Lokakuun Lutuset 2014

Tervetuloa uusille keskustelijoille! :)

Onnea hyviä ultrauutisia saaneille! :) Meidän pitää odotella vielä viikko varhaisultraa. Myönnetään, että jo hieman jännittää. Miten tässä malttaa odottaa vielä viikon...

Kielletyistä ruoista Olen myös lukenut, että papaijaa ei saisi odotusaikana syödä, mutta ananaksesta en ole koskaan vastaavaa kuullut. Odotuspalstoja lukiessa törmää ennemminkin siihen, että monet sitä popsivat päästäkseen eroon turvotuksesta. Joka tapauksessa olen ananasta syönyt, tosin vain hieman pannukakussa ja meillä on juuri ananasjugurttia, koska himoitsin sitä. Aina voin vihjaista miehelle, että syö ne varmuuden vuoksi. Majoneesia olen välttänyt juuri raa'an kanamunan vuoksi. Koska syön majoneesia pari kertaa vuodessa, juuri ulkona syödessä, jos sitä on hampurilaisen välissä tai coleslaw- salaatissa, jota johonkin annokseen kuuluu, niin ei ole mikään iso asia olla sitä syömättä odotuksen ajan, niin tein esikoista odottaessa.

Sunniva Ihanan kuvan laitoit. Esikoisen ultrakuvat ovat rakkaita aarteitani ja niitä katsoessa muistan aina, että pikkuiseni heilutteli nyrkkiä toiselle ultranneelle kätilölle, sillä kyseinen täti, iäkäs kätilö, ultrasi niin lujaa, että se sattui, koska hänen mielestään toinen kätilö oli opiskelijana käyttänyt ihan liikaa aikaa mittojen saamiseen ja ryhtyi topakasti toimeen. Minä en kehdannut valittaa, mutta lapseni kyllä ja siinä hetkessä ajattelin: "juuri minun lapseni".:D

Uusäippä78 Elokuun Epeleissä minäkin kirjoittelin. Minun pitikin mennä tarkistamaan, että muistanko nikkisi oikein. Kirjoittelen epelien jatkokerhossa aktiivisesti vieläkin, nyt meillä on sielläkin odotuskerho. Kiva nähdä sinut täällä. :) Toivon, että kaikki on kuitenkin hyvin. :hug:

Kestovaipoista Luin kestovaipoista paljon esikoista odottaessa, mutta jotenkin niiden käyttö tuntui todella monimutkaiselta raskausaivoilleni, eikä mieskään niihin innostunut, joten on jäänyt kokeilematta. Minusta on ihanaa, että on vaihtoehtoja, joita vanhemmat voivat kokeilla ja tehdä sen mukaan, mikä heidän perheelleen parhaiten toimii. Jos niihin tämän vauvan kanssa innostuisin, niin lyhyen matkan päässä meiltä on erikoisliike, josta saa paljon kestovaippoja ja kaikkea niihin liittyvää.

Omaa napaa Väsymys pääsi sille tasolle, että nukuin päikkärit samaan aikaan esikoisen kanssa. Pahoinvointia on pitkin päivää ja olikin mielenkiintoista piilotella asiaa, kun miehen ystävät olivat kylässä. On varmaan hyvin tyypillistä miehille, mutta kukaan heistä ei huomannut mitään - ei edes aviomieheni! :LOL: En kyllä tiedä, että mitä odotin, sillä esikoista odottaessa saman kaverit eivät aikoihin huomanneet koko odotusta, vaikka kuinka kävelin ohitse ison massun kanssa...:D

Luckygirl & Vekara 6+5
 
onnea hyvistä ultrakuulumisista kaikille. :heart:

kestovaipat eivät ole meidän juttu. Myönnän, että se kuulostaa mun korviin liian työläältä hommalta. Meillä on muutenkin pyykkiä tarpeeksi niin en siihen päälle jaksaisi enää vaippoja pestä. Kustannuksiinkaan en ole perehtynyt koska meidän lapsilla on innokas pappa, joka ostaa vaipat. Tosissaan me ei olla ostettu kuin ehkä kymmenen vaippapakettia omille lapsillemme. Ikinä.. Eli olemme siipeilijöitä. Ja vieläpä ylpeitä siitä. :D

