~ Lokakuun lapsoset -15 ~ *Tammikuu/Helmikuu*

Tervehdys kaikille!

Täällä ilmoittautuisi yksi innokas ensiodottaja mukaan :p Pari viikkoa menkkoja enteilevät jäätävät kivut, rintojen turvotus ja herkkyys sai tekemään ystävänpäivänä raskaustestin. Juuri ennen testin tekoa lepäiltiin miehen kanssa ja juteltiin lapsista, meillä on ollut yritys päällä marraskuusta 2013 vaikka ennen sitäkään ei varsinaista ehkäisyä ole ollut, lähinnä "varmojen päivien" mukaan on menty. Siinä makoillessa tuli hirveä pissahätä ja pakko oli vessaan lähteä kesken keskustelun. Olin ostanu edellisenä päivänä testin varmuuden vuoksi kaappiin ja siinä tuumin, että tehäänpäs nyt se alta pois, niin ei tarvitse ainakaan turhia taas toivoa. Heti testin kasteltuani alkoi sydän pamppailla ja tuntui, että pyörryn, ei vaan voi olla totta! Katselin testiin tummuvaa viivaa paniikissa enkä uskonut sitä todeksi. Ryntäsin miehen luokse huutaen tuuppa kattomaan...eiku ootas katon vielä, eiku tuu vaan! Mies tuli ja kysyin, että näkeekö sekin sen viivan siinä. Kyllä se siinä oli. Olin aivan paniikissa ja tärisin toistellen, että tää ei voi olla totta. Mies oli onnellinen ja syvästi myös hämmentynyt. Sanoi, että tehdään nyt vielä toinen testi huomenna jotta varmistutaan. Miehellä olisi ollut parin päivän päästä aika siemennesteanalyysiin, koska olimme lapsettomuudesta käyneet pari viikkoa aikaisemmin neuvolassa ja tutkimukset oli aloitettu. Sanoin hälle, että peru nyt vaan se aika, että ei tää testi voi virheellisesti positiivista näyttää, negatiivista kylläkin, mutta ei sitä raskaushormoonia erity, jos ei raskaana olisi. Tämä plussa oli ensimmäinen raskaustestissä ikinä ja ollaan niitä kyllä jonkun verran keritty tekemään, yhdessä ollaan oltu jo 7 vuotta.

Seuraavana aamuna heräsin taas aamuyöllä vessaan 5 aikaan ja tein samalla sitten digitaalisen ja sieltähän se pärähti, raskaana 2-3 viikkoa, tietysti juoksin herättämään miehen ja olihan se uskottava vihdoin. On tehnyt mieli huutaa koko maailmalle raskaudesta, mutta mies on onneksi hillinyt minua. Äidilleni sain luvan kertoa ja lähetinkin tulevalle mummille ystävänpäivätoivotukset testikuvan kera :)

Suunniteltiin, että jos päästäisiin ennen pääsiäistä nt-ultraan niin silloin kerrottaisiin sisaruksillemme ja läheisimmille ystäville. Sillon olisikin viikkoja kasassa 11+? eli ehkä jo varmemmat fiilikset on silloin. Oma siskoni tämän tiedon minusta saa kyllä puristettua varmasti ennen sitä, koska on tietoinen jo alkaneista lapsettomuustutkimuksista ja muutenki olen äärimmäisen huono valehtelemaan, jos hän kysyy suoraan. Hänelle kyllä kertoisin keskenmenostakin, jos sellainen onneton tapahtuma tässä kävisi.

On kulunut kohta viikko plussasta ja hirveästi oon googletellut kaikkiea tietoa. Jäätäviä menkkamaisia kipuja on ollut ja olinkin todella huolissaan niistä, mutta ilmeisesti on normaalia eikä ainakaan mitään vuotoja ole ollut. Ensimmäinen neuvola meillä on 9.3 mikä ei kyllä jännitä ollenkaan, ensimmäistä ultraa sen sijaan kyllä odotan ja aika tuntuu tuhottoman pitkältä. Mietittiin myös tuota varhaisultraa, mutta on aikas hintava ja sen jälkeen ei olisi enää kuin muutama piinaviikko nt-ultraan eli varmaan maltetaan sinne nt-ultraan asti.

