Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Toukokuussa 2010******

Silja nousi tänään ekaa kertaa seisomaan :) Tossa ennen kuin meni nukkumaan niin ryömiskeli lattialla ja huomasi laturin tuolilla. Kovaa kyytiä ryömi tuolin luo ja kauhealla voiman ponnistuksella väänsi itsensä ihan pystyyn! Siinä sitten ihmetteli hetken, katsoi mua riemuissaan ja nappasi laturin ja tietty sit kaatui. Sain kyllä kiinni kun olin ihan vieressä. Nyt mua koko ajan pelottaa, että hän nousee pinniksessä seisomaan ja putoaa, kun ei vielä tänään ehditty sitä pohjaa laskea...
 
Alkuperäinen kirjoittaja hemari:
Silja nousi tänään ekaa kertaa seisomaan :) Tossa ennen kuin meni nukkumaan niin ryömiskeli lattialla ja huomasi laturin tuolilla. Kovaa kyytiä ryömi tuolin luo ja kauhealla voiman ponnistuksella väänsi itsensä ihan pystyyn! Siinä sitten ihmetteli hetken, katsoi mua riemuissaan ja nappasi laturin ja tietty sit kaatui. Sain kyllä kiinni kun olin ihan vieressä. Nyt mua koko ajan pelottaa, että hän nousee pinniksessä seisomaan ja putoaa, kun ei vielä tänään ehditty sitä pohjaa laskea...
Vau, hienoa Silja :) Siitä ne taidot kehittyy, toivottavasti ei tosiaan nouse sängyssä.
Meilläkin ois sen laskeminen edessä, kun vaan muistais..
 
Mammat ja vauvat ovat taitaneet kesälaitumille karata! Mekin ollaan kovasti nautittu lämmöstä ja pihasta. Ihanaa, kun vauvaa ei tarvitse pukea ulos, vaan voi huoletta kuljeskella sisällä ja ulkona napaten vain lakin mukaan!

Ensimmäiset kaksi hammastakin on puhjenneet! Tämä mamma tajusi asian, kun ne kilahteli juomalasin reunaan. Olin ajatellut, että ruokahaluttomuus johtuu kuumasta, mutta taisi se sittenkin olla hampaiden aiheuttamaa. No, muutamaan päivään ei kyllä kiinteitä uponnut muutamaa teelusikkaa enempää, eikä tissittelykään kiinnostanut. Nyt ollaan onneksi palattu normaaleihin syömiskuvioihin.

Kiinteitä meillä syödään nyt vasta pari kertaa päivässä ja nyt ajattelin ottaa lisäksi iltapuuron. Näiden lisäksi rintaa syödään sellaiset 7-9krt/vrk, joista pari kertaa yöllä. Vettä ollaan juotu ruokailujen aikaan. Se on hirmu hauskaa, mutta tuskimpa sitä hirveästi menee ihan mahaan asti. :) No kostuupa ainakin suu ja makuun tottuu!

Hienoja taitoja on täällä opittu! Meillä ryömitään ja heilutaan konttausasennossa, mutta konttaamaan ei olla lähdössä. Myöskään sen ylemmäs ei olla vielä pyritty! Kaiken kaikkiaan aika leppoisaa aikaa. Pitkään ollaan menty jo samoilla rytmeillä ja pienestä miehestä näyttäisiä päivä päivältä tulevan loistavampi tyyppi! Uusimpia juttuja on pusuttelu ja kielen lonksuttelu kitalaessa, hauskaa. Mahtavaa kesää siis odotellaan.

Aurinkoisia kesäpäiviä toivottaa
Nyyti ja pieni mies -tasan 7kk-
 
Heipä hei mammat.

Meillä on jo seitsemän hammasta pojalla, yksikään ei ole onneksi vaivannut millään tavalla. Ja konttausasentoa meillä harjoitellaan kovin, eli kohta täälläkin varmaan liikutaan johonkin muuhunkin suuntaan kuin taaksepäin :D

On ollut kyllä niin helteisiä päiviä että huh huh... Mutta ei parane valittaa, vaikka ei ikinä ilma ole hyvä. Joko liian kylmä tai kuuma :D

Täällä ollaan kovin katseltu englanninbulldogin pentuja. Harmi vaan kun ovat niin vaikeesti saatavissa että ei oikein tahdo löytyä :( Täytyy varmaan jäädä vaan johonkin kasvattajalle jonottelemaan, siinä voi sitten vierähtää vuosikin ennen kuin oma ruttunaama saadaan. Mutta suuri ilo siitä sitten onkin kun vihdoin sellainen saadaan.

Hain isommalle pojalle siirtoa perhepäivähoitajalta päiväkotiin ja päätös tuli eilen että siirto onnistuu. Pääsee tuohon viereen rakennettavaan ihan uuteen tarhaan. Ottavat lapset sinne sisään 30.8. Nyt vielä odotellaan Jeren hoitopaikkapäätöstä. Toivottavasti pääsee sinne mistä isoveikka lähtee, on sitten niin hyvä ja ihana hoitaja.

Onnea Siljalle uudesta taidosta, näin nämä meijän vauvelit vaan kasvaa :)
 
Siljalle onnittelu uudesta taidosta! :)

Edellisessä kirjouksessa ihmettelin, että mitä Niia oppii seuraavaksi ja koska, no lähti eilen konttaamaan. Punkee itsensä myös jaloilleen aina silloin tällöin, mutta pääasiassa menee polviseisontaan. Aika nopeasti nää taidot nyt tulleet kyllä, enää ei sitten puutu kuin kävelemään lähteminen, siihen sais kyllä mennä vielä muutama kuukausi :D

Vähän ollut taas känkkäränkkää tytöllä, varmaan noista uusista taidoista ja kuumuudesta, mutta luulen että ien on taas kipeä, hampaat varmaan työntää itseään hiukan ylemmäs taas. Viime yönä heräsi kerran itkemään ja aamulla ei syönyt kuin muutaman suullisen puuroa, eikä maitokaan kelvannut kovin paljon paremmin...

