~LOKAKUUN lapset **2010** lokakuussa, MEIDÄN KUU! <3~ 9 vauvaa syntynyt !

Se on meidän kuu ny! Jummi tätä on odotettu! Ja kiitos mama-L uudesta pinosta!

Ja onnittelut Unna, uni-hki & nipsuliina!

Yöunet on tosiaan vähentyneet. Iltaisin uni tulee mutta herään yöllä tai viimeistään aikaisin aamulla eikä meinaa enää väsyttää millään.

Ja nimi. Voi ei.. Ei niin mitään hajua! Pojan nimi on tavallaan valittu mutta tytön nimestä ei mitään tietoa.

Sofiia 36+3
 
mama L Kiitokset pinosta-viimeisestä tämän porukan kanssa odotuspuolella! :cool: Älytöntä, kuinka aika juoksee!!! Mulle käy ainakin, että laitetaan synnytystapa myös listaan. Ihan mielenkiintoista :)

Onnea kaikille vauvautuneille! Ihania aikoja elellään :heart:

Tervetuloa uudet! :wave:

Heikku teillä tyttö kasvaa hienosti :) Ei näyttäs pulauttelulla olevan kyllä vaikutusta kasvuun.

Nimi löytyy pojalle, siis etunimi. Toisesta nimestä ei vielä tietoakaan... Tytölle nimi hakusessa, ei siitäkään vielä juuri hajuakaan. Jospa ristiäisiin mennessä olis nimetkin löydetty.

Mua on tänään väsyttänyt ihan älyttömästi! |O Oikeastaan useampana päivänä jo, mutta tänään aivan erityisesti. Saa nähä tuleeko uni yöllä, ku oon torkkunu pitkin päivää. Ja tämä on semmosta väsymystä, että nukahtaa suunnilleen istualleen :confused: Sitte, kun siivoilin niin tais tulla muutama ihan "oikea" supistus. Piti istahtaa muutaman kerran ja hengitellä syvempään ja tasotella tilannetta. Jotenki sitä on yhtäkkiä niin raskaana; kaikin puolin iso ja vähän vaivainenkin :) Äitiysloma alkoi kyllä kreivin aikaan! Mietiskelin vaan päivällä, että saankohan kaikki laitettua valmiiksi jahka vauva ilmottelee tulostaan?! Aina aloitan valmistelut intoa puhkuen ja kohta fiilis on lopahtanut ja alan tekemään ihan muuta tai sänky vetää puoleensa....

syksyinen ja kyytiläinen 35+6
 
Jee,lokakuu,vauvoja on tullut jo vaikka kuinka....sitä omaa odotellessa,vaikka välillä pitäis laittaa jäitä hattuun ja oikeesti nauttia vielä,vaikka mulla ei kyllä tule tätä elopainoa ja mahaa ikävä,se on kyl saletti....oikein ku rupee kelaan tätä loppuodotusta ni en muista et oisin kahen ekan aikana ollut tällanen täpinä-täti ja kytänny joka asiaa,hermoja raastavaa mutta minkäs itelles teet...seko,mikä seko....
Nimi on pojalle valmiina,ainakin ehkä....pientä hiomista voi olla,kummeja on tasan yks,ei olla ees ehitty pyytää ketään vielä,mielessä ehdokkaat on....

Eilen hain vielä viimesiä kamoja tuolta babystylestä,sadesuojaa ja muuta pikkusälää,tai oikeesti mies vei mua vain lohtuostoksille ku oon ollu niin pahalla tuulella....

Oireita lähestyvästä synnytyksestä ei oikeen nyt oo muita kuin tuota limatulppaa on tullu jo pari päivää urakalla ulos,sitä siis on oikeesti tajuton määrä....ihania juttuja....

mutta eipä muuta kun hyvät viikonloput leidit ja jaksuja loppuajalla....

todella levoton sutulii ja poju 37+3...
 
mama-L: Kiva kun teit taas uuden pinon! :) Vaikka itse jo synnytinkin niin yritän lueskella tätä pinoa vielä jos suinkin ehdin! Itse kannatan ideaa synnytystapojen listauksesta, mulle voit laittaa normaalin alatiesynnytyksen :)

Tosiaan en ole ehtiny paljoo mitään kommentoida tai edes lukea sattuneesta syystä... :whistle: Palstailen tuolla syyskuisten vauvautuneissa ja vielä olis reilusti yli puolet syyskuisten syyspinoa lukematta ja samoin lokakuisten miltein kokonaan :D Onneksi imetyksen aikana voi selata nettiä! ;)

Meillä vauva-arki alkanut ihan kivasti! Yleensä yöt menee kahdella kolmella syötöllä ja yleensä poika rauhottuu nukkumaan sen jälkeen... Useimmiten nukutaan vähintään 4-5h putkeen joka yö :) Poika on kiltti ja ihana, mutta jos joku mättää niin ilmottaa siitä kyllä todella kovaa huutamalla!! Kaikki sanookin, että on isänsä näkönen ja minun pippurinen luonne :whistle:

Paino on noussut melko hitaasti eli ei vielä olla edes syntymäpainon yli... Kuitenkin on tosi jäntevä ja reipas niin ei olla huolissaan! Paino oli eilen 3250g ja maanataina taas neuvlaan punnitukseen... Vähän ollut vieläkin keltanen ja ollaan jouduttu käymään verikokeissa kolme kertaa... Toivottavasti ei enää jouduttais! Meillä siis täysimetys ja mulla tulee maitoa ihan yli oman tarpeenkin, pakastan n. desin päivässä. Tosin imetyksessä riesana rintakumi vielä toistaseksi... :/ Joskus annetaan pullosta myös äidinmaitoa, että mieskin voi joskus syötellä!

Itsellä paino on kokoajan laskussa, sitähän ehti kerääntyä 22kg yhteensä :D Nyt olis vielä n.7kg lähtöpainoon! Imetys kyllä vie tosi paljon energiaa, syön aika paljon ja lisäksi herkkuja ja silti tippuu hitaasti mutta tasasesti.

Tosi paljon nyt alkanut lokakuisia vauvoja syntymään! Onnea kaikille vauvan saaneille!! Onkos kukaan tekemässä lokakuisille pinoa tuonne vauvat 0-12kk puolelle?

Paljon jaksuja kaikille loppuraskauteen!!!

Lara- ja Pikku-Väkkärä 16pvää :heart:
 
mama-L Kiitos taas uudesta pinosta :)

Täällä mennään tasaisesti eteenpäin. Lääkäri tosiaan tarkisti vielä ultralla että pikkuinen on kääntynyt oikein päin. Toivottavasti pysyisi nyt niin eikä kiepsahtaisi pepulleen :)

Oleminen alkaa olemaan vähän hankalaa, tuntuu että istualteen tai makuulteen ei millään saa hyvää asentoa ja välillä tuntuu että nuo supparitkin alkaisi vähän vihlomaan. Vielä olisi kuitenkin aikaa laskettuun. Kotona olemiseen olen kyllä sopeutunut hyvin vaikka alussa vähän kammottikin, nyt sellaista kaikenlaista pientä puuhaa on niin paljon että eihän tässä töihin kerkeisi millään :D

Täällä ei oikeastaan mitään erikoista, hauskaa viikonloppua kaikille!
Ryöminkäinen ja pyöriäinen 35+4
 
huomenia kaikille. Täällä eilen supisteli tasaisen epätasaiseen, tunnin ajan jo 4-10min välein mutta sitten ajottain välit taas pidempiä..tuntuu kun joku sukkapuikolla tökkis jalkojen väliin tai työntäs sieltä keilapalloa...kipeää tekee =( kuumasuihku auttoi ja yöllä heräsinkin vain 6-8 kertaa kipeään supistukseen..jotka aamulla loppuivat kun seinään. Tallityöt on tehty ja nurmikonkin ajoin mutta ei, supistukset on poissa :headwall: väsymys on melkoinen kun yöt nykyään on mitä on mutta kaipa sitä ei auta valittaa. aikansa kutakin....

ensi tiistiana neuvola ja tuskimpa mitään uutta taivaan alla...nyt ois siivous urakkaa eessä kun lapset on poissa niin tää on niin sitä äitien vapaata ..siivoa, tiskaa, pyykkää...huokaus...

onhan se kiva koti kivempi ja varsinkin jos tulee lähtö, ettei ihan kauhea kaaos jää....

Neila ja sukkapuikkokipu rv 37+5
 
Onnea kaikille vauvan saaneille!

Ja kiitos uudesta pinosta!

Täällä ollaa yhdessä kasassa. Eikä mitään merkkejä mistään. Olo on tukala. Mies puki mulle tänään sukat jalkaan, enää ei pysty edes siihen. Onneks on noi lapset jotka sitten riisuu multa sukkia ja tarvittaessa housujakin :LOL:

Mun on vaikee saada yöllä unta kun/jos herään. Viime yönä kuopus herätti klo 1.30 ja sain unen päästä uudelleen kiinni varmaan joskus 4 aikaan. Ja koupus herätti taas klo 5.30. Aika lyhyeksi siis jää nuo unet. Pitää aina näin päivällä lepäillä sitten.

Nyt meen pötköttämään ja ekaa kertaa pitää vähän kuulostella noita liikkeitä. Kun mun mielestä tänään ei oo juuri liikkeitä tuntunu. Tai sit mä vaan en huomaa niitä kun on hommia niin paljon...

Meillä on aina mies siivonnu sinä aikana kun oon ollu sairaalassa. Että oon saanu tulla vauvan kanssa puhtaaseen kotiin. Viimeks oli tehny oikein suururakan, pessy kämpän seiniä myöten...
Nyt on kyllä sellanen tuntuma, että tällä kerta ei taida siivota. Luulen, että sillä menee kaikki energia siihen, että se pärjää täällä sen aikaa noiden kahden kanssa...Se on niin vieraantunutkin tästä meidän normaalista arjesta, että vähän jännittää kuinka noiden täällä käy.

Zeena 39+6
Ja huomnenna POKSUU taas, ihan takuuvarmasti :kieh:
 
Tuli Zeenan jutusta mieleen et mä jakelen täällä aina joka päivä neuvoja miehelle miten esikon kanssa sit toimii missäkin tilanteessa :D Eli siis pieni huoli kuin ne pärjää sit kahestaan pidemmän ajan. No tuskin siitä kukaan kärsii, kun en oo ees näkemässä mitä ne täällä touhuaa.. Ja siitäkin jo huolehin et mulle tulee hirvee ikävä tota lasta sinä aikana kun oon sairaalassa! Mutta pääsehä nuo sinne kahtomaa :)

Mulle on kans nyt tullu vähä nota uniongelmia. Just herään yöllä enkä saa enää tuntiin pariin unta. Vaikka väsyttäs.. Aamulla on sit iha silmät ristissä ylös noustava ku esikoine herää. Ekan synnytyksen jälkeenkihä mua vaivas se, et vauva herää kahen tunnin välein syömää ja mä valvon joka syötön jälkeen sen tunnin, eli sain nukuttuu puolet vähemmän ku vauva.. Mut kyllähä seki siitä sit helpotti ku ei tarvinnu aina nousta ylös syötön yhteydessä.

MissHappy rv 38+5
 
Paljon onnea täältäkin kaikille vauvautuneille!! :flower:
Aika moni lokakuinen vauva ehti loppujen ottaa varaslähdön jo aikasemmin. =)

Tässäpä nyt sitten meikäläisen synnytyskertomus..hieman romaanimittainen, toivottavasti jaksatte lukea.

Elikkäs oli lauantai 25.9 ja rv 36+6.
Päivällä oltiin vielä käyty mun porukoilla poimimassa tyrnimarjoja. Päivän aikana mulla oli ollut vähän menkkamaista oloa alavatsalla ja valkovuoto oli kumman limaista, näistä oloista mainitsin miehellekin kotona alkuillasta. Muuten mulla oli täysin normaali olo, eikä pienintäkään aavistusta tulevasta..
Illalla kotona me saunottiin ja kokkailtiin. Juuri, kun oltiin syöty ja istuskeltiin olkkarissa sohvalla, tunsin miten housuihin holahti jotain lämmintä. Kello oli tuolloin 20.20. Ryntäsin vessaan mies kannoillani, ja ääneen ihmettelin, että "ei tää pissaakaan voi olla".
Housut oli jo märät polvia myöten ja lisää vettä valui, kun vähänkin liikahdin. Nesteen koostumuksesta ja valkoisista hahtuvista ei jäänyt epäilystä, että kyseessä oli lapsivettä. Siitä vessanpytyltä sitten soitin Tays:in synnytysvastaanottoon ja kerroin tilanteen. Sieltä
kehoittivat tilaamaan ambulanssin. Soitin hätäkeskukseen ja vielä sanoin puhelimessa, että ei varmaan ole kiirettä. Miehen säntäillessä hakemassa sairaalakassia, minä vuoroin makailin ja istuskelin ja huutelin ohjeita.
Ambulanssin tulo kesti ja, kun tunti oli vesien menosta kulunut alkoi kipeät supistukset. Supituksia tuli ensin 10-7 minuutin välein. Soitin uudestaan hätäkeskukseen, kun olivat sieltä käskeneet ilmoittaa, jos suppareita alkaa tulla tai olo jotenkin muuten muuttuu. Ambulanssi tuli suunnilleen klo.21.50 ja perillä sairaalassa oltiin joskus 22.20. Ambulanssimatkan aikana supistusten väli oli jo 4 minuuttia ja olo alkoi olla tosi tukala.
Synnytysvastaanotossa kätilö vilkaisi mua, otti neuvolakortin ja pyysi ambulanssimiehiä viemään meidät suoraan synnytyssaliin. Siellä kätilö pyysi mua vaihtamaan vaatteet ja tutki kohdunsuun. Ihmettelin, kun sisätutkimuksen jälkeen kätilö ilmoitti vain hakevansa lääkärin ja häippäsi vauhdilla huoneesta. Lääkärikin tuli kopeloimaan kohdunsuun ja, kun kyselin hädissäni, että olenko paljonkin auki, hän totesi, että kohdunsuu on täysin auki ja vauvan varpaat tuntuu! Apuuva! Tuossa vaiheessa supistuksilla ei ollut enää juuri taukoa ja hädin tuskin pystyin olemaan aloillani. Sanoin paniikissa, että en halua synnyttää vauvaa perätilassa.
Samantien alkoi huoneessa kauhea hulina: mulle laitettiin supistusta estävää tippaa ja pari hoitajaa laittoi virtsakatetrin, kolmannen hoitajan kysellessä multa tietoja mun terveydestä. En vieläkään ollut saanut mitään kipulääkettä ja muistan vaan, että olin niin kipeä, että vastasin huutamalla sille hoitajalle.
Aika pian mut kärrättiin synnytyssalista leikkaussaliin ja miehelle heitettiin matkalla suojavaatteet päälle. Leikkaussalissa mut kiepsastiin kyljelleen ja joku nainen huikkasi mun selän takaa olevansa anestesialääkäri ja samantien tuikkasi puudutuksen selkään. Enpähän ainakaan sitä kerennyt etukäteen jännittämään.
Puudutus vaikutti nopeasti ja, ihmettelin, kun äkkiä tunsin, että mun vartalo heilahtelee oudosti. Kysyin, että mitä nyt tapahtuu niin joku (ilmeisesti leikkaava lääkäri) huikkasi mulle sermin toiselta puolelta, että leikkaus on jo hyvää vauhtia käynnissä. Onneksi hoitajat kertoi mulle koko ajan mitä tapahtui ja mies sai olla koko ajan mukana leikkauksessa. Klo.23.43 vauva syntyi ja meitä onniteltiin. Ensin ei kuulunut mitään ääntä, mutta minuutin parin päästä kuului kunnon rääkäisyt viereisestä huoneesta, kun vauvalta oli kuulemma ensin imetty vähän limaa.
Mies lähti vauvaa pesemään ja katsomaan ja mua alettiin parsia kasaan.

Leikkauksen jälkeen mut vietiin tarkkailuhuoneeseen, jossa mies jo vauvan kanssa odotteli. Sain ihmetellä vauvaa ja mun ensimmäinen ajatus oli, että onpa sillä pieni pää! Mies joi kahvit ja syötteli vauvaa hoitajan opastuksella. Tarkkailussa vartoiltiin, että mulla puudutus alkoi laantua ja tapeltiin rikkinäisen kipupumpun kanssa.

Osastolla toipuminen alkoi suht nopeasti. Sunnuntaina olin useaan otteeseen jalkeilla, mutta haavan tihkuttelun takia lääkäri joutui ompelemaan pari lisätikkiä.
Tämän jälkeen pääsin paremmin liikkeelle ja pääsin vauvaa hoitamaan. Alussa vauvalla seurattiin verensokereita, mutta ne onneksi tasaantuivat nopeasti. Kotiuduttiin vihdoin torstaina ja nyt sitten täällä ihmetellään uutta perheenjäsentä. Vauva-arki on lähtenyt ihan kivasti sujamaan ja vauva on todella herttainen luonne. Ulkonäöstä sen verran, että päässä pienellä on äidin tukka, muuten on ilmetty isänsä. :heart:
Vieläkin on todella epäuskoinen olo, että vauva on jo meillä, vaikka lokakuu vasta alkoi! =)

Mukavaa loppuodotusta kaikille! Ja tsemppiä kaikille tarvitseville! :hug:

Minkuli ja pikkumies 6 vrk :heart: (37+6)
 
Onnea vaavin saaneille!:flower: Ja kiitos mama-l taas uudesta pinosta, tästä viimeisestä;)

Täälä ei mitään uutta, alkaa tuntua että voisi vaikka tulla. Mun äidillä alkoi juuri viikon loma niin mikäpä olis parempi ajan kohta. Mutta kurillaan ei varmaan tule alkavalla viikolla kun esikon saisi niin helposti hyvään hoitoon. Mutta ei ole mitään selviä merkkejä että kohta voisi tapahtua, silloin tällöin juilii ja vihloo, lähtisi vaikka se limaglönde niin tietäisi että alkaa tapahtumaan. Viimeeksi kun se oli selvä merkki.

Nimi: Siinäpä se pulma, olisi tosiaan ollut tytölle ihana nimi valmiina. Mutta pojalle ei yhtään hyvää tunnu löytyvän. Kaikki on jotenkin niin blaa, kun ei tykkää Ninoista tai Tinoista eikä Jukasta tai Pekasta niin tyylillisesti ei meinaa löytyä yhtään hyvää nimeä. Tai sitten ne on jo lähipiirissä käytetty.

Odeottelun odottelua, Taikamyrsky 39+4
 
Olipas Minkulilla huimat paikat synnytyksessä! Onnea vielä kerran pojasta:heart: Onnittelut myös uni-hki!

Jee, limatulppaa pukkaa!!! Aiemmissa synnytykset ovat käynnistyneet kahden päivän sisään tulpan tulosta! Nyt alkaa jänskättää... Lähdenpä tästä paistelemaan pinaattilettuja ja vääntämään perunamuussia, jotta saa muuta ajattelemista.

sannri ja mussu 39+4
 
Ei niin mitään merkkejä mistään..huoh. Pinna ollut tosi kireellä koko viikonlopun.Ärsyttää yksinkertaisesti kaikki! Täytyy tästä kyllä skarpata,kaikkoaa muuten kaikki ihmiset ympäriltäni :LOL:

Kiitos Minkuli synnytyskertomuksesta! =)

Ei nyt muuta.Tulen taas kun on parempi mieli.Tsemppiä kaikille.Limee tais lähtee jo hakee vauvaa?! :heart:

MUKSU 40+0 ! ! ! ! <---saa syntyä :whistle:
 
Heipä hei!!

Meille syntyi poika 1.10 klo 10.44 (rv 39+6):heart:
Edellisenä päivänä irtoili hieman limatulppaa ja toiveet olikin jo korkealla :)
Supistukset alkoivat aamulla joskus 5.30 ja voimistuivat nopeesti! Sairaalassa oltiin 8.30 ja vauva syntyi reilut pari tuntia myöhemmin :heart:
Koko synnytyksen kestoksi merkattiin 5 tuntia, nopeeta toimintaa oli!
Päästiin jo lauantaina kotiin ja tämä ensimmäinen vuorokausi kotona on sujunut tosi hyvin!

Vauvan mitat: 3560g ja 51cm. Alateitse synnytin ja synnytyksessä tuli vain pieni repeämä johon ommeltiin yksi tikki.

Nytpä lähden päiväunille hetkeksi kun koko muukin ukko-lauma nukkuu tällä hetkellä :heart:

Olo on iki-onnellinen!!!!

Tsemppiä kaikille jotka vielä odottelevat pääsyä "tositoimiin"!! Palkinto on kyllä maailman paras!!

Hoikkalori ja pikku-ritari 2vrk :heart:
 
Kiitos Minkulille synnytyskertomuksesta!

sannri Sulla onkin sitten jännät paikat, jos synnytykset on aikaisemmin käynnistyny noin pian limatulpan irtoamisen jälkeen. Tsemppiä!

Hoikkalori Paljon onnea pojasta!:flower:

Nallu ja Hattivatti 37+1 (23.10.)
 
mua ressaa tunnenko supistuksia, nyt varmaa joku kiroo :) mut pelkään etten tajua lähteä sairaalaan ajoissa ja menetän sen vuoksi lapseni. toinen huoli on siitä ettei limatulppaa vielkään ole mennyt tai en ainakaan ole huomannut sitä ellei se sitten voi olla sellasta että sekoitan sen valkovuotoon.. en jaksa olla enää kotona. mikää s-konsti ei ole auttanut..
kiitoksia synnytyskertomuksista, aikamoista ja ONNEA vauvan saaneille!! :)

turvottaja 40+3 ja poika
 
Viimeksi muokattu:
mama-l: Mulle voit vaihtaa halutessasi LA:n 17.10. Tarkentelivat sitä vielä sektion vuoksi ja siirtyi viikolla myöhemmäksi, eli alkuperäiseen. Sektio tehdään 7.10., joten silleen ei ole tuolla la:lla nyt merkitystä. Meillä siis tapahtuu noin 3,5 vuorokauden kuluttua jänniä. :D :heart: Poika on kohta maailmassa.

Tsemppiä myös kaikille muille viimeisiin viikkoihin ja päiviin. Ja tietysti hurjasti tsemppiä kaikille jo pienten kanssa arkea eläville. Toivottavasti kaikilla menee kaikki hyvin. :saint:

Nyt takaisin ruoan laittoon. Eilen supisteli 1,5 tuntia niin hurjasti että meinasin jo lähdön koittavan. Tänään taas ollut hiljaista. =)

Nappula-10 38+0
 
Onnea Hoikkalori!

Turvottaja: kyllä sä ne supistukset sitten tunnet ja tiedät ja varmasti ymmärrät lähteä sairaalaan. Älä tuosta stressaa! Ja mulla ei oo mitään limatulppia tullut kahden aikasemman kohdalla enkä odottele mitään limoja näkyväksi nytkään. Se ei kuulu asiaan kaikilla. Tsemppiä!

Kävin äsken pyöräilemässä, jotian tässä pitää kans yrittää :LOL:
No ei, tuo oli puolipakon sanelema juttu. Ja tuntunu mitenkään kivalle tuo pyöräily. Mutta jospa se auttaa...
Vaikka alan olla sitä mieltä ettei tähän mikään auta, synnytys tapahtuu sitten kun valmista on, teki mitä teki.

Zeena 40+0 POKS

synny synny synny synny synny synny synny synny synny synny synny synny synny
 
Onnea Hoikkalori!!

Turvottaja, mulla meni limatulppa noin vuorokausi ennen syntymistä ja kuten tuossa Zeena mainitsi, kaikilta sitä ei nii kovin selkeästi edes tule kotona.

Mä olen koittanu tehdä kamalasti shoppailua viime aikoina, ehkä saanu aikaan yhen tai kaks kivutonta supistusta. Mahassa vaan bileet jatkunut, mutta tänään on ollu semmoset inhimilliset liikesarjat. Alkaako vauva itekkin valmistella tuloa maailmaan? :) Muistelin että esikoinen käyttäyty vähän samantyyppisesti, mutta tästä meni vielä varmaan viikko ennenkuin syntyi (41+0).

Alapää alkaa olemaan aika rikki kivuista, mutta minkäs teet. Täytynee pyytää isännältä kyytiä tänään :LOL:
 
Onnea Hoikkalori :)

Minkulille kiitoksia synnytyskertomuksesta, niitä on aina kiva lueskella.

Täällä ollu tänään ihan yltiöväsynyt olotila ja en oo oikeesti saanu tänään mitään aikseks, oon vaan maannu ja syöny :/ nyt otan itteä niskasta kiinni,laitan pyykkikoneen pyörimään ja lähen vähän kävelemään tuonne ulos. Täällä supistelee välillä, ei ollenkaan säännöllisesti vaan ihan satunnaisesti.. Varsinkin kun enemmän liikkuu niin sillon. EIlen kun miekkosen kans oltiin kaupoilla niin oli pakko välillä pysähtyä kun kävi yks suppari niin kipeää.. saispa jotain aikaakin nuo supparit.

sori sekava ja epäjärkevä kirjoitus, ei tuu nyt mitään järkevää ulosantia :D

nyt lenkki!

miraaz ja vaavi 37+4
 
Heippa ja terveisiä sairaalasta!! Tänne siis päästiin loppujen lopuksi.
Torstaina 30.9 klo 13.12 syntyi poika 4020 g ja 53,5 cm :heart:
(RV 39+ 4)

synnytys meni todella hyvin ja nyt toivutaan täällä. poika on tällä hetkellä keskolassa tarkkailtavana, joutui sinne eilen kun epäiltiin infektiota painonlaskun, nopean hengityksen ja verisen kakan vuoksi. mitään ei ole löytynyt ja huomenna saadaan lisää verikokeiden tuloksia ja toivottavasti poika takaisin vierihoitoon ja jos kotiinkin kohta :) käyn keskolassa imettämässä ja katsomassa poikaa parin tunnin välein mutta muuten olen osastolla yksin. onneksi ystävä toi mulle läppärin niin saan aikaa kulutettua nyt kun vauvakaan ei ole täällä koko aikaa..

hieman synnytyskertomusta:

keskiviikkoiltana päätin lähteä käyrille ja ultraan kun vauva ei kauheasti
liikkunut, oli todella hiljainen ja vuosin paljon valkovuotoa. klo ´20 maissa otettiin käyrää ja ultrattiin, kaikki ok ja liikkeitäkin tallentui paljon, jostain syystä eivät vain kauheasti tuntuneet. kokeilivat kohdunsuun ja olin kahdelle sormelle auki. sanoivat että tulen ehkä ensi yönä takaisin, ehkä 2 viikon päästä. lähdettiin siitä ystäväni kanssa toisen , saksaan lähtevän ystäväni luo kylään ja siellä supisteli välillä kivuliaasti mutta kuitenkin melko harvoin.

kotiuduttiin sieltä klo 22 maissa ja katselin telkkaria ja löhösin. 00-01 maissa alkoi taas supistella, tosin vain 15-20 minuutin välein mutta melko kivuliaasti. kävin lämpimässä suihkussa ja yritin nukkua ja löhöillä mutta en pystynyt. puoli 4 aikoihin pohdin sairaalaanlähtöä ja epäröin koska suppareilla oli niin pitkät välit. kuitenkin mietin että se kohdunkaula on jo auki niin taitaa olla pakko lähteä, ja lisäksi housuihin siteelle oli lirahtanut punertavaa nestettä hieman. aloin soittaa kaverille mutta mukavasti puhelin ei toiminut!! jälkeenpäin kuulin että saunalahdella oli ongelmia ja siksi en saanut soitettua. iski jo paniikki että naapureitako tässä pitäisi herätellä. menin sitten facebookkiin katsomaan josko sieltä löytyisi apu ja käskin sieltä yhden ystäväni soittaa tukihenkilölle että lähtee hakemaan minua sairaalaan. onneksi sitä kautta tukihenkilö sai tiedon ja lähti hakemaan.

sairaalassa oltiin n. 4.30 ja siitä käyrille josta ei selvinnyt mitään erikoista. hoitaja meinasi että pärjäänkö kotona, en kuulemma todellakaan näyttänyt siltä että olisin synnyttämässä lähiaikoinakaan :) oli sitten tutkimassa kohdunsuun ja uhomasi nesteen siteessä ja tutki sen -> "lapsivettä, eli sä jäät kyllä kuitenkin tänne". 3-4 cm olin tässä välissä auki. siitä sitten huoneeseen joka oli siis mun tuleva synnytyssali samalla. siellä nukuttiin tukihenkilön kanssa, minä kaurapussien peittämänä. supistuksia oli mutta ne eivät olleet sietämättömiä, selvisin niistä kaurapussien avulla ja ne olivat epäsäännöllisiä. n. 15-20 min välein edelleen tulivat. ajattelin siis että eipä tässä mitään tapahdu pitkään aikaan.

n. klo 11 maissa tuli lääkäri ja kandiopiskelija kokeilemaan kohdunkaulaa ja kappas, 8 cm auki! kalvot puhkaistiin ja vesit uli ulos. säikähdin hieman ja rupesin pyytelemään epiduraalia ja kipulääkkeitä koska kohtahan pitäisi jo puskea! en saanut muuta kuin kohdunkaulanpuudutteen, epi olisi katkaissut aukeamisen ja hidastanut synnytyksen alkua. ihmeteltiin siinä että miksi olen näin auki kun supistuksetkin on kovin lieviä ja epäsäännöllisiä. meinasivat sitten että mulla vain on hyvä kivunsietokyky ja kehuivat unelmasynnyttäjäksi kun näin helposti sujuu ja nopeasti etenee vaikka on eka lapsi.

n. 12.20 sain alkaa ponnistaa vihdoin ja viimein. viimeisen sentin avautuminen oli tuskaa ja kaikista kamalinta. oli todella kova paine takapuolessa ja alapäässä ja mieli teki alkaa puskea ja koko ajan anelin lupaa mutta eivät suostuneet :D ilokaasua sain, se pisti lähinnä pyörryttämään mutta auttoi hieman. olin helpottunut kun vihdoin ruvettiin tositoimiin. apuna oli kätilö, kandiopiskelija ja tukihenkilöni, joka vaihtui muuten kesken kaiken. ensimmäinen reppana joutui lähtemään töihin juuri ennen ponnistusvaiheen alkua, harmitti kyllä kun oli niin pitkälle mukana ja sitten joutui lähtemään! noh, joka tapauksessa ponniostusvaihe kesti 50 minuuttia kokonaisuudessaan. puskin ja punnersin ja kandi ja tukihenkilö pitivät jaloistani ja kätilö autteli alapäässä. hyvin he kannustivat vaikka minä hoin että en jaksa ja haluan luovuttaa ja sattuu sattuu. joka välissä kyselin että joko se tulee ja joko on ulkona ja montako vielä :D kärsivällisesti vastailivat ja kannustivat onneksi. itkin kivusta ja kyllä huusinkin samalla kun ponnistin, tuntui että verisuoni puhkeaa päästä ja happi loppuu ja kätilö vaan hoki että jatka jatka vielä vähän. jossain vaiheessa sain oksitosiinitippaa jotta supparit vähän pidentyisivät , ne oli tosi lyhyet joten ponnistus oli aika vaikeaa. kandi paineli kohtua aina supistuksen aikana ja auttoi sitä kautta vauvaa tulemaan ja tulihan se lopulta esiin! pää jäi emättimen suulle keikkumaan ja se tuntui ihan tuskalta. siinä se keikkui ja piti odotella supistusta ja ai että sattui kun emätinaukko venyi ja pää vaan seilasi siinä. se oli tuskaista!! kun pää oli ulkona, yritin edelleen puskea ja ponnistaa naama vääränä ja kätilö vain sanoi että "'älä työnnä, ei tarvitse enää" mutta vaikeaa se oli kun koko ajan oli kehoitettu työntämään :D

kun vauva oli ulkona niin he sitä hiukan kuivailivat ja sitten sain hänet rinnalle!! ihana pieni mustatukkainen suloisuus <3 maailman suloisin!! olo helpottui heti vaikka seuraavaksi panikoinkin tikkaamista joka kyllä tuntui ja koko ajan kyselin että vieläkö , vieläkö. mutta kyllähän se siitä ohi meni. kävin pikaisesti myös suihkussa ja se oli melko tuskaa se kävelemään lähteminen.

osastolle päästiin ja eilen vauva joutui keskolaan tarkkailtavaksi. aluksi olin itkuinen ja huolissani mutta ymmärrän nyt että parempi että tutkivat tarkkaan ja varmuudeksi kuin että odotetaan jos infektio lähtisi jo päälle. huomenna toivottavasti vauva takaisin vierihoitoon niin olo on parempi.

täällä on ihan mukavaa henkilökuntaa ja hyvät luotettavat hoitajat. samoin kun kätilöt olivat ihania. kandi oli nuori mies joka selviytyi todella hyvin synnytykseni avustamisesta, onneksi suostuin hänen mukana oloonsa. harva mies varmasti pystyisi noin hyvään suoritukseen. synnytyksestä jäi kivulias mutta mukava ja tyytyväinen muisto. olen iloinen että selvisin näin vähällä ja nopeasti. vaikka todellakaan ei ole semmoinen olo että uudestaan tahtoisin mutta kuitenkin hyvillä mielin mennään.

onnea muille vauvautuneille ja toivon muillekin yhtä helppoa ja mukavaa synnytystä kuin itselläkin oli!!

ps. kuka hoitelee sitä facebook.-ryhmää, pistin sinne pyynnön että pääsisin jäseneksi niin hyväksykäähän. nimikirjaimet M.S?

terv.

limeee + eemeli 3vrk :heart:

EDIT

sen verran vielä että nuo supparit kotona oli kyllä sen verran laimeita että en olisi lähtenyt sairaalaa ellen olisi edelliseä iltana käynyt käyrällä ja elleivät olisi sanoneet että kahdelle sormelle auki. että sinänsä mietin että mitä jos en olisi lähtenyt, milloin olisin ja olisinko vasta sitten kun vauva olisi rytinällä tullut. mielenkiintoista sinänsä mut onneks lähdin :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä