~ Lokakuun lapsoset syyskuussa ~

Terveiset äitiyspolilta!

Verensokerit on tulleet mukavasti alas, mutta vauvan syntymäpainoarvio oli edelleen n. 4 kg, tämän hetken painoarvio 2970 g. Painonlisäystä oli tullut vajaassa parissa viikossa 1,2 kg (alkupainosta yhteensä 9,6 kg). Lapsiveden määrä normaali, liikkeet ++ ja raivotarjonnassa. Puhuin lääkärille huolestuneisuudestani streptokokin suhteen ja hän ottikin sitten samantien uuden näytteen, koska eihän se välttämättä uusiudu. Myös käynnistämisestä puhuttiin ja oli ihan myönteisellä kannalla, kunpa vajaan parin viikon päästä vastaanottava lääkäri olisi myös samaa mieltä...Kun ei kuitenkaan näytä tuo vauvankaan syntymäpainoarvio miksikään muuttuneen. Vauvan vatsanympärys vastasi viikkoja 37+6 vaikka mennään nyt viikkoa 35+2 : / Sukupuoleen saatiin vahvistus, eli tyttö sieltä todellakin on tulossa :heart:

Tinellä kyllä ihana mummo, tosiaan. Niin, silloin kun ainoa tapa hoitaa synnytyspolttoja oli avata talon kaikki solmut ja juottaa synnyttäjä (ehkä kätilökin) känniin, varmaan olisi moni äiti kelpuuttanut nykyiset puudutusaineet sen kummemmin mukisematta. Mutta minunkin puolestani ne luomuilkoot, jotka omasta halustaan sen tekevät. Omalla kohdalla kaksi viimeisintä synnytystä meni olosuhteiden pakosta ilman puudutusta ja eihän se koskaan mikään autuaaksitekevä kokemus ole, ainakaan minun mielestäni. Ainoa hyvä puoli että ovat sujuneet nopeasti. Nyt olisi ihan kiva vaihtelun vuoksi päästä vähän helpommalla, jos vaikka siihen käynnistykseen sitten päädytään.

Tuolla syyskuisten ketjussa oli muuten niiden kolmen ässän ja vadelmanlehtiteen lisäksi yksi luonnonmukainen synnytyksen käynnistyskonsti, käykääpä kurkkamassa :) Viesti on eiliseltä, #477 ja nimimerkiltä Nannu30. Täytyypä alkaa kokeilemaan reilun parin viikon päästä :D

kolmenmutsi ja tiitiäinen 35 + 2
 
Kenzie oon kans kattonu, et samaa rataa taitaa meillä homma mennä :). Jännä nähdä meneekö niin ihan loppuun asti. Ihana myös, että sulla ja miehelläs asiat on paremmin!!

ON: Tänään oli sitte viimeinen työpäiväkin. Töissä reksikin kysy, et ootko sä ihan oikeesti noin hyvävointinen, kun miltä näyttää. Vastasin, että huvikseenhan mä tässä teeskentelen ja pelaan jalkapalloa mukuloitten kanssa liikantunnilla ihan vaan esittääkseni :stick:. On noi pienet kyllä ihania. Olivat tehneet piirustuksia ja sitten laittaneet pakettiin vauvan ensiaterimet ja sydänmarmeladeja. Yksi kyseli huolestuneena, et ajanko mä tästä eteenpäin nyt sit taksilla, jos mun mahaan sattuu. Lohdutin, et ei se nyt muuten satu, kun sitten vasta kun se syntyy. Eräs poikakin varmisti kahteen kertaan, että hän muuten sitten toivoo, että se olis poika.

Yövalvomisista Meillä varmaan minä hoitelen kyllä tuon puolen, niin ei sitten työmaalla satu miehelle mitään onnettomuuksia. Saan kuitenkin toivottavasti sit päivällä nukuttua, kun kuitenkin esikoinen vasta kyseessä.

Vieraista Täällä sairaalassa on iltaisin tunnin aika, jolloin saa vieraat vapaasti tulla. Muuten ei oo asiaa kuin oman perheen jäsenillä ja hyvä niin. Kuitenkin on varmaan tuosta tulokkaasta itsekin ihmeissään ja pihalla alkuun, että mitäs sen kanssa pitäis tehdä =). Kotiin tuskin on tungosta, kun ei tänne nytkään oo kukaan eksyny, vaikka on pyydelty ja kerjäilty. Muutenki meillä on suvussa ollu aina periaatteena, et pari viikkoa synnytyksestä on sellanen aika, et saa aina kotiutua rauhassa ja mun mielestä se on ihan hyvä systeemi. Sisarukset ja omat vanhemmat on tietysti eri asia. Siskokin on ilmoittanut tulevansa "täteilemään" sitten kun kotiudun sairaalasta, mutta se on vaan ihana juttu, jos hoitelee vauvelia sen aikaa, jos itse on päikkäreitten tarpeessa.Työpaikalta lupasivat kyllä tulla porukalla pientä kotiin ihmettelemään, mutta heistä tiedän aiemman työkaverin lapsensaantikokemuksen perusteella, että eivät odota paapomista ja rotinatkin taitavat tuoda tullessaan. Jännä nähdä, rupeaako täällä vieraita näkymään.

Valkovuotoa on ja runsaasti. Mun on ollu ennen raskauttakin pakko käyttää pikkuhousunsuojia, mutta nyt niitä on sitten kulutettu oikeen pakettitolkulla. Ei oo ainakaan kuivuutta mun paikoissa :).

