Lokakuun lutuset 2014 huhtikuussa!

Np-ultrassa oli kaikki hyvin :) Mahassa köllöttelevä pikkuinen oli rv 12+2-kokoinen, eli päivän pidemmällä kuin ajateltiin, mutta la jätettiin ennalleen.

Opiskelusta: Hain tammikuussa kahteen paikkaan täydennysopintoihin. Nyt on pääsykokeista enää yksi haastattelu edessä ja toukokuussa selviää, saanko opiskelupaikan. Vuoden kestävät opinnot on mahdollista suorittaa työn ohessa, joten jos pääsen sisään, niin varmaan teen mahd. paljon äippälomalla ja koitan neuvotella harjoittelut myöhempään ajankohtaan. Äitiysloma olisi kyllä pätevä syy siirtää opinto-oikeutta, mutta tottakai suorittaisin mielelläni vapailla mahdollisimman ison osan opintopisteistä. Siis jos ylipäätään pääsen sisään ja jaksan tehdä muuta kuin ensin ihmetellä mahankasvua ja sitten vauva-arkea :D
 
Tervetuloa mukaan uusille!:)

Onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille! :) Ei menekään enää kauaa, kun saamme jo ensimmäiset rakenneultrakuulumiset.

Sokerirasitus on takana. Sain vadelman makuista litkua, jonka sain juotua, vaikka vaikeaa lopussa olikin. Verinäytteet otti sama nainen, joka oli kokenut ja osasi homman hyvin. Mukavaa vaihtelua, kun viimeksi käsi oli ihan mustelmilla pistokohdasta! Pärjäsin paaston ja koko testin paremmin kuin osasin odottaa; nälkä ei iskenyt ja päänsärky iski vasta myöhemmin päivällä. En myöskään oksentanut testin aikana, vaikkei pahoinvoiti olekaan vielä loppunut. Tuloksen kuulen sitten ensi viikolla.

Liikunnasta Otin alkuviikon iisisti, koska viikonloppuna onnistuin jännittämään kutsujamme niin paljon, että sain kuumetta! Se meni iloisesti ohitse, joten olen ottanut ilon irti kauniista päivistä. Tänään tein kaksi lenkkiä, kun kävelin sokerirasituksesta kotiin (noin 30 min) ja sitten vielä asoita hoitamaan lähimpään ostoskeskukseen (20 min suuntaansa). Ilma oli aivan mahtava liikunnalle!:) Ja mikä parasta, kroppa tykkäsi yhtä lailla, ei mihinkään kohtaan kolottanut. :)

Maha näkyy! Massu päätti plompsahtaa esille sopivasti syntymäpäivälahjakseni maanantaina. Olen ottanut tämän muutoksen vastaan ilolla, sillä olen odottanut kummun näkymistä. :)

Raskausunet sen kuin jatkuvat. Nyt vain näen unta ystävieni raskauksista tai vauvanyrittämisestä. Toissayönä nimittäin ystäväni, joka ei oikeassa elämässä todellakaan halua lapsia koskaan, oli raskaana ja kaipasi kipeästi apua, että mitä pitää tehdä ja miten edetä. Ja viime yönä toinen ystäväni lähetti minulle sähköpostia, jossa hän kertoi, että on yrittänyt vauvaa 18 kiertoa ja on miehensä kanssa lapsettomuushoidoissa.

Ihanaa Pääsiäistä kaikille! :)

Luckygirl & Vekara 14+0 POKS! :)
 
  • Tykkää
Reactions: koruharakka
Eilinen siivottiin esikoisen oksennuksia ja tänään maataan ensiavussa koska ystävämme veri tuli taas kiusaamaan.. Voisiko jo tää loppua? Mä haluan kertoa kaikille tästä ja iloita tästä vauvasta! Taas odotellaan jännityksellä lääkäriä ultraamaan onko mun pieni hengissä..
Ninni ja Sissi 14+4
 
Ninni12345, toivottavasti kaikki on kutienkin hyvin. Minua nuo lääkärit aina lohduttaa, että jos ei kipuja ole niin LUULTAVASTI kaikki on silloin hyvin. Tosin ei nuokaan sanat pahemmin lohduta sillon kun se punanuttu kylään tulee :/
 
Mahtuuki mukaan vielä? Laitoin kysymystä aiempaan keskusteluun, ennen kuin muistin, että aina kuukausittain uus keskustelu :D

Olen 22v. ja esikoista odotellaan rv 13+0. Synnytys SatKs ja LA 24.10 :)

Saa päivittä jos mahdun mukaan :)
 
Ninni12345: tsemppiä, toivottavasti kaikki menee hyvin! Selkäkivuistakin kyselit, itsellä on kaksi välilevynpullistumaa, joista toinen tuli n. vuosi sitten. Edellinen raskaus ilmeisesti jotenkin vaikutti pullistuma syntyyn... Mulla on pullistumasta vaivana hermovaurioita jalassa. Selkä ei ole vielä vaivannut ja toivon ettei vaivaakaan. Raskausmaha painaa selkää pullistumien kannalta sopivaan asentoon, joten en usko niiden vaivaavan. Tuo jalka kyllä kiusaa ja ikävä kyllä edellisessä raskaudessa tutuksi tulleet käsien säryt ja puutumiset yöllä on palanneet. Sielläkin on varmaan joku ahtauma tms..

Me ollaan kerrottu vanhemmille ja mä parille kaverille myös. Töissä kerron rakenneultran jälkeen. Jos joku kysyy mahasta, niin kerron kyllä sitten :). En pidä kiirettä kertomisella, kyllähän ne ehtii :). Ja samalta mustakin vähän tuntuu, kummia syyllisyyden tunteita tästä kaikesta onnesta, mikä meille on suotu.

Tilasin nyt netistä äitiyspaidan ja mekon, katsotaan millaisia ne on... Löysät paidat on olleet nyt kovassa käytössä, kun en mahaa halua vielä korostaa. Kohtu on eteenpän kallellaan, joten kyllä se maha näkyy jo, tosin näyttää ikävästi extrakiloilta vielä :D. Odotan todella, että saan ihanan pallomahan minäkin!

Mitäs muuta.. No sokerirasituksesta ei vielä neuvolassa puhuttu, kaksi käyntiä siellä takana ja seuraava vasta toukokuun lopulla viikon 18 tienoilla. Sittenkö vasta sokerirasitukseen? Uskoisin, että sinne joudun. Hemoglobiini oli viimeksi 145 ja muutenkin kaikki mallillaan, kiloja -1 alkuun.
 
Tervetuloa uusille ja onnea hienoista ultra kuulumisista!

Nt-ultra vihdoin takana. Kaikki oli kuten pitää. Kuukautisista laskien eilen oli 13+0, mutta ultran mukaan 12+4. Laskettuaika ei muutettu. Niskaturvotus oli normaali ja saa nähdä saanko yhdistelmäseulan kirjeen jo ensi viikolla vai meneekö pidemmälle pääsiäisen takia. Näin viikon loman jälkeen tuntuu, että mahan salaaminen töissä on entistä hankalampaa ja mietin pitäisikö vaan kertoa ainakin esimiehelle. Työkavereilla ei niin väliä, mutta jotenkin noloa jos esimies arvaa ennen kuin kerron itse.

Lomareissu meni yllättävän hyvin. Kävely ja raitis ulkoilma auttoi paljon pahaan oloon ja ihana 3v oli hyvää seuraa kun oli niin innostunut kaikesta.
 
Moi! Olen taustalla lueskellut kirjoituksianne ja nyt uskaltaudun mukaan, jos vielä mahtuu?

Elikkä laskettuaika on 1.10. Olen 26 vuotias ja toista lasta odottelen.Synnytys oys.

Minua alkoi niin poltella vastailla ketjuun, kun on ollut puhetta tuosta raskausdiabeteksestä. Itse sain tämän viikon alussa diagnoosin ja olin todella yllättynyt. En ollut uskoa kuinka paljon rasituksen raja-arvot ovat tippuneet sitten viiden vuoden. Kun odotin ensimmäistä meni minulla rasitukset ihan puhtain paperein läpi arvoin paasto 5,1, 1h 8,3 ja 2h 6,4. Nyt arvot olivat 5,2/8,6/5,5. Ja tosiaan tuosta viimeisestä 2h arvosta "kärähdin" kun sen raja-arvo on kuulema sen 5,5. Minkälaisia arvoja teillä on ollut?

Muuten oma raskauteni on sujunut ihan hyvin vääsymyksin ja pahoinvoinnin. Tätä on odotettu niin kauan, ettei mikään vaiva sinällään minua haittaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: koruharakka
Mulla narahti siinä paastoarvossa 5.6, viime raskaudessa se oli 5,9 muut on ollut molemmilla kerroilla loistavia. Viime kerralla pärjäsin ruokavaliohoidolla, toivottavasti nyt käy samoin. Sanottiin että tulisi iso lapsi mutta tyttö syntyi 38 +3 ja 51 cm ja 3325g.. Sairaalassa häneltä otettiin aamuin illoin sokerit kantapäästä.
 
Ninni12345, tsemppiä noiden vuotojen kanssa! Varmasti pistää miettimään ja huolestuttaa, jos vuodot jatkuvat aina vain... :hug: Toivotaan, että ei silti ole mitään sen kummempaa / vakavampaa!

Itse en kyllä kuollaksenikaan muista tuon sokerirasitustestin tuloksia esikoisen kohdalta...mutta diabetesta ei kuitenkaan todettu, joten alle taulukon tulosten kuitenkin jäi. Ja sen muistan, että se litku oli ihan hirveän pahaa ja koska ei ollut saanut syödä ja juoda, niin minulla oli todella suuria vaikeuksia saada sitä alas...oksennus oli tulla koko ajan...ja kylmää vettä teki mieli kovemmin kuin koskaan. Käykö nykyään kaikki noissa testeissä vai onko se sidonnainen jotenkin raskaana olevan naisen ikään? En muista sitäkään...

Tässä pääsiäisrentoutumisen ohella olen yrittänyt lukea pääsykokeisiin (yliopisto)...olisi kiva aloittaa opinnot syksyllä, mutta nyt on jotenkin ajatukset aivan jossain muualla...keskittyminen on hieman hukassa :)
 
Lämpimästi tervetuloa mukaan kaikille uusille! :)

Sokerirasituksesta Käsittääkseni testiin pääseminen/joutuminen johtuu monesta eri asiasta. Osa paikkakunnista tekee niin, että kaikki yli 25-vuotiaat joutuvat, osassa taas katsotaan lisäksi mahdollisia aikaisempia raskauksia (oliko rd, vauvan koko jne), sukurasitusta, painoa. Itselläni vaikutti esikoista odottaessa suoraan ikä, nyt taas neidin koko, joka oli 4505g ja tässä välissä miehen äiti oli saanut diabetes-diagnoosin. Raskausdiabetesta minulla ei siis ensimmäisessä raskaudessa ollut ja silloin olin testissä keskiraskaudessa. Nyt on uusi testi samoihin aikoihin edessä, jos nyt läpäisen viikolla olleen testin. Ei minua sinänsä testiin joutuminen häiritse, vaan se, että uusi terkka on aivan varma, että minulla oli rd ekassa raskaudessa, vaikkei siitä ollut mitään muuta merkkiä kuin neidin iso koko.

ninni12345 Paljon tsemppiä vuotojen kanssa, toivottavasti ne pian loppuisivat.

Nenäpäässä Tsemppiä pääsykokeisiin valmistautumiseen! Ymmärrän todella hyvin, että ajatuksesi ovat jossakin aivan muualla.

Luckygirl & Vekara 14+2
 
Hei. Täällä haluttais kans liityä mukaan joukkoon. La 31.10 ja kolmas lapsi tuloillaan, ikää 27v. Nt-ultra käyty ja sielä kaikki hyvin. Eilen kuitenki verenvuodon takia päivystykseen, sielä ei ultrattu eikä kuunneltu sydänääniä vaan katottiin vaan verikokeilla hcg arvo ja sen perusteella sanoivat että raskaana ollaan. Onko kellään kokemusta vastaavasta tilanteesta? On kyllä sen verran epävarma olo että aion soittaa heti tiistaina neuvolaan josko sielä voisivat äänet kuunnella. Lohdutan itseäni sillä tiedolla että esikoisesta oli myös verenvuotoa rv 12+jotain ja kaikki oli kuitenkin hyvin.
nallevauva 12+2
 
  • Tykkää
Reactions: koruharakka
Mulla yritettiin samaa viikolla 6 kun vuosin todella paljon. Lopulta suostuivat tekemään lähetteen naistentaudeille, mutta senkin vain kuulemma koska olen henkilökuntaa. Kun sitten viikon päästä pääsin ultraan, siellä kätilö sanoi, että he kyllä tarkistavat yleensä vuotojan takia ultralls että kaikki on kunnossa. Eli tiistaina soitto terveyskeskukseen tai neuvolaan. Itse olin myös vuotojen takia (kolmannen kerran) ensiavussa perjantai aamulla ja kyllä gynekologi kävi ultraamassa. Kai se riippuu kuka lääkäri on kyseessä..
 
Tsaukkis täältäki, hyvää pääsiäistä kaikille ja uusille tervetuloa. :)

Täällä on flunssa rantautunu. Ei vissiin pitäis koskaa kehuskella et ei oo ollu kipeenä, nyt sitte heti kipeeks ku kerkesin sitä jossai mainostaa. Tosin neuvolasta saatiin tää pöpö et eipä oo ihmekää et vähä lenssuttaa. Pipana räkii kans ihan huolella, kuumetta ei oo kellekään nostanu vaikka kovin toivoin et olis nii menis nopeemmin ohi mut minkäs teet. Hermoja kiristää ku esikko valvottaa öisin tukkoisuudella jne.. Muutenki tekee hampaita nyt samaan aikaan ja opettelee konttaamaan joten siinä taitaa olla vähä liikaa ohjelmaa yhelle viikonlopulle. Mutta parempaan päin menossa ja varman ens viikolla uskaltaa jo olla pihallaki enemmän ku nyt nää kaikki lämpöset päivät on menny sisällä suurimmilta osin. Väsymys on kyllä päätä huimaava.. Omaan napaan ei juurikaan mitään muuta. Kitinää ja kätinää joka päivä.. Alkaa tosiaan hermot mennä ihan tosissaan kaikkeen.. Kaiken huipuks halusin kaupasta simaa... No eihä toi maistu ees läheskää samalle ku oikee sima et jospa sitä tekis sit itte vapuks. Ja paistelis munkkeja. Mulla kramppaa maha yskimisen ja pärskimisen takia ja hermo palaa ku kaikki valittaa ja haluaa sitä ja tätä eikä ite sais olla vissii kipeenä.. Taidan haistattaa huolut kaikelle ja painuu päiväunille yksinää. Jos päivä olis kirkkaampi mullaki sen jälkee..
 
Kohti arkea taas pääsiäisen jälkeen. Joka toi tulleessaan sen, että maha pullahti todenteolla ulos. Jos vielä pari viikkoa sais töissä peiteltyä asiaa...

Lisäksi ystäväni närästys löysi tiensä tännekin. Eli aivan järkyttävä olo välillä, Rennie onneksi helpottaa. Nyt täytynee aloittaa ruokavalion muutos, eli rasvaiset ruoat minimiin samoin kuin punainen liha. Lisäksi annoskoon radikaali pienennys ja lisää välipaloja ja kasviksia ruokavalioon. Eli ruokavälit max 3-4h. Ajattelin myös hiilarit jättää toiselta pääaterialta vähemmälle ja keskittyä kasviksiin ja sen kanssa keittoa/vaaleaa lihaa.
 
Tervehdys! Tänne on tullut uusia, tervetuloa :) ja vielä onnittelut hyvistä ultrakäynneistä <3

Täällä istuskellaan sokerirasituksessa. Vielä ois yks verikoe jäljellä. Litku oli vadelman makuista ja meni helpommin alas kun viimeksi! :) vaikka juotua meinas nousta ylös. Mitkä ne on ne raja-arvot noissa kaikissa kolmessa?

Ninnille tsemppiä! Vuodot kuulostaa ihan kauheilta. Kyllä sitä aina varmasti hätkähtää kum verta tulee paperiin, vaikka viikot onkin jo lupaavat! :/ Toivottavasti selviäis mistä vuoto tulee.

Mä olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja käynyt lähes joka ilta lenkillä tai pyöräilemässä, herkut jätetty pois jo alkuraskaudessa. Mä en siis yleensä harrasta liikuntaa missään muodossa, ikinä enkä koskaan :D vaaka näytti tänään -9 kiloa raskauden alusta. Nyt on hyvä mieli mennä ylihuomenna neuvolaan. :)

Hyviä vointeja <3
Ps. Ihania vauvamahoja joillakin jo!! Mulla vaan läskit työntyy eteenpäin ja näytän vain lihonneelta ;)
 
Willarose, googlettamalla varmaa löytyy ne rajat? En muista mut mulla heitti kaks arvoo ja neki tosi vähän ja siks RD nyt. :/ ai, saatiin neuvolasta ihan takuton flubssa. Neukkatäti oli kipeenä tai tulossa kipeeksi. Jotenka muita käsidesi ! ;)

(.) mä otin eilen aurinkoo, tyylikkäästi vaan kaikki läskit esille vaan :p teki hyvää. Tänää sit viimein niitä hemmetin sokeri mittarin juttuja hakemaan ku vaan muistan soittaa. Viime viikolla olin aina väärään aikaan liikkeellä, ärsyttävää. :D muuten ei ihmeitä omaan napaan. Pitäis lähtee joku päivä käymään jumbossa vähä kattoo vaatetusa itelle.. Toi hiton sektio haava estää käyttämästä noita olemassa olevia housuja.. :( sinänsä hyvä nyt inhoon shoppailua ja netistä en uskalla ostaa housuja ku en tiijä miten istuu kaikkien läskien kans. Synnytyksen ja imetyksen jälkeen alotan kunto kuurin ja sit saa luvan lähtee kaikki ylimääränen.. Ärsyttää ihan sikana ku vaate koko vaan kasvaa.. Nyt tykitän äitiysvaatteiden puolesta ku ne on oikeesti mukavia. :D vaan nyt vähä koti hommia ja sit soitan sinne terkkariin ja käydää kirppusen kans hakee et pääsen mittaa sokerit. :) mullon joku lääkäri 9.5 :eek: oon sitä ihmetelly täällä, peruin neuvola lääkärin ku olis ollu 6.5 :eek: :D sittenpä ton näkeepi.

Addoda & snadi 16+3
 
Kerroin aamulla esimiehelle raskaudesta. Olo on helpottunut vaikka hirvittääkin kertoa näin aikaisin. Maha on sellainen pallo, että mahdoton tätä on peitellä. Voisin vielä samaan syssyyn kertoa lounaalla lähimmille työkavereille.

Pahoinvointi ei ole jatkuu entisellään. Allergiaoireet eivät ainakaan helpota oloa kun pääsiäisenäkin tuli oltua paljon ulkona ja tehtyä pihatöitä siinä määrin kun voin. Pahaan oloon on sitten tullut juotua esim tuoremehuja mitä en normaalisti käytä ollenkaan suuren sokerimäärän vuoksi, saa nähdä minkälaiseen kiitoon painonnousu on lähtenyt kun mua lähinnä vaivaa jatkuva etova olo ja oksentaminen on pysynyt suht pienissä määrissä ja toistuu vain pari kertaa päivässä. Päätin etten käy vaalla kun neuvolassa tai sitten kotona jos pahoinvointi sattuisi loppumaan ennen seuraavaa neuvolaa.

Addoda Kun Jumbon kierros on tehty kerrotko mistä kaupoista löysit äitiysvaatteita?
 
PÄIVITETTY

Katsokaahan kaikki uudet, että tietonne ovat oikein :) Niin ja tervetuloa!

Toivottavasti kaikilla oli ihana pääsiäinen!
Me oltiin mökille pe-ma ja kyllä oli mahti kelit! Ulkoilupainotteinen 3 päivää, aamusta iltaan ulkona, niin johan se pisti väsyttämään ja tulikin nukuttua semmosia 11 tunnin yöunia :D

Ninnille tsemppiä täältäkin vuotojen kanssa! Tiedän miltä susta tuntuu ja kuinka paljon ne säikäyttää :hug: Itsellä vuodot pysyneet nyt toista viikkoa poissa (kopkop), liekö se hematooma nyt viimein kadonnut sieltä kohdusta.

KoiruuZ Mä ainakin suosittelen käymään ihan henkkamaukalla. Mulla yhdet äitiysfarkut sieltä ja yläosia ostin sieltä ihan tavis-osastolta, kun löyty tosi paljon venyvää matskua olevia yläosia. Löysin ihanan mekon, siisti, mutta voi käyttää ihan arjessa ja varmasti mahtuu koko raskauden ja hintaa oli huimat 9,95! Paljon oli eri värejä ja kuoseja =) Hulluilta päiviltä kävin hakemassa ihan perus maxi-mekon, joka sekin varmasti menee koko kesän. Kaverilta sain yhdet äitiys-shortsit.

Liikuntaa on tullut harrastettua ihan hävettävän vähän :ashamed: Mulla kun on ollut noita vuotoja ja ne kun aina liikkeessä lisäänty, niin en uskaltanut mitään ylimääräistä tehdä, mutta nyt voisin liikkua jo ihan normaalisti. Eipä tuu liikuttua muuta kuin koiran kanssa, eli ihan liian vähän.. Uimassa voisi ihan hyvin käydä vaikka kerta viikkoon..

Neuvola oli mulla tänään. Kaikki oli ok. Pissa puhdas, hb 119, verenpaineet ok ja sydänäänet kuului hyvin. Ainoo, että paino oli noussut jo lähtöpainosta +9kg!! :O
Nooo, ei tullut saarnaa onneksi. Lähtöpaino kuitenkin on ihan normaali, joten en tästä nyt rupea mitään stressiä ottamaan. Viimekskin tuli reippaasti, mutta lähtivät onneksi tosi nopsaan. Pitänee vähän katsoa mitä sinne suuhun laittaa.. Tää on just tää, kun muut alkuraskaudessa oksentelee niin mä vaan syön ja näin se sitten kostautuu :LOL:

Ihanaa ja aurinkoista viikkoa kaikille! :heart:

dolly 17+2
 
Heippa kaikille!

Tervetuloa uudet :wave:
Mahtavaa, kun täällä on saatu niin paljon hyviä uutisia :heart:

Ninni, sulla on jo selvästi tullut huolikiintiö tän raskauden kohdalta täyteen, toivottavasti pääset pian myös nauttimaan ja loma menee toivotusti.

Voi teitä ahkeria koulutukseen hakeutujia! Edellinen vauvavuosi on ihan liian lähellä, että pysyisi edes harkitsemaan minkään muun tekemistä sen valvomisen ohella :LOL: Opiskelu on kyllä kivaa hommaa kun ala on mieluinen, joten toisaalta, mikäs siinä, olispa hyvä harrastus ;)

Liikunnasta olitte pulisseet, täällä myös totaalista saamattomuutta ilmassa. Lähinnä siksi, että vanha ystäväni ennakoiva supistelu on palannut. Lauantaina oli oikein puuhapäivä, ja sunnuntai menikin sitten sohvalla maatessa, kun supisti jo pystyssä oleminen. Vielä pystyy kävelemään reippaasti aamuisin kilsan bussipysäkille, mutta saas nähdä kuinka kauan. Ei kai sitten enää ole työkykyinenkään, jos ei bussipysäkille pääse ilman supistuksia? Paine kohdunsuulla on kuitenkin tuplat verrattuna edelliseen raskauteen, eli saas nähdä onko muutoksia siellä jo tapahtunut.
Huomenna äitipolin kontrolli. JÄNNITTÄÄ! Ei varmaan tule nukkumisesta ensi yönä mitään. Tunnen jo liikkeitä päivittäin, mutta vähän, eivätkä ne mielestäni ole juuri voimistuneet tämän kuluneen viikon aikana. Toisaalta alussahan tässä ollaan vasta sen suhteen...

Muut, tunnetteko liikkeitä ja ovatko ne voimistuneet??

Venetsia ja pömppikset 16 + 6

Ai niin, laskettu aika on muuttunut, uusi 1.10.2014 ja kaksoset tosiaan tulossa Kiitos Dolly :)
 

Yhteistyössä