Imetyksestä. Mulla ei esikoisen kanssa homma sujunut ollenkaan. Imetin noin kuukauden. Muita olen imettänyt noin 9kk. Yleensä se alkaa vähenemään siinä kohtaa kun hampaita alkaa tulla enemmän kun nuo minun otukset ainakin tykkää nauraa käkättää sitä kun purasevat oikeen kunnolla äitiä ja äitistähän lähtee hassu iso ääni ja se näyttääkin ihan hullulta. Lapset ovat itsekin tämän ikäsinä jo osottaneet ettei vaan ole niin isoa tarvetta siihen enää niin se on loppunut sitten.

Pumbuliini mulla on ainakin oikealla puolella kysta. Tai keltarauhashässäkkä mikä lie. Ihan pirun kipee! Ultrassa lääkäri sitä katto et joo ihan normaalin näkönen ja se sieltä katoaa kyllä itekseen 12 viikkoon mennessä tai noin. Että kuulemma se kipuilukin on normaalia vaikkakin epämukavaa.

Morrisson & Hilpiäinen 7+0


Sydänäänistä vielä että mun mielestä ennen vko12 ei edes yritetä kuunnella koska ne todennäköisemmin ei kuulu. Riippuu toki neuvoloista.. Ekan kerran kun olin raskaana niin mulle sanottiin että vasta joskus rv15-16 kokeillaan mutta suostuivat aiemminkin kun pyysin ja selitin että ymmärrän kyllä, ettei niitä välttämättä kuulu vielä. Ja kuuluihan ne jo just sillon rv12 paikkeilla. :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä myös hyviä uutisia ultrasta :) pieni sydän sykki vahvasti ja kaikki oli paikallaan :). Tosin viikkoja vasta 6+2, vaikka piti olla 7+0 :O. Ilmeisen myöhäinen ovulaatio siis ollut. Ei ihmekään, jos tämän raskauden alkuun saaminen kesti kauan, jos noin myöhäisiä ovulaatioita on muissakin kierroissa ollut. Tämä natiainen oli vasta 0,42 cm pitkä :D pienestä se ihmisen elämä alkaa!

Kestovaipoista juttelitte. Hommasin esikoista varten ison kasan kestovaippoja ja pistin tietty kaikki pesuun. No sitten kun olis vauvalle pitänyt ruveta niitä käyttämään, niin en tahmaisilla raskausaivoilla enää osannutkaan koota niitä, enkä muistanut, mikä kuuluu mihin. Olisin tarvinnut jonkun henkilökohtaisen kestovaippa-assistentin :). Eli käyttämättä jäi ikävä kyllä. Jos tulokkaalla ei mitään ihottumia tms. ole, niin kertiksillä varmaan mennään.

Facebook-ryhmästä, ehtiikö mukaan vielä myöhemmin? Oottaisin mielellään sinne 12+ viikoille ennen kun liityn. Vai onko teillä jo nyt ihan omat jutut käynnissä :)? Voishan sitä perustaa jotain alueellisia ryhmiäkin, esim. Läänien tai synnäreiden mukaan? Jos olis mahdollista vaikka livenäkin nähdä.

Mutta nyt leipomispuuhiin, kun tänä iltana ei taida pahoinvointia kerrankin olla ;) (olisko 3h päikkärit auttanut;)
 
Ei ainakaan tuolla minkä mä laitoin pystyyn, meitä on kaksi ja kolmas tulossa. Eli kyllä varmaan myöhemminkin pääsee, haluan pitää ryhmän kyllä suht pienenä :) Oon kahessa aiemmassa odotuksessa myös ollut pienehkössä ryhmässä ihan alkuviikoista saakka ja kokenu sen jotenkin tosi tarpeelliseksi, ja ollaan just livenäkin nähty :)
 
Tähtitomu: itsekin kuvittelin tietäneeni tarkan hedelmöittymisajan, mutta enpä sit tiiäkn. Kai siinä voi jotain viivästystäkin jostain syystä tulla, ettei kaikki tapahtunut just silloin, kun kalenterin mukaan olis pitänyt? Ihmettelen kyllä, että sain plussan sitten jo niinkin aikaisin...
 