Mulla ei ole ollut varsinaista pahoinvointia, lähinnä vessassa ramppaamista, huimailua, heräilyä aamuyöstä/väsymystä ja äksyilyä nälkäisenä olen huomannut. Tosin täytyy muutenki pitää ruokailuvälit lyhyinä kun ihan raskaanattomakin on kuvotusta, jos ruokailuvälit on liian pitkät ja maha tyhjä.

Haha, anteeksi pitkä romaani, mutta tulipahan kerrottua nyt kaikki rysäyksellä itsestäni :D

Sarrra 26 ja 5+4
 
Moi! Minäkin voisin vihdoin liittyä seuraan täältä ulkomailta. Eli toinen lapsi olisi toivottavasti tulossa, esikoinen on syntynyt alkuvuodesta 2013 ja nyt olisi LA 5.10.2015. Töissä ja muuten on tällähetkellä kova kiire niin ei oikein näitä raskausasioita ole edes ehtinyt paljoa miettimään. Mitä nyt ottaa foolihappoa ja syö vielä tavallista tervellisemmin :)! Ja usein (koska muutenhan tulee paha olo...). Ensi viikolla on ensimmäinen tapaaminen kätilöiden kanssa ja luultavasti myös siis ultra. Meillä täällä toimii nämä raskaudenseurannat hieman erilailla kuin Suomessa: komplikaatiottomia raskauksia seuraavat kätilöt ja lääkäreitä ei tarvitse nähdä ollenkaan koko aikana. Eikä sairaalaan mennä vaan kätilöt joko tulevat kotiin tai menet heidän toimistolle. Ihan kiva systeemi sinänsä!

Ja listalle voi siis lisätä: Hollannikas 83, LA 5.10.2015, 2. lapsi, synnytys ulkomailla (mahdollisesti kotisynnytys)
 
Minä huolehdin aiemmin lieviä raskausoireita ja sovittiinkin neuvolassa, että terkkari ultraa minut ensi viikon perjantaina, meidän neuvolassa on siis jonkin sortin ultralaite. Nyt tosin en oo enää yhtään huolissaan, pahoinvointi palasi ja kestää iltapäivälle asti, hieman häijymmältä vaikuttaa kuin edellisessä raskaudessa. En ole oksentanut kuitenkaan, mutta ongelmia tuottaa, kun ruoka suorastaan ällöttää ja silti tiedän ,että syöminen nimeomaan vie pahoinvoinnin pois. No, toivotaan että tää jää alkuraskauteen taas kuten edelliselläkin kerralla!

Nenevaan 7+1
 
Hollannikas eikä! :D Me harkitaan kotisynnytystä myös, mutta ei suunitella vielä sen kummemmin koska raskaus vielä alussa eikä tiedetä mm. tuleeko kaksoisraskaus vai mitä... :) Että ehkä mä uskallan tässä ryhmässä tulla "kaapista ulos" tän asian kans, kun on toinenkin... :D
 
Tervetuloa Hollannikas ja Sarrra! :)

Minä taasen jännään että päästäänkö synnärille saakka kun aika koittaa :D
Se iänikuinen "tule vasta kun et enään pärjää kipujen kanssa kotona" ei päde minuun, tai ainakaan kuopuksen kohdalla ei pätenyt. Kivut oli siihen saakka omasta mielestäni ihan hallittavissa kun kätilö jo huusi että nyt pikapikaa synnytyssaliin :D
Kupuksesta siis exän kanssa jouduttiin lähtemään pikaiseen synnärille kun ei ollut tyttö vielä kiinittynyt ja pelkäsivät, että napanuora saattaa luiskahtaa pään eteen.
Jos oltaisiin saatu olla normaalisti kotona, niin sinne olisi tyttö syntynyt :D

Olenkin nykyiselle jo varoitellut että voi olla nopeakin ellei viiden vuoden väli vaikuta dramaattisesti, saa nähdä :D

Tämä ilta on ollut aika autuas, pahoinvointi hellitti viimeinkin:attn:
 
Mä kans oon pärjännyt kipujen kanssa niin hyvin, että kotiin olis syntynyt jos kovia kipuja odottelisin. Kuopusta odottaessa olin jo valmistunut kätilöksi ja halusin lähteä synnärille vasta kun synnytys on kunnolla käynnissä, ettei tarttis synnärillä kauheen pitkään hautoa. Niinpä tein kotona sisätutkimuksia itselleni muutaman kerran synnytyksen käynnistyttyä. Soitin miehen lähtemään töistä kun olin 5 cm auki. :D Hyvin ehdittiin, jouduin sitten muutaman tunnin vielä kuitenkin odottelemaan ponnistamaan pääsyä, koska kuopus tuli virhetarjonnassa ja se pitkitti avautumista. Lopulta ponnistin sen ulos kun olin vasta 8 cm auki, kun en enää jaksanut pidätellä ponnistuspakkoani. Mun kätilö varmaan inhosi mua, kun tein kaiken ihan väärin. Sanoin vaan sille että nyt mä ponnistan ja sä työnnät kohdunsuun reunan samalla vauvan pään taakse ja sillä selvä. :D Missio onnistui. En vaan olis pystynyt enää pidätellä.
 
Kiva lun meidän poppoo kasvaa entisestään. Tervetuloa uusille! :wave:

Mä toivon, että tää kolmas tajuis tulla vähän vauhdikkaammin maailmaan. Esikoisesta sain raskausmyrkytyksen ja käynnistyksen myötä synnytys kesti ja kesti, kaikenkaikkiaan 1,5vrk. Kuopus lähti syntymään säännöllisillä harjotussuppareilla alkuyöstä. Pikkuhiljaa kovenivat ja laitokselle lähdettiin aamuyöllä neljän aikaan. Ottivat sisälle heti, mutta neiti halus päivävaloon vasta seuraavana iltana. Eli silloinkin ehdittiin olemaan laitoksella 14h.

Aiemmin asuttiin about kilsan päässä sairaalasta, nyt ajomatkaa on n.45min. Vähän jännittää osaako sitä sitten lähteä oikeaan aikaan. Ku en todellakaan haluais joutua siellä taas niin kauaa odottelemaan ja jos kaikki menee niin kun pitää ja vauva voi hyvin, haluan sieltä heti pois. Eli poliklininen (onks se ton niminen?) synnytys houkuttelee. Kotisynnykseen en uskaltaisi, mutta nostan hattua teille rohkeille jotka siihen touhuun lähtee. =)

Oltiin tyttökavereiden kanssa äsken leffassa kattomassa Gray.. :p Huomasin, että joka kerta kun siinä tuli öhöm kohtaus, kohtu meni ihan kovaks ja kivisti!? :O Ois tehny mieli pitää loppuajasta silmät kiinni, ettei kovistele. :D
 
  • Tykkää
Reactions: EukkoI
Mulla eka synnytys kesti 13h5min ja toka 4h,mutta mutta ne kipeet ja tuntuvt supparit alko vasta klo 16.00 jolloin lähdin sairaalaa kohti ja sinne pääsin vasta 16.45 ja tyttö oli pihalla jo klo 16.52 :D Kolmas synnytys kesti 3h35min ja tyttö kirjaimellisesti syöksy vesien mukana pihalle :LOL: Nelonen käynnistettiin kun oltiin jo rv 42+1 viikoilla ja kalvot puhkastiin klo 11.30 ja kovat supistuksia alko tulee 11.40 ja poika oli ulkona klo 12.29 :D Viides oli kans nopee koko toimituksen kestoksi tuli 45min ja nyt vähän jänskättää kuinkaha nopeeta tää mahtaa tulla.
 
EukkoI, hienoa että jollain muullakin samansuuntaisia suunnitelmia. Tietenkin kaikki riippuu siitä miten menee. Meillä tosiaan ensi keskiviikkona eka tapaaminen oman kätilön kanssa ja katsotaan sitten tilanne. Kätilön kanssa voi jatkaa koko matkan/raskauden jos on yksi sikiö eikä havaita mitään riskejä. Esikoisen kanssa toi että ei lääkäriä nähdä ollenkaan oli vähän jännää, mutta nyt oikein odottaa että pääsee taas saman kätilön huomaan ja kyllä se luottamus on mulle tärkeintä. Paljon vähemmän asioita seurataan (ei ole sokerirasituksia ja pissaa ei kertaakaan tutkittu tai vatsaa mitattu) ja asioita tehdään eri tavalla kuin Suomessa, mikä on mielenkiintoista. Kotisynnytykset on tosi yleisiä täällä (80 % tähtää kotisynnytykseen, muistaakseni vähän yli puolet saavat synnyttää kotona).

Mutta nyt, kunhan kaikki on hyvin keskiviikkona, olen taas hetkeksi tyytyväinen. Sitten täytyykin pohtia mennäänkö tohon 12-viikon ultraan ja verikokeeseen. Vaihtoehtona on pelkkä Down-verikoe tai yhdistelmä. Molemmat täytyy tosin itse maksaa, joten vielä harkinnan alla...
 
Hollannikas juu ehottomasti jos ei havaita riskejä, mennään kotisynnytyksellä :) Ja meillä on muutenkin sairaala 2-3min automatkan päässä, että sillätavalla tosi hyvä tilanne sen kannalta :)

Unnaunna juu polikliininen synnytys on sit kyseessä, kun kotiutuu muutamien tuntien (olisko ollu 6h) jälkeen synnytyksestä :)

Omanapa, täällä eilen heiluteltiin peittoja miehen kanssa, ja meinasin saada aamulla hepulin - siteessä ruskeaa vuotoa! Pyyhkiessä klimppi! Kaikki kauhuskenaariot keskenmenoista kohdunulkoiseen käyty taas läpi, onneks vuoto jäi siihen ja olo taas rauhottunu.. Mulla kun täytyy pitää suojaa pöksyissä öin ja päivin (yäks) kun keltarauhastukilääkitys aiheuttaa vetistä valkovuotoa ja on muuten pöksyt ihan litimärät :D

Eukko + alkio(t) 5+4
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan kaikille!

Varovasti uskaltaudun tänne teidänkin seuraanne liittyä, jos sopii! Kiva, EukkoI, törmätä tuttuun nimimerkkiin täällä! Ehdin siis juuri ja juuri piinailemaan tuonne IVF-hoidoissa olevien ketjuun, kun jo heti kohta plussasinkin. Kyseessä ensimmäisen IVF-hoidon ensimmäinen PAS (pakastealkionsiirto), josta onnisti, ja siis ensimmäinen raskaus ylipäänsä. IVF-hoidon jälkeen ei tuoresiirtoon päästy hyperstimulaation vuoksi (kroppa vastasi vähän liiankin hyvin lääkkeisiin), mutta ensimmäisessä PAS:ssa sitten onnisti ja toivottavasti kaikki jatkuu hyvin... Seitsemän viiden päivän ikäiseksi viljeltyä alkiota jäi vielä pakkaseen odottamaankin! :)

Sain ensimmäisen haamun testiin jo melkein viikko sitten sunnuntaina ja vaikka haamu siitä hitaasti (mutta varmasti) vahvistuikin, en voinut millään uskoa olevani raskaana ennen kuin torstaina kuulin verikokeen tuloksen, joka oli 140. Ma 16.3. on alkuraskauden UÄ, joten silloin selviää, onko siellä oikeasti kaikki kohdillaan. Juuri pääsin jännäilemästä raskaustestin tulosta ja taas jännäillään! :D

Itsekseni laskeskelin, että la olisi 28.10.2015, joten viikot olisi tällä hetkellä kai sitten 4+3. Tooodella alussa siis mennään! Alkuraskauden ultrassa viimeistään selvinnee tarkat viikot. Siinä ja siinä siis, kuuluunko edes tähän ketjuun vai vasta marraskuisiin! ;)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: EukkoI
Onnea plussanneille!

