~ Lokakuun lapsoset toukokuussa ~

Magnesiumista olis kysyttävää mulla.. Nimittäin onks siinä joku maksimimäärä vuorokaudelle?? Kun syön jotain Multivitan raskausajan vitamiineja, joissa sitä on jo. Silti mulla on aika karseita kramppeja jaloissa, jotka häiritsee jo yöunta joten voisinko ottaa lisäksi jotain magnesiumlisää tuon vitamiininapin lisäksi? Meinaan jos se on semmoinen keino joka tepsisi noihin jalkahirvityksiin.. Muutaman kerran oon itkua vääntäen venyttänyt jalkoja ja pyytänyt myös miestä venyttämään :(

Ja muuten, kiitoksia onnentoivotuksista :flower:

Oi voi. Onneks mulla ei oo muita vaivoja kun noi jalkahommat! :) Mielialat ny vaihtelee tosi paljon ja oon tullut todella helposti ärsyyntyväksi. Normaalisti oon aika rauhallinen siinä mielessä.. En ärsyynny normaalisti juuri mistään, nykyään tyhjästä. Miehellä kestämistä :ashamed: Vaikkakin (hahaha) seksihalut on kasvaneet aivan järkyttävästi :D siinä ei vissiin miehellä oo valittamisen aihetta ;)

fannie ja pätkä 20+3
 
Onnea jälleen ultrassa käynneille :flower:

Mahan muodosta ja lapsen sukupuolesta... :D
Pelkkiä uskomuksiahan nää on mut jännästi monella kuitenki ollu just et tytöstä mahaa levinny sivulle ja pojasta kaikki ollu edessä... :D
Mulle kaikki (paitsi anoppi joka toivo vissiin enemmän tyttöä) sano että esikoinen poika.
Kiloja tuli jotain 17kg ja ei siltikään levinny sivulle että se painon kertyminen sitä tarkota aina et se näkys :D
Kuva esikoisen odotusajalta rv.41+1 :heart:

En saanu tuota isommaks jostain syystä mut jos tuosta jotain selvää sais...



Käytiin tänään hakemassa vaunut kotiin :)
Meille tuli sitten ne emmaljungan twin city crossit. Tekis mieli mennä työntelemään niitä pihalle :D
On kyllä kätevä ku noin kankaat saa kaikki irti niin rungon voi viiä varastoon oottamaan syksyä ja jättää kangasosat sisälle säilöön :)


Talvicci ja Torsti rv.22+6 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Varoitus, seuraa avautuminen...:

Siis nyt repes täällä hermo ja pahasti!!! :kieh: Eilen onnistui vakuutusyhtiö niin pilaaman minun hyvän päivän. Oltiin haettu hyvissä ajoin tuleville vauvoillemme vakuutusta , jonka Pohjolasta saa hakea jos on muutkin vakuutukset siellä. No, meillä on aivan kaikki mahdolliset vakuutukset niiltä, lähemmäs 2000 euroa vuodessa maksetaan sinne, jumankauta! Nämä vauvojen vakuutukset olisi sellaiset, että ne ovat jo varattuna ennen syntymää ja astuvat voimaan heti synnytyksen jälkeen. Eli ei olisi sitä ongelmaa että saa ottaa vasta esim. 2 kk syntymän jälkeen ja siitä ehittäis rajata pois kaikki mitä siinä välissä on saattanut ilmetä... Soitin sinne silloin kun aloin niitä varaamaan, ja kaiken piti olla ihan selvää, neuvolakortista vain kopio niille ja hakemuspaperiin äidin tiedot. JA KUINKAS KÄVIKÄÄN?!? Eilen tuli (lopultakin) postissa Pohjolan kirje, mutta ei suinkaan myöntävä päätös, vaan kirje jossa tivataan, miksi emme ole mittauttaneet niskaturvotusta??:confused: Kuulemma "ei voida edetä asiassa ennen kuin hankitaan omalla kustannuksella lausunto, jossa selvitetään mistä syystä tutkimusta ei ole tehty". Annettiin oikein päivämäärä mihin mennessä pitää heillä on se hemmetin lausunto, ennenkuin suostuvat jatkamaan asian käsittelyä. Siis nyt voi ***kele :mad::mad: Kun meille joka käänteessä sanottiin että mittaus on täysin vapaaehtoista eikä edes ole mikään absoluuttinen totuus! Kai ne tämän sielä Pohjolassakin tietää kun kerta lääkäri siellä on joka tarkistaa terveystietoja. Meistä nyt vain sillä hetkellä tuntui, että ei sitä tarvitse tehdä, kun se ei välttämättä merkitse mitään. Päällimmäisenä meillä kuitenkin oli tunne, että lapsi on lahja, jota kaikki eivät koskaan saa. Olimme niin äärettömän onnellisia että meille on suotu näin arvokkaita lahjoja kaksi kappaletta, että siinä tilanteessa niskaturvotuksen mittaus tuntui täysin toisarvoiselta. Lisäksi olisimme pitäneet vauvamme vaikka niillä olisi ollut pyrstö ja häntä. Hakeeko vakuutusyhtiö tällä takaa ehkä sitä, että meidän olisi pitänyt tehdä mittaus, ja jos se olisi osoittanut kohonnutta riskiä, keskeyttää mahdollisesti raskaus??

Kyllä mulla suivauttaa :kieh: Ja eilen oli muuten niin hyvä päivä, neuvolassakin sanoivat että minusta hehkuu onnellisuus. No nyt hehkuu kyllä jo joku muuki! Yöllä nousi aivan järkky ihottumakin, atopia se taas reagoi stressiin... AAAAAARRRGGHHHH!!!!!

vihainen Ituo 19+6
 
Ituo No jo on! Tänne saa avautua, sitä varten ollaan täällä. :) Mutta siis kyllä mäkin räjähtäisin tuossa vaiheessa. :O

fannie
Mulle terkkari ainakin sanoi ekassa raskaudessa että voin sen yhden magnesium -tabletin ottaa vaikka silloin söin MultiTabsin raskausvitamiineja kahden kappaleen vuorokausiannoksella. Nyt syön Multivitaa ja otan satunnaisesti tuota magnesiumia, lähinnä liikunnan jälkeen otan magnesiumin, se on jäänyt tavaksi jo ei-raskauden ajoilta.

Omaa napaa
Mulla on eilisestä asti ollut alamaha jotenkin oudosti kipeä. Jomottaa siis koko ajan vähän siihen ja välillä sitten vihlaisee pahemminkin, jonkin verran on harjoitussupistuksia, mutta ei mun mielestä mitenkään paljoa. Nyt tuo kipu säteilee selän puolellekin, vähän on itellä sellainen olo ettei olis mikään tulehdus tuolla alakerrassa.. No olisin soittanut tänään päivällä terkkarille, mutta soittoaika onkin maanantaista torstaihin joten pistin sitten äsken sähköpostilla asian, sanoi joskus että hänelle voi laittaa sähköpostia jos tulee kysymyksiä. Katsotaan vastaako tuohon mitään.
Samalla kysyin että voisinko käydä mittauttamassa hemoglobiinin joku päivä kun mua on tämän viikon väsyttänyt ihan tuskalla, ettei vaan olis sitten hemoglobiini lähtenyt laskuun.

Mutta onneksi tänään on perjantai ja taas saa pari päivää vähän enemmän lepäillä. Tai no, voiko 1 -vuotiaan kanssa lepäillä.... :D

- Hapsiainen ja Lyyli 18+
 
RR
Ituo: Kurjaahan tuo on, mutta mä kyllä ymmärrän vakuutusyhtiötäkin tuossa asiassa. Ihan samaten, jos haet itsellesi esim. sairaus- ja kuolemanturvavakuutusta, kyllä sun pitää vakuuttaa ne, että olet terve tai käydä varta vasten terveystutkimuksissa. Sama juttuhan se on syntymättömien vauvojenkin kanssa, terveys pitää pystyä "todistamaan".

ON: Ei kummempia tuntemuksia, paino tosin lähtenyt melkoiseen nousuun :ashamed: Nyt tullut 8kg lisää koko raskauden aikana. Nousee nyt vaan turhan nopeasti, joten pitää kiinnittää extra huomiota syömisiin.
Liikkeitä tunnetaan kans melkein joka päivä, kivaa :)

RR ja Viljami 21+2 :heart:
 
ituo älytöntä kyllä tuo vakuutusyhtiöiden touhu :mad: suututtaa oikein teidän puolesta!!

talviccin maha on kyllä ollut aikamoinen esikoisesta, vau!!! harvoin noin ulospäintyöntyviä näkee :rolleyes:

ON: Mulla on nyt kanssa vähä sellanen auts-auts-ähellys-puhallus-valitus viikko :D Hiton ummetuksen takia söin sitte urakkalla luumuja, ja sen takia maha ollu ihan pallona pari päivää. Ajattelin eilen, että mun nahka repeää kun niin pinkeänä oli vatsa ja kärsin ihan sairaasti istuessani tässä tuolissa koko päivän. Nyt vihdoin laitoin mammahousut töihinkin jo jalkaan....aamulla tuo venyvä osa vähän roikkuu mutta nyt jo tuntuu kiristyneen :D

Tällä hetkellä selkää kolottelee ja alavatsaa nipisteli inhottavasti eilen. Tästäkö ne vaikeammat ajat sitten alkaa??!!

Huh onneksi on perjantai, ja viikonlopulle luvassa rentoutumista ja leffa, ja mahd. paljon rentouttavaa liikuntaa.

Kenzie 19+1
 
(.) Tänään kävin työterveyshuollossa, kun sairaslomani loppui eilen. Lääkäri kirjoitti nyt uuden sairasloman heinäkuun alkuun saakka, jolloin alkaa kesäloma. Kesäloman jälkeen olisi vielä 1,5kk töitä, mutta on erittäin epätodennäköistä, että olen silloinkaan työkuntoinen. Eli työt on nyt tältä vuodelta (ja pitkälti ensi vuodeltakin) tehtynä.

Eniten tässä ottaa päähän se, että mitä ihmettä sitä voi kesällä tehdä? Pelkkä kaupassa käyminenkin on tällä hetkellä liian suuri rasite. Kauppakasseja on ihan turha kuvitella edes kantavansa.. Kesäksi oli suunniteltuna useampikin reissu. Niitä pitää nyt sitten uudelleen järjestellä, että mitä tehdään ja miten niitä toteutetaan. Ärs! Miehelle jo manasin, että menköön se lasten kanssa, mä jään kotiin. Esikoisen mielestä se olisi äidin paras loma, jos saisi jäädä yksin kotiin. Tosin lisäsi perään, että hän jäisi sitten kyllä kanssa kotiin.. Mies vaan nauroi ja sanoi, että minulle pitää hommata pyörätuoli, niin päästään kulkemaan.

Dreamer75, rv 19+0 (oho, viikko enää puoliväliin!)
 
Ituo: Me haettiin vuonna 2007 esikoiselle Pohjolasta syntymättömälle lapselle tuota vakuutusta. Meillä myöskin kaikki vakuutukset pohjolassa ja sinne menee vuodessa useampi tonni ja pankkipalvelutkin op pohjolassa. Mutta eipä ne taida mitään vaikuttaa. Meille ei nimittäin myönnetty kyseistä vakuutusta. Syynä juurikin tuo sama eli ei niskaturvotusta mitattuna. Se oli vakuutusyhtiöltä syy evätä meiltä tuo syntymättömän vakuutus.Ja ilmoitus asiasta tuli juurikin tylysti kirjeenä. En siitä jaksanut alkaa vääntämään, haettiin sitten kun vauva oli 2kk ja se ongelmitta saatiinkin sitten.
Kakkosesta kävin nt ultrassa, mutta en hakenut syntymättömän vakuutusta, hatutti vieläkin se aikaisempi kohtelu. Haettiin sitten taas kun vauva oli 2kk, niin ajattelin tehdä nytkin.

c'mon, ilmeisesti. Kai siinä ajateltiin että tuolla on röpsä jo sen verran turta synnyttämisestä että antaa mennä loputkin ilman turhia puudutteita... :|

Lapsiluvusta piti aikaisemmin jo kirjotella. Ennen lapsia ajattelin ja toivoin, että jos onni suo niin neljä lasta olisi ihana ja itselle sopiva määrä, mies puheli kolmesta, mutta ei varsinaisesti ollut kielteinen neljänteen. Ensinmäistä odottaessa ajattelin että ikäeroa saa olla useampi vuosi, kuitenkin jo synnytyksen jälkeen ajattelin kahta vuotta. No kakkonen syntyi 1v11 kk ikäerolla. Silloin oli odotusaikana vahva tunne että ei meidän lapset tässä vielä ole todellakaan. No pientä ajatuksen hautomista kolmosessa tässä välissä oli kuitenkin vaikka vauvakuume olikin kova. Minulla siis. Mies ilmoitti halukkuutensa kolmoseen aika pian kakkosen synnyttyä. No kolmonen syntyy nyt sitten 2v 1kk ikäerolla toiseen. Tässä odotuksessa on ollut tunne, että eiköhän meidän lapset ole tässä. Koitan nauttia tästä raskaudesta kunnolla ja muistuttaa samalla itselle, että ei enään ikinä niitä pahoinvointeja ja saatika niitä loppuajan vaivoja jotka tästäkin on vielä edessä... ja se synnytyskin sitten.. Joten väitän ellei ihanaa vahinkoa joskus satu, niin meidän lapset jää kolmeen.

Pohjaton 21+4
 
Hellurei:wave:

vakuutuksista, mulla ei ole vakuutusta kummallakaan lapsella. esikoisen kans ei olla tarvittukaan (on tosi terve, mitä nyt nilkkansa telonut kipsiin kertaalleen) joten ihan hyvä ettei ollut. Kuopuksella tuli halkio tieto rakenneultrassa niin vakuutuksista olis rajattu kaikki halkioon (korvat, nielu, hampaat yms) pois, niin ei ollut järkeä ottaa. Mutta hienosti on asiat kunnallisella sujunut, ja HuSuKen päässä sitten halkiojutut. korvat nyt olleet tosiaan hankalat, mutta me ollaan päästy kyllä terveyskeskuksessa aina melko nopeesti lääkärille, kun aina on ollut sama syy mennä :D (ne korvat). halkiolapsille putkitus on automaattinen suositus, joten ei tarvinnu sillee sitäkään miettiä. Juuri korvaspesialisti sanoi että 16 ikävuoteen nyt ainakin kannattaa putket korvissa olla :) Eli aina kun putket irronneet, on uudet automaattisesti laitettu. kerran laitettiin yksityisellä tuubit kun täällä ei homma toiminut , se on ainoo isompi kustannus ollut. Nyt toki päästy tk:n kanssa jo yhteisymmärrykeen tuostakin kun helsingin päästä pistäneet vähän palautetta :D
En tiedä haetaanko vakuutusta nyt... mulla on kuitenkin tosiaan sellanen historiikki et ne varmaan joutuis miettii kolmesti et myöntäisikö ne edes...
Ne on tosiaan aika tarkkoja noine juttuineen että pitää olla np-ultrat yms tehtynä. En tiedä vaatisiko ne multa kenties punktiota (mulla siihen oikeus koska on ollut kromosomipoikkeava raskaus kerran) ja siinä tulee mun raja, siihen en tosiaan mene jos ei ole syytä epäillä mitään, eikä nyt ole ollut. En ota sitä pientäkään riskiä joka siinä keskenmenoon on.

Dreamer, nyt otat ihan lunkisti sitten kesän, ilman mitään stressiä ja koita nauttia :) vaikkei helppoa olekkaan varmasti:hug: tsemppiä!


( . )
voi jestas et on pallo-olo!:whistle: maha on kuin maanpuolikas ollu tänään ja mun rinnat on edelleen ihan sairaan kipeät (valiti-valiti).
muutenkin vetopois-päivä, liekö toi keli joka masentaa:confused:

Eilen istutin kukkia:heart: ja voi että tuli hienoja!!! Siis asutaan kaksiossa vuokralla ja ollaan omaa kämppää koitettu katsella, mutta mieskin sanoi eilen että hätäkös tässä: pihakin laitettu niin kauniiksi että hyvähän tässä on olla:D:heart:
Puhelimessakin sanoi kaverilleen et kyl on niin hienoa ku kotona on siistiä, puhtaat pyykit ja ruoka valmiina:heart::heart: mielelläänhän tuota passaa kun se tollai lepertelee ja huomioi:D (tai sit se on hoksannut helpon keinon saada puhtaat vaatteet kaappiin, ruuan naaman eteen ja illalla seksiä kaupan päälle, eikä tartte ku vähän leperrellä:D )

Mun äiti ja isä tulee Suomeen nyt reilu viikon päästä ja mun äiti (siis se joka ei ikinä huomioi kuin itsensä...) soitti että hän on mun tytöille ostanut Espanjasta kaikki kesävaatteet!:heart: mikäköhän siihen on iskenyt??? Siellä on kuulemma halvalla kaikkea, niin ostanut siis sandaaleista mekkoihin ja shortseihin kaikki ettei mun tartte. Mun äiti on jotenkin nyt mun vuoden takaisen avioeron jälkeen (ja tietty uuden miehen rinnalle tulon jälkeen) muuttunut täysin. kyselee kovasti mun vointia, ja vaikuttaa jotenkin onnelliselta mun puolesta :) (tai sit sen vaihdevuodet on ohi:D)
Mut enivei, tosi ihana muutos hänessä:heart:

Tyttöjen kans haettiinkin kun hain eskarista ja hoidosta ne, niin pari leffaa ja karkkipussit.:heart:
Oli hoitopäivä menny hienosti, ja meillä tosi harvoin mä kotiin ostan karkkeja, tai leffoja katsellaan niin ajattelin että no hitto, tälläistä tänään:heart: Kuopus riemuitsi vuokraamon tiskillä että TÄÄ ON PARAS PÄIVÄ IKINÄ:D:D:heart: Mä taidan OIKEESTI aika harvoin ostella niille jotain:ashamed: Mutta mut on kasvatettu niin että mä en niitä lahjo tavaroilla, tai ostele kauheesti. meillä sellaset spesiaalijutut on että jos päivä mennyt hyvin --> luen iltasadun (jos auttavat mua niin luen useammankin). Käydään vaikka uimassa, askarrellaan, istutetaan yrttejä tms. leluja kun tulee jouluisin ja synttäreinä ihan liikaakin. tosiaan harvoin ostan mitään tavaraa niille.
Eilen esikoinen halusi laittaa pyykit, kuopus tiskata... :D :D :heart: niistä tulee viel hyviä vaimoja 8kuopus on kyllä oikee pirttihirmu jo nyt :D keneen lie tullut ku mä oon niin leppoisa ja ihana
)

Jassoo, nyt tarttis iltapalaa alkaa niille laittelemaan :) siihen puuhaan siis mahan kera :D

T:Neiti+kihuli 19+4 (puoliväli, here i come!)
 
Viimeksi muokattu:
Huhhuh, ehkä tässä vähän on rauhoituttu... Kiitos kaikista kommenteista ja kiitos kun kerroit oman kokemuksesi, Pohjaton!

Olen itsekin asiakaspalvelualalla, joten osaan jotenkin nähdä asiassa myös vakuutusyhtiön pointin. Minulle vain tuli jotenkin loukkaantunut olo, kun valintamme kyseenalaistettiin. Koska mikään muukaan taho ei ole vaatinut meitä perustelemaan valintaamme niskaturvotusmittauksen suhteen, niin en odottanut että vakuutusyhtiö voisi sitä kysyä. Ja tämähän on aika eettinen kysymys! Ei ole olemassa yhtä ainoaa, oikeaa vastausta. Minusta jokaisen oma vastaus tai mielipide on tavallaan oikea, ja tosi henkilökohtainen asia, jota muut eivät saisi kyseenalaistaa.

Ei minua edes eniten asiassa pänni se, että emme saisi niitä vakuutuksia, vaan se että ollaanko me nyt eriarvoisessa asemassa, kuin ne hakijat jotka ovat sattuneet haluamaan mittauksen. Koska kenellä tahansa heistäkin voi syntyä normaalista tuloksesta huolimatta (!) esimerkiksi kehitysvammainen lapsi, jonka mahdollisiin tutkimuksiin ja hoitoihin vakuutusyhtiön rahoja sitten käytetään.

Ja ehkä toivoa vielä on: kun pyysin sitä lausuntoa LKS:n äitipolilta, niin ultrannut kätilö sanoi että potilaskertomuksessa kyllä sanotaan että molempien vauvojen niskaturvotus on normaali. Silloin tehtiin vain "epävirallinen" mittaus, eli virallista tulosta ei ole kirjattu neuvolakorttiin. Katsotaan mitä Pohjolassa sanotaan tuosta...

Mutta nyt riittää näin pohdiskelevat ja filosofiset jutut perjantaipäivälle! Elämässä on paljon muutakin :) Mies lähti juuri reissuun, käy katsomassa paria autoa. Josko meilläkin olisi ensi viikolla farmariauto! ;) Ollaan jotenkin kuviteltu, että meidän s40 Volvo olis isokin auto...

Maha sen kun paisuu, tänään taas asiakkaat kyselivät, milloin synnytän :D Eräs nainenkin sanoi, kun kuuli että laskettuaika on vasta lokakuussa, että no tuolla on varmasti jo kaks vauvaa, hahhah! Ja minä että niin onkin, hahhahhaa! :D



Ituo
 
Vierailen tuolta elokuisista.

Mulla olis myynnissä kahdet äitiyshousut, toiset on mustat (koko XL) ja toiset vaalean ruskeat (koko 48). Sitten olis lohenpunainen villatakki (koko L) jossa yksi nappi edessä. Sitten olis tyttöjen vaatteita 62cm-80cm.

Yv:tä laittamalla saa lisätietoja.
 
Hyvä kuulla tuo pohjolan vakuutusmenettely.. Meilläkin on vakuutukset ja pankkipalvelut keskitetty OP-Pohjolaan. Eikä meillä mitattu niskaturvotusta.

Jos se on meinaan ihan yleinen käytäntö heillä.. :eek: Kai tarvis mennä kyseleen. Kakkamaista mun mielestä.. Lapsi on meille lahja eikä haluttu mitään ylimääräsiä mittailuja ja riskilukujen kyttäämisiä. Hän on kumminki tervetullut :)
 
Heippa!

Vakuutuksista onkin varmaan jo ollu puhetta, mutta mistä yhtiöistä ootte aatellu hommailla, jos otatte? Mä en oikeesti noista jutuista tajuu mitään! :D Tapiolassa on siskon muksuilla vakuutukset, että ehkä sit sieltä. Ääh, en tiiä.

Enää 4 yötä rakenneultraan!!! Mua jännittää! :D Ihania kuulumisia monella jo taas olikin, sekä onnittelut tyttö- ja poikalupauksista! :)

Talvicci: Miten ihana masu sulla ollu esikoista oottaessa. Voih! :D

Tänne kuuluukin taas ihan hyvää. Liikkeitä oon reilun viikon tuntenu, ihanaa! :D Välillä tulee kunnon myllerryksiä, ja välillä vaan pieni hipasuja, mutta eilen vauva viettikin toooosi hiljaista päivää! :/ Mulle tuli myös sieltä yliopiston pääsykokeista kutsua toiseen vaiheeseen. JES! :D Ei ollu lukeminen ihan turhaa. Eli lastentarhanopen soveltuvuuskokeisiin pääsin. Ihan ei pisteet luokanopettaja-kokeisiiin riittänyt, mutta parempi tuokin kuin ei mitään. :) Nyt siis sitä jännäämään!

Mulla loppuis viikon kuluttua työt tuolla koulussa missä nyt oon ohjaajana. :( Yhyy! On ollu ihan mahtava vuosi, niin mun juttua. Nyt pitääkin sitten kesäks mennä tuonne yhen huoltoaseman puolelle. Se ei niinkään kiinnosta, mutta eipä kesällä nyt ookkaa näitä oman alan juttuja muutenkaan. Pääasia että jotain on! :D

-Cinderella ja "Nuutti" 21+4 :heart:
 
Ituo
RR sanoki aika hyvin sen mitä mä meinasin. Kurjaa toimintaa kuitenki vakuutusyhtiön osalta, musta toi olis pitäny sanoo jo aikasemmin... Toivottavasti tuo kätilön lausunto on hyväksyttävä vakuutusyhtiön puolesta :)

Vakuutuksia me ei ite olla ottamassa...
Meillä esikoisella ei ole ja ne olis ollu rahan menoa vain ku ei tuota poikaa ole koskaan tarvinnu lääkärissä käyttää...

Kenzie
Juu tuo kuva on otettu kaks päivää ennen ku poika synty :D

cinderella kiitos :D ja onnea pääsykokeiden toiseen vaiheeseen b:)d


Talvicci ja Torsti rv.23+1 :heart:
 
Tervehdys!

Ultrassa tuli käytyä keskiviikkona (21+3) ja hyvin oli pieni kasvanut, vastasi viikkoja 21+4. Kaikki näytti olevan ultran mukaan kunnossa, sen mitä siitä nyt nähdään. Otus oli asettunut pää alaspäin makoilemaan, eikä meinannut muuta meille näyttää kuin selkäänsä. Mikä sekin tosin oikein hieno. Lopulta hytkyttelyn ja tökkimisen jälkeen suostui ottamaan jalat pois pään päältä ja ojentelemaan:D
Sukupuolta kysyimme, ja vastaus tuli nopeasti: poikahan tämä näyttäisi olevan. Meille voi siis päivittää poikalupauksen:heart:
Jännä juttu, vaikka luulin toivoneeni tyttöä, tämän kuuleminen tuntui niin oikealta, että meni pari päivää hymyillessä. Luultavasti reaktio olisi ollut sama vastauksesta riippumatta:)

Kramppeja, kädessä ollut jo aikaa, mutta jalkaan on iskenyt nyt aamuyöstä muutamana aamuna. Tosi inhottavia, pitää mennä etsimään magnesiumia.

Neuvolakäynti oli eilen, Kelaa varten täytettiin todistukset ja loput netin kautta. Hb oli laskenut 115, joten rautaakin on haettava. Jospa tämä nuutunut olo katoaisi sen myötä. Olen kyllä seuraillut tuota hb:ta töissä, mutta pääsi kuitenkin laskemaan.

Tuberkuloosirokotus, minulta oli kyllä täysin mennyt ohi, ettei sitä enään vauvoille anneta. Tarra neuvolakorttiin, siinä se. Jaa-a, eikös sitä tule meille kuitenkin rajan takaa enenevässä määrin, ja ei niin harvinainen muuallakaan...

Kahvia tulee juotua se 2-3 kuppia päivässä, puolikkaita kuppeja ne kaksi siitä.

Vakuutus on otettu Ifin kautta, siellä kaikki muutkin vakuutukset. Hintaeroista en tiedä, keskittämisalennus tuli tuohon.

Pringles ja Otus 21+6
 
Pringles
Paljon teille sanottiin ultrassa vauvan painoarvioks? Meinaatko että teijän pitäs ottaa tuo rokote, missäs päin te sitten asutte? Meille sanovat että jos ei lähisuvussa ole ollu tubia niin sitä ei laiteta
 
Me otettiin ifistä vakuutus,oli jotain 290€ ja siitä sit keskittäjäalennukset yms pois, ei kysytty muutaku et onko käyty 12 viikon nt ultrassa ja omasta terveydentilasta,nimi paperiin ja siinä se. Teille kelle annettu tyttö ja poika lupauksia niin paljon on sikiön sykkeet olleet? Mulla oli silloin aikoinaan tyttöä odottaessa sykkeet tytöllä n.140.ja olivat sitä mieltä et olis poika. Nyt sykkeet olleet 160- ja kukaan ei oo mitään sanonu,eipä sillä väliä,sillä ei haluta tietääkään vielä,olis 20vkon ultrassa kertoneet sukupuolen:D Peikkotyttö ja 21+4
 
Hellou!

Ompahan tas vähän vierähtänyt aikaa. On ollu pikkasen kiirettä. Olin viime viikonloppuna tytön joukkueen huoltajana Vantaalla cheerleaderkisoissa ja melkoinen viikonloppu oli vahtia viittätoista 7- 11 tyttöä. Mut hengissä selvittiin. Nyt on sit ollu ihan kaamee flunssa, tosi äkänen yskä ja aivastuttaa ja nenä vuotaa.Mukana myös allergia. Tenaladyile käyttöä, ku yskiessä kastuis housut.TOSI ÄRSYTTÄVÄÄ! Muuten ei onneks karkaile. Puolivälikin poksui viimeviikon vaihteessa. JEI! Liikettä tuntuu reilusti ja päivittäin ja jopa ihan päällepäinkin. Eilen oli neuvola ja siellä kaikki hyvin. Eka neuvolasta tähän päivään paino noussu vajaat kolme kiloa. Hyvät sykkeet ja heräsi selkeästi omaan ääneensä, ku alkoi sätkimään. Kohdun korkeus oli 18-19, alko sopivasti supistaan mitatessa. Meinas terkka että ei saa rehkiä liikaa ja ens viikosta lähtien olenkin töistä lomautettuna, joten rennosti ottoon jää aikaa.

Vakuutuksista meillä ei ole ollut ennen syntymää otettua, mut sit se parin kuukauden iässä otettu. On tosissaa ikävää tuo Ituon tapaus, mut kyl määkin sen vakuutusyhtiön pointin ymmärrän. Pitäähän tosiaan omaakin henkivakuutusta yms varten käydä lääkärin tarkastuksessa ja vaikka missä kokeissa. Ja pitäähän syntymän jälkeekin otetussa vakuutuksessa olla sillä hetkellä terve lapsi, jolle vakuutus annetaan. Vaikka lapsen saaminen onkin suuri lahja ja iso onni, on selvää ettei vakuutus yhtiöt ota tarkoituksella riskiä, että joutuvat maksamaan jo syntymän jälkeen vaikeasti sairaan lapsen hoidon. Vaikka meillä on oluut syntymän jälkeiset vakuutukset niin eipä ole tullut yksityiselle lähdettyä. Meidän vaivoihin hoito on saatu kunnallisesta ja Suomessa on yleensä se hyvä puoli, että harvoin hoitoa oikesti tarvitseva jäisi ilman hoitoa.
Tuosta np-mittaukse pakkollisuudesta pitäis ehkä infota neuvoloita ja pyytä heitä kertomaan asiakkaille, että jos haluaa vakuutus varauksen ennen syntymää, kannattaa silloin antaa mitata tuo np. Harmillista kyllä!

Täällä meinaa iskias välillä vaivata ja tuntuu ettei toinen jalka ota alle kun oikein äityy. Lisäksi aika ajoin tulee nuita suppareita. Kramppeja ei "kopkop" ole vielä ilmennyt. Ehkäpä liikunnalla ja runsaalla veden juomisella on osuutta asiaan.

Tiistaina rakenneultra.. Jee pääsee taas kurkkimaan. En kyllä edelleenkään aio kysyä kumpi siellä on , vaikka välillä tulee olo että kysympä sittenki. Sanon ultraajalle, ettei sano, mut ei tarvi varoa katsomasta.. Näkyy jos näkyy, mut sanoa ei saa. Ite voin päätellä jos sopivasti kohdalle osuu. Kompromissi siis!:p

Tavicilla ihan käsittämättömän hauska loppuraskauden masupallo!:whistle:
Itellä kohtu pikän mallinen ja mahtuu aika hyvin elämään tuolla sisuskalujen kans. Kasvaa kyllä isoksi, mut ei puske todellakaan ulospäin noin hurjasti.

Tänään mennään etsimään kummitytölle rippimekkoon kankaita ja sit illalla ex-työkavereiden kans iltaa istumaan. Huomenna meidän chl seuran kevätnäytös.. Eli ohjelmaa kyllä taas riittää.

Jatketaan masujen kasvattelua!:wave:
 
Vakuutuksista Aika ikävää, että teille monelle on käynyt noin ton vakuutuksen kanssa :/ Me ollaan myös mietitty tota Pohjolan vakuutusta, kun meillä on muutkin vakuutukset siellä. Mä nimenomaan haluun sen jo ennen syntymää. Mä pelkään, että tää vauveli perii isänsä atooppisen ihon ja allergiat. Mulla ittelläni on myös ollut lapsena noita iho-ongelmia, mutta iän myötä ne on helpottanut.

Rakenneultra ENÄÄ VIIKKO JA 3 PÄIVÄÄ!! ei enää malttaisi odottaa :D Sukupuolesta alkuksi mehän oltiin sitä mieltä, että ei kysytä, että saa olla yllätys... Taisin niin täälläkin jo niin sanoa.. Mutta nyt kun kysyin tolta toiselta, niin se sanoikin, että ihan sama ja sen äiti niin kovasti haluisi tietää, kun se haluisi päästä jo ostaa vauvalle kaikkee kivaa :D tuleva mummi kovasti toivoo tyttöä.. :) Päätettiin, että sanotaan siellä ultrassa, että jos sukupuoli vilahtaa niin voi meille mainita, mutta meidän takia ei tarvitse etsiä sitä erikseen.. :)

Hoitoapu Meillä on vähän sama kun olikohan Kenziellä, että me ei tarvita kun koiralle hoitaja.. Mutta toisaalta ollaan puhuttu ton toisen kanssa, että ei oteta mitään stressiä, siitä, että jos ei koiraa saada hoitoon. Sovittiin, että sitten vaan ei laitoksella vaadita mitään perhehuonetta ym. hienouksia. Kyllä meillä silleen yks hoitaja on, että synnytyksen ajaksi saadaan pissattaja/ruokkija koiralle, mutta se ei välttämättä pysty sitä koiraa mahdollisesti sitä 3 vuorokautta hoitaa, niin mies sitten välillä käy koiraa hoitaa ja sitten taas tulee meitä katsoon. :)

ON Olo on mitä parhain!! Mitä nyt välillä vähän vihloo nivusesta, jos nousee nopeesti seisomaan.. Ainiin täytyy muistaa mennö istumaan aina kun aivastaa :D Oli nimittäin aika kiusallista yks päivä töissä kun aivastin ja lirahti, kun meillä sattuu oleen valkoset työvaatteet... :LOL: Niin ja muutaman kerran jo jotain pientä hipsutusta oon tosta navan vierestä tuntenut. :heart:
 
Vakuutuksista: Aika kurjaa toimintaa Pohjolalta, Ituo. Toivottavasti kuitenkin kätilön lausunto auttaa teitä saamaan vakuutuksen. Meillä esikoisen vakuutus otettiin vasta syntymän jälkeen. Vaikka poitsu viettikin ensimmäisen viikon lastenosastolla, niin ei siitä mitään ongelmia seurannut. Hyvin saatiin vakuutus, ja hyvin on kaikki korvattu mitä on haettu takasin. Vakuutus siis Tapiolassa, missä muutkin meidän vakuutukset on. Myös tulokkaalle otetaan vakuutus sieltä, ja vasta syntymän jälkeen.

Tuberkuloosirokote: Me saadaan tulevalle vauvalle automaattisesti se. Esikoiselle saatiin valita että otetaanko vai ei, ja ei otettu. Kun poitsu oli 1,5-vuotias appiukko sairastu keuhkotubiin, joka hällä oli ollut piilevänä (appiukon isä ja veli sairastaneet tubin 50-luvulla). Melkoiseen rumbaan sitten jouduttiinkin, kun rokotetta ei ollut. Esikoinen söi 3kk tubilääkkeitä, ja reilun vuoden seuranta. Kun kaikki mahdolliset testit osottautui negatiivisiksi ja keuhkokuvat vuoden varrelta olivat normaalit, niin saatiin rokote. Jo silloin sanottiin, että tuleville lapsillemme tulee automaattisesti rokotus, sitä ei tarvi erikseen pyytää. Eli kyllä kannattaa etukäteen tarkistaa onko lähisuvussa ollut tuberkuloosia, sillä se saattaa olla myös piilevänä vanhemmillamme tai isovanhemmillamme.

cinderella: Onnea pääsykokeiden toiseen vaiheeseen!!

Talvicci: Aika hurja maha sulla esikoisesta :D
 
RR
Vakuutuksista: Me otettiin If:stä vauvavakuutus syntymättömälle lapselle ja se oli 157€ siihen asti, kun vauva syntyy. Sen jälkeen se muuttuu lapsuusajanvakuutukseksi tms. ja hintaa joku reilut 250€ vuodessa. Meillä on muitakin vakuutuksia tuolla, joten luonnollisesti otettiin se sieltä. Samalla sain kaupan päälle itselleni henkivakuutuksen, jossa eka vuosi on nyt ilmainen.

Tubirokotusta ei tulla ottamaan. Mulla on krampit ja elohiiret alkaneet vähentyä, kun aloitin noi magnesiumpillereiden popsimisen. Mies kauhistelee tota pillerimäärää, joka aamu menee D-vitsku, kalkkilisä, foolihappo, magnesium ja allergialääke, kohta varmaan vielä rautalisäkin :D

Mulla on ollut jotenkin tosi "iso" olo, kauhulla mietin mitä kesä ja alkusyksy tuo tullessaan, kun jo nyt ähisen ja vaapun ympäriinsä... Mies on painanut syntyessään 4900g ja pahoin pelkään, että tästäkin tulee samanlainen monsteri. En kyllä haluaisi, koska itse olen "pieni" vain 160cm hikiseen, läskiä kyllä on :LOL: Selkää alkanut särkemään, eikä muuttolaatikoiden pakkaamisesta tahdo tulla mitään. Onneksi ukkeli auttaa.
Ensi perjantaina on neuvola, josta saa Kelaa varten lippusia ja lappusia, itse hakemukset olenkin jo täyttänyt valmiiksi, joten voin heti neuvolan jälkeen mennä viereiseen Kelaan ja hoitaa hakemukset pois päiväjärjestyksestä.

Tässä mun pötsi, kuva otettu tänä aamuna.


RR ja Viljami 21+3
 
Viimeksi muokattu:
Talvicci, ei saatu ultrassa painoarviota. Ei sanonut, eikä muistettu kysyä. Harmi.

Tuberkuloosirokotus, ei anneta rokotetta, neuvolakorttiin tuli vain tarra jossa todetaan ei riskiä. Mutta, mutta. Eihän se kadonnut nyt kokonaan ole kuitenkaan, ja hoitoalalla siihen törmää kuitenkin silloin tällöin. Siksi ihmettelen. Espoossa asutaan, tämä on kai valtakunnallinen rokotuslinja. No, en nyt yöunia tuosta menetä.

Kohdunpohjankorkeus, se mitattiin nyt perjantaina, oli 20 cm. Mallailin sitä heti kortin käyrille, asettuu se sinne:D

Olo, viime yönä taas kaikenmaailman kramppeja ja vetoja. Ne kun asettuivat, heräsin otuksen yöjumppaan. Ei ole ennen herättänyt, nyt pitkään molski ja heilui ympäriinsä. Tästä keskustellaan vielä|O

Vaunuista, nyt olisi harkinnassa Teutonia Funit, Brio Singit tai Britaxin B-smartit. Kaikissa pienempi etupyörä ja kaukalon saa kiinni runkoon. Pieni koko kokoontaitettuna on tärkeää, että mahtuu autoon.
Näitä rattaita ja yhdistelmiä on vaan niin älyttömästi, että menee jo sekaisin. Ihan halvimmat nyt ilmeisesti eivät ole kauhean luotettavi, ei huvittaisi koko ajan uusiakaan ostella. Onko siis kokemuksia näistä, tai vinkkiä muista?
 
Tulin tässä nopsaa vaan lukasemaan teidän juttuja mutta nkin pakko kommentoida....

Ituo: Onpas ikävää toimintaa vakuutusyhtiöltä. Ilmeisesti tuo ono ythiökohtaista. Meillä on esioisen vakuutus Fenniassa ja ihan normaalisti saatiin se ennen syntymää jo vaikkei käyty nt-ultrassa. Samoin otetaan nyt tälle eikä todellakaan olla äyty nt-ultrassa. Mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että ilmeiseti odotavat äidit jotka ottavat vauvan vastaan lahjana ja sellaisena kuin on, ovat eriarvoisessa asemassa. Mun mies ei päässyt ultraan mukaan koska meille tarjottiin vaan yhtä aikaa polilta eikä sitä saanut muutttua. Se oli tyyliin että tulkaa silloin tai olkaa tulematta. Ja perustelu oli se että ne jotka haluavat nt-ultran ovat etusijalla. No, aivan sama. Tuota Pohjolan tapaa hoitaa asia, olisi helppo ymmärtää jos nt-ultra olisi pakollinen tai suositeltava. Mutta se perustuu täysin vapaaehtoisuuteen. Lisäksi sen tuloshan ei ole mitenkään 100%:nen joten senkään takia ei mahdu mun pääkoppaan. Eikä mun pääkoppaan kyllä mahdu koko nt-ultra ja se miksi ihmiset sinne yleensä menevät....mutta se siitä. Mä oon ton asian ajatellu että jotain voi sattua/ilmetä myöhemminkin kun lapsi on esim. 1v, niin mitäs sitten. Mä en ymmärrä henkilökohtaisesti noita nt-ultria ja seuloja. Ihan kuin testattaisiin että onko tämä vauva nyt meille kelvollinen ja jos jotain ilmenee, tehdään abortti ja yritetään uudelleen jos se sattuis kelpaamaan. Ja vielä sitä suuremmalla syyllä, että nuo tulokset eivät edes käsittääkseni ole 100%:sen varmoja. Mutta siis jokainen tekee omat päätöksensä ja jokainen varmasti ne punnitsee ja tekee niinkuin itse parhalta tuntuu. Pistää vaan vihaksi että jos nyt ei satu haluamaan noita tutkimuksia niin kohtelu on vähän toista....

Anteeksi avautuminen, tämä on mun mielipiteeni jonka mukaan toimin enkä halua sitä kohdistaa kenenkään henkilökohtaisesti vaan jokainen tekee kuten itse parhaaksi näkee
 
Eikä mun pääkoppaan kyllä mahdu koko nt-ultra ja se miksi ihmiset sinne yleensä menevät....mutta se siitä. Mä oon ton asian ajatellu että jotain voi sattua/ilmetä myöhemminkin kun lapsi on esim. 1v, niin mitäs sitten. Mä en ymmärrä henkilökohtaisesti noita nt-ultria ja seuloja. Ihan kuin testattaisiin että onko tämä vauva nyt meille kelvollinen ja jos jotain ilmenee, tehdään abortti ja yritetään uudelleen jos se sattuis kelpaamaan. Ja vielä sitä suuremmalla syyllä, että nuo tulokset eivät edes käsittääkseni ole 100%:sen varmoja. Mutta siis jokainen tekee omat päätöksensä ja jokainen varmasti ne punnitsee ja tekee niinkuin itse parhalta tuntuu. Pistää vaan vihaksi että jos nyt ei satu haluamaan noita tutkimuksia niin kohtelu on vähän toista....

Anteeksi avautuminen, tämä on mun mielipiteeni jonka mukaan toimin enkä halua sitä kohdistaa kenenkään henkilökohtaisesti vaan jokainen tekee kuten itse parhaaksi näkee
Mä haluan tuoda myos toisen näkokannan tähän np-asiaan.
Ultrahan, tai siitä kärähtäminen ei velvoita mihinkään päätoksiin.
Itse henk. kohtaisesti haluaisin etukäteen tietää.. jos jotain vammaa on. Asiaan voi perehtyä jo etukäteen ja valmistaa itseään tulevaan. myos rakenneultrahan on tavallaan seulontaa, siinä tarkastellaan myos loytyyko jotain ongelmia. Jos esim. loytyisi vakava, kuolemaan johtava vamma niin.....jokainen voi niiden tietojen pohjalta tehdä ratkaisunsa.

Mä olen kärähtänyt sekä rakenne, että np-ultrassa.
05 todettiin kuopuksen rakenneultrassa siis halkio. Tuolloin meille annettii mahdollisuus punktioon tarkistamaan että onko jotain muuta.. ja käytiin punktiossa: Terveen tyton kromosomit oli ja halkion kera siis syntyi sitten :) Oli sairaalassa heti kaikki asiantuntijat kertomassa hoidoista ja tuista, kun tiedettiin asiasta etukäteen. Myos tiedot helsinkiin lähti nopeasti :) ja 1kk:n iässä oli jo eka käynti :)

np-ultran kärähdys tuli 08, huikeilla tuloksilla.... 6mm. riskiä veritulosten kanssa oli 1:5 ja alkoi järkyttävä pohdinta jatkosta. Olin päättänyt jo, että jos on vakavaa, raskaus keskeytetään. Koska mä en taas ymmärrä miksi täysin toivoton raskaus pitäisi antaa mennä loppuun asti vain siksi, että lapsi kuolee synnyttyään. Kuullostan varmaan kamalan julmalta, mutta pohdin myos paljon sitä, että jos lapsi on elinikänsä minusta täysin riippuvainen, niin entä sitten kuin minä olen poissa? Mitä sitten? Jos vanhuksiakin jo kohdellaan kuten kohdellaan, miten kohdeltaisiin sitä mun vammaista lasta, joka tarvitsee 24/7 apua, tukea...? Suljetaan laitokseen? Ajatuksena minusta ihan hirveä.
No, meillä kävi niin ettei luonto sitä päätostä tehnyt, vaan minä. Lääkäri ei antanut mitään toivoa, koska punktiokin epäonnistui lapsivedenpuutteen vuoksi.
Elämäni kamalin päätos, ja toivon ettei kukaan sen eteen koskaan joutuisi. henkilokohtaisesti minua loukkaa se, etta jotkut nyt ajattelee ettei lapsi kelvannut meille ja abortoitiin ja uutta putkeen.. ei, voin sanoa että asia ei todella ole niin (ja ymmärrän että kukaan joka ei ole sitä kokenut, ei ikinä voi ymmärtää sitä miltä se tuntuu luopua toivotusta lapsesta.) Mä en ole koskaan itkenyt ja syyttänyt itseäni niin paljon kuin silloin kun ekat lääkkeet otin samalla kun toinen potki vatsassa. Kukaan, KUKAAN ei pysty käsittämään miten vaikeaa se on. Mutta se olisi ollut edessä ennemmin tai myohemmin meillä. Kuolleen lapsen syntymä.
Seuraava vuosi oli todella vaikea ja raskas.
Vamman vakavuudesta myos kertoo että lääkäri ei antanut/suositellut vauvan näkemistä syntymän jälkeen. Lääkäri itse mm erehtyi sukupuolesta täysin (selvisi vasta tutkimusten jälkeen)
Mutta tämän vuoksi itse menen seuloihin. Ymmärrän niitä jotka menee, ja ymmärrän myos niitä jotka ei mene. koska on paljon vikahälyytyksiä, ja totta, lapsi voi vammautua ja kuolla vuodenkin jälkeen, mutta itse haluaisin lapselle terveet lähtokohdat tähän julmaan maailmaan. Tai ainakin itselleni aikaa valmistautua luomaan lapselleni oikeat elinolosuhteet ja mahdollisimman hyvät hoidot.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä