Lokakuun lapset 2013 <3 *helmikuussa*

Täällä on niin ihanan paljon iloisia uutisia! Pitkään yrittäneitä joilla viimein on tärpänny! :heart: onnea etenkin teille ja tervetuloa joukkoomme potemaan raskausoireita! :D

Mutta sitten...Hassel :hug: miten surullista! Otan osaa jos nyt se pahin on käynyt. Voimia!

äiti88:n terveystilanne kuulosti hurjalta, mutta onneksi olet nyt paranemassa! :heart:

Paljon mitä pitäisi kommentoida, mutta tällä puhelimella ei jaksa näpytellä...kotona en iltaisin töiden jlkn jaksa mennä koneelle...koska oksettaa ja väsyttää :( ja unohdin tänään eväät kotiin, jeejee...katsotaan kuinka pahan olon saan aikaan..tämä kauhea yskkin jatkunut jo yli viikon, oon niin kyllästynyt siihen, meinaan aina oksentaa kun tulee kova yskäkohtaus.

Hopeakissa sulla on ihana blogi :) oon käynyt sitä lueskelemassa. Pitkään teilläkin on kahta viivaa odotettu, nyt olette ne ansaitusti saaneet :heart:

Ainiin ja fb-ryhmään tulen mielellään, yritän ehtiä koneelle joku ilta..olis jo perjantai!
 
Tervetuloa taas uusille!

Eilen työmatkalla onnistuin nyrjäyttämänä nilkkani jäisellä tiellä. Pieni venähdys, mutta osaa sitten särkeä oikein kunnolla. Eli ei muuta kuin parasetamolia nassuun. Hieman jännittää, että mikä narkkari tuosta vaavista tulee, kun nyt joudun syömään kipulääkkeitä ja juuri hedelmöittymisen jälkeen kävin viisureiden poistossa, jonka jälkeen tuli syötyä ibuprofeenia reippaastikin. Ja jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin kesä- heinäkuussa alkaa niin kovat liitoskivut, että en ilman särkylääkettä pysty nukkumaan.

Vähän on nyt omanapaista, kommentoin sitten myöhemmin paremmin.

clearbrook ja osku 6+2
 
Kiitoksia kaikille onnitteluista! =) Onnea teille kaikille ihanille myös uudesta tulokkaasta :heart:

Sellanen kysymys, että kuinka moni syö täällä foolihappoa? Tilasin juuri netistä niitä. Luin eilen kauhukseni kaikkia kehityshäiriöitä mitä voi tulla sikiölle foolihapon puutteesta. Olenko vainoharhainen? :ashamed:

Olen ollut kerran ennen raskaana (se meni kesken rv 11, siitä nyt aikaa yli 2 vuotta..), minulla oli kamalat pahoinvoinnit, tissit kivut, heikotus yms kaikki pahimmat oireet tyyliin.... mutta nyt minulla on hyvä olo! Kauhea nälkä koko aika, ja ei ole vielä ainakaan *koputtaa puuta* mitään pahoinvointeja. Toki ollaan niin alussa ettei kannata sanoa mtä vielä. Ainoat oireeni ovat pieniä ajoittaisia selkäkipuja (ah tänään onneksi hieroja <3 ), jäätävät ilmavaivat :D ja jatkuva pissaaminen.... Ihan erilainen mielestäni..

Hassel Voimahalit!!!!! :hug:
 
Laala, juuri näin :ashamed: Onneksi se mies oli vasta astumassa tielle niin ehti pompata takaisin. En tiedä, on jotenkin niin sellainen "sisäänpäin kääntynyt" olo, en oikeastaan ajattele tätä raskautta mutta kuitenkin se koko ajan on mielessä. Äh, en osaa selittää... Mutta siitä kai tämä hajamielisyyskin. Onneksi ei tänään mitään pakollisia menoja, joten pysytään kotosalla aiheuttamasta suurempia hämminkejä... Ja töihin olen palaamassa keväämmällä, huhtikuussa todennäköisesti (kunhan kutsu käy =) ). Viime vuonna tein myös pätkän ja nyt talven lasten kanssa kotona.

Niin mitäs... Täältä kanssa kaikille uusille tervetuloa mukaan! Ja vaikka tuo fb ryhmäkin on nyt pystyssä, niin toivottavasti täälläkin keskustelut pysyy yllä. :)

Täällä kans oireet vaihtelee päivittäin. Eilen ja tänään ei ole vielä tuntunut noita kohdun nippailuja eikä myöskään ole ollut etomista. Vähän tuolla tuo yksi tekemätön testi polttelee. Vois sen oikeastaan tehdä ihan vaikka päiväpissasta. :)

Mut ei nyt enempiä vaan ulos!
 
  • Tykkää
Reactions: LukLu ja mymmeli87
Jess..onnistuihan se..ainut että värit eivät onnistuneet ..siinä jotain häikkää, no kun opin niin saan nuo tiedot ilmoitettua :D

Esikoiseni on 10v. ..joten tuntuu että kaikki on taas aivan uutta, eikä muista mitään. Varhaisultraan olen menossa 18.2. Rinnat ovat olleet arat ja turvotusta löytyy..huhhei :)
 
Laala Joo, joillanhan on hyvinkin erilaisia raskaustuntemuksia. Itselläni ollu aika samanlaisia. Erona oli vaan kuopuksen kanssa kauheat pistot ja kivut loppuraskaudesta.. no poika tulikin ennen LA:ta..

Mymmeli87 Itse syön raskausajan monivitamiinia, missä on foolihappolisä. Muistahan kertoa hierojalle sitten, että olet raskaana =)

Tervetulo baibipupu joukkoon.. No en ihmettele, että tuntuu kun esikoista odottais jos esikoinen on jo 10v =) Kun muistan, että olin ihan pihalla kuopusta odottaessa, vaikka esikoisesta ei nyt ollut kun se 1v 1kk =)
 
Kyllä tämä raskaus tuntuu ihmeelliseltä ja jännittävältä vaikka onkin neljäs jo tulossa :). Joka kerta pitää lukea kaikki ohjeet ja tiedot läpi ja päivittää muistia, samaten selailla raskauskiekot sun muut sivut. On se joka kerta yhtä mukavaa=).

Hassel, pidetään peukkuja että kyseessä olisikin kaksosraskaus joista toinen mennyt kesken. Sinuna menisin kyllä ultraan jotta saisi mielenrauhan.

Uusille odottajille tervetuloa mukaan!

Mullakin oireet vaihtelevat vähän. Joinakin päivinä tuntuu nippailua ja jomotusta mahassa, ja toisina ei. Välillä on rinnat arat, varsinkin kun riisuu liivit, ja välillä vähemmän. Nälkä on koko ajan ja vessassa saa ravata tiuhaan tahtiin vaikken kovin paljon päivän aikana edes juo. Se aineenvaihdunta on vaan vilkastunut hormonien myötä. Väsymystä löytyy myös, varsinkin iltapäivällä ja alkuillasta. Tietysti asiaan vaikuttaa myös se, että kuopus herättää aika usein vielä öisin kun sattuu heräämään syystä tai toisesta. Sit meillä on vielä yks kissa joka haluaa öisin ulos ja herään siihen meteliin. Onneks huomenna on perjantain niin ehkä viikonloppuna sais nukuttua vähän kauemmin =).
 
  • Tykkää
Reactions: LukLu
Mymmeli mä tuolla aikasemmin kirjotin esimerkin ns. fioolihapon puutteesta mikä siskolla ilmeisestikkn oli eli vauvalla ei ollu kehittyny aivot joten joutui synnyttämään joskus viikoilla 25, joten yksi enkelivauva meidän perheessä :(. Monivitamiinissa mitä syön nii on foolihappoa, taitaa olla kaikissa monivitamiineissä?

Tervetuloa beibipupu :)

Laala kyllä nuilla viikoilla jo syke näkyy :heart:

Mua kyllä jännittää kovin se varhaisultra. Mulla ei mitään kummempia raskaustuntemuksia ole, niinku mahassa. Tissit nyt on ihan sika kipeet ja 24/7 pidettävä rintsikat :(. Mutta muuten ei oo yhtään sellanen olo, että olis raskaana :D
 
Jösses mikä määrä tekstiä tullu! :popcorn:

Mulla kans ajatus harhailee niinkuin helmikoolla, oli hirmu hauskaa olla eilen tentissä kun olo oli ihan evvk ja sit ajatus harhaili ihan muualla...

Mä taidan tänään soittaa neuvolaan ja varata sen oman neuvolan jo. Mun piti oottaa ensviikkoon kun on tytön 2-vee neuvola. Ai että mä oon kade teille joka pääsette VUaan.. :heart:

Ja joku kyseli niistä paimennushommista; ei oo metsähallituksen hommia, vaan meen ihan omia paimenia treenaan ja sit omia kasvatteja vien opetettaviksi. Mulla on siis 4 paimenta kotona.

Ihana kun tänne on tosiaan monet pitkään yrittäneet päässeet :heart: mikäs hasselilla in tilanne? :hug: Toivotaan että selviät säikähdyksellä.

Mulla ilmaantui eilen pistävä kipu 5cm navasta viistosti ylös vasemmalle. Muistan saman oireen tulleen toiseta lapsesta ja on niin ärsyttävää. :D tuntuu siltä niinku joku työntäis sormella siihen koko ajan...

