Lokakuun lapsoset 2016 *Maaliskuussa*

Alkoipa täälläkin sitten jännitys. Vessassa käydessä tuli paperiin verta, ei ollut ehtinyt housuihin asti. Vähän kuin menkat olisi alkaneet. Ei kirkasta tai ruskeeta. Soitin neuvolaan ja sanoi, että seuraava vuorokausi kertoo paljon.

Mahassa ei ole ollut kipuja, mutta kun huomasin veren, niin niitä alkoi heti tulla. Toivottavasti mun pää tekee nää tepposet.

Vuodot voi olla normaaleja, sen tiedostan, mutta kyllä nyt pelottaa. Mää oon ollut niin vähäoireinenkin, että plaah. Syke löytyi viikoilla 6+1.

Huomenna olis lähtö reilun viikon reissuun. Että näin.

Nyt viikot 8+4 tai 9+3.
 
Alkoipa täälläkin sitten jännitys. Vessassa käydessä tuli paperiin verta, ei ollut ehtinyt housuihin asti. Vähän kuin menkat olisi alkaneet. Ei kirkasta tai ruskeeta. Soitin neuvolaan ja sanoi, että seuraava vuorokausi kertoo paljon.

Mahassa ei ole ollut kipuja, mutta kun huomasin veren, niin niitä alkoi heti tulla. Toivottavasti mun pää tekee nää tepposet.

Vuodot voi olla normaaleja, sen tiedostan, mutta kyllä nyt pelottaa. Mää oon ollut niin vähäoireinenkin, että plaah. Syke löytyi viikoilla 6+1.

Huomenna olis lähtö reilun viikon reissuun. Että näin.

Nyt viikot 8+4 tai 9+3.
Sinuna menisin paikalliseen päivystykseen/naistentautien polille tarkistuttamaan tilanteen. Liioittelet vaikka vähän kipuja, jotta pääset! Pääset sitren hyvillä mielin reissuun.

Kohdun limakalvot on herkillä ja sieltä voi vuodella harmittomasti. Joskus myös istukka on kohdun suulla ja saattaa tihkutella. Ootteko miehen kanssa puuhastelleet ja oisko paikat voinut siitä vain ärtyä? Tsemppiä, uskotaan että on täysin harmitonta (y)
 
Vauveli vanhalle: toivottavasti kaikki hyvin kuitenkin ja selviätte säikähdyksellä.

Pahoinvoinnista, täällä on jokainen päivä tällä viikolla alkanut oksentamisella. Heti heräämisen jälkeen ihan ok olo, mutta muutaman minuutin jälkeen iskee pahoinvointi. Piti jopa googlettaa vähän että mikä on normaalia, tuntuu että tuotos on pikemminkin limaa kuin muuta... anteeksi jos oli too much information :rolleyes:

marikkinen 8 + 2 (eka neuvola ensi viikon tiistaina!)
 
Nuppusuu: Ei johdu puuhastelusta. Mulla on paikat kyllä niin herkät, että alkaa siitä vuotamaan. Varhaisultrassa lääkäri sanoi siitä, kun siinäkin vuosin.

Jotenkin tuntuu turhalta lähteä päivystykseen, kun ei ne siellä mitään voi tehdä asian eteen. Stressiä tässä on muutenkin ollut jo ihan kiitettävästi plussauksen jälkeen, joten menkööt samaan piikkiin. Vielä ei ole vuoto lisääntynyt/tullut enempää. Varmaan alkaa kohta vuotaa siitä, kun käyn vessassa koko ajan.

Voi tätä äitiyden hurmaa. Että jostain pienestä osaakin tulla lyhyessä niin tärkeä :love:
 
Ilmoittaudun lokakuisiin mukaan. 9.10 olis laskettu aika. Maariah / 25 / 1. / OYS.

Viikkoja siis 9+4. Eka neuvolakäynti jo käytynä. Dopplerillakin olen jo viikon ajan kuullut pienen sydänäänet <3 tuhruvuotoja on tullut pitkin raskautta, ja se stressaa välillä paljonkin.. Aprillipäivänä nt-ultra.
 
Riinanen oon pahoillani. Voimia.

Mulla on pienen pientä vuotoa tullut pitkin iltaa. Pikkuhousunsuoja pysyy puhtaana. Paperiin jää vähän, kun ekan kerran pyyhkii. Ei siihen suojaan mitään kyllä ehdi tulla, kun käyn jatkuvasti vessassa.

Onpas loma- ja reissumieli oikein ylimmillään.
 
Voi Riinanen, oon pahoillani :cry:

Vauveli vanhalle ja Kalabaliikki elekää vielä nakakko kirveitä kaivoon. Mulla tuli niin hitosti sitä verta ja kaikki on kuitenki hyvin. Ja jos ei ole kipuja niin todennäkösemmin kaikki on hyvin ko huonosti. Halit molemmille ja pietään peukut pystyssä että se on vaan harmitonta vuotelua (y)

Marikkinen voi toivottavasti pahoinvointi helepottaa mahollisimman pian. Yks työkaveri sano että sillä oli auttanu kooli ihan ekana ennen ylösnousua aamulla juonu lasin mehua. Illalla valamiiksi laittanu yöpöyälle. Kokkeile toimiiko sulla :)

Täällä on pahoinvointi ollu aika lamauttavaa. Okseennusta ei yhätikkään oo tullu, mutta se jatkuva vellova olo... Iltasin meen tosi aikasin nukkuun vain että pääsen siitä olosta koska siiihen ei auta kertakaikkiaan mikkään muu ko uni. Syöminen pahentaa vaan oloa. Pikkukakkosen aikaan se paha olo pysy poissa ko naposteli koko ajan jotaki pientä, nyt ei auta.

Vatta on jo kasvanu pallukaksi, varsinki iltasin se on jo yhtä iso ko viimeksi joskus viikoilla 18-20... Noloa vaan minkäs teet :LOL:

Neuvolassa kävin tällä viikolla ja pissinäytteet ja seulaverikokkeet on jo annettu. Ultra-aika pitäis tännään soittaa ja varata.

Pupe ja Pikku 9+6
 
Kalabaliikki toivotaan nyt että kaikki menisi hyvin. Mutta on kyllä tuskaisaa vaan odottaa.

Täällä ei ole yön eikä tämän päivän aikana tullut mitään. Oikealla alavatsassa tuntuu vähän kireä tunne, mutta samanlaista oli muistaakseni viikoilla 4-5. Muita tuntemuksia ei ole.

Jos tämä ei ole km, niin mistä vuoto johtuu? Kasvaako kohtu, siitäkö tämä kireä tunnekin johtuu?
 
Moikka! Miekin mielelläni siirryn facen puolelle keskustelemaan, kunhan se viikon 12 ultra on käytynä ja tieto "julkista" :) Siihen saakka turinoidaan täällä jos porukkaa riittää!

Ensinnäkin iso hali kaikille taas joukosta tippuneille <3 Olen ollut jotenkin järkyttynyt siitä, miten iso osa meistä on joutunut menetyksen kokemaan. Kuulun siihen onnelliseen joukkoon (ainakin vielä) joka ei koskaan ole joutunut henkilökohtaisesti keskenmenoa kohtaamaan, joten tuntuu niin hurjalta nämä määrät, ja vielä noinkin isoilla viikoilla kun mitä täälläkin on ollut. Sitä jotenkin itse on aina luottanut, että kun vauva löytyy oikeasta paikasta ja sydän on alkanut toimimaan, niin ollaan jo varmoilla vesillä. Niin varmoilla kuin elämässä nyt koskaan voi olla... Ainahan kaikki on mahdollista, mutta tämä keskenmenojen "yleisyys" pistää kyllä miettimään omaakin napaa ja olemaan vähän varuillaan. Huokaus!

Muutenkin mieli on vähän matalalla ainaisen väsymyksen takia. Olen lomalla, ja voisin vain nukkua, nukkua ja nukkua! Kauhea stressi kun pitäs saada tehtyä kaikkea mitä ei työssä käydessä jaksa/ehdi, mutta tän mamman päivät menee vain syödessä ja nukkuessa! Tunnen itseni ihan super surkeaksi! Kirppispaikankin olin varannut, ja nyt hädintuskin pari kassia sain sinne tavaraa raahattua, eikä vain kiinnosta tehdä mitään senkään asian eteen, vaikka raha tulisi tosi tarpeeseen.

Kauhulla odotan maanantaita ja töiden alkua. Kuinka ikinä jaksan siellä? Ja viikkojakin vielä näin vähän, pahin taitaa olla vielä edessä...

Aurora4 rv 6+5
 
Ai niin, ja vauveli vanhalle, mulla ei kyllä ole vuotoja ollut, mutta välillä ihan mahdottomat kivut ja säryt ja vihlonnat ja vaikka mitkä alavatsassa. Ultran tehnyt terveydenhoitaja lohdutteli, että kivut johtuvat kohdun asennon muuttumisesta. Mulla ainakin kohtu oli jo näin varhaisessa vaiheessa kuulema "noussut eteen" ja epäili kipujen johtuvan siitä. Siitä johtunee myös se, ettei housut enää mahdu kiinni, vaikka näin alussa ollaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: Vauveli vanhalle
Muakin vaivaa kamala väsy ja tunnen huonoa omaatuntoa kun en jaksa tehdä mitään. Nyt on ollu kolme vapaapäivää enkä oo saanu mitään aikaiseksi. Haluaisin vaan nukkua tai maata sohvalla. Onneksi mies on nyt ollu hyvin apuna ja tänäänkin töistä tullessa lähti lasten kanssa ulos niin sain hetken levätä. Oon vaan niin tottunu koko ajan tekemään kaikkea niin nyt tunnen oloni surkeaksi ja laiskaksi kun en jaksa.

Vauveli vanhalle, mulle tuli mieleen että voisko sulla olla vuotoja nyt sen takia että ilman raskautta nyt olis kuukautisten aika? Eikös joillakin tuu raskauden aikana ihan kunnollakin vuotoja silloin kun kuukautiset muuten olis ollu.

Pahoittelut kaikille taas menetyksen kohdanneille. Kamalan paljon näitä ikäviä uutisia nyt mahtuu tähän. :(
 
Moi vaan kaikki!
Täältä liittyisi joukkoon yksi odottelija :). Ja erittäin suuret pahoittelut kaikille menetyksen kohdanneille :( !

Olin itse myös miettinyt tuota kissan hiekkalaatikon putsaus asiaa ja mietin jo millä saan miehen siivoomaan sitä, mutta hyvä tietää että itsekin sen voi tehdä :D. Entäpä oletteko alkaneet ottamaan joitakin raskausajan vitamiineja? Itellä vielä ensimmäiseen neuvolakäyntiin aikaa, joten mistään näistä asioista en ole päässyt puhumaan vielä. Ihmettelin kun soitin kaupungilta lääkäriaikaa eivät sitä antaneet vaan käskivät varata ajan suoraan äitiysneuvolaan.

marskie / 24 / 1.lapsi / TAYS
Ja arvioitu laskettu aika on tällä hetkellä 27.10
 
Tervetuloa marskie! Mulla on käytössä Minisun Multivitamin Mama. Olin syönyt sitä jo jonkin aikaa ennen kuin tulin raskaaksi, ja vitamiinien saannista kysyi myös terkkari puhelimessa, kun varasin ekaa neuvola-aikaa. Tuo niin kuin kaikki vitamiinivalmisteet on tarkoitettu monipuolisen ruokavalion rinnalle, ei sitä korvaamaan, mutta näinä aikoina kun ei juuri mitään tee mieli, niin hyvä että saa vitamiinia edes purkista...

marikkinen 8 + 3
 
  • Tykkää
Reactions: mauskis
Marskie, foolihappo ja d-vitamiini olisi hyvä lisätä heti terveellisen ruokavalion kylkeen. Itse syön multivitan raskaus ja imetys -vitamiineja (niissä foolihappo mukana) ja lisäksi D:tä. Neuvolassa puhuttiin myös, että jos kalaa ei tule syötyä pari kertaa viikossa, niin voisi olla hyvä ottaa omegat mukaan.

Väsymyksestä monet puhuneet. Mulla on kans niin riittämätön olo äitinä ja vaimona! En jaksa yhtään mitään, mies joutuu tekemään kaikeb pyykkien pesusta ja ruoanlaitosta lähtien.. Lapset oli mummilassa pari yötä hiihtoloman vietossa ja mies työreissulla ja mitä mä tein? Nukuin joka välissä.. Toki töissä pitää käydä, ja työpäivän jälkeen sitä onkin ihan koomassa.. En muista kummastakaan aiemmasta raskaudesta tämmöistä uupumusta, ekan kohalla tein vieläpä kahta työtä aamua ja iltaa :eek:
 
Liljatan: Kun vuoto torstaina alkoi, oli kp 17/24-26, joten ei pitäisi vielä vuotaa. Mutta nyt tuntuu olevan kaikki hyvin, vuoto jäi torstaihin. Vielä reilu 3 viikkoa nt-ultraan. Toivotaan, että siellä vielä silloin on jotain.

Aurora4: Toivon että tuo alamahan kiristely on noista muutoksista johtuvaa. Kiitos tiedoista.

Marskie: Meillä terkka sanoi ekassa neuvolassa, että koska syön monipuolisesti, niin en tarvitse vitamiineja. Tosin kalaa ei tule syötyä kuin noin kerran viikossa. Lääkäri sanoi varhaisultrassa, että viikolle 12 asti foolihappoa, sen jälkeen ei mitään. Niin ja tosiaan D-vitamiinia. Sitä voi vetää enemmän kuin mitä suositellaan, mulla menee tällä hetkellä 50 ug. Mutta suositus taitaa olla se 10 vai 20 ug?
 
Vauveli vanhalle mun piti jo aiemmin vastata, että maitoa voi tosiaan herua jo hyvin varhaisessa vaiheessa ja veikkaisin, että se sun valkoinen töhnä oli juuri sitä. Se haisee tosi voimakkaalle. Miten vuodot? Kohdun kireys on juuri kohdun kasvua ja kiinnikkeet siellä venyy ja paukkuu. Vuotoja voi tulla ihan vain, jos vaikka pieni verisuoni katkeaa tms.
 
Nuppusuu: Kiitos viestistä, kannustavia ja lohduttavia sanoja :love: Mää nyt haluan elää siinä uskossa, että on ollut kohdun kasvua. Mun kipuherkkyys on todella alhainen, joten tunnen kaiken pienemmänkin. Vuodoista kirjoitinkin aikaisempaan viestiin, kun näemmä samaan aikaan istutaan näppäilemässä :)

Reissussa ollaan oltu nyt yksi yö ja olo on ihan jees :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kafi ja nuppusuu
Voi ei Kalabaliikki! Voimia tulevaan! :( Mä käyn tiirailemassa teitä vieläkin, kauheesti kyllä porukkaa tippunut. Täällä näyttäis kierto olevan normaali km huolimatta, eli se ei sekottanut kiertoa. Ovistesti on alkanu tummumaan, odotan huomiselle plussaa.
Voi kunpa teillä nyt tärppäisi saman tien uudelleen! <3 Tervetuloa kertomaan kuulumisia jatkossakin!
 

Yhteistyössä