Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Elokuussa 2010******

Moikka pitkästä aikaa! On ollut aika kiire, oon kyllä lukenut mutta en ole hetkeen saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään. Meidän neiti aloitti periaatteessa viikko sitten päiväkodissa. Paikka on ollut syyskuun alusta ja käytiin monena päivänä tutustumassa. Sitten neiti sai jonkun vatsapöpön ja varsinainen aloittaminen siirtyi. Hän oli nyt lopulta sitten 11kk kun aloitti siellä. Paikka on tosi mukava ja muuten menee hyvin paitsi meidän tyttö, joka on muutenkin huono syömään, ei suostu siellä syömään oikeen lainkaan. Noh, kaipa se siitä ajan kanssa....

Kengän koosta: meillä on 22, eli ilmeisesti ikätovereihin verrattuna aika kookas:)

Onnea kaikille kävelijöille taidosta:) Meillä ei kävellä vielä, mikä on vähän kummallista, niin pitkään neiti on tosi sujuvasti liikkunut tukea pitkin. On hän joitain askelia ottanut ilman tukea mutta jotenkin ei vielä tunnu kovastikaan kiinnostavan.

Täällä ei myöskään ole vauvakuumetta. Ihan alkuun oli enemmän mutta tällaisessa melkein vuoden vanhassa on niin kovasti työtä, että juuri nyt ei uusi raskaus houkuta laisinkaan. Saattaa olla myös meillä niin, että lisää lapsia ei tule. Noh, en mä ehkä ihan tosissani tätä mieltä ole, ollaan vaan molemmat miehen kanssa välillä aika väsyneitä, etenkin nyt kun molemmat käydään töissä ja tuli tää päivähoitorutiinikin tähän. Ainakin lapsille tulee reippaasti ikäeroa, ei tähän ihan heti uudelleen aleta! Tyttö on silti kyllä ihan maailman ihanin, ehdottomasti:)
 
Hei, vaan täältäkin. Ei oo taas ehtiny kirjottaa vaikka asiaa olisikin ollut.

Meillä loppui nyt maitotuotteiden kokeilu ja yritetään, että Niian maha alkaisi taas sietämään tuttelia. Maha ei ole tuosta viime viikon jogurtti kokeilusta vielä parantunut. Kakka haisee todella happamalle ja tekee välillä näppyjä tai "polttaa" ihon. Nyt tyttö on saanut rela-tippoja parina päivänä ja toivottavasti maha alkaisi parantumaan. Vähän aavistuttaa että ois maitoallergiaa, vaikka neuvolassa sanoi ettei enää pitäisi tulla kun on ollut korvikkeella kuitenkin käytännössä sairaalasta asti. Neuvolan kanssa sovittiin, että 1-vuotis neuvolaan asti ilman muita maitotuotteita kuin tutteli eli kuukauden tauko tulis. Sitten ihan alusta kaikki hapanmaito valmisteet yms, tai sitten jos näyttää vieläkin huonolta tuo masu/iho niin suoraan maidolla altistetaan ja katsotaan tulokset.

Meillä kengän koko on nyt 20, talveksi saman kokoiset Vikingit, mutta ovat reilu sentin pidemmät pohjasta kuin käytössä olevat lenkkarit. Lenkkareiden pitäis olla kyllä jo kokoa 21, mutta ne saa nyt mennä tän syksyn. Ens kuussa saa kuitenki varmaan ottaa jo lämpimämmät kengät käyttöön.

Niia harjoittelee ilman tukea kävelyä. Ottaa mielellään muutamia askelia ilman tukea päivittäin ja nousee seisomaan ilman mitään tukea ja pystyy jopa leikkimään siinä. Koko ajan tasapaino kehittyy, nyt kävellään jo yhden käden tuellakin silloin tällöin. Varmaan menee vielä muutama viikko ennen kuin kävelee kokonaan ilman tukea, mutta varmaan 1 veenä kuitenki.
 
moikka mammat,
maitotuotteiden sopivuudesta puhuitte - meilla mennaan viela korvikkeilla ja tytto on juonut iltapuuron seassa maitonsa. vahan oon myohassa naiden aloitteluiden kanssa. ja tissilla kaydaan viela iltaisin - ei sielta varmaan enaa ateriaan asti tule, mutta kunhan tankataan laheisyytta ja immuniteettia :)

sellasta kysyisin, etta kuinka paljon maitoa/korviketta nuo teidan nasut juo paivassa - tuo tytto vetais vaikka kuinka jos annettais. meilla saa aamulla puuron lisaksi n. 2dl, paikkaripullon n. 2-3 dl, valipalalla toiset 2-3 dl ja sitten illalla viela n. 1-2 dl.
nyt han on muutaman paivana vetanyt niin paljon maitoa, etta on ollut ns. paskotillaan. siis vetaa mahan ihan loysaksi ...ja se kakka haisee ihan sellaselle ripulikakalle. mista tammonen voi johtua kun ei olla mitaan muutettu ruokavaliossa, paitsi tuota korviketa annettu tavallista enemman kun on niin onnessaan sita litkinyt. onko teilla ollut vastaavaa?

ja se viela ettei oireile mitenkaan muuten paitsi piereskelemalla enempi, muttei nayta silta etta masuun sattuisi.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen, vähän sama tilanne kuin Paulah:lla, että työt ja päiväkotirutiini vie niin mehut, ettei ole saanut aikaiseksi kirjoitella tänne. Meillä on tytöllä ensimmäinen täysi päiväkotiviikko lopuillaan ja ihan mukavasti on mennyt, vaikka kyllähän 8 h päiväkodissa vie pieneltä mehut. Tyttö jaksaa vielä kotiin tultua jonkin aikaa leikkiä, mutta klo 18 alkaa olla jo niin väsy, että melkein väkisin saa pitää hereillä edes sinne seiskaan asti. Mutta kaikenkaikkiaan tyttö on sopeutunut uuteen rutiiniin tosi hyvin ja viihtyy siellä hyvin, mistä oon tosi tyytyväinen.

Ikävältä kuulostaa nuo Alleyn Niian vatsavaivat :( Toivottavasti kuukauden tauko maitotuotteissa auttaa!

Itun emo: meillä neiti juo sellasen puolisen litraa päivässä maitoa, lisäksi sitä tietysti menee jonkin verran puuron seassa (laitan yleensä puolet maitoa ja puolet vettä puuroon). Kuulostaa, että teillä kyllä menee tosi paljon, ja jos kerran mahakin menee siitä löysäksi, niin pystyisitkö vähän rajoittamaan korvikkeen määrää?

Ja mitäs muuta täällä onkaan juteltu... kengän koko: nyt on 20-koon syyskengät, talvikenkiä en ole vielä hankkinut. Varmaankin 20 tai 21 koko tulee olemaan. Ja vauvakuumetta täällä ei ole ollenkaan ilmassa. Jos tyttö saa sisaruksia, niin ikäeroa tulee kyllä olemaan ainakin 3-4 vuotta.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

t. Ulpu & tytteli 11 kk 3 pv
 
Meillä tuo kengänkoko on 18. Pienimmät on mitä lasten kenkäliikkeestä löyty :) Talveksi voidaan varmaan ostaa koko 19. Niin pikkuruinen tuo jalka on...

Meillä menee maitotuotteita aika vähän, mutta nyt oon ruvennu antamaan myös ihan tavallista maitoa puuron kanssa ja muutenkin keitän puuron maitoon joskus ja ruuassa saa myös. Niin eiköhän se maitomäärä ole ihan ok.

Meillä ensiaskeleet otettiin 10kk iässä, sitten pitkään harjoteltiin vain muutamaa kolmea askelta, mutta nyt yhtäkkiä otti spurtin ja on ruvennu kävelemään ihan kunnolla. Eilen ja tänään lähes pelkästään on kävelty :) Silja ei kylläkän osaa vielä nousta ylös ilman tukea, eli kun kaatuu niin joutuu konttamaan jonnekin missä on tuki, että pääsee taas seisomaan.

Täällä vauvakuume on tosi kova :) Ikävä sitä isoa mahaa (en kyllä olisi uskonut), mielessä on koko ajan vaan vauvajuttuja, heh :) Mut sitten toisaalta haluaisi nauttia tästä yhdestä vauvasta nyt ilman mitään pahoinvointeja sun muita. Tässä vaan yksi kaveri jolla on ihan saman ikäinen tyttö kun meillä niin tuli uudestaan raskaaksi kesäkuussa ja se nostaa omaa kuumetta kummasti.

Toivottavasti Niian masuvaivoihin löytyy syy. Kuulostaa ikävältä :( Tsemppiä teille!

Ai niin, meillä Siljalla on nyt ekaa kertaa kuumetta ollu 2 päivää. Ja ihan kipeä. Mutta niin suloinen, kun haluaa koko ajan olla sylissä ja että luetaan kirjaa! Ihanaa! Hakee jonkun kirjan ja taapertaa sen kanssa mun luo ja ojentaa ja määrätietoisesti ääntelee ja sit syliin ja kuuntelee niin kiinnostuneena.

Meillä on ruvennut nyt tulemaan puhetta tosi paljon. Silja tietää hyvin mitä eläimet sanoo, ja aina kun häneltä pääsee paukku hän sanoo "kakka" :) heh. Muitakin sanoja hän sanoo, jos minä sanon ensin.

Pottailu on totaalisen jäässä. 8-kuisena se sujui hyvin, nyt on lakko päällä. Siispä pidetään taukoa siitä.

Ilman tuttia on oltu nyt 3 viikkoa, eli se jäi kokonaan. Yöt on selvästi parantunu, ei herää enää kertaakaan. Unille meno on myös ihan huipputehokasta kun iltatissi jäi pois. 5min ja tytsy on unessa. Aamuimetystä en kyllä lopeta vielä vähään aikaan, kun en ihan vielä halua, niin haikeaa se on.

1-v kutsut lähetettiin eilen :) Nopeasti on vuosi menny.

Hyvää viikonloppua!

hemari ja Silja 11,5kk
 
Hui kun täällä on taas tullut spurtti kirjoitteluun! Kiva näin.

Kengistä meillä on koko 20-22 käytössä. Syyskengät on kokoa 22 ja on tosi hyvän kokoiset kun taas lahjaksi saadut reinot on kokoa 20 ja tuntuu aika isoilta. Meidän neidilläkin näymmä aika iso jalka. Hyvä jos 6kk iässä meni koko 18. Heh.

Maitotuotteita täälläkin on alettu testailemaan. Reajuustoa, maitorahkaa ja jugurttia ollaan annettu sekä puurot tehty maitoon. Mitenkään ei ole tytön masussa näkynyt, joten josko muutaman vkon päästä alottelisi maidon kokeilun. Itun Emo meilläkin kun F oli kipeänä ja maitoa meni enemmän kuin normaalisti maha meni vähän löysemmälle. Heti kun taas ruoka alkoi maittamaan masu palautui normaaliksi. Alley toivottavasti Niian masu nyt rauhottuisi ja kuukauden päästä maito kävisi ainakin paremmin!

Neiti on viimeisen viikon aikana alkanut kävellä paljon paljon paremmin ja nyt mennään jo pitkiä matkoja kävellen. Melkein aina kun lähtee liikkeelle aloittaa kävelyllä mutta kaatuessa saattaa jatkaa konttaamalla. Nousee kuitenkin hienosti ilman tukia pystyyn joten matkaa voi jatkaa kävellenkin, jos vaan ei ole hoppu :D

Meilläkin on alkanut selkeästi tulemaan sanoja. Äiti ja titta on yleisimmät sanat. Äitin osaa näyttää valokuvastakin jos joku muu kysyy missä äiti. Uusin sama meillä on WUF. Kun kysyy miten koira sanoo niin neiti vastaa wufwuf :heart:

Meillä nukkumaan meno on yhtäkkiä rauhoittunut hirveästi. Nyt sängyn nähdessään kurkoittaa sänkyyn ja sänkyyn päästessä naurattaa kauheana kun saa mennä makoilemaan. Sitten saa pusun ja pullon ja itse rauhottuu sinne maidon juotuaan. Enää ei ole sitä kymmentä kertaa kun pitää käydä toinen nostamassa seisomasta takaisin maaten. IHANAA.

Pikkis ja F
 
Meillä taas yöt on ollu hulinaa viimesen kuukauden ajan. Eka ajattelin et ne johtuu siitä mut samaan aikaan lopetin yösyönnit mut nyt mietin että johtusko tuosta maidosta... Pitää soittaa maanantaina neuvolaan ja vähän kysellä...
Mulla itellä on laktoosi-intoleranssi niin en yhtään ihmettelis jos pojallakin olis... Toivottavasti ei kuitenkaan olis, jos alussa vaan olis herkempi tai jotain...

alley
Onko Niian kakka löysempää ku ennen maitotuotteiden alottamista? Entä piereskeleekö?

Kengät Meillä on kokoa 20. Meinasin et olis kaapissa käytettynä saadut 22 kuomat laittanu talveks käyttöön mut ne on kyllä niin hurjan isot et pitää ostaa pienemmät varmaankin...

Talvihaalaria oon kattellu kans... Harmi että noi haalareitten värit on pojille aina melkein jotain tummansininen/musta... Mä tykkäisin värikkäämmistä, kyllähän niitäki tieten löytyy mut sitten maksaa lähemmäs 100e mikä on musta aika kallis hinta haalarista näin pienelle : /
Vauvahaalareita saa vaikka minkä värisinä mut sitten ku pitäs olla haalari joka vähän vettäki pitäs ja kestäs niin heti muuttuu värit tosi tylsiks...
Tietääkö kukaan mitään kivaa nettikauppaa mistä löytys pojille kivoja (edes muun värisenä ku sinisenä) haalareita kohtuuhintaan vieläpä?


Eilen annoin pojalle viinirypäleitä. Sitten käänsin hetkeks selän ja kappas, poika istua törröttää keittiön pöyällä! Oli sitten sinne kiivenny hakemaan viinirypäleitä lisää ku tykkäs niistä.
Kyllä saa olla silmät selässäkin tuon pojan kanssa... :whistle:


Talvicci
 
Viimeksi muokattu:
Kengistä: meillä oli kesällä sandaalit kokoa 19, nyt ensiaskelkengät on 20, talveksi on kokoa 21 Eccot. Kovasti tuo kokonumero vaihtelee vaikka kengät oliskin melkein saman kokoiset.

Toivottavasti Niian masu rauhottuu. Tuntuu kyllä aika erikoiselta että olisi maitoallergiaa kun kerta korvike sopii, maitopohjainenhan sekin on.

Eiköhän se Paulah:in typykin ala syömään päiväkodissa kun vähän aikaa viellä menee.

Kiva kuulla että yöt on muutamilta rauhottunut. meillä ei siitä ole vielä mitään toivoa, hyviä öinä herätään vain 2 kertaa ja huonoina sitten tosi usein.

Peppi ja typy 11 kk 1 pv
 
Talvicci: On Niian masu ollu aika paljon löysempi kuin ennen maitotuotteita. Ihan ripulia suurimmaks osaks... ja kyllä Niia piereskeleekin. Tänään vaikuttais vielä ainaki siltä että maha alkais rauhottumaan tai sitten relatipat auttaa. Ei ollu vielä ihan normaali, mutta nyt ei oo tullu ku 1 kakka tähän mennessä. Varasin kuitenkin tiistaille ajan lastenlääkärille, mutta jos nyt paranee niin perun sen maanantaina. Peppukin alkaa paranemaan, tosin se ärtynyt iho kesii pois sieltä ni varmaan kutisee.
 
alley
Juu siis ku mä tässä oon koittanu muistella millasta pojan kakka on ollu ennen maitotuotteitten alottamista... Kyllä se löysempää nyt on... Ja tosiaan haisee paljon pahemmalta... Välissä ei tuu pyllyyn mitään mut niinku taas nyt on niin punanen et raukka huutaa ku pyllyä pesee :|
Vähän saattaa piereskellä. Nyt on ollu kaks päivää ilman maitotuotteita, ainaki viime yönä heräs vain kolmesti muistaakseni... Mahaa ku hieroo niin rauhottuu äkemmin nukkumaan...
Miten mä nyt vasta tänki saatoin hoksia et se heräily on saattanu johtua noista maitotuotteista? :ashamed: Jotenki oon koko ajan vain ajatellu et johtus yösyöttöjen lopettamisesta nuo levottomat yöt...
 
Moikka todella pitkästä aikaa!!

Aika hurahtaa niin älyttömän nopeaa. Käyn melkein päivittäin lukemassa mut aina sit jää kirjoittaminen:ashamed:

Nyt siis kirjoitan eka ja luen myöhemmin uusimmat jutut.

Meillä on sairasteltu nyt monta viikkoa enemmän ja vähemmän. Ensin sairastui typy 40 asteen kuumeeseen ja oksensi myös. Kun siitä selvittiin molemmille lapsille tuli mieletön räkätauti ja yskä. Neidillä se sit sai aikaan keuhkokuumeen johon syö parhaillaan toista kuuria, kun ensimmäinen ei tehonnu. Itsekin sairastin pikataudin samalla, kun lapset oli kipeenä ja tuli kyl mieleen et vois helpommallaki päästä. On raskasta hoitaa kipeitä lapsia, kun on itekki puolikuntoinen ja kuumeessa. Mut jospa kohta hetkeksi hellittäs ja pysyis pöpöt hetken poissa meidän luota.

Olen koittanut mietiskellä synntäreitä tai lähinnä tarjottavia. Jotain jo mielessä mut pitäs lyödä lukkoon suunnitelmat. Joka vuosi vaikka kuinka ajoissa aloittaa niin aina tahtoo jöödö niin viime tippaan lopulliset suunnitelmat:ashamed:

Me sit viel muutetaankin ja kaikki nämä pakkaamiset, synttärit ja muutto ajoittuu lokakuulle. Voipi olla tulossa pikkaisen stressaava lokakuu. Vuosi sit elettiin niin ihania aikoja, kun odoteltiin et millonkahan se pikkuinen piipero päättää syntyä:heart:

Meilä toi ruokapuoli takkuua pojan kanssa. Tai hän kyl syö hyvin mut 8kk ruuat tökkii ja olen ollut tosi laiska kokeileen samoja ruokia mitä me syödään tai lähinnä minulla mietityttää, kun niissä on melkein kaikissa ainakin jonkin verran suolaa tai muita mausteita. Kertokaahan mitä kaikkia te jo syötätte näille palleroille?
Sit olisi kiva kuulla mitä teillä syödään välipaloina, jos sieltä saisi itselle jotain vinkkejä, kun jossain vaiheessa alkaa aina tuntuun et nekin toistaa itseään.

Kiitos jo etukäteen, jos joku vaivautuu kirjoitteleen ruoka asioista!!

Nipsulainen ja pojanpallero 11kk:heart:
 
Moikka kaikille!

Täällä vietetään ensi viikonloppuna synttäreitä. Virallisestihan ne on 7pv mutta silloin ei mitenkään ehditä kun talopaketti saapuu 6pv joten raksalla menee aika..lähinnä miehen aika kylläkin.
En oikein synttäritarjoilustakaan oo varman mut jospa sitä jotain syötävää keksii vieraille :D

Täälläkin muuten haisee kakka aika pahalle, johtuu varmaankin siitä maidosta? Meillä ois enää 2 purkkia korviketta ja sit aattelin kokeilla antaa tavallista maitoa. Mutta uskaltaakohan just synttäreiden lähellä? jos tuleekin jotain ni kiva jos masuvaivoja sillon :( Mut tähän asti on saanu reilu pari viikkoa puolet maitoa ja puuronkin keittäny tavalliseen maitoon eikä mitään muuta ku se kakka haisee ja ehkä piereskelee vähän enempi..

Kengänkoko on täällä n.19-20. Noissa kengissä on niin paljon eroja. Yhdet 19 kengät on ihan liian pienet ja toiset 19 isot :D

Noista syömisistä : Minä oon antanu 8kk, 12kk ja 1-3 vuotiaiden soseita kaupasta. Sit välillä annan samaa ruokaa mitä mekin syödään. Riippuu niin paljon ruoasta.

Välipaloina syödään jogurttia, viiliä, riisi fruttia (harvemmin),leipää, hedelmää, vispipuuroa tai kaupan soseita. Niitä on myös hyviä kaikkee kauraherkkuja ja smoothieita. Sit tietty maitoa kyytipojaksi :D Yleensä jotain noista..

Täällä tyttö hoksas kävelyn nyt ihan kunnolla ja sisällä ei oikeestaan konttaile enää ollenkaan. On se niin jännä katella kun toinen menee horjuvin askelin paikasta toiseen :D Ulkona pitää olla aika tasainen maa, että kävelee. Ensimmäiset askeleet tuli muutama päivä ennen 11kk ja nyt jo kipitellään hienosti :heart:

Viime vuonna tähän aikaan tais olo olla aika tuskanen. Laskettu oli 30.9 ja vielä viikon verran kärvistelin..Se oli todella jännittävää aikaa. Ja mies oli vielä 500km päässä töistä ni jännitti kerkiääkö synnytykseen. Onneksi oli lähellä sillä hetkellä ku synnytys alkoi..ei ois muuten kerinny synnytykseen!
Sori meni vähän höpöttelyksi :D
 
Moikka pitkästä aikaa.

En kaikkea jaksanut/ehtinyt lukemaan...

Meillä Jere aloitti 31.8 hoidon ja hyvin alkoi, ei ole jäänyt kertaakaan itkemään perään ja muutenkin on viihtynyt todella hyvin. Olen tästä kyllä enemmän kuin tyytyväinen. :)

Yksi vuotis kuvaan ei mennä, koska Jerellä oli hoidossa kuvaus viime maanantaina. Joten ne saavat kelvata :D Kuvia odotellaan innokkaasti, sillä hoitaja sanoin että ne onnistuivat hyvin, sillä poitsu on niin iloinen ja nauravainen. Ainut vaan että hän tunkee kieltään aina suun sivulta ulos, mutta ovat ainakin omanlaisia kuvia...

Kengistä meillä on tällä hetkellä koko 19 käytössä ja katsotaan sitten talvemmalla toisia tohveleita.

Jere syö meidän kanssa samaa ruokaa, mutta korviketta juo vielä. En ole sekoittanut joukkoon vielä tavallista maitoa mutta luulen että massu sitä kestää kun ruuan joukossakin menee.
Tuttia meillä ei ole syöty enää moneen kuukauteen mutta tuttipullo on edelleen käytössä, Jere rakastaa sitä :D

Ja sitten itseeni: Mulla alkoi koulu 13.9 ja työt alkoi 7.9. Molemmat ovat alkaneet hyvin ja mukavaa on ollut... Ensimmäinen "työharjoittelu" on 18.10 ja on kestoltaan vain kaksi viikkoa sillä se on lähinnä tutustumista eri työympäristöihin. Ja mähän menin aikuiskoulutukseen hotelli-ravintola-ja catering alan perustutkintoa opiskelemaan...

Yritän päästä useammin lueskelemaan ja kommentoimaan juttuja (siis kuin kerran kuukaudessa :D )
 
Välipalat: meillä syödään jugurttia, viiliä, kiisseleitä, leipää, hedelmiä, vispipuuroa, marjarahkaa, näitä vaihdellen.
Typy syö joko omia itsetehtyjä ruokia tai sitten meidän kanssa samaa jos on sellasta mistä on helppo ottaa typylle ennen suolan lisäämistä, mausteita on saanut jo pitemmän aikaa. Eilen sai samaa uunilohta kuin muutkin, olin sen maustanut tillillä ja mustapippurilla, muut laittoi sitten lautasella suolaa.

Täällä oli aamulla kunnolla pakkasta, vielä 9.30 kun lähdettiin ulos oli -1°. Sai kyllä ihan tosissaan miettiä että mitä sitä pukee päälle. Ja olihan typyn sormet viileät kun sisälle tultiin vaikka laitoin lapaset välikausirukkasten alle. Ei vaan vielä viittis topparukkasia laittaa.
 
TÄNÄÄN IINA ON 1V!!!:D:heart:

Pitkästä aikaa minäkin tosiaan kirjoittelen taas. Ei ole vain ehtinyt olemaan koneella niin pitkiä aikoja, että olisi ehtinyt lueskella tai kirjoittaa.
Lapset pitäneet äidin kiireisenä :D

Ihan hirmuista, nyt meidän pieni vauva on 1v ja onkin oikeastaan kyllä sitten taapero, eli nyt minulla ei ole enään mitään vauvaa:':))
No jos tarkkoja ollaan, niin kun tätä kirjoitan, niin vasta 1h10min ja iina on vuoden, eli 09.05 :D

Iina on ihan mahdoton tapaus.
Siis ihanuudessaan ja kamaluudessaan, onneksi enemmän ihanuudessaan ;)

Iinalla on, siis ihan oikeasti, aika kieron oloinen huumorintaju, en osaa oikein selittää tai antaa mitään konkreettista esimerkkiä, mutta kyllä kuulkaa saa nauraa.
Kamaluutta sitten tuo Iinan tempperamentin tuomat kiukkuhetket.
Tyttö kirjaimellisesti heittäytyy maahan joko mahelleen tai selälleen, yleensä mahalleen ja rääkyy tai itkee tooosi lohduttomasti, jos hänen visionsa asioiden kulusta ei toteudu ja se siis alkaa heti, jos asiat ei mene kuten neiti haluaa. Siellä lattialla sitten potkii jalkojaan:|
Perinyt siis minun tempperamenttini aika lailla suorasti:ashamed::) Joten ymmärrän kyllä toista :)

Iina tavailee paljon sanoja, ei yleensä silloin kun niitä hänelle sanon, vaan vasta toisto operaation päätteeksi, jopa parin kolmen tunnin päästä vasta :)
Iina on oppinut juoksemaan ja karkuteille kirmaaminen on hänestä hauskaa. Jahka älliä tulee päähän, niin saa tuonkin karsittua pois ;)

Iina ja Leo ovat kyllä niin paita ja peppu. Ihanaa on kyllä katsoa. Toivotaan, että tämä säilyy loppuiän, joskin kyllähän ikä muuttaa tätäkin jonkin verran.

Meillä ollaan viittävaille siirrytty tavanmaitoon. Ensi viikolla alan antaa pelkkää tavallista maitoa, sillä tästä suuremmastakaan määrästä ei ole tullut mitään. Iina juo maitoa vain unille mennessään, muuten juo vettä nokkiksesta.
Kun ollaan siirrytty tavan maitoon, nakkaan kaikki tuttipullon tutit mäkeen ja alan tarjota pulloa kera nokkapään. Huutohan siitä tulee, mutta ei sitä pitkään kestä. Tämä on ainakin Leolla ja parilla kaverilla tehnyt sen, että eivät enään ole kaivanneet juotavaa sänkyyn nukkumaan mennessä.

Yöt meillä on alkaneet mennä yhtenäisemmiksi.
Eilen esimerkiksi Iina kaipasi maitoa vasta aamu 7.00 ja lapset heräsivät vasta 8.30. Tänään vein pullon 6.15 ja nyt alkoi juuri kuulua jotain höpinöitä :D
Ovat pääsääntöisesti heränneet nyt vasta 8-9 aikaan, joinain aamuina jopa vasta 9.30:O :)
Aika luksusta kyllä.

Kengän koko:
Iinalla on kaiken järjen mukaan 21. Tosin riippuu sitten kengästä tämäkin. Lenkkarit, jotka meillä on ollut käytössä, ovat kokoa 20, mutta ovat tosi leveät. Sitten toiset lenkkarit, jotka ovat kapeamman malliset ja topatummat, ovatkin kokoa 22 ja ihan sopivat ja sitten on perus nilkkurit/kävelykengät, jotka ovat kokoa 21...ottaa noista sitten selvää :D

Meillä on vasta ensikuun puolessa välissä 1v neuvola. Piti siirtää sitä, tai neuvolatäti soitti ja siirsi, kun heillä on jokin koulutus jakso ja sitten hän on viikon lomalla. Noh, ei sen väliä:)

Meillä vietellään sitten noita synttäreitä ensi lauantaina:popcorn:
Olisi ollut jo viime lauantaina, mutta lapsille iski räkäisyys, joten en tohtinut päästää tänne lapsia, ettei turhanpäin tartu, moni ystävistänikin on jo töissä, joten ei olisi kiva ollut ollenkaan. Ja tuo vielä tarttuu niin äkkiä.

Mutta tosiaan, nyt on mentävä kun tuolla nuo lapset käkättelee keskenään. Leo varmaan taas kiivennyt Iinan sänkyyn ja mitä lie taas tekevät (lakanat varmaan irrottavat TAAS :D )

paapelo+Leo 2v7kk+ Iina 1v:heart::heart:
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut täältäkin Iinalle!
Meillä vajaa viikko 1v synttäreihin :heart:
Hulinaa on riittänyt, viimeisin nyt kun poitsu oppi kiipeämään sohvalle. Eli patjoja on sitten olohuone melkein täynnä. Pehmusteista huolimatta ei onnettomuuksitta ole selvitty, se on niin taitava tuo mies, että osasi humahtaa patjan ohi ja nenästä sitten tuli verta kotvasen ja kovaa....

Minä-itse, Minä-haluan kausi nostaa rankasti päätään. Kiukku itku on opittu ja jopa äidin hiuksia koitetaan repiä, jos ei mene asiat mielen mukaan.... Ihanaa aikaa...

Yöt on todella levottomat, liekö nuo uudet asiat taas tulee uniin. Ai juu, ja käsiä taputetaan, voi hyvä ihme miten jaksetaankin nauraa ja taputtaa :)

Kengän koosta oli puhe, meillä on nyt lenkkarit 23 ja mahtuu nipinnapin sukan kanssa. Eli talvikenkä tulee olemaan 25 ehkä jopa 26 mallista riippuen...... Iiiiiiiso mies :)

Olinko näkevinäni potta keskustelua myös, minä en ole edes aloittanut :ashamed:

Korvikkeesta sen verran, että me ollaan jätetty se kokonaan pois, koska pojan maha kestää tavan maidon jo kaikissa muodoissa. Mannapuuro ja riisipuuro on iltaisin. Viljat aiheuttaa ripulia, joten niitä ei sitten käytetä. Leivän kanssa vain mietityttää, että millä uskallan alkaa kokeilemaan, ettei kävisi masuun :(
 
Kiitos onnitteluista :)

Marsupilami:
Onhan olemassa maissista valmistettua leipää...tai ainakin meidän kaupassa oli aikanaan. Itse voi siis myös tehdä ja eräissä Irkku sämpylöissä käytetään pää-asiassa perunajauhoja ja todella vähän vehnäjauhoja.
Tokikaan leipä ei ole välttämättömyys ruokavaliossa, ilmankin pärjää.

Ja mitä pottaan tulee, niin mielestäni ei kenelläkään, joka nolostelee ettei ole aloittanut, ole mitään kiirettä.
Sanoisin omasta kokemuksesta yhden osalta, että tuuri ammuntaa se on siihen reilu 1,5v-2v ikään saakka, riippuen täysin lapsesta.
Meillä poika ensinnäkin pelkäsi pottaa kuollakseen, kunnes sitten ennen 2v alkoi itse osoittamaan, että ei pidä märästä vaipasta tai kakkaamisesta vaippaan ja sitten pottailu on ollut joka päiväistä niin, että päiväkuiva on.

Iina kovasti pyrkii ottamaan veljestään mallia, kaikessa, joten on kiinnostunut potasta, mutta koska ei ole vielä ihan tajunnut ideaa, edes mitä sinne pottaan veikalta tulee, niin tyttö kiipeää istumaan potalle aivan nurinkurin, niin, että jalat on potassa:LOL:

Meilläkin on nyt luovuttu sitten korvikkeesta ihan kokonaan. Ei ole tyttö protestoinut lainkaan ja hyvä niin.
On tuo korvikekkin ollut aika iso meno, en edes ajatellut asiaa, kunnes tänään huvikseni laskin. Iso summa pienistä tuloista.

Muutenkin olen niin iloinen, että raha asiat on nyt reilassa.
Rahaa jää ensi kuussa niin paljon, etten oikein tiedä mitä tekisi. Siis kuvainnollisesti. Aion laittaa ronskisti säästöön ison summan tästedes, jotta on sitten sukanvarressa, jos tulee tarvetta hankinnoille tai muita yllättäviä menoja.

Iina oppi tänään taas uusia sanoja monien muiden ohelle. Oppi sanomaan kiitos, OOIHH (jos on joku hieno tai ihana tavara tai juttu ), wauuu ja muumi :D

Jotenkin tuntuu, että nyt tulee joka päivä tai vähintään pari kertaa viikossa jotain uutta, joko uusia keksintöjä tai sanoja, ilmeitä tai eleitä. Hirmuista on :)

Mutta nyt pitää mennä lepäilemään, että jaksan aamulla herätä aikaisin. Lähdetään siskon kanssa kukkatalolle rehuostoksille. :)

Tässä vielä Iinan 1v kuvat :)



paapelo+poju+Iina 1v1pv:heart:
 
Onnea Iinalle!! :flower:

Hurjaa, ensi kuukausi on sitten tässä ketjussa täynnä 1-vee synttäreitä (tai no meillä vasta marraskuun alussa)!

Joku oli kertoillut tuosta korvikkeen juonnista ja löysästä vatsasta. Meillä on ihan sama juttu sellaisina päivinä kun ruoka ei oikein maistu ja poitsu vetää sellaisen litran verran korviketta niin maha on aivan löysänä sen jälkeen. Olenkin yrittänyt rajoittaa korvikkeen antoa juuri tuosta syystä ettei maha mene aivan sekaisin.

Meillä on nyt yöt menny ihan hulinoiksi. Poitsu herää keskellä yötä itkemään - annan maitoa ja silittelen, mutta mikään ei auta. Olenkin nyt sitten nostanut poitsun meidän väliin nukkumaan mutta saattaa siinäkin vähän itkeskellä mutta nukahtaa aika nopeasti. Mistäköhän tämä johtuu?? Ja mua itteeni nyt harmittaa se että olen ottanut poitsun meidän väliin kun tästä varmaan alkaa nyt sellainen kierre ettei hän enää omassa sängyssä halua nukkua.... Tuntuu että on tullut takapakkia tämän nukkumisasian kanssa, kun yhdessä vaiheessa meni tosi kivasti, poitsu nukahti alle vartissa ja heräsi vain pari kertaa syömään. Nyt tuntuu että hyppään jatkuvasti poitsun luona kun se tekee milloin mitäkin, itkeskelee, seisoo sängyssä tms tms... Huoh! Mites muilla?? Pitäiskö nyt vaan kylmästi lopettaa nuo yösyötöt??

Ajattelin kanssa kokeilla olla pari päivää antamatta mitään lehmänmaitotuotteita jos se vaikka on syynä noihin yöheräilyihin, jos ei niin sitten on kyse jostain muusta. Mutta kokeilen ensin tuota.

Muuten meillä menee tosi kivasti, poitsu oikeastaan kävelee jo joka paikkaan ja on alkanut hieman jo itsenäisesti liikkumaan paikasta toiseen (eli ei vaadi että mä seuraan koko ajan mukana), edistystä ainankin meillä kun poitsu on ollut niin kiintynyt meikäläiseen että en ole oikein voinut mitään tehdä jos ei poika ole mukana. :D Niin ne vaan näköjään pikkuhiljaa itsenäistyy. Ja on ollut ihana huomata vauvakerhossa että poika hakeutuu siellä lelujen luo ja muiden lapsien luo ja "unohtaa" mut aina vähäksi aikaa (olen kyllä lähettyvillä, mutta saan esim juotua kupin kahvia rauhassa). Tää kehitys on musta ihan mieletön askel eteenpäin! :D

Pottailu on meillä edelleen epäsäännöllisen säännöllistä, kunhan pidetään sitä taitoa yllä... ilman vaippaa ollaan myös aika paljon, toki vahinkoja sattuu välillä. Kuten eilen, poitsu oli iltasuihkun jälkeen ilman vaatteita olkkarissa ja kuinkas ollakkaan, hän pissasi miehen playstationin päälle suoraan :D No äkkiä sitä kuivattelin, en tiedä toimiiko se enää vai ei (toivottavasti toimii), mun mies on taas reissuhommissa, voi olla yllätys hänelle seuraavan kerran kun yrittää sitä käyttää jos se ei toimi :D "se meni likki" :D

Jaa, pitää tässä ruveta valmistautumaan ulos lähtöön kunhan tuo ukkeli herää tuolta päikkäreiltänsä.

Mukavaa lokakuun alkua (huomisesta alkaen) kaikille!!!! Nopeasti on vuosi teidän kanssa vierähtänytkin ja ISO kiitos kaikille vinkeistä ja vertaistuesta :D

ruusu ja poitsu 10kk 3vko
 
ruusu: O-ou, toi pleikkari-juttu :whistle: hyvä sihti teidän pojalla ;)
Meillä ei enää yöllä heräillä itkemään, mutta aamulla kuuden aikaan kun herää niin herää aina itkien ja itkee aika pitkään. Välillä saan sen itkun loppumaan hetkeksi, mutta pian alkaa taas uudestaan. Toinen on niin ressukka :( En tiedä mistä johtuu. Molemmat ylä-kakkoset on kyllä ihan tulossa, niin että tuntuu ikenen läpi jo se reuna mutta ei vaan millään tule läpi. En sitten tiedä voisko johtua siitä... Silja tekee aina tosi pitkään noita hampaita.
 
Leivistä: kannattaa kattoa kaupan gluteenittomat leivät, siellä on riisistä, maissista, tattarista tehtyjä, niin tuoreita kuin pakastettujakin. Tuoteselosteet kannattaa lukea sillä jossain voi olla venhäproteiinia. Itsekin voi tietty leipoa esim. jytte-jauhoista. Sellanen leipomo kuin Vuohelan herkkupuoti ( vuohelanherkku.fi) tekee gluteenittomia tuotteita, niillä on hyvä valikoima kaikenlaista,jotka sopii myös vilja-allergisille. Samoin kannattaa kurkata Allermiina.

Onnea Iina!

Meille ei sen kummosempaa kuulu. Typy touhuilee kovasti ja yöt on edelleen vaihtelevia. Välillä nukkuu 4 asti heräämättä ja välillä heräilee tunnin-kahden välein koko yön. Rinnalla käy siinä aamuyöllä, ilmankin varmaan pärjäisi mutta äiti ei vaan jaksa vierottaa. Hampaita on tehty urakalla, nyt on ylhäällä jo 4. Hassu juttu, miten sekin vaihtelee lapsikohtaisesti, poika teki ekat hampaat vasta 1 vuotiaana.

Pottailusta: vielä ei tosiaan ole mikään kiire alottaa. Ite tykkää alottaa aikasin niin lapsi tottuu pottaan eikä sitä pelkää. Typy on meillä jo selvästi hoksannut milloin on kakkahätä ja siitä ilmottaa.

Hyvää synttärikuukautta kaikille!
Peppi ja typy
 
Viimeksi muokattu:
Marsupilami: joo, tuli siis luettu vähän pikasesti noi jutut ja nyt sitten huomasin että teillehän sopii mannapuuro eli silloinhan vehnä käy. Mannasuurimothan on ihan puhdasta vehnää. Joten luulisi että esim. vehnäjauhoista tehdyt sämpylätkin sitten sopii.
Ruusu: jaksuja levottomiin öihin! Kyllähän tämän ikänen jo pärjää ilman yösyömistä mutta ainakin ite oon ollu niin väsy etten ole jaksanut alkaa siitä viimeisestä aamuyön syötöstä vierottamaan. On ainakin meillä ihan selvästi vaan tapa. Tosin typy kyllä syö silloin tosi hyvin eikä koko ajan häslää.
 
Onnittelut Iinalle ekoista synttäreistä! :heart:

Me käytiin siellä lääkärissä noista masuvaivoista. Tehtiin lääkärin kanssa suunnitelma maitoallergian paikantamiseksi. Nyt syödään pelkkää tuttelia, niin paljon kuin kelpaa. 2 viikon päästä kokeillaan viilillä ensin pelkästään suunpieleen, jos ei iholla tule oireita niin annetaan suuhun asti. 3 viikon päähän on soittoaika lääkärille. Oli sitä mieltä että Niialla saattaa vain olla sellainen suolisto, että menee pidempään että tottuu, eikä välttämättä mitään allergiaa. Oltais päästy heti allergiatesteihin, mutta kun se ei ole niin miellyttävää kuitenkaan niin lykätään sitä vielä. Nyt kuitenkin eilen kun annettiin päivällisen jälkeen maitoa niin poskeen nousi ihottuma, mikä oli kuitenkin jo aamulla poissa. Tänään oli tytön maha ollu taas sekaisin tarhassa, mutta sehän voi johtua yskänlääkkeestäkin... Inhottavaa itselle tällainen epätietoisuus kun saa koko ajan olla huolissaan toisesta.

Kovasti on alkanut meilläkin puhe kehittyä. Perjantaina oppi sanomaan äiti ja sitä hoetaan nyt ihan jatkuvasti. Lamppu on välillä hambuu ja Lara-koira on abuu tai babuu. Ennen äitiä tuli ihi muutaman kerran, mutta melkein kaikki sanat on väistyneet äiti:n tieltä. Osaa näyttää kirjasta jotain esineitä ja kun kysyy mitä auto sanoo niin päristää kovasti. Päristää myös silloin kun ajavat isin kanssa taaperokärryllä :heart: Tänään oli päiväkodissa ollut muskari, missä oli inkkari-teema. Koko illan Niia sitten leikki intiaania heiluttaen kättä suulla ja pitämällä "inkkari"ääntä :D Hassua että oppivat jo näin pienenä tarhasta noita asioita.
 

Yhteistyössä