~ Lokakuun lapsoset -15 ~ *Huhtikuu*

Heips!

facebookin ryhmään pääsee vielä, mut luultavasti muuan viikon sisään sulkeutuu.

Sokerirasituksessa kävin eilen, maanantaina tulokset...
Mulla yksi raskaus takana, jossa ruokavalio-hoito rd:hen, ja ei tehnyt pahaakaan! Siihen sokeriarvojen mittailuun tottuu ihan tosi nopsaan :) Herkkuja piti välttää, ja annoskoot/ruokaajat pitää kunnossa.

Vauva on toooosi rauhallinen tapaus... kuten jo nt-ultrassa todettiin ku nukku vaan :D
Muutamia kunnon potkuja iltaisin oon tuntenut, ihan navan kohdilla vatsan sivussa.

Pian on äitienpäivä, ja ajatuksissa omalle äidille vauvasta tuolloin kertoa :)

Munkkien paistoon! Kivaa lauantaita!
Suffeli & pirpana 16+5
 
Moikka täältäkin!

Mulla on päätä särkenyt yli viikon putkeen. Lisäks oon nukkunut huonosti. Onneksi nyt on pari viikkoa lomaa, jospa se taas tästä.

Liikkeistä: Te jotka jo tunnette niitä... Tuntuuko ihan päivittäin? Mä tunsin hyvin selkeästi tossa vielä hetki sitten, mutta nyt ei ole tuntunut pariin päivään. Yritän olla hermostumatta...

Ponnistamisesta oli puhetta. Mä oon testannut eri asentoja, mutta mulla paras on ollut puoli-istuva asento, jota niin paljon parjataan. :D Siinä on helpointa mulle ponnistaa. Nyt haaveilen vesisynnytyksestä, mutta saapa nähdä. Viimeksi menin Haikaranpesään vesisynnytys-toiveella, mutta kätilö ei sitten sitä osannut, joten se jäi.

Mä en varmaankaan mene sokerirasitukseen. Aiemmissa raskauksissa ei ole ollut ongelmaa ja nytkin raskauden alussa BMI oli 24 ja jotain, mutta ekassa neuvolassa sitten just ja just sen 25, joten katsottiin tän neuvolapainon mukaan ja sen mukaan pitäis mennä. Sanoin kuitenkin, että taidan skipata. Sen sijaan teen kotona verensokerin vuorokausiseurannan.

Tikru86 (toivottavasti muistan nimimerkin oikein), tervetuloa! Ihan "kiva" saada tänne toinenkin yksinodottaja, vaikka et ihan samalla lailla yksin olekaan. Ei mua itseäni tosiaan vaivaa olla yksin, mutta onhan tämä ihan erilainen tilanne kuin muilla, joilla iso osa odotusjutuista liittyy myös lapsen iskän tekemisiin/sanomisiin/osallistumisiin.

-Sofina 15+5
 
Liikkeistä:
Alkuun ei ihan päivittäin tuntunut, tai ainakaan hirveän selvästi. Nyt kyllä on ainakin pari viikkoa tuntunut päivittäin ja useasti päivässä ja eilen tuntui monta potkua navan alta kädelle. :)
Tosi yksilöllistä on miten tuntuu vielä tässä vaiheessa, täälläkin vauva varmasti melskaa ja potkii paljon enemmän mitä minä huomaan, mutta potkii välissä jonnekkin tuonne taakse kun kerta tilaa on vielä. :) Ja se istukan sijainti siihen päälle.

Ponnistusasento
Itse esikoisesta kokeilin muutamia, mutta puoliistuva oli minullekkin paras, tytöstä en edes lähtenyt kokeilemaan muita (en olisi edes ehtinyt kun tuli 5min päästä siitä kun aloin ponnistaa) kuin puoliistuvaa.
Jokaisella on se oma luonnollisimmalta tuntuva asento, kroppa onneksi kertoo senkin. :)

ON
Haha, meinasin eilen pihamammoille jäädä kiinni että olen raskaana. Tätä mahaa on tosiaan aika vaikea enään piilotella tai peittää, mutta onneksi meni läpi vielä se, että oli paksusti päällä takin alla ja olin juuri syönyt mahan muka ihan täyteen. :D
Ei tule kyllä kauaa toimimaan tämä, mutta haluaisin niin odottaa sitä rakenne ultraa, että tietää niiden rakenteidenkin olevan ok. :)

Ihanaiset liitoskipu oireet ovat tulleet jäädäkseen, onneksi häpyliitos on vielä ollut kipuilematta, mutta ristiselkä, lonkat ja nivuset ei kestä yhtään mitään reilumpaa rasitusta.
Eilen kannoin painavan repullisen kaupasta kotiin, josta mies kyllä suuttui minulle vähän. Ei ollut siis tarkoitus ostella mitään niin painavaa, mutta kun oli vaan kaikkea hyvää mitä piti ehottomasti ostaa. :D:popcorn: Selkä sitten olikin muusina ja nivusia poltteli.
Hippu on selvästi aktivoitunut liikkeissään ja minusta ne liikkeet eivät ole enään niin sätkymäisiä ja refleksinomaisia kuin ennen. :)

Eipäs täällä kummoisia, harmi että tänään sataa koko päivän, mutta ainakin se tietää vihreyttä kunhan taas aurinko paistaa. :)

Viipulainen ja Hippu 16+3
 
Sofina: Mä odotin esikoistani ihan yksin, sattuneista syistä. Tämä raskaus on nyt tavallaan uusi kokemus, kun on se toinen aikuinen mukana. Ekasta raskaudesta selvisin pitkälle ystävien tukemana. Yksinhuoltajaäitiys on myös ollut mielestäni helppoa. Taidan olla luonteeltani enemmän erakko, kun joskus kyllä häiritsee tuo miehen läsnäolo. Viihdyn hyvin itseksenikin ja olen piintynyt omiin tapoihini. Esikoinen on kyllä ollut helppo lapsi, mistä kiitän onneani. Olen ihan varma, että säkin pärjäät hienosti. :)

Flunssa iski päälle oikein ja kunnolla. Pari yötä on mennyt tosi huonosti, kun en saa tukkoiselta nenältä nukuttua. Puoli-istuva asento on huono, kun tuppaan aina menemään vatsa-kylkiasentoon. Vatsalla nukkuminen ei tunnu enää oikein hyvältä. Tähän asti on ollut nuo lihat pehmikkeenä ja pehmeä sänky. :) Tiistaina on se lääkärineuvola, joten kysyn sitä nenäsuihkeasiaa samalla.

Onko kellään tietoa, vaikuttaako flunssa siihen lapsivesinäytteen ottoon? En haluais taas odottaa viikkoja, jos tämä perhanan virus estää sen näytteen oton. :|

Marmosetti ja Pötkö 14+4
 
Heippa,
Perjantai aamu meni sokerirasituksessa istuessa ja läpi meni. Tosin uusi rasitus on sit puolen välin jälkeen, koska edellisessä raskaudessa oli insuliinit loppuajan käytössä.

Oireet. Väsymys ja järjetön nälkä alkaa väistyä, mutta huimaus on pahentunut. Sokerit oli siis kunnossa ja hemppa 128, joten alhaista verenpainetta se on oltava, kun ylösnoustessa tuolilta aina huippaa. Meillä on navetta ja eilenkin oli mielenkiintoista lypsää, ku aina kun sai koneen lehmälle ja nousi ylös kyykystä, niin silmissä musteni. Arg. Ärsyttävää, enkä ikinö ennen ole kärsinyt. Neuvolan neuvo oli, et suolasta syötävää lisätä ja juoda paljon vettä päivän mittaan. Kärsiikö kukaan muu huimauksesta? Tai onko jollakin alhainen verenpaine, mitä oireita siihen liittyy?

Synnytysasentoja olitte pohtineet. Minä olen ponnistanut ihan peruspuoli-istuvassa myös ja se on ihan hyvältä asennolta itselleni tuntunut.

Lääkärikäynnit neuvolassa. Täällä ei uudelleen synnyttäjillä, joilla ei mitään ihmeitä ole, eli ei raskauden ajan diabetesta tai myrkytysoireita tai aikaisia supistuksia, niin käsittääkseni ole kuin yksi lääkärikäynti ja se on n. viikolla 18, ennen oli viikolla 26, mutta jostain syystä on muuttunut ihan vasta. Lääkäri myös ultraa, joten käynti on lähellä rakenneultraa.

Minäkin laitoin sitä yv-viestiä äsken fb-ryhmään liittymisestä. Nyt on jo varmempi olo raskaudesta. Huomenna neuvola ja kuunnellaan ekan kertaa sydänäänet <3

Leenu 14+
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan noista lääkärikäynneistä
Meidän neuvola laittaa kaksi käyntiä, mutta se toinen on joskus rv30 jälkeen. Oletuksena tosiaan ettei mitään erikoista ilmene raskauden aikana. Tuokin lienee oikeastaan sellainen ehkä käynti, kun lääkärikin totesi sen vähän sillain "nähdään sitten varmaan loppuraskaudessa". :)
Eipä hän muutenkaan sillä käynnillä muuta tee kuin arvioi koon, varmistaa tarjontaa ja onko paikat millä tolalla kiinni vai kypsymässä. :)
Minä kyllä vähän veikkaan, että joudun taas pari ylimääräistä käyntiä tehdä lääkärille kesän aikana, kun vähän veikkaan että supisteluja tulee. Nyt en tosin yhtä herkästi mene kuin viimeksi. :D Silloin oli supistelut aika outo juttu kun esikoisesta tuli supistuksia vasta viikko yli lasketun, joten olin aika paniikissa että meinaako synnytys alkaa liian varhain tytöstä, vaikka kivuttomia olivatkin. :)
 
Lääkärikäynneistä, itsehän niistä kyselinkin, asutaan Keski-Suomessa ja kotikaupungissa tosiaan myös ensisynnyttäjillä vain yksi lääkärikäynti. Meillä siis toinen nyt tulollaan ja luullakseni ainoa ero neuvolaohjelman suhteen on, ettei mun tarvitse mennä sokerirasitukseen, kun ekan kohdalla ei ollut ongelmia ja BMI on normaali.

Olen tuntenut hyvin vähän tähän mennessä vauvan liikkeitä. Ekassa raskaudessa liiketuntemukset alkoi ihan jossain näillä kieppeillä, eikä nyt ainakaan mitään selkeää ole tuntunut yhtään aikaisemmin. Paineen tunne kuitenkin keskittyy usein mahan oikealle sivustalle ja "liiketuntemukset" on edelleen ihan suoliston ilmakupliin verrattavia. Ihmettelen, ettei sen selkeämpää ole tuntunut, maha on todella selkeä vauvamaha jo ja istukkakin kuulemma on kohdun takaseinässä.

Supistuksia sen sijaan on ollut nyt ehkä reilun viikon verran päivittäin. Sen tyyppisiä harkkasuppareita oli edelliselläkin kerralla koko raskauden ajan, eivät häirinneet elämää sen kummemmin. Mutta tänään oli yksi pitempi ja vähän häijymmän tuntuinen, säteili selänkin puolelle, keskittyi ihan alamahaan ja kohdun alueelleeikä sinne missä varsinainen vauvapömppis nyt on. Hmmm.. toivottavasti kaikki nyt ihan normaalia kuitenkin. :/

Muista oireista päänsärkyä ja lievää huimausta silloin tällöin valitin neuvolassakin viime viikolla. Veden juontia pitäisi muistaa lisätä myös työpäivinä. Uskon, että nestehukka voikin olla syynä, oon tosi kova vedenjuoja normaalisti, mutta nyt tuntuu, että öisinkin pitäisi olla litkiä vettä aina kun herää. Leenu84, kuulostaa tosi samalle kuin mulla ja mulla myös suolaisen syötävän tarve on ihan selkeä silloin kun heikottaa, mitään makeaa ei edes tee mieli. Mulla on matalat mutta normaalit verenpaineet ja hg oli viime viikolla 122.

Voiko liitoskivut tuntua myös ranteissa? Mulla on ollut viime päivinä todella kipeät ranteet, en voi esim. kontata (ja joo, tarttee välillä kontata, kun leikkii 1,5 vuotiaan kanssa tai kerää leluja). Lisäksi kaikki nikamat rutisee ihan omia aikojaan, kun esim. nousee istualtaan seisomaan. Muutkin nivelet, esim. olkapäät naksuu nyt todella herkästi. En muista mitään tällaista ekasta raskaudesta.

Synnytysasentona mullakin oli ihan perus selällään/puoli-istuva asento. Toimi ihan hyvin, sain suunnattua ponnistusta ihan luontevasti. Kuvittelisin synnyttäväni nytkin samalla tapaa.

Mä en todellakaan enää pysty salaamaan raskautta, olin hoikassa kunnossa ennen tätä ja maha on pullahtanut oikein kunnolla ja napakin töröttää selkeästi (mikä on outoa, koska ekassa raskaudessa se ei pulpahtanut ollenkaan).

Ihanaa on se, että esikoinen on nukkunut vihdoin useamman yön vähän paremmin ja jonkun jopa ihan kokonaan heräämättä! Lepo tekee niin hyvää itselle nyt! :)

Anteeksi karsean pitkä postaus!

Nenevaan ja mytty 16+4
 
Huimaus
Itsellä huipannut enemmän ja vähemmän jo jonkin aikaa, paineet heittelee jonkin verran. Ja suolaista tekee silloin tosiaan mieli.
Vettä litkin antaumuksella, en lähde minnekkään, jos ei ole vesipulloa mukana. Karkeasti arvioituna juotuna menee nestettä varmaankin 3-4l päivässä, plus se mitä ruoan seasta tulee ja silti toisinaan janottaa. :D

Liitokset paukkuu
Jep, täällä toinen:wave:
Minulla on muutenkin ns. kissan tassu ranteet, eli tosi hentoiset ja taipuisat, ne aina raskauden aikana niksuu ja naksuu ja kipeytyy helpommin rasituksessa.
Olkapäät, lonkat, polvet, nilkat, ranteet, selkä...no kaikki naksuu ja poksuu...miestä kauhistuttaa välillä, ei voi olla kuulema terveellistä:LOL:

Nyt taidan painua tekemään kaakaota. Koko päivän himottanut suklaa, mutta olen hillinnyt itseni enkä ole kaupasta sellaista käynyt noutamassa, mutta nyt...pakko jollain tyynnyttää tätä himoa. :D

Ja mikä tää tämmönen mieliteko on, mikä maistuu jopa hyvältä:
Omenalörtsyä minkä päälle on sipaistu ihan vähän sinappia!!!:x:headwall::LOL:
Joo, hyvää on mutta näkisitte kaikkien ilmeet jotka tätä näkyä todistavat 10m säteellä "SIIS MITÄ SÄ NAINEN TEET!!" :O
"No mutku tää on hyvää näin" :popcorn:
 
Kyl tuntu eilinen kirpparikierros joka paikassa. Yhden löydön tein, ihana paksu fleecehaalari. En tiä mihin oon antanu yhden pienen toppahaalarin, jollekkin tutulle kai. Nuorimmainenkin hukkui tohon äitiyspakkaushaalariin ekana talvena vaikka oli kesäkuussa syntynyt. Ja noilla kahdella vanhemmalla olut pienet haalarit ovat tammikuisia.

Itkuhälyttimiä yritin ettii, ei kellään ollu myynnissä :p sanoin että jossei syyskuuhun mennessä löydy kirppiksiltä ni sit ostan kyl uudet. Meijäön vahat philipsit tippu ilmesesti liian monta kertaa ni hajosivat. Avasin kyl ja katoin oisko mitään tehtävissä.

Täälläkin liitokset huutaa hoosiannaa jo.

Mul ei ol ei niin mitään mielitekoja.

~ZiiliZeija&Kääkkis 16+6~
 
Piu pau moi! Unohdinpa sitten ihan totaalisesti mitä mun piti tänne kirjottaa!:LOL:

Vaivaako teitä se kuuluisa raskausdementia?Tai en mä nyt tiedä miten kuuluisa se on mutta mä ainakin voin tunnustaa että täälä vaivaa ja PAHASTI! Oon muutenki ihan höperö: Sekoittelen lasteni nimiä, unohdan suurinpiirtein kaiken mitä piti muistaa ja useimmiten olen ihan hukassa viikonpäivienkin kanssa! Siis mä käyn niiiiiin HIT-TAI-LLA!!!:LOL:

Raskausaika ei ole mullekkaan se hekumaalisen ihana hippijai jee- aika! EI TOD
Suoraan sanottuna siis tämähän on ihan perseestä.ALkuraskaus, täytyykö siitä edes puhua? keskiraskaus? Pirteä keskiraskaus? Ehei kuules ainakaan täällä pääs! Oon ihan waisted suurimman osan aikaa.Olot, kivut, kasvava vatsa. Et saa kenkiäkää enää ilman äherrystä.Pierettää ja turvottaa ja ihan kuutamolla varsinki iltasin - lasten kanssa nukkumaan joka ilta klo 9.00 että jaksaa taas yöllä ravata pissimässä ja suoriutua seuraavan päivän tehtävistä! Keskittymiskyky? Mikä se olikaan?
Tautisen kipeät tissit, ugh.
Hihhi juu ja sitten päästää siihen ihanaa loppuraskauteen....voi olla että että en halua edes nyt ajatella sitä.Minullapa on nimittäin 2,6 v urheilijalupaus pikajuoksussa! Juu tämän ERITTÄIN UHMAKKAAN urheilijalupausnuorukais pojan perässä on nyt ja varsinkin tässä kuukausien edetessä niin kiva pidellä mahasta ja juosta KOVAA ettei juokse autotielle tms.:LOL::stick::D Ufff, kaikennäköstä.:heart:
KAIKIISTA PAHINTA raskauksissa on SE ETTÄ : SE SUN KROPPAS EI OLE SUN OMA.Mä oon himoliikkuja.Harrastan kamppailulajeja mutta raskaanako? Ehei. Pitää kokoajan miettiä mitä suuhun laittaa ja ei ole sellaine nnormaali virkeä ja toimelijas olo, ei vaan ole.Ei ole ollut missään mun raskauksissa, tämä mun kolmas.Mä muutun raskaana ollessani sellaset sisäänpäin kääntyneeks kotikissaksi.Ei, ei ole htään normaalia minulle. Mutta sen se raskaus mulle vaa tekee.
Kävin lenkillä yks kerta, olin pyörtyä puolentunnin jälkeen ku verensokerit heilahti nii alas et alko heikottaa ja tärisyttää, äkkiä kotiin ja äkkiä ruokaa ja sit tuliki uni! :D
EHkä yritän sitä urheilua taas.
Ufff- pakko lähtee taas vessaan! Ärsyttävää sekin.Tämä ravaaminen.

Tikru ja Ninja
 
  • Tykkää
Reactions: viipulainen
Ihana Tikru:LOL:
Kiteytit kyllä tämän raskaushekuman oivallisesti. Itse olen vielä ainakin aika pirteä, mutta nuo muut kuvaamasi toiminnot, piereskelyineen kaikkineen on just niin tätä itteään. :LOL:

Mä nyt tännekkii hehkutan, vaikka varmaan maalaan vaan mörköjä seinille tällä hehkutuksen määrällä.
Mutta meille tarjottiin viimein asuntoa!!:wave:
Huomenna asiasta lisää viisastuneena voi toivottavasti alkaa pakkailla, sillä asunto vapautuu jo ensikuun puolivälissä:D
Ja minä itkin ihan hysteerisenä kun ilmoitus tuli, mies parka yritti ja yritti lohduttaa, mutta vasta jätskin tarjoaminen rauhoitti minun itkusta irti:LOL::heart:

Eipäs itsellä tämän kummempaa tähän päivään! :)

Viipulainen ja Hippu 16+4
 
Odotus etenee kivasti. Silloin tallöin harvakseltaan tuntuu kalanhipasu-liikkeita, mutta ei viela kummempaa...

Mieliteot on nyt terveellisessa, paprikaa leivanpaalla muiden höttöjen lisaksi, nyt kun saa syöda jo nuita, mita sappivaivoissa kiellettiin :whistle:

Vatsamasupömpöttaa viela leikkauksenkin jaljilta, mutta vauvamasu kylla nakyy alavatsassa. Doblerillaoon kuunnellut vauhdikasta meininkia :LOL:

seuraava neuvola on ens kuussa ja toka ULTRA kesakuussa. Siloin kysellaan sitten sukupuolta :) :heart:

Ihanaa kevatta kaikille. Lueskelen lahes joka paiva uusimmat jutut ja kirjoittelen taas kun on jotain asiaa .

Sarah ja vaavi 16 + 3
 
Mulla meinas hienosti lähteä taju kun olin kissojen kanssa eläinlääkärissä. Vaik söinki ennen lähtöä just sen takia että jaksan siellä olla. Eläinlääkäri sit joutus taluttamaan mut istumaan ja sain mehua ja pähkinöitä ja kohenihan se olo siitä.

Liikkeitä tuntuu todella naftisti, jotenki muistelisin et kahes aikasemmas ois tuntunu enempi. Dopplerilla tulee sillon tällön kuunneltua.

Raskausajan dementia, ihan ku ei ois muutenkin maailman surkein muisti niin voiks se enää ees huonontuu. Juu voi.

Raskausajan hehku juuei...onneks tää ei kestä ikuisuutta. Niikuin jo aikasemmin oon totenut raskaus häiritsee oleellisesti mun aktiivisuutta :LOL:

~ZiiliZeija&Kääkkis 17+0~
 
katso liitettä 19881Selvisinpäs lenkiltä ilman pyörtymistä ja tärinä kohtauksia! Liikunnasta sen verran että miten te muut liikutte vai liikutteko? Mä haluaisin lähteä puntille mutta en tiedä yhtään mitä sielä vois tehdä ja mitä ei.Esimerkiksi jalkaprässi ei ole kuulemma suositeltava eikä myöskään vatsarutistus laite.
Mulla on aiemmissa raskauksissa ollut niin paljon ongelmia supistusten kans että tämän takia en ole ottanut aiemmin selvää raskauden ajan liikkumisesta.TTämä onkin ainut raskaus missä ei ole ollut häiritseviä kipeitä supistuksia alusta saakka - Mistä olen todella kiitollinen!Toivotaan että tilanne pysyy yhtä rauhallisena turvallisille viikoille saakka.
Uiminen ja vesijuoksu -Kiitos mutta ei kiitos.:headwall: Eli jos joku ois mua vähän fixumpi tässä asiassa ja osais neuvoa mitkä liikkeet puntilla hyviä ja mitkä taas sitten ei, neuvot otan kiitollisena vastaan.:flower:

Fecebook ryhmään voisin tulla jos joku mut sinne vois suositella! :) :attn:

Lupasin vatsakuvan jo viimeviikolla, tässä on tältä päivältä, hiukkasen erikoisesta kuvakulmasta! Ninjan muhkea asumus!:heart: Mulla on sit arpi tos navan kohda et älkää ihmetelkö.

Lapsen nimiä oletteko jo miettineet? Itse haluaisin päättää nimen lapsen isän kanssa yhdessä, hyvissä ajoin, mahdollisimman pian.Minusta olisi mukavaa kutsua Ninjaa jo omalla nimellään, kaikkien kuulleen.Mitäpä tuota salailemmaa.Lapselle haluaisin Virolaisen nimen isänsä mukaan.:heart:

Tikru ja Ninja 15+4
 
  • Tykkää
Reactions: Kerttujulia
Liikunta/liikkuminen voisin myös kysyä, että mitä se on :D ? Tänään kävelin / löntystelin tytön kanssa puistoon noin kilometrin matkan ja siihenkin tuntui menevän ikuisuus. Takasin tulosta puhumattakaan.. Oltiin monta tuntia puistossa ja käytiin välillä kahvilassa, kun tuli heikko olo. Kotiin tultaessa täytyi jo matkalla oksentaa kerran.
Eli mulla tulee ainakin viel paha olo tuollaisesta "rehkimisestä" , jos sitä nyt rehkimiseksi voi kutsua, kun mummotkin kävelee reippaammin :D

Väsymys vaivaa enää onneksi vain iltaisin, joten päivät menee jo ihan mukavasti ja olen aika energinen tai siis ainakin luulen niin :D

Supistukset tai harjotus supistukset on löytäneet tiensä myös tänne, usein alku iltaisin kun rauhotun sohvalle maha menee ihan kovaksi ja alavatsaa kiristää. Ei siis satu, mutta kiristää.

Liikkeet luulin muutama viikko sitten jo tuntevani jotain hipasuja, mutta en usko että ne sittenkään oli mitään, koska niitä ei ole tuntunut enää yhtään.
Ja jos dopplerilla kuuntelen, niin vauva liikkuu paljon, mutta itse en silti tunne sitä.
Mutta toivottavasti jo pian alkaisin itsekin tuntea jotakin!!

Täälläpäin taitaa olla yksi lääkäri käynti ennen vk 20 omassa neuvolassa ja sitten toinen lääkäri käynti loppu raskaudesta synnytys sairaalassa.
Esikoisen kanssa en edes ehtinyt siihen synnytystapa vai mikälie lääkäri se loppuraskauden lääkäri onkaan.
Eli minäkin tunne itseni toisaalta monissa synnytykseen liittyvissä asioissa ensikertalaiseksi..

Ollaan oltu puolesta päivästä ulkona, tarttis varmaan mennä ruuan laittoon, yök..

Kosmo ja papu 15+6
 
Liikunta
Mää oon vähän sellanen tuuri urheilija :D
Hyötyliikuntaa suureksi osaksi, onhan tässä nämä kaksi vilkasta lasta ennestään, niin ei tarvitse hirveästi miettiä istuuko vai porhaltaa hösäämässä. :)
Paljon myös liikutaan metsissä joissa tosi vaihtelevaa maastoa, kevät/syksy aikana siis reilusti hyvää liikuntaa, talvella mursuan. :D
Itse en ole koskaan ollut sali tai lenkkipolku ihminen, vaan halunnut aina liikunnan ns. salakavalasti jonkun muun puuhan kautta. Huijaan siis itseni liikkumaan kaiketi:LOL:

Synnytys
Aloin taas miettiä synnytystä itsekkin. Tästä minun setistä puuttuisi oikeastaan vain supistuksilla alkanut synnytys. Esikoinenhan käynnistettiin ja kuopus lähti tulemaan vesienmenolla. Josko siis nyt menisi supistuksilla. :D

Saatiin se asunto!!!
Torstaina mennään allekirjoittamaan vuokrapaperit ja avaimet saadaan kaiketi 15.5 käteen, ihanaa!!:heart:

ON

Hipulla ollut nyt pari päivää ihan tajuton meno päällä, jos ei potki ja hypi, niin sitten venyttelee itseään ja se tuntuu ihan suoraan sanottuna paskamaiselta. :D
Tänäänkin tuossa muutama tunti sitten änkesi itsensä taas tuonne vasemmalle ja tuupin ja hieroin Hippua jotta siirtyisi, mutta ei niin ei...mies vaan totesi, että periytän periksiantamatonta luonnettani näköjään jokaiselle lapselleni, kiitti vaan muru letuista, ei auttanut ollenkaan :LOL:

Tässä sitten alkaa pakkaus operaatio, huomenna ekana lasten huoneen lelut...siinä menee varmaan viikko:headwall: :D

Kivaa loppupäivää masupoppoolle! :)

Viipulainen ja Hippu 16+5
 
Terkut lääkärineuvolasta. Sain luvan käyttää ihan normi nenäsuihketta. Tosin tää nuha alkaa helpottaa jo, joten en välttis sitä enää tarviikaan.

Toisekseen yllätyin, ettei tehtykään sisätutkimusta. Sen verran kävin makuulla, että sydänäänet kuunneltiin. Siellä se Pötkö vielä on. :heart:

Tohtoritäti lähinnä jutteli, kyseli yms. Aika lepposa käynti siis. Toinen lääkärikäynti kuulemma joskus loppuraskaudessa.

Huomenna sitten aamulla lapsivesipunktioon. Jännitys näkyy jo siinä, että kiukuttelen miehelle. En oikein osaa muutenkaan jännittää. Paitsi aamulla on taas vatsa kuralla. :/

Tämmöstä tänään.

Marmosetti ja Pötkö 14+6
 
Viipulaiselle suuret onnittelut uudesta kodista!:flower: Täällä minulla ja lapsilla sama rulianssi edessä! Huomenna yks asunto näyttö, saas nähdä! On kyllä mukavaa muuttaa, olen asunut samassa kodissa nyt 8 vuotta ja nyt tämä jää auttamattomasti liian pieneksi.Ihanaa päästä sitten pesänrakennus hyrinöissä sisutamaan ja kiillottamaan paikkoja! :)

Sofiana Toivottavasti kirjotin nyt nimen oikeen.Minulle taas on kyllä vähän ongelma tämä että on yksin siinä mielessä että ku kyllä sitä niin kovasti kaipais läheisyyttä, masun silityksiä , ihmisen kenen kans jakaa päivittäiset asiat ja niin ja viimeisenä mutei vähäisempänä, seksi. Kauheat seksihalut näin raskaana:O :D :snotty:
Että juu, on hieman kurjaa lukea muiden parisuhde jutuista ja miesten teoista ja sanomisista.Vaikka toki en myöskään kadehdi pahalla tavalla ja ystävieni hyvistä tilanteista olen onnellinen ja pidän mielessäni sen että itse kuitenkin olen niin hieno ihminen että eiköhän se onni minullekkin vielä koita!nyt vain on vähän erilaista, vähän vaikeampaa tietyl tapaa tai pikemmin yksinäistä mutta tästäkin varmasti minä ja sinä tulemme vain vahvemmiksi!:heart::hug: Sinullakin on jo kuitenkin lapsia m´niin minusta on lohdullista että lapsista on iloa ja seuraa ja heitä saa rakastaa ja osoittaa hellyyttää rajattomasti!Eihän se parisuhdetta korvaa mutta auttaa kyllä yksinäisyyden tunteeseen.
Itse olen aika sosiaalinen ja aina ollut parisuhde ihminen ja takana on vain pitkiä suhteita.
Pidetääs mieles tämä: Koskaan ei voi tietää mikä ihana lahja nurkan takana on odottamassa! Ainakin yhdet elämän hienoimmat lahjat saamme silloin lokakuussa, eikö olekkin ihanaa!!!:heart: Mä ihan liikutuksissani täällä!Herkkis tikru:)

Onko teille tullut Linea negraa?Mul ei näy viel mitään.
Tikru ja Ninja
 
Mä luulen, ettei Niinaj91 liiemmin käy täällä. Voin vinkata FB:n puolella, että tulijoita olis. Halukkaat siis laittakaa Niinaj91:lle yv:llä teidän nimi ja kuvaus profiilikuvasta tai suora linkki FB-profiiliin.

Tikru86: Mulla taas on niin, että olin saman miehen kanssa 13 vuotta ja parisuhteen viimeiset vuodet oli niin tuskaa, pelkkää tappelua ja toistemme sietämistä, etten voisi kuvitellakaan, että ryhtyisin vakavaan suhteeseen kenenkään kanssa vielä pitkään aikaan. Mä nautin, kun ei tarvitse ottaa toista aikuista huomioon, tehdä kompromisseja toisen kanssa eikä sietää toisen ihmisen ärsyttäviä tapoja mun kodissa. Sain niin totaalisen tarpeekseni. Seksiä ehkä kaipaisin, mutta kyllähän sitä sitten taas myöhemmin saa. :D Kyllä mä ajattelin sitten joskus vauvavuoden ruljanssin helpotuttua etsiä itselleni jonkun vakkarin. :D Ihan sama miltä tää kuulostaa, kerronpa nyt kuitenkin. :D En tosiaan muuta oikein kaipaa. Hauskaa seuraa ja siihen liittyviä etuisuuksia aina silloin tällöin, sellainen diili riittäis mulle varsin hyvin. Voi olla että joskus tulevaisuudessa kaipaan jotain enemmänkin, mutta tuntuu, että se on sitten joskus tosi kaukana tulevaisuudessa.

Mä en siis ole juurikaan parisuhdeihminen, mä olen tälleen sinkkuna onnellisempi kuin naismuistiin. Tuntuu vaan, että niin ei saisi olla, että se on ympäristön mielestä vähintäänkin outoa, etenkin kun on vauva tuloillaan. Ympäristön odotukset mua ehkä eniten vaivaakin, jos nyt joku tässä tilanteessa vähän vaivaa. Ja lapsen isättömyys, eihän se tietenkään ideaalia ole. Mutta se, että mulla itselläni ei ole miestä... se ei vaivaa mua lainkaan. Miehet on vaan itsenäisen sinkkunaisen tiellä! :D :D

- Sofina ja Sakuliina 16+1
 
Tättärää taas täältäkin! Hyvin aktiivisestihan tämäkin ketju tuntuu pyörivän kun jos ei viikkoon käy lukemassa niin ei melkein pysy perässä enää ollenkaan :LOL:

Liikkeistä Täälläkin on hipsutteluja ja hikkaa jo tunnettu. Koko ajan enemmän ja enemmän, nyt jo päivittäin bongaa liikkeen tai kaksi. Onhan nämä kovasti varhaisia viikkoja, mutta kun on kaksi raskautta takana, tämmönen vartalon malli ja muoto ja sitä osaa itseään tarkkailla niin ei se mahdotonta ole niitä jo tuntea. Alkaa paremmin realisoitumaan tämä raskaus eikä enää huoleta niin kovin että ollaanko siellä vielä hengissä. Ihanaa <3 Ja todellisuushan on se ettei joka raskaudessa niitä aina edes tunne samoilla viikoilla. Tyttö oli niin hentonen että varmat liikkeet tunsin vasta joskus 16-17 viikoilla, pojasta 14 viikolla ja tästä nyt jo vielä aiemmin.

Vatsan kasvusta Varsinainen vauvavatsahan on vielä pienen pieni, mutta turvotusta on ollut senkin edestä :p Nyt se onneksi alkaa jo laskea se turvotus. Tämä lapsi tuntuu kasvavan vähän niinkun siskonsa ja veljensä välimaastossa kun siskonsa oli niin pirun pieni että pärjäsin ilman äitiysvaatteita koko raskauden ajan ja veljensä taas paisutti kuin pullataikinaa niin etten mahtunut enää mihinkään farkkuihin kymppi-viikon jälkeen. Häthätää sain silloin tungettua suorat housut jalkaan, mutta niistä oli pakko jättää jo tosi aikaisin nappi auki ja laittaa pitkä tunika päälle :rolleyes:
Tämän kanssa siis mennään vielä niin että äitiysvaatteet on hieman löysiä, mutta alkavat jo istua, omat yhdet farkut vielä menee.

Raskausoloista Tosiaan, kuten mainitsin niin turvotus on laskenut, iho kuivaa ja hilseilee (suorastaan pölisee naamasta), pahoinvointi on POISSA :wave: ja alkuraskauden väsymys ja äkäisyys on vaihtunut hirveään määrään virtaa ja äkkipikaisuutta. Mielialat siis vaihtelee täällä, mutta virtaa riittää silti. Olen kutonut jo kauheen läjän villavaippahousuja, tullut hulluksi kestovaippojen kuoseista (sorruin jo ostamaankin muutamat) ja pihakin on melkein haravoitu. Hitsi kun ois töitä missä purkaa tätä enintä energiaa. Neuvolantäti jo mietti että pitäiskö ruveta kilppareita seuraamaan :LOL: Ja hei, on niitä suppareita mullakin, mutta ne on ihan muutaman sekunnin (max 10 ) mittaisia ja käytännössä siis vain kohdun kasvusta johtuvaa. Toisinaan saattaa kipeästi kivistää, mutta johtuu siitä että kun tuo kohtu on humpsahtanut takakenoon poijjaan teon jälkeen.

Synnytyksestä Sitä olen minäkin jo miettinyt :heart: :whistle: Esikoisen synnytys oli aika lupsakka ja meni toki melko huuruissa ja uutuuden jännityksessä. Toisen kohdalla koin etteivät kätilöt ihan olleet mukana meikäläisen jutuissa ja vieläpä kun iso lapsi minkä ponnistaa niin tuntui etten jaksa, mutta niin vaan jaksoin. Hirveen hätäisen ja kirjaviisaan tuntuisia kätilöitä mulle sattui pari nyt viime kerralla. Nyt olen lukenut juttuja hypnosynnytyksestä, synnytyslaulusta ja siitä kuuluisasta synnytysregressiosta :D Hieman vaan mietityttää että onkohan kätilöt tuolla OYS:ssa ihan mukana tämmöisessä ja kannustavatko miten, ymmärtävätkö koko homman ideaa. Sekin harmittaa kun tässä oulussa ei tunnu olevan mittään valmennusryhmää johon voisin tuon isukin viedä myös. Osaisi edes se auttaa ja tietäisi mitä mörisen ja ulvon :LOL: :LOL: :LOL:

Nimistä ja kummeista Meillä olisi jo nimi tytölle valmiina, kun ehdittiin jo ne miettiä silloin poikaa odottaessa molemmille ja tytön nimi oisi nyt kantajaa vailla. Pojalle ei ole vielä "tullut vastaan" sopivaa nimeä. Itse kun tykkään että nimi tavallaan tulee jostain ja sillä on joku tarina. En mää silti mikään hippi-inkkari ole vaikka näin sanonkin :D Yksi kummi tälle jo on, muut mietitään sitten kun jaksetaan.

(.) Nt-ultra käyty, seulat ja turvotukset "meni läpi" eli ei ollut riskiä minkään vertaa. Yksi liikkuvainen vauveli siellä oli ja 4 päivää isompi mitä kuukautisista laskettuna. Eli laskettua aikaa ei muutettu, koska kierto on ollut säännöllinen ja kellon tarkka, eikä nuo kaksi edellistäkään ole tulleet ainakaan ajoissa (40+2 ja 41+1) :heart: Neuvolan täti tosiaan ihmetteli meikäläisen paineita kun alapaine näytti ekka mittauksella 95, sanoin ettei se ole ihmekään kun on virtaa kinttaassa ku pienessä pitäjässä. Se mietti sitten että sanoppa lääkärille pitäiskö sun kilppareita vähän seurata, mutta empä muistanut sanoa sille mitään :D Sydänäänet kuului hirmu hienosti 155 syketaajuudella *pötum-pötum-pötum-viuh-pötum* ja tutkimukset ja labrat kaikki ok. Kilo oli tullut painoa jo mutta luulen sen johtuvan vain tissien kasvusta ja ruoansulatuksen hidastumisesta. Eli meidän masuvaltakunnassa kaikki hyyyviin <3

Huh! Tulipahan tekstiä :D

He.Ti ja Ryyte 14+0 (ultran mukaan 14+4)
 
Terveiset punktiosta! Jännitys oli järkyttävä, mut toimenpide täysin kivuton ja nopee. Toki se tuntui että pistettiin. Alle puol minuuttia tais neula olla minussa, kysyinkin oikein et onks se siellä jo. :D Nyt sit vaan pari viikkoo odotellaan tuloksia. Lopun päivää aion vaan olla, huomenna taas töihin. :)

Marmosetti ja Pötkö 15+0 *poks*
 
Heippa vaan kaikille,

Liikunnasta...Täällä on yks himoliikkuja :) ennen raskautta treenailin paljonkin, jonka takia miehen raskautuminen kestikin niin kauan, sillä kroppa ei yksinkertasesti pystynyt enempään. Mulla siis maraton- ja sittemmin painonnosto-tausta. Alkuraskauden lamauttavan pahoinvoinnin ja oksentelun takia liikunta oli lähinnä koirien kans kevyttä lenkkeilyä. Nyt on aivan ihana, kun on kuukauden ajan saanut nauttia taas ulkoilusta ja hieman raskaammasta ja pidempi kestoisesta liikkumisesta. Nyt oon pyöräillyt, kävellyt ja vielä pari viikkoa sitten pääsin hiihtämään 20 kilsan lenkkejä. Pitkä kävely tuotta ajoittain hankaluuksia kipeentyvien nivusten takia, mutta pyöräilyn olen itse kokenut parhaaksi. Ostin kunnon mummopyöränkin ny raskausajan liikuntavälineeksi :D
On joitain liikuntalajeja, mitä raskausaikana ei suositella. UKK:n nettisivuilta löytyy hyvä lista raskausajan liikunnasta. Neuvolassa minulle sanottiin,että liikkua saa ja kannattaa oman voinnin mukaan ja tähän uskon itsekkin;kyllä kroppa kertoo jos siitä ei tunnu mukavalta :)

Liikkeistä... tällä viikolla alamahan hipsuttelut ovat selvästi lisääntyneet ja hieman voimistuneet, ny vaan odotan kunnon potkuja :heart:

Synnytys ei kyllä itsellä mietitytä vielä yhtään. Oon edelleen niin ihmeissäni ja fiiliksissä tästä kasvavasta mahasta, etten ole ehtinyt moista miettimään. Joutaahan tuota vielä =)

Mukavaa vappua kaikille :wave:

Kerttujulia ja Pähkinä 17+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä