~LOKAKUUN lapset **2010** syyskuussa <3~ 3 vauvaa syntynyt!

Nooralle ja Viljalle ja koko perheelle ihan hirvittävän paljon voimia ja toivotaan että selviäisitte pienemmillä toimenpiteillä!:flower::hug: pidetään peukut ja varpaat pystyssä!

Omaa napaa purettava kyllä neuvola tulosten verran ;
paino +509g (oho olihan pompsannut, niin on kyllä ruokakin maittanut)
pissa onneksi vielä puhdas
verenpaine 102/72 (tätä nyt vähän seuraillaan kun oli tuo alipaine kovin paljon korkeampi kuin mulla normaalisti)
HB 125
Sf 31-32cm
syke 155

Viimeksi oli oikein nätisti raivotarjonnassa nyt sitten perätilassa, katsotaan 2 viikon päästä uudestaan ja 3 viikonpäästä on sitten neuvola lääkäri joka sitten viimestään tekee jotain päätöksiä jos tyyppi ei nyt itsestään käänny. (Tämä kyllä liikkuu niin paljon että uskon kyllä kääntyvän vielä itsestään)

Pieni pelko tuli tuosta nopeasta painonnoususta ja nousseista paineista, että toivottavasti virtsa pysyy puhtaana eikä tulisi mitään raskausmyrkytystä. Tässäkin lähinnä ahdistaa se synnytyksen käynnistys...

Sellaista Galluppia että; Kuinka moni on suunnittellut synnytystään lähinnä tuon kivunlievitysken/kivun kestämisen osalta ? Millaisia suunnitelmia on :) ?
 
neuvolalääkärikuulumisia:

rv 36+5
Kohdunsuu kiinni ja jäljellä 2cm (aiemmin 3cm)
kiloja tullut maltilliset +377g/vko
turvotukset kahdella plussalla
verenpaine ihan ok 127/75
pissa puhdas
hemppa 128 (nousussa mutta sais jatkaa edelleen rautaa)
sf-mitta 34
lapsiveden määrä ok
vauva rt:ssa ja pää alhaalla (ei saanut siitä mittaa enää kunnolla)
painoarvio nyt 2800g ja laskettuna aikana 3500g
sykkeet ja liikkeet kunnossa

mukava maku jäi jäljelle lääkärikäynnistä ja eipä tässä sit muuta kuin jatketaan odottelua ;)
ens keskiviikkona on sit jo seuraava neuvola, näin se aika vaan hujahtaa että nyt jo aletaan viikoittain seuraamaan tilannetta!:O

nyt on paikat ihan törkeen kipeet kun käytiin "pikkuisen" kävelemässä Oulunkylän suunnalla samalla kun käytiin lankakaupoilla.auauaua.... ehkä lepo tekis terää. onneks mies pitää "kotityöpäivän" niin saa ottaa ehkä vähän rennommin

noonie+plikka 36+5
 
ai joo sit vielä vastaus galluppiin:
mä aattelin mennä aika "rennolla meiningillä". eli lääkettä kehiin jos siltä tuntuu. esikoisesta sain paaaljon ilokaasua ja epiduraalin ja ne oli oikein hyvä yhdistelmä kun käynnistetty synnytys oli tosi raju.
jos tämä synnytys lähtee normaalisti käyntiin niin olis tietty kiva eka kokeilla ammetta. se oli toive edellisessäkin mutta sattuneistä syistä sinne ei sit päästetty.
 
Nooralle ja Viljalle paljon voimia...toivottavasti kaikki menee mahdollisimman hyvin.
Meillä mennään synnytykseen epiduraalilla ja ilokaasulla...kaikkea ammeesta lämpöpusseihin olen valmis kokeilemaan...mut lääkkeenä epiduraali ja ilokaasu...muuta en nyt ole miettynyt..mut varmaan jos kivut ovat kovat niin otan kaiken avun vastaan.
 
Galluppiin: Mielessä on ollut, että allas voisi olla rentouttava, eli jos mahdollista, niin sitä haluaisin kokeilla. Muutoin otan vastaan kaiken mahdollisen mitä vaan annetaan. Tai varmaankin niin, että mitä osaan vaan vaatia.. :D
Mun äidin kaikki kolme synnytystä on olleet syöksysynnytyksiä,terkkarin kanssa oli viimeksi puhetta, että voipi olla sama taipumus sitten minullakin. Toisaalta ihan hyvä, jos homma tapahtuu nopeasti, kunhan ei vaan liian nopeasti...
 
Nooralle ja perheelle voimia ja tsemppiä!

Kävin synnytyksen suunnittelussa ja tulos: tervetuloa sitten kun ihan itsestään ja luonnollisesti käynnistyy. Eli kaikki pitäisi olla ok alatiesynnytystä varten. Lantion koko oli hyvä eikä vauvan painoarviokaan ollut iso. Nyt oli himpun vajaa 3000g ja syntymäpainoksi laskettuna aikana meinaa n. 3500g. Eli ihan tavallisen kokoinen.
Oli jotenkin hassua kun kätilö selitti tulevaa synnytystä; laitetaan tippa valmiiksi, otetaan veriryhmät ja tilataan veretkin valmiiski yms. Eli kaikki valmistelut tehdään siihen malliin, että joudutaan sektioon. Tai valmistaudutaan siihen. Hyvähän se on, ei tule sitten niin kiire :stick:
Paikat oli visusti kiinni eikö merkkejäkään, että synnytys voisi olla lähellä...
Olin juonut cocista just ennen lähtöö ja vauvahan pisti parastaan siellä vastaanotolla :LOL:
Lääkärillä oli vaikeuksia saada vatsan ympärysmittaa kun mahassa kävi sellanen vilske. Sano vaan, että tän vauvan hyvinvoinnista ei tarvitse olla huolissaan, liikettä näyttää piisaavan...
Ja sukupuolestakin saatiin varmistus, hyvä kun piti paikkaansa koska kaikki on hommattu sen mukaan :whistle:

Mä haluan epiduraalin heti vaan kun mahdollista. Ja kaikki muutkin HETI MULLE NYT :D

Nyt väsyttää. Jäi jokapäiväiset päikkärit väliin ton lääkärikäynnin takia ja aamuherätykset on edelleen kuopuksen toimesta n. klo 5-6 |O


Zeena 36+4
 
Viimeksi muokattu:
Nooralle, Viljalle ja perheelle jaksamista odotuksen loppumetreille ja uskoa tulevaan:hug: Lastenklinikalla on osaava ja mukava henkilökunta, olin siellä siskon tukena viime vuonna kun yhdelle kolmostytöistä tehtiin pallolaajennus sydämen ja keuhkojen väliseen läppään. Läppä joudutaan joskus tulevaisuudessa korvaamaan uudella, koska odotettua tulosta ei saavutettu pallolaajennuksilla (kaksi operaatioita, joista eka tehtiin 1500g ja toinen kun tytöt olivat jo päässeet sairaalasta kotiin), mutta tällä hetkellä tilanne on hyvä. Pienet vauvat ja lapset ovat ihmeen sitkeitä sissejä, sekä monessa suhteessa meitä aikuisia vahvempia selviämään vaikeista tilanteista.

Eilinen zumba oli ihana, mutta kyllähän sen mahassa tuntee jotain tehneensä... Aamulla iski kaiken hyvän lisäksi kamala hiivatulehdus ja nyt on lajinsa myös veristä vuotoa - onko syynä sitten herkät limakalvot vai eilinen rehkiminen... No tämä päivä sitten enempi lepoa. Vaavi liikkuu kuitenkin nätisti, eikä ole kipeitä supistuksia tullut.

Gallupiin sen verran, että tilanteen mukaan mennään. Pikkuhaikaraan kirjoitin toiveen altaasta avautumisvaiheessa, mutta en suuria toiveita elättele sinne pääsemiseksi:( Ellei sitten Kys:iin ole hankittu useampaa allasta. Ilokaasu sopii minulle ja ellei sitten paikat ole menneet umpeen, niin uskon, ettei ponnistusvaihe kestä hurjan pitkään. Kakkonen syntyi neljän minuutin puristuksella:D

sannri ja mussu 36+1
 
Hei pitkästä aikaa!

Olen kyllä miltei joka päivä käynyt täällä juttuja lukemassa, mutta en ole jaksanut kirjautua. Nyt kuitenkin ajattelin, että hieman kirjoittaisin kuulumisia.

Nooralle ja perheelle kovasti voimia ja toivotaan, että kaikki menisi hyvin. Heikulle onnittelut pienestä tytöstä.

Neuvolassa tänäään rv 35+2

paino jotain +700 vko
turvotus + (en meinannut yhtenä iltana saada sormuksia sormesta, joten ovat nyt ketjussa kaulalla)
sf-mitta 32
hemppa 123
verenpaine 125/79
syke n.130
terkan mielestä rt, mikä olisi suuri helpotus. Tataran kokemuksista luettuani en tosiaan toivo joutuvani ulkokäännökseen. Lopullisesti se selviää ensi viikon pe, kun mulla on aika Taysiin äitipolille. Jollakin muullakin taisi olla samana päivänä. Mulla on joka kerta ollut siellä lääkärin lisäksi muitakin katselemassa, mutta ei onneksi mitään isoa lössiä, vaan 2 - 3.

Cleopatra 35+2
 
no niinpäs onkin vauvakuumeilija päässyt käymään:) Mulla tuolla etusivulla on 7.10 la kun en kehannut vaivata mama-L:ää yhden päivän takia tekemään muutosta. Onkos minkäänlaisia merkkejä tulevasta? Minä yritän vielä kovasti pyytää pikkuista pysymään sisällä ainakin reilun viikon kun on ensi viikonloppuna oman alan vuoden merkittävimmät messut, mutta sen jälkeen olisi lupa tulla;) Tosin luulen, että ei liene ongelmia sen suhteen kun aika lailla laskettuna päivänä syntyneet - eikä ole supistuksia ollut kuin vasta h-hetkellä...
 
Jaksamista Nooralle ja koko perheelle!

bubbeli Mulla ei ole koskaan ollut sokereiden kanssa ongelmia, meiän geeneillä vaan tulee isoja vauvoja :) Ja sanoin jo miehelle et vedän hirveet itkupotkuraivarit ja lukitsen itteni kettingillä sairaalaan jos eivät suostu käynnistämään lähellä LA:ta :LOL:

Galluppiin[/B toivoisin ainakin vettä, mulla viimeks jumppapallo suihkussa toimi melkeinpä paremmin ku amme. Ja spinaalia tai epiduraalia toivon myös. Viimeks sain molemmat. Spinaali ainakin jos on toiveita ettei synnytys venähdä :)

Nipsuliina ja Sindi 36+3
 
Galluppiin Mulle kyllä kelpaa kaikki mahdolliset kivun lievitykset kaurapusseista puudutuksiin:D
Haluisin kokeilla jakkaraa, mutta jos menee yhtä hyvin puudutus kun polven leikkuksessakin niin en mä millään jakkaralla pysy:D En tiiä laittoko ne liikaa ainetta sillon vai reagoiko mun kroppa siihen vaan vähän paremmin kun pitäs.

Mun vyöhyketerapeutti suositteli, että menisin synnyttään yksin. Siis niin että äite tulis mukaan odotteleen kunnolla synnytyksen käynnistystä ja sitten saisin olla loppu ajan "omassa rauhassa". Se kyllä kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta. Kuulemma pitää sairaalassa sanoo, että mulla on ollut koko raskauden ajan ongelmia hengittämisen kanssa, että ne sitten osais neuvoo tarpeeks. Voisin ehkä saada myös vyöhyketerapiaa kivunlievityksenä tai jotain apua siitä kuulemma olis jos siellä sattuu vaan olemaan asiasta tietävä kätilö töissä. Kahden viikon päästä menen taas sinne terapeutille ja kuulemma aletaan käynnisteleen sillon synnytystä, jos se vaikka toimis:p

Neuvolan täti muuten sano, että ne olis tulossa käymään perhetyöntekijän kanssa mun tykönä 21.9.. Vähän jänskättää että miks ne haluu tulla tänne, kun oon kuullut vaikka mitä noista perhetyöntekijöistä. Pitää vaan luottaa siihen että ne haluu tulla vaan kattoon vauvelin tulevan ympäristön ja puhuun siitä miten ne pääsis auttaan sitten synnytyksen jälkeen.

