Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Kesäkuussa 2010****** (Listan päivitykset yv:nä! Nimenhuuto!)

Mä kans odotan vinkkejä noihin istuin asioihin.. Meillä on se seuraava koko, mut pitää ostaa toinen ja haluaisin tietää, et onko sellaista mikä menis tosta 9kk viel huomattavasti pidemmälle asti. Ku toi mikä meillä on, niin se ei oo mun mielestä kuin 15kg asti. Pakko olla kaks istuinta, kun töihin menen sit elokuussa, niin me kummatkin haetaan ja viedään Saraa, niin pakko olla kummankin autossa penkki. Olipas taas sekavasti kirjoitettu... :p

Mä en pysy tuon neidin perässä.... Menee hirveetä vauhtia joka paikkaan eikä oo sekunttiakaan paikallaan =)

Nii ja pesu juttuun piti kommentoida vielä se, et mä pesen Saran hiukset jollain vauva shampoolla , muuten sit ihan vaan vedellä.

Mun piti jotain muutakin tarinoida, mut en muista mitä :ashamed:

Keltä saa kerhon puolelle salasanan???
 
Meillä on britax evolva 123, menee 6kk-6v asti eli koko loppu istuin iän. Huonoina puolina noissa on että ei saa kuin naama menosuuntaan, kun suositus on 3 vuotiaaks selkä menosuuntaan. Tosin Niia viihtyy paremmin naama menosuuntaan... Meillä on kanssa toisen auton osto edessä, kun menen töihin ja siihen tulee sitten selkämenosuuntaan oleva istuin.
 
Heips!

Ilmoitus:

IINA OTTI TÄNÄÄN EKAT ITSENÄISET ASKELEET! :heart:
Mummin luokse oli päästävä ja sohva loppui kesken ja siitä vaan käveli mummin luokse pari kolme askelta. Olin ihan ihmetyksestä ymmälläni :D

Maitotuotteet:

SUOSITUS olisi että hapanmaitotuotteita alettaisiin antamaan 10kk, mutta minä aloitan kyllä jo tällä viikolla, muutama päivä ennen kuin täyttää 9kk. Pari kertaa olen jo testannut ja ei ole mitään ongelmia tullut, joten otan hapanmaitotuotteet mukaan ruokavalioon.

Ja SUOSITUS olisi maidon kanssa 12kk, mutta meinaan tässäkin aloittaa totuttelun ruoan seassa vähän aiemmin. Eli siis keitoissa, puurossa yms. joukossa ja jos ei tule reaktioita, aloittelen pienillä määrillä ruokailun yhteydessä ruokajuomana tarjoamaan.

Kerran jo vahingossa annoinkin puuroa, jonka olin keittänyt maitoon ja tajusin sen vasta syötettyäni ahnaalle pikku pedolle koko satsin. Hyvin putosi eikä maha tai iho reagoinut ollenkaan :whistle: :D
En ole kyllä sen jälkeen antanut, mutta ehkä tuosta sai sitten osviittaa, että ei ole herkkä maidolle.
 
Meille tänään neuvolassa juuri sanottiin, että hapanmaitotuotteilla aloitetaan 10-kuisena, ja pari viikkoa siitä (mikäli ei vatsaoireita tms) voi aloittaa esim. keittämään puuron tavalliseen maitoon. Vuosikkaana saa rasvaton maito olla jo pääasiallinen juoma, eli pitäähän siihenkin ehtiä totutella.

Äitiä huudetaan, eli se siitä..
 
Moikka pitkästä aikaa!

Huh, meillä on niin vauhdikkaita ja välistä melko rankkoja päiviä lähinnä esikoisen vuoksi. Se on kai nyt välillä niin mustasukkainen et hakee sitä huomiota ikävimmällä tavalla eli kiusaamalla ja tekemällä pahaa pikkuveikalle :ashamed:
Sais olla silmät selässäkin ja sekään ei varmaan aina riittäis.Toki on sit paljon hetkiä, kun kaikki menee hyvin mut toi kiusaaminen, jos alkaa heti aamusta ja kieltämisen jälkeen itku ja huuto niin tuntuu et päivät on julmetun pitkiä.

Mut käytiin viime torstaina vähän ennakkoon 8kk neuvolassa. Siel kaikki hyvin. Pinsettiote oli kypsymässä ja syöttötuolissa saatiin lupa alkaa istuttaan. Uudet mitat 9,8kg ja 75cm.

Laitoin viikonloppuna ton siskon vanhan tripp trapin "vauvakuntoon" ja ai et herra istuu niin leuhkana siinä :)
Oiskohan tuosta johtuvaa, kun alkoi ruokakin maistumaan huomattavasti paremmin vaikkakin se suu aukeaa vieläkin satunnaisesti. Mut nyt kuitenkin aukeaa. Viime viikolla olin jo noiden syömistenkin kanssa niin lopen turhautunut, kun ei kelvannut mikään. Aina koitin uudelle aterialle väsätä kaikenlaista ja olisi luullut maistuvan mut ei niin ei |O

Pesulla meillä ei käytetä mitään aineita vaan ihan palkällä vedellä ollaan tähän asti pesty. Suihkussa poika käy minun kanssa useasti niin et on sylissä ja tykkää kovasti. Itku tulee, kun iskä tulee hakeen pois ja näkee et äippä viel jää sinne.

Meillä vietellään nyt rauhallista iltaa ja huomista päivää neidin ollessa mummulassa yökylässä. Jos sais noita rästiin jääneitä kotitöitä edes vähän tehtyä.

Istuimena kaapissa odottaa Graco cosmic xtp. Tykättiin kovasti siitä neidin siinä matkustaessa. Vielä poitsu viihtyy hyvin kaukalossa ja saa siinä matkustaa, kun mahtuukin ihan hyvin.

Ai niin, pienimies oppi ryömimään viikko sitten :heart:

Voi mahdoton tota paapelon Iinaa =)

Onnea kaikille uusia taitoja oppineille ja unikoulussa onnistuneille :flower:

Nyt untenmaille..

Nipsulainen ja poitsu kohta 8kk
 
Meillä istuimena Gracon Cosmic myös. Tytöt on tykänny kyllä. Ei edes mitenkään hankala kiinnittää vaikka onkin alavyöt, autonvyöt ja tukijalka. Oon siirtäny niitä nyt aikapaljon autosta toiseenkin ja hyvin menee :D vaikka eihän se toki kivaa oo. Sitten on se että voi säätää sitä istuin osaa että saa pienelle paremman asennon, se menee pystympään ja kupimpaan. Aika monella lailla saa myös kiinni autoon, selkä menosuuntaan niin että on ihan penkissä kiinni tai vähän reunan yli niin että saa jaloille tilaa, meillä isompi 90cm istuu siinä selkä menosuuntaan ja tilaa on viel riittämiin jäljellä! Ehkä käännetään vasta lähempänä 4v. Sitten sen saa kasvot meno suuntaan istuimen vöillä ja lopuks vielä irrotetaan istuimen vyöt ja saa auton vöillä. 9-25kg on. Kangaskin on osin sellasta liukasta ettei lika tartu kiinni. Ja saa etupenkille, ja takapenkin kaikille paikoille. Oon kyllä ollu tyytyväinen! :)

Unia mammat! :)

Empsu
 
Aku
Pikainen Huomenta!
Tuohon turvaistuin asiaan kommentoin.Jännä miten samasta istuimesta voi olla niin montaa eri mieltä.Meillä nimittäin on myös isommalla tuo Akta Graco Cosmic ja en ole ollut niin kovin tyytyväinen kyseiseen penkkiin :(
Turvallinenhan se on mikä on kai tärkeintä,mutta käytössä on parantamisen varaa.Ensinnäkin vie aika reippaasti tilaa.Vaikka meilläkin on farkku niin jos haluaa asentaa sillälailla hiukan penkin raunan yli niin edessä ei sitten mahdu istumaan ollenkaan ja muuten taas lapselle jää aika olemattomat jalkatilat.Eli jouduttiin vaihtamaan tosi aikasin naama menosuuntaan.Sitten niistä kankaista,joo hylkii likaa yms. mutta kankaat tulee sivuilta tarralla kiinni ja meillä se tarran vastakappale joka on liimapinnalla kiinni niin irtoaa jatkuvasti ja styroksit paistaa sieltä.Ja sitten vielä tosta kaltevuuden säädöstä niin käytännössä se on mun mielestä ihan turha sillä se työntää tavallaan vaan takapuolta eteen ja ylöspäin ja kun selkänoja pysyy paikallaan niin meidän likalla ainakin niskat retkotti ihan hullusti kun nukkui autossa :/

