Toivottavasti alkas pikku hiljaa auttaan.

Maidon juonnista olitte jutskailleet. Mä ihan pari päivää sit tajusin et kuinka vähän menee enää maitoa. Yleensä 2 kertaa päivän aikana imetän ja sit iltamaidot, kun laittaa nukkuun. Yöllä yleensä edelleen sen uhden kerran. Mut onkohan toi päivisin saatava maitomäärä liian pieni. Et pitäisköhän vain useammin imettää. Tuntuu vain ettei päivään oikein mahdu noita imetyskertoja enempää, kun on unet ja muut syömiset. Ei kyl suostu kiinteän ruuan syömisen jälkeen heti rinnalle.

Tänään meidän Rakas täytti jo 10kk klo.10.24:heart: Ja tää mammahöppänä "eli" taas synnytyksen uudelleen..:LOL:

Mä pähkäilen noita talvipuku asioita ja koitan myös synttäreitä miettiä. Lähinnä tarjottavia. Mitäs te muut aiotte tarjota? Sit pitäs molemmille mussukoille lahjat keksiä.

Mut nyt jatkaan päivän touhuja. Täällä sataa vetää niin ei lähdetty nyt aamusta ulos. Illalla taas poitsun kanssa muskariin.

nipsulainen ja Rakas Pallero 10kk:heart::heart:
 
Juu on palsta vähän muuttunu :whistle:
Tuo pinon etusivuki näköjään ihan sekasin... :kieh:

Kakkua saa meijänki poika omilla 1v synttäreillään maistaa... :)
Vaikka muuten olenki aika samoilla linjoilla Pikkiksen kanssa karkin ja muitten syömisen suhteen...Kuitenki niitä kerkee sitten aikanaan vääntää kyllästymiseen asti... Ja jos jotain ei saa niin eihän sitä osaa kaivatakkaan... Vielä ku sais jotkut ymmärtämään sen ku meinaavat olla tyrkyttämässä kaikkee... :whistle:

Pikkis
Meillä poika kattoo monesti sohvan reunalta ihan ku et kuinkas pitkä matka sieltä onkaan lattialle...
Kerran tuli jalat eellä alas... Muuten oon just niinku säki aina kääntäny jalkoja oikeeseen suuntaan niin jos tuosta ite hoksais miten on turvallisin tulla alas...

Pikkis kysy: Kuinka paljon/kuinka usein teidän pikkuiset juo enää maitoa? Entä yösyönnit?

Mä imetän vielä, tuliskohan noita imetyskertoja päivän mittaan jotain ehkä 4-7kertaa... En oo pitäny laskua niin en oikeen kyllä edes tiiä... Pitäs melkeen pitää joku päivä laskua...

Yösyönnit meillä jätettiin pois viikko sitten, nyt vaan ku poika on ollu sairaana niin oon heltyny antamaan tissiä yöllä...

Tissittömiä noitten öitten on jatkossa tarkotus olla kuhan tervehtyy...
Kovin on levottomia nuo yöt... Taitaa alkaa sama rumba alusta ku menin sitä tissiä yöllä antamaan... Vesiki varmaan olis saman asian ajanu mutta ei taas leikannu...


Eilen koitin kirjottaa mut heivas ulos koko palstalta ja kaikkee muuta vastaavaa...
Meillä on nyt ekaa kertaa oltu vähän sairaana, toissa päivänä oli 39.1 lämpöä ja nokka vuosi.
Nyt kuitenki näyttäs olevan jo parempi =)

Paljoa ei menoa ole hidastanu ku eilen otti neljä askelta ilman tukea ja oppi näyttämään kieltä :D
Konttaamalla mennään älytöntä vauhtia eteenpäin, sillä tuo kävely ei meinaa varmaan kiinnostaa ku sillä ei pääse niin nopeesti eteenpäin :D

Pikkiksen masukuulumisia tuossa oliki =) Mitenkäs muilla masunkasvattajilla menee? :wave:


Talvicci ja "Unski" 10kk1vko+
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on tytteli pudonnut sängystä jo neljä kertaa eikä vaan millään opi että ei voi pää edellä tulla sieltä alas. Onneksi ei ole loukannut, kun vuorataan sängyn ympärystö aina tyynyillä :) Eli jalat edellä alas tulo ei vaan millään iskostu päähän.

Maitoa meillä menee aivan liian vähän :ashamed: Imetän aamulla, illalla ja joskus kerran päivällä. Eli siis max 3 kertaa päivässä... En tiedä kuinka tässä näin on käynykin, kun vielä vähän aikaa sitten oli koko ajan tissillä. Nyt en vaan millään viitsi alkaa lisäämään noita kertoja, kun vihdoin hormonit alkaa löytää tasapainon. Menee vielä uudestaan ihan sekaisin. Annan kyllä jugurttia aika paljon päivällä, niin saa maitotuotetta. Mutta näillä mennään nyt sitten siihen saakka kunnes tavallista maitoa alan antaa, varmaan tuossa kuukauden kuluttua kun on 11,5kk.

Niin joo ja yösyöntejä ei enää ole. Silja kyllä herää yöllä kerran pari mutta en anna maitoa eikä sitä enää edes pyydä. Silja siis pyytää maitoa sanomalla mamamama :) Aamulla kuudelta saa maitonsa ja nouseekin sitten sen jälkeen jo ylös.

Meille on nyt tullut joku loppukesän pöpö. Nuhainen on tytteli, ja aika väsy mutta iloinen onneksi. Ja itsekin yöllä huomasin että kurkku on kipeä ja nyt onkin sitten jo vähän enemmän kipeä. Silja on jo päikkäreillä, vaikka normaalisti nukkuu ne yhdet 13 aikaan. Eilen nukkui kahdet, ja siitä tajusinkin että on varmaan kipeäksi tulossa :( Noh, ollaankin oltu pitkään suht terveitä tässä.

hemari ja Silja 10,5kk
 
Jesh, vihdoin ehdin tänne kirjoittamaan! Tänään yrittänyt monta kertaa mutta ei oo ollu aikaa kuin lukea muiden kuulumiset.

Ulpu: Taitaa olla neuvolakohtaista tuo 10kk tarkastus, kun ettekö tekin oo Espoosta? Meillä meinaan on 10kk neuvola ja käydään tossa Espoon Keskuksessa.

Paapelo: Meillä heitetään palloa ja kontataan kovaa vauhtia sen perässä. Oppi tossa muutama viikko sitten kun isän kanssa leikki ja sen jälkeen lensi kaikki muutkin tavarat kuin vaan pallo :)

Meilläkin leikitään hippaa, tai mies juoksee karkuun ja Niia tulee nauraen perässä. On niin ihanaa kun toinen on selvästi persoona. Tänään kun heräsi ja entiin peppu pesulle kylppäriin, missä mies oli just tulossa suihkusta niin Niia avas toisella kädellä raollaan olevan oven ja toisella vilkutti kovasti.

Tarhassa on mennyt jo paljon paremmin. Niia itkee enää hetken ja sitten kaikki menee hienosti. Enää ei itke kun menee hakemaan. Pihalla ei suostu pitämään tutti suussa, kun haluaa syödä hiekkaa :D Mutta sehän ei haittaa, tulee sitten toisesta päästä pois.
Meillä on nyt 5 hammasta. Nää 2 ylähammasta tuli vajaan viikon sisään, oikean puoleiset etuhampaat.

En oo vielä päättänyt mitä tarjoan Niian juhlissa, mutta jotain suolaista ja jotain makeaa ja kakku. Niialle varmaan annan hiukan mehua jos kelpaa. Jotkut uudet reseptit ois hakusessa, tuolla kinuskikissan blogissa oli se leipäjuustopiirakka, mitä ois kiva kokeilla ja sitten meinasin tehdä niitä amerikan muffinsseja (ajatuskatko enkä saa nimeä päähän) .

Me tehtiin tänään tarjous ihanasta erillistalosta. Oon jo sisustanu sen vaikka kuinka moneen kertaan, mutta tarjousta ei oo ees hyväksytty vielä. Toivotaan kovasti että saatais se, on niin meidän kodin näkönen.

Alley ja Niia 2 päivän päästä 10kk
 
Onpas sivut tosiaan muuttanu näköään, ja ainakin mulla toimivat paljon hitaammin kuin ennen.

SYnttäritajoamisia en ole vielä miettinyt, luultavasti jotain suolaista, täytekakku ja ehkä jotain pikkuleipiä.

Meillä typy on oppinut kiipeämään pojan sänkyyn, ja onneksi myös tulemaan sieltä alas jalat edellä. Sohvallekin yrittää mutta on niin lyhyt ettei vielä pääse. En oo mitenkään opettanu tota peruuttamista, kerran näytin ja heti hoksasi. Portaita ei vielä osaa peruuttaa, sitä tossa kokeiltiin eilen.

Maidonjuomisesta: imetän vielä sellaset 5 kertaa päivällä ja kerran aamuyöllä ( 4-5 maissa). Heti ruuan päälle ei typylle kelpaa mutta puolen - tunnin kuluttua ottaa. Kai tuosta yösyötöstä olisi päästävä eroon mutta toinen syö silloin niin rauhassa ja antaumuksella ettei ole raaskinut. Päivällä on paljon hätäsempi syömään.

Tänne on tullut selvästi jo syksy, ilmat on ollu tosi koleita ja tuuli on ollu kylmä. Typy on tosi herkästi paleleva, tänään laitoin jo villahousut jalkaan. Kädet on toisella aina ihan jäässä vaikka olis minkälaiset lapaset. Oon kokeillu puuvillasia ja sitten Jonathanin välikausirukkaset, seuraavaksi on varmaan kokeiltava ihan villalapasia. Toisaalta itelläkin on aina kylmät kädet ja poikakin on kylmäsorminen, taitaa olla vaan sukuvika.

Peppi ja typy 10 kk 2 pv
 
Nuhassa ollaan oltu koko perhe,pojun ja minun nuha jo parempi mutta mies vielä hirveessä taudissa:x
Syksy on täälläkin,ulkona +8 ja kylmä!! Ollaan kyllä käyty päivittäin pikkuisen ulkona,kunnolla vaan päälle niin tarkenee.

Maitomääristä meillä ollaan päiväsaikaan tissillä vielä n. 5-8krt,yöllä yleensä 2krt.Ei vielä varmaan vieroitella,vaikka tuo yösyöminen voisi jo kyllä jäädä pikkuhiljaa pois..

Synttäreillä meillä oli siis 2 täytekakkua,mustikka-valkosuklaamuffineja,tummia ja vaaleita pikkuleipiä; nallen-ja sydämenmuotoisia,kookospalloja,sitruuna-mansikkapiirasta ja suolaisena oli coktailtikkuja.Lisäksi karkkeja.

nöpötin ja pojanpallero:heart:
 
Nipsuli:

Jos ei vaadi enempää maitoa, on määrä passeli, mitä lähemmäs 1v mennään, sitä vähemmän normaalisti tissillä käydään tai korviketta juodaan, kun enenevässä määrin ravinto ja neste kertyy muualta. :) Yleensä tämä seikka sitten johtaa siihen, että lapsi myös itsenäisesti vieroittautuu rinnasta tai korvikkeesta.
Toki sitten onkin toinen juttu, että jos lapsi tarvitsee maidon nukahtaakseen, niin ei yleensä siitä kovin helpolla ihan itse luovu, jolloin sitten yleensä vanhemmat lopettavat tämän :)

Hiihii...minulla on kammo sisustus/maalausinspis päällä.
Tahdon sen Ikean käännettävän sängyn, eli siis sen joka toimii parvi/kerros sänkynä ja myös tavallisena. Maksaa sen n.160e.
Sitten tarttisi hyllyä tuonne, kun kirjoja on lapsilla niin älyttömästi, meinasin ikeasta sellaisen dvd/cd hyllyn hommata, se on kapea ja korkea ja siinä pystyy muuttamaan hylly väliä, jolloin kirjat mahtuu super hyvin. Ei vie lattia tilaa juuri nimeksikään.
Ja sitten vihdoin sain hahmotettua, miten maalaisin tuon huoneen "mikämikä-maa" aiheen.
Ja tosiaan ajatuksena on siis siirtää Iina pois pinniksestä siihen sängyn lattiatasoon heti kun se sänky vaan saadaan.
Leo oli 1v3kk kun muutti isojen pojujen sänkyyn, joten eiköhän Iinakin muuta samassa iässä pinniksestä pois, kun jo nyt on alkanut osoittaa pois kiipeämisen elkeitä, tosin ei ole vielä hoksannut ONNEKSI, mutta ei siihen mahdottoman kauan mene.

Eli semmoisia juttuja nyt tältä päivältä.

Olen muuten niin haka ruokakauppailija :D
MAksoin surutta kaikki laskut nyt lapsilisästä, rahaa ei siis nyt jäänyt kuin 40e kuun loppuun. Noh, ei siihen ole kuin muutamia päiviä joten 4pv ruoat sitten käytiin hakemassa.
Itse ruokiin meni vain 24e ja sitten oli muutama turhempi.
Eli siis aamupalat, iltapalat ja kunnon ruoat, maitoa, hedelmää ja sen semmoista, niin ja Iinalle rusetti pinnit :LOL: Oli ihan pakko :D

Mutta nyt on mentävä katsomaan, tuli TAAS hiljaista....
 

Yhteistyössä