Multatassu 36+3 edelleen:)
 
Piti vielä tohon vauvan koko asiaan sanoa, että mulla oli esikoinen 2900g ja kuopus 4100g ja tämä viimesin siis päätyi sektioon koon+muiden asioiden takia, 13 tunnin yrityksen jälkeen. Eli sen takia mulle se 4kg:n raja oli ainakin henkisesti raja-arvo ja oma kokokin (158cm) mietitytti. Joillekin iso vauva on 4 kg:n vauva, jotkut pullauttaa näitä 5 kg:n vauvoja ulos ihan tuosta vaan. Ja joissain paikoissa käynnistetään herkemmin kuin toisissa ja jossain suurinpiirtein pakotetaan synnyttämään tai edes yrittämään isommankin normaalia synnytystä.
Se ei ole syy vit*****uuntua, kaikilla meillä on omat (edelliset synnytykset ja) vaikeutensa, jollain omasta mielestä isommat kuin toisella. Ja jokainen kokee varmasti sen oman olonsa ja synnytyksensä kulun tärkeimmäksi asiaksi.
 
Viimeksi muokattu:
:wave:

zeena : Ihan pakko tuohon edelliseen kirjoitukseesi, että viittaatko kenties minun kirjoitukseeni tuolla toisessa ketjussa :confused:
Mikäli näin on, niin mielestäni minulla tai kenellä tahansa on oikeus "vetää herneet" / olla katkera (kuten minä myönnän olevani). Minä en ainakaan tuosta vain ole pullauttaunut 5kg vauvaa ulos, vaan vauvan koon vuoksi synnytys päätyi kiireelliseen sektioon avautumisvaiheen viimeisellä sentillä. En pyydä ymmärtämään tilannettani, mutta onnekseni tunteisiini minulla on vielä oikeus, kun muuhun tuntuu oikeus olevan loppuneen :)

Olen tänään ollut hieman herkällä päällä, joten on tullut aiemmin aikas "rajua" tekstiä muualla. En niitä pyytele anteeksi, koska ne ovat tosiaan tunteitani, jotka ovat tänään nousseet liiankin rajusti päälle.

Bubbeli 34+0
 
Hei!

Kiitos mama-L:lle taas päivityksistä ja uudesta pinosta, hienoa että jaksat tehdä tätä:flower:

Vielä kerran suuret onnittelut Heikulle ja koko perheelle pikku-Matleenasta!!! Toivottavasti pääsette viikonlopuksi kotiin! Eikös ne keltaisuudet aika nopeasti saada korjattua sillä sinivalolla?! Olen ymmärtänyt et on aika tavallista...

Eilen tuli kuukausi täyteen meikäläisen laskettuun aikaan... jänskää... no saa nähdä milloin sit oikeen syntyy... Huomenna neuvola...

Mut nyt meen vihdoin nukkuu... palataan!

-Kultasiipi & Pikku-neiti Ilmari 35+6... vai oisko se jo se 36+0 POKS (kellohan jo yli kaksitoista ;) )
 
Galluppiin: Tiiusta en tarttenu mitään kivun lievitystä mutta pudentaali/ponnistusvaiheen puudutuksen otin ihan varmuuden vuoksi mutta en aio ottaa enää kun vei koko päiväks toisesta jalasta tunnon ja mieluiten haluisin kävellä jo samana päivänä jos mahdollista. Tässä synnytyksessä yritän pärjätä ilman ja haluisin kävellä mahdollisimman paljon jos vaan mahdollista. Tiiun synnytys oli niin nopee että kerkesin olla synnytyssalissa 2h ennen kuin neiti synty.

Täällä oli eilen illalla taas vaihteeks supistuksia 1½h 5-10min välein ja sen jälkeen suoli päätti tyhjetä ihan täysin ja meni vatta sekasin ihan yhtäkkiä. Tänään on sitten vatta ollu vähän arka eli saa nähä enteileekö jotain mut sen näkee sitten kun oikeesti alkaa tapahtumaan.

Tiukuliina ja tinttaralla POKS 24+0
 
Ja joissain paikoissa käynnistetään herkemmin kuin toisissa ja jossain suurinpiirtein pakotetaan synnyttämään tai edes yrittämään isommankin normaalia synnytystä.
Toisella palstalla jolla pyörin, oli esikoisodottaja, jonka vauvan painoarvio oli koko ajan yli 4 kg, ja hänellä laskettu aika tuli ja meni. Meni melkein kaksi viikkoa yli, en muista käynnistettiinkö vai käynnistyikö itsestään, ja vauva painoi 4800g. Mun mielestä ihan mieletöntä ettei ole aiemmin alettu käynnistämään synnytystä, jos on tiedetty, että on iso vauva tulossa! Esikoissynnyttäjä vielä.
 
Moi!

Kiitos kaikille kantoreppuvinkeistä - sen manducan päätimme sitten hankkia ja hyvältä vaikuttaa :)

Ja voimia nooralle ja viljalle - kävin lukemassa blogianne...

Mulla oli eilen äippäpolilla käyntiä, yhtäkkisen verenpaineen kohoamisen & hurjan painonnousun (turvotuksen) vuoksi epäiltiin raskausmyrkytystä, mutta ei onneksi löytynyt mitään. Samalla tekivät vauvan kokoarvion ja tästä rd:stä huolimatta ihan normaalikokoista vauvaa luvattiin :D Eilen siis 35 + 3 ja paino n. 2700g. Sanoi että vauvalla hoikat raajat ja terveellisiä hengitysharjoituksia teki kovasti.

Se jäi harmittamaan aika paljon, että lääkäri oli todella tyly, suorastaan v-mäinen ja käytti asiatonta kieltä. Kun sanoin ultran aluksi "pelkääväni" isokokoista vauvaa, niin hän tokaisi siinä ultratessaan että "syö hatullisen pas...tai ihan mitä vaan jos vauva on syntyessään lähelläkään viittä kiloa". Hänellä oli opiskelija seuraamassa tutkimusta, ja haukkui tälle ultralaitetta vanhaksi paskaksi, jossa asetukset on ketullaan. Hän ei myöskään suostunut kertomaan vauvan sukupuolta, vaan piti mua tyhmänä kun haluan tietää ja sitten nopeasti vilautti kuvaa haarovälistä ja sanoi "että tuosta josta osaat sanoa mitä siinä on sitten tiedät". Enhän mä ollut varautunut yhtään katsomaan sitä kuvaa ja hän pisti sen niin nopeasti pois, ettei kyllä jäänyt aavistustakaan mitä kuvassa oli. Rakenneultrassa lääkäri ei osannut sanoa sukupuolta (vauva oli jalat ristissä), sillä olisin sen halunnut nyt tietää...En tiedä onko muut KOKS:ssa törmänneet ylilääkäri :)rolleyes:) marja-liisa mäntymaahan, mutta kyllä en enää ikinä haluaisi tekemisissä olla. ARGH!

Muutenkin kun kaikki täällä Kotkassa on mulle uutta ja vierasta, niin jää sitten aika paha mieli tollaisista...No joo. Mutta kun nyt sitten sain hyviä vinkkejä kantorepusta, niin kysytään sitten että meinaatteko hankkia rintapumpun etukäteen ja mikä olisi hyvä/halpa?

Laura ja mönkijäinen 35 + 4
 
Kiitos kaikille mukanaelämisestä!

Laura, paras pumppu mielestäni on Aventin manuaalinen malli. Minusta siinä ei tarvi olla sitä Philipsin sähkömekanismia. Kun tuohon tottuu, niin yhdellä kädelläkin voi pumpata. Olen lypsänyt luovutusmaidotkin tuolla pumpulla kun heruttaa paremmin kuin sairaalan masiinat. Huuto.netistä saa näitä kohtuuhintaan.

Vauvatar lastentarvike internetkauppa - Avent Isis rintapumppu+varusteet (BPA-vapaa)

Käypä tutustumassa :)

Noora
 
Gallupiin: Olen ajatellut, että avautumisvaiheen yrittäisi selvitä ilokaasulla ja kauratyynyllä. Jos kovin särkee selän puolelle, niin ehkä sitten aqua-rakkuloita voisi kokeilla. Mutta epiduraali on ihan EHDOTON, ilman sitä en suostu mihinkään. :D

Ensi tiistaina neuvola ja viikon päästä se kääntöyritys, joten vielä en ole suuremmin synnytystä miettinyt. Jospa vaikka kaikki päättyykin sektioon tuon perätilan ja suuren koon vuoksi.. mutta kivunlievitystä siis joka tapauksessa aion "nauttia" monin mahdollisin keinoin, koska sellaiset on luotu synnyttäjää auttamaan.

Tänään viimeinen vuosilomapäivä ja maanantaina alkaa virallisesti äitiysloma. Ja eilen JO tuli se äitiyspakkauskin. Ehti siis ennen vauvaa, hyvä KELA!! :stick:

Nappula-10 34+6
 
Galluppiin: Mä oon miettinyt että jos allasta saisi käyttää avautumisvaiheessa ja sitten jos kivut on loppua kohden ihan sietämättömät niin epiduraali. Huomenna lähdetään Vaunulaan ostamaan hoitopöytä ja alusta siihen, amme+ammejalka ja vaunut. En malttais odottaa :p
Täällä edelleen supistelee reippaasti kivuttomia suppareita ja liitoskivut on mahtavissa mitoissa. :D Ainakin luulen niiden olevan liitoskipuja? Tuntuvat tuolla lantion/nivusten/häpyluun alueella. Osaako kukaan sanoa onko nämä niitä liitoskipuja? :confused:
Sanokaapas nyt suoraan oonko ihan hullu kun lähden ensi viikolla tähän aikaan 400km päähän mieheni kanssa kavereidemme luo viikonlopuksi? :O Musta itsestäni tuntuu että jaksan vielä lähteä mutta äitini kauhisteli että kuinka vielä uskallan..? Viikkoja siis silloin 36+2..

Ankkamuki & neiti 35+2:heart:
 
Komppaan kyllä bubbelia siinä että tunteisiin on jokaisella oikeus. Mulla siis samalla tavalla 12 tunnin pinnistelyn jälkeen synnytys päätyi avautumisen viimeisen sentin kohdalla kiirelliseen sektioon. Sektio meni onneks hyvin ja pojalla oli kaikki hyvin, mikä on tietysti pääasia, mutta kyllä siitä kurja maku jäi kun lääkärit kohteli mua kun jotain pikkukakaraa eikä ottanut pelkojani tosissaan:confused:
Mulle lääkäri vielä sanoi et jos tulee 4,5 kilonen vauva ensisynnyttäjällä niin hyvin tod.näk. päätyy sektioon. Ja silti antoi vaan vauvan kasvaa...Onneksi synnytyksessä oli eri lääkäri, joka oli kyllä sit aivan ihana ja empaattinen koko synnytyksen ajan. Ja kätilöistä Lohjalla on mulla positiiviset kokemukset :)
No mutta, tiistaita odotellessa...

Kivunlievityksestä mun piti vielä kommentoida et mulla ainakin aina supistaessa autto tosi hyvin ku mies hiero mun alaselkää kätilön neuvomasta kohdasta. Ja samalla mä nojasin kumarassa sänkyä vasten. Siis tiettyyn pisteeseen asti auttoi, ei enää loppuvaiheessa :D

Nipsuliina ja Sindi:heart: 36+4
 

Yhteistyössä