Lokakuun lapsoset 2016 *heinäkuusta meidän kuuhun*

Täälläkin odotellaan lunan kuulumisia :)

Meillä ei nukuta öisin... Päivällä vetelee kolmen tunnin päikkyjä nopeilla syötöillä, yöt kitisee ja raivoaa. En tiedä onko ilmavaivoja, en usko kun ei kuitenkaan sen oloinen ole mutta eipä mulla ole kokemustakaan. Ehkä rytmi vaan sattuu olemaan ihan päinvastainen. Esim. viime yönä ihmeen kaupalla nukkui 22-01 ja seuraavan kerran nukahti viiden maissa. Tuttikaan ei auta kun sille päälle sattuu, tai jos sattuu sen avulla nukahtamaan niin tietty herää heti kun se tipahtaa. Ja mulla on vieläkin opettelemista päiväunien nukkumisessa.

Ei siis kovin lämpimiä tunteita ole yöllä mutta päivällä on niiiin eri meininki ja ihana vauvahan tuo on.

marikkinen ja poika 12 päivää
 
Ollaan jakauduttu! Olin eilen ihan puhki, nyt alkaa elämä voittamaan ja odotellaan sairaalassa kotiuttamislupaa.

Tosiaan vedet meni la aamuna, Supistelua alkoi klo 15 aikoihin. Lähdettiin Jorviin klo 20 aikaan ja supparit oli tosi kipeitä siihen mennessä vaikkakaan ei ihan säännöllisiä. Mut tutkittiin ja olin auki sormelle vasta tuntien supisteluiden jälkeen. Olin kuitenkin niin kipee et pääsin synnytys saliin, sain ilokaasun ja kipupiikin peppuun. Siellä jatkoin Supistelua ja kutsuin kätilön klo 23 aikoihin ku kivut alkoi menemään yli, supparit 3 min välein. Olin puoliksi auki ja spinaalia alettiin laittamaan. Avauduin siinä 15 min aikana kokonaan ja kun spinaali laitettiin niin Supistelua ainakin mun mielestä hävisi eikä ollut ponnistamisen tarvetta. Heti kun spinaalipu vaikutus alkoi heiketä niin supistukset voimistui ja seuraavassa hetkessä kieltäytyi epiduraalista ja synnytin kaasun kanssa. Terve poika syntyi 30.10. klo 0.44! Eikä ollut mikään jätti vaan keskikäyrien mies niinkun lekurit ennusti!

Esikoinen kävi pyöeähtämässä tässä eilen ja oli aikamoinen pyörremyrsky... Onks vinkkejä miten hoitaa vastasyntynyttä tollaset 3v tytön kanssa? Missä te muuten pidätte vauvaa turvassa noilta sisaruksista?

Luna ja pikkuveli kohta 1,5 vrk
 
Marikkinen, kuulostaa jokseenkin tutulta. Meilläkin päivät menee hyvin mutta yöt on enemmän ja vähemmän ähinää ja piereskelyä. Tänään haen kyl disflatyliä ja sitä d-tippaa jossa maitohappobakteereja. Pisin unipätkä ajoittuu just iltayöhön eli harvoin siitä ite hyötyy kun kuitenkin haluttaa illalla edes hetki nauttia omasta/parisuhdeajasta. Herää ekan kerran syömään n. yhen aikaan ja siitä tunti eteenpäin niin alkaa ähinä. Ilmeisesti on niin nälkäinen ton pitkän unipätkän jälkeen että hotkii maidon lisäksi runsaasti ilmaa. Imetysasentokin voi vaikuttaa: päivisin imetän istualteen, yöllä kyljellään. Toinen syöttö n. neljältä, sitten kuudelta pitää olla jo vaippaa vaihtamassa ko on niin pissaa ja kakkaa täynnä että ähisee sen takia. Ja sitten taas tankataan... ;) Päivä alkaa sitten klo 7-7.30. Miehen onneksi siis lähinnä vain ähisee, ei itke, niin mies saa nukuttua mutta mua rassaa jopa itkua enemmän just se tasainen ähinä. Välillä harkinnu huoneen vaihtoa mut kyllä mie nukun omassa sängyssä silti parhaiten. Pitää vaan uskoa ja luottaa, et kyl tää joskus helpottaa ☺Mut kokeilen nyt nuo apteekin oljenkorret, tuskin niistä haittaakaan on..

Nyt sohvalle pötkölleen... ei sillä että uni tulis mutta lepo on aina lepoa.

Tsemppiä kaikille!

Tokkis ja yöähisijä 22päivää :love:
 
Voi onnea, Luna!!! :love:

Täälläkin on onnellinen aamu: mun äiti oli meillä yökylässä ja hoidin vain yösyötöt. Edellisenä yönä karjuttiin mahavaivoja neljään (ja koettiin niitä vähemmän lämpimiä tunteita...) ennen kuin sieltä tuli ensimmäistä kertaa sairaalasta lähdön jälkeen mitään ulos, ja nyt on kuin uudestisyntynyt olo, kun sain nukkua! Enimmäkseen meillä on kyllä nukuttu hyvin ja öitä jopa neljän tunnin pätkissä, mutta synnytysyöstä jäi tietysti hyvät univelat, niin että olen silti ollut ihan kuutamolla koko ajan...

Minervan ja neiti Ihana jo kuusi päivää
 
Onnea Luna! :love: Arvasin, että ehdit lokakuulle :D

Meillä asuu varmasti maailman äänekkäin nukkuja (heti isänsä jälkeen). Yöt äristään ja ähistään, kuten näköjään muillakin.. omat unet on aika vähissä! Nukkuu ekan unipätkän 3-4h, sitten parin tunnin välein tankataan. Tankkaus kestää 10-20min, mutta sen jälkeen saatetaankin ähistä toista tuntia, toisinaan taas nukahtaa hyvin tankkauksen päälle. Vauva nukkuu mun vieressä, kun en vain jaksa siirtää omaan sänkyyn ja yleensä myös havahtuu siihen. Helpompi näin ja mies evakossa vierashuoneessa :D

nuppusuu ja misu 4 viikkoa, jo!
 
Paljon paljon onnea Luna! :love: ei tullu marraskuista!!

"Ihanaa" kuulla, että samanlaista yömeininkiä muillakin (joo oon kauhee :LOL:). Me nukuttiin vauvan kanssa viime yö olkkarin levitettävällä sohvalla ja tadaa, alkuraivareitten jälkeen se nukkui niin nätisti koko yön, heräsi pari kertaa toki syömään mutta ei inahtanutkaan edes vaipanvaihdossa. Mieskin kurkkasi jossain välissä ihmeissään makkarista että mistäs nyt tuulee. Itse en tietty nukkunut kuin tunnin siellä toisen täällä kun en tohtinut uskoa tätä hyvää tuuria! Mutta miehen lähdettyä töihin on tässä pari tuntia koisittu. Ehkä tässä pikkuhiljaa tuuli kääntyy...

D-tipoista: mitä teillä käytetään? Terkkari ei tietenkään voinut mainostaa mitään merkkiä, mutta sanoi että oliiviöljypohjainen olis nykyään suosittu. Sillä katsoin Minisunia. Mutta toisaalta tuossa Rela Drops + D-tipoissa olisi sit myös maitohappo, jos säästyisi Cuplatonilta/Disflatyliltä...

marikkinen ja poitsu 13 päivää
 
Paljon onnea Luna :love: Pikaista toipumista synnytyksestä ja tsemppiä arkeen vauvan ja esikoisen kanssa(y)

Meidän arki kuulostaa aivan samalta kuin teillä marikkinen, tokkis ja nuppusuu. Neuvolasta saimme viime viikolla oppaan itkuisten ja koliikkivauvojen kanssa selviytymisestä ja ohjeista on ollut paljon apua meille amatööreille. Poikaa on selkeästi vaikea saada rauhoittumaan kun hänet päästää liian väsyneeksi. Hänelle sopiva valveillaolo aika syömisineen ja seurusteluineen on noin 1,5h ja tämän jälkeen alkaa ärinä ja lopulta huuto. Nyt on viimeistään tuon ajan kulumisen jälkeen rauhoitettu tilanne ja alettu nukutella häntä. Joskus sammuu nopeasti ja jos kierrokset on jo nousseet liikaa, aikaa nukahtamiseen voi kulua tuntikin. Napakka kapalointi ja tutti ovat auttaneet suuresti nukahtamista. Tällä metodilla on saatu mahtiraivarit loppumaan ja poika jaksaa jopa olla tyytyväinen valveilla ollessaan:) Nukkuu kerrallaan 45 minuutista 2-3 tuntiin. Jotta olemme itse jaksaneet, on päädytty nukkumaan vuoroissa. Toinen alkuyön ja toinen aamupuolen. Pyritään molemmille saamaan semmoiset 5h keskeytyksetöntä unta. Olen juuri sen verran saanut pumpattua maitoa, että mies on yhden syötön saanut yöaikaan hoidettua. Kahdenkeskinen aika meillä on hyvin vähissä, mutta eiköhän sillekin aikaa ole sitten joskus myöhemmin taas:rolleyes:

Maidon pumppaaminen vaan ikävästi stimuloi tuotantoa ja tissit meinaa ajoittain poksahtaa:confused: Vastike öisin olisi huomattavasti helpompi ratkaisu, mutta en ole alkuvaikeuksien jälkeen uskaltanut vastikkeisiin koskea. Onko teidän vauvat saaneet välillä vastiketta ja onko massut kestäneet? Jos ovat, mikä merkki on toiminut parhaiten? Me kokeiltiin sairaalan suosituksesta Nannia ja kaverin suosituksesta vielä Valion Tuutia, mutta mielestäni molemmista tuli masuvaivaa (tai sitten itkut alkoi siihen aikaan muutenkin?). Ja oletteko uskaltaneet juoda kahvia? Itse jätin kahvin pois reilu viikko sitten ja ikävä tuota ihmejuomaa on kova:D

Nuppis ja Herra Rähinä 3 viikkoa ja 4 päivää
 
Mä elän kahvilla :ROFLMAO: ei muuten selviäis päivistä, jos en kahvia saa. Oon juonut sitä koko ajan, niin uskon vauvan mahan jo tottuneen siihen..

Tyttö tankkas pitkään ja sain vaunuihin unille ajatuksena, että itsekin kellahdan. Höpöhöpö, 10min ja alkoi kitinä ja ärinä. Nostin ylös ja jatkaisi rauhallisena unia sylissä.. :sleep:

Korvikkeita ei olla uskallettu antaa juurikin noista mahavaivoista johtuen, mutta kahdelle muulle on toiminut parhaiten juuri Nan. Muista tullut mahavaivoja. En ole jaksanut pumpatakaan maitoa, ihan vain omaa laiskuutta.. mieskin palasi töihin, joten yritetään rauhoittaa hänen yöt.

Luna, meillä esikoinen oli 3v kun kakkonen syntyi. Otettiin mahdollisimman paljon avuksi hoitamiseen; haki vaippaa, pesi tuttia, toi harsoa. Osasi siinä iässä jo varoa vauvaa, mutta toki näitä yllättäviä tilanteita noiden täystuhojen kanssa väistämättäkin tulee vastaan. Niinkuin meillä nyt se sitterin päälle kaatuminen :censored: kai sitä pitää vaan olla silmät selässäkin!

Kiva kuulla Nuppis noita vinkkejä! Meillä ei vielä hirveästi ole mitään rytmiä päivissä, niin koskaan ei tiedä kauanko seurustelee ja missä välissä ja milloin syö. Kai sekin alkaa hiljalleen muodostua ja hereilläolojaksot pitenee.
 
Mie juonu kans kahvia koko raskausajan enkä oo vältelly sitä nytkään. Kaks-kolme mukillista menee päivässä :)

D-tippoina käytetään Gefilus d-tippoja. Ähinät helpottanu, mutta pulauttelua piisaa nyt senkin edestä.

Välillä tekis mieli antaa korviketta lisämaidoksi kun tuntuu että herra suorastaan asuu tissillä, mutta sitten toisaalta nukkuu pitkiä pätkiä niin ei se nälkääkään näe. Torstaina on sit 1kk neuvola niin nähdään kuinka on herra kasunnu.

Rytmiä ei oo viel löytyny, hereilläolojaksojenkin pituudet vaihtelee todella paljon. Illat on mulle raskaimpia kun tankkaa yötä varten ja sitte itkee ähkyään ja pulauttelee. Onneksi mies hoivaa illat, siis ne välit kun ei ole tissillä... ;)

Tylsää mutta totta, että kolmas lapsi pakottanu meidät aikatauluttaan menemiset. Kahden kanssa elämä oli hövelimpää mutta nyt tuntuu että pakko tehdä näin, jotta homma pyörii eikä kenenkään pää leviä. Muutoinkin joutunu heittään romukoppaan joitakin periaatteita (esim. aika vähiin jäänyt mun osakestovaippailut, pyykkiä pukkaa muutenkin niin penteleesti!) Mutta katsotaan sitten myöhemmin kun päiviin alkaa löytyä rytmiä.. :)

Nuppusuulle pikaista toipumista rintatulehduksesta.

Mukavaa viikonloppua kaikille ja kirjoitelkaahan kuulumisia! :)

Tokkis
 
Kahvi, oi kahvi! Se on kyllä todellakin tehnyt paluun ruokalistalle! Raskausaikana en tosiaan juonut sitä ollenkaan, mutta nyt tulee juotua aamu- ja päiväkahvi joka päivä.

Voi Nuppusuu, toivottavasti pian helpottaa!!

Täällä elellään vauvan tahtiin. Välillä tosiaan huudetaan mahaa öisin, mutta Cuplaton ja leivän ja, huoh, suklaan karsiminen omasta ruokavaliosta on vähän auttanut. Sitä epätoivoa, kun vauva huutaa keskellä yötä naama punaisena monta tuntia ja itse miettii, että en saa enää koskaan elämässäni nukkua o_O No, äidin yökyläilyt ovat onneksi helpottaneet omaa tilannetta, ja enimmäkseen vauva onneksi nukkuu hyviä neljän tunnin pätkiä öisin.

Neuvolasta käytiin pari päivää sitten kotikäynnillä, ja melkein oltiin jo syntymäpainossa (y) Vauva kyllä on enimmäkseen syönytkin tosi hyvin, ja maitoa riittää. Välillä meinaa rinnat räjähtää yöllä... Pakkaseen on ollut pakko lypsää jonkun kerran, muta onpahan sitten varastoja! Jaahas, nyt on taas maitoaika...

Minervan ja neiti Ihana jo 10 päivää
 
Leppoisaa lauantaita!

Ensin Lunalle vähän myöhässä paljon onnea poikasesta ja ihanaa vaaleansinistä vauvailua:love:

Ja Nuppusuulle pikaista paranemista, tai oikeastaan, toiv tulehdus on jo parantunut!

Kaikilla taitaa olla nyt vähän kiireitä vauvojen kanssa, niin täälläkin. Tai ei kai nyt kiirettä, mutta vauva täyttää tehokkaasti päivät. Paitsi nyt aamupäivällä, kun meidän pikkuisella tapana nukkua pitkät unet. Kannattaisi varmaan käyttää tää aika nukkumiseen, mut sen sijaan roikutaan kumpikin omilla tietsikoilla:rolleyes:. No, ehkä tää on sitä tarpeellista omaa aikaa:)

Ihana kuulla kyllä mustakin, että muillakaan ei kaikki mee ihan strömsööläisittäin.. tosin meillä viime yö meni ihan hyvin, niin nyt taas tuntuu, että kyllä tää tästä.. kuvittelen, että alkaa jo tähän elämään löytymään joku rytmi ja rutiinit ja että on alkanut vähän oppia paremmaksi tässä vauvanhoidossa. Mut todennäköisesti nämä tuntemukset heittää kohta häränpyllyä ja vauva keksii jotain uutta haastetta, minkä edessä ollaan ihan öönä. Ja vkon päästä mies lähtee jo töihin, voi apua, miten siitä selviää! Ja varmaan oikeasti meidän vauva on aika helppo (ja ihana:love:), vatsavaivojakaan ei taida olla, vielä. Ei edes se järkyttävä määrä suklaata, minkä olen ahminut, ole, onneksi, onneksi, aiheuttanut mitään oiretta:D. Eikä kahvi.

Onko teillä muilla jo päivissä joku rytmi-ja pitäiskö sellasta jo ruveta vauvalle opettamaan? Välistä tuntuu, että vauva nukkuu koko päivän ja toisina päivinä tuntuu, että vaan valvoo. Enkä oikein tiedä kuinka kauan on hereillä kerrallaan ja kauanko nukkuu ja kuinka usein syö ja kuinka kauan kerralla. Tai oikeastaan tuntuu, että syö välillä ihan koko ajan, eikä koskaan ole tyytyväinen tai kylläinen.. Tai mistä sen oikein tietää, että vauva on kylläinen, jos vauva on hereillä? Ja Tokkiksen rytmit ja iltatankkaustuokiot kuulostaa kovin tutulta. Me annetaan iltaisin vähän korviketta-toisaalta harmittaa, mut toisaalta ajattelen, ett säästän vähän tissejä ja omaa jaksamista ja isä saa kanssa sellaisen kivan syöntihetken tytön kanssa..

Ja vielä- ootteko jo suunnitelleet vauvan harrastuksia?:D

Nyt taidetaan ähkiä siihen malliin, ett taitaa tämä oma aika loppua..

Jaksua kaikille vauveleiden kanssa ja paljon ihanaa söpöilyä!

T. Stellaria ja pikku ähkijä
 
Rytmi on vähän hakusessa, mutta yritys on kova :D Vaihdan yöksi aina tytölle yöpuvun, laulan iltalaulut ja jätetään seurustelut pois, päivällä taas koitetaan miehen kanssa pitää ääntä ja tietysti valot päällä. Aika pieniähän nämä seurusteluhetket ylipäätään tällä pienellä on, mutta onneksi ovat ajoittuneet enimmäkseen päivään! Viime yönä nukuttiin koko porukka tosi hyvin. Vauvan kanssa meillä oli melkoinen tahtojen taistelua siitä, nukutaanko yöunet sylissä vai unipesässä, mutta onneksi äidillä on vielä kovempi tahto kuin tyttärellä :LOL: Se on sitten toinen juttu, miten ensi yö menee... Eli sama juttu, Stellaria: koitan kovasti olla ajattelematta, että joku asia on hyvin tai huonosti, kun se voi seuraavana päivänä olla taas ihan eri tavalla.

Meillä on mies ollut käytännössä koko ajan töissä :cautious: Viikolla ja viikonloppuisin, huoh. Ajateltiin, että voisi pitää isyyslomaa, mutta käytännössä se olikin aika mahdotonta. No, kyllähän me täällä pärjätään. Onneksi on tuo oma äiti ollut välillä apuna ja seurana, ja pitää varmaan alkaa pyytää enemmän kavereita käymään. Lähinnä tuntuu miehen puolesta kurjalta, kun hän ei ole päässyt olemaan vauvan kanssa yhtä paljon. Mahtava isä hän on, mutta tarvitsisi ehkä vähän uskoa omiin taitoihinsa. Illalla kyllä yleensä jätän hänet aina vähäksi aikaa kaksin vauvan kanssa ja käyn vaikka kävelyllä, ja toisaalta mies on ottanut omaksi jutukseen ulkoilun aloittamisen vauvan kanssa.

Jaahas, kantoliinassa ähistään jo... Harrastuksista sen verran, että muskari olisi kiva, mutta en kyllä tiedä, miten ryhmiä löytyy näin keskellä vuotta (n) Vauvauinnista en itse niin innostu, mutta miehelle ja vauvalle se voisi olla kiva yhteinen juttu. Seurakunnan esikoisten vanhemmille tarkoitettua kerhoa ovat kaverit kehuneet, ja varmaan aletaan jossain vaiheessa käydä siellä - vaikka vauvalle se taitaa olla yksi ja sama :LOL:

Minervan ja neiti Ihana
 
Hei pitkästä aikaa :) täällä on upottu syvälle mutsilandiaan eikä ole oikein energiaa muuta kuin imettää ja katsoa telkkaria. Toivottavasti nuppusuun vaiva on jo ohi eikä uusi!

Rytmistä sen verran, että täällä meinasi jo elämässä olla pientä säännöllisyyttä, mutta epäilen että d-vitamiinitipat sössii vähän sitä nyt. Kolme yötä meni nätisti niin että poika nukahti rinnalle, nostettiin sänkyyn ja pidettiin tuttia sen aikaa että oli varmasti unessa. Ja yösyöttöjä oli sitten kolmen tunnin välein. Itsekin ehdin jo virkistymään. Nyt keskiviikkona aloitettiin Minisunit vähitellen ja siitä asti on joka ilta ollut samanlainen: päivät menee hienosti syödessä ja nukkuessa, mutta illalla kymmenen maissa "yöpuulle" käydessä alkaa raivoaminen muutaman minuutin välein. Poika on siis montakin minuuttia putkeen ihan rauhallinen, joko on nukahtamaisillaan tai syö tissiä, ja sitten tulee vajaan minuutin huuto kuin olisi kamala hätä. Tätä voi jatkua parikin tuntia. Ekana yönä tehtiin hoitopöydällä pierujumppaa tunti mutta ei oikein rauhoittunut. On makuutettu mahallaan polvien päällä ja röyhtäytetty ja heijattu... Toivottavasti menee pian ohi, jos ei niin taidan kokeilla niitä tippoja joissa on maitohappobakteeria. Ei tuo nyt minusta koliikiltakaan vaikuta kun on välissä rauhallisempia hetkiä. Tosin sitten kun huutovaihe menee ohi niin yöt menee hienosti. Yöllä ja illalla vaan itku menee luihin ja ytimiin ja kaikki tuntuu vaikeammalta. Ja stressaan myös työssäkäyvän miehen yöunia. Mutta tätähän se vauvaperheen elämä on (joillakin) :rolleyes: kahvia on saatava aamulla. Toivottavasti ei satu pientä vatsaan...

Maanantaina oltiin imetystukiryhmässä. Sain ihan hyviä vinkkejä rintakumista luopumiseen ja joka päivä onkin poika ainakin kerran ottanut huikkaa ilman sitä. Rinnan pitää vaan olla tarpeeksi tyhjä. Inhokkini kylki-imetys ei onnistu vieläkään, mutta ehkä sitten kun tuo on vähän kasvanut.

Harrastuksista googlettelin kanssa vauvauintia, josko sitten keväällä. Pk-seudulla näytti olevan useampi palveluntarjoaja, sitten vaan vertailemaan. Ja meidän kaupunginosan perhekahvilassa ajattelin joku viikko pyörähtää.

Mullakin on kantoliina, mutta ohjeista huolimatta en osaa sitä käyttää... Minervan, mikä sidonta teillä on käytössä? Kantoreppu on saatu jo testattua (y)

Ja jes olen iloinen, kun ollaan uskallettu mennä vaunujen kanssa jo bussissa ja lähijunassa :LOL:

marikkinen ja poitsu
 
Pikanäpyttelyä puhelimella, kun vauva nukkuu manducassa. Tokkisko se kirjoitti, että jännä miten kolmas lapsi voikin rytmittää elämän ihan uusiksi - allekirjoitan! Puhuttiin raskausaikana, että voitaisiin lähteä etelänmatkalle kevättalvella, jos vauva on helppo. Isommat tytör kyselee päivittäin, päästäänkö Teneriffalle :D

Rintatulehdukseen syön ab-kuuria ja sekin on taas aiheuttanut vauvalle lisää masuvaivoja :confused: se ei kuulkaas paljoa vaadi, huusin ovenraosta isompia muksuja syömään ja pam, pari tuntia myöhemmin nousi kuume pilviin ja rinta tulikuumaksi. Suojatkaa siis tissille, ladyt!

Meillä on myös illat ihan vastaavan kuuloisia kuin teillä muilla. Marikkinen, meillä on ihan samanlainen huutovaihe iltaisin, itse ajattelen sen olevan sitä, että taistelee nukahtamista vastaan. Muistan noilla muillakin olleen tällainen vaihe. Kun ei meilläkään selkeästi mahaa huuda. Toki on myös sitä, mistä Tokkis kirjoitti, että haluaa tankata, tankata ja tankata, ja sitten pulautellaan ähkyä.

D-vitamiinit, meilläkin käytösaä Rela+D, mutta tosi hintsusti oon annostusta nostanut. Mennään vieläkin kahdella tipalla, ehkäpä kohta nostan jo kolmeen. merkkiä ei välttämättä kannata alkaa vaihtamaan, jos vauvan masu on alkanut jo tottua johonkin toiseen. Voi alkaa masuitkut alusta..

Stellaria, ihana, että myös mies pääsee osallistumaan ruokahetkiin! Mä mietin kans, että vois iltaisin antaa vähän korviketta tai silloin tällöin mies voisi hoitaa yöheräämisiä. Odotellaan tuo mun kuuri kuitenkin loppuun, ettei tule enempää mahavaivoja.

Minervan, tsemppiä sinne arkeen! Toivottavasti miehelläsi työkiireet helpottaa (y)

Harrastuksia en oo miettinyt yhtään :LOL: riittänee noiden kahden isosiskon järjestämät aktiviteetit. Vauvauinnista sen verran, että esikoisen kanssa käytiin ja siellä tarvittiin aina kaksi aikuista.

Täällä mennään ihan koomassa:sleep: viime yönä ähistiin ja äristiin, sain unta muutaman hassun tunnin.. alkaa todellakin näkyä, kuulua ja tuntua reilun kuukauden univelat. Paino on tippunut ihan huomaamatta, vaikka yritän kyllä muistaa syödä. Mies on kyllä apuna, mutta valitettavasti hän ei voi tuota ruokahuoltoa hoitaa..

Oletteko jo suunnitelleen ristiäisiä/nimiäisiä? Meillä ne ovat jo ens vkl ja päätettiin varata tilat ja tarjoilut pitopalvelusta. Mä en vaan jaksanut alkaa puunaamaan kotia ja miettimään tarjoiluja - nyt ilmestymme vain paikalle (y)

nuppusuu ja ähisijäpuhisija-misu reilu 1kk
 
Taitaa tosiaan meillä kaikilla olla kädet täynnä työtä tällä hetkellä:D Meillä ainakin tilanne on mennyt siihen pisteeseen, että poika on sylissä heijattavana tai kantoliinassa hyvin ison osan päivästä:ninja: Edellisessä tekstissä kun hehkutin, että raivarit olisi saatu loppumaan...eipä ole:rolleyes: Kuten marikkisella ja nuppusuulla meilläkin huudot ajoittuvat iltaan ja oikeastaan muuta keinoa rauhoitteluun ei ole kuin kantoliinan kanssa kävely ja huojuminen. Iltahuudot ovat jokapäiväisiä ja aamuisinkin on välillä vastaavia kohtauksia, mutta nopeammin ohi meneviä. Olen tosissaan pohtinut onko tämä nyt jo koliikkia?! Vielä viikko sitten poika saattoi nukkua parin tunnin pätkiä päivisin, mutta nyt tunti on aikalailla maksimi päiväuniaika. Yön aikana (joka ajoittuu klo. 19-08 välille) tyypillisesti nukkuu yhden 2-3h pätkän ja muuten syvän unen jaksot ovat hyvin lyhyitä. Suurimman osan yöstä hän ikään kuin pilkkii unen rajamailla ja äriseeo_O

Päivisin yritän mahdollisimman paljon seurustella pojan kanssa ja "leikitään" puuhamatolla milloin mitenkin päin. Ajat ovat kuitenkin hyvin lyhyitä mitä hän jaksaa kellotella tyytyväisenä. Meillä mies palasi töihin pari viikkoa sitten, mutta tämä mamma on ollut ajoittain niin uuvuksissa kantamisesta ja valvomisesta, että mies on tehnyt muutamia etäpäiviä ja ollut talkoissa mukana päivisin(y) Luulisi kyllä viimeistenkin raskauskilojen karisevan tässä taloa ristiin rastiin ravatessa:D Parina päivänä mies on antanut pojalle vastiketta yöllä eikä olla huomattu mitään muutosta hänessä. Jatketaan varmasti näin, niin ehkä suihkutissiongelma alkaa vähän helpottaa, kun ei pumpata tarvitse yötä varten.

Ristiäispäivä mekin on jo varattu, mutta varausta ei ole vielä vahvistettu seurakunnan puolesta. Joulukuussa vasta juhlitaan, kun poika on jo lähemmäs kolmen kuukauden ikäinen. Toivotaan pahimpien itkujen olevan silloin jo takana päin(y)(y)(y)

Ja kahvi on palannut takaisin päiviini...jotain helpotusta äitihmisen arkeen oli saatava:coffee:
 
Hei vauvalaiset!

Täällä oltu kotona viime ma lähtien ja vauvan kanssa sujuu ihan hyvin. Nukkuu ihan järjettömän paljon ja tankkailee aina tisulla uusille unille. Yöt on aikamoista syömistä, syö noin tunnin välein silloin. Nukkuu tällä hetkellämun kainalossa, aina kun yritän siirtää omaan sänkyyn niin alkaa kitinä. Kunnon mammanpoika :rolleyes::love:

Esikoinen on jotain normin ja raivostuttavan välillä. Aikamoista uhmaa ja kipuilua paikka paikoin on ja esikoinen on kohtalaisen kovapäinen tyttö. No, on hän saanut enemmän palautetta ja vaatimuksia kun ikinä aiemmin, joten suotakoon sen hänelle.

Meillä ei vielä pahempaa huutoa, muistan esikoisen aloittaneen klo 21-24 huudot reilun kuukauden ikäisenä. Ei mekään keksitty mikä siihen olis auttanut, yleensä ei mikään. Masu vaivoja oli sillon tytöllä ja meillä oli disflatyl sekä cuplato käytössä. Koitetaan mammat muistaa et nää huudot helpottaa kun aloittaa kiinteät, et mikään pysyvä olotila tää ei ole!

Pojan paino tuntuu nousevan hyvin, koti vaa'an mukaan 7 vrk iässä paino olis +700g syntymäpainosta. Multa on lähtenyt 9 kg :cool:
odotan et päästään ulkoilemaan, tänään kokeilen varmaan sitä ekaa 10 min pätkää pojan kans. Koiran kanssa olin eilen illalla 30 min lenkillä ja ai että teki hyvää!

Toivotaan et ei tule rinta-tai kohtu tulehduksia kellekään enää... kamalia ne....

Luna ja poitsu 8 vrk
 
Sunnuntaita äidit!
Eipä Eipäole jaksanut käydä täällä aikoihin. Mitään normimenoa ihmeellisempää ei kylläkään ole. rytmistä ei ole tietoakaan eikä se kellojen kääntäminen nytkään riemastuttanut. Tai sen verran on että aamupäivällä nukutaan tunnin ja vartin unet vaunuissa, pääsee äiti yksin lenkille. Iltapäivällä jos ulkoillaan, menee sama tunti ja vartti. Muuten nukkuis vaan mun sylissä. Laske sängylle ja parissa minuutissa herätään. Yöt on välillä ähinää, välillä nukutaan. Pisin pätkä on joskus 3 tuntia, yleensä koko yö menee kahden tunnin pätkissä.
Nyt ihan on alkanut olla pitempiä pätkiä hereillä ja tyytyväisenä muutenkin kuin tissi suussa. Saa oltua isäkin paremmin osallisena.
Passi on jo, marraskuun puolella lähdetään kotiin. Kaksoiskansalaisuus tulee automaattisesti vanhempien kautta. Nimiäiset oli viikko sitten. Osan olin leiponut pakkaseen ennen synnytystä, viimeiset tein sitten pari päivää ennen. Poika valvoi melkein 2,5 tuntia kun oli vieraita:)
Lenkillä aloin käydä viikko synnytyksestä, nyt rajoittava tekijä on käytännössä tuo unien mitta, tunnissa on tultava takaisin. Tämä viikko oli jo ihan hyvä, jaksanut juosta useamman kympin lenkin.
Pimeä alkaa tympiä ja väsyttää, aurinkoa ei ole paljon näkynyt. Söisin vain makeaa. Onneks kohta lähdetään, toivotaan ettei huonot kelit ala ihan vielä.
Ja niin, ostin sitä minisunia ja aika äkkiä vaihdoin jekovitiin. Tosin sekin on nyt tauolla, katsotaan vaikuttaako öihin. Pitää sitten kysyä suosittelevatko tuolla etelämmässä ollenkaan.
Nyt otan kirjan, pikkuinen nukkuu tässä liinassa.
Rouva M ja L kohta kuukauden
 
Olipas mukava lukea kuulumisia, ja kyllä, kummasti se lohduttaa kun kuulee että samanlaista menoa se on muidenkin pikkuvauvojen kotona :D

Yritän muistaa kommentoida ja kirjoittaa kaiken tarpeellisen ja tarpeettoman..
Vauvan harrastuksia ei oo mietitty. Tuskin mitään kummempaa aloitellaankaan. Täällä ei taida hirveästi mahdollisuuksia ollakaan.. Vauvauintia ainakin on tarjolla mut käydään sitten mielummin itsenäisesti uimassa, aikanaan.. ;)
Ristiäiset tosiaan joulukuun loppupuolella. Nimikin alkaa olla valmiina, toisesta nimestä vielä vähän valinnanvaikeutta, pari vaihtoehtoa on.
Tuttia toivon herran huolivan mutta kun ei! :confused: Miettiny et sen avulla nuo aamuyön unet saatais rauhoittumaan, ehkä.
Iltayö menee aikalailla aina kivasti, nukkuu siinä sen pidemmän pätkän mutta loppuyö 2-3h välein tissillä. Korviketta ei oo viel kertaakaan annettu, voi olla joudun jossain vaiheessa luopumaan siitäkin periaatteesta... :ROFLMAO: Mulla ei muutoin oo mitään korvikkeita vastaan mut pelkään mahdollisia mahavaivoja (toki nekin helpottais ajan kanssa) ja sit jos vauva alkaiski huoliin paremmin sitä kuin rintaa niin mulle se ois pettymys; rintaruokinta kun on mielestäni niin paljon helpompaa kuin pulloruokinta (isommat muksut alkanu saamaan velliä pullosta sitten joskus yli puolvuotiaina ja saivat sitten toisinaan korvikettakin jos olin jossain pidemmän aikaa poissa eikä ollu lypsymaitoa jemmassa, joten on kokemusta myös pulloruokinnasta ;) )

Onnittelut Rouva M:n pojalle nimen saamisen johdosta! :)

Väsy painaa välillä aika pahastikin mut vaunulenkit ja ystävien seura antaa puhtia päiviin. Viime yön mies oli evakossa pojan huoneessa että sai kuitattua vähän univelkoja, toissayönä kun joutui pariin otteeseen kantamaan jätkää kun ei meinannut nukahtaa tissin jälkeen uudestaan. Yleensä kyllä jatkaa unia mun viekussa syönnin jälkeen. Nyt nukkunu sitterissä pari tuntia. Se onkin paikka jossa nukkuu parhaiten. Vaunuissa nukkuu edelleen suurin piirtein vain sen ajan kun ulkoillaan eli n. 1,5h. Ja pinnikseenhän ei voi mennä päiväunille, ei sitten millään. Ja sylissäkin nukkuisi koko ajan jos vain voisi.

Semmosta tänne tällä erää. Jahas, ja nyt heräilee hän, just ko aattelin ottaa lepiä :p

Tokkis ja pikkujäbä 4viikkoa+1päivä:love:
 
Maanantaita :) täällä (Pohjois-Helsingissä) on ihan talvi! Lumi tekee maiseman niin paljon valoisammaksi, että ei edes väsytä niin paljon kuin yleensä. Eilen kauppareissulla kävi tosin kamalan kylmä viima. Onneksi oli tissit topattuina tarpeeksi hyvin! Ja kohta saa laittaa jo joulu- ei kun pimeän ajan valot! (Poukkoilen vähän asiasta toiseen kun ajatukset eivät oikein jaksa jäsentyä pienessä päässä :LOL:)

Eilen poika väsähti "jo" kahdessa tunnissa ja sitten yö mentiin kolmella syötöllä. Kiitos siis nuppusuu kokemuksen jakamisesta - lapsukaisen käytöksestä päätellen on todennäköisesti tuota unta vastaan taistelua, selvästi väsyttää ja havahtuu huutamaan aina kun meinaa nukahtaa :) Minisunilla siis toistaiseksi jatketaan, eilen meni jo viisi tippaa. Huomenna tulee pojalle 3 viikkoa täyteen ja tän aamun syömisistä päätellen taitaa pukata tiheää imua o_O ja päästään myös neuvolaan puntarille. Lunan pienelläkin hienosti paino noussut (y)

Lauantaina diagnosoin itselleni suihkutissit :X3: pumppailin siinä aamulla ja pieni pullo täyttyi pikavauhtia. Kokeilin sitten vielä kädellä painaa vähän maitoa ulos ja kyllä se ilman harsoa edessä aika hitsin pitkälle lensi... olenkin jo tässä parisen viikkoa miettinyt, miksi poika on syötön jäljiltä ihan maidossa. Siis toinen puoli naamasta ja tukasta aivan märkänä, samoin kuin bodyn yläreuna. Maito oikein tursuaa sieltä rintakumin ja suun välistä :( vaihtoehtoina on siis ruokailut nakupellenä tai vaatteiden vaihto jatkuvasti. Eli meillä ollaan päivisin melko paljon vaippasillaan :LOL: mutta kaipa se maidon tuotanto tässä tulevina viikkoina tasaantuu, kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

Sitteri on meillä vielä hankintalistalla. Tilattiin uusi läppäri niin pääsee viimein selaamaan kunnolla vaihtoehtoja. Kännykällä näpertäminen on ihan vihoviimeistä hommaa ja näihin viesteihinkin menee aina joku puoli tuntia... mutta luulenpa että torista bongaillaan babybjörn käytettynä niin pääsee vauva tarkastelemaan maailmaa vähän eri näkökulmasta.

Meillä on nimiäisjuhlat näillä näkymin tammikuun alussa. Joulukuussa tuntuu kaikilla olevan jos jonkinlaista menoa viikonloppuisin. Pitänee vielä varmistaa päivän sopivuus ihan lähisuvulta ennen kuin buukataan. Niin eikä meillä juhlatilaakaan vielä ole... pitopalvelu houkuttelisi täälläkin, toisaalta tekisi mieli väkertää just sellaisia herkkuja kuin itse haluaa. Ja anoppi on luvannut myös auttaa leipomuksissa.

Mulle tuli kutsu kaverin luokse juhliin perjantai-illaksi. Nyt on viikko aikaa puntaroida, menisikö pikaisesti käymään... Maitoa on pakkasessa ja lisääkin ehtii vielä pumpata. Tuttipulloa voisi sitten harjoitella tällä viikolla ja jos poika sen huolii niin on lähteminen vain äidin pääkopasta kiinni. Mies ja poika pärjäisivät varmasti mutta pärjäiskö äiti :cry::ROFLMAO: äkkiähän sieltä kotiinkin pääsisi kun matkaa on bussilla 20 minuuttia. Hmm...

Rauhallista alkanutta viikkoa kaikille :)

marikkinen ja poitsu pian 3 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on vauva nyt nukkunut kolme yötä unipesässä, wuhuu! Oli oikeasti pakko totuttaa nukkumaan muualla kuin sylissä - muuten on mies ja mummo aika hätää kärsimässä, jos vauvan kanssa pitäisi nukkua (n) Seuraavaksi alan ujuttaa unipesää vauvan omaan sänkyyn - nyt ollaan nukuttu jonkun aikaa olohuoneessa vuodesohvalla. Päikkärit saa kyllä ihan luvan kanssa vetää sitten sylissä tai kantoliinassa, kunnes saadaan nukuttaa ulkona vaunuissa.

Meilläkään ei tutti ole mikään suuri suosikki, mutta menee kyllä kun on tarmokkaasti sitä suuhun tungettu :LOL: Muuten olisi ihan sama, mutta illalla nukuttaessa on sen käytöstä ollut jonkun verran apua.

Ristiäiset pidetään meilläkin, mutta ajankohta onkin sitten mysteeri. Miehen äiti on reissussa marraskuun lopulta tammikuun alkuun, ja ei oikein kehdata juhlia sillä aikaa :cautious: Eli varmaan sitten vasta tammikuussa. Aika pitkälle se menee, mutta ei taida auttaa...

Täällä karjuttiin ja kitistiineilen koko helkutin ilta. Siinä taas kyllä itkettiin välillä äiti ja lapsi kuorossa, mutta onneksi yö meni aika rauhallisesti, niin että sain itsekin tankattua taas unta. Tämä päivä näyttää jo paljon valoisammalta (y) Varsinkin kun olen vauvelin aamu-unien aikana jo ehtinyt suihkun kautta puurolle ja kahville, ja nyt vielä kirjoitella tätäkin! Kohta taitaa kaveri heräillä syömään. Nämä yöt ja aamut menevät yleensä kolmen-neljän tunnin sylttöväleillä. Takaisin unille nukahtaminen vaan on välillä aika haasteellista, lähinnä kai noiden vatsavaivojen takia. Mutta nyt täytyyy mennä, vauva kutsuu :)
 
Maanantaita?

No niin, muutaman kauniisti sujuneen päivän ja yön jälkeen, saatiin taas kokea kamala yö.. ainakin meidän mittareilla. Ekaa kertaa tyttö itki, tai raivosi, eikä oikein tiennyt mikä vaivaa, ei taittunut tissillä niinkuin normaalisti(n). Minä spekuloin, että saattaisi johtua suklaan puutteesta, kun olin syönyt sitä poikkeuksellisen vähän:rolleyes:. En tiedä mikä oikeesti oli, pitänee odottaa ensi yöhön, että voi analysoida enemmän. Oltiin tosin myös päästy edellisenä päivänä yhtäkkiä eroon rintakumista!!, en tiedä miten se olisi vaikuttanut syöntiin ja syntyihin määriin. Ei kai se voi ainakaan vähentää maidon määrää? Ja yön suunnittelin meneväni turvallisesti kumin kanssa, mutta ei sekään toiminut.. Saattaisihan se olla myös vatsavaivoja, kakkaa ainakin riitti läpi yön..

Mutta oli kuinka kamalaa tahansa, sydän sulaa sitten aamulla kun näkee taas tytön(yöllä ei kauheasti katsella) ja nyt se pieni oveluus on alkanut hymyillä ja äiti on ihan myyty:love:. En tiedä, onko ne ihan aitoja hymyjä, mutta kyllä minusta vahvasti siltä tuntuu:rolleyes:, ja ei se kai mahdotonta olisi, varsinkin kai kun yliaikaisena tuo lapsukainenhan on kai vähän vanhempi kuin aikaisemmilla viikoilla syntyneet ikätoverit-kai sekin vaikuttaa kehitykseen, vaikka ei sitä ikinä mainita..

Nimiäisistä, nimi ehkä päätettiin eilen, mutta ehkä kanssa pidetään juhlat vasta tammikuussa. Mutta siihen asti ei kai jaksa pitää nimeä salassa, mut oisko hassua pitää vauvan nimenantojuhlat jos kaikki jo tietää nimen?? Ehkä ne voi olla sellaiset muuten-vaan-vauvan juhlat..

Harrastuksista, minä kanssa ajattelin vauvauintia, mutta en oikein saanut selvää mahtuuko enää mukaan mihinkään ensi vuonna alkavaan ryhmään, vai olisko ne pitänyt jo varata ennen vauvan syntymää:eek:.. Äiti-vauva jumpatkin vois olla kivoja.. Perhekahvilat tms., uskaltaiskohan sitä?

Ja Minervan, huh, nostan kyllä hattua, että olet jaksanut ilman miehen apua.. Just aamulla mietin, ett miten jaksan, kun mies ei aamulla ota lapsosta vähäksi aikaa, että saan nukkua kymmeneen:geek: (no en kyllä joka päivä sentäs:rolleyes:). No, kai sitä jaksaa, kun on pakko. Ja teille monilapsisille nostan kyllä kanssa hattua-miten sitä muka jaksaisi monen lapsen kanssa..?:rolleyes:

Niin ja Minervan onnittelut myös vauvan onnistuneesta unipesäilystä. Meilläkin oli tarkoitus, että nukkuu unipesässä sivuvaunupinniksessä, mutta kas vain, meidän sänkyynhän vauva on päätynyt ja ei tule kuuloonkaan, että nukkuisi omassa sängyssään.. Nyt pitää miettiä isompaa sänkyä..:rolleyes:

Itse en niin välitä tästä lumesta, liikaa valkoista, mutta kieltämättä tulee siitä aina jouluinen olo. Varsinkin nyt kun syö konvehteja, lojuu sohvalla ja kuuntelee väsynyttä sunnuntaimusiikkia.. Yöpaita asusteena vielä puuttuu:geek:. Tänään taitaa mennä kyllä koko päivätälläisissa sunnuntaitunnelmissa, onneksi äitiyslomao_O

Nautinnollista äitiyslomaa!:p:D

Stellaria ja haisuli yli 3 vkoa
 

Yhteistyössä