Joanmi + Potkiainen 34+4
 
Heipähei!

Me käytiin taas tänään ä-polilla näytillä, viikkoja 34+6. Mullahan on ollu se kohdunkaula koko ajan lyhenemään päin ja olin siis kuukauden vuodelevossa. Nyt ollut noin viikon jo jalkeilla taas, ja olo on tosi hyvä! Ei juuri supistele, eikä ole enää sitä poltetta/painon tunnetta alhaalla mitä oli aina jalkeilla käydessä sen levon aikana.

Vauvat voivat hienosti, virtaukset kunnossa ja kovasti jumppailivat. Painot n. 1900 ja 2300 g. A-vauva eli alempi on painunut niin alas että sen päätä ei saatu enää luotettavasti mitattua, joten viikon päästä uudelleen yrittämään. Epätarkka mitta aiheutti notkahduksen pään kasvua seuraavalle käyrälle, mutta lääkäri ei ollut kovin huolissaan. Sanoinkin hänelle, että isällään on myös ollut pieni pää kun syntyi, koska oli ns. luupää, ei aukileita :D Lääkäri katsoi miestä ja nauroi :) Ei sillä iso pää oo vieläkään...

Kohdunkaulaa ei alettu enää edes mittaamaan, nyt on kuulemma aivan sama onko sitä kuinka paljon sielä jäljellä :O Kääks! Verenpaine on pikkusen koholla, ollut 2-3 viikkoa tasoa 135/90, ja proteiinit yhdellä plussalla, joten alan seuraileen pissasta proteiineja joka toinen päivä. Käyttivät myös samalla reissulla labrassa verinäytteessä. Varmistellaan, onko raskausmyrkytykseen viittaavaa.

Vieraista LKS:ssa taitaa olla just sillä lailla, että vain vauvan isä ja mahdolliset sisarukset saa vierailla, mikä on tosi hyvä!! Miehen perhe on semmonen tehoyksikkö, varsinkin äiti, että siinä ei kyllä lepäillä kun tulevat käymään... Mun omat vanhemmat ehkä vielä menis, mutta taitaa neki olla aika kierroksilla, kun ekat vauvat perheeseen tulossa. Luultavasti ollaan vähän pitempään sairaalassa, ainakin vauvat, kun yleensä pienempikokoisina monikot syntyvät, että ihan hyvä jos siinä saa sitten rauhassa tutustua ja opetella :) Kotiinkin toivoisin sitten etteivät kaikki ihan yhtäaikaa ryntää. Meille on kaikki tottuneet tulemaan ihan kyselemättä ja ilmottelematta, avoimesta ovesta tai omilla avaimillaan, mikä toisinaan vähän ärsyttääkin.

Yövalvomiset En tiiä vielä yhtään, miten tehään! Toisaalta meillä on sitten kaks vauvaa, molemmille oma :) Eli eiköhän se mies pakostaki osallistu ainaki aluksi, kunnes opin mahollisesti syöttään niitä yhtäaikaa. Nyt mies ei oo vakituisessa työssä, ja näillä näkymin on kotona sitten. Tietysti jos meneekin töihin, niin yritän jotenkin saada yöt sujuun niin, että sais mies nukuttua, on nimittäin melko ärhäkkänä jos nukkunut huonosti... Anoppi on puhellut että sitten aina niinä öinä, kun minä en jaksa nousta syöttämään, niin hän tietysti syöttää vauvat pullosta. Minä kuuntelin että häh? Anoppi on vissiin muuttamassa meille...? Eikä miehestä puhunut sanaakaan.

Mahanahka on ihan järkky!! :O Se on niin kireä, että kiiltää, kutisee ja on tosi kipeä, vaikka rasvaan ties millä monta kertaa päivässä... En kestä kohta enää, tuntuu välillä niin kovaa kipua, että pelkään mahan halkeavan. Iho alkoi repeillä kun jätin muutama viikko sitten omega-3:t pois, niitähän ei pitäisi syödä pariin viikkoon ennen leikkauksia, ja kun ei tässä tiedä, jos vaikka joutuu sektioon.

Huomenna vihdoinkin synnytysvalmennukseen :D

Ituo ja mussukat 34+6
 
kolmenmutsi
Oi pikku tyttö :heart:

Tosiaan kiva et teillä Kenzie on siellä rauha maassa :)

Ituo
Kurja jos vielä jonku myrkytyksenki pukkaa, toivottavasti ei! Mikä noissa omega 3:ssa on ettei saa syödä ennen leikkausta? Mä oon koko raskausajan syöny nyt tätä toista oottaessa onko ne nyt just omega 3:sta, no jotain kalaöljykapseleita ku tulee tuota kalaa syötyä aivan liian vähän


Huuuuh... Täällä kauheeta tökkimistä tuntunu koko päivän alakerrassa...
Ja monta päivää ollu kauheen kuuma koko ajan!

Talvicci ja Torsti rv.38+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Talvicci Juu kalaöljykapseleissa on just omegoita, ja ne ohentavat verta. Yleensähän se on vain hyvä, mutta sitten jos on muutenkin hyytymisen kanssa ongelmia, on joku lääkitys joka siihen vaikuttaa tai on menossa leikkaukseen, niin silloin ei pitäisi niitä käyttää. Yleensä jossain kohti siinä purkissa/paketissa lukeekin tuo kehoitus lopettaa käyttö ennen toimenpiteitä. Ja tietysti voi vielä varmistaa lääkäriltä :)

Mulla on kyllä muuten ollut tosi hyviä nuo kalaöljyvalmisteet iholle! Mullahan oli kevättalvella tosi kamalassa kunnossa iho atopian takia. Minäkään en aina syö sitä kalaa tarpeeksi... :/ Pitää jatkaa käyttöä taas heti kun pystyy.

Ituo
 
Kokoarvioista olin eilen Naikkarilla ja koko arvio oli 2,1 kg ja viikkoja 34+6 (tai sitten 35+2 riippuen ketä uskoo). Joka tapauksessa pienen kokoinen kuten edellisetkin. Eka syntyi 40+1 (3110gr.), toka 37+6 (3330gr.) ja kolmas 38+6(3430gr.). Nyt siis olisi, jos arvio pitää paikkansa n. 3 kg vauva odotettavissa viikkoa ennen la(sektion takia). Toi tosin oli kovin pikainen käynti ja 1,5 vk kuluttua äippäpolille varsinainen synnytystapa-arvio. Toivon, että vauva olisi suurempi kuin mitä nyt arvioitu.

Vierasta sairaalaan kannattaa ottaa ne ketä ottaa käymään. Siellä ei tarvitse mitään tarjota eikä miettiä huushollin kuntoa. Kukaan ei viivy hetkeä pidempää etenkään, jos sanoo olevansa väsynyt ;) Kotiin en meinaa ottaa ketään viikkon tai pariin. Haluan itse rauhassa nauttia vauvastani enkä stressata muiden tulemisista/miten jaksan/olenko nukkunut/väsyttääkö silloin/huutaako vauva/onko vanhemmilla lapsilla menoja tai läksyjä.

Eritteiden määrä on vaihdellut, mutta viime aikoina valkovuotoa ollut enempi.

Maarit ja Niksu * 35 * oli mittaustapa mikä tahansa :)
 
kolmen mutsi: tuo sun vinkkaama nännien pyörittely on NIST-testi (nipple stimulation contraction stress test), eli sitä käytetään ainakin TAYSissa testaamaan miten sikiö kestää supistuksia. Eli äiti tekee supistuksia tuolla pyöritelyllä ja samalla katotaan käyrää miten vauva niihin reagoi. Ainakin pre-eklampsian, eli raskausmyrkytyksen, kanssa on tuo käytössä.
 
kolmen mutsi: tuo sun vinkkaama nännien pyörittely on NIST-testi (nipple stimulation contraction stress test), eli sitä käytetään ainakin TAYSissa testaamaan miten sikiö kestää supistuksia. Eli äiti tekee supistuksia tuolla pyöritelyllä ja samalla katotaan käyrää miten vauva niihin reagoi. Ainakin pre-eklampsian, eli raskausmyrkytyksen, kanssa on tuo käytössä.
OK, nämä konstit hieman vieraita itselle kun ei ole aikaisemmin niihin tullut perehdyttyä edellisissä raskauksissa. Nyt vaan alkaa tuntua siltä, että vauva olisi mukava saada jo viikko pari ennen laskettua aikaa "häädetyksi" ulos yksiöstään ;) Tämän jälkeen en enää jää kaipaamaan vauvamahaa, se on vissi! Ei kohta enää kehtaa tuolla ulkomaailmassa liikkuakaan kun on sitä jatkuvaa kommentointia tyyliin "toi sun mahas on valtava", "ootko piankin menossa synnyttämään kun vatta on jo noooooin iso?". Jaa, kiitos tiedosta, enpä ole itse huomannutkaan :ashamed:

Onko kokemuksia vyöhyketerapiasta tai akupisteiden painelusta synnytyksen aloittajina/edistäjinä? Olisi kiva kuulla niistäkin, jos joku kokeillut.
 
Maarit olen sun kanssa samoilla linjoilla vierailijoista sairaalassa. Mä meinasin et tulkoo kaikki sinne vaan niin ei tarvi kotona alkaa kahvipullia ja siivoamista stressaamaan :D Mä muutenkin olen miettinyt että kaikki ketkä haluavat saavat tulla, mut toisaalta eipä niitä ihmisiä montaa ole, joten sinänsä helppoa. Miehen suvusta ei voi edes tulla ketään kun toisella puolella maailmaa asuvat, ja munkin puolelta vain äiti, iskä ja täti sairaalaan voisivat kenties tulla. Omista kavereista sitte pari ehkä, ja se käy mainiosti.

hormoonihirviö ilmoittautuu taas tänään. Aamu alkoi klo 7 lenkillä koiran kanssa, ja mähän sitten aloin itkeä kesken lenkin jotain vanhoja juttuja. Kotiin päästyäni vollotin miehelle näitä asioita, pilasin hänen päivänsä ja kun hän lähti niin itkin vuolaasti sängyssä yksin sitä että mitäs jos mun oma äiti kuolisi. No sitte kävin kummitytön synttäreillä, ja kun tulin takasin niin löysin taas sen 30 eri syytä itkeä. Ja miehelle sanoin et johtuu siitä kun on fyysisesti niin huono olo (vaikkei edes ollut). No kai mä siinä kerkesin jotain ruma-lihava-valas-virttäkin valittaa. Että näin meillä! :cool:

närästystä on alkanut nyt ilmetä ja jotenkin sellasta oloa et ruoka ei mene alas asti vaan jää puolitiehen. Myös hengitysvaikeuksia on ollut, mutta ei niin hirveästi onneksi.

Eilen kävin salsa-tunnilla ja oli kyllä ihana tanssia yhä. Lenkkeilyä olen vähentänyt, kenties laiskuus alkanut iskeä. Enkä salillakaan enää ole oikein käynyt. Tanssitunnilla monet kyseli laskettua aikaa ja mahan koosta huolimatta olivat tosi yllättyneitä että jo ensi kuussa. Samoin tänään kummitytön synttäreillä multa kysyttiin että synnytänkö tän vuoden puolella? NO PRRKELE PARAS OLIS :LOL:

Mahaa kiristele ja nipistelee ja vihloo kyllä siihen malliin että ei tämä mikään pieni maha ole, ja kauhulla odotan että paljon vielä ehtii kasvaa!!! Äitini sanoi kännykuvan nähtyään että ties vaikka syntyisi miten aikaisin kun noin alhaalla on, mutta alhaalla se on kyllä ollut alusta asti. Eli enemmän epäilen yhä että marraskuun puolelle menee!

Kenzie 34+2
 
Pakko tulla hehkuttamaan ratasostoksia... Meillähän on jo valmiiksi erinomaiset, mutta isot Red Castle Shop & Jogg -yhdistelmät. Niiden lisäksi on sateenvarjorattaat, joita on tullut käytettyä aika paljon kun täällä kotikaupungissamme jalkakäytävät ja metro ovat tosi ahtaita. Omistamamme sateenvarjorattaat on tosi huonot, kitisevät, raskaat työntää ja niiden pyörät aina "juuttuu". Graco-merkkiset ja maksoivat noin 70€, en suosittele!

No, nyt olimme kerrankin yhtä mieltä miehen kanssa rahankäytöstä: kun tälle vauvalle on melkein kaikki omasta takaa, voidaan investoida KUNNON sateenvarjorattaisiin. Käytiin tänään ostamassa Red Castle Citylink2 -rattaat, niihin saa pikkuvauva-aikana klipsattua jo omistamamme turvakaukalon. Hienot on ja sulavaliikkeiset!

Noniin, siinä päällimmäiset... Täällä tukahdun kuumuuteen, taas oli asteita varmaan 30 iltapäivällä. Viikot poksuu tänään, 35 koossa!
 
Kenzie kiitos aamunauruista. Vai meinaat sä synnyttää tän vuoden puolella, eikös raskaus olekkaan herkkua, jota pitäisi säästellä :D

Unet on katkonaisia, kädetkin tuntuu puutuvan ja jalat vihoitteli perjanataisista rapujuhlista ja suolanmäärästä. Etenkin, kun eilen vielä tuli loppurapuja ja katkarapuja syötyä. Noh tulihan sitä painoakin 2 päivässä 1,5kg... kait ne nesteet ainakin osittain lähtee pois. Lähteehän;)?

Maarit ja univaras 35+
 
Vieraista vielä sen verran, et meille kans jossain vaiheessa väki tuli vaan mitään ilmottamatta ja omilla avaimilla sisään. Mä siitä sitten räyhäsin ja ainaki tähän asti on kiltisti soitettu, et saako tulla. Ja eipä noita vieraita pahemmin ole edes käynyt, mutta eiköhän ne ala tunkeen ovista ja ikkunoista, kun mun sukuun tulee eka vauva ja miehenkin suvussa ollut pitkä pitkä tauko. Vaikka kyllä mä ajattelin ihan itsekkäästi ilmottaa, et eka viikko vietettäis mielellään ihan keskenään ja vähän harjoteltais tätä uutta arkea ilman ylimääräisiä huseeraajia ja neuvonantajia. Saa nähdä mikä hirvee meteli siitäkin nousee, mutta ihan oikeesti eihän se vauva VIIKOSSA kasva aikuiseks?? :D

Hormoonihirviö ilmottautuu täältäkin! Eilen jo kiukuttelin tuolla fb:n puolella, kun on nää suvun naiset alkaneet tehdä tikusta asiaa ja soittelee tai laittaa viestiä IHAN JOKA PÄIVÄ. Ja sitten kun ei heti ehdi vastata viestiin, niin puhelin soi taukoomatta ja ensimmäisenä kysytään et "Ootko sä jo synnyttämässä?". Nojuu, olin siis ihan raivoissaan tosta touhusta koko eilisen päivän, eikä anopin iltapäivävierailu ainakaan parantanut asiaa. Se suunnilleen juoksi ovelta keittiöön ja ensimmäisenä lämäytti "Jokos on jotain tuntemuksia? Onko supistellut yhtään? Koskas te aiotte lähteä laitokselle?" kysymystulvan. :kieh: Tiuskasin sille vaan, ettei mua varmaan ikinä alakkaan supistella, kun sukulaiset tekee mulle siitä aiheesta niin kauheen stressin, kun kyllähän nyt jo pitäis ja mussa on varmasti jotain vikaa. Hiljenipä kerrankin. Sitten illalla vielä ensin itkin miehelle ja kun se ei lohdutellut mun mielestä tarpeeksi niin tappeluhan siitä tuli. ("Sä et enää välitä musta kun oon tällänen kauhee lihava akka, varmaan heti etit tänne uuden naisen kun mö oon synnärillä") :LOL: Ja aamu jatkui samalla kaavalla, kun mies oli lähtenyt hakeen lehteä ja mä heräsin tyhjästä sängystä. Ei voi olla totta että on näin mustasukkanen! Kauhee huuto, että missä sä oot ollut koko yön ja kenen kanssa. Varsinkin kun suunnilleen 1,5h välein ite oon herännyt käymään vessassa ja joka kerran on mies maannut sängyssä mun vieressä... :LOL:

