~ Lokakuun lapsoset -15 ~ *Tammikuu/Helmikuu*

Kuukautiskierron ja varhaisultran perusteella voidaan määrittää LA. Joskus LA saattaa vielä tarkentua myöhemmässä ultrassa (esim. niskapoimu-ultrassa rv 12). Varhaisultrassa näkyy vauva ja sydämensyke. Mittojen perusteella lääkäri päättelee, vastaako vauva kooltaan raskausajan kestoa. Mikäli koko vastaa viikkoja, voidaan olettaa, että vauva kehittyy normaalisti. Varhaisultrassa ei kuitenkaan näy esim. sukupuolta.

Julkisella puolellahan pääsee ultraan raskausaikana kahdesti; niskapoimi-ultra noin 12 viikolla ja rakenneultra noin 20 viikolla. Asiassa voi toki olla paikkakuntakohtaisia eroja ja käytäntöjä. Synnytystapa-arviossa saatetaan vielä ultrailla, mutta siellä tutkaillaan enemmänkin vauvan asentoa ja kartoitetaan ulostulomahdollisuuksia ennemminkuin tutkitaan vauvaa.

Valkovuoto ja muut raskausoireet. Runsas valkovuoto on ok, jos valkovuotoa ei ilmaannu, sekin on ok. Myös lievä verinen vuoto on ihan normaalia alkuraskaudessa. Oikestaan kaikki oudot ja epänormaalit tuntemukset on normaaleja ;) , poislukien jäätävä kipu tai runsas verenvuoto.

HP
 
Moikka taas! Varhaisultrassa pitäs näkyä syke. Eikai siinä muuta kun lähinnä katsotaan et kaveri on vielä matkassa. Meilläpäin varhaisultran hinnat on niin huimat, ainakin minun mielestä,et taitaa jäädä väliin :|
 
"äiskä-79"
Pakko jakaa tämä johonkin... Plussasin just hetki sitten, enkä meinaa uskoa silmiäni. :) Ilman ehkäisyä oltu jo yli vuosi, mutta seksiä ollut vähänlaisesti, joten en paljon laittanut toivoa raskautumiselle. Mutta tosi vahva plussa nyt vaan ilmestyi testiin... LA laskurin mukaan 22.10.2015 jos kaikki menee hyvin.
 
Huomenta ja onnea uusille plunssanneille ja ihanaa pari oli jo päässyt varhaisultraan saakka <3
Itselläni olisi ensiviikolla tuo ultra, olen käynyt kahdessa ekassa yksityisellä ja kyllähän se hinta vähän kirpas ja nyt näissä kahdessa olenkin päässyt lapsettomuuspolille tarkastukseen.

Raskaustestien tekemisestä oli joku kysellyt, mä taisin tehdä neljä :D mutta tein ekan jo ennen kuukautisten alkua niin sitten piti vielä tarkistaa muutamaan kertaan, mutta viimesen tein kp 29/28 ja siihen olen luottanut, koska se on totta että testi voi näyttää plussaa jonkun aikaa vaikka kesken olisikin mennyt.

Kielletyt ruuat mä yritän kanssa aika tarkkaan katsoa mitä syön, ihan sen takia kun on noita keskenmenoja, vaikka toki jonkin kielletyn ruoka-aineen syöminen on ehkä kuitenkin aika harvoin se mikä keskenmenon aiheuttaisi.
Mutta toki silloin ennen ensimmäistä keskenmenoa, söin jossain vaiheessa maksalaatikkoa ja tiedän että keskenmeno ei voinut johtua siitä, mutta sen jälkeen olen ehkä ollut vähän varovainen kaiken suhteen!