Täällä jatkuu pahoinvointi, ja muut..
Uutena juttuna nyt tullu hirvittävän kovat himot miestäni kohtaan! Hellimistä ja kiehnäystä tarviin kokoajan :D
Kiva "oire", ja mieskin tykkää ;)

Tänään juhlitaan lapsen synttäreitä, ja jännittää ett tuleeko jossainvaiheessa nii selvä öklötys, että raskaus paljastuu lähipiirille...

Kivaa sunnuntaita!

suffeli & papunen 7+5 (?)
 
EukkoI, joo, niin se omastakin mielestäni olisi, mutta alkuraskauden UÄ annettiin minulle vasta 16.3., jolloin on edellisistä kuukautisista laskien seitsemän raskausviikkoa täynnä (jolloin la olisi vasta 1.11.). Mutta ehkä siellä haluttiin vaan varmistua siitä, ettei tehdä alkuraskauden ultraa liian aikaisin ainakaan. :)

Täällä kovasti vaan odotellaan kaikkia mahdollisia oireita, että voisi oikeasti uskoa tuolla jotain tapahtuvan! Rinnat ovat edelleen arat ja pinkeät, mutta välillä sekin vähenee, ja jo paniikissa painellaan tissejä, että eikö niihin nyt enää yhtään satu muka! ;) Mies on ehkä hitusen turhautunut tähän minun panikointiin, hän kun on sitä mieltä, että kyllä kaikki hyvin menee ja jos ei mene, ei se etukäteen panikoimalla parane, mikä on tietysti täysin totta. MUTTA KUN... :D Alkuun palelin myös kovasti ja tuli hetkittäisiä kuumia aaltoja, mutta nyt en ole sitäkään oiretta ollut enää havaitsevinani hetkeen... Tänään pitäisi normaalin kierron mukaan uuden kierron alkaa, joten tässäkin yksi virstanpylväs, minkä ohitettuaan voi ehkä hengittää taas hitusen rauhallisemmin. ;)

Hertta ja Pakkasukko 4+4
 
Heippa hei kaikki! Täällä olisi yksi lokakuinen. Ylläriplussaa pukkasi kehiin melko jännässä tilanteessa. 10.2. oli ensimmäinen aika lapsettomuuspolilla, jossa saatiin resepti lääkitykseen. Parin päivän sisään piti alkaa menkat ja lääke oli tarkoitus aloittaa kierron kolmas päivä. Itkua tihrustin, kun ei menkat alkaneet, että olisi voinut hoidon aloittaa... Turhautuneena tein testin asenteella "pakkokai se on varmistaa ennen kuin soitan taas lapsettomuuspolille" ja siellähän olikin plussa :O ...Sehän aiheutti lisää itkua, miestä myöten :)

Alustavasti laskeskelin, että LA olisi noin 22.10, mutta varmistelen ultran jälkeen. Olen kuukauden päästä 27v. ja entuudestaan löytyy lokakuinen vuosimallia 2012. Jos teillä oli jo faceryhmä ja otatte sinne uusia, niin makustelen asiaa tässä muutaman päivän.

Listaan voisi laittaa *metsätähti* 27v. LA 22.10. toinen lapsi, OYS

Ainiin ja vielä oireista. Nyt neljä päivää ollut todella voimakkaat kohdunkannatinten kivut. Tuntuu että paikat repeää ja joku tökkii puukolla. Lisäksi palelu on nyt viikonlopun ollut voimakasta ja öisin heräilen 20 kertaa syyttä suotta... Lisää oireita kehiin vaan, että tässä tajuais siellä oikeasti olevan jotain <3 Maanantaina soitan lapsettomuuspolille ja pyydän josko siellä ultraisivat.

*metsätähti* ja hippunen
 
Täältä kans varovaisesti huikkailen. Pikkuisen on alussa vielä nimittäin korkeintaan 4+3 viikkoja, mutta testi plussaa eikä menkkoja näy joten.. Neuvolan jälkeen sitten päivittelen lasketun ajan. Mulla ennestään 2 murusta ja jos kaikki hyvin menee niin loka-marraskuun vaihteessa käyn oys:ssa ponnistamassa. <3
 
  • Tykkää
Reactions: mamina
Hei! liittyisin mielelläni mukaan. Samoilla linjoilla mennään edellisen kanssa, eli testasin tänään kun menkat kolmisen päivää myöhässä ja pikkuisen olen raskauteen viittaavia oireitakin ollut havaitsevinani.. ja selvä plussahan sieltä tuli! :heart: viikkoja olisi nyt ilmeisesti suunnilleen 4+2 ja nettilaskurin mukaan laskettu aika olisi 30.10. Neuvolan jälkeen viisaampia sitten täälläkin... =)
 
  • Tykkää
Reactions: mamina
Ekv
Hei, tulipa sellanen kysymys vielä mieleen, että mites SEKSI?? Alkuraskaudesta oli niin hämmentynyt ja outo (ja äklö) olo, ettei käynyt mielessäkään, mutta nyt 8. viikolla olen nähnyt aika villejä unia ja hormonit hyrrää... yhdyntää en välttämättä vielä uskaltaisi kokeilla, mutta olen joskus lukenut jostain, että pelkkä orgasmikin voi olla alkiolle/siittiölle kova koettelemus. Mitä tuumitte? Huomenna alkaa viikko 9.

Mieskin on enemmän lähinnä hellyydenkipeä (kai siitäkin ajatus tuntuu vähän oudolta ja pelottavalta, et mitä jos jotain käy).
 
Iltaa :) ja minunkin puolesta tervetuloa uudet mukaan! Iso joukkohan meitä on kasassa ko <3

Täällä tänään rv 5+0! Väsymys aika kovaa, vielä onneksi vaihtelee päivittäin! Nälkä usein ja jos ei syö tulee huono olo. Vielä ei ole onneksi tarvinnut oksentaa! Turvotus iltaisin järkkyä, jos koko päivän istuu töissä niin iltapäivällä alkaa jo turvotus pahentua ja tekisi mieli töissä nappi housuista aukaista :LOL: siispä pistin jo tilaukseen ensimmäiset mammafarkut... Turvotuksen takia jouduin jo esikoisesta siirtymään äitiyshousuihin joskus rv 8+ joten katsotaan päästäänkö edes sinne asti! (En tosiaan viitsi tässä vaiheessa ostaa kokoa isompia tavanhousuja enää että olisi mukava pitää). Ostin housut jossa säätömahdollisuudet sivuilla eikä ole sitä "masutuubi"osaa, niin eivät ihan niin äitiyshousuilta edes tunnu :)
Ensimmäisen neuvolan varasin ja on 17.3 rv8+2. Ennen ekaa neuvolaa ajattelin varhaisultrassa kuitenkin käydä.
Muutamalle hyvälle ystävälleni olen raskaudesta kertonut mutta suurimmalle osalle kerrotaan vasta ekan ultran jälkeen. Silloin pitää sitten jo töissäkin kertoa että jää aikaa järjestellä asioita...
Tytölle kerrotaan aikaisemmin jos pahoinvointi astuu kunnolla kehiin... Kuitenkin jo 8v niin saattaa ihan jo säikähtääkin että mikä äidillä on kun oksentaa koko ajan tms...
 
Alkuperäinen kirjoittaja *metsätähti*;30676114:
Paitsikin, että onko meillä kukaan tekemässä tänne listaa odottajista, kun en ainakaan löydä?
Moikka! Mie oon tehnyt, päivittelen sitä aina kun käyn tietsikalla, puhelimella niin ärsyttävän hidasta :) Maaliskuusta alotetaan uus pino ja laitetaan siihen alkuun suoraan se lista :)

Tervetuloa kaikille uusille!
 
Viimeksi muokattu:
Täällä tänään plussattu! <3 Pelon sekavat tunteet, mutta silti niin onnellinen! Ensimmäinen lapsi siis olisi tulossa. Laskureiden mukaan meidän LA 31.10. Myöhemmin mielellään liityn fb ryhmään, mutta aluksi vähän sulatellaan asiaa ja seurataan eträ kaikki menee hyvin :)
 
  • Tykkää
Reactions: mamina

Yhteistyössä