Heippa!

Mukaan vielä tunkisin, jos vain mahtuu :D Joukossa pitäisi olla entuudestaan tuttujakin :p

Eli plussatestin oon tehnyt viikko sitten tosin aika haamulaisen. Menkoista laskettuna laskettuaika olisi 17.10, mutta tämä kaveri on kyllä saanut alkunsa myöhemmin, joten mulla ei ole vielä tietoa lasketusta. Lokakuussa uskon kuitenkin syntyvän! Niin ja itsellä ikää 23 vuotta ja 2. lapsi olisi tulossa, jos kaikki menee hyvin. Olisin myös kiinnostunut tulemaan mukaan facebook ryhmään.

LA ei tiedossa
kathii/23/2./EKKS


Kuinkas sinne facebookryhmään pääsisi mukaan? :)
 
Hei täällä olisi yksi odottava äiti lisää. -MIIMU/23/2/LA.19.10 (omien laskujen mukaan)
Täällä on kova pelko keskenmenosta, miten keskenmenon kokevilla km alkanut? Serkkuni sai km ja hänellä ei ollut kipuja ja niukka vuoto ilmeisesti tuulimuna? Hän ei ole vielä kauheasti pystynyt asiasta puhumaan hänelle olisi ollut esimmäinen kyseessä ja asia mietityttää kovasti minua miten tukea ja samalla kertoa omadta raskaudesta. Hänen km sai minutkin paniikkiin sillä esikoiseni pian 5v ja olemme toista yrittäneet yli vuoden ja vihdoin tärpääsi. Esikoisen kanssa oli paha kokopäiväinen pahoinvointi, nyt mm. hieman etova olo pahimmillaan iltaisin, rinnat arat, wc:ssä ramppaus ja suun kuivuus. Minulla vuorotyö ja neuvolakin pitäisi varata hieman jännittää ja toivon että kaikki olisi hyvin. Milloin olette varanneet ekan neuvolan oletteko kuulleet sykettä? Ekasta raskaudesta jo hiukan aikaa ettei muisti tahdo pelittää. Entä te äidit jotka olette käyneet varhais ultrassa minkälaisia kokemuksia? Onnea paljon kaikille odottajille toivottavasti raskautenne sujuu hyvin loppuun asti, voimia!
-MIIMU
 
Sydänäänistä Esikoista odottaessa kuunneltiin neuvolassa ensimmäisen kerran sydänääniä 10:llä viikolla, mutta mitään ei kuulunut. Ensimmäisen kerran kuulin ja näin pienen vasta siellä ensimmäisessä (n. 12 viikon) ultrassa. Ja tuon rajapyykin jälkeenhän neuvolassa käydessään saa kuunnella pienen sykettä joka kerta.

Ja tervetuloa uusille :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Hei, minäkin mielelläni liittyisin tänne ja facebook-ryhmään. Ensimmäistä odotellaan. Plussasin parisen viikkoa sitten, vaikka tuntuu, että siitä olis jo ikuisuus. Ensimmäinen neuvola toisen ikuisuuden, eli viikon päästä. Värejä en tällä tabletilla osaa, mutta

Sonetti / 31 / 1. / Tyks LA omien laskujen mukaan 24.10.
 
KAS
Imetyksestä, mulla on maitoa riittänyt hyvin ja olenkin nauttinut tuosta helposta ajasta. Esikoiselle tosin jouduin lypsämään maidon ensimmäiset 3kk. Täys"imetystä" kesti noin 4kk ja imetys yhteensä 8kk. Keskimmäistä täysimetin 5,5kk. Aloitin kiinteät, koska meillä oli tulossa muutto enkä halunnut monia muutoksia samaan syssyyn. Kaikkinensa kahta nuorinta imetin noin 11kk. Kuopusta täysi-imetin 5kk, jonka jälkeen aloitin kiinteät parantaakseni kummankin yöunia. Poika oli iso eikä maito tuntunut enää kunnolla pitävän nälkää loitolla. Puolivuotiaana painoi reilu 10kg.

Kestovaippoja käytin jonkin aikaa esikoisella kotioloissa. Jotenkin vaan en löytänyt toimivaa yhdistelmää, joten luovutin.

"Vanhaan" fb-ryhmään pääsee laittamalla viestiä Ansukalle. Porukka on mukavaa, mutta ei siellä vielä ole liian "ahdasta". Tervetuloa.

KAS 8+5
 
Kestovaipoista, meillä ei niitä oo käytetty esikoisella eikä tulla tällä kakkosellakaan käyttään. Mä en vaan jaksa säätää niiden kanssa :) peukon nosto niille jotka niiden kanssa touhuaa :)

Kielletyistä ruuista, mulle nimenomaan sanottiin ananaksesta että syödä sitä kun jalat oli niin turvoksissa kun esikoista odotin. Joten en jaksa uskoa että sitä ei sais syödä.

Omaa napaa, mulla ei oo oikein mitään oloja.. ehkä vähän turvottaa ja nälkäsenä tulee helpommin huono olo. Melkein tiivois jotain oloja et vois uskoa et on raskaana.. mun on varmaan pakko hakea vielä yks testi että saan varmasti nähdä sen kunnon viivan :)
 
Täälläpä kuhisee :)
Paljon hyviä uutisia, kaikille tasapuolisesti Onnittelut <3
Nopeasti omanapaisuutta...
Täällä elellään jänniä aikoja, nyt oon vaan päättänyt olla atressaamasta ja nauttia ja olla onnellinen <3
Meillä oli viikko sitten se varhaisultra, Hippunen oli missä pitikin, vastasi juuri viikkoja 8,5mm ja sydän takoi villisti <3
Samana päivänä alkoi tuhrua. Koskaan ei tule suojaan asti mutta aina pyyhittäessä. Ma oli pakko käydä kontrolli ultrassa. Kohdussa ei näkynyt mitään vuotoa, pikkuinen oli paikoillan ja sydän pamppaili <3 Nyt vuotoa on jatkunut viikon, aina siis pyyhittäessä pieni tippa, mutta tulee kumminkin. Maanantaina sovittiin taas uusi kontrolli aika jossa katotaan kasvaako Hippunen niinkuin pitää.
Menkka ajankohta olisi juuri eli ollakko esim sitä...?
Ekassakin raskaudessa oli niukkaa vuotoa alussa.
Muuten oireet voimakkaat, tissit kipeinä ja meloonin kokoiset :eek:, etova olo, vilu, väsy ja masu pallona. Yritän olla huolestumasta ( helpommin sanottu kuin tehty).
Saa pitää peukkuja maanantaina ystäväiset <3
ChocolateBox ja Hippunen 7+6
 
Heippa kaikki. saanko liittyä seuraan. 4-6 viikolla raskaana eli luultavasti jää lokakuun puolelle LA. neuvolaan soitellu tänään ja palaavat mulle asiaan 12-13 väliålä. yöt todella hunoja. herään monta monta kertaa yössä pahaan oloon. yök...
maha turvoksissa varsinkin illalla. pakko olla lökä housut jalassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Maajussinmorsian
Moiks kaikki! Täällä odotetaan ensimmäistä palleroa ( rv 7+3) ja haluaisin myös mukaan "kerhoon" :wave: Taas kuvottaa, ihan kuin bussissa istuisi aina aamupäivät..eli matkapahoinvoinnin oloista oloa.
Iltaa kohden jotenkin helpottaa, eilen sain yhdeksän jälkeen nakerrettua pitsaa eikä tehnyt pahaa.

Maajussinmorsian/32/1/ LA 13.10 TAYS
 

Yhteistyössä