"Lokakuun lutuset 2014"

tapaamisesta, juu, käy tuo 12.2 ja chocolatebox: hienoa jos viitsit koukata tätä kautta :) se olisi ystävällistä. Ei tarvitse sompailla busseilla. Ja toivottavasti selkä on jo kunnossa! Hienot velliunet :)

Bosch voisiko lyhyet unet johtua siitä, että kaipailee maitoa nyt tiheään kun on päässyt lisämaidon makuun.

Täällä ruokailuongelmat jatkuu, myös pullon kanssa raivareita ja kieltäytyy syömästä. En tiedä mikä auttaisi. Yöllä ei onneksi ongelmia, mutta päivät on syömisten suhteen melkoista taistelua.
 
Olen cubula miettinyt ihan samaa, siis lyhyiden unien suhteen. Tosin tänään sitten päivän viimeiset päikkärit oli onneksi yli 2 tuntia (ei kuitenkaan yhtäjaksoisesti..) ja heti huomaan eron omassa jaksamisessa :)

Onko teidän vauvalla vatsa toiminut normaalisti? Ehkä ei tee mieli tankata lisää jos ummettaa? Toivottavasti menee pian ohi ruokaraivot!

Meillä päästiin taas nukkumaan ilman iltahuutoa, olen niin onnellinen!
 
Täällä tyttö nukkuu yhdet päiväunet klo 11:30-15:30 pihalla vaunuissa. Iltapuuron jälkeen tipahtaakin tissille nykyään hetkessä ja nostan omaan sänkyyn. Siellä tyttö viihtyy 1-4 tuntia ja lopun yötä pyörii tissillä..
 
Refluksi/allergiat aiheuttavat ruoasta kieltäytymistä, jos ruokatorvi on tulehtunut tak ruoka nousee koko ajan ylös vauva yhdistää ruokailun kipuun ja ei syö. Ja nimenomaan juuri unisena syöminen onnistuu paremmin. Meillä on syöty hyvin viimeksi marraskuussa. 1/20 ruokailuista sujuu ilman itkua. Niin odotan että päästäis tähystykseen ja siellä löytyisi syy.
 
Jaahas, taisinkin nuolaista ennen kuin tipahti.. Eilen päästiin kyllä nukkumaan kivasti ennen yhdeksää, mutta noin tunnin päästä herättiin ähistelemään ja pieremään ja tulihan sieltä sitten se koko päivän ajan odotettu kakkakin (meillä on siis hyvin outoa jos kakka ei tule joka päivä.) En tiedä virkistyikö vauva kuravaipan vaihdosta liikaa vai rupesiko mahassa myllertämään enemmänkin, koska siitä alkoi levottomuus ja lopulta sitten vajaa tunti huudettiin melkein suoraa huutoa :( Toivottavasti tätä ei nyt ala olla enempää, luulin jo että tästä oli päästy.

Mielenkiintoista tietoa ninnillä taas. Kunpa teilläkin alettaisiin olemaan jo voiton puolella kaikkien koettelemusten jäljiltä :hug:
 
Bosch: vatsa toimii nyt ihan normaalisti, melko miehekkäitä pieruja kyllä. Ei uskoisi noin pienestä lähtevän sellaisia töräytyksiä :) Eli ei ainakaan ummetusta nyt ole. Jotenkin vaikea kuvitella myös refluksiaakaan kun puklailut ovat vähentyneet. Kyllä kaikki syöttöasennot on nyt testattu, pullon kanssa tai rinnalla. Kaikki unitilanteet päivisin on käytetty hyväksi, mutta eilinen ilta oli melkoinen taistelu. Vauva kitisi niin kuin se on yleensä nälkäisenä, mutta ei suostunut syömään. Viimein kympin maissa sain syötettyä rinnasta niin, että kumarruin vauvan päälle punnerrusasentoon toisen käden varaan. Joo, ergonomia oli huipussaan olla 5 min tuossa asennossa :D No näin kuitenkin sain vauvan syömään ja sitten pullosta vielä 30 ml. Nukahti pullolle ja ihme kyllä nukkui puol kolmeen vaikka normaalisti se vaatii 2-3 dl tankkauksen.

Bosch toivotaan, että tuo lisämaito auttaisi jatkossa noihin itkuihin. Nämä tilanteet kyllä muuttuvat niin nopeasti, että viikossa saattaa rytmit, itkut ja syömiset olla aivan eri kuin edellisviikolla. Kiinteiden aloitusta odotellen siis, ehkä ne maistuisivat myös meidän tytölle :)
 
Meilläkään ei puklailla. Silent refluksi on sellainen että vauva ei puklaa vaan maito seilaa edestakaisin ja vauva kiltisti vaan nielasee sen eikä puklaa. Se voi olla kivuliaampi kuin normaali refluksi. Maidonsakeuttajaa kannatta kokeilla.
 
Tavataan sitten 12.2 meillä, jatketaan yksityiskohdista yv:llä.

Bosch meilläkin on aina välillä noita torkahdetaan, herätään kakkaamaan ja sitten huudetaan iltoja. Olen kyllä viime aikoina ollut sitä mieltä, että huudon syy on ollut yliväsymys kun pieni torkahdus on virkistänyt just sen verran ettei osaa nukahtaa heti uudestaan. Muuten nukahtaminen illalla menee nykyisin aina jos ei huudon niin ainakin kamalan kitinän kautta.

Vauva on taas nuhanenä, en oikein osaa sanoa onko tämä vanhan jatkoa vai uutta, mutta nyt on tukkoisempi kuin koskaan tai lima on sellaista paksua. Ikävää kun esim yöllä jouduin niistämään ennen syöttöä ja sen jälkeen homma oli ihan levotonta härväystä ja ylensyöntiä mikä aiheutti tietty pulauttelua. Kai kohta olisi aika varata lääkäri, mutta kun yleinen vointi hyvä niin eihän nuhaan mitään apuja ole.
 
Kiitos vellivinkeistä! Annoin tytölle kahtena päivänä maissivelli+pumpattu maito sekoitusta ja kun masuvaivoja ei ilmennyt, eilen illalla ennen iltatissittelyjä samaa cocktailia 50+50 ml. Ja kas, jotain tapahtui sillä aikaisemman tunnin välein ähistelyn sijaan, tissiä tarvittiin 3 tunnin välein! Aikaista tuulettaa, mutta toiveita herättävää silti :)

Koiruuz - tultais mieluusti myös tapaamiseen, mutta matka julkisilla meiltä teille taitaa toistaiseksi olla liian haasteellinen. Toivottavasti nuhanenä paranee pian! Niistäminen on inhottavaa puuhaa ainakin öisin :(
 
Anniki laitan sulle vielä yv:n ja kyselen tarkemmin missä asut. Hienoa, että teilläkin velli toimii. Toivottavasti Cubula olet keksinyt tai siis saanut toimimaan jonkun helpomman imetysasennon kun sen punnerruksen.
 
Koiruuz, toivottavasti flunssa helpottaa, ja onhan se juu totta, että ei flunssaan oikein mitään lääkettä ole niin sikäli lääkärissä käynti ei taida auttaa. Ellei sitten ole korviin mennyt.

Anniki. hyvä että velli on auttanut teilläkin.

ninni, hienot unet teillä!

jep, täällä menee jo paremmin syömiset. Punnerrusasennosta on siis päästy eteen päin :) Enää ei tule suoraa huutoa kun alan imetysyrityksen. Taktiikka on se, että aina kun vauva on nukahtamaisillaan tai juuri herännyt niin sitten otan viereen ja imetän. Tällä on menty nyt eilinen ja tämä päivä. Pullon myös huoli eilen illalla ja vetäsikin siitä 150 ml kertaheitolla ja nukahti 23.30 ja sitten 4.00 ja 7.00. Unia jatkettiin vielä ysiin. Eli ihan mukavasti. Eli en kyllä olisi saanut rauhoittumaan tuohon aikaan ilman pulloa kun itkuisena ja väsyneenä ei kyllä syö tuollaista määrää rinnasta. Ja onneksi nyt pullo kelpasi.

Olen huomannut, että nyt on selvästi vaihe menossa, jossa ympäristö alkaa kiinnostamaan paljon enemmän. Seurailee useamman metrin päähän jos tässä hääräilee kauempanakin. Syliinkin kun ottaa ja yrittää syöttää niin pää vaan pyörii ja katselee ympärilleen.

Eilen tuli tytöltä ensimmäinen nauru :D Aivan ihanaa kuultavaa! Mies hassutteli vauvan kanssa ja pariin kertaan tyttö hörähti nauramaan. Eipä siinä voitu muuta kuin kaikki nauraa yhdessä :)
 
Viimeksi muokattu:
Meilläkään ei ole tyttö oppinut syömään tuttia. Yöllä en sitä edes tarjoa, kun ei pysy suussa kuitenkaan. Tissillä rauhoittuu kaikki itkut.

Onko muuten muiden vauvoilla iholla tällaisia ns. maitokahviläiskiä tai muita syntymämerkkejä? Tytöllä huomasin tänään vaipan vaihdon yhteydessä aika ison maitokahviläiskän nivusen kohdalla. On sen täytynyt olla jo pitempääkin siinä. Valo oli varmaan sellainen, että sen nyt vasta erotti selvästi.

Meillä on perjantaina 4 kk lääkärineuvola. Tyttö on oppinut nyt kääntymään mahalleen, tätä taitoa harjoitellaan myös yöllä!
 
Ekat naurut ja kääntymiset, mihin ne ihan pienet vauvat katosivat :)

Tuulia, en ole huomannut syntymämerkkejä.

Nuha vaan jatkuu, ehkä vähän helpottamassa kun viime yönä piti niistää vain kerran. Baby vac on tosi tehokas, mutta mulla on ongelmia käyttää sitä yksin keskuspölynimurin kanssa. Ohivirtausventtiili on pakko avata ja sen takia ääni on niin kova, että vauvaa pelottaa. Meillä on myös nuha nyt jatkunut niin kauan, että vauvaa alkaa harmittaa kun näkee kumman tahansa imuputken. Voi kun menisi jo ohi.

Jatkuva yöllä syöminen on myös meillä nyt riesana. Toki hienoa, että vauva on nukahtanut jo klo 22-23 välillä ja ei enää herää keskellä yötä moneksi tunniksi. Toivon, että syömisen syy olisi nuhassa eikä jää nyt tavaksi.

Päiväunet ovat nyt myös ihan mitä sattuu, toivottavasti menee nuhan piikkiin. Tosin mikä ikävämpää hommaa itse teen niin sitä varmemmin vauva nukkuu pitkään. Tällä viikolla pitkät unet ovat antaneet lumihommat tosi raskaan lumen kanssa ja pyykkien silitys, parin tunnin kohdalla toivon jo vauvan heräävän ja saavani siitä (teko)syyn lopettaa.
 
Koiruuz :D Minäki olen joskus ehkä vähän toivonut vauvan jo heräilevän ettei tarvisi ruveta koiraa harjaamaan. Toivottavasti flunssa pian helpottaa ja hienoa että vuorokausirytmi alkaa kääntyä kohdalleen!

Meillä ei ole syntymämerkkejä näkynyt. Luomia kyllä varmasti tulee kun meillä molemmilla niitä reilusti on.

Kääntymistä ei meidän poju vielä ole hiffannut. Välillä heiluu kyllä jo tosi lupaavan näköisesti mutta ei vaan ympäri vielä mene. Eipä sillä vielä kiire ole.

Kunnon nauru on tullut pari kertaa, ihan huippua :heart: Juttelu ja jokeltelu on kyllä lisääntynyt hurjasti. Naurua saisi tulla jo enemmänkin!

Me käydään kerran viikossa vauvajumpassa ja parina viime kertana on ollut hienoa nähdä miten poika seurailee muita vauvoja. Lattialla maatessaan kääntää päänsä vaikka kuinka vinoon nähdäkseen mitä muut kaverit touhuaa :) Jumppa kestää 45 minuuttia ja hienoa on sekin että nykyään saadaan kitisemättä jumpata loppuun saakka, eka kertoina oltiin imettämässä jo puolen tunnin jumpan jälkeen.

Muutenkin ympäristö kiinnostaa jo aika paljonkin. Imettämistä on turha edes yrittää jos vauva näkee sivusilmällä vähänkään televisiota :rolleyes:

Viikko ollaan nyt vedetty Nutrilon Peptiä. Aika hyvin on mennyt mielestäni. Kakka tulee keskimäärin kerran vuorokaudessa ja on muuttunut taas sinappisen väriseksi, kun vähän aikaa sitten oli vielä todella tummaa. Pieruja tulee mutta aika "helpon" oloisesti. Minusta tuntuu että vauva olisi jo silminnähden pyöristynyt.. Lisämaitona annetaan neljässä erässä yhteensä 300ml päivässä, en tiedä onko se nyt sitten paljon vai vähän. Neuvola on ensi viikon perjantaina, todella jännittävää nähdä mitä puntari sanoo. Maitoaltistus tehdään Pikkujätissä loppukuusta.

Kävin tänään salilla, teki kyllä todella hyvää. En uskaltanut kovin lujaa tässä vaiheessa vielä treenata, mutta olin silti ihan eri ihminen kun tulin kotiin. Oma aika on ihanaa!! Toivottavasti sitä on tarjolla teille muillekin edes silloin tällöin.
 
Viikko syöty refluksi lääkettä, viime yönä nukuttiin 22:30-05:30 omassa sängyssä! Meillä on ilmeisesti siis tytöllä maha niin kipeä etteiole ikinä suostunut olemaan mahallaan ja hän on ensi viikolla jo 5kk, mutta tänään oli ihan pienen hetken :) olen vähän huolissani hänen liikunnallisesta kehityksestä..
 
Ninni12345: älä turhaan ole huolissani, kyllä hän ottaa kiinni liikkumisessa. Parhaan kaverin lapsilla on kaikilla ollut refluksi eivätkä ole 6kk muuten viihtyneet kun sylissä eli pystyasennossa. Ei selällään, ei mahallaan. Ja hyvin ovat oppineet sitten liikkumaan kun sen aika on ollut, taito vähän kun ollut valmiina sitten lattialle on laitettu.

Meillä on neiti korkeassa kuumeessa :-( jännä kun ei ole mitään muuta, ei nuhaa, ei yskää ym. Aamulla annoin panadolia, mut se sai maidot tulemaan kaaressa ulos. Laitoin sitten supon, mikä tyhjensi sitten toisen pään. En tiedä ehtikö suppo siis ollenkaan vaikuttaa vai ei. Täytyy varmaan laittaa vuorostaan panadol-suppo kun edellinen oli burana. Täytyy sanoa, että ehkä paskin viikko ikinä. 5-vuotiaalla todettiin Aloepecia areata ja olen niin hajalla asiasta. Tyttö raukka ei itse osaa surra, kun ei onneksi näe takaosaa päästään mistä kauniit, pitkät kiharat vaan tippuivat pois, mutta tuntuu että sydän särkyy hänen puolestaan kun mietin mitä tulevaisuus voi tuoda tullessaan. Koulukiusaaminen kun on niin yleistä nykymaailmassa ja ulkonäköpaineet kovat. Tällä hetkellä pystyn leteillä ym piilottamaan takaosan, mutta taudin kulusta ei mitään ennusteita, joten ei tiedetä mihin pysähtyy. Koko ajan katson sydän kurkussa tippuuko ripset ja kulmat. Tytöllä sattuu olemaan pikimustat, tuuheat, pitkät ja kaarevat ripset, joiden kauneutta olen hänelle aina toitottanut. Voi kun toivon etten olisi ikinä sanonut mitään, miltä hänestä sitten tuntuu jos ne tippuvat pois. Miten se menikään: "suutarin lapsella ei ole kenkiä", mieheni on parturi-kampaaja/kouluttaja ja itse meikkari/kosmetogi/kouluttaja.
 
ninni12345: totta, että ammateista on hyötyä. Hän on meidän lapsista kaikista herkein ja kiltin. Aikuisena kyllä pärjää, on peruukkeja ja lisäkkeitä ym, mut kouluaika sitä ennen huolettaa. Täytyy nyt vaan alkaa tosissaan kasvattamaan itseluottamusta ja varmuutta. Hankalaa vaan, kun tottunut niin tukeutumaan 1,5v vanhempaan siskoonsa. No kyllä se tästä, mielummin itselleen vaan soisi maailman murheet kun noille lapsille.
 
Tsemppiä malttamaton, nyt vaan kasvatatte pienen itsetunnon huippuunsa. Niinhän se aina menee että itse mielummin ottaisi vaivat kantoon kun noiden pienten harteille :(

Ninni, älä tuosta liikkumisesta huoli, kyllä se tulee sieltä. Muistaakseni meidän esikko oli 7kk kun käänty kunnolla itsekseen mahalle :)

Täällyös kovasti harjoitellaan kääntymistä, vielä ei kuitenkaan onnistu.
Juttujokeltelua tulee paljon ja naurua on myös täällä ilmassa, kovin sydäntä sulattavaa <3
Velli toimii edelleen :) Velliä menee 22.00 noin 160ml , huikka maitoa päälle ja eka syöttö 03-04, toka 06 ja herätys 08-10.

Täällä käytiin mummilassa Pohjanmaalla ja mentiin junalla. Kivasti meni meno/paluu, nukuttiin melki matkat :)
 
Voi miten ikävää malttamaton :( Tsemppiä teille täältäkin, jos se nyt tässä tilanteessa yhtään lohduttaa niin ajatelkaa että huonomminkin voisi olla. Halauksia pikkuiselle! Toivottavasti vauvankin vointi on jo parempi.


Minulle on tullut hirveä "mörkö" tuosta vauvan yöksi nukuttamisesta. Jotenkin olen tietävinäni ettei siitä tule yhtään mitään enkä jaksaisi alkaa edes kokeilemaan :( Ja kuitenkin tämä vierekkäin nukkuminen alkaa jo tympiä. Huomenna meinattiin käydä mekin velliostoksilla, katsotaan sitten jos vauvan saisi sillä tyrmättyä unille. Kaikki hyvät vinkit ja rohkaisut otetaan vastaan siis..

Hyvää viikonloppua mammat :)
 
Siis todellakin voisi olla pahemminkin. Hiukset voisivat tippua esim syöpähoitojen takia enkä mä sitä ulkonäköä sure. Mun silmissä aina maailman kaunein pieni tyttö ja sattuu olemaan vielä aurinkoisin sellainen, kiltti kun mikä ja aina suu hymyssä. Sitä ehkä surenkin eniten, että pelkään maailman julmuuden sammuttavan tuon valloittavan hymyn kasvoilta.

Bosch: kannattaa testata velliä jospa se teilläkin auttaisi. Mä olin kanssa niin kypsä siihen iltatankkaukseen, että vitsi mikä onni aukesi kiinteiden myötä. Bataatilla tankkasin täyteen yötä varten aluksi ja nyt kaurapuurolla, niin ihanaa kun alkaa olemaan yhteistä aikaa miehen kanssa taas iltaisin <3
 

Yhteistyössä