~LOKAKUUN lapset **2010** syyskuussa <3~ 3 vauvaa syntynyt!

bubbeli mä olen tosi pahoillani sun puolesta :hug:. Onneksi sait tietää tän nyt ns. ajoissa koska olisit varmaan vielä enemmän shokissa jos tää tulis kaikki taas lävähtäen naamalle synnärillä. Tsemppiä jaksamiseen!

Mä alan olla kanssa niiiiiiin kypsä tähän raskauteen. Lähinnä siis tähän oman fysiikan pettämiseen. Ei musta oo mitään hyötyä enää kelleen. Nukun ja teen jotain kotihommia mutta siinä se melkein sitten on. Onneks mies on ihana ja tietää että tää on nyt vaihe joka oli toisaalta odotettavissa. Ens viikon äitiyspolille on tosi suuret odotukset, jos ne nyt vaikka sitten päättäis käynnistetäänkö vai eikö. Sekin toisaalta helpottais että vaan sais tietää, vaikkei sitten käynnistettäiskään.

Nyt tekee mieli jätskiä. Meen muuten ottamaan vaikkei pitäis. Sunnuntaita kaikille!

Keukeu ja Tirppi 36+5
 
Discovery mulla kans noi pukamat tuli kiusaks. Mulla ei niistä oo aiempaa kokemusta ja olen ihan kauhuissani. Tuota mainitsemaasi voidetta oon kanssa nyt pari päivää käyttänyt, mutta kipeetä kyllä tekee koko ajan. Onko kokemusta kuinka nopeesti ja hyvin paranee?

Odottelen huomista neuvolaa ja terkan mielipidettä neidin asennosta, kovin on myllännyt mutta en kyllä usko kääntyneen. Ei suostu neiti enää hikkaamaan että sais siitä paikannettua kuinka päin on. No, jos ei käänny niin viikon päästä jännittää varmaan aika kovin:O

Ei kummempia, täällä kans myrskyvaroitus päällä koko ajan, olen ihan räjähdysherkkä koko ajan.

Kirjottelen huomena taas neuvolakuulumisia, hauskaa sunnuntaita kaikille!

Nipsuliina ja Sindi 37+6
 
heips

Täällä käyty ostamassa kotiin valmiiksi NAN:nia sekä muuta pientä mitä oli hankimatta...ajattelin josko saisin synnärikassiakin hiljalleen pakattua loppuun. eilen supisteli noin 2h ajan aikaslailla napakkaan, pisin suppari oli jo 3min ja ajattelinkin että soitan KYS:iin, mutta kappas vain..kuuma suihku ja lepo vei supistukset mennessään...oli jo aika napakoita ja tuntui että selkä on tulessa ja vatsan ympärillä vanne...huomenna siis poksuu rv36.
vatsan toiminnassa meinaa olla ongelmaa, lähinnä se meinaa olla jumissa..
huomenna oli jollain muullakin lääkäri-neuvola jossa sitten toivottavasti hieman tarkemmin katseltaisiin ..tuskimpa nuo supparit on tuolla alakerrassa on mitään muutosta vielä aikaiseksi saaneet...
sorry omanapaisuus, ja huomiseen!

Neila rv 35+6
 
Tohon mahan toimimiseen pitää sanoo vinkiksi ensikertalaisille (ja muillekin tietty), että synnytyksen jälkeen kannattaa sitten juoda luumumehua tai jotain nektariinia tai syödä luumuja. Ainakin Taysissa on osastoilla tarjolla tota luumu-juotavaa.
Ja jos raskausaikanakin on jo ongelmia niin synnytyksen jälkeen voi olla vielä enemmän.
Mulla on ollu molemmilla kerroilla tosi pahat vaikeudet vatsan toimimisen kanssa. Ja osastolla ei oo millään uskottu sitä. Ekalla kerralla sain vaikka mitä pehmikettä ja ruisketta ja vatsa ei vaan toiminut. Ja sitten ihmeteltiin miks oon niin tuskissasi eikö asiaa hoidettu sen enempää, mua pidettiin luulotautisena ja hulluna joka kuvittelee paskahätänsä :kieh: :LOL:
Sitten kun pääsin kotiin niin istuin varmaan 3 tuntia vessassa :LOL: Korvien välistä kiinni toikin homma :rolleyes:
Tokalla kerralla melkein samat kuviot. Ja nyt vähän jo jännittää miten menee. Meinaan jos on alapää muutenkin kipee ja sit sinne tulee painetta vielä toisesta suunnasta niin se tekee ihan kamalan kipeetä.

Että semmosia kakkajuttuja tällä kertaa :LOL:


Zeena 38+0 POKS

Eikä tietoakaan mistään lähestyvästä synnytyksestä :headwall:
 
Siis mullahan on ollut tän raskauden aikana (kyllä muissakin, muttei näin paha) ihan älytön ummetus. Jouduin käymään tk:ssakin, että laukaistiin se tommoisella Klyx-peräruiskeella. Sitten olen käyttänyt Levolacia, Agiocuria ja Movicolia tai vastaavaa. Tuo Movicol auttaa ehdottomasti parhaiten. Nyt se vain vähän aikaa sitten taas jumittu, kun en ottanut kuin yhden pussillisen päivässä. Siinä muuten lukee, ettei saa raskauden aikana käyttää, mutta on tuommmoinen varoitus, kun on sen verran uusi lääke, ettei raskaudenaikaisesta käytöstä riittävää tietoa. Mulle määräs sen lääkäri. Otan kyllä pussukat mukaan sairaalaankin. Mulla ei luumumehut tähän tehoa. Ja itse asiassa inhoan luumumehua.

Scheriproct voiteena ulkoisiin pukamiin ja puikot sisäisiin. Tehokkainta, jos käyttää molemmat. Illalla aina pesun jälkeen. Samalla kannattaa yrittää varovasti työntää sisäänpäin. On jo paljon pienentyneet eikä niin kipeät. Parasta hoitaa kuntoon. On todella kipeät synnytyksen jälkeen. Ponnistin varmaan tytöltä väärään suuntaan. Ihan tykyttivät ja kivistivät ilkeästi. Silloin kun on vähän muitakin vaivoja ja ajateltavaa ainakin enemmän kuin nyt.

Käytiin Tuurin kyläkaupassa = yli 300 km autossa. Jonkin kerran supisti oikein kunnolla paluumatkalla. Ihan kyyneleet tuli silmistä. Sitten loppuivat. No hyvä vai huono asia.. Alkais toisaalta luonnollisesti. Enää 10 yötä käynnistykseen ! Sitten tietenkin pannaan kotiin. Vaan kun en lähde ihan hevillä.

Mullahan ei KeuKeu oo tällä viikolla kontrollia Taysissa ollenkaan, kun lupasivat sen käynnistyksen jo viime kerralla ja kehuin olevani niin hyvässä kunnossa...Tuo vauvan paino kyllä askaruttaa.

Ihana mennä jalkahoitoon tiistaina. Sain yhdeltä hyvältä peruutusajan. Saa kyllä varmaan shokin, kun näkee nämä minun möhkäleet.

Discovery 37+0
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Laralle ja koko perheelle!:)

Täälläkin on kuulunut välillä napsumista mahasta. Oon vaan naureskellut että onkohan tuo jo alkanut matkiin mun nivelien paukkumista kun kuulostaa vähän samalta mutta vaan paljon hiljasempana:D Olishan se kiva tietää mistä tuo napsuminen johtuu:)
Aina kun mun selkä napsahtaa niin toinen oikein säikähtää sitä kunnolla.

Neuvolassa kaikki on ollut hyvin. Painoo nyt tullut ihan liikaa.. Vauveli on vielä kuulemma aikas ylhäällä ja supistuksetkin kun on loppunu lähes kokonaan niin se nyt on päättänyt viihtyä masussa pitkään:D
Öisin on aina kauheeta vihlomista haaruksissa, en sitten tiiä onko toi laskeutumassa vai onko muuten vaan kipuja.

Multatassu 38+0 POKS!!:)
 
Viimeksi muokattu:
mama-L viittikkö päivittää listaan mulle iäksi 19, synnytyssairaalaksi VKS ja tämähän on mun esikoinen :)

Heräsin viime yönä kauheen kipeeseen suppariin. Muistan miettineeni että jos synnytyssupistukset on tämmöstä niin en kyllä tuu kestämään :D Nyt ei oikein juttu luista joten taidanpa yrittää nukkua.

Ankkamuki 36+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
huomenta

tänään on tämän hetkisen kuopuksen seitsenvuotis synttärit=) Ei taida saada synttärilahjaksi pikkuveljeä, vaikka niin kovasti sitä toivoi! Eilen siivosin urakalla ja pesin osan ikkunoista, sekä käytiin koko perheen kanssa lenkkeilemässä, muttei tunnu niin missään...