( . ) Huomena oiskin neuvola "pitkästä" aikaa. Saa nähdä kuinka paljon on tullut painoa, vaikka saattaa olla et on lähtenytkin. Ei oo oikein koko viikonloppuna maistunut ruoka ja vatsa ollut ihan sekaisin. Kauhee polttelu tossa nivusissa ja alaselässä ja -vatsassa. Onks tää koko loppuaika nyt tällästä kipuilua ja valitusta sitten? :D

Kaikesta huolimatta positiivista sunnuntaiaamua toivottelee,
pipituuna & pikku-ukko 37+3 :heart:
 
Käytiin tänään kirpputorilla ja tais olla huono idea.. nyt vihloo joka paikkaa ja hyvä kun kävelemään pystyy. Tää alkais olla nyt ihan täynnä tätä ylipainoa ja kaikenmaailman vihlomisia, ei jaksa enää.. :stick:

Huomenna aamulla mulla on jorvissa synnytystapa-arvio, silloin saamme toivottavasti tietää vauvan syntymäpäivän. Toivottavasti kohdalleni sattuisi yhtä mukava lekuri kuin tuo edellinenkin oli. Pitäkäähän peukkuja, ilmoittelen sitten huomenna miten meni! :)

minimuu ja ei enää niin pieni poikanen 36+5
 
Eritteistä valkovuotoa täällä tullut reilusti koko raskausajan, on saanut pitää pikkuhousunsuojia koko ajan. Nyt on muuttunut koostumus erilaiseksi, mietin jo tässä että ei kai limatulppaa tule välillä? On tääkin kun vessareissut menee niin että tutkailee eritteitään :LOL:

Vieraista esikoisen syntyessä kävi molempien vanhemmat airaalan vierailuajalla, se oli ihan ok mielestäni. Kotiuduttua saatiin olla muutama päivä ihan keskenään ilman ylimääräisiä vieraita. Luulen että nyt tulevat vanhemmat käymään sairaalassa, mikäli pääsevät. Kotiinkin tulevat sitten kun pääsevät tulemaan kauempaa, osaavat kyllä itse itsensä kahvitella ja eivät kaaosta säikähdä joten sopii tulla. Muita vieraita en ihan heti halua kotiin.

Täällä oltu viikonloppu reissussa. Automatka sai aikaan supistuksia, jotka laantuivat autosta pois päästyä. Mutta ihan lupaavaa, että on tuntemuksia tässä vaiheessa jo! Olivat sen verran ikäviä supistuksia jo, että vaikeaa oli istua autossa, mies totesi perjantaina että älä nyt siihen synnytä, kun touhua katseli vierestä :D Viimeiset yöt ovat olleet vähäunisia, kun esikoinen nyt 5. päivää kuumeessa. Onneksi hänellä tänään ollut jo vähemmän kuumetta, virkeä ja hyvävointinen koko ajan, niin en ole päivystykseen viittinyt lähteä. Mutta yöt olleet pyörimistä. Viime yönä särki omia käsiä ja jalkoja turvotuksen vuoksi, ajattelin aamulla jo että voisin lähtee milloin vaan synnyttää, niin oma olo helpottuisi tästä! Ärsyttää nää vihlomiset ja särkemiset jo.

Huomenna neuvolaan. saa nähdä mitä puntari sanoo :p

nessu ja pieni 37+3

muoks. minimuulle tsemppiä huomiselle!
 
Viimeksi muokattu:
En olekaan hetkeen kirjoitellut vaikka joka päivä käynkin kuulumisia lukemassa...
YövalvomisistaMeillä ne taitaa aika lailla automaattisesti kuulua mulle, mies kun on suurimman oasn ajasta toisella paikkakunnalla...
Synnytys ja miehen pääsy sinne Meillä tosiaan mies on 200km:n päässä töissä, saa nähdä ehtiikö synnytykseen... No, en siitä oikeastaan jaksa murehtia, selviän kyllä yksinkin jos on pakko :)

Tänä viikonloppuna mun piti laitella kaikki vauvaa varten kuntoon eli hakea vauvatavarat exän luota jne. mutta eikös se pukannut aivan järjettömän räkätaudin päälle, olen vaan maannut sohvalla. Onneksi tuo esikoinen on isänsä luona niin ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään ylimääräistä.
Äitipolilla kävin taas torstaina sokereiden takia ja vauvan kokoarvio oli 36+0 noin 3 kiloa eli sellaista nelikiloista tässä ollaan tekemässä :) . No, ensi viikolla taas uudestaan, täällä seuraavat raskausdiabeetikoita loppuajasta viikon välein.
Supistuksia tulee säännöllisen epäsäännöllisesti ja vauva on aivan mahdoton liikkumaan, päivässä ei ole montakaan hetkeä että olisi paikoillaan (eikä kyllä yölläkään...) Yöunet ovat koko ajan viimeisen kolmen kuukauden ajan olleet totaalisen hukassa, kun ei nukuta niin ei sitten nukuta.

Pikkubertta ja rääpäle 36+3
 
( . ) Eritteistä, jonkin verran on tuo valkkari ollut lisääntymään päin. Ja - ällövaroitus - tänä aamuna bongasin vessassa oikein kunnon kokoisen limaklöntin :x Yhtään en muista, onko noissa aiemmissa raskauksissa irronnut se synnytystä edeltävä limatulppa ja milloin, enpä ole tainnut pahemmin sellaista osata seuraillakaan. Mutta kyllähän tuollaisen tulpan näkeminen havahduttaa, että joko se on piankin menoa se. Joillakinhan se limatulpan irtoaminen tietää synnytyksen alkamista vuorokauden, parin sisällä, toisilla taas voi viedä vielä ainakin pari viikkoa. Saas nähdä...Kivuliaita suppareita ei ole ainakaan vielä esiintynyt.

Tsemppiä kaikille flunssan kourissa kamppaileville. On suoranainen ihme, miten tässä on selvinnyt ilman lensua, mahatautia ym. tartuntatauteja tähän saakka, toivon mukaan välttyisi myös loppuraskauden ajan. Mutta kyllä se syksy vaan valitettavasti tietää tautien kierrättämistä niin päiväkodeissa kuin kouluissakin ja sieltä sitten kulkeutuvat myös lasten vanhemmille kotiin. Nousi muuten taas hormonihirviön adrenaliinit ja verenpaineet kun olin perjantaina siellä äitiyspolilla ja odotusaulassa istuessani kuulin miten erästä toista äitiä kutsuttiin huoneeseen. Käytävällä seissyt kätilö sanoi heti aluksi, että hän ei voi nyt kätellä kun on näin flussainen...Argh! Pitääkö sinne töihin - ja vielä sairaalaan - lähteä kun on flunssassa :headwall: Jos olisi ollut meikäläisen kätilö niin olisin kyllä kysäissyt että aijaa, mitäs sinä sitten täällä töissä teet? Mars kotiin tartuttamasta muita!

kolmenmutsi ja tiitiäinen 35 + 4
 
Kolmenmutsi mulla oli keskimmäisen kanssa synnytystapa-arvio muutama päivä limatulpan irtoamisen jälkeen ja lääkäri sanoi siihen perustuen, että kyllä me nähdään viikon sisällä ja niinhän vedet menikin reilu vk limatulpasta.

Iltakävely sai aikaan Niksun laskeutumisen. Kesken kävelyn tuntui jalkovälissä kipua ja sai vielä toisen jalankin jonkun hermon puutumaan. Auts! Ois voinut vaikka hetken vielä pysytellä ylempänä, mutta kieltämättä hengittäminen on helpompaa! Kaikki muut ovat olleet laskeutuneina jo tässä vaiheessa viikkoja, joten sinäänsä ei ihme.

Maarit ja Niksu 35+
 
thelmu
Hei vaan kaikille,liityisin mukaan palstailemaan!

Alusta asti olen lukenut tätä palstaa ja nyt vasta sain aikaiseksi liittyä mukaan, kun loppu lähenee, niin aika matelee. Tosiaan kolmatta odotan, la 12.10. tyttöä rakenneultrassa veikattiin ja sanottiin aika varmaksi, mutta kuitenkin oma olo odottaa kun omin silmin näen kumpi se on. Tämä on sellainen vähän ylläri vauva, mutta nyt jo kovasti odottaa käärön syntymistä, ja toivoo että kaikki menisi hyvin. Isommat ovat jo 4 ja 6 vuotiaita.

Olen ison mahan odottajia, painoa on tulllut jo 20kg, edellisistäkin 25kg, sf mitta oli viikolla 34 sen 35,5cm, että käyrien yläpuolella mennään, painoarviokin tuttuun tapaan olisi tulossa. Edelliset syntyneet 41+6 ja olleet 4550g ja 56cm sekä 4220g ja 54cm, joten tuskin ihan pieni nytkään tulossa. Kolmas raskaus on ollut työläämpi, maha on alhaalla ollut koko ajan, ja supistuksiakin päivittäin tulee, voi kun ei tarvitsisi ihan yli lasketun ajan mennä, se on aika masentavaa.

KSKS on synnytyssairaala.

terkuin thelmu 35+5
 
Hyvää alkanutta viikkoa taas kaikille!!

Täällä ollaan hyvillä fiiliksin kun keskiviikko on viimeinen työpäivä :flower:

pipituuna kiitos nauruista!! Kuulostaa mulle kyllä ihan luonnolliselta tulla mustasukkaiseksi jos mies ei ole aamulla herätessä vieressä, vaikkakin se ois siinä todistetusti nukkunu koko yön :LOL: Mun raskaushormoonien valloittamalle logiikalle tuo on ihan normaalia :D

eritteistä valkovuotoa on ollu koko ajan, mutta tosiaan viime aikoina se lisääntyi, vaihtoi väriä, ja välillä mietinkin että lapsivettäkö se nyt tihuttaa kun tuntui niin runsaalta. Nyt on kyllä onneks taas vähentyny pikkusen.

synnytystapa-arvio siis tehdäänkö kaikille sellainen? Ei mulle vaan ole kukaan missään vaiheessa sellaista maininnut! : / Eikä muutenkaan mitään mielipiteitä kyselty synnytyksen suhteen.

hankinnat saivat vähän lisäystä viikonloppuna kun vihdoin käytiin hakemassa Ikeasta pinnasänky ja muuta pikkukrääsää. Oli muutes viiminen kerta kun lähden miehen kanssa Ikeaan! Hirveä taistelu sängyn väristä kun mies olis väkisin halunnu sen pinkin. Mä sanoin et saakeli se sukupuoli ei ole varma, kuten mies hyvin tietää, mutta kunnon riita saatiin siitäkin aikaseksi :D Tai väittely tai mikä nyt olikaan. Sanoin että ai kun kiva maksaa kotiinkuljetus ja kasata se, ja sit synnytyksen jälkeen alkaa palauttamaan ja vaihtamaan kun vauva on jo kotona. Kun vois hyvin ostaa valkoisen sängyn ja vaikka sitte kaikki petivaatteet ja muut niin pinkkiä kun olla voi, jos (mahd.) tytölle niin prinsessamaiset oltavat on kerta tultava. Miehelle on nyt yhtäkkiä tullut pakkomielle pinkistä, mikäli lapsi on tyttö. No loppujen lopuksi sain tahtoni läpi, kun sanoin että maalaan sen pirun sängyn vaikka spraymaalilla sit pinkiksi jos tyttö tulee :D

ON: olo oli ihan hirveä lauantaina, siis tosiaan itkua tuhersin koko hiton päivän ja oli myös huono olo, närästystä ja vatsassa kaikenlaisia tuntemuksia ja maha sekasin. Sunnuntai olikin sitte tosi paljon parempi, ja käytiin kavereiden kanssa kaivarissa Carusellissa pitsoillakin. Huh mikä turvotus oli jaloissa illalla, kun koko päivän oli touhunnut jotain ja syönyt suolaista. Onneksi yön jälkeen erotin taas varpaat toisistaan :D

Keskiviikko on viimeinen työpäivä ja mietin tässä juuri että mitä leipoisin. Vaihtoehtoina marianne-pätkis-muffinssit tai banaanipekaanipähkinä-muffinssit =) Sokeria ja makeutta ei mun leipomisista ikinä puutu :D
Sitten oma äiti tulee viikonlopuksi tänne mun seuraksi laittamaan kämppää vauvakuntoon ja shoppailemaan, kivaa kivaa!! Kun ei äitiä usein näe niin kyllä osaa arvostaa sen seuraa =)

Kenzie 34+3
 
Jokojoko-kyselyistä Meillä niitä on alkanut tulla miehelle :D Eivät ilmeisesti uskalla soitella minulle ja kysellä, kun tein tuossa joku aika sitten ilmeisen selväksi, että en kyselyistä tykkää. Eilen viimeksi mies pääsi vastailemaan kyselyihin, vastaili vaan jotain epämääräistä ja vilkuili samalla minua :D Mikäs siinä, tällainen ulkoistaminen sopii kyllä minulle ;)

Jo on monella ongelmia verenpaineiden kanssa :O Jaksamista lepäilyyn :hug: Onneksi viikkoja alkaa olla jo niin kivasti kaikilla kasassa, ettei syntyminenkään olisi enää yhtä huono vaihtoehto, jos olo sitä vaatii.

Ihanasti oli mummo sanonut Tinelle :heart: Näinhän se on. Ei se kenellekään kuulu, montako piikkiä tai pilleriä kukin on synnytyksessään popsinut tai ollut popsimatta. Jokainen synnytys on erilainen, vauva ja äiti eri kokoinen, ja jokaisen tarve lääkitykselle on erilainen :) Ja tosiaan tuokin, mitä minimuu kirjoitti, että kaikki eivät vaan ehdi saada sitä lääkettä. Itse haluaisin mennä tarpeen mukaan, ensin pehmeämmillä ja sitten kaikki-mulle-heti-tänne-keinoilla, jos tuntuu, että tarvitsee.

Talvicci kyseli eritteistä. Vastaan, että joo :D Lisääntynyt ja vetistynyt. Viime neuvolassa omaa terkkaria sijaistanut kätilö kyseli juuri tuosta, ja sanoi, että limatulppa vuotelee monella loppuraskaudesta joko vetisenä tai limaisempana, kirkkaana valkovuotona. Varsinkin, jos tuo vuotelu liittyy supistuksiin :) On muuten ero muutaman kuukauden takaiseen: silloin manattiin ja hermoiltiin, kun tuli vuotoja, nyt manataan ja hermoillaan, kun mitään ei tapahdu ;)

Pulssitaso on ollut jotain 80-100… siitä kuulemma saisi vähentää 15, ja saisi ”normaalin” pulssin, kun kerran raskaana on. Tiedä sitten, onko totta, mutta tuolla 60 tai vähän päälle se taitaa tavallisesti pyöriä.

kolmenmutsi uuden hoito-ohjeen mukaan jos on ollut strepto b positiivinen, niin seuraavissa raskauksissa pitää automaattisesti saada ab-tippa, vaikka näytteet olisivat negatiivisia koko raskauden :attn: Neuvolassa terkkari juuri stressasi aiheesta, että täytyy itsekin pitää huoli, että saa sen antibiootin synnyttämään tullessa. Ja onnittelut tyttövahvistuksesta :flower:

tervetuloa, thelmu, lisäsin sinut listalle :wave:

(.) Meinasin jo innostua eilen illalla, kun supistuksia tuli kolme tuntia sellaisen 8-10 minuutin välein ja samalla vuoteli limatulppaa. Olivat ihan napakoita – joskaan eivät kyllä vielä läheskään kunnolla kipeitä – ja jatkuivat, vaikka touhuilin muuta. Mutta ei, sopivasti iltapalan aikaan meno rauhottui :kieh: No, josko se vähitellen siitä… Jännä kyllä, että koko eilisen päivän ja tänäänkin on ollut sellaista tosi tympeää oloa. Ei okseta eikä mitään, vaan sellainen tympeä fiilis. Samaa on yleensä juuri ennen menkkoja…

Branwen ja Sissi 37+4
 
Mukavaa alkanutt viikkoa kaikille. Saa nähdä jos tällä viikolla aletaan saada lisää vauvoja tähän pinoon. Useemmalla jo täysaikanenkin.

Noista vierailuista että juuri synnyttäneenä jos koskaan on oikeus itse päättää ja myös kieltäytyä vieraista jos siltä tuntuu. Mä tiedän että anoppi alkaa siitäkin mankumaan ettei saa heti tulla vauvaa katsomaan.

Täällä on alkanut tulla ihan kunnon supistuksia joka päivä. Ei mitään säännöllisiä ja kivultaankin ihan ok mut kipeitä kuitenkin ja toivon että sais jo jotain aikaseks tuolla alhaalla. Mahakin tuntuu tipahtaneen enkä usko että laskettuun aikaan asti mennään. Oon jotenki asennoitunut synnyttämään siinä v.37-38 tienoilla kun esikoinenkin syntyi 37+2 ja tästä on koko ajan sanottu että tulee syntymään aikasemmin. Mä en kyllä malttais yhtään odottaa ja toivon et viikot menis nyt nopeesti. Pe alkaa mammaloma viimein. Ja ens viikosta päätin alkaa laittaa pinniksiä, hoitopöytää jne. kuntoon. Tyttökin jää sitten mun kans kotiin niin tulee vähän rytmiä näihin päiviin. Nyt kun oon saikulla niin lusmuilen puolille päivin yökkärissä ja sit kun oon saanut päivävaatteet niin jatkan lusmuilua kunnes muu sakki tulee kotiin. Pitemmän päälle ei ole niin kivaa:D

Matilda ja pikkuvauva 34+1
 
kolmenmutsi uuden hoito-ohjeen mukaan jos on ollut strepto b positiivinen, niin seuraavissa raskauksissa pitää automaattisesti saada ab-tippa, vaikka näytteet olisivat negatiivisia koko raskauden :attn: Neuvolassa terkkari juuri stressasi aiheesta, että täytyy itsekin pitää huoli, että saa sen antibiootin synnyttämään tullessa.
Kiitos vinkistä, täytyypä ottaa asia esille kun menee polille seuraavan kerran. Jotenkin on tuntenut itsensä hysteeriseksi odottavaksi äidiksi, kun olen tästä streptokokista jankuttanut sekä neuvolassa että taysissa. Mutta nyt alkaa tuntua siltä, että osalla hoitohenkilökunnasta on jotenkin kummallisen kevyt suhtautuminen asiaan :( Ei viime viikolla taysin lääkäri puhunut mitään tästä, että antibioottitippa pitäisi saada joka tapauksessa automaattisesti, jos streptokokki todettu aiemmassa raskaudessa. Onneksi tietää sitä nyt vaatia, oli uuden näytteen tulos mikä hyvänsä.

Tervetuloa thelmulle :wave:

Hankinnoista, eilen lähti kyläreissulta mukaan hoitoalusta ja pinnasänkykin on saatu kasatuksi. Torstaina napsahtaa tilille palkka, joten muutama pikkuruinen tyttöselle sopiva vaate täytyy vielä käydä shoppaamassa. Meillä on tuossa ostoskeskuksen KappAhlissa aika usein noita tosi pieniä vauvanvaatteita sellaisessa alennusrekissä muutamalla eurolla kappale, ihan kirppishinnoilla siis, joten jos ainakin sieltä kävisi tsekkaamassa jotain ihanuuksia :heart: Ja marketista vaippoja ISO paketti odottamaan kotiutumista.

Mutta nyt kotityöt odottavat, joten hyvät viikon alut kaikille ja jaksamisia vaivojen kanssa. Pian se kärsivällisyys palkitaan!

kolmenmutsi ja tiitiäinen 35 + 5
 
kolmenmutsi olin tosiaan strepto b -pos esikoisen raskaudessa, sain silloin antibiootin synnytykseen. Nyt kolmesti testattu tässä raskaudessa, negatiiivinen ollut joka kerta. Silti äitiyskortissa lukee isolla ja punaisella alleviivattuna että strepto b pos, ja joka käynnillä ovat sanoneet, että heti synnyttämään mennessä huolehdit vielä itse, että saat sen tipan. Voi kuulemma vaihdella viikosta toiseen, onko näyte positiivinen vai negatiivinen. Siksi riittää, että se on joskus ollut positiivinen. 4h ennen syntymää pitäisi kuulemma ehtiä antaa tuo lääke...

muoks nykyään ei myöskään automaattisesti hoideta raskaana, vaikka olisikin näyte positiivinen, juuri siksi, että uusii niin helposti. Siksi ei monesti edes tutkita, ellei ole muuta syytä niin tehdä. Näin sivisti neuvolalääkäriksi osunut terveyskeskuksen apulaisylilääkäri, joka oli ollut juuri koulutuksessa aiheesta ;)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä