Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Toukokuussa 2010******

Aku
Nyt on vähän pakko purnata tänne.Aiheena julkinen terveydenhuolto...

Mies käytti Iinaa viime yönä lastenklinikan päivystyksessä kun kuume huiteli 40C eikä laskenut panadolilla nimeksikään.Muita oireita ei siis ollut.Antoivat heti tullessa voimakasta kipulääkettä joka laskikin kuumeen.Myös veri ja virtsakokeet otettiin ja ainoastaan tulehdusarvot olivat aavistuksen koholla mutta ei pahasti.Todettiin olevan joku viruksen aiheuttama tauti.Tämän lisäksi löytyi oikeasta korvasta tulehdus ja määrättiin antibiootti(amoxin).Tota samaa antibiioottia meillä on syöty 2 ekaan tulehdukseen ja ei auttanut 3. tulehdukseen söi clavurionin.Ja nyt siis taas tulehdus.Noi jatkuvat ab-kuurit saa neidin masun ihan sekaisin maitohappobakteereista huolimatta. Raukalla on ollut lähes 2kk ripuli ja siksi en halua yhtään ylimääräistä kuuria toiselle syöttää.Eli A) miksi määrätä sama antibiootti joka ei oo ennenkään auttanut ja B ) missä kohtaa olisi aiheellista puuttua toistuviin tulehduksiin?Toki ymmärrän ettei päivystyksessä kiireessä oo aikaa alkaa pähkäilemään mutta vois mainita vaihtoehtoisista hoidoista. :kieh:

Mehän käytiin esikoisen kanssa lauantaina samassa paikassa ja diagnoosi täysin sama ilman korvatulehdusta.Kuume helpotti sunnuntai-iltana ja tilalle tuli hirvee köhä ja nuha.Tytölle määrättiin myös pronaxen nimistä kipulääkettä joka laskee kuumeen ja vaikuttaa pidempään kun panadol ei sitä tehnyt.

Aamulla nakkasin Amoxinit mäkeen ja vein tytön yksityiselle .Lopputuloksena 2 ab-pistosta lihakseen ja kontrolli korvalääkärille ja jos ei vieläkään helpota niin sitten putkitus.
Että näin...
 
oiiii , onnea missah plussasta :flower: :heart:

kokeilin eilen pojua ekan kerran potalle istuttaa erittäin huonoin tuloksin,rupesi heti itkemään sydäntä särkevästi ja ihan tärisi ja vapisi koko poika , heti rauhoittui kun syliin otti mutta vilkuili sylistä käsin pottaa alahuuli vapisten , eli jätetään pottailut suosiolla myöhemmäksi.

ollaan huomattu että poitsu on aika herkkä ja arka,joten tarvii vissiin uudet asiat pikkuhiljaa tehdä tutuiksi eikä suinpäin tyrkkästä :D on monasti niin omissa aatoksissaankin että ihan säpsähtää kun lähelle menee tai kuuluu kovempi ääni jostain.on nää mukulat vaan niin erilaisia luonteeltaan,isompi neiti on 1v8kk ja on vähän liiankin uhkarohkea touhuissaan :heart:

voi miten ihania kuvia , niia vaikuttaa paljon vanhemmalta kun tukkaa jo noin paljon,suloinen neiti.biban neitosella treenit menossa,ihana =) =)

kaurisäiti ja pikku-isäntä :heart:
 
Pakko tulla kommentoimaan: Onnittelut Missah plussasta! Ihanaa :heart:

Mukana roikun edelleen aktiivisesti juttuja lukemassa, vaikka en ole viimeaikoina kommentoinut kirjoituksia :ashamed: Mutta hyvin meillä voidaan! Tyttö kasvaa kovaa vauhtia, kaksi alahammasta on jo näkyvissä ja ryömitään hurjaa vauhtia joka paikkaan. Itse totuttelen tähän mukana pysymiseen ja vahtimiseen, tuntuu olevan varsinainen vilpertti tuo meidän tyttö :D

Toivo ja Minea 7kk
 
Onnea paljon Missah plussasta :heart: Mahtava juttu!

Mullakin on nyt kokopäivätyön myötä kirjoittelut jääneet vähemmälle, luen kyllä suht usein edelleen ja yritän ehtiä kirjoittelemaankin. Meidän Nella on on aika vekkuli, liikkuu tosi reippaasti, nousee kanssa seisomaan tukea vasten. Ja on iloinen kuin mikä, työkaveri tänään ihasteli (olivat mun miehen kanssa lounaalla mun työpaikalla) kun tyttö on niin iloinen, kiljahteli riemusta:) Ja konttaa kovaa vauhtia paikasta toiseen, on tässä vahtimista. Varmasti pian kävelee tukea vasten. Omasta vauvakirjasta katsoin että itse olen tuon osannut 8kk iässä.

Me saatiin mieleinen päivähoitopaikka tästä ihan vierestä, juuri sieltä mistä toivottiin. Oon aika hyvällä mielellä tästä. En toki mitenkään odota että hoito alkaa mutta mukavalta tuntuu kun saa viedä noin kivaan paikkaan. Uskon että tyttö tulee sopeutumaan varsin hienosti. Syyskuun alusta alkaa tutustuminen ja 11kk iässä varsinainen päivähoito sitten.

 
Onnea missah plussasta :heart:

Pottailusta olitte keskustelleet. Mä alan pojua koittaan istuttaan tos kesällä potalla kunhan alkaa muutenkin kunnolla istumaan. Vielä painuu kasaan niin pitää odotella jonkin aikaa ton asian kans. Typyä aloin n.8kk iässä istuttaan ja pitkään meni ennenkuin ensimmäinen pissa sinne tuli. Välillä meni paremmin ja välistä tuntui ettei opi ikinä kuivaksi, kun tuli takapakkia asiassa ja ei alkanu ollenkaan istuun mut niin vain sit yhtäkkiä oppi samalla kertaa sekä päivä- että yökuivaksi ja ikää oli tuolloin 1v10kk.

Poitsu oli tänään ekan kerran matkarattaissa ja hyvin tohkeissaan hän sieltä katteli, kun näki muutakin kuin taivaan ja puiden latvoja :D Meillä siis edelleen käytössä vaunuissa koppaosa enkä aio sitä viel vaihtaa, kun tyytyväisenä sielläkin köllii. Onpahan lämpösempi nukkua siel.

Onko teidän pallerot jo siirtyneet kaukalosta turvaistuimeen?

Nipsulainen ja poju
 
Kiitos paaaljon onnitteluista :heart: Jotenkin vaan sellainen olo, että kaikki ei oo hyvin... Aika näyttää. Plussa ei vahvistu, tosin ei kyllä haalenekkaan. Katotaan nyt.

Huoh, näyttää siltä, että meillä aletaan heräämään kans kokoajan vaan aikaisemmin ja aikaisemmin. Tänäänkin jo kuudelta neiti päätti, et on aika herätä. Mua kyllä väsyttää ihan riittävästi.

Mä oon kans miettinyt, et vois kokeilla tota potalle istuttamista. Ei siitä ainakaan haittaa olisi. Luulen meinaa tietäväni, koska pisu on tulossa Saralta.
 
Onnittelut Missah!!! Ja toivotaan, että kaikki menee hyvin!!! :)

Meillä kaikki sujuu mahtavasti ja mä nautin kotona olosta B) Jään siis hoitovapaalle äippäloman jälkeen, eikä olla vielä mietitty, että kuinka pitkään oon kotona.. Haaveissa on toinen lapsi, mutta haluaisin nautiskella nyt vielä jonkin aikaa yhden lapsen arjesta! Tällä viikolla tosin kävi mun 6-viikkoinen serkku kylässä ja ei mun vauvakuume ainakaan helpottanut sen jälkeen....

Oskarilla on kova vauhti päällä! Ryömii kovaa vauhtia (lähti äitienpäivänä kunnolla liikkeelle) ja välillä ottaa pari konttausaskelta.. Ihan ei vielä pääse itse istumaan, mutta istuu kuitenkin tosi tukevasti lattialla jos siihen lykätään ja pääsee taitavasti takasin lattialle!

Mä voisin kans kirjata meidän päivärytmiä:

n. 7.00 Herätys, sen jälkeen maitoa tissistä
n. 8.30 Aamupuuro
n. 9.30 Pienet powernapit, about tunti
12.00 Lounas, lihaa/kalaa tms.. Kaikki uppoaa :)
n. 13.00 Päikkärit, n. 2 tuntia
15.00 Välipala
n. 17.00-18.00 Pienet unet, päivällinen
20.30 Iltapuuro
21.00 Nukkumaan

Ruokailun yhteydessä hörppii aina vettä, ja lisäksi imetän vielä aika monta kertaa päivässä.... Oon miettinyt, että jos siirtyisin kohta antamaan yhdet maidot pullosta, kun varsinkin helteillä tuntui, että tarjosin maitoa toooosi usein. Tuntuu jotenkin hölmöltä tässä vaiheessa lisätä imetyskertoja!!!

Nukkuu yleeensä 9 tuntia kiltisti omassa sängyssä, ja haetaan sitten vielä meiän viereen torkkumaan tunniksi- pariksi... Molemmat alahampaat puhkesivat viime viikolla ilman mitään suurempaa draamaa :)

Eilen käytiin 8kk -neuvolalääkärissä (vähän etukäteen), painoa oli 9,335kg ja pituutta 70,2cm. Kaikki oli muutenkin kunnossa!!

Onnnittelut kaikille taitaville "pikku"vauvoille uusista taidoista.. :flower: Ja kaikille oikein ihanaa kesää! Anteeksi omanapaisuus, en oo vaan pitkään aikaan kirjotellut mitään... ;)

Silona & Oskari, pian 8kk!! :heart:

Hei kotihoidontuesta piti vielä kysyä!!! Lähettääkö Kela lippulappusia kotiin, kun vanhempainvapaa on päättymässä? Ja voiko samoilla papereilla hakea kuntalisää? Kiva jos joku viisaampi vois infoilla!!
 
Pottailusta olette jutelleet, me ei olla vielä pottaa edes hankittu ja luulen ettei taitaisi vielä onnistuakaan siihen pissaaminen.Joskus myöhemmin sitten.

Talvicci jos lisäät etusivun listaan painopäivityksen, elikkä meidän poju 9,5kk 7400g =)

nöpötin ja poju :heart:
 
Heipä hei!

Kotihoidontuesta:
Kela lähettää hakemuspaperit normaalisti n.1kk ennen kuin äitiysloma loppuu. Minulle siis on tulossa tuossa kesäkuun alussa, mutta koska minun ei tarvitse toistamiseen laittaa tulotietoja, kun ne jo tammikuussa laitettiin ja tulot ei ole muuttunut, niin teen sen kaiketi tänään netissä.
Siellä se kaiketi kannattaa muutenkin tehdä tai hakea paperit itse kelasta, sillä kesää vasten käsittelyajat voivat pidentyä ja saattaa tulla pahimmassa tapauksessa 1kk väli ilman rahaa, vaikkakin rahat tulevat sitten myös takautuvana jos tulee pidempi tauko, mutta kukapa tuollaista väliä tahtoo rahoissa tulevan, kun varmasti on laskuja maksettavana, joissa eräpäivät eivät odottele.

Aku:
Voi plaah...meillä on myös aika onnetonta toimintaa julkisella, ei omalla kohdalla, mutta siskon osalta.

Siskollahan on nyt vuoden alusta ollut seuraavat oireet:
-sydämen nopealyöntisyys
-ääreisverenkierron heikkous (kädet ja jalat sinertää )
-Pyörtyilyä

Sai beettasalpaajat ilman diagnoosia, kokeita tehtiin kilppareihin liittyen, ei niissä ollut mitään, joten mitään ei ollut vialla, lääkäristä...sanoi vain, että kuuluu nuorena oloon.

Nyt sitten n.2kk sitten alkoivat siskolla kipuilut selässä ja kyljessä ja 2vk päästä alkoi kuumeilu ja lämpöily ja sitten kivut kovenivat niin, että sisko ei kyennyt olemaan mitenkään.
Katsoivat virtsan, siellä oli hieman verta ja epäilivät munuaiskiviä, ei ollut sitä, joten mikään ei ollut vialla, taas.
Sai antibiootti kuurin, josta ei tehoa. Kivut lieventyivät ja alkoivat tulla muutaman päivän välein, "vain".

3vk sitten mukaan astui tihenevät tajunnan menetykset ja monesti siskon pyörtyessä, hän krampaa.

Kävi taas lääkärissä, nauroi siskon olevan raskaana. Sisko teki itse testin ja meni vielä labraan testattavaksi, kumpikin testausmuoto odotetusti negatiivinen, lääkärin kanta, no ei sinua mikään sitten vaivaa, soittele jos tulee tarvetta.

Ja tätä raskautta on siis tyrkytetty siskolle nyt 3 eri lääkärin osalta.
Ettäkö noilla oireilla ainoa mahdollinen diagnoosi on raskaus.
Sairasta ja välinpitämätöntä, sekä aina kun sisko lääkärille menee, ovat lääkärit todella vain sitä mieltä, että sisko ylireagoi, naureskelevat tai muuta.

Sisko on niin pienillä rahoilla, ettei yksityiselle yksinkertaisesti ole varaa mennä. Ja näillä oireistoilla siskon pitäisi kyetä hoitamaan 1v lastaan.

Siinäpä se. Mainitsinkin aikaisemmin tästä siskon tilanteesta.

Luulisi, että tuollaisilla oireilla, lähetteen saisi vähintään neurologille ja mahdollisesti kardiologille...mielestäni ei ole ihan normaalia, että 18v nuori nainen, joutuu syömään ilman diagnoosia sydänlääkkeitä ja kärsii tajuttomuus kohtauksista joissa esiintyi ajoittain myös epileptisiä kohtauksia ja mitään näistä mielestäni vakavimmista oireista ei aleta selvittämään.

No juu, eipä tuosta enempää.

Iina se vaan kävellä viipottaa kaiken mahdollisen kanssa. Tosi hauskan näköistä ja sitten kun pääsee vauhtiin, niin esteistä ei välitetä...hui hai.
Kaipa se on ostettava nyt kesäksi tytölle ensiaskel kengät, kun on alkanut irroittaa otettaan tuesta ja seisoa möllöttää pienen tovin omiin nimiin, kunnes hoksaa, että hui en pidä mistään kiinni ja humpsahtaa pehvalleen istumaan :D

Nyt pitää mennä taas :wave:

paapelo+poju+Iina 1pv vajaa 8kk :heart:
 
Moimoi! Melko harmaata ja sateista ollut, tulis ne helteet takaisin! :kieh: Mukava kyllä tehdä pihahommia tuolla raikkaassa säässä, helteellä tulis vaan loikoiltua :D

Meillä hajos itkuhälytin, joka on ollut kyllä kovassa käytössä. Siitä meni johto poikki! :eek: Meillä kun on yläkerta jossa tyttö nukkuu ja sit pihalla kun nukkuu niin hälytintä tartteis..mut no pärjää kai tuota ilmankin hetken..en tiiä vieläkö ostais uuden? :/
Saana meni muuten eilen ite istumaan! vatsalleen siinä pötkötteli niin ensin käänsi toisen jalan eteen ja katteli samalla telkkaria...sittenpä hoksas kääntää toisenkin jalan eteen ja hups, istuttiin! Nyt se yrittää sitä koko ajan uudestaan, mutta ei oo vielä uudemman kerran onnistunu..
paapelon tyttöpä lähti sitten ajoissa kävelemään! =) miehen velikin lähti 9kk iässä..kyllä ne jotku lähtee ja toisilla taas ei oo kiire mihinkään :LOL: Mä veikkaan että saana lähtee ennen vuoden ikää kävelee, nyt jo punkee itsensä seisomaan istumasta kun pitää käsistä kiinni..Noh, eipä ole kiirettä kaikki aikanaan :)
 
Silona Mä hain kodinhoidontukea Kelan nettisivuilta suoraan sähköisesti (tunnistautumiseen nettipankkitunnukset). On tosi näpsäkkä tapa, suosittelen! Ja silloin saa päätöksetkin nopeammin kuin paperisilla hakemuksilla. Lomake oli tosi helppo täyttää ja kannattaa hakea tukea lapsen 3vuotis synttäreille asti, koska sen voi kuukauden irtisanomisajalla lopettaa (jos päätät mennä takaisin töihin), näin mulle Kelan virkailija neuvoi. Kuntalisää ei haeta erikseen, vaan sen päätös tulee sitten automaattisesti samalla kun kodinhoidontuki. Hoitovapaata pitää käsittääkseni anoa 2kk ennen sen alkamista, joten kannattaa laittaa hakemusta menemään. Toki sun pitää huomioida mahdolliset lomapäivät, jos pidät lomat pois ennen hoitovapaan alkamista. Esimerkkinä: mulla loppuu vanhempainvapaa 30.6 ja hoitovapaa alkaa vasta 17.8, koska pidän kaikki kertyneet lomapäivät pois (näin siis meillä sääntönä töissä ja palkanlaskennan täti laski minulle nuo lomapäivät).

Toivo
 
Niin sitä vielä, että onkohan siis tuo kodinhoidontuki sama kuin hoitovapaan päiväraha? Itse tarkoitin yllä olevassa viestissäni tuota päivärahaa (eli se vajaa 300eur + kuntalisä). Tuli vaan mieleen kun Paapelo mainitsi tulojen ilmoittamisesta. Minun ei ainakaan tarvinnut erikseen mitään tuloja ilmoitella sille Kelan netti-kaavakkeelle. :|

Toivo
 
Hei!

Missahille onnittelut plussasta täältäkin! :flower: Toivottavasti pieni pysyy matkassa :)

Tuosta kotihoidontuesta, tiesittehän että kotihoidontukea voi saada myös vuosiloman aikana? Eli kotihoidontuen edellytys on vain se, että hoitaa alle kolmevuotiasta lasta kotona sillä ei ole merkitystä onko itse silloin vuosilomalla. Näin ollen kotihoidon tukea kannattaa hakea heti vanhempainvapaan päätyttyä. Alla suora lainaus kelan sivuilta:

Kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai muu hoitaja (esim. sukulainen) tai yksityinen päivähoidon tuottaja (esim. yksityinen päiväkoti).

Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha sekä hoitolisä, johon vaikuttavat perheen tulot. Hoitorahaan eivät vaikuta perheen tulot. Vanhemmat voivat siis olla töissä tai esim. palkallisella vuosilomalla kotona ja saada hoitorahaa.


Itse en ole jäämässä hoitovapaalle, mutta mies jää kuukaudeksi isäkuukauden jälkeen ja viettää silloin vuosilomaa samalla. Hän ei vielä ole tukea hakenut, mutta ylläolevan tekstin perusteella tulkitsen, että hänellä on tukeen yhtäläinen oikeus, vaikka olisikin lomalla. Että hakekaahan ystävät hyvät omanne pois! =)

Sitten omaan napaan:
Soittelin eilen meidän päivähoitohakemuksen perään, tyttö aloittaa hoidon syyskuun puolivälissä, eikä hakemuksesta ollut vielä kuulunut mitään, vaikka laitoin sen kuukausi sitten. Hakemus oli siellä käsittelyssä ja syyskuun paikat jaetaan kesäkuun alkupuolella, mutta käsittelijä oli vahvasti sitä mieltä, että meidän ensisijaisessa päiväkodissa ei ole tilaa :( Ymmärrän kyllä, että se on pieni päiväkoti ja tämä on aika lapsiperhevaltainen alue, niin ruuhkaa on, mutta silti harmittaa... Meidän kakkosvaihtoehto on onneksi puolen kilsan päässä ja reilun kilometrin säteellä on vielä kolme muuta päiväkotia, joten jaksan vielä uskoa, ettei tarvitse tyttöä lähteä toiselle puolelle kaupunkia kuskailemaan.

Nyt kuitenkin jälkiviisaana ajattelen, että olisi ollut parempi vain hakea tytölle paikkaa elokuusta alkaen, jolloin olisi mahdollisuudet olleet paremmat tohon viereiseen päiväkotiin. Sitten olisi vaan vienyt tytön hoitoon vasta syyskuun puolivälissä, kuten oli ajatuskin. Olisin voinut maksaa yhden ylimääräisen kuukauden hoitomaksutkin siitä ilosta, että päiväkotiin on vain 100 m matka...

 
Mä tein kanssa kotihoidontuenhakemuksen netissä, vajaassa viikossa tuli päätös. Ja tosiaan hain heti siitä seuraavasta päivästä kun vanhempainvapaa loppui vaikka pidänkin silloin 17 lomapäivää. Nämä lomapäivät eivät tosiaan vaikuta siihen hoitorahaa mitenkään, hoitolisään olisivat vaikuttaneet mutta sitä en hakenut ollenkaan.
Työnantajalle hakemus hoitovapaasta pitää laittaa se 2 kk aiemmin.

Ulpu: toivottavasti saatte paikan lähipäiväkodista. Mutta noi kunnan jutut on aina niin hankalia.
Me jänskätään tuleeko pojalle kerhoryhmää enään ensi vuonna, toivottavasti kun seuraavat ryhmät on ollu 3 km päässä ja sinne on sitten hieman hankala kulkea jos ei ole autoa käytössä.
 
No tässä tulisi kuva sarjaa Iinan tsuppailusta.
Eihän kuvista saa samanlaista käsitystä miten kävelee, mutta laittelen kuitenkin =)

Tässä Iina eilen veikan tuolin kanssa treenaamassa:


Ja tässä tänään mummilla taaperokärryn kanssa:




Niin ja kuvaa klikkaamalla saa siis isommaksi, jos joillekkin ei aijaan kuva systeemit ole tuttuja vielä =)
 
Hei, kiitoksia vinkistä kotihoidon tuen suhteen! Itse en ole jäämässä hoitovapaalle eikä varsinaisesti mieskään mutta mies pitää kyllä vanhempainvapaajakson perään vuosiloman... eli ilman muuta haetaan rahaa tuohon. Ei ollut käynyt tää mielessäkään, hyvä että tuli puheeksi!
 
Voi miten ihana tuo paapelon tyttö! :LOL: toinen niin hienosti kävelee ja näyttää nauttivan!!

Saana hoksas tänään ihan kunnolla istumaan menon ja koko ajan ois istumassa ja kädet vispaten sitten hihkuu ja nauraa kun on niin jännää istua :D ja minä pompin ja taputan tytölle ku on niin ihana toinen :heart: Ja seisomaan pitäis nousta koko ajan kun ottaa käsistä kiinni..Huomenna pakko muistaa laskea pinnasängyn pohja!
 
tervetuloa taas odottajien joukkoon MISSAH!!!!!

mulla alkoi 14vko tänään pikkunen oli n.8cm pitkä viime maanantaina kun olin ultrassa
ja hetkeekään ei ollut paikoillaan ei meinannu ultraaja saada sydänääniä mitattuu kun pikkunen meni karkuun!!

täällä neiti ei vielä nouse ylöspäin siirtyy pyörien sinne minne haluu.
tytöllä on semmonen tuoli missä on pyörät alla sillä juoksentellee ympäri ja repii kaikki alas mihin ylettyy!!

nyt kuuluu huuto täytyy lopettaa
hyvää kesän alkua kaikille!

solmu nika ja nikson13+0vko
 
Kotihoidon tuesta: mulle tosiaan sanoivat siellä kelan puhelinpalvelussa että sitä saa myös vuosiloman ajalta mutta se pitää muistaa että kuukausi on lyhin aika mitä sitä maksavat. Elikäs jos jää pitemmäksi aikaa niin kantsii hakea heti vanhempainvapaan lopusta alkaen. Jos on vaan vuosilomat kotona niin sitten tarvii laskea että tulee se kuukausi täyteen, muuten eivät maksa. Vuosiloma-ajan palkka vaikuttaa siihen lisäosaa johon tulot muutenkin vaikuttaa.

Typy käveli eilen eka kerran pihalla kengät jalassa, vähän oli horjuvampaa kuin sisällä mutta innoissaan työnteli pojan taaperokärryä. On varmaan mentävä ostaa sisälle typylle joku kulkupeli.

 

Yhteistyössä