Alley ja Niia 3pvä vajaa 7kk
 
Se on kyllä tosi että ku oppii yhen taidon niin kohta perään tulee toinen ja sitten kolmaski...
Mahotonta vauhtia nämä meijän pikkuset kasvaa... :D

Meijän poika otti toissailtana ekoja askelia tukee vasten! :D
Sohvan reunasta kiinni pitäen kävelee ku houkuttelee kaukosäätimellä :LOL:

Sateinen aamu täällä, ihan kiva vaihteeks ku ollu niin kuuma...
Vaikka oon kyllä tykänny ku on ollu lämmintä :)

Talvicci ja Uuno 7kk6pvä :heart:
 
Ihanaa kun kaikkien vauvat oppii uusia taitoja!! =) :flower:

Meillä mennään vielä takaperin ryömimällä ja kontilleen nousee ja vähän liikkuu eteenpäin, mutta ihan ei ole vielä se taito hallussa. Heijailee sitten innoissaan. Hetken aikaa istuu myös itekseen, mutta vieressä pitää olla katsomassa ettei kaadu.
hampaita ei meillä vielä ole, mutta eiköhän ne joskus sieltä tule! :) meilläkin muuten loksutellaan kitalaella :D ja kieltä näytetään ym :)

Mä oon yrittäny nyt antaa tytöllä vähän karkeampaa ruokaa, noita 8kk soseitakin mutta ei oikein uppoo. Taitaa ollas hieman sihtikurkku! Eilen raastoin kurkkua ja tyttö sai ite lautaselta syödä sormin ja olipa hällä hauskaa! Ihan innoissan työnsi molempia käsiä suuhun..sotkusta hommaa mutta niin mukava seurata toisen touhuja!

Parin viikon päästä täällä jo täytetään 8kk! huh kun aika hurahtaa..katselin pari päivää sitten 50koon vaatteita ja onpa ne pieniä!! :eek:

Onko muilla jo vauvakuumetta pukannut? vai joko uus tulossa? Meillä ei kyllä vielä muutamaan vuoteen..täytyis päästä rakentamaan isompi talo ja miehenkin olis hyvä löytää sellanen työ että voisi kotoa käsin kulkea..tällä hetkellä on siis reissuhommissa ja viikot pois kotoa :/
 
Nyt tulee tämänhetkistä tilannetta kuvina parvekkeelta, yritän laittaa selostusta sijainneista, niin on kivempi yrittää hahmottaakkin, sillä näitä on PALJON, Missah näitä halusi, niin täältä pesee :D

Tässä on Kelloköynnöstä, hän oleilee oven vieressä partsin vasemmalla seinällä. Korkeutta on n.1/2m.


Ja tässä oikeanpuolen seinustalla ikkunan vieressä Kelloköynnös, joka on vähän pidempi n.53cm. (Siis vain taimi, ruukkuhan on aika korkea jo itsessään )


Sitten on tämä oikean puolen nurkkaus, jossa siis Kellokin. Vieressä valkoisessa laarissa on idätettävänä herneet ja Kanariankrassit, edessä tummassa laarissa on pyöreää porkkanaa ja Kellon vieressä on tuossa mustassa metalliruukussa Mökinihmekukkaa ja sen vieressä Päivänsineä, joka siis kasvaa 2-3m korkeaksi peittäen loppukesästä meidän keittiönikkunan :D


Parvekkeen oikea seinusta.
Täällä on Alppiruusu tuo etummaisin valkoisessa isossa ruukussa, sen sain mieheltä äippäpv lahjaksi, sitten seinustalla tuo suorakulmainen koriruukku sisältää Mustasilmäsusannaa, Miinanköynnöstä, 2 Kesämalvikkia ja muutaman Lumihiutaleen taimen.
Vieressä vasemmalla on iso Päivänsini istutus, valkoisessa ruukussa on kerrottua päivänsineä, sitten mustassa metalliruukussa taas vähän mustasilmäsussua ja tuo harmaa pieni ruukku sisältää Kesäleimua.


Tässä alppiruususta pari kuvaa:



Tässä on oikean seinustan Surfinia amppeli, on parhaassa kukassaan tällähetkellä:


Ja oikean seinustan Mustasilmäsusanna istutus sijaitses kelloköynnöksen vieressä oven liepeillä. Pituutta on nyt n.40cm:


Palataan vasemmalle, jossa on hyllykkö taimille. Sen päällä oleilee oikealla Köynnöskrassi ja vasemmalla jättimäiseksi puskaksi räjähtänyt Tuoksuherne.
Alemmalla hyllyllä on pusikollinen Sarvileukoijaa:



Ja viimeisenä, muttei toki vähäisimpänä on heti kaiteen edustan lattialla kaksi eri krassia.
Toinen joka korissa on kukiltaan lähes musta, toisessa on sekoitus vaaleaa ja mustaa.
Eli nimiltään 'Black Velvet' ja 'Night&Day':


Tokikaan tässä ei ollut vielä kaikki, sillä osa on istuttamatta vielä ja kaiteelle tulee laareihin sitten kaiketi mansikkaa ja salaattia. Eli sitten myöhemmin voipi antaa ehkä jonkinlaista parempaa kokonaiskuvaa, kun alkaa kukinta aika :D

Ja nyt varmasti kaikki pitää minua aivan kajuutasta pimahtaneena :LOL:

Iina on muuten alkanut kutsumaan minua "nimeltä"
Minähän olen siis meillä mamma. Noh, jos Iinalla tulee hätä tai on innoissaan kun näkee minut, paapattaa ÄMMÄ ÄMMÄ :LOL:

Ja kun hoksasi sen kävelyn, niin käpyttelee sohvaa pitkin, tasoja pitkin, KAIKKEA PITKIN :whistle:
Se siitä vauva-ajasta sitten :ashamed: =)

Nyt pitää mennäkkin taas. :wave:

paapelo+poju+Iina 5pv vajaa 8kk :heart:
 
Moro naiset,
ja terveisia Tampereelta.

Ollaan oltu Suomen lammossa jo toista viikkoa, ens viikolla lahdetaan sitten kotiin. Tuli paapelon kasveista mieleen, etta toivottavasti ukkeli on muistanut kastella kukkiani ahkerasti - muuten menee mun viljelykset taysin hukkaan :(

Lennot meni meillakin hienosti - tytto nukkui nousun, juhli lennon ajan ja nukkui taas laskun. Ja lentoemot piti meista hyvaa huolta ja auttoivat aina kun aidin kadet ei riittaneet.

Nyt on lahdetty eteenpain ryomimaan, mutta edetaan laiskasti eli vain sillon kun on jotain todella kiinnostavaa (sanomalehti, serkkupoika tms) tai pitaa paasta aitin syliin :heart: Pikku-kulta ryomii ja tarraa aitin jalkoihin kiinni - niin ihana!

Ma imetan paivalla n. 4 kertaa, plus yolla n. 2 kertaa. Nyt on mennyt vahan enemman ja on taas turbo tissit kun tytto ei ole suostunut syomaan kuumalla ilmalla muuta kuin puurot iltaisin ja aamuisin.
Kuka sita sanoikaan, etta aikoo 7kk taytettya alkaa antamaan korviketta paivisin ja pitaytya vain aamu ja iltaimetyksissa. Nain makin ajattelin. Ja samalla jo kaihoan imetyksen astettaista loppumista (vaikka onhan se oman "vapauden" palaaminenkin ihan ihanaa).

Oon kans antanut ruisleipaa jaystettavaks tytolle. Kovasti tykkaa! Eilen annoin kurkun siivun joka sitten osoittautui liian ohueksi ja tytto sai siita palan irti. Mutta kun niita hampuja ei viela ole ja tytto on sihtikurkku, alkoi kauhea kakominen. Ma tietysti pelastyin kamalasti, ja nappasin tyton syliin. Refleksit toimivat ihan ok silla seuraavaksi lensikin koko mahan sisalto siihen mokin lattialle. Vahan pelottava tilanne, mutta merkki siita etta tytto klaarasi siita reflekseillaan. Ja nyt sitten tarttee antaa tarpeeksi (liian) isoja paloja niita naposteltavia.

Mutta nyt katsomaan suomalaista telkkaria, kun viela siita herkusta voin nauttia :)
 
Onnea uusista taidoista! Meillä ei ryömitä eikä kontata.... Taas tää ihan sama homma, kuin silloin, kun Sara opetteli kääntymään selältä mahalleen... Eka yritettiin pitkään ilman tulosta, sit oli vissiin yli kuukauden tauko ja sitten onnistui. Nyt on ollut varmaan viikko, kun ei oo yhtään edes yrittänyt eteenpäin. Tänään taas on alkanut olemaan yritystä, eli jos se nyt sit kohta hoksais. Pylly nousee hienosti ylös, mut ei sit hoksaa nostaa käsillä samaan aikaan itseensä ylös. Tänään otti lattialla mua sormista kiinni, ja veti itseensä sillä tavoin eteen päin :LOL:

Me laskettiin jo pinnasängyn pohja alas, vaik mitään elkeitä ei ole näkyvissäkään nousemisesta... Mä oon vaan ton asian kans niin yli hysteerinen, ettei pääse putoamaan mistään :ashamed:

Vauvakuume on iso... Mutta kun ei tärpää niin ei. Surettaa... :'(

Paapelo, sulla on niin ihanasti kaikki siellä. Voin kuvitella mikä ihana mini viidakko parveke on kesällä. Ja sellain se olis mullakin, jos asuis kerrostalossa :p Myöhemmin saat sit kans laittaa lisää kuvia, niitä on ihan super ihana katsoa =) Voi sitä teidän Iinaa... Hän ei paljon aikaile, kävelemään vaan :LOL: Ihanaa =) Jotenkin en enää miellä Saraa vauvaksi... On jo niin ison tytön elkeet... :heart: :heart:

Kai se on kohta nukkumaan suunnattava :wave:
 
Voi että paapelolla on taas kukkia! Ihanaa. Nyt mullakin olis parveke ja saisin laittaa sinne kaikkee, mutta enhän mä kukista mitään tiijä! Kaupasta otin sitten orvokkeja koska se oli ainoo kukka missä oli pieni selostekyltti jossa mainittiin että sietää kylmää, sen kukan jopa tunnistin :D sitten vaan taistelin mummeleiden kanssa parhaan näkösistä yksilöistä.

Meillä on edelleen 2 hammasta. Liikkumistyyli on edelleen mielenkiintonen. Takapäällä kontaa ja etupäällä ryömii. Nyt on alkanu nousemaan istumaan ittekseenkin :) Välillä kuuluu huutavan äitiiii! En vielä tiedä että vahingossa vai suunnitellusti :) Menoa ja vilskettä riittää kun äidin pienet leikkii ja kikattaa keskenään! Niin ihania! Voi että.
Anoppikin jo innostu että kohta ne leikkii sellasia tyttöjen leikkejä yhdessä nukeilla. Meinasin tukehtua kahvipullaani...nukeilla...pinkkejä pottia...nojoo.. Meillä meinaan tuntuu olevan autot nyt kummallakin ihan IN! Ja kaikki mikä vaan kulkee pyörillä. Isompi haluu tutkia kaikki autot ja rekat ja varsinkin ``piipaa-autot`` tosi tarkaan ja tahtookin vaan leikkiä ja ajaa pikkuautoilla ja traktoreilla, anoppi saa rytmihäiriöitä kun leikit on liian poikamaisia ja kovasti koittaa takoa tytöistä oikeita prinsessoja. No annettakoon anteeks anopille, sillä kun omat lapset on kaikki poikia, niin näiden tyttöjen myötä on pudonnu prinsessa maahan. Itse vaan haluan että mun lapset saa leikkiä just sillä illä ne itse haluu, ettei tarvii leikkiä jollain joka ei kiinnosta vaan siks että ne on tyttöjä. Vaikka kyllä meillä toisinaan nukkejakin hoidetaan :)

Täällä sataa vettä, ihan kiva! Sitä siitepölyä alkokin jo olemaan aikalailla! Mutta toivottavasti se aurinkokin pilkahtaa jo kohta kuitenkin! Talviccille mittoja, 7kk 69cm 7110g
Pikkunen oli vähän laihtunu kun 6kk alotettiin ne soseet niin vielä on vähän syömätaidot hakusessa :/

Missahille onnea toisen pienen yritykseen! =)

Mukavaa ja rauhallista yötä mammat!

Empsu
 
Terve pitkästä aikaa!

Hienosti on vauvat oppineet täällä uusia taitoja! Kohta varmaan joku jo ottaa ensiaskeleensa. :heart:

Onnea Himpsuli koiranhankintaan! Mullakin on ihan järkyttävä koirakuume, mutta täytyy varmaan malttaa ainakin siihen että mies saa opintonsa valmiiksi ja jos vaikka löytyis ihan oma koti jostain...

Ja Missahille plussatuulia!

Meillä mennään eteenpäin niin, että otetaan yksi konttausaskel ja sitten ryömitään. Ja välillä taas noustaan ottamaan se yksi konttausaskel. Pikkureppana osaa siirtää vaan vasenta kättään, konttaamaan oppiminen on kiinni vaan siis tuosta oikean käden siirtämisestä. :D Hampaita on nolla kappaletta, eikä toistaiseksi näyttäisi vielä olevan tuloillaankaan.

Neuvolassa käytiin myös tänään, siellä kaikki ok. Uniongelmista puhuttiin, meillä yöt edelleen aika rikkonaisia huolimatta unikouluista ja kaikkien mahdollisten konstien kokeilemisista. Terkka vaan totesi, että meidän poika on sitä sorttia että unet häiriintyy mitä pienimmästäkin syystä ja todennäköisesti tähän paras apu on aika. Oli jotenkin kiva kuulla terkan suusta tuollaista, ettei turhaan stressaa asialla... Jotenkin aina olen itse ajatellut, että kaikki vauvat on unikoulutettavissa mutta näiden omakohtaisten kokemusten jälkeen on pakko todeta ettei näin todellakaan ole.

Kasvukin etenee tasaisesti, kiinteitä menee nyt täydet viisi ateriaa ja lisäksi tissiä 4krt/vrk. Hereillä ollessa ei imettäminen enää onnistu, poju syö uneliaana juuri ennen nukkumaanmenoja (päikyt x 2 ja yöunille mennessä ) sekä kerran yöllä. Muuten juo sitten vettä, tosin sitä menee vielä aika pieniä määriä.

8kk-neuvolamitat:
paino 9670g, pituus 73cm ja py 47,7cm

Pikki ja pojat kohta 8kk ja 2v8kk
 
Miten ajoitatte ruuat jos lapsi nukkuu kahdet päiväunet? Meillä kun valvejaksot ovat kaikki suunnilleen samanmittaisia, tuntuu että neljänkin aterian mahduttaminen on joskus hankalaa.. Johtuen tietysti siitäkin, että unet ovat alle tunnin mittaisia. Minä olen nyt parina päivänä tehnyt niin, että syömiset ajoittuvat (esimerkkikellonaikoina) näin:
valvomisvälillä 8-11:15 aamupuuro, n. klo 9 mennessä
valvomisvälillä 12-15:15 lounas klo 12:30 ja päivällinen klo 14:45
valvomisvälillä 16-20 iltapuuro n.klo 19.

Tuntuu ahtamiselta tuo lounas ja päivällinen samassa välissä, mutta muutoinkaan tuota ei oikein ole hyvä järjestää. Jos syö päivällisen vasta toisten unien jälkeen, ei iltapuurolle oikein ole tilaa. Lounas joskus onnistuu syödä ennen ekoja unia, mutta yleensä ei. Vähän kurja juttu, mutta eipä tätä ikuisesti kestä.. Kohta (ehkä ) mennään sitten jo yksillä unilla ja esikoisen kanssa samassa ruokarytmissä. Ruoka maistuu tosi hyvin nyt, taidan lopettaa sauvasekoittimella soseuttamisen ja jätän jo karheammaksi seuraavan satsin.. miehen hutaistensoseuttaman erän mallin mukaan.

Hienoja taitoja liikkumisen suhteen jo monella! Tyty edelleen vain pyörii ja kierii ja "heittää" itseään kyljen kautta vähän eteenpäin. Kyllä se siitä, eipä ole kiirettä - esikoinen ei tässä vaiheessa kunnolla kääntynytkään :) . Hampaita on kyllä sitten jo kuusi (ja kohta kahdeksan - ylös jo KULMAHAMPAAT pullottavat :eek: - alhaalla on edelleen vasta 2 hammasta). Väinämöisen palttoonnappeja tyty tykkää järsiä ruuan päätteksi sillä välin kun minä siivoan ruokailun jälkiä. "Äitiii" huuto kuuluu tytyltäkin, hauskaa! Ja hirmuisesti nauttii kun esikoinen tulee ihan viereen ja huutaa lyhyesti ja ytimekkäästi "Ä!". :D Muutoinkin esikoisen touhuista tykkää, ja onneksi esikoinen ei pistä pikkusiskon ihailua pahakseen :heart: .

Jaha, isompi huutaa..
~Tiila ja tyty paria päivää vaille 7kk
 
Tiila: Meillä on seuuraavanlainen rytmi; herätään 7-8 ja heräämisestä 0,5/1h syödään aamupuuro, heräämisestä n.2h joskus 3h päästä menee ekoille unille ja nukkuu 1-2h lounas 11-12 touhutaan välipalaan asti ja n.14.00 välipala ja sitten unille n.15.00 nukkuu 1-1,5h, päivällinen 17-18 ja iltapuuro 19.00 josta unille 19.30-20. Meillä siis 5 ateriaa ja 2 päikyt.

muoks ja ateriat on 1-2 pilttipurkillista joka kerta... puuroja menee 100-120ml maitoon tehty määrä.

Niia nousi eilen tukea vasten seisomaan ja tekee sen nyt pinniksessäkin. Tänään katselin kauhulla, kun toinen ryömii sohvan viereen ja kurottaa konttausasennosta kädet sohvalle ja vetää itsensä ensin pulvilleen ja sitten seisomaan. Äkkiä kiersin tytön taakse ja sain kiinni samaan aikaan kun irroitti otteensa. Tyttö on vielä niin luottavainen, että luulee pysyvänsä pystyssä ilman tukea, vaikka tasapaino ei ole mikään paras mahdollinen :)

Juttelin äitini kanssa Niiasa ja kuulemma olen itse kehittynyt samallalailla, tukea vasten kävely kuulemma tuli pian pystyyn nousemisen jälkeen. Sitä odotellessa...
 
Meillä harmillisesti jää päivällinen välistä kokonaan. Tyttö syö 8.30-9 aamupuuron ja vetäsee aina niin jättijätti annoksen (yli 2dl) että ei useinkaan suostu syömään mitään ennen 13.30. Sillon sitten lounas. Ai niin ja ekat unet on n.10-11. Tokat unet alkaa siinä 15-16, riippuen vähän ekojen pituudesta. Välipalaa saa sitten kun herää eli n. klo 17. Ja iltapuuro on puoli kasin aikaan. Kasilta menee nukkumaan. Iltapuuroa menee taas se yli 2dl. Maidon juomisesta oon välillä vähän huolissaan, kun ei päivällä ota yhtään rintaa. Illalla syö kyllä ja yölläkin pari kolme kertaa. Ehkäpä ne sitten riittää... Päivällä imasee pari kertaa ja that's it.

Onnea Niialle uudesta taidosta :) Siljakin nousee seisomaan, mutta kun ei kontaa vielä, niin joutuu mahaltaan kurottelemaan tukea ja tarvii sellaisen tuen missä on ns 2 porrasta. Ekalta portaalta polvilleen ja tokalta seisomaan. Onneksi tuollaisia portaita ei ole meillä paljoa... Tänään Silja kyllä muutaman kerran jo tajusi ensin nousta kontilleen ja sitten vasta polvilleen. Ja hän myös oppi tänään laskeutumaan polviltaan alas, eikä päästä enää irti, joten ei mun tarvitse olla koko ajan hänen takanaan ottamassa vastaan.

Nyt on noita tavujakin ruvennut tulemaan. Tänään tuli mammammamma :D Mut kaikki pitää ensin kuiskata ennen kuin uskaltaa ääneen sanoa, heh.

 
Tässä kuussa kirjoittaminen on jäänyt kokonaan. Talvicille kiitos uudesta pinosta. On ollut niin paljon tekemistä, että olen käynyt vain lukemassa. Rakentaminen alkaa olemaan kohta loppusuoralla. Kohta saa aloittaa tavaroiden pakkaamisen ja päästään muuttamaan omaan kotiin. Juhliakin pitäisi järjestää aina välillä.

Monet vauvat ovat oppineet paljon uusia taitoja. Niin he vain kasvavat ja kehittyvät. Meillä neiti ei vielä ryömi eikä konttaa. Kovasti nousee käsien varaan ja yrittää nousta konttausasentoon, mutta vielä ei onnistu. Vatsallaan ollessaan pyörii ympyrää ja työntää itseään taaksepäin. Katselee ja seurailee mielenkiinnolla ympäristö. Pitkäjännitteisyyttä on tullut hyvin lisää. Enää ei kovin helposti hermostu, vaikka ei pääse liikkumaan.
Ruoka maistuu hyvin. Välillä puurot ei tahdo maistua, mutta peruna ruoka menee hyvin. Meillä kans ruokailuista jää päivällinen pois. Neiti herää aamuisin 8.00-9.00, sen jälkeen syömään aamupuuro. Päiväunille menee 2-3h päästä heräämisestä. Päiväunet on vaihtelevasti 2-3.5h. Niiden jälkeen syödään lounas (peruna-liha-kasvis). Välipala sose syömään ennen toisia unia iltapäivällä. Toiset unet on n. 30 min. Iltapuuro syömään klo 20.00 aikoihin ja nukkumaan mennään n. 21.00-21.30. Maitoa saa rinnasta 3-5krt päivässä. Yöllä ei välttämättä syödä ollenkaan tai vain kerran. Olen nyt yrittänyt vieroittaa yösyömisestä.

Muutamia tavuja on alkanut tulemaan. Syömisen yhteydessä tulee nam nam. Muuten kakakaka, äääiiiiiii, vau va ym. Liikkumiselle ei taida olla kiirettä, mut selittää pitää. Ihana kuunnella toisen "puhetta".

Saisi tulla lämpimämmät ilmat takaisin. Täällä on satanut koko päivän ja lämpötila vain lähellä kymmentä astetta. Saisi nyt aurinko paistaa.

Paapelolla on paljon ihania kukkia. Itse on ole tänä vuonna kylvänyt mitään, kun muutetaan tästä asunnosta pois ja uuteen ei pihatöitä ehditä tekemään. Ensi vuonna voi sitten kasvattaa kukkia.

Nasuli08+neiti 7kk 5pvä.
 
Kiitos jo vastanneille :flower: Käytännöt siis vaihtelevat lapsen (ja äidin..) mukaan noissa syömisten ajoituksissa. Me menemme nyt kuitenkin tällä ei-välipalaa -linjalla vielä, lisätään vp sitten kun valvomisissa ja/tai päiväunissa tapahtuu suotuisampaa jakoa.

Pitäisikin oikein mitata, minkäkokoisia annoksia tyty syö. Olen ruuat tehnyt itse (ja pakastanut pienissä minigrip-pusseissa), eli tarkkaa mittaa per annos en osaa sanoa. Lautasen täydeltä ja hedelmäsosetta päälle :D . Puuroannos on kutakuinkin 2dl, siis noin 0,7dl puurohiutaleita ja 1,5dl vettä. Ja hedelmäsosetta päälle.. Eli ihan isoja annoksia, ottaen huomioon että muutama viikko sitten mietin josko tuo oppii ikinä syömään mitään.. Näin ne unohtuvat esikoisenkin vauva-ajat, videopätkiä katselin ruokailuista yms enkä kyllä olisi kysyttäessä osannut oikein vastata miten asiat silloin menivät. Uskomatonta, niin tarkkaan sitä luuli rakasta ainokaistaan silloin seuraavan :heart: :eek: .

Tyty on nyt oppinut jo varsin eteväksi istujaksi, siis syöttötuolissa (sellainen perinteinen, isoistuiminen) pysyy jo aika OK vaikka kääntyilee ja vääntyilee kovin. Lattialla tai vaikkapa sohvannurkassa pysyy istumassa joitakin minuutteja, osaa ottaa esineitä edestään ja sivuiltaan kaatumatta ja hieman korjaa myös taaksenojautumista, mutta kun kaatuu, kaatuu poikkeuksetta selälleen ilman suojeluheijasteita. Itse ei nouse istumaan (kun ei vielä konttausasentoakaan harjoittele), joten en kovin paljoa istuttelekaan. Kova olisi pomppimaan sylissä, mutta hyppykiikkuun ei jostain syystä tule laitettua. Pomppisikohan tuo siinä yhtä lailla kuin äidin käsivarsilla..

Ja nyt nukkumaan,
tulipa oma napa tuuletettua huolella :ashamed:
Kaikkien kuulumiset on kyllä luettu, mutta kommentointi ei näköjään tähän aikaan illlasta enää luonnistu. Hyvää vointia kaikille äiskille ja isoille pienille vauvoille :heart:
 
Huomenia!

Meillä on tänään 8kk neuvola. Tyttö tuskin on painoa kauheasti kerryttänyt 2kk aikana, kun oli tuossa kipeänä ja sitten tuli helteet, jotka molemmat minimoi syömishalun, maitoa meni noina kausina reilummin, helteet kun loppui, niin johan alkoi taas kammo pupeltaminen.
Ja siihen päälle vielä tämä neidin liikkuminen. Eli jos lääkäri jotain alkaa pohtimaan, niin meinaan kyllä vähän napauttaa takaisin ;)

Meillä syödään seuraavasti.

Aamupala n.1h heräämisestä, reilu 1h päästä menee nukkumaan ja nukkuu n.1h.
Herätyksen jälkeen tovin kuluttua syödään eka lämmin ateria. Tyttö valvookin pitkän pätkän tässä ekojen unien jälkeen.
Sitten alkaakin 1,5h ruoasta marisemaan, jolloin napataan välipalaksi hedelmää tai jotain muuta, kuten raasteita tms.
Sitten onkin taas unia aika ja herätyksen jälkeen syödään yleensä taas lämmin ateria.
Ja sitten valvoo tuosta sen n.3h ja ennen nukkumaan menoa puuro hedelmällä.

Määrät on edelleen aika vakiot.
Me syödään sekä 4kk soseita, että 8kk soseita.
4kk soseesta menee yleensä koko purkki, siis kasvista tai hedelmää ja 8kk purkista reilu puolet ja lisäksi sitten ruokahalusta riippuen joko 0,5prk hedelmää tai sitten koko purkki.

Maitoa juo vuorokaudessa keskimäärin 500-600ml, helteillä meni vähän reilu litra, kun ei suostunut kunnon ruokaa syömään. Kaappikylmä kurkku oli ainoa, mikä putosi ja vähän kaappikylmää hedelmää =)

Mutta nyt taas mentävä.
Bongasin Krassista pikkiriikkisen nupunalun, pitää mennä kurkkaamaan, onko kasvanut että näkee sen oikeasti todella olevan nuppu :D

Missahille toivotan vielä plussatuulia :)

Niin juu ja hirmuisen paljon onnea kaikille uusista taidoista, niitä olikin tullut paljon :)

paapelo+poju+Iina 3pv vajaa 8kk :heart:
 
Puklailusta ois kysyttävää... Meillä Niia on alkanu puklailemaan jonkun verran, yleensä maidon tai puuron jälkeen (teen puurot maitoon). Välillä puklu on ihan sitä mitä on syöy ja välillä sellasta enempi "vesimäistä" ja määrät pienestä aika suuriin. Eilen itseasiassa aloin huolestumaan kun puklu purskahti suusta kuten oksennus, samanlaisen äänen saattelemana. Niialla on ollut pienestä asti ongelmana puklailu, syötiin sitä disflayliä kivuliaihin kupliin ja sitten kun alkoi olla kiinteitä suurin osa aterioista niin pystyin jättämään sen pois ja puklut loppui. Nyt ovat tulleet takaisin, kun puurot maistuu. Mietin, että milloin olisi syytä epäillä maitoallergiaa? Miehellä oli pienenä maitoallergia ja se saattaa Niiallekin tulla. Nuo vauva-ajan puklut oli neuvolan mielestä löysän vatsaportin aiheuttamia, mutta sen kai pitäisi olla jo kehittynyt normaaliksi.
 
Kovasti onnea kaikille uusia taitoja oppineille!

Syömisestä: meillä mennään 4-5 ruualla päivässä, lisäksi ottaa kaikkien ruokien päälle tissiä ja yöllä 1-2 kertaa. Herätys on n klo 6.30, aamupuuro klo 8, unet 9.30-11, lounas 11.30-12, välipala ( ei aina) 14, unille 15-16-30, päivällinen 17, iltapuuro 20 ja unille n 20.30. Määrät on aika pieniä vielä, n. 0,5 dl kerralla. Eilen tein itse pottu-kukkakaali-kesäkurpitsa-possu-purjo-luumusosetta ja se tuntui olevan herkkua.

Ollaan opetettu typyä nukahtamaan itsekseen sänkyyn ja yöt on kyllä vähän rauhottunut. Viime yönä oli eka herätys klo 2.20. Jospa tämä tästä parempaan suuntaan menisi.

Typy lähti sitten eilen kävelemään tukea pitkin, sohvan reunasta piti kiinni kun tavoitteli lelua. Muutaman viikon on istunut lattialla tuetta, eilen näin myös että nousi istumaan lattialta itse, tähän asti oon nähny vaan että on seisomasta pyllähtäny istumaan.

Peppi ja typy 7 kk 1 pv
 
Biba meillä ei myöskään jannulle uponnut yhtään karkeemmat soseet vähän aikaa sitten mutta nyt muutaman päivän ajan oon laittanut sileen soseen joukkoon vähäsen eli noin 1/4 osa purkillisen niitä 8kk soseita,ja hyvin on uponnut kun koko sose ei ole karkeeta vaan joukossa on vähän sattumia :D ja pikkuhiljaa aattelin lisätä karkeen soseen määrää.

meillä ei mahdu päivän ruokarytmiin välipalat,mutta ei kai ne niin täheellisiä olekkaan ?
päivän ruoka-ja unirytmi on tälläinen:

7.30 herää
8.00 aamupuuro 1,5dl + hedelmä/marjasosetta jonkin verran joukkoon
9.00-9.30 aamutorkuille jotka kestää noin 1h
11.00 lounas liha/kasvissosetta 1,5-2dl ja joskus hedelmäsosetta jälkkäriksi jos jaksaa
12.00 maito 150ml , päiväunille 3h
15.00 herää
15.30-16.00 päivällinen liha/kasvissosetta 1,5-2dl ja jälkkäriä jos jaksaa
17.30 maito 150ml , iltatorkuille jotka kestää noin 30 - 45 min
19.00 - 19.30 iltapuuro 2dl + hedelmä/marjasosetta mukaan
20.00-20.30 iltamaito 200ml , yöunille...

maidon määrä niukasti täyttyy päivän aikana , lisään korviketta aina valmiin puuron joukkoon jäähdyttämään ja löysentämään sitä ja ruuan yhteydessä hörpitään nokkamukista joko maitoa tai vettä,niin saa lisää maitoa siitäkin.

onnea kaikille pikkusille uusista opituista taidoista ja hampaista :heart: :flower:

melkonen määrä hampaita onkin jo tiilan tytyllä ja himpsulin pojalla :whistle:

eilen poitsu oppi jokeltelemaan tavuilla,ihanan kuulosta kun kuuluu vaan tättättää ja mammamaa , maiskuttaa suutaan kuin vanhat hampaattomat papparaiset :D hampaitakin on 2 kpl alhaalla :heart: mitään yritystä ei ole ryömimään tai konttaamaan , kierimällä etenee tai sitten vaan makoilee paikoillaan leluja tutkien.ilman tukea ei istu yhtään vaan aina lösähtää eteenpäin tai kaatuu sivuille kun irti päästää,ei hoksaa ottaa kädellä lattiasta tukea.tosi paljon varvistaa vielä eikä laita koko jalkapohjaa maahan kun seisottaa niin kauheesti en ole arvannut seisotella poitsua pelkkien varpaitten varassa :D eli täällä asustelee melkonen vauveli vielä :heart: :heart: ihan hyvä näin niin pääseepähän vielä helpolla kun toinen löytyy aikalailla siitä kohtaa mihin sen lattialle jättää ;)

ihania kukkia paapelolla , täällä kanssa pihakukkia laitettu ja vihdoin isäntä kaatoi pihasta kukkamaan vierestä ison männyn pois kun hapatti liikaa maata eikä meinannut kukat jaksaa kasvaa,jos nyt sitten rupeis rehottamaan.nyt tarttis keksiä jokin tuhoamis keino tuoksuvatukka-pensaalle joka leviää ja leviää joka suuntaan,ja haluisin sen kyllä säästää mutta rajattuna vaan tietylle alueelle,mutta tuntuu olevan aika mahoton tehtävä :kieh: vinkkejä vastaan otetaan :wave:

missahille puhallan paljon plussatuulia ,toivottavasti tärppi tulisi mahdollisimman pian :hug:

kaurisäiti ja pikku-isäntä 7,5 kk :heart: :heart:
 
Vielä pikaiseen.