Olo on muutenkin tosi energinen, taidan lähteä tästä taasen aamulenkille. Josko se auttais edes vauvelia painumaan hieman alemmas mahassa ja pysymään siellä pää alaspäin. No, energiaa tarvitaan kyllä myöhemmin päivällä kun lauma seitsemän vuotiaita poikia ryntää kemuihin - pitäisi varmaan kerätä energiaa sitä varten;)

Kaunista syyspäivää kaikille möhömahoille!

sannri ja möhis 37+5
 
Jos sitä tännekkin tekstailis jotaki...eli olo on mitä mainioin,ja tottakai synnytys lähestyy niin ei enää supistele tai oo muitakaan vaivoja,hauskaa,poika on siis päättänyt viihtyä jälleen kerran,tai mun kohdallahan olisi se käynnistys lupaus mutta katsotaan,mietin siis asiaa sillä että jos olen hyvässä kunnossa eikä oo kipuiluja niin en näe mitään syytä käynnistukseen,joka olis siis tod.näk.lokakuun alkupuolella...mulla on nyt vielä aikaa harkita kun keskustelu tohtorin kanssa on 5.10 asian tienoilta,nyt on siis torstaina neuvola joten sitä odotellessa....

Tuli mieleen tuosta Luumusta että mulla oli sairaalassa luumuja eväänä,ihan just sen takia et pääsi asioille,meilläpäin ainakin vatsan piti toimia ennenkuin kotiin päästivät joten luumua,luumua,ni johan pelittää...

olikos täällä muuta....

sutulii ja pikku-poju
 
Neuvolassa käyty ja kaikki ok. Se oli sit näillä näkymin viimenen neuvolakäynti kokonaisena pakettina :)
Pirpana siis edelleen pää mun oikean rinnan alla ja jalat vaan heiluu alhaalla:D
Oikeen napakat sykkeet, sf-mitta ponnahti ihan yläkäyrälle, tänään siis 36. Painoa on tullut yhteensä 4,9kg, olen kyllä siihen todella tyytyväinen=)

Nyt sit viikko aikaa jännätä päättääkö neiti kääntyä vai onko mulla jo viikon päästä tähän aikaan tuhiseva nyytti kainalossa:heart:

Nipsuliina ja Sindi 38+0 POKS!
 
Heippis! :wave:

Ei mitään kummempaa.Siivouksen merkeissä mennyt tää aamu.Vein jopa matot ulos ja pesin lattiat:O katotaan onko puhtia vielä muuhun kuin makoiluun..

Vatsan toiminnasta Juu,on todella alkanut vatsa viimeaikoina toimimaan hyvin.Kaapissa pitää silti olla aina luumupilttiä.Sitä vois varmaan pakata sairaalakassiinkin jos pakki menee synnytyksen jälkeen ihan juntturaan..

Käyn silloin tällöin lukemassa syys -ja marraskuisien ketjuja..Marraskuisissa Muarin pienoisen siivet eivät jaksaneet kantaa pidemmälle :'(

MUKSU 38+1 ( eilen ei kerinnyt poksuilee..Poksumiset rupee olee vähissä!! )
 
Lauantaina olisi pitänyt käydä poksumassa, mutta en ole jaksanut käydä koneella perjantaisen TAYSin reissun jälkeen. Jotenkin on vaan niin mieli maassa. Vaikka kaikki onkin ihan hyvin, kai... :|

Viime torstaina olin siis siellä TAYSin synnäripäivystyksessä, kun verenpaineet pamahtivat kunolla ylös 173/108. Onneksi kaikki kuitenkin oli kokeissa hyvin eikä vaavilla ollut huolta. Oma vointi vaan oli tosi heikko.
Perjantaina sitten mentiin siihen kääntöyritykseen. Ja heti tietenkin tuli puheeksi huono yleisoloni ja verenpaine yms. Ja sain kuulla silmät suut täyteen, että lepoalepoalepoa. No, minä OLEN levännyt enkä enempää voi olla enää laiskuri, tai muuten joudun nukkumaan 24/7.
Lääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi että lantio tuntuu olevan ihan normaalin kokoinen, samalla yritti töniä vaavia irti lantiosta istumasta, mutta ei toivoakaan. Eli sitten ei lähdetty ulkokäännöstä edes yrittämään, koska sikiön sydänäänet putosivat rajusti siinä ultratessa ja lääkäri sanoi, ettei noin herkästi reagoivaa sikiötä voi ryhtyä kääntämään eikä myöskään perätilassa alateitse synnyttämään. Joten meillä on suuniteltu sektio kolmen viikon kuluttua.
Verenpainelääkitys aloitettiin perjantaina ja siitä huolimatta alapaineet vain nousee. Olen henkisesti ihan paskana ja loppu. Murehdin vaan koko ajan jaksaako vauva vielä sinnitellä mahassa, vai saako tämä huono oloni vauvankin väsymään. Se sykkeiden putoaminen oli niin pelottavaa!! Itkin koko perjantai iltapäivän, kun päästiin sairaalasta kotiin. Ja ahdistus on on ollut hurja siitä lähtien. Tänäänkin soitin TAYSiin, että annanko alapaineen edelleen nousta vai pitäisikö lähteä taas päivystykseen. Käskivät levätä. TIETYSTI. Mutta kun SE EI AUTA!!

Ja pelottavaa on nyt tämä tarkka liikkeiden laskeminen ja seuraaminen, mistäs sen tietää milloin on ollut mahassa liian hiljaista ja öisinhän en tietenkään pysty seuraamaan kun nukun yms. Ja se 10 liikettä tunnissa on tosi orjuuttavaa seurata. Varsinkin kun liikkeet ovat aika vähäisiä ja perätilan vuoksi tuntuvat heikosti.

Jotenkin vaan toivon, että päästäisiin ennen tuota 11.10. jo sektioon, ettei meidän vauva vain väsy tuonne kohtuun. Ensi viikon tiistaina seuraava kontrolli TAYSin lääkärillä. Jospa saisin siellä vähän ymmärrystä osakseni ja vaikka hieman aikaistettua tuota sektiota. Ja tällä viikolla täytyy mennä neuvolaan kontrolliin kaksi kertaa. Eli aika tiiviistii seuraavat, että sikiö nyt jaksaisi hyvin. Onneksi enää viisi päivää ja vaavi on täysiaikainen, eli sektiolle ei ole mitään estettä.

Mutta täällä siis ollaan tosi harmaissa fiiliksissä. Mikään ei innosta eikä kiinnosta ja mieliala on tosi surullisen ahdistunut. Mikään ei olisi pahempaa kuin kohtukuolema tässä vaiheessa ja vain siksi, ettei vauvaa leikattu ulos riittävän ajoissa. Tuollaista ajatusta en kestä sitten pätkääkään. :(

Tällaista maanantaipäivän harmautta täällä, tsemppiä teille kaikille omien masujen kanssa!! :hug:

Nappula-10 36+2
 
Nappula minulla kaksoset leikattiin 36+1. Vaadi leikkausta aikaisemmin. Kyllä vauva jo 37+3 hyvin selviää. Etenkin jos kohdussa olossa ongelmia. Minulle sanottiin Taysissa, että lastenlääkärit eivät katso hyvällä ennen 37 viikkoa tapahtuvaa käynnistystä/sektioita, jos ei riittäviä perusteita.

Hampaasta halkesi paikka. Sain onneksi päivystysajan ja hampaan kuntoon. Kyllä oli vaan vaikea maata se hetki selällään.

Discovery 37+1
 
Ja nappula, marssit sinne taysin synnytysvastaanottoon vaan jos siltä tuntuu! Mitä sitä soittelemaan ja kyselemään. Jos oma ja vauvan terveys on kyseessä+henkinen puoli alkaa prakata niin kuvittelisi etteivät sieltä ihan heti pois laita. Kannattaa itkeä mielummin siellä kun kotona, vinkkinä vaan. Huonommistakin syistä ovat synnytyksiä käynnistäneet, joku osaa itkeä oikeassa paikassa ja synnytys käynnistetään...Hmm. Mutta vinkkinä :whistle:
Kamalahan se on kotona tollasia kohtukuolema asioita miettiä!


Zeena 38+1
 
Kävinpä äitiyspolilla tänään. Lääkäri ihmetteli, kun maksa- ja sappihapot sahaavat ylös ja alas. Nyt olivat vaihteeksi alhaalla. (Mä en ihmettele enää mitään.) RD:stä huolimatta kasvu oli tipahtanut alakäyrälle. Pieni vauva on siis tuloillaan. Lääkäri oli jotenkin kaikesta kovin ihmeissään. Mutta onko se nyt mikään ihme, ettei vauva kasva isoksi, kun olen tiukalla rd-ruokavaliolla. Arvot vain pysyvät niin normaaleina. Tuli sellainen olo, että olenko nyt siis epänormaali, kun vauva on pienehkö ja verikokeissakaan ei näkynyt mitään erikoista. Tuntuu siltä, että yritetään nyt kaivamalla kaivaa jotakin epänormaalia tähän raskauteen. Lääkäri siis laittoi labralähetteen, jossa katsotaan taasen maksa- ja sappihappoarvot sekä pieni verenkuva. Juu, onhan se hyvä, että seurataan. Jotenkin on vain huvittavaa, että lääkäri on huolissaan, kun kaikki arvot ovat kuitenkin normaaleja. No katsotaan, mitä niistä verikokeista ilmenee.
 
Thyme minulla oli viikon 29 perusteella tytön painoarvio täysillä viikoilla 4600 g. Siitä lähdettiin kutistumaan niin, että viimeinen arvio vajaa kaksi viikkoa sitten oli hyvä että kolme kiloa. Painoa tulee vain 100g/vko. Ihmettelin, mutta todettiin, että tää nyt vaan tällainen pienempi tapaus. Istukka ok ja virtaukset. Kontrolli RD:stä huolimatta kolmen viikon päähän. Samana päivänä käynnistys, jos hyvin menee. Todedlla outoa.
 
sanri: täällä ollaan. syön ensin ja laitan sitten eilisiä neuvola kuulumisia. =) palstan hiljaisuutta itsekkin hieman harminu, silti fb:hen ei ole ees aikomusta rekisteröityä....mutta kohta kuulumisiin, mites siellä aamu lähtenyt käyntiin ja yö nukuttu?

Neila rv 36+1
 
Eilisen naikkari käynnin perusteella tuli tieto että vaavin eräpäivä on 7.10 viikkoja silloin 38+6
saapi nähä meneekö sinne asti
Nopeesti sieltä pääsi pois vajaa tunti meni vaan anestesialääkärin tapasin ehkä minuutin totes vaan että tämä on sulle jo tuttua juttua eipä mullakaan ollut mitään epäselvyyttä
 
no niin, nyt niitten neuvolakuulumisten pariin..eilen tosiaan tasan rv 36 ja seuraavaa lukee kortissa

paino +233gr/viikko
kohdunsuu pehmeä ja kohdunsuu auki 1cm, kanavaa jäljellä 2,5 (pehmeää, lääkäri sanoi että vauva jo tosi alhaalla, melkein päätä yletti kuulema rapsuttamaan sisätutkimuksen yhteydessä) voi tulla siis nopeastikkin, tai kestää sitten vielä sen useamman viikon...
rt pitäs edelleen olla ja rr 117/70 näytti, pissa puhdas ja turvotukset ++

oli mukava käynti joskin aika nopeitahan noi on, se 20min max meni ko. käynnillä....
miehellä vielä hetki töitä ennen isyyslomalle jääntiä, pitää osissa ja eka osan siten että mahdollisesti saatas meidän vauvan huone remppaa eteenpäin =) ihan muutaman päivän...vauvan kotiutumisvaatteet katsoin eilen valmiiksi, hukkuukohan tuohon 62cm vanuhaalariin kun rv 33+3 kokoarvio kummiskin oli vain 2010gr toki onhan syntymäpaino kumminkin enempi =)

pitäs jaksaa alkaan siivoamaan sisällä ja sitten jatkaa samaa siivousta tallille jossa oottaa 6 karsinaa.....

hyviä vointeja kaikille... ps. onko teidän vauvat liikkuneet vähemmän tms viikkojen kasvaessa?

Neila rv 36+1
 
mulla tänään neuvola tuossa puolenpäivän aikoihin. Hieman alkaa alapäässä jo jotain tuntua , olen useamman päivän yrittänyt hieman rehkiä tavanomaista enempi - ihan vaan paikkoja kypsytelläkseni:p

Eilen oli tosiaan pojan 7-vuotissynttärit ja vaikka karsin kävijämäärän minimiin normaalista, niin silti ääntä ja liikettä löytyi ihan tarpeeksi. Tänään vanhimmainen valitteli aamulla mahaansa ja jäi varuilta kotiin, täälläpäin noroa liikenteessä:x Jospa vain liikaa herkkuja mahassa... Harmittaa jos tulevat kipeäksi, tänään olisi tullut siskotyttö yökylään kolmosten kanssa...

mut lisää juttua neuvolan jälkeen!
 
POIKA TULI! :D

En siis oo pariin päivään pässy lukemaan tai kirjottelemaan, kun lauantain ja sunnuntain välisenä yönä klo 4 meni vedet ja päästiin synnytyshommiin. 3230g painanut pikkunen syntyi kymmenen jälkeen 19.9.10 sunnuntaiaamuna päivystysleikkauksella. Meillä on nyt siis pikkuinen Iikka Juhani! :)

Kirjottelen lisää synnytystarinaa vähän myöhemmin. Nyt olis luvassa kipupumpun poistoa ym. (Oon oikeestaan vasta tänään päässyt kunnolla itse jaloittelemaan. Sen verran on huipannut ja haavakin tehnyt kipeää.) Mut siis kaikki on hyvin! Kuulumisiin! Voimia telle viimemetreille!

Tatara ja pikku-Iikka
 

Yhteistyössä