No joo, nyt taas alkaa muksut kimpoilla seinille niin jospä lähtis ulos ja kauppanniiden kanssa. Jaksamisia kaikille :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: LukLu
Raskausaikana muistaakseeni pitäis saada se 400 mikrogrammaa päivässä, eli normivitskuissa on vaan 100. Eli foolihappoilsä on hyvä jos normi vitskuja syö. Mulla on nyt normi monivita ja foolihappo, ihan vaansen aikaa et saan ne foolihapot syötyä, sit siirryn raskausajan vitskuihin joissa on foolihappoa 400 mikrogrammaa ja mulle tervetullut rautalisä.
 
  • Tykkää
Reactions: mymmeli87
Fossiili Huomasin äsken et tolla poremultivitassa on foolihappoa, eli periaatteessa oon tilannut ihan turhaan erikseen vielä.. Luin netistä, et raskaana olevien naisten kuuluis saada 400mikrog vuorokaudessa. Tosta multivitasta tulee 300mikrog. Varmaan loput tulee sitten ruuasta.... Syön ainakin paljon salaatteja/hedelmiä... :)
 
laala Kyllähän se sydän siellä jo jumpsuttaa =) Ihanaa.. Mua kauheesti myös himottais, mutta talous ei nyt vaan anna periksi =(

Misu78 Ihan samoilla linjoilla.. heh, kaikki sivut pitää kahlata, lukea raskaus viikko viikolta, ja ei riitä, että sen kuluvan viikon ratsaa vaan varmuudelta ratsaa jo tulevat kolme viikkoa :LOL:

Mymmelille vielä tosta foolihaposta, että juu, on tärkeetä, mutta itse en esim esikoisen kanssa syönyt ollenkaan vitamiineja ja kuopuksenkin kanssa vasta alottelin joskus kolmannella kuulla, nyt oon syöny edellisestä imetysajasta jääneitä pois, joten satun nyt niitä syömään. Se ei siis TODELLAKAAN tarkota, että tulee vaurioitunut sikiö / vauva jos foolihappo on vähemmällä.. Fossiilin kertoma kokemus siskostaan, on hyvin harvinainen! Yleensä puutteet kehityksessä huomataan jo np-ultrassa ja viimeistään rakenneultrassa vk 20 paikkeilla.. joten älä stressaa sitä! tässä tapauksessa on varmasti ollut jotain muutakin taustalla...

Täällä tosimonella on tissivaivoja, mulla ei oo MITÄÄn tuntemuksia rinnoissa.. Outoa.. Toki sattuu kun poika potkii rinnoille vaipan vaihdossa, mut se nyt sattuis varmaan muutenkin :| Hyvin vähäoireinen tunnun olevan muutenkin, hiukan jotain oloja, muuten ok.. Nii tai no väsyttää iltasin, eilenkin olin jo 20.15 valmis nukkuun :LOL:

Mulla ainakin on toi 400mg:tä tossa monivitamiinissa foolihappoa, mutta sanoo myös, että on 200%:nen annos vuorokautiseen tarpeeseen.. No tarkottaako sitten normaaliin tilaan verrattuna, vai raskausaikaan.. en tiedä, mutta 400 yksikköä vetelen päivittäin =)

Maana-mamma onko niissä sun normi vitoissa myös A:ta? Sitä ei vissiin suositella alkuraskaudesta..
 
  • Tykkää
Reactions: mymmeli87
LukLu on niissä 45% suositellusta päiväannoksesta, eli alle puolet ja mä en oo niin nipo näiden kanssa. ;) Mä en jaksa uskoa että aiheutuu mitään jos mä 2 ekaa viikkoa syön vitamiinia jossa on suhteessa noin pieni määrä A-vitamiinia ja sitten siirryn vitskuun ilman A-vitamiinia. Mä vetoan aina että on niitä ennenkin terveitä lapsia syntyny eikä ollu A-vitamiineista ja muista tietoakaan, saati kun miettii mitä ihmiset saattaa vetää koko raskauden ajan (huumeet, viina, rööki). Ja mulle on jopa kauhisteltu että miten mä voin juoda Fantaa raskaanaolessani kun siinä on E-aineita :) Eli mä oon nyt se toisen ääripään höllääjä näissä hommissa. ;)

Muoks: öö tuliks tästä nyt se kuva et mä vedän viinaa röökiä ja huumeita raskaana ollessa? :LOL: No ihan for the record en vedä mitään noista ja ei-raskaanakin vaan alkomahoolijuomia rajoitetusti.:popcorn:
 
Viimeksi muokattu:
Maana-mamma Juu samoilla linjoilla oon sun kanssa ;) ei oteta liian vakavasti, mutta onhan se toki niinkin, että maailma muuttuu ja elintarvikkeet yms muuttuu.. ei ennen ollut vitamiinilisiä ollenkaan!! Mutta ei ollut raaka-aineissakaan niin paljon lisäaineita, jos ollenkaan.. eli ihan eri maailmoissa eletään ennen ja nykyään.. Tätä oon mm. omalle äidille yrittäny selventää kun kummastelee näitä raskausajan rajoitteita ja kommenttina tulee "ei teidän aikaan ollut sitä ja tätä.." nii no maailma viisastuu ja muuttuu. mitä ennen ei ollut nyt on ja tiedetään.. Enkä sanonu tota A-vitamiinia sillä että moittisin, en missään nimessä!! Vaan lähinnä vaan huomiona, kun mulle itselle siitä sanottiin apteekissa kun kysyin voinko vetää normivitamiinia raskausajan sijaan.. No ajattelin, että vedän ne vitskut sitten kun on niiden aika :)

Sitä oon kanssa miettiny, että miten "epäoikeudenmukainen" tää elämä joskus on kun just joku narkkis saa "vahinko vauva" ja ei pysty huolehtimaan siitä kunnolla ja sit on niitä ketkä on/olis maailman parhaita äitejä aj isiä ja niille ei vaan vauvaa tule.. No elämä ei ole aina oikeudenmukasta ja kaipa kailella on sitten jonkinlainen tarkotus.. vaikee vaan ymmärtää mikä tarkotus sillä on, että just joku narkkis saa vauvan :( Varsinkin jos ei siitä itse ota opikseen ja lähde kuntoutumaan vaan jatkaa samaa rataa..
 
Luklu tk:ssa ei oo ultraa. Yksityiselle en viitti maksaa toistasataa euroo "tyhjästä".

Kiitos tosiaan tsempeistä ja peukuista. Käyn ehkä vielä jonkun kerran teitä kuikkimassa, mutta nyt saa mut pudottaa pois listalta. Kivut on pahemmat kuin kuukautisissa ja vuoto on jo samanlaista kuin menkkojen ekana päivänä. Tämä raskautuminenkin kun on ihan tilastotiedettä ja jonkun on aina pois pudottava niin parempi, että minä ja tässä vaiheessa ja te varsinkin ekaa odottavat ja pitkään yrittäneet saatte pitää omanne kyydissä loppuun asti :heart: .

Sen verran otan "ilon irti" tästä, että tein syntiä ja ostin laskiaispullan itselleni lohdukkeeksi ja ehkä jopa viikonloppuna otan lasin punaviiniä ;) . Tekee verelle hyvää!

Voikaahan pahoin ;)

Hassel ja kohti uusia tuulia
 
Voi harmi, Hassel. :hug:


Ääh, taas on tissikipu ihan poissa, ja kun se lähinnä on se ainoa huomattava oire, niin ahistaa.... (tai siis jos hypin tai painelen, niin kyllähän ne vähän sattuu, mutta ei ollenkaan niin tuskaisasti kuin esim eilen illalla...) Mutta muistan kyllä esikoisen odotuksesta, että ne alun vähäiset oireetkin silloin tuli ja meni ja joka kerta ahdisti, kun oli vähäoireisempi päivä, tai edes vähäoireisempi HETKI päivästä... huoh. :kieh: Sitten ne varsinaiset oireet tuli vasta myöhemmin, pahoinvoinnit ja liitoskivut...
 
Viimeksi muokattu:
Voi ei Hassel, kovasti voimia ja heti vaan uuteen yritykseen. Ei sitä kyllä haluais että kukaan tippuu joukosta pois missään vaiheessa :heart:

Mä oon tämän päivän ollu ihan vaan kotosalla, pikkasen meinaa olla kuumetta. Oon vaan katellu vanhoja talletuksia boxilta ja tietty surffaillu 2+ ja fb:n välillä :D
 
Viimeksi muokattu:
Heippa :wave: Uskallankohan työntää nokkani jo tänne...

Tänään saatu hailakka plussa, kp 98, dpo 9 :heart: Läheisille kerron vasta kun saan vahvempaa viivaa, mutta ikinä en ole testeihin punaväriä saanut ilman hyvää syytä :)
Minulle tämä on neljäs ja viimeinen lapsi, ennestään 2 tyttöä ( vm- 06, vm-08) ja yksi poika ( vm-11). Katsoin VAU:n laskurista, että LA olisi 22.10 ( oma syntymäpäiväni on 24.10 ) :heart: Odottelen varmaan ensi viikkoon ja soittelen sitten neuvolaan iloiset uutiset :)

Muoks: synnytyssairaala on PHKS ja ikää 30v. :)

kääkkis ja ??? :)

MUOKS: Tarkistin uudelleen tuon LA:n ja olisikin 21.10 :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä