Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Elokuussa 2010******

Pikakysymys pikapiipahduksella: mitä oireita on tullut maitotuotteista?

Muistan, että täällä jotkut ovat kertoneet alkupäivien hankaluuksista (jotka sitten ovat menneet ohi), mutten muista kuka ja koska enkä usko selailemalla löytäväni.. Tai ehkä ne löytyisivätkin. Mutta siis meillä on nyt vajaa viikko kokeiltu hapanmaitotuotteita (piimä > raejuusto > viili), ja nyt eilen & tänään tyty on kakannut paljon reilummin kuin tavallisesti, paljon vetisempää kakkaa, joka ilmeisesti on myös happamampaa -pylly (koko vaippa-alue lähestulkoon :( ) punoittaa ja näyttäisi olevan vähän turvoksissakin. Huomisen ajattelin pitää paussia noissa, tai sen mukaan miten peppu paranee, ja jatkaa vasta sitten. Harmi tuommoinen, esikoisella ei ollut mitään hankaluuksia näiden kanssa. Jos tuo sitten siitä johtuu - tosin mitään muuta muutosta ei ruokavaliossa ole ollut.

Minä imetän 5-8 kertaa vuorokaudessa, eli ennen jokaisia unia, lähes jokaisten jälkeen sekä kerran kesken yöunien (kello 6, aamu alkaa klo 8) ja toisinaan muulloinkin. Tyty syö kiinteitä ihan jättiannoksia, mutta hoikkeliini on. Sellainen elohopea kyllä on että kaikki energia palaa minkä sisäänsä saa.. Saa nähdä kauanko tätä kestää, esikoisella kevytmaidon saaminen vähensi imetystä dramaattisesti.

~Tiila ja tyty, tänään 10kk :heart:

*muoks: kyllä se esikoisen imetys väheni dramaattisesti jo ennen kevytmaitoa, kun se jo päättyi kymmenkuisena :D Kevytmaitoon siirryttiin vasta vuoden täytettyään. Muistini oli taas hyvä mutta lyhyt!
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta,

huh kun olen väsynyt, Jere valvottanut taas muutamana yönä. En tiedä mikä on, vinkuu vaan. Voi olla että nämä kaikki uudet asiat mitä oppii niin häiritsee häntä.

Hui, mun pieni pikkusisko täytti keskiviikkona 18, en osaa kuvitella. Minä ite kännispäiten lupasin kesällä järjestää sille synttärijuhlat. Noh tässä sitä sit ollaan ja mennään pikkusiskon kanssa baariin tänään ja mitäköhän siitäkin tulee :LOL:

Tänään on meidän Salaman(kissan) leikkaus. Pallit veks :LOL: toivottavasti rauhoittuu nyt sitten.

Jere aloittaa perhepäivähoidossa nyt tiistaina ja pähkäilen täällä että mitä hänelle tarvii ostaa eli kengät ainakin kun pihalla kuitenkin myörii :) Mutta sitä vaatetusta olen miettinyt kun tuolla on aika kylmät ilmat jo mutta mitään välikausipukua ei vielä kuitenkaan viitsi laittaa. Että millaisen ulkovaatetuksen sinne sitten laittaisi, olisiko jollain mielipiteitä?
 
Heipä hei!

Käytiin päiväkodissa tutustumassa - ihan kivalta vaikutti ryhmä ja tädit. :) Ryhmässä on tulee olemaan 11 lasta ja 3 hoitajaa, joten ei mikään valtaisan suuri ryhmä, vaikka toki muutos meidän neidille, kun on tottunut yksin olemaan huomion keskipisteenä :D Kovasti neidin omahoitaja painotti lapsentahtisuutta, kun pienten ryhmästä on kyse. Unta ja ruokaa saa tarpeen mukaan, jos oma rytmi ei ihan vielä ole päiväkodin kellon tahdissa, mikä oli kyllä kiva kuulla.

Himpsuli: päiväkodin pihalla lapsilla näytti nyt olevan tuulitakkia ja housuja päällä. Kumppareita hoitaja ei konttaajalle suositellut, kun kuulemma tippuvat vaan jalasta :D Pitää meidänkin lähteä varusteostoksille, kun pitää hankkia pipoa ja hanskoja ja kuravaatteita ym.

Meillä on maitotuotteiden aloitus mennyt ihan hyvin, nyt on toistaiseksi vasta jugurttia syöty, kun ei meillä piimää tai viiliä muuten syödä, niin en nyt toisen maisteluita varten niitä viitsi ostaa. Aamupäivän päiväunet on varmaankin jäämässä nyt pois, kun eilen nukkui niitä vaan 40 min ja tänään ei ollenkaan. Väsynyt ja kiukkuinen kuin ampiainen oli tyttö, kun päiväkodilta lähdettiin...

Alley: Espoosta ollaan mekin, Tapiolan neuvolassa käydään. Siellä sanottiin 8 kk tarkastuksessa, että seuraava tarkastus on sitten 1 v, mutta jos tuntuu, niin saa tulla aikaisemminkin näytille.

Paapelo on kyllä aikamoinen haka aterioiden suunnittelussa, jos 24 eurolla saa 4 päivän ruuat! Miten ihmeessä sen teet? :)
 
Tiila: Meillä ei oo tullu maitotuotteista oireita. Yhtenä päivänä oli jotai punaista läiskää naamassa, mutta voi olla että oli hieronut vaan naamaa siitä kun ei oo sen jälkeen tullut. Meillä on kanssa kakka ollut hapanta/voimakasta kun Niialla usein punoittaa peppu, jos kakka on hiukankin pidempään ollut vaipassa. Mutta tätä oli jo ennen maitotuotteita.

Ulpu: Meillä tosiaan varattiin ihan suoraan se neuvola-aika ja mennään ens keskiviikkona :)

Tänään mennään mökille ja sunnuntaina takasin. Vielä ei ole meidän tarjouksesta kuulunut mitään, toivotaan että hyväksyvät ja päästään muuttamaan :)

Alley ja Niia 10kk :heart:
 
Juu hieman takkuilee nää sivut mut kirjotan nyt jotain :)

typykkä on unilla, oon jättäny nyt päiväunimaidon pois. Saa sitten välipalalla nokkiksesta maitoa. Tuttipullosta saa n.2-4krt päivässä ja muuten sitten jogurtteja, velliä tai nokkiksesta maitoa. Luulis saavan tarpeeksi maitoa vuorokaudessa. Yritän siis vähennellä tuota tuttipullosta juontia..

Meillä on nyt muutama yö ollu vähän levottomia. Viime yönä tyttö heräs 4 aikaan täyteen itkuun. annoin vettä nokkiksesta ja puolisen tuntia sai pitää kädestä kiinni ennen kuin nukahti. Sitten kuuden aikaan taas ni otettiin viereen nukkumaan ja nukkui siinä vaille kahdeksaan. En tiedä onko uusia taitoja tulossa, ne on yleensä laittanut yöt levottomiksi. tai sit ne hampaat :confused:

Hei, onko teillä muilla käytössä vaipparoskis vai mihin laitatte vaipat vaipat?? Meillä oli vessassa vaipparoskis mutta se haisee ihan älyttömästi niin olen laittanu kakkavaipan pieneen pussiin ja ihan keittiön roskikseen. Mut sit on roskis tosi nopeesti täynnä..no joo vähän hölmö kysymys ehkä mut aattelin vaan miten muilla? :)

Juu täytyy rueta syömään jotain, typy nukkuu. tulin just hammaslääkäristä ni suu vielä puuduksissa mut jospa en kieltä puris poikki :D Mukavaa viikonloppua kaikki!
 
Täällä on jo niin kylmät ilmat ( tänään +9° ) että välikausihaalarit on ollu jo muutaman viikon käytössä. Tänään oli typyllä päällä boby, sukkikset, collegepaita ja - housut, kypäräpipo, puuvillapipo, villahousut, välikausipuku ja rukkaset sekä kävelykengät. Silti kun tultiin sisälle n 1,5 tunnin kuluttua oli sormet viileät. Koko ajan typy touhusi ulkona, käveli ym. Seuraavaksi on vissiin laitettava lapsaset rukkasten alle. Villahousut laitoin kun aattelin että jos se auttais sormia pysymään lämpösenä kun muuten on kroppa lämmin.

Tiila: typylle ei vielä ole hapanmaitotuotteita kokeiltu mutta poika oireili aikoinaan masukivuilla, ripulilla, haisevilla pieruilla sekä ihottumalla poskissa ja reisissä sekä nukkumalla levottomasti. Kyllähän se maito voi alkuun laittaa masua sekasin ennen kuin siihen tottuu mutta jos oireet jatkuu niin kannattaa ehkä jättää hetkeksi pois ja kokeilla myöhemmin uudelleen.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Heips!

Meillä vaipat menee tavalliseen roskikseen. Tuleehan se nopeasti täyteen, mutta tosiaan muutoin vessassa haisisi pissa ja kakka. Ja sekin täyttyisi aika nopsaan, sillä Leokin vielä käyttää vaippoja jonkun verran.

Maitotuotteista:

Eli meillä ei Iinalle mitään ole tullut, mutta siskon pojalle tuli alkuun tuollaista samanlaista kakkaepisodia, kun hapanmaitotuotteet aloitettiin.
Alkuun määrät oli ehkä runsaanlaiset, mutta kun päivä annosta pienensi, eli ei antanut enään 2 kertaa päivässä, niin rauhoittui ja parin viikon päästä kun kokeili aamu ja välipalaksi hapanmaitoa, ei samoja oireita enään tullut.

Ruokapolitiikka:

Heh juu, eli halvat pääruoat ja niin että yhtä syödään kaksi päivää, eli teen ison satsin kerralla. Sitten iltapaloihin ja aamiaisiin on jugurttia ja kiisseliä, puuroa nyt on aina kaapissa. Kiisseliin ei tarvihte ostaa kuin 1l tuoremehu, maksaa meillä 0,60e :)
Tavallinen maito maksaa myös vähän, leivät yht. 1,20 ja sitten kasvikset ei oikeasti paljon maksa, sillä käytetään tuoreiden lisänä pakasteitakin.
Ja tarjouksia hydynnän :D

En taas voinut olla nauramatta eilen Iinalle.

Tyttö on sellainen flirtti-hirmu, ettei paremmasta väliä :D

Siis miehen ystävä oli kylässä eilen ja hän omaa todella tummat piirteet. Silmätkin on melkein mustat :)
Noh, sitten mies lähti saattamaan taksille ystäväänsä ja olivat tuossa eteisessä, mies sitten oli Iinalta suukkoa vailla, mutta eipäs Iina halunnutkaan antaa isille suukkoa, vaan menikin vieraamme tykö huulet törröllä :LOL:
Ja vähän aika sittenhän tyttö meinasi, että lähtee nuoren pizzamiehen matkaan :D
Hehee, aikamoinen tapaus :)

Huomenna onkin sitten Iinan 11kk päivä, sitten vietelläänkin seuraavaksi synttäreitä...mihin aika oikein menikään, vastahan tuo lapsi syntyi.:whistle:
 
Hip ja hei,

Pikaisesti käyn jättämässä jälkeä lueskelun jälkeen.

Meillä eilen otettiin ensimmäinen askel ilman tukea :heart: :heart: Oli toinen niin ihmeissään ja ylpeänä kun sai askeleen otettua. Monta kertaa sitten päivän aikana kokeili. Täsät se lähtee, äidin pikkuisesta tulee iso!

Muutenkin meillä vähän kummallinen tilanne. Meidän äiti nimittäin tuli käymään torstaina ja lähti sitten eilen illalla Frian kanssa. Eli me ollaan lapsettomia nyt muutama päivä ennen kuin tullaan itse perässä Suomeen! Taidettiin kyllä tarvita kahdenkeskeistä aikaa ja unta!

Ainiin ja äiti päivitteli aamulla, että kuinka ihmiset ihmettelee kuinka iso meidän F on. Juna-asemalla lipunmyyjäkin oli ihan noussut katsomaan, kun ei ollut uskonut että neiti on vasta 9kk. Voi meidän isoa pikkuista :heart:

Täällä eilen otettiin välikausi puku käyttöön, alkaa olemaan jo fleecellä tai perus hupparilla vähän kylmä ulkoilla etenkin illemmalla. Mielummin otetaan pois kuin on liian kylmä! Ajattelin että käyn tänää ostamassa Frialle kurapuvun P.OPista, onko kenelläkään niistä kokemuksia? Täällä nimittäin on satanut melkein päivittäin ja ulkoilu vähän vaikeaa kun toisella ei ole kunnon varustusta lätäkköläträilyyn.

Nyt menen vähän katsomaan peiliin ennenkuin mies tulee kotiin!

Pikkis, Fria ja Möttönen 8+3
 
Heipat täältä mummelin luota! Ollaan Sisun kanssa oltu nyt mummelin ja vaarin hoivissa. Tuli ihan hyvään saumaan, kun sairastettiin viime viikko Sisun kanssa molemmat ihan kunnolla. Mun piti hakee antibioottikuurikin lopulta, kun ei flunssa helpottanut. Ensin valvottiin yöt Sisun takia ja kun Sisu alko nukkua en voinut oman tukkosuuden takia kunnolla nukkua. Nyt on onnneksi saanut nukkua, kun on hoitajia.

Meillä syödään hapanmaitotuotteita jo ihan reiluja määriä. Aloitettiin tosi pienellä ja pikku hiljaa lisättiin määriä. Suosikki on Bulgaria-jogurtti. Sitä meni äskenkin välipalaksi koko purkki hedelmäsoseen kanssa. Myös rahka ja raejuusto on ihna mieluisia Sisulle. Mitään oireita ei ole tullut koko aikana näistä.

Meillä otettiin tällä viikolla käyttöön välikausihaalari. Keväinen haalari vielä mahtuu, joten se nyt vielä ollut käytössä. On niin viileää, että ei ulkona vähemmällä tarkene. Pipo ja lapaset pitää Sisulla olla. Toppapukuja olen jo vähän katsellut, mutta ei ole vielä oikein paljon tarjolla. Tulevat varmaan vasta vähän myöhemmin kauppoihin.

Meillä on erikseen vaipparoskis kylppärissä ja sit vielä kestovaipoille oma ämpäri. Mutta kun on kannellinen vaipparoskis ei hajut leviä ympäriinsä. Pöllähtäähän sieltä sit aina tuoksut avatessa, mutta ei se ole vielä ainakaan haitannut.

Barbapörrö ja Sisu :heart: parin päivän päästä 11 kk
 
Mikähän mättää ku en voi muokata tuosta etusivun listaa : / Herjaa että muka liian pitkä viesti... :headwall: Ja kuvia muka liikaa vaikka poistin kaikki...

Ulkovaatteista...
Meillä ei keväällä ollu ku joku fleecehaalari käytössä tai olikohan se vanupuku...
Nyt on kaksosanen tuulipuku käytössä. Kirpparilta löysin halvalla, muuten varmaan olisin ostanu haalarin mut tuossa oli olkaimet niissä housuissa eikä siis selkä paista vaikka takin helma nousiskin niin hyvin menee tuokin. Alle vaan lämmintä niin pärjää vielä...

Minkähän kokonen talvihaalari kannattas ostaa? Riippuu tieten varmasti valmistajastakin... Tuo tuulipuku on joku name it merkkinen, tosi reilun kokonen (80cm) niin saa hihoja ja lahkeita kääriä. Normaalisti käytössä 80cm ja 86cm vaatteet...
Entäs sitten talvikengät? Nyt käytössä koko 20. Talvella tietty on villasukatki...

Pikkis
Onnea Fria:lle askeleesta ilman tukea! Meillä myös tuota poikaa luullaan vanhemmaksi joskus, on kait se sitten sen verran pitkä poika...

Hapanmaitotuotteita menee meilläkin... Maustamatonta jugurttia, rahkaa ja viiliä on annettu...Raejuustosta ei tykänny, pitää kokeilla myöhemmin uudestaan...
Mitään sen kummempia oireita en ole huomannu eikä poikakaan ole mitenkään ollu erilainen ku ennen... Ehkä kakka aavistuksen löysempää mut se kuulemma on alkuun ihan normaalia...

Ai niin vaipparoskista meillä ei ole. Musta siinä tulee niin paljon turhaa roskaa... Meillä vaipat on ihan tavallisessa kannellisessa roskiksessa vessassa, enkä ole huomannu että ne haisis...

Talvicci ja "Unski" 10kk1vko+ :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Erillistä vaipparoskista meillä ei ole ollut ikinä, aina vaipat laitettu ihan vaan keittiön roskikseen. Täytyyhän tuo äkkiä mutta sitten vie vaan useammin roskiksen pois :)

Kaipa sitä sitten täytyy maanantaina mennä lasten syysvaate ostoksille vaikka yritän välttää sitä viimeiseen asti. Kun täytyy Jerelle ostaa kengätkin ja ne maksaa yksistään jo vajaa 100e. Huh huh...

Mutta sänky kutsuu taas, olen nukkunut koko päivän kun eilen oli pikkusiskon 18v synttärit :D
 
Talvivaatteissa ja kengissä on yleensä huomioitu se pakkaslisä, eli että mahtuu alle toinen kerros vaatetta ja villasukat tarvittaessa. Eli normikokoiset kengätkin voi ostaa. Noissa puvuissa on meillä aina tullut reilut koot vastaan, eli jos muu vaatetus on ollut esim. 74/80, on 74-kokoinen puku ollut tosi väljä. Kengät sovitellaan ensin siihen pahvimalliin ja sitten vasta jalkaan.

Vaipparoskis meillä on, siis kannellinen roskis wc:ssä. Taitaa olla 12l vetoisuudeltaan, eli äkkiä täyttyy kun on 2 vaippaikäistä eikä ehdi haisemaan. Niitä "kääri jokainen vaippa omaan muoviin ja sitten se muovikääre vielä roskapussiin" -tsydeemeitä en kyllä ymmärrä lainkaan, kamalaa ympäristöntuhoamista (josko kertavaippojen käyttö jo muutenkin on).

Nyt tyty kävelee taaperokärrynkin kanssa, pikkumatkoja vasta mutta toistakymmentä askelta kuitenkin. Sitten usko loppuu ja laskeutuu neliraaja-asentoon.

Mukavaa alkavaa viikkoa ja kuun vaihdetta,
~Tiila ja tyty, 10kk+3pv
 
Sormiruuasta: Mikä on sopivan kokoinen pala annettavaksi, kun tytöllä on nyt 5 hammasta (3 alhaalla, 2 ylhäällä). Meillä on jatkuvasti riitaa miehen kanssa siitä minkälaisia paloja on turvallista antaa tytön syödä itse. Ja viikonloppunahan alkoi tämä minä syön itse vaihe, että ei halua että syötetään ja eilen kun tultiin mökiltä niin oppi omassa syöttötuolissa nousemaan seisomaan ja kipeää heti pöydälle siitä. Että aikamoista hulinaa oli tuo ilta... Olisin eilen antanut makronia ja jauhelihaa toiselle, mutta mies on niin ylivarovainen että olisi aina pilkkomassa kaiken ihan pieneksi. Kuitenkin saa tarhassa ruisleipää sellaisen 3-4cmx3-4cm palan käteen ja syö itse. Tuo makarooni oli ihan pehmeäksi keitettyä ja Niia pureskelee todella hyvin jo, se maistuikin tytölle todella hyvin. Sottaahan siitä tulee, mutta ei se minua haittaa kunhan tyttö syö.

Sitten seuraava kysymys mitähän kaikkea sitä antais sormiruokana? Voiko ihan esim broilerin lihaa antaa jos on tarpeeksi pieneksi pilkottu? Ja muutenkin soveltaa omasta syömisestä... Kai se vielä tämän ikäisillä toimii, että liian karkea ruoka tulee suusta ulos ennemmin kuin mene ilman kakomista alas...

Alley ja Niia
 
Viimeksi muokattu:
Sormiruuasta: meillä menee makaronit sellaisenaan. Kasviksia ( parsakaali, bataatti, pottu ym ) laitan aika isoina paloina niin että toinen saa ne kunnolla käteen ja voi vielä siitä puraistakin, oliskohan koko jotain 2x4 cm. Leipää olen antanut samanlaisina paloina kuin Niian tarhassa. Lihaa en ole vielä antanut sormiruokana kun hampaita on vaan 2 alhaalla.

10 kk neuvolassa käytiin aamulla ja kyllä tätiä ihmetytti kun typy käveli jo niin hyvin. Muuten totesi että on ikäistään vanhemman oloinen vaikka onkin pieni. Kasvua oli tullut jälleen aika vähän, pituus nyt 70 cm ja paino 7,5 kg, reilusti miinuskäyrillä kasvaa. Keskiviikkona on lastenlääkärille aika tuon kasvamisen vuoksi. Ruokailuista juteltiin ja totesi että syö ihan hyvän kokoisia annoksia ( 2 dl puuroa kerralla, ruokaa iso pilttipurkillinen ) ja enempäähän ei voi syöttää mitä lapsi huolii. Öljylisä meillä on ollut koko ajan käytössä.

Peppi ja typy
 
Sormiruuaksi kannattaa nimenomaan antaa isompia paloja, silloin lapsi itse määrittelee sen mitä suuhunsa saa ja tietää syövänsä. Ihan pientä silppua ei välttämättä hoksaa suuhun menneenkään (vaikka käsiä käyttäisi ruuassa ja sitten suussa), ja saattaa sen takia vetää henkeen. Näin ohjeistettiin meitä 2v sitten esikoisen kiinteiden alkupäivinä. Kaikkea, mitä lapsi syö lusikasta, voi antaa myös sormiruokana.

Tytykin söi ensin porkkanaa raakana ja sitten vasta vähän keitettynä, kun ne ekat sormiruokakokeilut oli sitä suu-heti-täyteen -mättöä.. raa'asta porkkanasta ei niin paljoa saanut kerralla irti :D .

Meilläkin tyty nousisi koko ajan syöttärissä seisomaan (ja ilman tukea heilumaan), on pitänyt muutama päivä pitää toisella kädellä reidestä kiinni ja syöttää toisella kädellä, että on yleensä jotakin suuhun saanut. Muuten ruoka-aika olisi pelkkää takaisin istumaan laittamista..

Ihanaa, lapset yhtäaikaisilla päiväunilla jo toista tuntia! Harvinaista tytylle, kun tavallisesti nukkuu kahdet puolituntiset unet päivässä. Äippä nauttii :D

~Tiila ja tyty 10+kk.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Isoja palasia meilläkin syödään sormiruokana (tytöllä on 4 ylähammasta ja 2 alahammasta) paitsi lihan olen silpunnut ihan pieneksi. Meillä syödään käsin melkein kaikkea, kun neiti on nyt jo pidemmän aikaa ollut sitä mieltä, että vain pahimman nälän yli saa syöttää, sen jälkeen avaa suunsa vain omille sormilleen (joskus onnistuu jopa laittamaan lusikan oikein päin suuhun itse). Niinpä olen ihan reippaasti antanut kahmia soseita ja puuroakin sormin, että tulee syötyä aterialla riittävästi. Sotkuahan siitä tulee, mutta tulkoon :)

Peppi: toivottavasti lääkäri ei löydä mitään huolestuttavaa. En usko että meidän tyttö on ainakaan kovin paljon teidän tyttöä isompi. Meillä ei nyt ole sitä 10 kk neuvolaa, että saisin tietää tarkat mitat, mutta ei tuo hirveästi ole 8 kk neuvolasta kasvanut, vaikka jonkin verran nyt kuitenkin vaatteita on jäänyt taas pieneksi. 74 cm vaatteet menee vielä. Tyttö syö hyvin ja on aika vauhdikas myös, joten en ole huolissani. Pieni olen itsekin ;)

Ainiin, meilläkin otettiin viikonloppuna askel ilman tukea. Yksi askel vasta, mutta askel kuitenkin :heart:
 
Meilläkin menee sormiruokana tosi isoja paloja. Välillä katson vähän kauhuissani että miten selviää esim puolikkaasta kurkkukiekosta, kun pistää suuhunsa, mutta hyvin selviää. Leipääkin pistää tosi ison palan suuhunsa. Jos tulee liian iso niin sylkee vaan ulos. Hampaita on 2+2. Meillä tykätään syödä itse, mutta syö kyllä kiltisti myös kun syötän. Ja niin kuin muillakin, meilläkin noustaan seisomaan syöttiksessä ja kiivetään pöydälle. Pitkään pidin reidestä kiinni, mutta nyt pistin vyön tuoliin niin silja pysyy edes hetken paikoillaan.

Meilläkin on Pepin ja Ulpun kanssa varmaan saman kokoinen tyttö. Syö kyllä jättiannoksia, mutta on ollu ihan vastasyntyneestä asti niin vauhdikas ja touhukas että ei painoa oikein ole kertynyt. Reilusti menee miinuksella mutta käyrät on ollu tasaiset koko ajan.

Meillä askeleita on tullu jo jonkin aikaa, metrin pari saattaa kävellä ilman tukea, mutta sitten joko mene kontilleen tai ottaa jostain tukea. Ja usein ne viimeiset askeleet on sellaista heittäytymistä :) Onko muuten teidän vauvat oppinu ensin kävelemään vai nousemaan seisomaan ilman tukea? Silja nousee kyykystä ilman tukea seisomaan mutta muuten ei osaa.

Annoin muuten eilen siljalle ekan kerran piimää ja hän tykkää ihan hirveästi! Kamalia määriä haluaa juoda :)
 
Sormiruokaa meillä on annettu mm. tuorekurkkua,vesimelonia,leipää,porkkanaa,kukkakaalta.Hampaita vasta 2kpl alhaalla.Olen kyllä ajatellut että pitäisikö esim puuroakin kokeilla pojun itse antaa syödä käsillään,vaikkakin tulee varmasti kaamea sotku.. :D Mies meillä aina nauraa,kun minä olen syöttänyt pojan, on nimittäin aina karmee siivo.Mies on paljon siistimpi syöttäjä kuin minä.

Ihanan lämmin ilma tuli tänään.Käytiin juuri kävelyllä ja asioilla kaupungilla ja kahvilassa pojun kanssa kaksin :)

nöpötin ja poju :heart:
 
syksyä kaikille!

käväistiin viimeviikolla10kk neuvolassa tytön kanssa. painoa oli tullu lisää 450g ja pituutta 2.5cm ihan keski käyrällä kasvaa. seuraava kerta onkin sitten 1vuotis tarkastus. ittellä oli samalla neuvola kanssa ja tyttö yritti tulla äidin kanssa vaakalle sekottamaan kilot, terkka nappas tytön syliin ja sai semmoset haukut neidiltä. onneksi ei osaa puhua vielä että oltais ymmärretty mitä tytsy sanoi!

meillä ei laiteta itte suuhun mitään ruokaa vielä, sormiruokailua harjoitellaan niin että nika ottaa ruuan käteen ja antaa sen mun käteen ja aukasee suun kuin linnunpoikanen. kaikki ruoka minkä saa suuhun niin kelpaa kyllä ei pahemmin sylje pois.

meillä on takki ja housut tuulta ja sadetta kestävää koko 74cm minne mahtuu sisälle hyvin fleese puku ja pipo päässä tärkenee vielä olisi tarkotus ostaa syyspuku ettei tarvi tapella vaatteitten laittamisesta päälle mitä tyttö inhooo yli kaiken.

solmu, nika ja pikkanen 26+3
 
heippa taas pitkästä aikaa! ollaan oltu reissussa mummolassa niin en ole ehtinyt kirjoitella, tää palstakin on näköjään muuttunut sillä aikaa :)

Meillä Helsingissä oli siis 8kk neuvola ja seuraava on vasta vuoden ikäisenä eli ihan keskenään saadaan olla monta kuukautta, seurailen kyllä itse tuota poitsun painoa että tasaisesti nousee..

Sormiruokailusta olitte keskustelleet, meillä syödään myös osa ruuasta itse sormin, olen keittänyt kaikennäköisiä vihanneksia ja kasviksia, annan myös välillä lihaa/kalaa/kanaa sormiruokana (nämä pilkon ihan pieneksi), kasvikset menee isompina paloina kun poitsu osaa jo aika hyvin haukata pienempiä palasia sellaisesta isosta. Soseet menee vaihtelevasti, poitsu teki tuossa viikon aikana kolme hammasta ja se aiheutti sellaisen lusikkalakon ettei mitään järkeä, no sormin syötiin sitten kaikki ruoat. Nyt menee taas soseet, mutta palasia niissä pitää olla, ainoastaan puuro on vähän sileämpää mitä poitsu suostuu syömään.

Ja lemppariruoista, meidän poitsu ei tykkää makaroonista yhtään! Luulin että se on ihan lasten suosikki mutta ei! Poitsu on näköjään enemmän perunan ystävä, no pitää kokeilla noita pastaruokia joskus myöhemmin uudelleen, josko ne sitten vaikka menisi.

Hapanmaitotuotteista, olen jo vähän antanut raejuustoa ja se on meillä ihan herkkua! Myös hiukan viiliä ja maustamatonta jogurttia on poitsu saanut ja ei meillä mitään oireita ole. Ajattelin kun poju täyttää ensi viikolla 10kk niin aloitan sitten antamaan suurempia määriä, nyt ollaan vaan vähän maisteltu. Hampaita on nyt 2 ylhäällä ja 3 alhaalla.

Tää syksy tuli niin yllättäen että huomattiin meidän pojalta puuttuvan kunnollinen pipo ja hanskat (oli liian pienet mitä keväällä piti...) joten äkkiä kaupoille hakemaan. Hän pitää vielä keväällä ostettua fleecepukua + välikausipukua ulkoillessa ja ne varmasti riittää täksi syksyksi.

Me ollaan lähdössä reissuun lauantaina, new yorkiin ja miamiin pariksi viikoksi lomailemaan!!! :) Ollaan odotettu koko perhe jo tätä reissua hirmuisesti, ei millään jaksaisi enää näitä paria päivää kotona... Ostetaan sieltä sitten poitsulle toppapuku, tuleepahan vähän erinäköinen kun mitä suomen markkinoilla muuten näkyy, kaikilla tuntuu olevan samanlaiset asut :) Kiva jatkaa vähän vielä tuota ihanaa kesää, kun tuntuu niin kauhean kylmältä tämä +9 astetta...

Ja meillä ei kanssa tykätä pukemisesta yhtään, kauhea rimpuilu alkaa kun aletaan pukea, mutta meillä on kehitetty sellainen pukemislaulu ;) ja se toimii! Poitsu kuuntelee tarkkaavaisesti ja saan hänelle vaatteet kivasti päälle.

Vaipparoskiksesta, meillä on käytössä vaipparoskis vessassa, tosin sitä tyhjennetään usein kun se alkaa muuten haista. Tosin me käytämme suurimmaksi osaksi kestovaippoja, joten niitä kertiksiä ei keräänny niin paljon, yleensä 1-2 päivässä, mutta silti viedään roskat sieltä vessasta joka päivä pois kun se haju on aika ällöttävää..

Hurjaa ajatella että kohta juhlitaan jo poitsun 1-vuotissynttäreitä, vastahan tuo syntyi! Ja vähän jännitetään täällä siskoni puolesta, hänellä on la 7.11 kun meidän poju syntyi 6.11... toivottavasti ei serkuksille tule samaa syntymäpäivää, se olisi vähän tylsää!

Ei muuta kuin oikein hauskaa syyskuuta (huomisesta alkaen :) )kaikille, tulen takaisin syyskuun puolen välin jälkeen niin kirjoittelen sitten taas lisää!

ruusu ja poitsu 9kk 3vko
 
ainiin ja unohdin mainita että meillä kävellään jo aika paljon ilman tukea! Uskomatonta, mutta poitsu ensin kävelee esim sohvasta kiinni pitäen ja sitten ihan huomaamatta lähteekin vaan kävelemään ilman mitään tukea, tai pitää ensin vaikka mun kädestä kii ja sitten kun huomaan onkin irroittanut otteen ja lähtee juokseen johonkin suuntaan! Enää kaatumiset ei paljon satu, kun osaa mennä ensin kyykkyyn ja siitä sitten istumaan. Ja usein jos kaatuu, hän pyllähtää pepulleen mutta ei enää suoraan selälleen! Ihana rakas pikkuiseni ei olekkaan enää niin pieni kun haluaisin ajatella :heart:

Ruusu
 
peppimamma: Meillä aikas samankokoiset tytöt. 10kk neukussa oli 7690g ja 70cm :) meilläkin rasvalisä käytössä. Tyttö kyllä syö mutta liikkuukin sitten niin paljon että ei kerkiä lihavoitua :D

Meillä syödään aika reiluja paloja. ruisleipää annan ison palan ja siitä tyttö nakertaa hienosti vaikka hampaita on vasta 2 alhaalla. keitettyä makaronia, riisikakkuja, kurkkua, vihanneksia ym. aika monenlaista naposteltavaa.

taitaa olla nyt ylös tulossa hampaita kun ikenet on tosi turvoksissa ja kuola valuu ja hankaa ikeniä joka paikkaan. Ruoka ei ole uponnut nyt niin hyvin..saas nähdä! :)
 
Neuvolassa käyty. Kaikki oli ok ja uudet mitat on 75,5cm ja 9450g. Pituus huitelee +1 ja paino hieman - käyrällä. Kehui Niiaa reippaudesta ja uteliaisuudesta. Hetkeäkään ei pysynyt paikoillaan, koko ajan kiipeili tukea vasten ja konttaili pitkin huonetta :) Sanoi ettei pitkään mene kun käverlee, mutta saas nähdä... Kyllä varmaan 1 vuotiaaksi mennessä kävelee. Mansikkaluomi on pienentynyt ja laskenut jonkun verran että sekin alkaa häviämään siitä.

Talvicille ja muille mietittävää, voitaisko tehdä yksi pino vaikka loppu vuodelle kunnes siirrytään taapero puolelle, kun ei kirjottelua tule enää niin paljon. Ei tarttis joka kuulle laittaa uutta pinoa. Ja taaperopuolellakin jatkaa yhdellä pinolla, kunnes kirjottelua on esim 50 sivua niin sitten tekee aina uuden pinon.
 
Pika pikaa käymässä...

Niin tuosta SYYSKUUN PINOSTA...
Palstan uudistuksesta johtuen mä en pysty muokkaamaan tuota etusivua enkä pysty tekemään edes uutta pinoa...
Tähänki tekstiä on tullu sen verran vähän niin ajattelin jos jatkettas juttua täällä ainaki syyskuu? Tekis sitten lokakuulle uuden pinon ku siirrytään tuonne taaperoihin... Sopiiko kaikille? :wave:

Jos jokainen viitsis tarkistaa omat tietonsa ja laittas yv:llä mahdolliset korjaukset ja lisäykset niin päivitän sitten listan ku tää palsta taas pelittää :wave:

Talvicci
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä