"Lokakuun lutuset 2014"

Bosch, kiva että oli parempi päivä ja että valittaminen helpotti hieman! Täälläkin oli parempi päivä, ja eilen kun pääsimme pikkuisen kanssa lounaalle parin ihan ystävän kanssa ja sen jälkeen vielä kahville puolitutun äidin ja vauvan kanssa, joihin sattumalta törmättiin. Heti elämä tuntui paljon valoisammalta! Vaikka nautin kotona olemisesta, kaipaan myös kovasti aikuisseuraa! Pitää skarpata ja mennä käymään perhekahviloissa, ettei minun tarvitse täällä valittaa! ;)

Minulla on samanlainen näkö kotitöiden vastuunjaosta kun Chocolateboxilla. En ymmärrä miksi puhutaan että miehen pitäisi "auttaa" naista kotitöissä, aivan niinkuin päävastuu olisi automaattisesti naisella ja mies on ihana jos tekee jotakin. No, asioita voi tehdä monella tavalla, ja pääasia että jokaisessa kodissa oltaisiin tyytyväisiä siihen miten asiat hoidetaan :) Meillä taitaa kuitenkin olla vielä pitkä matka siihen, että löydämme meille sopivan systeemin - mutta toivottavasti löytyy...

Ja sitten kevyempää asiaa ;) Olen miettinyt uskaltaisinko ostaa pikkuiselle alesta haalarin ensi talveksi. Mikä koko voisi olla hyvä, vai uskaltaako edes ostaa?
 
Viimeksi muokattu:
Ninni, hienoa että alkaa asiat pikku hiljaa selviämään.
Marieh, se on juurikin näin, äiti tarvitsee myös aikuis seuraa ja kun vaan sen vauvan kanssa jaksaa lähteä, takas tullessa huomaa kuinka reissu kannatti. Jotenkin kun kotona vaan pyörii vauvan kanssa, alkaa pikku asioihin kiinnittämään huomiota ja kaikki alkaa ärsyttämään.. Mä olin esikon kanssa varmaan kolme ekaa kk neljän seinän sisässä ja hyvä ettei suhde päätynyt kriisiin, minä hoitoon... Mies lopuksi potkasi liikkeelle ja sitten kaikki alkoi selviämään ja kirkastumaan ja aloin nauttimaan kotona olemisesta ja äitiydestä :)
Nyt ollaan oltu alusta asti liikkeellä ja kyllä tekee hyvää :)
Täällä ajettiin juuri pojat (isä, esikko ja vauva) ajelulle ja ostoksille, minä väännän volymet kaakkoon ja tartun luudan varteen :)
Rokotteesta nousi lämpöä vasta nyt austa, palautuksia tulee paljon ja molemmissa jaloissa hirmu punaiset paukurat, mutta silti toinen vaan yrittää hymyillä ja kujertaa <3
Millaisia oireita teille muille tuli 3kk setistä?
 
Täällä ollaan kärsitty tällä viikolla imetyksen "ihanuudesta". Ti-ke välisenä yönä toinen rinta meni "tukkoon" eli ilmeisesti maitotiehyeissä tukos. Rinta oli aivan kivi kova eikä tyttökään saanut sitä tyhjennettyä päivän aikana. Imettäminen sattui aivan törkeenä, mutta tarjosin kipeää rintaa usein. Rintaa yritin tyhjentää pumpulla, ei herunut. Käytin viileitä kaalin lehtiä. Hieroin rintaa kevyesti imettäessä. Onneksi tilanne laukesi ke-to välisenä yönä ja torstain sekä perjantain rinta oli ihan ok.

Viime yönä tilanne tuli takaisin ja rinta on taas aivan järkyttävän kova. Imettäminen sattuu edelleen törkeesti ja tyttö hermostuu siitä syödessä. Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Mikä siihen on auttanut? Olo on aika neuvoton, vaikka olen netin kolunut läpi :( ja sekin ihmetyttää, että mistä nämä tukokset nyt ovat tulleet. Tähän asti imetys on sujunut tosi hyvin eikä mikään ole mielestäni muuttunut, mikä olisi voinut tämän aiheuttaa!
 
tuulia Täällä ei nyt ihan samaa tilannetta ole ollut kun ei ole mitenkään tukossa ollut, mutta tosi tosi täynnä rinnat ovat olleet. Meillä kun on jäänyt yksikin imetys välistä on rinnat tosi kovat ja tekee vähän jo kipeää, mutta aina on helpottanut kun on tyttö saanut syötyä, tosin meillä sitten hermostutaan siitä kun täysinäinen rinta alkaa suihkuamaan ja maitoa tulee niin paineella ettei toinen ehdi niellä. Eilen pitkästä aikaa piti ihan pumpata että sai oloa helpotettua kun tyttö oli päiväunilla niin ei ollut hänestä apua, 90ml tulikin helposti ja olisi varmaan vielä tullut. Oletko saanut kylmää/vetoa rintoihin, jos johtuu siitä? Oletko kokeillut oikein lämmintä kylpyä tai saunaa ja sen jälkeen pumpata silloin kun on kovin täysi? Onko sinulla sähkö vai käsipumppu? Sähköisellä (miksei taitavana myös käsipumpulla) voisi kokeilla tuota lämmintä suihkua tai saunaa, vauva toiselle rinnalle syömään ja samalla pumpata toisesta rinnasta ylimääräinen maito pois. Tietysti se pumppaaminen kiihdyttää maidon tuloa mutta pakkohan se on jollain saada pois...

Varmaan juuri se on pääasia että mikä kenenkin perheessä on kaikkia osapuolia tyydyttävä tapa. Ei kai sitä ole vain yhtä ja oikeaa tapaa.

marieh Eikös siinä vuoden ikäisenä yleensä sellainen koko 74 mene, tietysti yksilöllistä. Itse ostin 74 fleecehaalarin juuri kevättä ja hieman ensi syksyäkin ajatellen.
 
Kiitos vinkeistä, laitoin facessa liittymispyyynnön imetystukiryhmään.

Mulla on sähköpumppu käytössä. Kävin äsken kuumassa suihkussa noin vartin verran ja pumppasin. Irtosi just ja just 20 ml. Tyttö söi vielä rinnasta melkein heti sen jälkeen, mutta rinta vain jatkaa kivikovana olemistaan :( nyt sauna on lämpiämässä. Toivottavasti tämä ei johtaisi rintatulehukseen :(
 
Tuulia, osaisivatko imetystukipuhelimesta auttaa? Googleta niin löydät valtakunnallisen tukipuhelimen tiedot. Vaasan keskussairaalan imetyspoliklinikallakin on päivystävä tukipuhelin. Eiväthän he tiedä mistä soitat ;)
http://www.vaasankeskussairaala.fi/WebRoot/1013451/alasivu_alue1.aspx?id=1083322
Toivottavasti tilanne paranee pian, eikä tule tulehdusta!

Kiitos vastauksesta Lullaby, olin miettinyt kokoa 80, kun nyt jo on muutama 68-koon vaatteita käytössä... vaikea kun ei myöskään tiedä kuinka liikkuva pikkuinen on ensi talvena. Mutta ehkä ostan ja myyn sitten eteenpäin jos ei mahdu/sovi ensi talvena.
 
Viimeksi muokattu:
Saa nähdä tuleeko tästä lääkärireissu. Nuhanenä ei mun mielestä enää ole yhtä räkäinen kuin eilen, mutta päiväunet ovat olleet levottomia torkahduksia ja väleissä on välillä itkettyä kovaakin. Toivottavasti meidän oma hyväntuulinen tyttö palaa aamulla ja yö menee edes jotenkin.

Tuulia84 toivottavasti saat apua. Esikoisen aikana mulla oli samanlaista muutaman kerran, mutta luonto korjasi asian tai siis nousi kova kuume ja rinta vaan tyhjeni itsestään.

Marieh maaliskuun lopussa vuoden täyttänyt esikoiseni käytti ekan talven haalarista kokoa 74 niin ostaisin tälle lokakuiselle koon 80. Hankalaa tuon koon arpominen on kun eri valmistajien mitoitukset ovat niin erilaisia.

Eiköhän kotitöistä paras jako ole sellainen mikä sopii molemmille. Meillä on kyllä ikuinen kiista siivouksesta, mies sanoo siivoavansa kun hänen mielestään on likaista mut sitä päivää ei oikein tule kun mun siisteyskäsitys on vähän erilainen :) Esikoisen aikaan mies kävi arkisin kotona vain nukkumassa ja tein kotihommat niin ahkerasti yksin, että kun palasin töihin alkoi ihmettely et mistä siivoustarvikkeet löytyy ja mihin astiat laitetaan koneesta jne :) Toivottavasti hänen työtilanne pysyy nyt tämän mammaloman ajan nykyisellään eli ilmestyy viiden maissa kotiin kun lähtee kuudelta.
 
Kiitos vinkistä Koiruuz, nyt on Disflatyl-pullo ostettu ja korkattukin. Tosi säätämiseksi olisi mennyt jos joka ruokailulla pitäisi tippojen kanssa sählätä. Nyt ollaan Disflatyl-annosta porrastaen nostettu pari päivää, katsotaan nyt ainakin viikko että miltä alkaa tuntumaan.

Ajatus maitoallergiasta tuntuu tosi pelottavalta :| Olin ymmärtävinäni että vauvan oireet voivat tosiaan alkaa vasta näin "myöhemmälläkin" iällä ja periaatteessa oireluettelo voisi meillä vähän täsmätäkin siihen suolisto-oireiseen allergiaan. Maitotuotteita tulee käytettyä aika paljon ja vaikka tiedän että ilmankin pärjää niin olisi aikamoinen shokki joutua niiden käyttö lopettamaan. Täytyy huomenna neuvolassa vähän kysäistä asiasta.

Minun heikkouteni on kyllä kahvi, sitä en ole pystynyt lopettamaan. Yritän pitää päivittäisen annoksen kahdessa kupissa, vaikka en toki varmuudella tiedäkkään onko sillä vauvan mahavaivojen kanssa loppujen lopuksi mitään tekemistä.

Miten Ninni teillä nyt etenee tytön asia kun altistus on tehty? Siis mitä seuraavaksi tapahtuu?

Toivottavasti Tuulian tilanne on jo helpottanut. Enpä minäkään mitään sen kummempia neuvoja osaa antaa, itse yrittäisin hieroa rintaa paljon ja vaikka lämpimällä kaurapussilla haudutella.

Meillä täytettiin eilen 3kk ja vissin jotain tiheää imua on nyt sitten meneillään. Nytkin pikku-ukko on aamutorkuilla tässä sylissä tissi suussa :rolleyes: Eilen piti äidin tirauttaa pieni kyynel silmäkulmasta kun tajusin että tämä ainutlaatuinen aika menee niin äkkiä ja on kohta jo ohi ja suuri osa menee siihen että tuskailen tekeväni jatkuvasti jotain väärin. Huono (ja erityisesti laiska) äitihän se vauvaansa tissille nukuttaa, you know.. Liikaa tulee ajateltua että mitä muut ajattelevat, se on aina ollut heikkouteni.

Aika alavireistä on nyt ollut viime aikoina tämä mielenmyllerrys ja nyt pitäisi sitten täyttää tuo neuvolan voimavara-kysely. Taidan ensin käydä piiiitkällä kävelyllä (ilman vaunuja!!) ja ruveta sitten vasta virkistynein mielin lappusta täyttämään ;)
 
Kiitos teille neuvoista!

Tilanne on helpottunut. Menin illalla suihkuun ja rupesin ihmettelemään nännissä olevaa pientä valkoista kohtaa. Olin aiemmin päivällä lukenut piimäkokkareista, joita joku oli puristellut nänneistä. Ajattelin, että kokeilen. Kävi todella kipeesti, mutta sain kynsillä puristettua kolme pientä palloa. Heti sen jälkeen kumaruin eteenpäin ja maito rupesi virtaamaan :D kyllä olin helpottunut!! Pumppasin pumpulla 130 ml ja rinta on ihanan pehmyt luttero :D

Nyt imettäminen sattuu, mutta kyllä tämän kestää!
 
Tuulia84 Hyvä että tilanne helpottui eikä tuon pahemmaksi mennyt :) hyvä tietää tuo piimäkokkareasia jos ei joskus rinta meinaa tyhjentyäkään :)

Koiruuz Mites siellä nuhanenä jakselee? Miten yö meni?

bosch Ei tosiaan kannata ajatella mitä muut ajattelevat. Ja eihän tissille nukuttamisessa ole mitään vikaa, toinen on vielä niin pienikin että kyllähän nuo ovat tässä vaiheessa vielä kovin riippuvaisia tutun ihmisen läheisyydestä ja turvasta :)

Noiden kokojen miettiminen on kyllä aika haastavaa, tietysti vähän yläkanttiin kun veikkaa niin suuremmalla todennäköisyydellä ei ole liian pieni ainakaan, vähän väljähän varmaan kuitenkin menee :)

Paljonko teillä muuten menee korviketta kerralla? Meillä on annettu muutaman kerran kun olen ollut jossain tai ollaan oltu sellaisella paikalla missä ei ole päässyt mihinkään vähän sivuun imettämään. Meillä on menny 160ml helposti, varmaan menisi se 200ml:kin.

Meillä on tiistaina 3kk neuvola ja ekat kunnon rokotteet saadaan silloin, pelottaa jo valmiiksi tuleeko itkuiseksi tms. Oletteko muuten antaneet kipulääkettä rokotteiden jälkeen vauvoillenne?
 
Lullaby89: mä en ole antanut, kun ei ole rokotteista tullut mitään.

Bosch: turhaan stressaat noita tissille nukahtamisasioita. 2:n ensimmäiset lapsen kanssa olin aina tuosta tosi tarkka ettei nukahtaisi ja olikin helppo kun temperamenteiltään helppoja vauvoja ja opetin, että tutti oli merkki unista eli muuten en antanut tuttia vaan pelkästään unille, joten ehdollistuivat siihen. Seuraava ei syönyt tuttia ollenkaan mut ei oikein nukahtanut itsekseen, ensin stressasin asiaa, sitten en enää jaksanut stressata, muitakin hoidettavia joten annoin nukahtaa tissille ja unen pöpperössä siirsin sänkyyn. Pelkäsin miten ikinä oppii nukahtaa kun imetys lopetaan. Tasan vuoden ikäisenä siirsin omaan huoneeseen ja pois pinnasängystä. Parina iltana sai siellä huoneessa vielä iltatissin ja sitten lopetin imettämisen. Parina iltana lauloin unilaulun selkää silitellen ja jätin nukahtamaan. Sen jälkeen on jäänyt sinne ilman mitään silittelyjä ym eli hyvin oppi. Tämä tyttö kenelle ei myöskään kelpaa tutti, saa nukahtaa tissille jos haluaa. Usein nukahtaa leikkimatolle itsekseen ja siirrän vaan vaunuihin tai sänkyyn. Sama kaukaloon nukahtaa itsekseen päivittäin kun uniaikaan jonnekin lähdetään.
 
Eilen lopetettiin altistus, tyttö ei suostunut enään syömään normimaitoa, maha ei toiminut ja itkuisuus lisääntyi. Tänään aloitettiin (taas) uusi apteekin korvike. Ei ole paljoa maistunut mutta eilen nukkui klo 23-03 omassa sängyssä! Seuraavaksi mennään sinne tähystykseen ja sen mukaan sitten jatketaan mitä sieltä löytyy.
 
Tuulia, mulla oli esikon kanssa jatkuvana ongelmana tiehyetukokset, alkoivat noin 2-3kk ikäisenä ja vaiva kesti melkein koko imetyksen (vuoden ikään imetin) Niiden tulemiseen ei vaikuttanut imettikö paljon vähän harvoin tiheesti, esim auton tai hotellihuoneen ilmastointi oli pahasta, eli suora kylmä puhallus, kesälläkin kuljin välistä villoin varustetuin rinnoin :) Kun tukos tuli paras lääke oli lämpö, villa, lämmin suihku, sauna ja sitten poitsu oli yön rinnalla ja imuutti samaa tissiä, aukesi yleensä. Välillä tukokset oli tosi tiukassa ja kipeitä... Pikkumies saikin lopulta hellittelynimen "äidin pikku putkimies" <3
Imettämisen ihanuudet.. :) Hienoa että tilanne laukesi.

Täällä korviketta menee kerralla nälästä ja välistä riippuen 120-160ml.

Meillä rokotteesta nousi lämpö ja molempiin jalkoihin tuli hurjat paukamat ja yleensä niin iloinen ja hymyileväinen poitsu oli tuskainen ja itkuinen, annoin yöksi suppona Panadolia, auttoi ja rauhoittui :)
 
Ninnille ja pikkutytölle tsemppiä! Aikamoista säätämistä teillä vaan jatkuu....

Kotitöistä, meillä jakautuu lasten hoito ja kotityöt aika tasan silloin kun mies on kotona, muuten minä tietty hoidan täällä kotona... Mulla pyykit, tiskit ja ruokahommelit yleensä ja siivouksia, mitä ehdin tehdä ja lämmitän päivisin, jos on puita valmiiksi haettuna ;) Isäntä tekee ulkohommat, lumityöt, ruohonleikkuun ja autoihin liittyvät systeemit, saunanlämmityksen (pihasauna), roskien viennit, puuhommat ja siivoilee myös välillä. Enemmän noiden isompien lasten harrastuksiin kuskailut on isukin hommia. Tuo mun mies ei oikein osaakaan tehdä ruokaa, kun mulle se taas on sellainen harrastuskin oikeestaan, tykkään kovasti. Pyykkeihinkään en halua hänen koskevan, paitsi kesällä ulos ripustelee kyllä niitä sitten narulle :D Kotitöiden jakamisessa on tosi monia eri tapoja, meillä tällainen "vanhanaikainen" jako, vähän niinkuin miesten työt ja naisten työt, mut sopii sit taas meille, ollaan kai sen verran vanhoja itekin :D

Tuulia, varmasti kurjia tuollaiset tukokset tississä, toivottavasti nyt helpotti sitten!!

Ei oo minusta mitään pahaa tissille nukuttamisessa! Varmaan se on vauvasta ihanaa ja turvallista siihen nukahtaa =) Niin oon itse tehny kaikkien neljän kanssa ja on se loppunu sitten, kun imetyskin, ihan helposti ja itsekseen.... ainakin aiemmin =) Lopussa tissillä on oltu iltaisin ja aamuisin, niin päiväunille on alettu omaan sänkyyn pikkuhiljaa ja sitten myöhemmin iltaisinkin. Vauvanhoitotapoja on niin paljon ja kaikki vauvatkin on erilaisia.

Meillä on täällä ollu nyt paljon ilmavaivoja! Tuntuu, et sen rota-rokotteen jälkeen ei oo entiseen palattu, vaan siitä asti on ollut jonkinlaista vatsaongelmaa koko aika.

Elli ja Linda :heart: 2,5 kk
 
Tuulia hyvä, että sait tissit taas kuntoon ja kivutkin varmaan hälvenee nyt kun piimä karkoitettu.

Nuhanenän yö meni suht hyvin. Nukahti kunnon yöunille joskus kahdelta ja yski kyllä limaa moneen kertaan, mutta nukahti aina uudestaan. Pelästyin kyllä puolen yön maissa kunnolla kun tyttö huusi tuskaisena, vein vaipanvaihtoon ja jalat olivat ihan tulipunaiset ja ehkä vähän turvonneet. Onneksi meni ohi, annoin kyllä pari milliä panadolia. En tiedä mistä moinen allerginen(ko) reaktio tuli kun mun omat syömiset ovat olleen niin tuttua ja turvallista + pesuaineetkin samoja vanhoja. Tänään onneksi meidän hyväntuulinen tyttö on palannut vaikka flunssa jatkuu.

En kanssa pidä tissille nukahtamista pahana. Imetys kuitenkin loppuu sitten aikanaan ja sen myötä tissille nukahtaminen.

Bosch kannattaahan sitä maidotonta kokeilla. Mulla ainakin hyvä mieli kun kokeilin sen 4 viikkoa niin olen ainakin kaiken mahdollisen tehnyt tytön olon parantamiseksi. Neuvola ei varmaan suosittele kun maitoallergia on aika harvinainen, mutta vaikka vauvalla ei olisi varsinaista allergiaa monia masuvaivaisia se maitoproteiinin puuttuminen ruokavaliosta auttaa.
 
Moikka ystäväiset,

Tapaamista taas järjestämässä ja tälläkertaa mukana olisi myös vaate-esittelijä :)
Tässä linkki sivuille (musta ainakin ihania vaatteita, alkavat vasta koosta 80, mutta kyllähän tässä kasvetaan)
POMPdeLUX - Pidätkö sinäkin lastenvaatteista
Ajankohta olisi 24.02 klo 11.00 ja paikkana Helsinki/Marjaniemi. Ilmoittajan mikäli pääset tulemaan viimeistään 30.01 niin laitan sitten yv tarkempaa tietoa :)
Mukavaa viikkoa kaikille :)
 
Päätin kuunnella sisäistä ääntäni ja aloitin eilen maidottoman dieetin. Pari viikkoa meinasin kokeilla että tuleeko helpotusta. Disflatyliä jatketaan myös vaikken vielä sen tehosta osaa sanoakkaan.

Kohta lähdetään neuvolaan. Vähän ärsyttää jo valmiiksi, meidän terkkari kun on vähän sitä tyyppiä että "vauvat ne aina vähän itkeskelee". Kiva kun mies tulee mukaan.

Kiva että tämä palsta on näin aktiivinen, toivottavasti pysyy näin jatkossakin :)
 
Juttelin tänään meidän lääkärin kanssa, suolioireinen maitoallergia on nyt varma ja lisäksi epäillään silent refluksia ja ehkä myös ruokatorvi on tulehtunut. Tyttö kuolaa äivän järkkyjä määriä. Tähystyksen lisäksi tehdään rupkatorven ph-mittaus. Ehkä tää meilläkin alkais helpottaa jos saatais oikeet lääkkeet!
 
Bosch muista olla tarkkana sen maidon kanssa, maitojauhetta on joka paikassa. Leivän päälle vain sinistä keijua tai flooraa. Tuolla suolioireiset sivulla on paljon tietoa mm. Imetysdietistä. Kannattaa lukea. Ja usein refluksi ja maitoallergia kulkee yhdessä. Kuuntele omaa vaistoa ennemmin kuin neuvolaa. Ne näkevät sun lasta hetken, sinä 24/7. Mä olin vain masentunut kun sieltä apua hain.
 
Bosch: kun olet maidottomalla, suosittelen pyrkimään mahdollisimman paljon kauratuotteilla. Soija on myös aika yleinen allergisoiva. Olen aikoinaan tuon pojan kanssa maidottomalla, kun oireina vain ulosteen mukana verta (n. 3kk iässä), tiheät ulostus välit ja pepun ympäristö punainen. Myös korvatulehdukset alkoi tuolloin. Tein sen virheen, että korvasin maitotuotteet soijatuotteilla ja tilanteeseen ei tullut muutosta. Tai verta ei tullut enää mut muuten ei mitään eroa. Joskus vuoden iässä havahduin, että jätkä edelleen kakkaa n 6krt päivässä, usein limaa mukana eikä se ole normaalia, myös nuha koko ajan ja siirsin kauratuotteille. Hetki meni ja ulostaminen muuttui 1krt/pvä ja korvatulehduksia ei ollut vaikka putket irti siinä vaiheessa. Lääkärin ohjeesta aloin lisäämään maitotuotteita juustolla aloittaen takaisin ja nykyisin ihan normiruualla. Tosin suurimman osan ruuista teen maidottomana miehen refluksin takia. Mutta kerran oli normimaito loppu ja tein soijamaitoon pannarin, kakkaaminen alkoi melkein heti. Tämän jälkeen olen testaillut useasti ja reagoi soijaan selkeästi. Räkäinen on kyllä aina ja heti jos putket pois, alkaa korvatulehdukset.
 

Yhteistyössä