~ Lokakuun lapsoset syyskuussa ~

Täällä ei oo hiljentymistä ainakaan mun puolelta fb:n takia. Viimeisiä päiviä viedään töissä ja sata lasissa on painettava, et ehtis tehdä puoletkaan siitä, mitä on ajatellu. Viikonlopuiksikin on sukulaisten remppojen ja yksien ristiäisten takia täydet varaukset ihan la viikonloppuun asti - tosin sillä ehdolla, että tää pysyy kyydissä. Anopinkin saimme juuri viikonloppua ennen kotiin polvileikkauksensa jäljiltä. Ja palveluthan alko pyörimään vasta maanantaista... Koneellakaan ei oo sitten viime perjantain ehtiny istumaan. No jos se tästä.

Akk oli näköjään saanut jo vauvelit!! ONNEA TUHANNESTI!! :heart:

Neukkulakuulumisetkin viime viikolta (tuolloin 33+4) päivittämättä;
Paino: 68,4 --> 200g/vko ja alkupainoon nyt tullut 8,1 kg yhteensä
RR: 120/72
Pissa: puhdas
Sf: 30 cm
Mahan ympärys: 95 cm
Raivotarjonta
Syke: 142
Liikkeet: ++

Näillä mennään. Hemppaa ei edes mitattu, kun oma olo ja kunto on hyvä ja arvot on aina olleet siltä osin kunnossa. Seuraava neuvolakäynti onkin mulla kotona, kun neukkutäti tulee meille visiitille ensi viikon keskiviikkona. Sillon on sitten jo äíppälomakin aloitettu. Ottaa kuulemma verenpainemittarit sun muut mukaan visiitille. Tällä viikolla pitäis kuulemma soittaa ja varata aikaa sinne synnytystapa-arvio -ultraankin. Arvaa, olenko tässä hötäkässä muistanut, kun on vaan tunnin ajanvarauspuhelinaika.

En tiedä, kehtaanko edes sanoa, mutta mulla ei oo vointini kanssa edelleenkään mitään ihmeempiä. Töissä on jaksanut hyvin ja muutenkin. Yöuniakin (siis niitä, mitä on ehtiny/ malttanu nukkua) on nyt taas tullut nukuttua keskeytyksettäkin aamuun asti. Mietin vaan jo omaa heräämistäni, sitten kun vauva on maailmassa, kun mun vieressä saa räjäyttää vaikka pommin ja mä vaan vedän sikeitä :kieh:. Tai sitten mulle on tulossa ekstrakamalat loppuajat, kun tähän asti on päässy luvattoman helpolla.

Joanmi + Potkiainen 34+1
 
Yöt nyt joinaki öinä saatan nukkua kahdeksankin tuntia putkeen, käymättä edes vessassa! Ja voi että kun aamulla on hyvä olo! Ja sitten on sellaisia öitä kuin viime yö, eli heräilee vähän väliä ja unta ei saa enää. Vatsa painaa, hartiat niin jumissa että itkettää, vatsaa vääntää jne. Ja näiden öiden jälkeen onkin ihan pihalla koko päivän :(

yöt syntymän jälkeen Mies on luvannut tehdä osansa heräämisten kanssa, mutta tiedä sitten jos pelkällä imetyksellä mennään, niin mikä olisi siinä kohdin miehen rooli yöllä?? Turha kait sen miehen on herätä ja nousta vaan antamaan vauvaa mulle!? Ja esikoisen aikaan ei ainakaan vaihdettu kovin usein vaippaa yöllä... Mutta siis mies saa nukkua, jos pystyy ;) itsehän pystyn torkkumaan vielä päivälläkin vauvan kanssa, esikoisen ollessa koulussa ja kavereiden kanssa! Jos pullolla mennään, niin saa kyllä ihan yhtälailla nousta öisin, koska menee töihin kuitenkin vasta puolilta päivin. Kerkee siinä sitten tosiaan se joka on yön heräilly, nukkua vielä aamupäivän ja se ketä on nukkunu, niin saa hoitaa vauvan!

Päivien kulku Päivät tuntuu niin pitkiltä... mitään en saa aikaiseksa vaikka olenkin ollu kotona jo 17.5 lähtien, mutta niin paljon joutuu himmailemaan, ettei tulisi supistuksia. Poika koulussa aamupäivät, hetkeks tulee kotiin tekemään läksyt ja välipalalle ja taas lähtee kavereiden kanssa touhuamaan, käy vaan välillä syömässä ja lähtee taas, kunnes seiskalta tulee kotiin. Mies on töissä yleensä 12-20 eli suurimman osan päivästä olen yksin kotona, hajoilemassa! :/ Vaatteet oon aikalailla saanu kaappiin valmiiksi, kehto on hakematta isältäni ja samoin pinnis naapurista, kaukalo ja sitteri odottaa kellarissa ja ne VAUNUT on edelleen ostamatta :LOL: pikkutilpehööri ostoksille lähden vasta 1.10 sen olen asettanut itselleni aikarajaksi, että silloin lakkaan himmailemasta ja annan mennä!!!

Lääkärineuvolassa taas vaihteeksi käyty
Paino +333g/vko (eli yht. 5kg)
Paineet ok
Pissa: leuk + (tarvii käydä viemässä labraan näyte)
Hemoglobiini pudonnu 107, eli rauta ostoksille
SF 27 (oli kolme viikkoa sitten sama?)
Sykkeet 156-170
Kouhdunkaula, sormelle pehmeä mutta ei vielä auki tai lyhentynyt. Sain luvan vielä käydä uimassa :)
RT ja lähtökuopissa
Kokoarviota en varsinaisesti saanut, mutta sanoi että hyvin mahtuu tuolla alhaalla majailemaan kun on niin pieni!?

Heboglobiinista oli huolissaan, kun noin tipahtanu! Jos ei parissa viikossa korjaannu, niin pitää kuulemma ottaa verenkuva!? Jännä kyllä Kenzie, ettei vieläkään kehottanut lisärautaa!?
SF mitta myös vaatii seurantaa, viime kerralla pomppas alakäyrältä keskikäyrälle ja nyt taas ei ollut kasvanut kolmessa viikossa yhtään ja lask itakas alakäyrälle!? Voinee kyllä johtua, että viime kerralla oli oma terkka mittaamassa, muilla kerroilla on ollut tuo sama lääkäri??

Arkena synnyttäminen mies pääsee kyllä heti lähtemään töistä kun tarve vaatii, mutta kysymys kuuluukin juuri, että kuinka osaan sen oikeassa kohdassa pois sieltä huudella!? Enemmän mietityttää tuo esikoinen, jos arkena synnytys käynnistyy... Koulussa kuitenkin 8.15-12.15 et jos yöllä tulee lähtö, niin tarvii hälyyttää meille anoppi/miehen sisko/kaveri, että pääsee poika kunnon yöunilta reippaana kouluun. Jos lähtö tulee aamupäivällä niin tarvii soittaa joku poikaa vastaan kouluun tai jos iltapäivällä/illalla, niin joka toinen viikko on helppo, kun anoppi on osa-aikaeläkkeellä, mutta joka toinen viikko tarvii hetkeks viedä sairaalan lähellä asuville kavereille odottamaan anoppia!

Sairaalakassi en ole sitäkään laittanu vielä, varmaan sekin on listalla vasta sitten 1.10 :) siitä on tullu sellane maaginen raja, et sillon teen kaiken valmiiks!!:LOL: ja vielä kun kaikki menis, kuin elokuvissa!! Kaukaloon laitan valmiiksi karvapuvun ja viltin vauvalle. Mies käy pojan kanssa ostamassa oikeen väristä vaatetta vauvalle, meidän ollessa vielä sairaalassa.
Omaan kassiin laitan varmaan nuo perus hygieniatarikkeet, ja omia pyjaman housuja ja paitoja (olen niin mukavuuden haluinen, että haluan ne omat, samoin kyllä sukat ja läpsykkäät) sairaalan alushousuilla menin viimeksi ja niin meen nytkin, muun haluan omaa!! Hullu tiedetään, sieltähän ne saisi, eikä tarvis pyykätä heti, mutta.... Kotiutumisvaatteiksi ajattelin laittaa löysät trikoo housut ja imetyspaidan, niin ja ne liivit!
Viimeksi synnytys kesti vajaa viis tuntia, eli olen asennoitunut nytkin nopeeseen, enkä varmaan mitään kummempia eväitä pakkaa! mummot ja mammat kanto sitten katsomaan tullessa karkkia ja suklaata vuoden tarpeisiin ja mieshän voi myös sitten sen jälkeen käydä hakemassa, olen myös tilannut tulevilta kummeilta Big Mac-aterian! :)

Olikohan muuta vielä....
Ei tuu nyt mieleen!
Miina Ja Vuokralainen 33+2
 
Viimeksi muokattu:
RR
Arkena synnyttäminen: Meillä mies ei pääse lähtemään sormia napsauttamalla pois töistä ja tuo vähän jännittääkin, että miten lähtö ajoittuu. Mies lähtee aamulla jo 04.00 töihin ja yleensä tekee sellaisen 12 tunnin päivän. Ajaa pakkaskuljetuksia, joten ei voi kesken työpäivän vaan sammuttaa autoa ja lähteä mua tukemaan. Vaan hänen pitää yrittää saada joku extra töistä ajamaan lenkki loppuun tai tehdä se itse : /
Samoin jos lähtö tulee illalla/yöllä, hänen pitää ehtiä viedä kuorma-autoa takaisin töihin ja sinne on meiltä sellainen 30 minuutin matka. Saas nähdä miten tuossakin käy... Meille siis sopis parhaiten, että saatais päivä jolloin käynnistettäisiin tämä synnytys tai, että lapsi päättäisi tulla viikonloppuna.

Yöt: Mies tulee olemaan aluksi kotona ainakin 4 viikkoa, ehkä 5 viikkoa, joten silloin varmaan auttaa mua öisin. Mutta töihin palattuaan mun pitää hoitaa yöhukit, koska miehen pitää siis tosissaan jo lähteä 04.00 töitä tekemään...

Argh! Alapäätä särkee ja vatsa on taas ihan kivikova, taitaa siis supistella täällä.
 
Heips!

Enemmän tulee tuolla fb:ssä kirjoteltua, kun siellä on jotenkin "järjestelmällisempää" se kirjoittelu, kun pystyy kommentoimaan suoraan toisten kirjotusten alle.

Arkena synnyttämään lähteminen mie todennäköisesti pystyy lähtemään viimestään tunti soiton jälkeen, että saa jonkun järjetettyä jatkamaan ajamista. Ainut huoli täälläkin on, että osaako sen sitten oikeeseen aikaan soittaa kotiin.. Lähinnä ettei turhaan soita liian aikasin.

Yöt vauvan synnyttyä arkena täällä varmaan mennään niin, että mies nukkuu tulpat korvissa. Samoin kuin Pringles kirjoitti, kaverit kummaksuu tätä. Olevinaan miehenkin pitää "kärsiä". En ymmärrä...
Mies lähtee töihin n. klo 3 yöllä, ja on muutenkin aina väsynyt. On sillä oikeus nukkua yöllä, en taho, että se nukahtaa töissä rattiin tms. Itsehhän voin sitten päivällä torkkua, samalla kun vauvakin. Eikä tunnu yhtään epäreilulta.

ltt jaksamista lepäilyyn!!

Sairaalakassi on pakattuna noiden supistusten pelottamana :D vielä puuttuu harja, kampa, panta, hammasharja ym. mitä vielä tarvii eikä voi pakata. Pakko oli omia sukkia ottaa mukaan, en voi sietää niitä sairaalan sukkia. Välillä joutuu töissäkin niitä käyttämään, se riittää.
Pakkasin myös toisen kassin, missä on miehelle varuilta vaihtovaatteet, lukemista ja evästä molemmille.
Vauvan + omat kotiutumisvaatteet pakkasin turvakaukalon sisälle.

Viikonloppuna tuli aamuyöllä säännöllisiä kipeitä supistuksia 8min välein yli 2h tunnin ajan. Sitten ne laimeni vaan mahan kovettumisiksi.
Sen jälkeen onkin valkovuoto ollut vaaleenpunaista. Ja kaikki supistukset onkin olleet kivuliaampia, kuin pelkät kovettelut mitä oli ennen. Vissiin paikat rupeaa kypsymään. Sais nyt kasvaa vielä sen 3viikkoa ainakin :)
Välillä varsinkin supistusten aikana tuntuu, että alapää halkeaa. Varmaan vauvan pää painaa niin kovasti alakertaa. Jännäillään nyt, onko nää tuntemukset lähtölaskentaa ennen synnytystä.

Voikaa hyvin! =)
Niiskuneiti ja 33+4
 
Hellou!

Yöt, mä en oo ees ajatellu et miehen tarttis heräillä, siis jos imetys lähtee hyvin käyntiin. Tulpat korviin ja nukkukoot :D asia on tietty eri jos vauva ihan kaameesti valvottaa.

Arkena synnytys, mies on sopinu lähtevänsä kun synnytys alkaa, eli ei ole ongelma. Ongelma on taas et mihin noi isommat lapset saa, mun vanhemmat on espanjassa (mä nään niitä vaan tv:stä :D Fuengirola-sarjassa syksyn :LOL: ) Onneksi muutama kaveri on lupautunut et jos kiire tulee niin saa viedä sinne et mies pääsee mukaan.

( . )

Ja perse sen kuin levistyy.:LOL:
Neuvolakuulumiset tänään, vkojen ollessa 34+1, alkoivat 1350g vko painonnousulla, rikkoen nyt sitten 20kg:n rajapyykin. Esikoisesta painoin kyl 200g enemmän näillä viikoilla :D
Turvotus +
verenpaine oli hiukan noussut, 131/81
sf-mitta oli 30 (--> rv 32+1= 27,5)
Syke 130, ja liikkeet ++

Eilen tosiaan isännän kans huomattii romantiikan keskellä että nyt taitaa olla vauva alhaalla: Mies kysyi useaan otteeseen että sattuuko, kun tuntuu että nyt tulee takaseinä vastaan kokoajan... no ei sattunut, mutta kyllä miehellä tunto pelaa: neuvolantäti sanoi että vauva on kääntynyt RT:aan ja porannut päänsä lähtökuopille jo
Tänään onkin sitten kivasti tuo vauva päätään puskenut alas (ai että se tuntuu häijylle!!!!) ja ollut ihan viiro muutenkin.. pyllistelee ja puskee alas, no pääasia että suunta on oikea:LOL:

musta tuntuu että aika juoksee...! Siis onko kellään muulla vielä sellasta oloa että aika menee kuin siivillä?

T:Neiti+Kihuli 34+1
 
Moiks!

Mäkin laitoin Nannamammalle viestiä tuosta FB-ryhmästä. Mä en virallisesti ole siellä olemassakaan kun en jaksa "asiakkaiden" kaveripyyntöjä ja jatkuvaa selittämistä siitä, että miksi ei käy. Mä olen kyllä muutenkin ollut vähän laiska viime aikoina FB:n käytössä, koska mulla on siellä muutama kaveri, jotka käyttää FB:tä lähinnä chattinä ja viestiä tulee heti kun on kirjautuneena sisälle. Ei siinä muuta, mutta a) mun selkä nyt ei kestä tietokoneella roikkumista b) mä en just nyt jaksa "kuunnella" toisten työhuolia, valitusta josta ihan "turhasta" yms.

Esitietolomake Mä ihmettelin sen puuttumista jo esikoisen aikana kun kaikki alkoivat kysymään onko laitettuna hätäkastenimiä jne. Ilmeisesti täällä Espoossa lähtee neuvolasta jotkut tarvittavat tiedot ja sillä siisti.

Syyskuussa syntyvät vauvat Mun veikkaus on 9. Osahan tulee syntymään myös vasta marraskuussa, joten aika pitkä väli ekasta viimeisen lokakuisen syntymään on.

akk83 Onnea! :heart:

Arkenä synnyttämään Mä en ole ajatellut asiaa arki/viikonloppuasiana, mulla on jotenkin sellainen olo, että yöllä se lähtö tulee kuitenkin, oli sitten arki tai pyhä. Esikoiselle pitää varata varmuulta taksiraha valmiiksi, että pääsee serkkujen luo kun se aika sitten koittaa.

Sairaalakassi ei ole edelleenkään pakattuna. Eikä ole edes vauvan vaatteet pestynä. Mä taidan olla hidas.

Kvilla 32+5
 
Pikaisesti vaan... Nannamamma minullahan oli juuri eilen se kasvukontrolli äitipolilla laskevan sf-käyrän vuoksi. Viimeksi mitattu 35+6 ja oli 29cm, että ihan alakyrillä mennään. Kuitenkaan ei mitään huolta ollut, pienikokoista vauvaa vaan meinasi minulla. Ja vauvan asentohan tuohon myös vaikuttaa. Jospa ei olisi mitään hätää :hug:

ltt täytyy laitella yksityisviestiä, mutta mielelläni voisin tavata =)

Paremmalla ajalla lisää..

Nessu ja pieni 36+5
 
Onnittelut tyttöjen äidille!

Täällä meillä on ollut hurja viikon alku, eilen taapero meni ensi kertaa kouluun! Täällä tosiaan alkaa leikkikoulu jo 3-vuotiaana, ja meidän tyttöhän täyttää 3 lokakuun 23. päivä (siis vauvan laskettua aikaa seuraavana päivänä). Tyttö on kovasti odottanut kouluun menoa ja hyvinhän se taisi mennä, on kyllä ollut tosi väsynyt eilen ja tänään illalla.

Ja ikäänkuin tuossa ei olisi ollut Myrtillen hermoparoille jo tarpeeksi, eilen illalla sattui varsinainen seikkailu... Olimme miehen kanssa väsymyksestä huolimatta intoutuneet harrastamaan seksiä, ja sen jälkeen olin käynyt vessassa ja suihkussa ja olin kylppärissä laittamassa yöpukua kun... Lattialle holahti lasillisen verran kirkasta nestettä! Siinä sitten hysteeristen naurunpurskahdusten (hermonaurua, huolihan siinä tuli molemmille) saattelemina pohdimme että mitäs mitäs ja älysin fiksuna tyttönä soittaa sairaalaan. Sieltä käskettiin heti näytille "sairaalakassin kanssa" - siis minkä sairaalakassin??? Viikolla 34 en ole uhrannut moiselle vielä ajatuksen puolikastakaan... Haalin mukaan ultraraportit ja labratulokset ja veriryhmäkortin ja ei kun taksiin. Mies jäi kotiin lapsen kanssa, koska olin päättänyt että kyseessä on varmasti väärä hälytys.
Sairaalassa sitten käyrille ja tutkivat sitä holahtanutta nestettä kahdellakin testillä, ensimmäinen antoi kuulemma niin epäilyttävän tuloksen. Onneksi kyseessä oli sitten jotain muuta kuin lapsivettä ja sain lähteä takaisin kotiin, jossa olin kahdelta aamuyöllä. Toivottivat tervetulleeksi takaisin kuukauden kuluttua. Sattui mukava kätilö, nauroin hänelle huoneeni natisevaa sänkyä johon hän totesi että "se on sen takia, että vanhemmat pysyisivät kiltisti synnytysen aikana". Vastasin että mun mies taisi kyllä rauhoittua jo tästä seikkailusta, kiitos vaan ;-D
 
Kenzie
No me terkkarin kanssa ollaan vähän ihmetelty tuota rajaa mikä on täällä määrätty sille millon pitää rautalisä alottaa :D

Ku se on just tuo 117. Miks ei joku tasaluku, 115 tai 110 :confused:
Mulla on tähän mennessä ollu hb:t 132-139, kerran 145. Nyt sitten kahella edellisellä käynnillä ollu 126 ja nyt oli laskenu tuonne 117.

RR
No hyvä että ne kutinat johtu jostain muusta ku hepatoosista :)

Nannamamma
Miksiköhän ne ei tarkistanu tuota tarjontaa ultralla? Niin ainaki mulla kerran tehtiin neuvolassa ku ei ollu terkkari varma...


Talvicci ja Torsti rv.37+4 :heart:
 
fb kans harmittaa minua. tai siis ei se fb tietenkään harmita, vaan se, että tämä lokakuun palsta tuntui kuivuvan kasaan ja kaikki on fb:ssa, kurja homma. itselläni ei ole edes fb-profiilia, joten täällä ollaan. varsinkin nyt kun jännät paikat lähestyy. tulee varmasti paljon asiaa ja ihmeteltävää. ja vertaistuen kaipuuta. toivottavasti täällä nyt jokunen muukin jaksaa pyöriä...

arkena synnyttäminen meillä mies pääsee kyllä todennäköisesti hyvinkin joustavalla aikataululla tulemaan mukaan synnytykseen. toisaalta olen kovastikin jännittänyt, että kuinkahan se synnytys lähtee käyntiin ja että kuinka ehditään viedä esikoinen ja koira hoitoon vai ehditäänkö? menennkö yksin synnyttämään ja mies jää lapsen kanssa kotiin? voi kun olisi kristallipallo niin tietäisi suunnitella valmiiksi. edellinen synnytys alkoi niiiiiin hitaasti, että siinä kerkesi kyllä jos vaikka mitä. mutta tuskinpa tämä toinen samalla kaavalla meneepi. niin, ja sekin jännittää, että kuinka tulee vääriä hälytyksiä.

sairaalakassi ammottaa edelleen tyhjyyttään. olen kyllä visioinut kaiken tarvittavan mielessäni, mutta itse pakkaaminen on vähän vaiheessa, hups. jospa tässä pikapuoliin tsemppaisi sen kasaan.

yöunet tökkii mula ihan järkyttävästi. mua jo ärsyttää nukkumaan mennessä ne yöt ihan älyttömästi. nytkin vitkutan tahallani, ettei tarvi mennä kiristelemään hermoa tuonne sänkyyn. mulla on yhtenä raskausoireena järkyttävä hikoilu. öisinkin hikoilen kuin sika. lonkat tai joku muu paikka puutuu arviolta puolen tunnin-tunnin välein, jolloin on käännettävä kylkeä ja kyljen kääntäminen ei onnistu heräämättä. ja tuo ukkokulta kun kuorsaa aivan tolkuttomasti. se on todella raivostuttavaa erityisesti nyt. millään en meinaa nukahtaa kun toinen kuorsaa korvan juuressa. sitten kun vessassa pitää rampata ja kylkeä kääntää vähän väliä ja sitten vielä yrittää saada joka kerta uudestaan unen päästä kiinni siinä karmeassa kuorsauksessa, niin kyllä ei hermo todellakaan lepää. |O päivällä sitten tekisi mieli nukkua, mutta milläs nukut kun tuon esikoisen kanssa pitää jaksaa paahtaa koko päivä. kuorsaus on toooosi rasittavaa!! ärrh ja murrrh.
 
Huomenta! Tai päivää, oikeastaan... |O

Supistuksissa on tapahtunut samanlainen muutos kuin Talvicilla, ovat jotenkin kipeämpiä ja tuikkivat sellaisina vihlontoina kohdunsuulla. Samalla määrä tuntuu jotenkin vähentyneen – supparit ovat pitempiä, mutta timakampia. Kai se vain tarkoittaa, että viikot vähenevät :)

Vauvan liikkeet tuntuvat jotenkin vähentyneen. Hikkaa kyllä ja välillä kääntää kylkeään, mutta liikelaskentaa on joutunut tekemään ihan päivittäin. Kyllä ne liikkeet sitten sieltä löytyvät, mutta tuntuu, että jotenkin vaimeampina ja harvempina. Tuntuvat kyllä myös selvästi alempana (olisiko viimein kiinnittynyt?) ja minulla on istukka tuossa edessä, että josko siinä sitten olisi selitys :)

ltt jaksamista osastolle! Onneksi viikkoja on niin hyvin jo kuitenkin, ja jokainen päivä on eteenpäin :)

Kenzie meillä ainakin lisärauta määrätään hemoglobiinin lähtötason mukaan. Mitä korkeampi lähtötaso, sitä korkeammilla arvoilla komennetaan aloittamaan lisärauta. Sain käskyn aloittaa lisärauta, kun hb oli jotain 125 tms, koska lähtötaso oli yli 150. Nyt sitten kun 100:n raja lähestyi, niin pistettiin rautavalmiste uusiksi ja kaikki konstit käyttöön. Onneksi on auttanut…

Sairaalakassista vielä: Meillä unohtui viimeksi siitä kokonaan miehen kamppeet :D Olin kyllä pakannut omani ja vauvan, ja muistuttelin miestä, että jos päästään perhehuoneeseen, niin halunnee ainakin hammasharjan ottaa mukaan. Eipä tuo sitä sitten muistanut… onneksi ei ollut pitkä kotimatka :D Mutta jos on mahdollisuus saada perhehuone, niin kannattaa nuo miehenkin tavarat muistaa. Toki ne voi sitten hakea kotoa, mutta jos sattuu syntymään keskellä yötä, niin on aika tylsä lähteä hakemaan niitä kamppeita : /

Verenpaineista Kenzie jutteli. Joillakinhan se valkoinen takki riittää nostamaan paineita, eli luottaisin noihin omiin mittauksiin. Varsinkin, kun toistuvasti saa niitä alhaisempia lukemia. Voithan ottaa äitisi mittarin lainaan seuraavaan neuvolaan, niin saa mitata peräkkäin samalla mittarilla, että mitä ne sanovat?

Öistä ei ole vielä suuria suunnitelmia, riippuu vähän tulokkaasta, mutta varmaan mennään kuten esikoisestakin. Eli mies hoitaa vaipanvaihdot, minä imetykset ja nukutukset. Mies saa sitten tarvittaessa käydä peittelemässä esikoista ja viikonloppuna nukutaan sitten vuorotellen pitkään. Esikoisen aikana nukuin kun vauva nukkui (oli muuten hyvä neuvo :)), mutta nyt tuon 2,5v:n kanssa se ei välttämättä onnistu. Toki miehellä on työt, mutta on se ihan kunnon hommaa se kahden pienen kanssa kodin pyörityskin.

Arkena synnyttämisestä mies pääsee kyllä lähtemään heti töistä, eikä matkaan kotiin tai sairaalalle ole kuin se vartti. Tulee esikoisen seuraksi… varsinaisella hoitajalla menee sitten nelisen tuntia, joten on sen aikaa kotosalla isomman kanssa. Esikoisesta ekat merkit tuli aamuyöllä, kun heräilin supistuksiin Miten teillä ovat aikaisemmat synnytykset alkaneet?


Oma napa alkaa olla täynnä tätä raskautta. Toisaalta hyvä, että vauva viihtyy mahassa vielä kasvamassa, mutta toisaalta on alkanut jo hermostuttaa... Tuntuu, että jokainen puhelu ja viesti alkaa kysymyksellä mitäs sulle kuuluu (jonka tietysti tulkitsen muotoon "et ole vielä synnyttänyt" :D) ja hermostuttaa, että saako terveen vauvan ja syliinsä asti. Saati sitten, että kumpi tuo lopulta on ja miltä hän näyttää :heart:

Branwen ja Sissi 36+6
 
Huomenia!

Täällä taasen huono yö takana. Heräilin jatkuvasti ja sit lopullisesti nousin massiivisten suonenvetojen jälkeen. Taasko neki palas. :mad:

Mies pääsee töistä kyllä suht. nopsaan lähteen ja matkaa sairaalalle tulee muutama hassu kilometri. Mies onki sit sairaalalla jo mua odottelemassa, kotoa tulee pidempi matka.
Tosiaan mies on koko lokakuun kesälomalla joten jospa pikkunen odottelis sinne asti. :D

Öistä ei olla kyllä edes puhuttu. Minulle se vain on jotenkin selvää, että mie hoidan lapsen ja mies ne työt. Vloppuna mies sitten pyytämättä varmasti tekee kaiken mitä pystyy auttaakseen. On se semmonen muru luonteeltaan. :heart:

Tine ja VienoIlmari 35+3
 
Huomenta! :wave:

Kyllä ainakin mun mielestä täälläkin keskustelu käy suhteellisen vilkkaana. En siis koe että facebook olisi juurikaan vaikuttanut asiaan.. :)

Jos mulla sattuisi käynnistymään synnytys spontaanisti niin mies pystyisi kyllä lähtemään töistä koska vaan, mutta tuskin ehtisi ajoissa perille.
Onneksi synnytys käynnistetään suunnitellusti niin mies ehtii taatusti mukaan paikalle ja ehditään hommata isommille lapsille hoitaja kotiin (miehen sisko onkin taas lupautunut tulemaan lapsenvahdiksi)

Sairaalakassi olen pakannut vain vauvan kotiutusvaatteet (tulevan isosiskon vaatimuksesta;)) mutta itselleni en ole laittanut vielä mitään. En ajatellut viipyä sairaalassa tälläkään kertaa pitkään joten en aio pakata mukaan kuin "välttämättömimmät" tarvikkeet (meikit, hygieniavälineet jne)
Toivon että kaikki menisi hyvin ja pääsisin kotiutumaan seuraavana päivänä kuten edelliselläkin kerralla. Itse lähtisin jo samantien synnytyksen jälkeen kotiin mutta valitettavasti lekurit ei tykkää asiasta. Olen siis kituutellut sairaalassa sen yhden yön.

Vauvalle en ole ostanut vielä yhtään vaippoja tms. Pitäisi varmaan saada aikaiseksi kun tässä alkaa oikeasti käymään viikot vähiin.. :O

Jaa.. pitäisköhän sitä hetkeksi oikaista itsensä tuohon sohvalle. Tää koneella istuminen rasittaa ikävästi selkää :/

minimuu ja poikanen 36+1
 
akk:lle onnittelut tyttövauvoista :flower:
Nyt niitä vauvoja sitten alkaa tulla tupsahtelemaan :)

Synnytyksen merkeistä ja synnyttämään lähdöstä täällä on puhuttu. Esikoisesta mulla kesti synnytys kokonaisuudessaan 8 tuntia, josta kotona ekat 4 tuntia seurailin supistuksia. Aluksi suppareita tuli n.15-10 minuutin välein ja tihenivät sitten vähitellen. Juuri tuli eilen joku synnytysohjelma, jossa todettiin että kun avautumisvaihe on 6 cm kohdalla niin supparit tuntuvat pahimmillaan, sen jälkeen kipu ei enää pahene mutta supistusten kesto pitenee ja tihenevät kunnes päästään sinne 10 senttiin. Esikoisen kohdalla supparit alkoivat aamuyöstä (mies yövuorossa töissä) ja olivat ekat 1-2 tuntia täysin siedettäviä. Kun mies tuli aamusta töistä kotiin niin siitä sitten lähdettiin suoraan sairaalalle. Vedet eivät menneet missään vaiheessa itsestään vaan kalvot puhkaistiin synnytyksen yhteydessä.
Keskimmäisen synnytys oli kuin oppikirjoista noin puolet kestoltaan esikoisen synnytyksestä, eli kokonaiskesto 4 tuntia. Alkoi aamulla vähitellen voimistuvilla suppareilla kotona, niitä taisin seurailla ja kärvistellä 2-3 tuntia kunnes sitten lähdettiin sairaalaan (mies sattui taas olemaan tapahtuma-aikaan töissä, onneksi tavoitin kännykästä). Kalvot puhkaistiin taas vasta sairaalassa.
Kuopuksen synnytys oli sitten enää vain vajaa puolet kestoltaan keskimmäisen synnytyksen kestosta eli yhteensä 45-50 min. Jotain pientä huonovointisuutta oli illan mittaan, tultiin raksalta kotiin 23.00, vedet menivät vessan lattialle 23.30 ja samantien alkoi supistukset muutaman minuutin välein. Siitä lähdettiin ajamaan mummolan kautta sairaalaan ja tyttö oli syntynyt 00.15. Onneksi mies oli tällä kertaa kotosalla, koska muutoin olisi vauva voinut syntyä kotiin, taksiin tai ambulanssiin : / Uudelleensynnyttäjiä mitenkään pelottelematta olisi hyvä varautua siihen, että toinen tai kolmas lapsi voi tulla aika nopsakkaankin.

Meillä mies tekee edelleen säännöllisen epäsäännöllistä työvuoroa, joten ei ole merkitystä päättääkö vauva syntyä arkena vai viikonloppuna. Taksin numeron tallensin juuri kännykkään siltä varalta, että joudun sen kyyditykseen turvautumaan. Jos synnytys alkaa yöllä ja mies töissä, meillä onneksi nuo isommat sisarukset voivat vahtia kuopusta. Toiveena olisi kuitenkin, että saisi tuon käynnistyksen 38 viikkoa ollessa täynnä. Perusteina mahdolliset komplikaatiot diabeteksesta johtuen, edellisessä raskaudessa todettu streptokokki, edellisen synnytyksen erittäin lyhyt kesto sekä todennäköisyys, että mies on juuri silloin töissä kun synnytys itsestään alkaisi. Tänne perämettään kun ei taksikaan aina ihan heti kurvaa pihaan kun sitä tilailee ja ajomatka sairaalaan kestää kuitenkin noin 15-20 minuuttia, ruuhka-aikana voi kestää pidempäänkin.

Vauvan kanssa yövalvomisista, esikoisen kanssa sitä oli vielä aika ehdoton ja odotti, että työssäkäyvä mies osallistuu vauvan hoitoon öisinkin (silloin kun ei ollut yövuorossa töissä). Nyt kun on elämänkokemusta jo enemmän takana, on päivänselvää että yövalvomiset hoidan minä ja mies saa nukkumisrauhan. Tarvittaessa muutan alkuviikoiksi meidän pojan makuuhuoneeseen vauvan kanssa ja saavat äijät pötköttää yönsä rauhassa tuolla vanhempien makkarissa. Työn luonne on miehellä sellainen, että voi tapaturmiakin sattua, mikäli menee töihin huonosti nukkuneena. Ja voihan vahinko sattua esimerkiksi työmatkalla kolarin muodossa (itselläkin tästä kokemusta löytyy, auton rattiin ei todellakaan kannata mennä jos on nukkunut edellisenä yönä korkeintaan 2-3 tuntia...).

Mutta nyt alkaa kotityöt kutsua, hyvää päivää kaikille ja jaksamisia loppumetreille!

kolmenmutsi ja tiitiäinen 35 + 0 poksumista ei voi estää :D
 
Synnytyksestä Mies lähtee töistä kun ilmoitan että nyt tarttis tulla. Jos alkaa supisteluilla niin voihan sitä soittaa kun ne alkaa ja jos ei tulöe heti kovin tiheästi, niin sitten vielä uudemman kerran soitan.. En tiedä, mutta sen on tultava töistä, kun en mä tyttöä voi ottaa mukaan synnärille :D Ja mies tulee synnytykseen jos joku hoitaja tytölle ehtii tulla kotiin. Ei miestä niin haittaa vaikka ei pääsisikään synnytykseen, itsekään en viime kerralla kokenut hänestä olevan muuta apua kuin henkinen tuki. Miestä ahdistaa nuo sairaalat ja synnytys selvästi, joten en mä viiti toista sinne väkisin viedä. Synnytys käynnistyi esikoisen kohdalla pe puolilta päivin alkoi supistukset, aamusta havaitsin limatulppaa tulevan. Kävin päivällä neuvolassa, hain miehen töistä autolla, sanoin että nyt supistelee. Käytiin kaupungilla shoppailemassa, ruokakaupassa, tehtiin ruokaa jne... Vaikka mitä ehdittiin tehdä kun neiti syntyi vasta su-aamuyöstä klo 2.12. Näytillä kävin eka kerran pe-la-yönä, kun oli nsupistellut 12 tuntia, kotiin laittoivat vielä. En saanut nukuttua ollenkaan, aamusta käytiin lenkillä, ihan kunnon sellaisella ja se sai supistuksiin lisää vauhtia. La-iltana viimein pääsin saliin ja siitä 5 tuntia oli tyttö syntynyt. Eli en varmaan osaa nyt lähtee ihan heti sairaalaan, kun eka synnytys kesti kuitenkin pitkään. Sehän se tässä mietityttää, kun täytyis ehtiä saada streptokokkiin se antibiootti 4 tuntia ennen lapsen syntymää. Toivon että synnytys käynnistyisi nyt ilta, yö- tai viikonlopun aikaan. Olisi niin paljon helpompaa, mutta eihän se vauva tule minun suunnitelmien mukaan :D

Sairaalakassi on vieläkin pakkaamatta.. No ehkä ensi viikolla :D Mä en usko että tämä vauva tulee ennen kuun vaihdetta kuitenkaan, saa tulla, mutta tuskin tulee :headwall:

Öistä mä varmaan hoidan yöt arkena, koska mies kuitenkin töissä. Nukun sitten päivällä jos pystyy tai miehen tultua kotiin töistä. Viikonloppuna saa mies nousta yöllä välillä tai antaa minun välillä nukkua pidempään aamulla.

Myrtille no johan on seikkailut olleet =) Onneksi ei ollut lapsivettä kuitenkaan.

Viime yönä nukuin kyllä niin hyvin, että kehtaanko myöntää edes.. Heräsin kerran vessaan klo 5. Huomasin esikoisen olevan kuumeessa ja lääkkeen saatuaan nukuttiin 8.30 asti! Sitä ei miellä tapahdu ikinä :D Mutta ei kivaa, kun toinen kipeänä, sisäpäivä siis tänään. Ja muumeja DVD:ltä...

Nessu ja pieni 36+6

ehkä 3-5 viikkoa enää jäljellä :D
 
Joanmi tuli vaan mieleen että me taidetaan olla aika samiksia, kun neuvolassa hyvin samanlaiset kaikki luvut, suht saman ikäisiä, ollaan kai aika samassa lähtöpainossa oltu ja melkein saman verran tullut kiloja, molemmat esikoista odotellaan ja molemmilla aika "helposti" sujunut raskaus ja samanlaiset fiilikset mulla kuin sulla. :D Ja aika lähekkäin lasketut ajat.

yöt syntymän jälkeen ei ole kauhesti vielä mietityttänyt, mutta ehkä olen siihen asennoitunut niin että minä se olen joka heräilee vauvan kanssa. Varsinkin jos mies on töissä niin en sitä häneltä vaatisikaan, mutta kyllä mä uskon että hänkin avustaa sen mukaan minkä voi. Toisaalta turha sitä on molempien valvoa.

miehen lähteminen töistä....musta tuntuu että siinä käy niin että mä soitan sille ja sanon että tuut sitte kun kerkeät, ei tässä mitään hätää :D Tai sitte jos ennen töihin lähtöä on jo joku "tilanne päällä" niin parempi tietysti ettei edes menisi töihin. Eiköhän ne siellä ymmärrä. Meillä tuo kulkeminen aika hidasta kun ei ole autoa ja mies saattaa olla töissä millon missäkin paikassa, mutta ainahan taksilla pääsee jos niin hirveä kiire tulisi.

Branwen tuo voikin tosiaan olla syy miksi en lisärautaa vielä saanut, että mun lähtötasokin on ollut vain n. 132. Eli sinänsä tuo pudotus (132 > 118) ei ole suuri, ja se on laskenut hitaasti koko raskauden ajan. Ja en tunne mitään sen kummempaa väsymystä.

Verenpaineisiin uskon minulla vaikuttavan juuri tuon jännityksen, mutta on kyllä hyvä idea ottaa äitini mittari mukaan neuvolaan, sittehän sen tietää näyttävätkö samaa =) Oma äitini eilen juuri veresteli muistiaan, ja sanoi että hänellä oli isoveljeni kohdalla todella korkeat verenpaineet, joita sitten lääkityksellä laskettiin, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan varsinaisesti raskausmyrkytyksestä puhuttu. (??) Minua odottaessaan äitini paineet olivat matalammat, mutta kuitenkin paljon suuremmat kuin mitä minulla esim. nyt on.

liikkeet on vähentyneet hieman myös täällä, tosin eilen oli taas niin outoa rallia että! Mun napa meni sisään/ulos vuorotellen ja tuli jo sellainen olo että mitä hittoa siellä tapahtuu :D

supistuksen tunsin ensimmäistä kertaa viime yönä. Siis tähän asti olen vain tuntenut niitä muutamalla rivakalla kävelylenkillä. Ei se kivulias ollut, mutta epämukava. Ja sen jälkeen en pystynyt nukkumaan toisella kyljellä lainkaan, koski aikamoisesti. Siinä menikin sitten muutama tunti pyöriessä ja vaikeroidessa.

parisuhteesta sen verran päivitystä, että asuttiin tosiaan erillämme jonkun aikaa, mutta olosuhteiden pakosta mies joutui palaamaan kotiin tovi sitten. Nyt on kyllä mennyt paljon paremmin tuo yhteiselo. Muutama riita on ollut, mutta niistä on pystytty puhumaan ja se on auttanut. Ei me suoranaisesti romantiikassa uida, mutta tosi huomaavainen mies on kuitenkin ollut ja ollaan tultu toimeen "kavereina" ja pystytty nauramaan yhdessä. Huvittavaa huomata miten molemmat osoittaa paljon rakkautta koiralle, mutta toisilleen on yhä hankalaa olla sellainen. :D No, aika näyttää. Mutta ilmaa on saatu puhdistettua ja mulla on paljon parempi olo kuin aikaisemmin, kävi miten kävi!

Kenzie 33+6
 
Eilen käyty neuvolassa taas, seuraavan kerran onkin kahden viikon päästä viimene neuvolalääkäri ja synnytystapa-arvio ja sit saakin juosta siellä viikon välein.
Neuvolassa kaikki hyvin
rv33+2
Hb 115 (ei määrätty rautaa mutta napsin sitä itse n.jokatoinen päivä)
RR 128/70
pissa puhdas
turvotusta ei
paino +350g/viikko
vauva raivotarjonnassa ja tosi alhaalla
sf 32 cm
sykkeet 130-140

Neuvolatäti meinasi että isohko vauva olis tulossa kun sf-mitta suht iso ja menee nätisti ylimmällä käyrällä ja kuitenkin vauva laskeutunut jo lähtökuoppiinsa.

Synnytyksestä:Mies pääsee suht nopeesti lähtemään jos työpäivän aikana tarttee lähtee. Toivon kuitenkin että lähtö olis iltapäivällä/illalla tai viikonloppuna. Meillä anoppi on ensisijainen hoitaja esikoiselle. Hän on töissä päivät joten hän jo töihin ilmoittanut että saattaa joutua ottamaan vapaata extempore. Tiedän että hänen työssään ei ole niin älyttömän helppoa vaan yhtäkkiä lähteä lapsenvahdiksi tai ilmoittaa ettei tulekaan aamulla töihin mutta hän sanoi että meidän ei tartte miettiä sitä. Miehelläon kilometrin matka töistä kotiin mutta sairaalaan onkin sitten 55km joten ei ihan älyttömän kauaa tartte kotona tuumailla, varsinkaan kun meillä eka synnytyskin oli suht nopee. Meillä on maailman ihanin perhepäivähoitaja tytöllä ja hän sanoi että sitten kun me lähdetään synnyttämään niin tyttö voi tulla siksi aikaa heille kunnes anoppi tulee töistä jos sattuu työpäivän aikana lähtö tulemaan ja anoppi voi hakea sitten sieltä. Vaikka meillä ei ole enää silloin edes tuota hoitopaikkaa kun tyttö jää mun kanssa kotiin. Miehen kumitäti on jo eläkkeellä ja ajattelin vielä häneltä kysyä että jos meille tulee äkkilähtö eikä anoppi kerkee niin nopeesti töistä että jos esikoinen voisi mennä hetkeksi sinne ja anoppi hakisi sitten. Mä kylä luulen että iltasella tämänkin kanssa lähdetään joten no panic.

Yöt vauvan kanssa: Me varmaan vuorotellaan miehen kanssa noita yönousemisia vähän väsymystilan mukaan ja viikonloppuna toisena yönä toinen nukkuu ja toisena toinen. Esikoisenkin kanssa mies nousi ja hoiti vaipanvaihdot ja toi vauvaa mulle imetettäväksi ja se oli oikeen luksusta kun ei tarttenu ite nousta joka kerta. Vaikka siinä havahtu itsekin niin silti se autto paljon kun ei tarttenut ite nousta ylös joka kerta. Mutta siis varmasti enimmäkseen mennään ton väsymystilan mukaan että jos huomaa että toinen on tosi väsynyt niin antaa sitten nukkua. Toi toimi hyvin esikoisenkin kanssa ja sitten viikonloppuna suotiin toiselle se aamu kun sai nukkua pitkään.

Sairaalakassia: ei ole pakattu enkä tiedä mitä sinne pakkaisinkaan kun kaiken saa synnäriltä. Ehkä omat sukat kun ne synnärin sukat ei meinaa pysyä jalassa. Ja tietty kamera ja extra-akku. Mies saa sitten tuoda molemmille kotiutumisvaatteet, kyllä hän ne osaa kaapista valita.

Valmisteluista:Täällä alkaa olla vaatteet kaapissa pestyinä. Vaunut meinasin vielä pestä ja sitten on noi peitot ja liinavaatteet ym. ja kellarissa on vielä muutama laatikko vauvan vaatteita joita pitäis käydä läpi. Oon laittanu kaappiin ja pessy vaan sellaset sukupuolineutraalit vaatteet. Jos tyttö tulee niin sitten löytyy paljon niitä tyttöjen värisiä joita saan alkaa kaivaa esiin ja pesemään. Jos tulee poika niin saan lähteä shoppailemaan:) Mitään sänkyjä tai hoitopöytiä en ole vielä kellarista hakenut. Ajattelin että kun esni viikon pe alkaa virallisesti äitiysloma ja tyttö jää mun kanssa kotiin niin laitetaan noi sängyt ja hoitopöydät yhdessä ja käydään ostamassa ne vaipat ja vanulaput ja bepanthenit ym.

Syyskussa syntyviä: Veikaan että 11 syntyy syyskuun puolella ja mieluusti olisin ksi heistä mutta parempi kun menis tonne lokakuulle kuitenkin.

Olosta:Mulla on tosissaan nyt tukala olo. Vauva täyttää mun vatsan niin totaalisesti enkä pysty oikeen kumartumaan jos tarttee lattialta jotain ylös poimia ja kenkiä ei pysty sitomaan ollenka. Lisäks vauva painaa alas ja ylös yhtäaikaa ja potkii sivuille ja kylkiluihin. Selkää vihloo ja supistelee välillä, toisn noi supistelut on jonku verran rauhottunut nyt kun oon saanut olla kotona. Ja kaiken mukvan lisäks en saa nukutuks yöllä, nyt jo neljä yötä pyörinyt ja heräillyt koko ajan. Onneks päivät saa ottaa suht rauhallisesti omaan tahtiin. Oon ihan valmis synnyttämään jo vaikka järjen mukaan vauva sais pysytellä yksiössään 3-4 viikkoa eli tonne lokakuun alkuun. Mulla on sellanen olo että tää kaveri ei tule laskettua aikaa näkemään äidin masussa kuten ei siskonsakaan joka syntyi rv 37+2. Mä en yksinkertaisesti kykene olemaan enää 1,5 kuukautta tän mahan kanssa. Lääkärikin sitä sanoo että tulee syntymään joskus viikkojen 36-38 aikana ja taatusti kuristan hänet jos joudutaan johonkin yliaikaiskäynnistykseen.

Matilda ja pikkuvauva 33+3
 
heipparallaa!

nessu joo se mun terkkari sanoi eilen, että se väärä tarjonta voi pienentää tota mittaa, että en mä sen takia jaksa stressaa.. :) Mua vaan kauhistuttaa, että mitäs jos se ei käänny oikein päin ajoissa :/

talvicci Meillä ei ole neuvolassa ultra mahdollisuutta.. :/ kun se terkkari ensin puhu, että laittaisi synnärille mulle lähetteen ultraan, mutta sitten päättikin, että ensin neuvolalääkäri saa kokeilla, että löytääkö se varman tarjonnan ja jos sekään ei saa selville sitä, niin sitten vasta tulee ultralähete..

synnytys on aivan sama tapahtuuko arkena vai viikonloppuna, koska miehellä on vuorotyö.. :D niinkun jo aikasemmin sanoin, niin mies pääsee töistä lähtee kun tarvii on pomon kanssa sopinut.. Mutta siis siinä on tosi iso MUTTA jos se on just sillon asiakaskäynnillä, niin ei todellakaan pääse heti lähtee.. eli mun mies on myös hoitoalalla ja se on kotihoidossa duunissa :) mutta sillä on onneksi suht lyhyt matka sitten töistä synnärille..

tosta tarjonnasta vielä.. muistanko oikein, että täällä on joku muukin jolla on vauva poikittain?? mua alkoi eilen sattuu ihan hirveesti vatsaan, kun se terkkari paineli ja muljutti sitä niin kauan.. :/ nyt liikkeetkin välillä sattuu aika kovaaja tuntuu todella epämukavalta.. välillä oikeesti meinaa päästä itku!! ja itekin huomaan varsinkin kyljeltään ollessa, että taitaa se siellä kölliä poikittain, kun tulee tosi epämukava olo ja nahka repee.. pahinta ehkä on se, että tuntuu, ettö tuo tuolla on siitä neuvolakäynnistä saakka kaivanut mun alapäätä.. Eli itse kysymys sattuuko muilla liikkeet??
 
nannamamma mulla on ihan saletisti ollu vauva poikittain, kun potkut jatkuvasti tuntuneet tosi selvästi oikeassa kyljessä ja toisella puolella on ollut jotain kovaa, eli pää, otaksun :D Nyt maanantaisessa neuvolassa vauva oli pää alaspäin, mutta pää kuulemma niin ylhäällä, ettei mitenkään kiinnittynyt ja asettunut sinne vielä. Kuulemma varmaan pyörii tuolla vielä miten sattuu, ja siltä musta tuntuukin. Kuulemma rv 36 yleensä sitte jämähtää jotenkinpäin paikoilleen.
Mua kyllä liikkeet välillä sattuu, varsinkin kyljellään!
 
Nannamamma Mulla tämä kaveri pötköttelee poikittain. Liikkeet ei sinänsä satu, mutta ne on semmosia "erilaisia", jos esikoiseen vertaa. Mutta vatsaan sattuu kyllä jos terkka vatsaa painelee. Mulla on siis ultra ensi viikolla, ja jos se on vieläkin poikittain, niin ei lähdetä kääntämään. Mulla muutenkin on esikoisen synnytys ollut tässä paljon mielessä ja onneksi sain Maaritilta ja eräältä mammalta syyskuisista hyvää vertaistukea tässä alkuviikosta (kiitos Maarit :hug:), ja toivonkin että saisin sektioajan sovittua ultran yhteydessä.

Branwen: Mitä rautavalmistetta otat ja kuinka paljon? Minulla on nyt ollut hemppa parilla kerralla 103 ja lisärautaa pitäisi ottaa, mutta kun ei nouse niin ei nouse...

Kenzie: Hyvä, että parisuhteessa menee jo paremmin. Toivottavasti ne välit vielä kunnolla korjaantuisi kun vauva tulee teidän päiviä piristämään! :hug:

Sf-mitasta: Onko jollain tietoa, että kuinka paljon tuo sf-mitta vaikuttaa vauvan kokoon? Minulla menee hieman yläkäyrän yläpuolella, samoin esikoisesta. Esikoinen oli syntyessään sen 4,1kg, mutta nyt arvioitiin, että ihan normikokoinen vauva tulossa, eli semmonen 3,5kg... Tokihan noi painoarviot ei välttämättä pidä paikkaansa, mutta kunhan tässä aloin mietiskelemään... :whistle:
 
Gin
Nannamamma, mulla oli viistossa poikittain vielä n.2 vkoa sitten.
Sillon oli sf 27, ja nyt vavelin ollessa pää alaspäin sf on 33 !
Toivottavasti tää nyt näin pysyisikin...

gin ja Ulpukka pullaposki 33+6
 
Muakin kiinnostas, että kuinka tuo SF-mitta noin yleensä vaikuttaa vauvan kokoon?? itsehän tipahdin tosiaan takas tuonne alakäyrälle, eli onko ihan minimini tulossa :O

Edellinen synnytys rv 40+4 iltana mies lähti ysin maissa töihin ja itse jäin kotiin, ei aavistustakaan lähenevästä synnytyksestä! Kymmenen jälkeen hulahti vähän verta ja paniikissa soitin äidille, joka lähti viemään mua näytille. Sairaalassa olivat sitä mieltä, ettei merkkejä synnytyksestä ole ja voisi lähteä kotiin! Mutta olin sen verran paniikissa tuosta verestä, että antoivat mahdollisuuden jäädä myös sairaalaan yöksi, kun siellä ei ollut kovin täyttä! Soitin sitten miehelle, että tulee seurakseni sinne sairaalaan. Klo 23 sain piikin persuksiin, jonka oli tarkoitus rauhottaa ja auttaa nukahtamaan. Puolilta öin mies tuli sairaalaan, oli käynyt kotona hakemassa mun kassin ja evästä, tuolloin kätilö sanoi, että ei se sieltä varmastikaan synny nyt, mutta mene nyt rauhoittelemaan tulevaa äitiä. Kävimme nukkumaan siihen synnytyssalin parivuoteelle, tai minä ainakin nukahdin sen piikin ansiosta, mies ei tainnut saada nukuttua! :)
Kahden maissa herättiin siihen kun vedet tuli ja koko sänky lainehti! Siitä alkoi supistukset, joita tuli samantien tosi kovina ja lyhyin välein. Ensin mentiin ilokaasulla, jossain vaiheessa vedin siitä överit ja päätettiin selvitellä mun päätä ja laittaa epiduraali.
klo. 5.55 poika syntyi imukupin avustuksella, kymmenen minuutin ponnistusvaiheen jälkeen!

Kokonaisajaksi synnytykselle on merkitty 4h. 40min eli ihan kiva, että oltiin siellä sairaalassa valmiina. Enkä ollut yksin kotona ja mies töissä! Nyt kyllä vähän jännittää, kun tuo eka oli noinkin nopea! miten sitä tässä toisessa sitten kerkeää, hoitaa esikoisen asiat mallilleen ja vielä sairaalaankin ajoissa? Joskus joku tosin puhui, että jos synnytysten välissä on monta vuotta, ei välttämättä mene niin että olisi nopeampi kuin edellinen... Mutta parempi se kait on varautua nopeaan toimintaa!?

Miina 33+3
 
Hemmin Nestemäistä Iron Vital F:ää olen käyttänyt, meidän apteekissa se on "tiskin alla", eli pitää ihan pyytää. Siinä annostus on 20 ml/vrk, ja kerran vaan saa ottaa päivässä. On "erilaista" rautaa kun monessa muussa, ja siksi tuo annostus on noin erilainen. Sain sillä nousemaan kolmessa viikossa 108:sta 122:een, sitä ennen oli pari kuukautta tuolla tosi alhaalla. Olen ottanut sen vielä aamiaisen ja lounaan välillä (1,5-2h jälkeen ja 1-2 h ennen syömistä). Varmasti tyhjään mahaan... Närästää ja maistuu pahalle, mutta ehtii iltaan mennessä helpottaa. Ja auttoi nopeasti omaan oloonkin :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä