Lokakuun lapset 2013 <3 *maaliskuussa*

Moi
Tänään oli ensimmäinen neuvola. Samat jorinat ja kysymykset kuin viimeksikin :S Ja audit-testi myös. NP-ultra on 10.4. Täällä ei ole tapana pissanäytettä antaa vielä ekalla neuvola kerralla.

Viikonloppu on esikoisen kanssa kärvistelty flunssassa :( Kuumettakin oli vähän. Mulle nousi rintaan ja selkään nokkosihottumaa (viimeksi näin paljon synnytyksen jälkeen) ja se alkoi kutista eilen ihan hillittömästi. Oli pakko mennä suihkuun, että helpottais. Sama tänä aamuna. Onneks ei ihan koko ajan kutita.
Huono olo on edelleen. Aamusin pitää ylkkäillä vaikkei ruokaa mahassa olekaan, ihan kun pitäisi kääntää mahalaukku oikein päin. Iltaisin tulee toinen pahoinvointiaalto, onneks niistä useimmiten selvinnyt ilman yökkäilyjä. Ruoka ei oo hirveemmin maistunu flunssan takia.

Kairi ja edelleen nimetön 8+1
 
Terve taasen.

Niin se viikonloppu mennä pölähti taas! No onneks on aika "voimainen" olo näin viikon alkuun :D
Mulle tuli ultratietoja, eli NP olis 25.3 ja rakenne 21.5, sit lisäksi on vielä NL 5.4

Oloissa ei ole muutoksia, ei oikeestaan mitään tuntemuksia. Joskus harvoin jotain nipistystä, mutta muuten oikein hyvävoipanen.. Heikko-olo iskee jos ei syö. Elohiiri vaivaa oikeessa silmässä todella paljon.

Elsanen tervetuloa joukkoon!

Lokakuinen no meillä on juurikin tuollanen aikataulu kun Espoossa. Meillä on vaan tossa 14–16 Terveydenhoitaja (lääkäri tarvittaessa) Niin nimenomaan lääkärikäynti, sit on siis ultrat ja seuraava neuvola vasta kun kelaviikot täynnä, eli 22 jälkeen. Espoossa siis vielä hiukan vähemmän käyntejä, meillä se alkuraskauden lääkäri on enemmän.

Fossiili ne bolakorut on aika ihania, mulla jokaiselle lapslle mies on ostanu mulle korun ja säästänkin korut sitten kullekin lapselle ja annan aikanaa =) Ne on tosi kivat muistot ja kauniita pitää myös! ja musta ne kyllä on toiminutkin imetyksen ims aikana, varsinkin sillon ekojen viikkojen aikana kun vielä tutustutaan.

Kenguru ja nouna :hug:

Jatkan myöhemmin.. nyt täytyy saada esikon jäätelö napaan, tai oin koirakin jäätelössä :LOL:
 
Voi ettäkun mulle on vaikeeta toi neuvolaan soittaminen
Tänään tuijottelin kelloa koko soittotunnin ajan ja laskin, että näin ja näin paljon aikaa vielä soittaa.. Ja nyt se sitten on ohi.
Mut jospa huomenna :ashamed:

Mullakin on takana keskeytynyt keskenmeno reilu vuosi sitten. Pienen sydän oli pysähtynyt juuri näinä päivinä, missä tämä raskaus nyt on. Masukin tilanne selvisi vasta viikkoja myöhemmin :/
Ehkä tuo vielä kummittelee mielessä sen verran, että en "toimi" tän raskauden eteen, paitsi syömällä foolihappoa

Nyt tosin mulla on ihan erilainen fiilis tästä raskaudesta. Viimeksi vaan jokin sisällä tiesi, enkä pystynyt iloitsemaan missään vaiheessa

Väsyttää.. Taidan sulkea silmät hetkeksi, taaperoinenkin on unilla :)

Minkäikäisiä sisaruksia teillä on, milloin aiotte kertoa raskaudesta?

Pottusäkki ja :heart: 6+1
 
LukLu Mulla oli esikoista odottaessa elohiiri usein silmässä. Sitä ennen oli varmaan 15v ettei ollut yhtään kertaa. Mulla ne laskettiin jonkinsortin migreeniksi.

Ainiin oli mukavaa kun neuvolasta sai mukaan uusimman Vauva lehden. Toisinaan niillä on läjä
josta saa ottaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylihuomenna neuvola! Sen myötä tämä raskaus tulee jotenkin enemmän todelliseksi kun saa sen äippäkortin mihin tulee LA ja kaikki tiedot :). Ja pääsee töistä pois vähäksi aikaa ihan "luvalla"!

Mulla on hyvä olo, mutta nälkä koko ajan! Lounaasta kaksi tuntia ja nyt jo piti ottaa omena kun iski nälkä. Siis aivan mahdotonta! Tulee syötyä välillä mitä sattuu nälkään ja siitähän se paino sit nousee...

Mulla oli yöllä ja tänä aamuna taas repäisykipua. Tuntui eniten kun oli rakko täynnä ja sit helpotti kun kävi vessassa.

Meidän lapset ovat 2, 5 ja 7. Kaksi vanhempaa ehtii täyttää vuosia ennen LA. Emme ole vielä kertoneet lapsille maha-asukista. En tiedä milloin kerromme. Kai sitten kun olemme valmiita kertomaan kaikille muillekin, koska tiedän että 5-vuotias möläyttää kaikille tutuille ja tuntemattomille kun saa tietää :D.

PottuSäkki Mulla oli vähän sama homma kun piti soittaa neuvolaan. Ajattelin aina että "huomenna sitten, kyllä mä ehdin". Sit kun vihdoin tartuin puhelimeen en saanut "tätiä" kiinni, eikä seuraavalla, eikä seuraavalla kerralla! Piti siis soittaa 4 kertaa ennen kuin sain hänet langan päähän! Arvaa sitä jännitystä joka kerta :LOL:

Misu78, rv 8+3
 
No nii.. jatketaan..

Mulla on nyt joku tosi outo tila taas.. tein tossa nakkikeiton lounaaksi ja söin ihan normi ison lautasellisen, olin ihan ähky. Hetken kuluttua teki mieli ottaa lisää.. Otin. No kohta teki taas jo mieli nakkikeittoa, maistuu NIIN hyvälle. Oon tässä nyt kauhonu nakkikeittoa lusikalla suoraan kattilasta lusikan sillon toisen tällön.. Tää on oikeesti tosi outoa ja snadi friikki olo itellä kun käy ryystää kattilasta suoraan.. Jääköhän tota miehelle evääks huomiseksi ollenkaan :LOL:

Luna85 Ne on ne hormoonit, ne hormoonit =) Kyllä mullakin tentattiin alkoholi tottumuksia yms.. se kuuluu vaan niiden hommaan =) Ja toi laskettuaika tarkentuu sulla sit jos paljon heittää niin np-ultrassa, jos heittää about viikolla laskurin mukaan tehdystä.. Onks teillä muita neuvola tätsyjä? Voithan sä pyytää vaihtaa?

Täällä samat napit, kun monella muulla. Multitabs raskaus ja imetysajan monivita

Salmiakki13 tervetuoa mukaan!

Suvitar89 Noi kipuilut oin ihan normaaleja, liitos, venymis ja liikekipuja. No worries!

Zoelle sama homma, eli vatsa on jo todella iso. Meille siis se kolmonen tulossa..

Pottusäkki Mä meinasin kertoa vasta joskus muutaman viikon kuluttua aikasintaan. Isoin sisarus on vielä niin pieni, ettei ymmärrä mahan koostakaan vielä mitään. Sitten joskus kevään mittaan kun tuntuu oikealle hetkelle =) Ja sanotaan, että odottavan aika on pitkä,. niin saati sitten vajaa kolme vuotiaan..

Mulla viikot kans poksu viikonloppuna ja nyt olis jo 9+1.. hurjaa.. Tasan kolme viikkoa enää ultraankaan =)
 
heh.. joo, on tää oikeesti outoa. En normaalisti ole niin intona makkararuokiin, mut nyt tuntuu kyllä maistuvan. laitoin annoksen miehelle evääks ja vetäsin loput naamariin! :LOL: Nyt ei oo houkuttelemassa hellalla enää.. No kohtahan tässä saa taas laittaa jotain murkinaa kun on jo iltaruoan aika.. Edelleen sitä 20kg:tä odotellessa :ashamed:
 
Miten muilla hajuaistit on herkistyneet? Tuntuu että kaikki ruoka mikä lämmitetään, niin haisee pahalle. Kahteen viikkoon en ole pystynyt tekemään ruokaa mutta jos minulle tuodaan vaikka grillihampurilainen niin sitä voi vähän syödä?! Tosi huonolla ruualla mennään, kun nyt alkanut leivänsyöntikin tökkimään. Hyviä vinkkejä hajuttomasta ruuanlaitosta otetaan siis vastaan :)

Onko muilla koiria perheessä? Miten lemmikit ottivat vastaan tulokkaan (jos siis lapsia teillä jo ennestään...) Entäs miten muilla esikoista odottavilla, onko lemmikkejä?
 
Eka neuvola takana päin. Miltei 2 tunnin istunto tosiaan, joten terkkarilla ei ollut kiirettä lainkaan. Ensimmäinen lapsi kyseessä, niin toisaalta tuntui ihan kivalta, että tällä tavalla huolehditaan jo ensimmäisestä treffeistä lähtien.

Tosiaan eka neuvola oli tänään 4.3 ja nt-ultra varattu 8.4. Jännää :)

Parin viikon päästä pääsisinkin jo labraan verikokeisiin ja pissaamaan purkkiin sekä kotona ennen sinne lähtöä ja siellä paikan päällä. Vähän ihmetyttää, että miksei yksi näyte riitä, mutta minkäs teet. Tehdään niin kuin vaaditaan.

Lapanen ja Nöyhtä 7+4
 
Marlin Noi on hiukan muuttunu kyllä.. nyt esim se verikoe pitää ottaa jo aikasemmin ja ultra-aika musta just piteni..

Lisa Maria Juu on todellakin!! Kiva pestä pientä kakkapyllyä ja miehen kaljat YÄK! :x
Meillä on kaksi koiraa ja hyvin ovat ottaneet lapset perheeseen. Vanhempi koira oli jo ennen kun aloin esikoista odottamaan ja kun koira oli ollu sellanen vauvan korvike aloitettiin jo hyvissä ajoin muutostyöt perheessä. Eli koiran pedin paikkaa muutettiin ja ei saanut enää olla sängyssä/sohvilla jne. Koira siis siirtyi koiraksi koiran paikalle ja vauva sai arvoisensa kohtelun. Koirat on ollet hyvin suojelevia mm. vaunuista ja kun vauva itki niin koira oli todellakin ensimmäisenä paikalla katsomassa mikä on hätänä.. Kovasti nyt leikkivät yhdessä kun esikoinen 2v ja 7kk, vähän pitää yrittää esikkoa hillitä otteissa, mutta on annettu kyllä ihan kunnolla käsitelläkin koiria, että tottuvat lasten käsittelyyn ja otteisiin, mutta rajansa toki kaikella! Tällä hetkellä yritetään opettaa esikoiselle, että koirilla on oma peti minne ei saa mennä häiritsemään koiria ollenkaan, niin myös koirat sais itselleen jonkin rauhallisen sopen mihin rauhottua kun siltä tuntuu, muutenhan nuo joutuu olemaan 24/7 kuormajuhtina :LOL: Kaksi pienirotuista koiraa on siis kyseessä.
 
Lisa MariaMeillä on kaksi koiraa jotka ovat molemmat tosi kilttejä. Nuorempi koira on vasta 1 vuotias ja vähän "pomppiva" vielä. Vanhin koiramme oli meillä jo kun esikoinen syntyi ja se on aina ollut tosi hyvä lasten kanssa, varovainen eikä ole tullut liian lähelle vauvoja, muuta kuin nuolaisemaan salaa :D.
Kissat välttävät lapsia niin pitkälle kuin mahdollista, joskin kuopus pääsee niitä "halaamaan" välillä. Jos kuopus on liian raju, kissa kyllä rimpuilee itsensä irti.

Voin siis sanoa että lapset ja eläimet käyvät hyvin yhteen, kunhan eläimet tietävät paikkansa. Koirille pitää opettaa mikä on sallittua ja mikä ei, ja myös kissoille ettei niillä ole asiaa vauvan sänkyyn tai vaunuihin (joskin menevät salaa nukkumaan niihin...). Meillä on onneksi sellaisia koiria joihin luotan etteivät pure lapsia. Jos mulla olisi vähänkin epäileväinen olo en päästäisi koiria lähelle lapsia. Mainittakoon vielä että meidän koirat ovat ns. ulkorotuja jotka viettävät suurimman osan ajasta ulkona. Mökillä ollessamme juoksevat irti ja silloinkin osaavat käyttäytyä kunnolla lapsia kohtaan.
 
Hajuaistista vielä. Mua etoo tietyt hajut ja varsinkin aamuisin. Kaljan haju on tosi ällöttävä ja niin myös lihan haju raakana.

Onko muilla outo maku suussa? Mulla on välillä sellainen tosi ällöttävä maku suussa, vähän kuin lievä oksennuksen maku. En tiedä mistä tulee, ehkä noista Multi tabseista.Yäk! Ennen kuin plussasin mulla oli metallin maku suussa, mutta ei enää.
 
  • Tykkää
Reactions: LukLu
Meillä kaksi isokokoista alkukantaista pystykorvaa, joista toinen ei siedä lapsia ja toinen on vähän liiankin rakastava lapsia kohtaan. Toitteko synnytyslaitokselta vauvan tuoksua kotiin ennen kuin kotiuduitte? Jos kaikki menee hyvin ja vauva syntyy syksyllä, niin paljon töitä tulee olemaan koirien kanssa, varsinkin tuon vanhemman kärttynartun kanssa :whistle:
 
Täällä kans jännätään, miten koirat ottaa uuden tulokkaan vastaan..meillä on 2 alle 3kg tessukkaa, chihu ja toy. Ne ei oo juuri pikkulapsia nähneet, kun ei semmoisia läheltä löydy, mutta toinen tuntuu pelkäävän kaikkia lapsia..häntä koipien välissä luikkii seiniä pitkin pakoon ja saattaa mennessään vähä uhkua..saapi nähdä, miten käy :) no, onneksi saavat pikkuhiljaa tottua lapseen, ku ei se heti oo niitä syliin repimässä ;)

LukLu: täällä todettu sama "makkarahimo"..hirveen nälkäsenä ja etovana kirmasin kotiin, jotta saisin ruisleipää ja sen päälle lauantaimakkaraa. Tässäkin se makkara oli the thing ;)

En tiä, mä jotenki stressaan hirveesti tällä hetkellä työjuttuja...itseasiassa tänään päättyi mun 4kk:n koeaika ja vakkartina ollaan nyt, jes! Jotrenki vaan nolottaa hirmusti, et mä saan nyt heti sitte olla kertomas näitä vauvakuulumisia ja jään pois..nolottaa, vaikka vauvaa oltiinki yritetty jo kauan ennen ku työtä edes etsin..nolottaa vaan, vaikka tiän, et on täysin turhaa ja typerää aatella noin :ashamed: stressaan näitä juttuja ihan liikaa, viime yönä en saanu juuri nukuttua, max tunnin, kun stressailin ja murehdin asioita, vaikken sitä myöntänytkää miehelle...nyt vaan ootan np-ultraa, et vois kertoo töissä ja sitte saattais olla jo parempi fiilis, kun sais tän taakan pois harteilta.

MarlinMullakin np vasta 12+6 ja tuntuu et siihen on ikuisuus!!!kortilla on näköjään ajat. Tällä viikolla pitäis käydä labrassa ja viedä pissinäytteet..hankalaa vaan ku ei oikein pystyis oleen mikää aamu poissa töistä ku on potilaat buukattuina jo...

Vilijonkka + nöpö 10+3
 
Ultrassa käyty, kohdussa oli pieni hematooma joka vuotaa siitä siis johtuu tiputtelu. Mutta mutta, raskaus on alkanut oikeessa paikassa mutta joko viikkoja onkin vasta 5+? tai sit on tuulimuna. Uuden ajan sain 11.3. että katotaan onko mitään tapahtunut.
 
Meillä on kaksi narttukoiraa, joista vanhempi on lapinkoira ja nuorempi samojedi. Lapinkoira oli n. 3 vuotias kun nuorin syntyi ja annoimme koiran haisella vauvaa heti kun tulimme kotiin synnäriltä. Tosi varovainen oli. Välillä kävi salaa nuolemassa kun sitterissä oli :). Nuorempi koira ei ole nähnyt vauvoja, joskin kuopus oli melko pieni kun otimme sen. Viemme varmasti vauvan näytille molemmille koirille sitten kun on se aika.

Monesti koirat käyttätyvät eri lailla "omien lasten" kanssa kuin vieraiden, laumaeläimiä kun ovat. Voi siis olla että teidänkin koira sietää lapsenne paremmin Lisa Maria. Kannattais varmasti viedä synnäriltä joku vauvanvaate haisteltavaksi ja sitten näyttää vauva kun tulette kotiin.
 
Lisa Maria Itseasiassa joo, koira oli siskolla hoidossa ja vei mukanaan pikkupyyhkeen koiralle. kannattaa aloittaa tietyt muutostoimet jo nyt heti, jotteivat yhdistä muutoksia vauvaan, kuten onko tarve nukkumapiakkaa tms miettiä uudelleen?


Vilijonkka onnea vakkariduunista!!! Mahtava homma! Nyt voit sit heti huomenna kertoa raskaudesta :LOL:

Mulla np 12+1

nouna mitkä viikot sulla pitäs omien laskujen mukaan nyt olla?
 
Jatkan lukemista illemmalla eteenpäin, tässä välipäivitystä:

nouna mulla edellisessä raskaudessa oli sitkeitä monen päivän migreenejä. Heti alussa tai lähellä loppua kahvi saattoi auttaa (olin muuten juomatta) ja kylmäpakkaus helpotti jyskyttävää puolta päätä. Panadolia vedin aika rohkeetkin annokset, panacodiakin oli jemmassa, jota olisin voinut ottaa kahdella ekalla raskauskolmanneksella, mutta arvelutti sen verran, että jätin ottamatta. Monta päivää meni täysin ohi, kun migreeni saapui. :(

Täällä on pojalle hommattu "isoveli"-paita, joka päällä mennään to kyläilemään ensin veljeni perheeseen ja sitten vanhempieni luona (on sopivasti isäni tasavitoset synttärit) ;)

Fb:n puolella jo hehkutin, että lukekaa kaikki silmiä avaava
Pamela Druckermanin "Kuinka kasvattaa bébé - vanhemmuus Pariisin tyyliin
"Amerikkalaiskirjoittaja kuvaa ranskalaista ´hyvien pienten nukkujien, herkuttelijoiden ja rentojen vanhempien yhteisöä´ mukaansatempaavalla tyylillä. Hän paljastaa nasevasti ranskalaisen ja oman amerikkalaisen kasvatustapansa väliset huomattavat erot - niin hyvässä kuin pahassa"
Puhuin ystävän kanssa puhelimessa, kun hänellä oli parin kuukauden ikäinen tytär. Kysyin, miten heillä yöt menevät. Hän vastasi, että meillä nukutaan joka yö - et ole ilmeisesti lukenut bébéä? Teki vaikutuksen ja aion testata seuraavalla monia juttuja kirjasta ;)

Lokakuinen meillä on sama, että hieman toivon kaksosia, sillä ollaan sovittu nämä kaksi, mutta saisipa sen kolmannenkin ;)

Eka neuvola 22.3.

Hyvävointisena minä häntäpään poksuja poksahdan

6+0 POKS
 
Padmerine mulla on paha olo 24/7, oon oksentanu vain muutaman kerran, mutta koko ajan örkyttää ja välillä käyn vessassa yökkimässä. Mulla on vähän parempi olo aamusta, mutta mitä enemmän kello päivän mittaan etenee, sitä huonommaks mun olo muuttuu. Tänään pidättelin koko iltapäivän töissä oksennusta ettei työkaverit kuulis sitä vessan oven läpi. Töistä kun tulin tarhan kautta kotiin, niin ei se oksennus sitten enää tullutkaan, huono olo vain jatkuu ja illalla pitäis pystyä hierojalle menemään...
 

Yhteistyössä