Meillä oli myös Gracon kaukalo ja siihen ollaan oltu tyytyväisiä mutta tuo istuin :headwall:
Tehdään varmaan niin että isompi matkustaa siinä niin kauan kun mahtuu sillä ei nuku enää juurikaan siinä ja voi hyvin istua jo naama menosuuntaa.Iinalle hommataan sitten uus,ehkä Britax.Vanhuksilla on varaistuimena jokusen vuoden vanha britaxin istuin joka on ollut mun mielestä parempi kun toi Graco.Siinä säädöt menee niin että koko istuin kallistuu ja nukkuma-asento on parempi.Ainoa miinus että on pelkästään selkä menosuuntaan istuin.

Mutta siis näin meillä =)
 
Huomenia!

Aamun kukkahoidot tehty ja todettu, että uusia kukkia putkahtanut taas, Kirjokierto avasi tänään ekan kukkansa, on niin kaunis ja eka mansikka on kohta minun suussa :D

Meillä on tytöllä Gracon kaukalo ja on vielä hyvä, kun tyttö ei ole kamalan pitkäkinttuinen, mutta ei se enään kauaa mene, sillä Iina on nyt venähtänyt 1kk sen verran, ettei 68 vaatteet mene ollenkaan ja 70cm on suht hyviä ja 74cm on mukavan väljiä :D

Pojan istuimen nimeä en muista, mies sen osti :ashamed: :D
Iinalle varmaan sitten istuimen tilaus hoidetaan niin, että se olisi mahdollisimman pitkäikäinen, eli että sen saisi muunnettua vyöttömäksi (eli turvaistuimen omat vyöt pois ja auton vyö vain )...yhden sellaisen sopivan oloisen bongasinkin, mutten muista nimeä :D Eli olisikos painohaarukka siinä ollut 9-25kg =)
 
Moikka kaikille:)

Meiltä tuoreet 8kk+ mitat: 74,5cm ja 9430g. Iso tyttö, erityisesti pitkä:)

Ihanaa, mä jään tänään lomalle ja olen reilut 5 viikkoa :D On kyllä mahtavaa, ei voi muuta sanoa. Ensin nyt ollaan kotosalla ja sukulaisissa, muutaman viikon kuluttua suunnataan Nizzaan lomailemaan.
Tuun tännekin paremmalla ajalla lukemaan ja kommentoimaan kun en ole töissä.
 
Nopsaan käymässä.. :)

Me ei olla vielä turvaistuinta eikä oikeastaan katseltukaan.Poju mahtuu vielä hyvin tuohon kaukaloon,meillä Gracon kaukalo ja tyytyväisiä ollaan oltu.

[/b]Paulah hyvää lomaa! :flower:

nöpötin ja poitsu 10kk8pvää :heart: :heart:
 
Heips!

Onnittelut Paapelon Iinalle ensiaskeleista! Hurjaa kun nää jo meinaa lähteä kävelemään... :eek:


Ja hyvää lomaa Paulah, Nizza kuulostaa aika hyvälle. :)

Istuimena
meilläkin on tuo Gracon cosmic comfort ja ollaan oltu ihan tyytyväisiä. Huonoja puolia on tosiaan toi että vie paljon tilaa ja kaltevuuden säätö on aika minimaalinen. Poika nukkuu aina leuka rintaa vasten silloin harvoin kun autoon nukahtaa. Meillä siis isompi (n. 100cm pitkä ) istuu vielä siinä selkä menosuuntaan ja nyt alkaa jalkatila loppua kesken. Hyvää tuossa istuimessa on pitkäikäisyys (menee vielä vyöistuimenakin) ja se että saa kiinni molemminpäin. Meillä pienempi siirtyy tuohon, kun ei enää mahdu kaukaloon ja isommalle on ostettu jo valmiiksi Britaxin vyöistuin. Luulisin, että vuosikkaaksi asti pienempi voi olla vielä kaukalossa. Meillä on Gracon kaukalo jossa voi olla 13-kiloiseksi asti mutta esikoisen kohdalla vöiden pituus ei riittänyt enää kun täytti viisi kuukautta. Painoi tuolloin 10 kiloa niin ei toppavaatteissa enää mahtunut vöihin.

Maitotuotteet
tosiaan suositellaan aloitettavaksi 10-kuisena hapanmaitotuotteilla. Tavallista maitoa voi alkaa käyttää ruuanlaitossa samoihin aikoihin... Itse ajattelin odottaa tuohon ikään ennen aloitusta, koska aikaisempi aloitus saattaa altistaa diabetekselle jota meillä esiintyy suvussa. Lisäksi itsellä oli raskausdiabetes, niin en viitsi ottaa riskejä tuossa asiassa vaikka ilmeisesti tuo lehmänmaidon osuus diabeteksen puhkeamisessa on vasta tutkinnan alla oleva asia. Voi olla että aloittaisin vähän aikaisemminkin jos ei olisi tuota sukurasitetta, voisi pienempikin alkaa syömään samaa ruokaa kuin me muut.

Ihanaa kun meillä on yöt rauhoittuneet, on vähän aikaa ollut ettei ole tullut uusia taitoja eikä hampaita.:) Pahimpaan taitojenoppimisaikaan poika olisi seisoskellut yötkin läpeensä sängyssä... Nyt poika siis konttailee, seisoo ja kävelee tukea vasten. Ja mikä parasta - on oppinut laskeutumaan mallikkaasti seisoma-asennosta, mieletön helpotus äidin päiviin. :D

Pikki ja pojat kohta 9kk ja 2v9kk
 
8 kk neuvolassa käytiin : pituus 68 cm, paino 7165g. Pieni ja siro typy, nyt oli kasvua tullut kuitenkin ihan kivasti ja omalla käyrällään kasvaa.

Istuimesta: typy mahtuu vielä hyvin kaukaloonsa ja sen jälkeen saa pojan vanhan brio zenton. Ollaan oltu tyytyväisiä siihen, vaikka se ei testeissä hirmu hyvää tulosta saanut. Poika mahtui melkein 4-vuotiaaksi oleen selkämenosuuntaan, käännettiin kun oli 3 v 10kk (silloin 100 cm ja 15,1 kg). Nyt poika istuu siinä kasvot menosuuntaa, istuin auton vöillä kiinni ja poika istuimen vöissä, näin saa olla 18 kg asti ja sitten voi vielä käyttää niin että on auton vöillä kiinni aina 25 kg asti. Meillä on tosin tarkoitus ostaa pojalle turvavyöistuin sitten kun typy siirtyy tohon penkkiin.

Maitotuotteet: täällä suositellaan hapanmaitotuotteita 10 kk ikäselle. Itse vältän myös maitotuotteita typyllä ainakin sinne asti, epäilen että saattaa olla jotain yliherkkyyttä ja toisaalta yhdellä muksuista on diabetes enkä halua typyn riskiä lisätä. On tosiaan tutkimusten alla onko varhaisella maidon käytöllä yhteyttä diabeteksen syntyyn, meillä tosin poika oli maidolle allerginen pienenä joten ei saanut ennen 6 kk:n ikää kuin 2 kertaa korviketta ja sitten kun aloteltiin maito se jätettiin parin viikon käytön jälkeen pois. Mutta sitten kun sieti maitoa oli oikea maitopoika.

Muuten tänne ei mitään uutta. Typy seisoo ja kävelee tuen kanssa, ajoittain seisoo pieniä hetkiä ilman tukea. Pihalla tykkää kovasti keinua vauvakeinussa ja syödä hiekkaa hiekkalaatikolla. =) Soseruuat maistuvat entistä paremmin ja pienet "sattumat" eivät haittaa. Seuraavaksi olisi tarkoitus tehdä vähän karkeampia soseita. Yöt menee vaihtelevasti, kerran yössä ollaan vielä syöty mutta useamman kerran yössä saa kipata typyn takasin pitkälleen kun nousee seisomaan puoliunissaan.

Peppi ja typy huomenna 8 kk
 
Meilläkin ollaan vielä kaukalossa ja ihan hyvin tyttö viihtyy ja mahtuu siihen :) varmaan lähempänä vuotta katsellaan isompaa istuinta.

Joo-o. arki on nyt aika kiireistä kun tyttö oppinut seisomaan kunnolla. Muksahtelee sitten ihan kiitettävästi joka paikkaan :( Tällä hetkellä on otsassa pieni kuhmu ja leuassa punainen jälki. Ei millään ehdi joka hetki reagoimaan ja vaikka olisi ihan lähellä niin silti tyttö saa jotenkin itsensä telottua! tosi ikävää, mutta toivon että ei satu mitään vakavempaa ja tyttö oppis pian itsekkin varomaan ja laskeutumaan nätimmin! |O

ostin tytölle potan ja on muutaman kerran siinä istuskellut. Ekalla kerralla tyttö aivan tärisi ja alkoi itkemään, mutta nyt istuu jo ihan kiltisti siinä. Osumia ei ole vielä tullut, mutta ei ole tarkoituskaan. Kuhan tutustutaan :)

Maitotuotteia en ole vielä aatellu. Meillä on seuraava neuvola 1.7 niin siellä varmaan jutellaan niistäkin.

Mä oon huomannu, että tytöllä naksahtelee nivelet/luut? kun nostaa esim syliin kuuluu sellanen rutina? Onko muilla ollu samaa?

 
BiBa:

Kyllä meidän molemmilla naperoilla kuuluu rusahteluja. Enemmän näin vauva ikäisenä, pojalla ei enään niin paljon =)

Iina söi juuri meidän kanssa Tonnikalarisottoa, siis samaa kuin mekin, mutta ilman suolaa ja voi että tykkäsi ihan kuin hullupuurosta =)
En sössännyt yhtään, vaan vihannekset (herne,maissi ja paprika sekoitus ) oli kokonaisina ja riisit kokonaisina joskin pehmeitä ja tonnikala palat oli sellaisia sormenpään kokoisia.
Yhtään ei karsastanut =)
Jippii!

Täällä minä tutustun opinahkoihin.

Päätin, että ensi syksynä haen HESOTEen ja luen siellä lähihoitajaksi ja valinnaiseksi otan vielä sairaanhoidon.
Se kestää aikuispuolella 1-2v, riippuu täysin miten nopeasti itse pystyy opiskelemaan.

Tämän jälkeen haen sitten AMK:n kätilöksi opiskelemaan ja siihen onkin sitten pohjaa hyvin, kun on tuo sairaanhoitodon pohja jo opittuna. Menen sitten kuitenkin peruspuolelle, eli nuorten puolelle, vaikka varmaan kuvittelen olevani "ikäloppu" kaikkien niiden n.18v keskellä :LOL:
Se kestää 4,5v ja ainakin tämän vuoden opintosuunitelman mukaan harjoitteluja työssä on n. puolet ja lisäksi muunlaista harjoittelua oppilaitoksessa.
Jihuu...ei ainakaan tule tylsää opintorupeamaa näistä :D

Sellaisia tälläerää.
 
paapelo: Wau! Mahtavat opiskelusuunnitelmat sulla! Eikun vaan koulun penkille, kyllä kannattaa! Itse olen lähihoitaja ja olin ihan tyytyväinen kouluun! Nyt mulla on vakipaikka, mutta kiinnostaisi lähteä opiskelemaan terveydenhoitajaksi .. Ei vaan ole ehkä lähiaikoina mahdollista jos aletaan rakentamaan taloa yms.. Ehkä sitten vielä joskus lähdenkin ;)

 
BiBa:

Joo, minulla kesti näin kauan, ennen kuin tajusin mitä tahdon tehdä isona :D
Jos totta puhutaan, niin kyllä joissain tapauksissa tuo 15v on liian nuori tekemään päätöksen siitä, mitä tahtoo tehdä ammatikseen. Siis joissain tapauksissa.
Minähän olin lukiossa ja se oli niin väärä paikka minulle kuin olla ja voi. Sitten lopetin sen ja vaikka kehoitettiin kouluun menemään, en suostunut.
Minulla on sellainen ajatusmalli ollut tuon epäonnistuneen valinnan jälkeen, että en mene kouluun, ennen kuin tiedän VARMASTI mitä haluan tehdä ja siis tarkoitan, että tulee sellainen täydellinen innostumisen tunne sitä ammattia ja opiskelua kohtaan.
Ja nyt se on tullut, tai tuli jo viime vuonna, mutta nyt olen vain entistä enemmän tohkeissani kouluun menosta :D

JA varmasti sinullekkin se tilaisuus tulee jossain välissä, kyllä niitä haaveitaan kannattaakin tavoitella, siitä tulee iloiseksi :D
 
Paapelolla on hienot opintosuunnitelmat, itselläni olisi samanlaiset mutta en hakenut minkään kouluihin keväällä kun ei me pärjättäisi taloudellisesti mitenkään kun mies on työttömänä (itsestään riippumattomista syistä, mutta kuitenkin) ja meillä on tonnin vuokra... :( Harmittaa todella paljon mutta ei voi mitään. Ja mielestäni täällä ei järjestetä aikuisille kuin oppisopimus koulutuksia lähihoitajaksi, ja sitä paikkaa on niin mielettömän vaikea saada niin olen hyljännyt koko idean haikeana :(

Meillä on kaukalo vielä mutta istuimia olen kovasti kyttäillyt kun tarvitaan toinen toiseen autoon. Miehen autoon menee tuo vanhemmalta pojalta jäänyt Recaro. Mä tykkään jotenkin Maxi Cosin istuimista, en kyllä tiedä miksi että joten jos se sopii mun autoon niin joku sellainen meille varmaan tulee :D

Niin ja onnea paapelon Iinalle ensi askelista.

Meidän Salama kissa on järsinyt kaikki Jeren tutit aina kun sellaisen löytää ja aina olen ostanut uusia ja niille on käynyt samoin... Typerä kissa. No nyt päätin etten osta uusia tutteja enää vaan Jere saa oppia nukahtamaan ilman, illat on muuten yhtä huutoa mutta tuskin sitä kauaa kestää kun unohtaa sen tutin.

Niin ja isompi poika joka on nytten 4,5v niin aloittaa 4.8 puheterapian. Ollaan oltu tammikuusta asti jonossa ja nytten elokuussa se sitten alkaa. Häneltä puuttuu/tulee virheellisesti r,l ja d ainakin ja sitten on änkytystä. Toivotaan että saataisiin edes vähän puhetta paremmaksi ja selkeämmäksi :)

Mites muuten juhannus suunnitelmat teillä? Lähdettekö johonkin reissuun vai oletteko ihan kotosalla? Me ollaan ihan kotosalla vain kun menen kuitenkin sunnuntaina taas töihin niin ei viitsi oikeen mihinkään edes sitten lähteä...
 
Himpsulille pikaviestinä: R ja D ovat kuulema samanlaisen suun liikkeen takana, eli luulisi että kun saatte esikoiselle hyvät "suujumppaohjeet" nuo molemmat löytyvät! Kaverin perheessä oli juuri sama asia ajankohtainen.

Juhannus ollaan kaveriperheen luona, lapset ja kaikki siis.

Nyt muihin hommiin tästä koneelta, palaan asiaan taas paremmalla aikaa :wave:
 
Ma tota kerhoasiaa kysyin jo kauan sitten mutten ikina loytanyt sita linkkia...
Selostakaa tyhmalle miten loydan sinne ja milla tunnuksilla. Kiitos!

Meilla on noustu seisomaan. Ja sita tehdaan sitten ihan joka paikassa ja kaikkea vasten.
Rytinalla tullaan alas, mutta viela ei onneksi ole sattunut pahempaa.

Olen kahtena aamuna istuttanut tyttoa potalle heti herattyamme ja sihittanyt "psssss", niin molemmilla kerroilla on lorissut pissit pottaan. Ja ilman venkoiluja tytto siihen istuikin - on ihan tohkeissaan ja odottavan nakoisena, etta mitas jannaa nyt tehdaan :heart:

Meidan pimu osoittaa olevansa tosi kiinnostunut muista lapsista - varsinkin pojista :) Niille pitaa nauraa ja hihkua. Tytotkin kiinnostaa, mutta pojat etenkin.

Istuimen osto ei taida olla meilla viela ajankohtaista, sita en ole miettinytkaan viela.

Maitotuotteiden kanssa odotellaan 10kk asti - vaikka, kuten paapelokin, makin vahingossa annoin maitoon keitettya riisipuuroa tytolle yks aamu kun niin karkkyi mun lautasen aaressa. Ja yks aamu syotyaan oman puuroannoksensa, tytto nousi polviani vasten seisomaan, nappasi polvieni paalla olevalta lautaseltani paahtopeipani ja mutusteli sitten silmat onnesta kiiluen vadelmahillojuustovoileipaansa...Eika ole nakynyt oireita. Mutta odottelen silti sinne 10kk ikaan.

Muuten, mika siina on etta rasvatonta maitoa suositellaan - onko kevytmaito oikeesti niin rasvaista? Ma en usko etta taalla edes on mitaan kevyempaa kuin kevytmaito ja sita ajattelin antaa. Lisaks, naa myyvat lapsille sellaista "kasvumaitoa" (vapaa suomennos) jossa on kaiketi lisatty vitamiineja. Ma kylla ajattelin antaa ihan normi maitoa..?

Maanantaina pitais sitten menna ekaa paivaa toihin..OIkeestaan ei nyt enaa niin kauheesti hirvita, kun naen miten hyvin tytto tulee isansa kanssa toimeen. Lahinna hirvittaa tuleeko mulle kauhea ikava.. Mutta alotan maanantaina ja olenkin jo keskiviikon kotona kun mies menee paivavuoroon - pomo suostui siihen etta kierratan sita yhta vapaapaivaani per viikko aina niille paiville kun mies on paivavuorossa..

Ja muuten, se meidan au pair suunnitelma taitaa todellakin onnistua!! Syyskuusta lahtien (90% varmuudella) meille tulee suomalainen au pair - tuttu tytto - meidan pimua kaitsemaan muutamana paivana viikossa. Ei tarvi viela pistaa pikkuista sinne epailyttavaan hoitopaikkaan sittenkaan - jihuu!

Tulipas taas tekstia..sori :ashamed:
 
Huomenta!

Itun emo hieno juttu, että saatte tytön hoitokuviot kuntoon! :) On se iso helpotus tietää, että lapsi on hyvissä käsissä. Itsekin olen tosi tyytyväinen siitä, että me saatiin mieluisa tarhapaikka tytölle ihan tästä läheltä (syyskuun puolivälistä alkaen), vaikka toissijainen vaihtoehto olikin. Kyllä on mukavampi mennä töihin niin, että tietää kaiken olevan kunnossa. Meilläkin on alkuun "pehmeä lasku" töihin paluuseen, kun isukki jää ensin kotiin ja sitten vasta myöhemmin tarhaan. Ikävä tyttöä kyllä varmasti tulee, vaikka hetkittäin olenkin ollut tosi kypsänä tähän kotona olemiseen.

Turvaistuimen osto on meilläkin harkinnassa. Meillä on Brion kaukalo ja nyt jo tuntuu, että jää viimeistään parin kuukauden päästä auttamattoman pieneksi, vaikka tyttö on vasta alle 70 cm pitkä :eek: Lupasin jo meidän kaukalon lainaan kaverille, joka saa vauvan lokakuussa, että sitä ennen on istuimen hankinta edessä. Ihan kiva on ollut lukea teidän käyttökokemuksia niistä :)

himpsuli toivottavasti sinulle avautuu joskus tulevaisuudessa mahdollisuus opiskella, vaikka se ei nyt vielä olisikaan mahdollista :)

Nyt painun suihkuun... oikein hyvää juhannusta kaikille! Toivotaan, että aurinko paistaa! :)
 
Moikka taas!

Me lähdetään tänään juhannuksen viettoon mökille ja miehellä alkaa viiden viikon kesäloma B) Tarkoituksena olis loman aikana mökkeillä lisää, purjehtia ja muuten vaan olla ja nautiskella!! Mä oon tässä viettäny "yh-päivä" kun miehen työpäivät on venyny pisimmillään yöllä kahteen ja lisäksi se on joutunut reissaamaan jonkin verran... Tulee siis kivaa vaihtelua kun saadaan pitkästä aikaa viettää aikaa koko perheen kesken!!

Meillä myös istuimen hankinta edessä, kun tuntuu että kaukalo alkaa käydä ahtaaksi.. Ehdoton kriteeri meille on että isuimen saa alkuun selkä menosuuntaan. Liikkeessä myyjä kehui tän istuimen maasta taivaisiin (yllätys, että sattuuu olemaan myös kallein istuin.... :) )

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=1084&valikoimaid=6

Mitäs vielä... Itun emo: kiva, että teillä hoitokuviot selkeni ja au pair -vaihtoehto kuulostaa hyvältä!!

Meillä kävi kans puurovahinko.. Eli mies oli keittänyt itselleen puuron maitoon ja antoi sitten Oskarille samaa kamaa.. No eipä siitä onneksi mitään tullut! Muuten syömiset menee tosi kivasti eiikä isommissakaan paloissa ole ongelmia! Oon kans yrittänyt tarjota sormiruokaa ja mielellään leipää, kurkkua, porkkanaa yms. syö, mutta raasteet sun muut liiskaa vaan käsiinsä eikä tajua maistella!

Yöt on kans välillä hulinaa, kun harjottelee kaikkea uutta pinniksessään..... Oskari osaa nykyään nousta seisomaan tukea vasten, mutta kivointa on istua lattialla ja leikkiä.. On tässä aika hurja haarukka mitä tämän ikäiset voi osata!!! Paapelon Iina ottaa jo askeleita (HUI!!!!), mutta yhden mun tutun 8kk tyttö ei juuri muuta tee kuin köllöttää selällään!!

Oikein ihanaa kesää ja juhannusta kaikille!

Silona & Oskari, ensi viikolla jo 9 kuukautta!! :heart:
 
Itun emo Mun käsittääkseni noi maitosuositukset perustuu siihen, että maidon rasva on ns. kovaa rasvaa... Eli mieluummin lapsi joisi rasvatonta maitoa ja ruokaan voisi lisätä pari teelusikallista öljyä päivässä, jolloin saisi tarvitsemansa rasvan pehmeässä muodossa. Tämän lisäksi luulisin, että ajatellaan ihan aikuisuuteen asti eli ehkäistään ylipaino-ongelmia ja elintasosairauksia. Monissa neuvolasuosituksissa on kansanterveydelliset syyt taustalla, hyvät elintavat on helpompi omaksua kun oppii jo ihan pienenä. Mutta siis kasvuiässä olevalle lapselle tuo kevytmaito ei ole millään tavalla haitallista, se rasva menee kasvuun ja liikkumiseen. :)

Opiskeluja
olisi minullakin suunnitelmissa lähivuosina. Ajattelin tämän sairaanhoitajan ammatin päälle opiskella vielä terveydenhoitajaksi, n. vuoden kestäisi koulutus aikuispuolella. Sairaanhoitajanakin olen ollut vain lasten puolella, joten neuvola- ja kouluterkan toimenkuvat kiinnostaisi. Meilläkin on tuo taloudellinen puoli ehtona mun opiskeluille, eli miehen pitäisi ensin työllistyä kunhan saa omat opintonsa päätökseen.

Me ajateltiin lähteä miehen vanhemmille juhannukseksi, asuvat n. tunnin ajomatkan päässä. Toivottavasti olisi lämmintä niin isompi pääsisi vähän kahlailemaan järven rantaan. On oikea vesipeto, eilenkin kahlaili meressä eikä olisi millään halunnut lähteä kotiin vaikka vesi oli ihan jääkylmää. :D

Ihanaa Juhannusta kaikille mammoille ja pienille!!!!
 
Heipä hei!

Lapsilisäpäivän kunniaksi ostin pojalle croksit, maksoi 5e :D On ne hienot.

Maito:
Niin kuin Pikkikin sanoi, niin suositus rasvattomista maitotuotteista on juurikin sen maidon sisältämän eläinrasvan vuoksi.
Olisi siis parempi, jos saisi mielummin kasvirasvoja, sillä ainakin meidän poika on hirveä maitohiiri ja rakastaa juustoa ym. mikä vaan on maitoa.
En kyllä kaikkia maitotuotteita osta rasvattomana, jugurtteja esimerkiksi, sillä rasvattomissa on enemmän makeutusaineita. Ja juusto on ihan tavallista, koska en itse voi sietää kevytjuustojen koostumusta, tuntuvat kumilta suussa :D

Juhannus vietetään kotopuolessa, mutta mennään ilmojen mukaan Korkeasaareen ja ehkä Mustikkamaalle ym. ulkoilu puuhaa. =)

Pikki:

Ihan on pakko kysyä omasta mielenkiinnosta, että mikä on se peruspalkka sinun ammatissa?
Toki kai paikoittain, työ tehtävän ja kokemusvuosien ja lisien myötä on sitten jotain muuta, mutta mikä on se lähtöpalkka.
Niin paljon eri variaatioita tuntuu olevan, että ei saa mitään selkoa.
Ja en ole toiveammattiani valinnut rahan perusteella, mutta tokihan se kiinnostaa aina edes vähäsen.
Tietty nuokin summat varmasti muuttuu vielä suuntaan jos toiseenkin tässä vuosien aikana ennen kuin minä töihin pääsen ;)
 

Yhteistyössä