On juu paljon hampuja tiilan ja himpsulin mussukoilla.
Meidän pojalla oli myös muistaakseni 8 hammasta 8kk iässä ja tykkäsi käytellä niitä ihmisten varpaisiin :eek:
Iinalla edelleen ne kaksi nököä alhaalla, yläikenet on ihan turpeat, eli jossain välissä alkaakin sitten niiden kiukkuaminen..huoh ;)

Iina tosiaankin kutsuu minua nimellä, siis mamma, mutta tämä sana vain taipuu tytön suussa ÄMMÄKSI :LOL:
Heti jos tulee suru niin alkaa itkun sekainen kutsu ÄMMÄÄ ÄMMÄÄ ja kun pääsee syliin, niin syvä huokaus ja ÄMMÄ oikein huokaisten :D
Huomasin Iinan tarkoittavan tuolla minua, kun eräs päivä humpsahti ja huuteli tuota ja mies sitten otti Iinan, se ei kelvannut vaan huusi ÄMMÄÄ koko ajan, kunnes tajusin että minua toinen tarkoitti ja sitten rauhoittui.

Tyttö on muuten kyllä ihan isin tyttö.
Voi mahdoton mikä itku, jos isi lähtee ulos ovesta tai yhtäkkiä katoaa silmistä, se on niin lohdutonta, minä jos katoan niin se on enemmän sellaista kiukuttelua *kadena* ;)
 
kaurisäiti : Mä tein juuri niin että sekoittelin omatekosia hieman karkeempia soseita ja ihan sileitä soseita ja yks kaks tyttö söikin innolla ruoan! Ei kakostellut yhtään. sitten myöhemmin kokeilin ihan kaupan 8kk soseita ja nekin uppos hyvällä ruokahalulla :eek: tätä ennen annoin tytön itse syödä kurkkuraastetta, jota aluksi yökkäili mutta kohta jo veteli kaksin käsin suuhun..Siis ihan yhtäkkiä alkoi menemään nämä karkeammat ruoat! JEE! äkkiä nämä pikkuset oppii uusia juttuja :heart:

Noista ruoka-ajoista..meillä mennään suunnilleen näin
7.30 Herää
8.00 maitoa
8.30-9.00 Puuro
10.30 lounas
11.00 Unille (nukkuu n.1,5-2h)
13.00 maitoa
14.00 hedelmäsose tms
16.00 lihasose
16.30 maitoa ja iltapäiväunille
19.00 iltapuuro
20.00 maitoa ja yöunille

Tämäkin vaihtelee joskus syö iltapuuron myöhemmin ja vielä 18 maissa jotain ruokaa..yritän tankata tyttöö iltaisin niin nukkuu yön kokonaan :LOL:
 
Rustaampa minäkin meidän ruokarytmin tänne:
Klo6 herätys, n. tunnin päästä 1-2dl puuroa
klo 9 aamuvälipala (muuten ei nuku kauaa)
klo 9.30 päikkärit rattaissa esikoisen ulkoillessa
klo 11-11.30 lounas 2dl
klo 13.30-14 toisille unille
(klo 14.30 välipala jos nukkuu lyhyet unet)
klo 16 päivällinen 2dl
klo 18-18.30 iltapuuro 1-2dl
klo 19-19.30 yöunille

Ruokajuomana on vesi, maitoa juo ennen unia ja yöllä 1-2 kertaa.

Eli meidän pojalla tulee parhaimmillaan kuusi ateriaa, ruokaa menee melkein enemmän kun esikoisella. Kovin liikkuvainen poika on, eli varmaan suurin osa energiasta menee siihen... :)
 
Hellurei mammat ja jo niin isot vauvat! :)

Tuntuu niin hassulta lukea noita kirjoituksia, kun monen lapsoset on niin kovaa vauhtia kehittyneet. Meidän poju viel öllöttelee kaikessa rauhassa lattialla. Tai kierimisen se vasta oppi ja välillä, kun innostuu niin sitä harrastaa. Saas nähdä milloin oppii ryömimään. Istumiseen menee viel varmaan aikaa, kun painuu aika lailla läjään vielä.

Yksi hammas on ja toinen alas siihen viereen tulossa. Tuossa viime viikolla oli syöminen todella heikkoa. Ei meinannu maistua sitten mikään. Oliko osa syynä kuumuus, hampaat ja sit tajusin vasta myöhemmin ettei hänellä ollut ehkä nälkä. Näyttääpi tarvivan melkoisen välin tissittelyn jälkeen et sose uppoaa. Meillä syödään vain 3 ruokaa päivässä ja ei ainakaan ennen kuin lähtee liikkeelle pysty lisäämään kertoja. Olen koittanut imettääkin useasti et tota maitoa riittäisi, kun on ilmeisesti maidolle allerginen ja korvikkeet ei siis käy. Tai onhan niitä jotain erikoiskorvikkeita joiden luulisi jonkun käyvän, jos tarvis tulisi.

pojalle oli taas karstaa ilmestynyt ja minä, kun hölmönä luulin et se ilisi ihan pienten vauvojen "ongelma". Pitäisi muistaa laittaa öljyä ennen kylpyä ja harjata sitä pois. Tahtoo vain aina muistua mieleen vasta kylvyn jälkeen hiuksia harjatessa.

Oletteko ostaneet näille seisomaan nouseville vauvoillenne kenkiä? Mä pidin esikoisella aikoinaan aika paljon sisälläkin sandaaleja, kun hän alkoi nouseen tukea vasten pystyyn.

Nyt neitokaiselle lukeen kirjoja. Pikkuveikka on päikkäreillä.

Nipsulainen ja möllykkä tasan 7kk <3
 

Yhteistyössä