Toissa iltana mulla tuli vessassa käydessä pyyhkiessä haaleaa punaista valkovuotoa.
Menin ihan tolaltani ja itkin miehelle, että tää oli nyt tässä ja miksi juuri meille käy taas näin?
Mutta se olikin siinä, ei mitään sen jälkeen. Kyllähän tässä taas on kuulostellut itseään, puristellut niitä tissejä ja jopa venyttänyt ruokaväliä, ihan vaan että näkee tuleeko huono olo ja ettei vaan oireet katoa nyt mihinkään ja pikkuinen olisi mukavasti vielä masussa :)
Mä olen ihan pöhkö :D

Koita tässä nyt nauttia raskaudesta, kun koko ajan pelkää milloin mitäkin!

Peloista pääsemmekin muihin pelkoihin, kun keskenmenon pelkoon. Toki itsekin vuosien aikana kun ollaan tätä toista yritetty olen miettinyt, että kannattaako tähän maailmaan tehdä lisää lapsia.
Lähinnä tämän maailman julmuuden ja raakuuden takia, mutta toki ne on asioita joihin en voi vaikuttaa, voin vain yrittää opettaa omille lapsilleni mikä on oikein ja väärin ja rakastaa heitä, niin etteivät he tuntisi koskaan oloaan yksinäiseksi.
Ja luoda läheiset välit jolloin he tietävät voivansa kertoa meille kaikista asioiata :)

Rahallisesti en niinkään pelkää elämää, koska haluan uskoa, että ihminen pärjää pakon edessä aika vähällä, mutta toki en tietenkään toivo että tätä joutuisi teoriassa kokeilemaan.
Eli toivottavasti kumpikin saa työpaikkansa pitää!

Kosmo ja miksihän alkaisin tätä kaveria kutsua ? 6+1
 
Äitiyspakkaus joo, mäkin kävin jo vaklaan oisko uus pakkaus julkistettu, mut ei vielä.. tälläkertaa taidetaan se ottaa, kuitenkin sisältö tuntuu arvokkaammalta kun se vaihtoehtoinen 140e...
Ja onhan niitä vaatteita ihana hypistellä ja laitella valmiiksi! <3

*Ilutiak* , kiva vaan ett ruoka maistuu! Mulla niin huono-olo kokoajan, ett väkisin pitää syödä..
Ja samat mietteet, painoa sais tulla max 10kg, mielellään paljon alle.. neuvolasta pyydänkin sit tukea ja neuvoa terveelliseen syömiseen, ja painonhallintaan :)
Paino on pysynyt (vielä) samassa ku ennen plussaa.

Olis kyl kiva varhsisultrassa käydä, mut ei täälä oikeen hyviä/edullisia paikkoja.. nooh, pianhan sitä ollaan jo nt-ultrassa ;)

Eilen järkyttävä olo, iltaa kohden paheni vaan.. toivottavasti tänään pääsis helpommalla.
Aamuisin pitää väkisin juoda heti herättyään lasi tuoremehua, muuten yökkäyttää kyllä.
Nyt on mukaan kuvioihin tullut myös pientä huimausta..

Mulla vaihtelee ihan päivittäin valkovuodon määrä, lorinasta - rutikuivaan :p

Onnea uusille plussista!

Voi kai minut jo lisätä "listoille"...
>>>>>Suffeli-81, 33v, viides lapsi, LA 8.10. , oys.<<<<< EN SAA PUNATTUA TABILLA! Hoxhox! :)

Suffeli & papunen 7+4 (?) :)
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti HooKoo kaikki olis hyvin sulla! Mä en ole edes testannut uudestaan sen ekan plussan jälkeen. Ens viikolla neuvolassa sit näkee, mikä on tilanne.

Kelan sivuilla sanotaan, että uusi äitiyspakkaus julkaistaan ensi viikolla! :) Olikohan se 24. päivä, jossen väärin muista.

Pakki 7+5
 
päivittäjälle korjauksessa, että tuloillaan on jo neljäs. Ja synnytti Kys.
Väsymys on pahentunut, mutta toisaalta unet loppuu aamuyöstä ja neljän jälestä on nyt monesti pitäny nousta ylös ku ei vaan nukuta. Tosi rasittavaa. Ja nälkä on tullut kans. Eli eiköhän kaikki ole vielä ok, vaikka aika vähäoireisiahan mulla on nämä kaikki raskaudet olleet.
Kyllä odottavan aika on pitkä. Varhaisultraanki vielä aikaa vaikka kuinka.
 
Mä tein eilen toisen digin. Olin jo vähän epätoivoisella mielellä, ku normi testit ei tullu tasavahvoiks. Viime to näytti 1-2 ja eilen sitten 2-3, eli ihan oikein, ku nyt 4+6. :heart: Tosin mä elän neuvolan laskureiden mukaan, niin kauan kunnes rv12 ultrassa mahdollisesti muuttuu vkolla. Ja testejä on viel jäljellä...yks apteekin oma ja digi. Ne aattelin uitella ens viikolla. Sit tää raskaus on varmaan pakko uskoa todeksi. =)

Mul oli eilen illal ihan hirvee olo. Joka ikinen asia suoraan sanottuna vitutti ja sai kiehumaan. Ja puolessa sekunnissa mieliala meinas muuttua itkuun. :LOL: Ja mies parka sai osansa mun kiukuttelusta..

-Unnaunna ja Pätkis 5+6
 
Mulla oli tällä viikolla ruoansulatus ultra, kun on ollu niin kovia vaivoja pitkään.
No sappikiviähän sieltä sitten löytyi ja kurkkasipa lääkäri vielä että pikkuinen on ainakin kohdun sisäpuolella :) ruudulla tosin asetukset näkyi niin että tositosi pikkuiselta näyttikin!
Ruokavaliota olen jotunut siis muuttamaan jo noiden vaivojenkin takia, mutta jospa sitten säästyisi liikakiloilta tässä raskaudessa :LOL:
Viime lokakuun 18;sta viikon keskenmenon jälkeinen antibioottikuuri taisi laukaista nuo sappivaivat. Toivoisin kyllä että ne voitais poistaa alkuraskaudessa!
Ennemmin nautin tästä alkaneesta aamupahoinvoinnista. Lima tai hammastahna kyökityttää ja rennie-närästyslääke maistuu ihan järkyttävältä!
Tuoksut haisee nykyään ja hajut haisee entistä oudommilta...:LOL:

Pikkuhiljaa, sano mummo lumessa.
Sarah77 ja 6+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Itellä tällä hetkellä poika syntynyt 03/13!
Poistin kierukan tammikuussa vaivojen takia ja kuuluin näköjään siihen porukkaan joka voi tulla kierukan kanssa raskaaksi eli 0.02% mahdollisuus.
Ovulaatio oli 20.1 gynekoloogin mukaan ja menkat nyt ollut myöhässä aika rajusti.
Alavatsakipuja, rinnat arailleet, juossut vessassa kuseella, yöt valvon kun en saa unta ja aamut ihan järkyttävän väsynyt. Kylmä ja kuuma...
Kokeillu 2kertaa testin ja eka oli nega ja toinen näky haalealla viivalla et ois raskaana.
Ens viikolla pääsen tarkistaan kun on gynekoloogin tutkimukset muutenkin.
Näillä ois laskettu aika tossa 10-13.10.15
Saas nähdä miten onnistuu! :)

Anna.82 + toivottu tulokas! <3
 
Hellurei ja tervetuloa kaikki uudet!!:wave:

Täällä on mielialavaihtelut iskenyt rytinällä päälle. Tekisi mieli takertua vähän kaikkeen mitä mies sanoo, mutta onneksi osaan pitää mölyt mahassani, kun tiedän että mies ei välttämättä osaa muotoilla lauseitaan aina ihan niinkuin ne haluaisi sanoa. :D

Nälkä ja pahoinvointi jatkuu ja ainakin toivon pahoinvointien loppuvan kuin seinään muutaman viikon päästä niinkuin edellisellä kerrallakin.

Eka neuvola olisi tosiaan 2.3 ja miestä jännittää ihan kauheasti. Siellä nyt vaan käydään lähinnä papereita läpi, katsotaan labra-ajat ja tuleva np-ultran ajankohta ja kartoitetaan tilanne muutenkin.

Ruokavaliosta sen verran, että itse kyllä syön maalaisjärjen mukaan. '
Maksatuotteiden totaali karttaminen on henkilökohtaisesti hieman hassua, esim. maksalaatikon suhteen, sillä epäilen että siitä saa liikaa A-vitaminia jos yhden paketin sitä tyyliin kerran tai kaksi kuussa söisin..mutta ei kuulu ruokavalioon niin en sitä siis itse syö.
Tuorejuustoja käytän, yleensä ruoanlaitossa, jolloin tuorejuusto siis kuumenee.
Mm. kasviksien suhteenkin on olemassa ruokamyrkytysten vaara jos pesu ei jostain syystä ihan onnistukkaan hyvin, mutta ne eivät listassa ole kuitenkaan, samaten moni muukin tuote. :)
Tietysti kiinitän huomiota siihen mitä suuhuni laitan, mutta en ota siitä stressiä, olen syönyt aikalailla kaikkea tässä raskauden välissäkin enkä listeriaa ole saanut ja lähtökohtaisesti se mitä kaupassa myydään on puhdasta ja ns. steriiliä, tokkopa evira sitä sallisi kaupan hyllyyn muutoin, tiukkoja kun meidän maassa ollaan näissä asioissa. ;)

Älkääkä kukaan siis ajatelko että suositus listan noudattaminen olisi turhaa tai kertakaikkista liioittelua, itse myös katson sen läpi ja kiinitän ruoka-aineisiin huomiota myös, mutta olen ehkä rauhallisin mielin sen kanssa kuitenkin, koska se aiheuttaa enemmän stressiä kuin sen tarvitsisi ja neuvolatätsykin sanoi, että tiettyjen ainesten kohdalla voi käyttää maalaisjärkeä (hänellä on pitkä kokemus ja useampi lapsi itselläänkin, joten luotto pelaa kyllä). :)
Alkoholin vältän täysin, mutta sitä nyt en ole kuluttanut muutenkaan vuosiin. :)

Mitäs muuta...aa niin, poika on vesirokossa, tyttökin sen varmaan saa tässä samaan syssyyn. Itsellä se on ollut jo vauvana, joten nou hätä sen suhteen omalla kohdalla, kurja vaan kun näkee että toista ärsyttää kun kutittelee. :(


Viipulainen ja Hippu 6+6
 
Unnaunna Tiedän niin tuon tunteen.Täällä oli samanmoinen olo eilen ja mies sai osansa kuulla kansssa mut vaan viestien välityksellä ku asutaan viel eri paikoissa :LOL:

Tää kuvotus on kyllä ihan hirveetä kanssa,hyvä ku mihkää voi mennä ilman että joku haju pistää nokkaan :x

Juu ja kai mutki vois listalle lisätä eli mun tiedot on taaperotx5,32v,kuudes,TAYS Laskettuaika 4.10.2015 mut voi muuttua ultrassa
 
Viimeksi muokattu:
Uskaltaisinkohan mä liittyä seuraan... :)

Meidän LA on 20.10 kun lasketaan hedelmöittymisestä, se tiedetään päivälleen kun meidän alkiot on peräisin hoidoista.. Tärppäsi eka yrittämällä :heart: mutta 6 vuoden vauvakuumeilun jälkeen.. Olin yrittänyt 3 vuotta eksän kanssa lasta, ja nykyisen kanssa 2 vuotta.. IVF/ICSI toi meille sitten viimein plussan :)

Ensimmäisen raskaustestin tein vähän reilu viikko sitten rv 3+5, ja siinä haalea mutta selvä plussa :heart: toisen testin viiva oli jo selvästi vahvistunut rv 4+1.. Nyt jännitellään, tuleeko meille kaksoset kun alkioita siirrettiin kaksi :) Onneksi pääsemme julkiselle varhaisultraan jo ensviikon perjantaina, jännittää!!

Mä voin tulla myös listalle, jos ei haittaa :)

EukkoI, 23v, esikoinen, K-PKS

Vältettävistä ruuista mä en todellakaan ole nöpötarkka, ja esim. tuorejuustoja vetelen huoletta, toki ne taitaa kaikki olla pastöroituja muutenkin.. :) Kasvikset ja hedelmät pesen huolellisesti, mutten kuori, maksaa tai kylmäsavu/graavikalaa en syö muutenkaan (yöks) ja välttelen makeutusaineita ynnä muuta lisäainetta jo ennestään.. ainut, minkä jätin pois on kahvi, kun tapana on ollut juoda hillittömiä määriä erittäin vahvaa kahvia... Hienosti on silti sujunut, 4 päivää ilman :) Toki sallin itselleni kupin silloin tällöin, mutta eipä sitä ole tarvinut :D alkoholi ja tupakka on jäänyt jo jonkinaikaa sitten 100% pois. Myöskään mitään lääkkeitä ei ole käytössä, niin ei tarvitse niitä miettiä :)

Eukko + alkio(t) rv 5+2

Muoks. Mua vois kiinnostaa kanssa FB ryhmä :)
 
Viimeksi muokattu:
Helpottavaa kuulla että muutkin kiukuttelee miehillensä! Mäkin saatan hermostua 0-100 hetkessä ja sitten tajuanki samantien että tulipa ärähdettyä turhasta.

HooKoolle tsemppiä, toivottavasti pieni pysyy matkassa kuitenkin. Anna.82 tervetuloa joukkoon! Odotitko jo siis kun kierukka poistettiin?

ON: oireita alkaa tulla pikkuhiljaa lisää, kevyttä närästelyä pukkaa taas ja pissattaa ja unetkin on vähän sieltä tännepäin. Tein vielä aamulla raskaustestin ja nyt tuli selkeä viiva,ei oo epäselvää enää. <3 mies on innoissaan :)

mua huolettaa nyt vaan kun uusi työ alkaa maanantaina (sain siis sen paikan!!!) ja olen raskaana. Viime raskaudessa olin ekat viikot ihan zombina, että mitenkähän nyt... pitää yrittää yrittämistään ettei töiden tekemisestä ainakaan löydettäisi yhtään mitään moitteen sijaa, koeaika on kuitekin sen 4 kk ja siinähän mut voidaan irtisanoa. Raskaus ei saisi olla irtisanomisperuste, mutta aika reilut teen nyt ku heti raskaana enkä ehdi olla töissä koko sijaisuutta mitä oon menossa tekemään. Työt tuskin jatkuu siellä tämän jälkeen, ellen saa soviteltua esim viikonloppuvuoroja jo äitiysloman ajalle tms... töitä kyllä löytyy aina, mutta itelle käy voimille työpaikan vaihtaminen vähän väliä.
 
Niin ja nytki on sellanen olo että ei tiiä itkiskö vai nauraisko vai tekiskö peräti kumpaaki samaan aikaan :LOL: ja mie skoittaa parhaansa mukaan lohduttaa sieltä noin 200 kilometrin päästä et koita rakas kestää kyl se ohi menee :D :heart:
 
Heippa, minäkin ilmoittautuisin mukaan, ja haluaisin mukaan facebook-ryhmään jos vaan pääsee! :) Ja olen ehkä tyhmä, mutta mistä "listoista" ihmiset puhuu? :p Jos täällä on siis joku lista odottajista, niin mut saa lisätä listoille!
(Eeva89, ensimmäinen lapsi, LA 21.10.)

Itselläni siis myös laskettu aika 21.10. ja ensimmäinen lapsi kyseessä. Tärppäsi heti toisella yrittämällä :) Tein viime viikonloppuna pari positiivista testiä. Nyt viikkoja 5+2 ja vielä ei mitään suurempia oireita ole. Rintoja hieman aristaa, joskus hyvin pientä nippailua alavatsalla ja väsymystä. Pahoinvointia ei vielä ole, sitä odotellessa... Työskentelen sairaanhoitajana osastolla, ja "mielenkiinnolla" odotan että miten pärjäään siellä jos pahaa pahoinvointia tulee.

Mulla on muutenkin pieni huoli työpaikan suhteen, olen ollut nyt useamman vuoden samalla osastolla kokoaikaisena sijaisena. Mietin että miten työpaikkani käy kun tämä raskaus tulee ilmi. Vielä en ole töissä kertonut. Tiedän, että meillä tulee keväällä yksi vakipaikka auki, johon yritän hakea. Pelkään kuitenkin että tämä raskaus vaikuttaa siihen paikan saamiseen (tai ohi menemiseen enemmänkin)... Mikäli en vakkaripaikkaa saa, niin työn jatkuminen on aina äippäloman jälkeen kuitenkin epävarmaa...

Itse en vielä ole neuvolassa käynyt, vasta vajaan parin viikon päästä aika. Olen miettinyt myös tuota että mitä syötävää ym pitäisi välttää. Homejuustoa tekisi kovasti mieli, mutta sitä ei kai saa syödä? Vähän jännittää, että miten pystyn pitämään kaikki mielitekoni kurissa (olen herkuttelija) raskausajan, mutta parhaani yritän, ottamatta kuitenkaan ihan liikaa stressiä.

Keskenmenon riski pelottaa koko ajan, kaverilla kun meni juuri alkuvuodesta kesken ja onhan se muutenkin suhteellisen yleistä. Täytyy kuitenkin yrittää ajatella positiivisesti. En malttaisi millään jaksaa odottaa neuvolaa ja ensimmäistä ultraa :)


Hyvää odotusta kaikille!

-Eeva / 5+2
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan kaikille uusille! Erityisesti mieltä lämmitti lukea sinun tarinaasi EukkoI :) Onnea plussasta.

Sarah, tsemppiä sappivaivojen kanssa! Tosi viheliäinen vaiva! Kävin itse tänään illalla päivystyksessä, kun vuosien takaiset sappivaivat tuntuu palanneen. Aivan jäätävä kipu ylävatsalla, puristaa niin, ettei missään asennossa tunnu hyvältä. Menen huomenna vielä lisälabroihin. Kuulemma tyypillinen vaiva raskaana olevilla. Toivottavasti tälle voidaan tehdä jotain tai menee ohi pian.. en haluaisi napsia särkylääkkeitä, vaikken ole ottanut muuta kuin panadolia :/

ilutiak, toivottavasti raskaus ei vaikuta työsuhteen jatkamiseen. Onhan sulla onneksi monta kuukautta aikaa tehdä hyvä vaikutus ja vakuuttaa, että olet oikea tyyppi työhön raskaudesta huolimatta :) Eeva, Ehkä viisautta koittaa pitää raskaus salassa, jos mahdollista, kunnes valinta tehdään..? Itsellä vakityö, josta olen ollut äitiys- ja hoitovapaalla 2 vuotta. Vuoden vaihteessa pitäisi palata töihin ja rehellisesti sanoen kyllä hirvittää ajatus siitä, että pitää ilmoittaa, että olenkin jäämässä uudestaan äitysvapaalle..

Välttely Olen tarkka vältettävistä ruoka-aineista, mutta en stressaa liikaa. Kahvinjuontia olen koittanut vähentää, koska kahvia menee normaalisti paljon. Ehdoton olen oikeastaan vain alkoholista ja välttelen lisäksi myös keinotekoisia makeutusaineita, myös aspartaamia, joka kuuluu sallittujen listalle. Uskon, että sokeri (kohtuuden rajoissa) on pienempi paha kun keinotekoiset mömmöt. Ei suoranaisesti liity ruokaan, mutta olen myös aikaisempien raskauksien aikana vähentänyt hiusten värjäämistä.

Asiaa sivuten, alla olevassa linkissä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen lista vältettävistä ruoka-aineista:
Raskausaikana vältettävät elintarvikkeet - Elintavat ja ravitsemus - THL

HaaveissaPulla ja Pullapoika
 
Moikka! Täällä ilmoittautuisi yksi onnellinen odottaja lisää..:)
Viime kesänä synnytin esikoiseni ja sen jälkeen miehen kanssa päätettiin, että toinen tulee sitten, kun on tullakseen.. Ja nyt ilmeisesti on.
Hätäiseen kävin jo tänään ensimmäisessä neuvolassa. Selkä kun ollut oudon kipeä. Tutulle terkalle kun soittelin, niin sanoi olevan niin kovin hiljaista hiihtoloman takia, joten antoi ajan jo nyt.
Edellisessä raskaudessa olin strepto pos. Ja koko raskauden oli kiusana VTI:T ym mukavat tulehdukset. Samaa antibiootti rumpaa odottelen nytkin tulevaksi.. Sikäli mikäli kaikki menee hyvin ja pikkuinen itunen matkassa pysyy syksylle asti.:)

T: Jansson, LA15.10.15, toinen, Lohja
 
Huomenia!

Mielialanvaihtelut... juu, oon tosi herkkis! Kaikki itkettää.
Miehelle en oo äristellyt, vaan ennemminkin lirkutusta ja lääppimistä ollu nyt kokoajan :) .. ja sitten välillä miehen sylistä juosten vessaan yökälle... :D
Ruoka-aineiden välttely.. perus maalaisjärjellä, ja totaalisesti välttäen sellaisia aineita mitkä muistan olevan kiellettyjen listalla, mennään. :)
Mies kiusaa, eilen jutteli ett viikonlopuksi voitas herkkua laittaa...suolakeksiä, homejuustoa ja viiniä... heh.
Ensimmäiset himot on nyt iskeny! Kaurapuuro, ja hapankorppu! :D
Vauvaunia on näkyny, ja kaikenlaisia vauva-aihetta sivuavia ;)
Kuopus sairastaa.. toivottavasti ei kuumeiseksi ala!
Hei, kivaa, joku oli tietoinen uuden äitiyspakkauksen julkaisusta :)
Aika mataa... ekaan neuvolaankin vielä aikaa viikko..

Onnea uusille! :)

Onko fb-ryhmä jo kovinkin vilkas/täynnä? Mihin asti pääsee liittymään?

Kivaa viikonloppua!
suffeli & papunen 7+ 5 (?)
 
Huomenia!

Tää skeptinen mamma päätti tänään aamulirusta tikuttaa ton apteekin testin ja mä oon niin onnellinen



Tasavahvat viivat!! En oo kummassakaan aiemmassa raskaudessa saanut tasavahvoja viivoja. :)

Mulla on ekaan neuvolaan vielä 2,5vkoa. Uskaltaiskohan sillon pyytää neuvolantätiä että yritettäis kuunnella sydänääniä? Ultraa tuolla ei tietääkseni ole, mutta dopplerilla..voikohan kuulua vielä vkoilla 8+4? Onko teillä koska kuunneltu/kuulunut eka kerran?

-Unnaunna ja Pätkis 6+0
 
Tervehdys,

kylläpä nyt osaa vasta arvostaa taas mahallaan nukkumista kun tietää että pian ei enää voi. :) pieni paineentunne mahanpohjassa kyllä tuntuu mutta ei epämiellyttävästi.

Muakin kiinnostaa tuo facebookin ryhmä, mutta en käsitä kuinka saisin laitettua yksäriä tällä mobiiliversiolla! Help anyone? :)

Neuvolan tilailen vasta ensi viikolla, ei sinne varman oteta vielä 5+ viikkoisia :) mahanpohjaa kiristelee ja jomottaa jatkuvasti, ei tartte olla huolissaan. Oman dopplerin ajattelin hankkia niin pääsee mieskin jytinää kuuntelemaan ja kokemaan raskautta sitä kautta.

Kiva, kun se äitiyspakkaus pian julkistetaan! Taidetaan ottaa meille se tällä kertaa, viimeksi otin rahana ja ei sillä rahalla saa semmosta tarvikemäärää. Harva tuote pakkauksesta jää kuitenki käyttämättä.

Viikonloppuja toivotellen
ilutiak 4+5
 
Huomenia ja tervetuloa uusille! :)

Siis eilinen pahoinvointi oli ihan överiä ja tiedän että moni juttelee norjaa pöntön kanssa, mutta itsellä pahoinvointi on ollut molemmissa raskauksissa aika lievää ja tullut aina hetkeksi kerrallaan parit kerrat päivässä. Eilen pahoinvointi alkoi alkupäivästä ja sitä kesti koko päivän ja illalla paheni niin, etten saanut unta kuin vasta kolmen aikaan yöllä|O

Mekin otetaan äitiyspakkaus, vaikka ei siellä olekkaan vaatteita käytettäväksi kuin vasta hieman myöhemmäksi, ovat aina niin isoja. Mutta se on silti kiva etappi kun sen saa noutaa postista :)

Vähän reilu viikko neuvolaan vielä. Muistaakseni kuopuksesta neuvola täti kokeili sydänäänet ekalla käynnillä, mutta silloin taisi olla tasan 9 viikkoa täynnä ja kuului kyllä, mutta piti kyllä etsimällä etsiä. Nyt ajattelin kysyä suostuuko kokeilemaan edes kun on vasta 8+3 kun meillä aika on. :)

Voisi kyllä kevät lämpimämpine ilmoineen tulla, totesin tuossa juuri, että talvitakkini alkaa hissuksiin tuntumaan vatsan kohdilta tiukalta. :LOL:

Viipulainen ja Hippu 7+0 (uusi viikko poksui) :heart:
 
Heijp! :)

Mä olen lapsettomuudesta huolimatta säilynyt niiltä katkeruuden syövereiltä, mitä huomaan muissa lapsettomissa.. Ja kamalilta peloilta! :O Tottakai keskenmeno, kohdunulkoinen, tuulimunat sun muut jännittää, mutta uskon että olisin jännittänyt samalla tavalla vaikka olisin onnistunut kertaheittämällä - ehkäpä olisin jännännyt vielä enemmän, tuolloin olisin ollut vasta 17 vuotias ;) Meillä ainakin lapsettomuus on kasvattanut tosipaljon, vaikka oonki aina ollu kypsä tyyppi - nykyään myös maltillisempi :)

Vielä vältettävistä ruoka-aineista, homejuustoa (ja muitakin "kiellettyjä") voi syödä kyllä kuumennettuna! :) Eli jos tappaa sen mahdollisen listerian sieltä ensin.. Eli mm. pitsassa/ruuassa ei tarvi luopua varovaisimmankaan homejuustosta, jos siitä pitää :D

Mä kyl syön aura juustoa suoraan paketista noin vain, on sentään pastöroidusta tehty, mutta on mun yks ehdoton heikkous se vasta avattu paketti..... Onneks ei liika usein sitä osteta, muuten saattaisi äkkiä rueta paino nousuun :D Myös salmiakki, oikein väkevä sellainen, on lempparia, mutta ei sitäkään usein tule syötyä ja vaikuttaa verenpaineeseen, joka on mulla muutenkin alhainen :)

Äitiyspakkauksesta, en tiedä aiotaanko ottaa, riippunee varmasti minkänäköistä vaatetta/haalaria/makuupussia se pakkaus sisältää.. Voin vaikuttaa nirppikseltä, mutta meillä on vauvan vaatteita jo todella paljon valmiina, samoin haalareita ja kaikkea mahdollista pikkutavaraa, että riittää varmasti vauvalle vuodeks eteenpäin :D ja siis sukulaisilta ja tuttavilta saatuja on, ja omia vanhoja, että ei olla omaisuutta niihin tuhlattu - joskus olen jonkun uudenkin ostanut, vaikka hölmöähän se oli, nyt jos himoittais lähteä kirppiskierrokselle katsomaan jotain ihanaa vauvoille.. :) Pitänee malttaa siihen asti, että ultra on ohi niin tietää paremmin..

Eukko + alkio(t) 5+3
 

Yhteistyössä