"Lokakuun lutuset 2014"

Bosch hyvä, että selvisi ja toivottavasti tosiaan on sitä kokonaan parantuvaa "mallia".

Ninni toivottavasti pääset pian kartalle mitä ruoat pahentaa pienen oloa ja korvavaivat vielä päälle... Tsemppiä!

Olen ihan ihmeissäni tuon vaunuissa raivoamisen kanssa. Vien vauvan sylissä ulos, pidän kuomua alhaalla jne, mutta kamala huuto kun laitan vaunuihin ja eilen suuttui niin ettei meinannut edes syliin rauhoittua. Meidän naapureilla on varmaan ikävä tässä ennen asunutta eläkeläisparia kun eilen vauvan huutaessa ulkona mun sylissä esikoinen huuta ovenraossa hädissään apua kun nosturilelu oli jotenkin jumissa :) Joku nukahtamisen vastustaminenkin tähän liittyy kun tällä viikolla ollaan tehty pari pidempää kauppakeskusreissua ja olen nostanut vauvan kaukalosta nukkuvana vaunuihin ja on kyllä herännyt siellä heti, mutta viihtynyt kuomu alhaalla pitkän aikaa. Ongelma on tullut vasta kun syönnin jälkeen olen laittanut takaisin makuulle. Lyhyet kauppareissut yms tehdään kaukalo matkarattaissa.Ongelma vaan kun vauva osaa nukkua päiväunia vain vaunuissa ja sisällä tulee ihan olemattomia torkkuja.

Huomenna vauva 4kk ja pitää tässä miettiä mitä herkkua hänelle tarjoasi. Millä olette aloittaneet?
 
Voi itku Ninni kun teitä koetellaan :( Jaksamista teidän perheelle!

Ehtiikö Koiruuz vauva röyhtäistä kunnolla ennen makuuasentoon menoa? Korvatulehdus ilmeisesti myös voi aiheuttaa paineen tunnetta ja kipua makuuasennossa mutta silloin kai tätä olisi aina makuulla ollessaan :confused: Kurja juttu, toivottavasti on pikaisesti ohimenevä vaihe.

Aika hyvin ollaan sopeuduttu allergiatuomioon, monta viikkoahan tässä on jo maidottomalla oltu ja olen tosi luottavainen että kyllähän tämä tästä ohi menee :) Vauvan paino oli muutes allergialääkärin puntarilla noussut 800g alle kahdessa viikossa! Seuraava neuvola on 2,5 viikon päästä, ollaan silloin jo varmaan yläkäyrillä..

Soseita on meillä mennyt nyt peruna, porkkana, päärynä ja luumu. Riisipuuroa on vähän kokeiltu myös ja tänään korkattiin metsämarjakin. Hyvin uppoaa, paitsi peruna taitaa ukkoa jo vähän kyllästyttää. Kaapissa odottaa myös bataatti jota varmaan parin päivän sisällä kokeillaan. Luumua ei uskalleta enää suuria määriä antaa, sen verran löysäksi menee masu, se toimiikin nykyään hyvänä ummetuslääkkeenä jos meinaa maha olla tukossa.

Eilen palattiin siihen että vauva aloittaa nukkumisen illalla omassa sängyssään ja tulee viereen ensimmäiseltä syötöltä. Aika helposti kävi eilen nukahtaminen ja unta riittikin jopa 3 tuntia, meidän tähän astinen ennätys siis omassa sängyssä nukkumista :D Tästä on hyvä jatkaa!

Hyvää viikonloppua ja ihanaa hei että huomenna alkaa jo maaliskuu, kevät sieltä lähenee :flower:
 
Huomenna vauva 4kk ja pitää tässä miettiä mitä herkkua hänelle tarjoasi. Millä olette aloittaneet?
Perunalla. Porkkanan otin tänään kokeiluun, näytti miellyttävän paremmin kuin peruna. Pakasteessa olisi odottamassa omenaa ja päärynää, joita syksyllä soseutin valmiiksi, ehkä jompaa kumpaa ensi viikonloppuna otetaan kokeiluun.

Olin miettinyt parsakaalta tai kesäkurpitsaa seuraavaksi kokeilla, mutta eihän nyt kesällä saa kuin noita espanjalaisia javastaavia, enkä ole ihan vakuuttunut niiden torjunta-aineettomuudesta. Joten ehkä niitä oman pihan hedelmiä sitten.

Ihan mitättömän pieniä maisteluannoksia tuo 4½kk vauva kyllä suostuu nielemään, ehkä puolikkaan teelusikallisen per kerta. Saa nähdä, alkaako sitten jossain vaiheessa yhtäkkiä upota enemmänkin. Mutta kakkaustahtinsa muuttui kyllä heti tuon perunan aloittamisen aikaan, oli pisimmillään vuorokaudenkin ulostamatta, ja muutenkin kovin pitkään pantannut. Voikohan johtua perunasta, vaikka niin tosi vähän sitä onkin niellyt? Imetys jatkuu ihan niin kuin ennenkin.
 
Meillä aloitettiin bataatilla, siitä saa ehdottomasti sileimmän soseen ja on niin hyvää! Koko perheen lemppari juures bataattiranskalaisten ja sosekeiton muodossa. Annoskokona meillä menee aamuisin 0,5dl kaurahiutaletta+1dl vesi+vähän hedelmäsosetta, n klo 14-15 eli 1. unien jälkeen syödään 3/4 pilttipurkillista oma tekoista sosetta (stydimpää kun kaupan).
 
Meillä olisi odottamassa seuraavaksi bataatti ja sitten varmaan päärynä. Kuvittelisin että tuo bataatti uppoaisi paremmin kuin peruna kun on makeampaa. Meillä menee nyt porkkanaa sellainen 3tl. Enempää en jotenkin porkkanaa uskalla antaa kun itselläkin menee vatsa sekaisin jos paljon porkkanaa syö.

Muuten, onko kenenkään vauvalla tullut poskiin ihottumaa/punoitusta? Meillä on ollut jo pitkään ja olen ajatellut että se johtuu kylmästä ilmasta + kuolasta + tutista. Toivottavasti ei ole mitään allergiaa tms.
 
Päärynä piltin sisältö ja koostumus on muuttunut hetki sitten. Ennen siinä oli 50% päärynää ja oli sellaista hyytelömäistä nyt siinä on 100% päärynää ja on aika kirpeetä ja hapanta. Meillä pahentaa refluksia.
 
Hei taas pitkästä aikaa! :)

Meilläkin 4kk neuvola takana, pituutta oli 64cm ja painoa 6,7kg. Eli hyvin tyttö kasvaa. Kiinteät on aloitettu perunan voimin, ja on kyllä niin hyödyllistä lukea teidän kokemuksia kiinteiden aloituksesta, kiitos niistä! Saatiin neuvolassa ohjeeksi syöttää päivässä 1tl kiinteitä, en tiedä milloin siirrytään sitten suurempiin määriin. Perunan sekaan laitoin rintamaitoa ja hyvin upposi, vaikka vähän oli rakeista syötävää. Haarukalla muussattiin peruna, joten pieniä sattumaa jäi, mutta ei liene niin nökönuukaa jos ei ihan silkinsileää ole koostumus :) seuraavaksi vuorossa porkkana ja sitten ehkä mustikka.

Kukkakaalista ja parsakaalista sen verran, että kotimainen kukkakaali ja parsakaali on myös torjunta aineilla kasvatettua. Olen sitä itsekin yrittänyt luomuna viljellä, mutta jos ei ole koko kesää harson peitossa, niin on ihan täynnä kaalikoin toukkia että ei pysty syömään.

Meillä on vauva arki sujunut leppoisasti ja tyllerö on oppinut paljon uusia taitoja. Kun on ensimmäinen lapsi meillä, niin tämä valtava rakkauden määrä on jotenkin yllättänyt nyt lapsen kasvaessa. Ja jokainen uusi opittu taito saa äidin sydämmen pakahtumaan :heart: on siis jotenkin tosi jännää aikaa :D kivasti uusi vauvakuume myös nostaa päätään, mutta sektion takia lääkäri suositteli 2v odotusta ennen seuraavaa. Vaikka sektio ja toipuminen on mennyt ihan kivasti. No, kerkiää ainakin tiputtamaan (liika)painoa jos meille toinen lapsi sitten vielä suodaan muutaman vuoden päästä.

Lullaby89 meidän tytöllä on punoitusta leuan alla ja vähän poskessa. Kyseessä atooppinen iho jonka on minulta valitettavasti perinyt. Yläkropassa on kuivia kohtia ja olen niitä välillä hoitanut hydrokortisonilla, mutta nyt saatiin lääkäriltä uusi voide jossa ei ole kortisonia ja parin päivän kokemuksella tuntuisi auttavan. Välillä iho siis kutisee ja vauva yrittää raapia itseään. Enpähän tähän hätään muista voiteen nimeä, täytyy tarkistaa. Vauvaa kylvetetään useamman kerran viikossa öljy vedessä ja se pitää ihon muuten kunnossa ja pehmeänä. Täytyy toivoa että vauvalle ei tule ruoka aine allergioita. Itselläni niitä ei ole, mutta ainahan se voi jostain putkahtaa. Vatsa ja kakka on ollut ok, joten vielä en epäile ruoka aine allergioita vaikka poski vähän punoittaa.

Tulipas sekavaa settiä :D mutta välillä käyn tänne päivittelemästä kuulumisia ja luen teidän kuulumisia ja vinkkejä.
 
Ankurinappi Hyvät lukemat teillä siellä :). Me myös muussattiin ihan haarukalla peruna ja pienen pieniä sattumia jäi mutta tuskin haittasivat, mutta maku ei tainnut olla meidän tytön mielestä kovin houkutteleva, makeampi porkkana uppoaa paaaljon paremmin. Meille ei neuvolassa hirveästi puhuttu kiineiden aloittamisesta, mutta me ollaan annettu ensin tuota 1tl:ää ja sitten pikkuhiljaa lisätty annoksen määrää. Porkkanaa menee tosiaan nyt se 3tl, mitä enempää en viitsi antaa vaikka voisi olla että menisikin :). Kuullostaa tutulta tuo sydämen pakahtuminen :) meillä myös ensimmäinen ja voi että miten kaikki uusi opittu, uudet äänet ja ilmeet tuntuvat niin ihanilta <3. Meillä ei myöskään kummallakaan vanhemmalla ole allergioita, itselläni on melko herkkä iho. Onko tuo voide ihan apteekkitavaraa? Luulisin että kun ei pahene tms. ja alkoi jo ennen kiinteitä että ei johdu allergioista.

Mukavaa maanantaipäivää!
 
Aloitin perunalla. Aikamoiset ilmeet tuli ja mitään ei varmaan mennyt mahaan kun jäi niin pahasti pyörimään kielen päälle. Eilen tein ihan velliä perunasta, mutta ei sekään maistunut. Pitää kokeilla seuraavaksi porkkanaa tai bataattia.

Bosch Olen kaikkea mahdollista miettinyt vaunuissa viihtymättömyyden syyksi. Vauva on muuten niin ihanan hyväntuulinen ja hymyleväinen, että ikävä itkettää toista. Viihtyy hyvin lattialla makuulla ja en suoraan tissiltä laitta vaunuihin. Korvatkin tutkittiin viime viikolla neuvolassa. Tänään nukahtaminen vaunuihin sujui onneksi hyvin ja eilenkin kerran meni hyvin ja toisella kerralla mies palasi sisälle vauva kainalossa.

Lullaby meilläkin vauvan posket vähän punaisenkirjavat ja kuivat. Olen ajatellut syyn olevan jatkuvassa nyrkin syömisessä ja kuolaamisessa.
 
Yhdyn täysin teidän oloihinne Ankkurinappi ja lullaby, meilläkin tämä on esikoislapsi ja eipä sitä olisi etukäteen arvannut miten kokonaisvaltaista ja pakahduttavaa tämä hullaantuminen on :heart: Nykyään huomaan myös olevani ihan ylpeä lapsesta kun esimerkiksi kylässä käydessämme hän hymyilee ja seurustelee muiden ihmisten kanssa. Tämä varmaan johtuu siitä että alkutaival oli meillä aika itkuista ja nyt "jälkeenpäin" vasta tajuan että oltiin melko uupuneita kyllä koko perhe.

Osittain jo nostaa vauvakuume päätään täälläkin, mutta malttia vielä.. Kohta loppuu ensimmäinen satsi minipillereitä ja päätimme hakea vielä toisen 3kk-satsin ja sen jälkeen sitten saa pikkukakkonen tulla jos ja kun on tullakseen! Vauvamasua olen kyllä jo kaipaillutkin, mutta se närästys :x Noo, aika taitaa kullata muistot.

Vähän pisti mietityttämään kun Kasenja kirjoitti maisteluannoksista. Meillä kyllä uppoaa ihan hurjia määriä tuohon verrattuna. Hedelmäsosetta menisi keppoisesti koko pilttipurkillinen (joo, pari kertaa on mennytkin..) ja kyllä porkkanaakin vedettäisiin vaikka kuinka paljon, samoin näyttää nyt maistuvan vasta aloitettu bataattikin. Pitänee vissin vähän säännöstellä ettei mahalaukku veny liikoja. Korvikkeen lisäämisen myötä imettäminen on jäänyt vähän toissijaiseksi jutuksi ja välillä oikein hämmästyn kun huomaan rintojen olevan kivikovat ja muhkuraiset monen tunnin tauon jäljiltä :rolleyes: Olen ajatellut jättää imettämisen kokonaan siinä vaiheessa kun yöt alkavat sujua ilman ruokailuja.

Omassa sängyssä nukkuminen näyttää tällä hetkellä hyvältä siinä mielessä että poika nukahtaa petiinsä aika helpolla, viime päivinä noin vartissa on uni voittanut kitinän. Selälleen ei mielellään nukkuisi vaan rauhoittuu aina kyljelleen, mutta ei kai se enää niin vakavaa ole.. Vielä kun saataisiin se uni syvemmäksi ja pidemmäksi. On kyllä ollut ihanaa kun iltoihin on nyt jäänyt edes se pieni hetki omaa aikaa vauvan nukahdettua omaan sänkyyn! Harjoitukset jatkukoon siis. Pääsiäiseksi ollaan ajateltu lähteä miehen sukutilalle ja tavoitteena olisi että siellä poju nukkuisi omassa pedissään ja minä ehkä voisin jopa viettää iltaa muiden kanssa sen sijaan että makaisin sängyssä vauvan kanssa tissittelemässä :)
 
Tuosta vauvakuumeesta. Kyllä täälläkin on jonkinlaista ilmassa kieltämättä! Viimeyönä näin unta että olin synnyttämässä poikavauvaa. Unessa synnytys eteni toooosi vauhdilla mutta ei tehnyt yhtään kipeää. Varmaan muutaman ystävän lähellä olevat lasketut ajatkin laittaa näkemään tuollaisia unia. Mutta itsekin kyllä kaipaan sitä masua, niitä liikkeitä ja, olen varmaan hullu, mutta myös synnytystä :D

Meillä nukkuminen omassa sängyssä on mennyt vähän takapakkia. Välillä edelleen nukutaan hienosti omassa sängyssä mutta sitten saattaa olla monta yötä putkeen ettei suostu nukkumaan omassa sängyssä vaan huutaa niin kauan että otan viereen, jossa on sitten tyytyväinen ja nukahtaa.
 
Tirppa on meidän toinen vauva, mutta aivan mahdottomasti aikaa menee silti ihasteluun. Hyvänä apuna tuo esikoinen kenen kanssa yhdessä ihastellaan kun vauva osaa siirtää lelua kädestä toiseen yms. Odotamme kovasti, että vauva hoksaisi kääntymisen. Esikoinen myös jaksaa jutella vauvalle aku gugu juttuja pitkät ajat ja sitten ihmettelee et ymmärtääkö joku vauvan juttuja ja ymmärtääkö vauva häntä :)

Tylsempi juttu on se, että vauva on taas aivan nuhainen. Esikoinen toi taudin ja niiskutti + yski pari päivää, mut hänellä meni jo ohi. Toivottavasti tästä ei taas tule kuukauden vaivaa vauvalle. Viime yönä vauva valvoi pitkän aikaa ja oli vähän hankalaa kun räkä valui surkeasti ja syömisestä tuli kamalaa pulauttelua, mutta neiti aurinkoinen haki vain katsekontaktia hymyillen.
 
bosch - ei kai kiinteiden menekkiä mitenkään rajoittaa tarvi, jos vain maistuu? meillä vauva näyttää vähän opettelevan touhua, ja olen ajatellut asian niin, että sinne 6kk asti ei tarvitse väkisin yrittää saada syömään, kun kerran rintamaitoakin riittää. Mutta jos lapsi syö soseita halukkaasti, varmasti on niitä silloin valmis syömäänkin.

Torjunta-aineista kasviksissa: joo, ilman muuta niitä käytetään kotimaisille kaalilajeille myös. (Olen itse saanut jonain kesänä parsakaalta kasvamaan ilman myrkkyjä niin ettei madot ehtineet apajille, syynä oikea ajoitus, harso, ja mahdollisesti kumppanuuskasvihörhöilylläkin oli jotain vaikutusta. Mutta harrasteviljely on asia erikseen.) Ja tiedostan itse olevani vähän ylivarovainen ja epäluuloinen ulkolaisia kohtaan (kamalaa: natsi sanan varsinaisessa merkityksessä?!) monien vauvan ruoka-aineiden suhteen. Torjunta-aineiden suhteen mietin juurikin varoaikojen noudattamista meillä ja muualla, yms.
 
Niin, piti vielä sanoa jotain tuosta äidinrakkaudesta / onneen pakahtumisesta. Olen huomannut ilmiön! Ja näin ensikertalaisäitinä pääsi vähän yllättämään moinen. Mutta toinenkin juttu on yllättänyt: huolestuminen lapsukaisen puolesta, ihan ylettömissä määrin. Kun toisaalta olen mielestäni ihan järkevä, ja käytännössä suhtaudun realistisesti arvioiden kaikenlaisiin vaaroihin ja uhkakuviin. Enkä halua pikkulasta pumpuliin kääriä. Olen sitä mieltä, että kunhan alkaa opetella konttaamaan yms, kuulu asiaan, että pää vähän kolahtelee. Mutta sitten tunnetasolla menee ihan toiset jutut. Kammoksun kätkytkuoleman ajatusta, vaikka tiedän että on hyvin epätodennäköinen. Näen kaikenlaisissa arkipäiväisissä asioissa mahdollisuuden kämmätä kohtalokkaasti niin, että lapseen sattuu (että unohtaisin vauvan hoitopöydälle, tai vauvan turvaistuimessa pihalle niin, että töytäisen autolla). Siis ihan kamalia mielleyhtymiä. Ja kun lukee lehdistä lapsisurmista tai onnettomuuksista, joissa on lapsi loukkaantunut, niin sitä on ihan sydän syrjällään ja kauhuissaan. Onko muilla tällaisia epärealistisia pelkoja?
 
Kasenja Kuullostaa niiiin tutulta! Itsellä myös tulee todella usein juuri tuollaisia "pelkoja" juuri niin että entäs jos vauvalle sattuisi jotain. Jos auto ajaakin kylkeen, jos tiputan vauva lattialle/uimahallissa, jos kaadun portaissa vauvan kanssa, jos vauva onkin vetänyt peiton kasvoilleen yöllä eikä saa henkeä. Siis ihan kaikkea pahaa mitä vauvalle voisi sattua. Samoin juuri nuo uutiset, en edes pysty lukemaan jos uutisessa on jotain pahaa tapahtunut lapselle, tulee ihan tolkuttoman paha mieli.
 
Tervehdys!

Voi samanlaista se on vielä neljännen lapsen kohdalla ja uskallan sanoa, että jopa voimakkaampaa itsellä kaikki rakkaus ja pelot ja huolet, kun on takana myös niitä kurjia kokemuksia... Omalla kohdalla voi asiaan vaikuttaa nää pidemmät välitkin, kun taas on kuin ekaa kertaa asialla :D Meillä on varmaankin myös viimeinen tämä vauva ja vaikuttaa niin, että yöheräämisiinkin suhtaudun hellällä haikeudella, että kohta sekin on ohi :D Kaikesta osaa nyt ottaa ilon irti.

Meillä oli eilen 4 kk neuvola. Maanantaina aloitettiin kiinteät perunalla ja sitä sitten pari päivää syötiin ehkä se 1-2 tl kerralaan kerran päivässä. Eilen tein soseen porkkanasta ja perunasta, 2/3 perunaa ja sitä syötiin kerran. Tänään olen antanut sitä samaa perunaporkkanaa lounaalla ja ajattelin päivällisaikaan antaa taas. Nyt meni jo sellainen reilu ruokalusikallinen. Selvästi paremmin maistuu porkkanan kanssa =) Rintaa syödään muuten sitten vuorokauden ympäri ja aika tiheäänkin. Hyvin oli tullut painoakin, nyt 6820g ja 63,4cm. Enää ei ole ollut mitään tissillä kiukutteluja, aina kelpaa ja molemmat rinnat :D Pulauttelukin on vähentynyt ja kakkaakin tulee enää 2-4 krt / vrk. Ruoista vielä, olin ajatellut seuraavaksi ehkä omenaa ja kukkakaalia ensi viikolla, sitten voisi vaikka sitä päärynää kokeilla, jos ei masu ole kauhean löysällä. Pitää tutkia kaupankin sosehyllyä =)

Meillä on nukkuminen ottanut ylipäätään takapakkia, (vierekkäin nukutaan vaavin kanssa), heräilyjä on ollut nyt parin tunnin välein. Jospa sitten velli auttaisi siihen, kun sitä saa alkaa antaa.

Meidän neiti on aloittanut sellaisen kimakan komennushuutelun :D Varsinkin isälleen pitää sellaista... Lelut pysyvät kädessä jo hyvin. Vatsalleen on käännytty vain sängyllä.

Jaahas, komento kuuluu vaunukopasta!
Mukavaa vauva-arkea kaikille!!

Elli ja Linda-vaavi 4kk 2 päivää :heart:
 
bosch hyvä että oireille löytyi selitys ja onhan se hyvin todennäköistä, että allergiat poistuvat iän myötä. Siskon tytöllä todettiin vauvana melkeinpä kaikki mahdolliset allergiat, mm. maito, viljat, soija, pähkinät, kananmuna. Nyt tyttö 5 v ja ainoa vältettävä on kananmuna, ja eikä siitäkään pienestä määrästä tule reaktiota.

kasenja samoilla linjoilla tuon "pakahtumisen" kanssa! :) Ei sitä voinut kuvitella, että sitä hullaantuu näin. Ja kyllä noita pelkoja on myös täällä. Kaikista suurin huoli on siitä, että onhan nyt kaikki vauvalla ok terveyden osalta. Sitä kyttää kaikkea ja miettii, että onkohan tämä nyt normaalia. Vaikka en ole koskaan pitänyt itseäni mitenkään "hysteerisenä" luonteena niin kyllä sitä tarkkailee aika tarkkaan kaikkea mahdollista. Kaverini joskus totesi kun olin raskaana, että no se pelko, että onhan kaikki vauvalla masussa ok ei lopu vauvan syntymään vaan kyllä se jatkuu kun vauva syntyy. Toisaalta eipä sitä kannattaisi murehtia turhaan. Noiden lapsimurhauutisten lukemisen olen lopettanut kun tekee niin pahaa.

Tytöllä 4 kk mitat (tosin viikko 4 kk päivän jälkeen), 68 cm ja 6,98 kg. Kiinteiden maistelu aloitettiin bataatilla, sitten porkkanaa ja nyt perunaa. Bataattia vähän pyöriteltiin kielellä, porkkana jo meni alas asti, mutta peruna ei oikein meinaa upota. Ehkä oli virhe antaa ensin noita makeita. Porkkanat oli tosi hyviä ja makeita multaisia luomuporkkanoita, joten ei ihme että se on uponnut parhaiten.

Täällä syömisen kanssa on hieman ongelmia päivisin. Tissi kelpaa ainoastaan kylkiasennossa imettäen, toisinaan ei edes näin. Pullosta syö, mutta useimmiten hirvittävän itkuraivarien saattelemana. Kun ottaa syliin ja yrittää alkaa syöttämään niin vetää itsensä itkien aivan kaarelle. Useamman kerran saa rauhoitella ja yrittää uudelleen kunnes saa tytön imemään. Ja kyse ei ole siitä etteikö olisi nälkä. En tajua mistä tämä johtuu.
 
Heippa pitkästä aikaa! Lueskelemassa olen päivittäin käynyt, mutta ei ole tullut kirjoiteltua..

Boschille tsemppiä allergian kanssa! Toivottavasti alkaa helpottaa ajan myötä.

Meillä meni kiinteiden aloitus ihan plörinäksi. Aloitettiin perunalla ja porkkanalla. Olin liian innoissani tästä hommasta ja pöljänä aloittelin liian isoina annoksina syöttämisen. Siitäpä seurasi monen päivän itkuisuus. Tyhmä minä. Nyt kiinteät olleet pari viikkoa tauolla ja tarkoitus ensi viikon jälkeen aloittaa uudestaan, maltillisemmin.

Kasenja: mä pelkään edelleen kätkytkuolemaa. Vauvan syntymän jälkeen olin asian kanssa aika hysteerinenkin. Luojan kiitos, että riski on jo pienemään päin! Lasten terveyden kanssakin meinaan välillä hysterisoida. Pelkään niin kaikkia sairauksia!! Sitten tietysti googletan kaikki näpyt ja läiskät ja tadam, google etsii kaikista pahimman sairauden ja olen varma, että nyt sillä on se! Esikoisen kohdalla oli ihan samanlaista. Ei tämä huoli varmaan koskaan helpota lasten kohdalla! Pitäisi osata olla murehtimata ja murehtia vasta sitten, jos tulee jotain murehtimasta! Jep, helpommin sanottu kuin tehty!

Meillä huomenna 5 kk neuvola ja piikkipäivä. Lähdetään vielä reissuun, niin toivottavasti ei piikeistä tule mitään!
 
Tervehdys pitkästä aikaa,
Ja Cubulalle kiitos kun pääsit Pomppeilemaan :)
Syksyllä sitten uusiksi. Täällä jo paketti odottaa postissa.
Mulla taasen selkä meni :( Ja nyt sit pahemmin. Pari päivää olin lähes vaakatasossa ja nyt on viikko mennyt ilman nostelua (helppoa vauvan kanssa) mutta onneksi on saatu apuja. Hulluna nyt jumppaan ja venyttelen ja osteopaatilla olen muutaman kerran käynyt.
Kertokaahan nyt onko tällaisessa tilanteessa parasta Osteopaatti, fysioterapeutti, vai mitkä ja miksi???

Jay onnea vauvauutisista, ihanaa <3
Meillä on kyllä nyt kiintiö täynnä (ihan jo oma näinkin puolesta) eli nyt yritän nauttia ihan täysillä kaikesta <3

Koska voisi siirtyä jo vaunuissa istuinosaan siten että on niissä vain puoli istumassa asennossa? Meillä ollaan niin kiinnostuneita ympäristöstä että lenkille olisi kova mennä niin että pieni jotain näkee :)

Täällä kiinteitä menee jo kolmesti päivässä ja purkillinen kerralla. Oliko muistikuvaa kellään tuosta maidon määrästä mikä olisi suositus vrk aikana kun kiinteitä jo syödään??
Ja eikös kiinteitä voi antaa jo sen minkä vaiva huolii ja masu kestää?
Meillä menee peruna (ei suosikki), porkkana, bataatti, kukkakaali, parsakaali ja kesäkurpitsa. Hedelmistä vasta luumu, omena ja mustikka.
Oottekos aamu ja iltapuuroja antanut ja jos niin mitä?? Meillä syödään illalla maissia josko kantaisi aina hiukan pidemmälle...?

Liikkumisesta... Mites teillä?? Täällä puörähdetään masulle, ei vielä takaisin selälle, noustaan suorille käsivarsille ka puöritään hiukan akselin ympäri. Yksi juttu mikä pelottaa ja askarruttaa, onko muilla?? Kun poitsun niska väsyy, dippaa naaman suoraan mattoon, eikäännä sivulle ja esim keikkailusta on niin tiivis että siihen kun naaman painaa, ei kyllä henki kulje :( Nyt ehkä pikkusen havaittavissa että kääntäisi päätä joskus sivulle kun lepuuttaa..?
Hyvää vkl kaikille ja kuullaan taas :)
Niin ja pk-seutulaiset...Tapaamista??
 
Meidän neiti tekee sellaisia *vatsarutistuksia*, nostaa selinmakuulla päätä ylöspäin 10-15cm ja jalkoja samalla ilmaan ja siinä pojottaa jonkin aikaa :D Muutenkin, kun laskee selälleen johkin, niin monesti jää pitämään sitä päätä ylhäällä joksikin aikaa, kunnes laskee sen sitten alustaan.

Täällä on niskat jumissa. Ei voi käydä saunassa, kun siitä saa niin kauhean päänsäryn sitten itselleen. Hyviä jumppaohjeita? Mikä on omt ? Mulla kyllä omaa syytä vähän tän niskan kanssa, kun en ole mitään sellasta liikuntaa tehny, mikä liikuttais tuota yläkroppaa/venyttelyä ja nukutan vauvan vierellä...

Tänään ei oo vielä kakkaa tullu? Hämmästyttävää. Aamulla piereskeli kovasti. Ei kovin hyvin nyt maistunu perunaporkkana, niin en sitten tuputellu sen kummemmin, meni 2 tl ehkä.

tuulia, kuulostaapa hurjalle! Onneksi syyskuuhun on vielä pitkä aika. Äkkiä se aika vaan menee.
 
Minuakin kiinnostaa tuo puoli-istuvaan asentoon siirtyminen vaunuissa. Meidän pätkänukkuja kun herää liikkuvissakin vaunuissa tietyn ajan kuluttua eikä yleensä uudestaan enää nukahda, niin olisi kiva jos saisi jo vähän katsella ympäristöä lenkin vielä jatkuessa. Muuten menee kitisemiseksi eikä ole kenelläkään enää kivaa :(

Meilläkin on nyt ruvettu kääntymään selältä mahalleen, ihan mahtavan näköistä kun niin keskittyneesti äheltää sitä alle jäänyttä kättä ja on sitten niin tärkeänä ja polleana kun pääsee kunnolla asentoon :) Toiseen suuntaan on kääntynyt muutaman kerran mutta enemmänkin vahingossa. Oman navan ympäri pyörii sujuvasti kyllä. Ei kävisi mielessäkään jättää yksin hoitopöydälle edes nanosekunniksi enää! Kaukaa viisaina ollaan jo asennettu turvaporttikin portaisiin, onpahan sitten valmiina kun se aika tulee.

Viikonloppuna olisi tarkoitus ottaa taas jotain uutta makua maisteltavaksi, luultavasti omenaa. Ja ensi viikolle on jo ostettu maissia, varmaan tiistaina tai keskiviikkona sitten sen vuoro. Toivon koko sydämestäni että meidän allergiat olisi nyt tässä, eikä mitään muita ilmenisi. Siitä syystä vähän pelottaa tuo omena, se kai monille voi aiheuttaa oireita :| No, sittenpä sen näkee ja sen mukaan edetään.

Meillä syödään iltaisin Muksun riisipuuroa, ihan omin luvin on aloitettu ja mahdollisesti neuvolan täti ei siitä kovin iloinen ole.. Yöunia pidentämään se on meillä ajateltu.

Niistä yöunista tosiaan! Johdonmukaisesti on nykyään joka ilta laitettu vauva omaan sänkyyn nukkumaan ja se käykin jo aika vaivattomasti, toissa iltanakin alle viidessä minuutissa. Uni on valitettavasti aika levotonta ja rikkonaista, mutta yritetään jaksaa uskoa parempaan huomiseen ja siihen että joskus vielä tulee se kokonainenkin yö. Suurin "ongelma" on ehdottomasti aamuyöt. Vauva tulee eka syötöltä viereeni ja sitten alkaakin se rumba että tunnin välein heräillään :( Helppoahan se on siinä mielessä että ollaan jo valmiiksi vieritysten, tissi vaan suuhun ja sillä selvä, mutta pidemmän päälle tämä on kyllä todella rasittavaa. En tiedä sitten, onkohan kyse siitä että vauva aina nukahtaa uudelleen heti tissin suuhun saatuaan ja herää kohta jo uudestaan nälkäänsä vai onko kuitenkin niin että rinnasta ei vaan enää tule kunnolla kun imeminen on niin paljon päiväsaikaan vähentynyt.

Kiitos kaikille myötäelämisestä allergiatuomiomme kanssa. Pientähän tämä onneksi on!

Hyvää viikonloppua minunkin puolestani :)
 

Yhteistyössä