***Lokakuun lutuset heinäkuussa***

senya mukavaa, että sulla on kuitenkin neuvolalääkäri neuvolakäyntien välissä, vaikka harvassa tosiaan on sielläkin ensisynnyttäjien neuvolakerrat. Itse ainakin huolehdin osin sen takia, että raskaus on ensimmäinen ja mietityttää, tuleeko kaikki tarpeellinen varmasti tsekattua ja ilmi :D Esimerkiksi olisin tykännyt, jos täälläkin (ilmeisesti osassa Suomea on) neuvolalääkärikertoja olisi toinen tuon yhden lisäksi, joka sijoittuu toisen ja kolmannen raskauskolmanneksen taitteeseen.

Elli-, jos äitiyspäiväraha lasketaan viimeisen kuuden kuukauden ajalta, niin ymmärtääkseni se tarkoittaa juuri sitä puolta vuotta ennen äitiyspäivärahakauden alkua. Lisäksi oon kuullut, että äitiyspäivärahan voisi laskea poikkeustapauksissa myös viimeisen kolmen kuukauden tulojen mukaan, mutta se onkin sitten toisen käden tietoa, jonka paikkansa pitävyydestä en osaa sanoa sen enempää.

Niin ja miten oon malttanut olla kertomatta näin pitkään, niin kai sitä on vain lykännyt aina edemmäksi :D Varsinkin, kun kukaan lähipiiristä ei ole osannut vielä odottaa tätä raskautta.
 
  • Tykkää
Reactions: Elli-
Exec: aika hurjalta ja lapselliselta kuulostaa tuo pomosi reaktio.

liikunnasta: mäkin urheilin suht normaalisti vielä viikolle 25 asti, mutta tuntuu että tässä parin viikon aikana vatsakin on jo kasvanut sen verran että hankaloittaa tekemistä eikä uskalla kovin rankkoja treenejä tehdä koska alkaa vatsaan ottamaan. Tässä nyt hyssytellään :)

äitiyspäivärahasta: eli lasketaan vuoden 2012 verotettujen tulojen mukaan tai sitten viimeisen 6 kk mukaan (juurikin 6 kk ennen äitiysloman alkua). Tällöin tosin tulojen on pitänyt nousta vähintään 20 % 2012 tuloista. Suomi24 palstalla on "Kela-Kertun" palsta jonka bongasin kun googlettelin näitä ja isyysrahajuttuja. Eli tänne voi laittaa kysymyksiä ja Kela vastaa: kätevää :)

Kysy lapsiperheen etuuksista - Suomi24
 
  • Tykkää
Reactions: Elli-
Kiitokset uudesta pinosta!:)

Liikunnasta Olen painostanut kävelylenkkeihin, koska nekin ovat välillä ihan tarpeeksi kropalleni. Esim. viime perjantaina en kävellyt mitenkään lujaa, enkä edes valtavaa matkaa, niin johan supisteli ja pitikin kävellä hyvin hitaasti. Toisina päivinä taas tepsuttelu sujuu oikein hyvää vauhtia. Meillä on kotona crosstrainer, jolla treenasin alkuraskaudessa, mutta lopetin siinä vaiheessa, kun ei tuntunut hyvältä. Kokeilin sitä taas pari päivää sitten, mutta ei tuntunut hyvälle. Sillä aion treenata hyvään kuntoon sitten raskauden jälkeen.:)

rássi En olisi mitenkään onnistunut salaamaan raskautta näin pitkään! Minusta tosin asian myös huomasi huhtikuun puolivälistä lähtien, joten sekin olisi jo paljastanut, että vauva on tulossa. :D

Malttamaton Hieno massukuva.:)

Omaa napaa Tämä päivä on ollut aikamoinen härdelli. Olimme miehen kanssa suunnitelleet, että menemme aamulla yhdessä koko perheen voimin käymään labrassa viemässä pissanäytteeni, hoidamme ehkä pari asiaa siinä sivussa ja sitten minä hoidan rauhassa neitiä ja mies jatkaa pihan kunnostusta. Noh, ei se päivä nyt ihan niin mennyt. Mies nousi minua nopeammin nappaamaan neidin pedistä aamulla ja kun nousin, siellä oli vaipanvaihto menossa ja havaitsimme, että neidillä on jalassa, molemmissa käsissä ja poskessa punaisia palluroita. Panikoin rokkoepäilyä niin paljon, että pissanäytteen otto oli mennä metsään. Soitin aamupalaa syödessä neuvolaan ja kyselin neuvoa. Siellä vain ohjeistettiin viemään neiti tietylle terveysasemalle lääkäriin ja palaamaan asiaan, jos kyseessä on todellakin jokin rokko. No niin teimme. Joskin kyseisellä terveysasemalla ilmoitettiin, ettei meitä siellä hoideta, koska kuulumme toiselle asemalle, joka on kesän ajaksi suljettu ja sen potilaat kuuluvat vielä eri paikkaan. Ei kun sinne ja olin ko. tädin asenteesta ärsyynynyt, olisi asian voinut ilmaista kauniimminkin... Toisella terveysasemalla pääsimme nopeasti päivystävän sairaanhoitajan luokse. Hän tutki neidin ja konsultoi lääkäriä. Varmaa diagnoosia emme saaneet, mutta neidillä on rokko, ehkä vesirokko. Ohjeena oli seurailla vointia, rasvailla tarpeen mukaan, ottaa yhteys tilanteen muuttuessa pahempaan ja välttää muita pikkuisia niin kauan, kun paukamia riittää. Sieltä suuntasimme labralliseen terveyskeskukseen, jonne vein pissanäytteen, annoin toisen ja sitten vielä otettiin alapäästäkin näytteitä, joiden määräämisestä neuvolan terkka ei ollut mitään maininnut... Kotiin suunnatessa minua sattuikin molempiin päihin, sillä päänsärky iski kaikesta panikoinnista ja itkusta, sillä pelkäsin todella, että neidillä on jokin rokko, joka vaarantaa Vekaran... Soitinkin uudelleen neuvolaan ja siellä laitettiin lähete parvorokon vasta-aineiden testaamiseen, eli uudelleen labraan verikokeeseen. Olin aika naatti, kun tulimme kotiin. Nyt jännitämme tuloksia, jotka saan ensi viikolla.

Aurinkoisia päiviä kaikille! :)

Luckygirl & Vekara 24+6
 
sokerirasituskokeessa käyty ja epämiellyttävän makuistahan se juoma oli. Tsemppiä teille, jotka olette vielä menossa tai odottelette tuloksia. Mikseiväthän ne voi kehitellä siihen juomaan vaikka jotain hapokkuutta? Mutta rasituksen tulokset olivat osaltani normaalit, ja hyvät, joten nyt on mukava olo, kun sai ns. puhtaat paperit. Jännitti tuo testi, kun niin monella tutulla on ollut häikkää sokeriarvoissa odotusaikana.

Ihanan pirteää jutustelua täällä! :heart:

Liikunnasta Hitaammin mennään täälläkin, vaikkakin kohtaloa uhmaten olen vielä kävelylenkkien väliin tehnyt hölkkäpätkiä (näyttää varmasti enemmän vaappuvan ankan horjunnalta). Mahtavaa, kun jaksatte käydä vielä jumpissa ja saleilla. :cool: Entisenä saliaktiivina odotan aikoja, että pääsisi taas paremmin treenailemaan. Esikoisen aikaan tuli aivan liian paljon taukoa kuntosalista, kun en osannut maitoa pursuilevien rintojeni kanssa lähteä mihinkään ihmisten ilmoille liikuntaa harrastamaan. Kävelyä ja maastopyöräilyä, näillä yritän mennä loppuun asti. Viimeksi odotustuulet olivat armolliset ja sain liikkua aivan synnytykseen asti.

Lämmintä heinäkuuta odotellen, Emma
 
luckygirl parvorokon pitäisi olla jo ihan vaaraton noilla viikoilla=) Ainakin mulle niin sanottiin, kun sen parvon takia jäin ensin sairaslomalle ja sitten kokonaanpois töistä, kun se ratkaisu oli meidän mielestä paras, kun oisin joutunu siirtymään toiseen yksikköön töihin noin 50 km:n päähän ja sen hetkinen työmatka oli 400m, eikä meillä oo nyt kahta autoakaan sen takia sit ollu. Lisäksi mun työsopimus olisi loppunut muutenkin kohta.
Nimenomaan viikko 24 alkaen ei oo kuulemma todettu, et parvo aiheuttas syntymättömälle vauvalle mitään ongelmia, vaikka äiti oireilis.
Mulla ei siis ollu niitä vasta-aineita, et en ollu koskaan sairastanu, mut toivotaan et sä oot joskus sairastanu, niin ei sit tarvi murehtia sellasta. Sehän voi olla oireetonkin tai oireilla niin lievästi, et voi mennä vaikka jonain flunssana tai jäädä huomaamatta. Hassu rokko muutenkin, kun ei tartu enää sitten kun oireet jo ovat päällä, vaan sitä ennen.
Vesirokkohan on pahempi raskaanaolevalle, mut oletan, et sulla on se sit ollu.

Tsemppiä sinne ja ota rauhallisesti! =)

Elli
 
Ihan alkuun tuosta äitiyspäivärahasta... Eikös se lasketa edellisen valmiin verotusvuoden mukaan tai sitten puolivuotta taakse päin siitä kun jää (tämä siinä tapauksessa että tulot ovat nousseet yli 20%)
Mulla ainakin lähti kelaan palkkatiedot viime vuodelta, eli 2013..?
Terveisiä muuten sokerirasitus testistä, täällä istutaan ja pala kurkussa (murinaa)
Vieressä istuu ukkeli joka haisee vanhalle tuhkakupille...voitte uskoa ettei ainakaan helpota tätä oloa (lisää murinaa)
Alkuun oltiin yli puoli tuntia myöhässä joka ei ainakaan helpota tätä ällötystä ja järkky nälkää. Onneksi olen yksin, koska kiukkua pukkaa :/
 
2012 vuoden mukaan, ei pitäis viel 2013 olla valmis...? Vai meneekö se sit niin, et jos ei siihen ehdotukseen oo tehty mitään muutoksia, niin sitten se on jo valmis? Voi harmitus sentään, mulla ois parhaat tulot siinä 2013 vuoden verotuksessa, mut ei se mulla ainakaan oo vielä valmis :(

muoks. verohallinnon sivuilla sanotaan, että vuoden 2013 verotus valmistuu 31.10.2014
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on 25+3 ja ensimmäinen lääkäriaika on ensi viikolla, mun mielestä liian vähän etenkin kun tän kanssa on ollu kaikki mahfolliset ongelmat..
Äitiysraha menee munkin mielestä vuoden 2012 mukaan eikä 2013. Mulla ois kans paremmat tulot 2013 vuonna.. Otin äitiyspakkauksen rahana ja tasan viikossa oli rahat tilillä.
Maanantaina olin sh'bammissa, eilen rantazumbassa ja huomenna ois tarkotus mennä taas sh'bammiin, yllättävän hyvin jaksanu kun oon vaan vähän jättäny pahimpia hyppyjä väliin. Ja nopeat askelsarjat ei oikeen mene mutta teen sen mikä tuntuu kivalta ;)
 
(.) aamulla edessä sokerirasitus. Tylsyyden huippu, jokaisessa raskaudessa olen joutunut siinä käymään vaikkei sokereissa ole ikinä mitään häikkää ollut. Toivottavasti näin myös nyt. Koko ajan meinaan käydä keittiössä hakemassa jotain eli paaston pitäminen hieman hankalaa.

luckygirl: toivottavasti selvisi mikä rokko tmv on kyseessä. Mä olen pelännyt koko ajan saavani vesirokon, äitini väitti kiven kovaan etten ole sitä lapsena sairastanut eikä meillä ole kukaan lapsistakaan saanut sitä, joten jännitän milloin iskee. Lähinnä se, että voiko olla totta ettei minulla sitä olisi ollut. Ajattelin, että ennen esikoisen koulun aloittamista, annetaan koko porukalle ne rokotteet.
 
malttamaton:mä muistelen lukeneeni jostain että neuvolasta voi pyytää verikokeen, jossa varmistetaan onko sairastanut vesirokon. Toisaalta, vaikka et olisi sairastanut niin eihän sitä mitään rokotuksia voi nyt ottaa.
 
vesirokon vasta-aineet kannattais tutkia, jos on epäilyä, ettei oo sairastanu. Simppeli verikoe ja tietäähän sitä sit koittaa karttaa, jos on tiedossa, et ei oo sairastanu. Mulla kans äiti väitti etten oo sairastanu sitä ja tässä raskaudessa katottiin nekin vasta-aineet. Neuvolan tätskä ite kyseli näitä ja oli sitä mieltä, et on hyvä katsoa. Mlla oli vesirokon vasta-aineet, et kyllä senkin on voinu sairastaa, niin, ettei oo ku joku näppy vaikka nielussa tai jossain niin ettei huomata. Lievässä tapauksessa voi tosin jäädä ilman vastustuskykyäkin, et tulee uudestaan. Samoin voi olla pienellä vauvalla kuulemma, niin selitti meille Taysin infektiolääkäri, kun meidän nuorimmainen sai vesirokon kolmen kuukauden ikäisenä, vanhempien vasta-aineet vielä pikkuvauvalla vaikuttaa.
 
Minä kosahdin siitä sokerirastuksesta.
Ensinnäkin se oli itelle ihan tuskaa ja kateellisena katselin niitä muutamaa muutakin jotka siellä olivat samalla asialla ja heillä ei näyttänyt tekevän ollenkaan pahaa koko homma. Ensimmäinen tunti oli järkyttävä, mutta sitten vähän helpotti.
Eilen sitten soitti neuvolasta ja sano että aamun paastoarvo oli ollut hiukan koholla ja joudun kotona seurailemaan. Maanantaina sitten neuvolasta saan varmaan laitteet ja tarkemman ohjeistuksen. Muuten oli kuulemma arvot ok. No katellaan nyt sitten kuinka käy. ei kiva, mutta eihän sille kai mitään voi, pitää ruveta siis katteleen mitä suuhunsa laittaa :( Jäätelöstä en kuitenkaan luovu :D
 
Moi kaikille!

Ihan pakko tulla tosta sokerirasituksesta huutelemaan, että toka kerta voi olla huomattavasti ekaa helpompi (ja varmasti toisinkin päin). Pari vuotta sitten voin TODELLA huonosti varsinkin sen ekan tunnin, eikä siitä suunnitellusta kirjan lukemisesta tullut mitään. Toisella kertaa ainut ongelma oli se, että takapuoli puutui :D

Noita neuvolalääkärikertoja on kyllä todella vähän nykyään! Ja varsinkin, kun täällä on ainakin ihan perus yleislääkäri joka tarkistuksen tekee...onneksi lähettävät herkästi eteenpäin, jos jotain on.

Venetsia ja pömppikset 27 +2
 
Moikka!

Taas tullu taukoa kirjottelussa..

Neuvolakäyntejä harvakseltaan täälläkin. Lääkärikäyntejä vain yksi koko raskausaikana, se oli mulla viikko sitten. Oli kyllä nopea käynti, kesti 10 minuuttia ja siinä ajassa kerkes mitata verenpaineen, ultrata, katsoa kohdunkaulakanavan tilannetta, ottaa sf-mitan ja kysellä asioista :D melko tehokas lääkäri oli. Kaikki vaikutti onneks olevan hyvin.

Sokerirasitus oli kyllä aika kammottavaa minullakin se eka tunti, mutta sen jälkeen olo sitten helpottu nopeasti. Kaikki arvot oli hyviä onneksi :)

Liikuntaa ei tule kyllä paljoa harrastettua. On sen verran kovat liitoskivut jo ihan pelkästään ulkona kävellessä, että pitää välillä pysähtyä. Pyöräillä onneksi pystyn vielä ilman kipuja.

Mulla on vähän ryöstäytyny käsistä vauvan vaatteiden ostelu :D pelkkiä pieniä housujakin on jo n. 20kpl.. Nyt pitää rajottaa, mutta vaikeeta vastustaa kun löytyy aina niin söpöjä vaatteita :D

Hyviä vointeja kaikille! :)

Sunniva 27+5
 
Huhuh! Olipa aamu. Menin aamulla normaalille neuvolakäynnille. Oma hoitaja oli lomalla, niin oli sijainen.

Kaikki meni hyvin siihen asti, kunnes ruvettiin kuuntelemaan sydänääniä. Sydänäänet oli hyvät 140 luokkaa, mutta sydän jätti lyöntejä väliin. Siitähän se alkoi soittorumba synnytyssalille, äitipolille ym. Synnytyssalille eivät ottaneet kun näillä viikoilla ei saada vielä sydänkäyrää otettua.

Lopulta hoitaja sai jonkun lääkärin sieltä kiinni, että pitääkö tulla nyt näytille vai katotaanko sitten, kun menen äitipolille parin viikon päästä. Lääkäri oli sitä mieltä, että pitää tulla näytille.

2 1/2 tuntia odotin siellä lääkäriä sydän kurkussa. Heti ensimmäisenä lääkäri sanoo, että se on ihan normaalia, että lyöntejä jää välistä, kun sydän ei ole vielä täysin kehittynyt. Katsoi vielä ultralla ja tasainen oli sykkeen tahti.

Että semmonen reissu! Kyllä helpotti, paitsi nyt kuulin että istukka on kohdunsuulla. Onko kellään muulla?
 
Ainiin vielä piti kommentoida..

Kiitos uudesta ketjusta :) !

Neuvolalääkäriä mulla ei ole ollut kertaakaan (nyt rv 24+6), eikä siitä ole edes puhuttu. Tosin olen käynyt äitipolilla (rv 16), joten ne käynnit mahtaa mulla korvata neuvolalääkärit.

Liikuntaa ei tule harrastettua muuta kuin se mitä mitä esikoisen kanssa liikutaan.

Aurinkoista viikonloppua kaikille!
 
Heippa vaan kaikille!
Hui, kun lukee noita sokerirasituskokemuksia. Mulla olisi se vielä edessä.

Täällä aletaan jo valmistutua synnytykseen. Viime lääkärikäynnillä oli lastenlääkäri mukana kertomassa keskosuudesta. Pojat painavat noin kilon per kipale. Nyt lääkärikäyntejä tihennetään olemaan viikon välein, vaikka kohdunkaulaa on onneksi jäljellä vielä 4cm.

tavoitteena on päästä rv 34, mutta yleensä nämä kolmoset syntyvät rv 30-32. Eli hui, ihan kohta!

Uusiäippä ja jäbät x3 26+0
 
  • Tykkää
Reactions: ninni12345
Aurinkoista lauantaita! :)

Sokerirasituksesta Minulla on tämän raskauden toinen sokerirasitus edessä tiistaina. Se hyvä puoli labrakäynneissä oli, että tiedän nyt, että sokerirasituksen lähete näkyy labran koneella, joten ei huolta sen puolesta. Itse sokerirasitusta en odota tippaakaan, sillä se litku on tähän mennessä tökkinyt ja kummallakin kerralla tuli lievää pahaa oloa, mutta arvot olivat hyvät. Toivotaan, ettei rd iske nytkään.

korventyttö Pahoitteluni rd:stä.

Elli Olen tosiaan sairastanut vesirokon. Sitä sairaanhoitaja kysyi terveysasemalla ja terkka puhelimessa. Olin kyllä neitiä vanhempi, olisinkohan ollut siinä 4-5v, ja oireet olivat paljon vahvemmat kuin neidillä nyt. Mieskin on vesirokon sairastanut, senkin varmistimme anopilta, kun mies ei ihan varma ollut. Parvorokon suhteen minulla ei ole aavistustakaan, joten eiköhän se selviä ensi viikolla.

malttamaton Olisihan se kivaa tietää, että mikä rokko neidillä on, mutta epäilen suuresti, että mysteeriksi jää. Pääasia on, että neiti itse on pirteä itsensä, kuumetta ei ole ja rokko näyttää hiipuvan pikku hiljaa pois.

tuulia84 Onneksi kaikki onkin hyvin. Voin vain kuvitella, miten hirveää oli istua ja odottaa lääkärille pääsyä.

Uusiäippä78 Sinulla onkin sitten oikeasti jännät paikat lähestymässä, kun jo rv26 ja pojat voivat syntyä jo rv30. Pidän peukkuja, että pääsette sinne tavoitteeseen,rv34, asti. Muistan todella hyvin vuodelepoajalta osaston monikko-odottajat, joilla oli sama tavoite.

Omaa napaa Oma terkka soitti eilen labrojen tuloksista. Virtsanäytteet olivat puhtaat, samoin hiivanäyte, mutta toinen alapäänäyte oli hälyyttänyt, joten edessä on jännät paikat: lääkäri katsoo labratulokset ensi viikolla, määrää lisätutkimuksia ja sen pohjalta edetään. En tiedä yhtään, miten asiaan pitäisi suhtautua, koska terkka ei osannut yhtään sanoa, että mistä on kyse, sillä vastaavia labratuloksia ei ole vastaan tullut. Koitan pysyä rauhallisena ja odotella lääkärin kommentteja, mutta en ole osannut olla googlaamatta asioita ja vielä kun muutamaan asiaan liittyy lisääntynyt ennenaikaisen synnytyksen riski, jota pelkään muutenkin, niin voitte arvata, että tekisi mieli jo pakata sairaalakassi... Onneksi mies on tyyni ja rauhallinen oma itsensä. Yksi asia on varma: toiveeni rauhallisesti etenevästä, suorastaan tylsästä raskaudesta ei sitten toteutunut!:LOL:

Luckygirl & Vekara 25+2
 
Minulla oli neuvola tällä viikolla ja vaikka ultrissa on koko ajan näkynyt, että vauvat kasvavat mahdottoman samaan tahtiin ja ovat hyvänkokoisia viikkoihin nähden, niin minun painoni ei ollut noussut kuukauden aikana mihinkään. Painonlisäys 0 grammaa edellisestä neuvolakäynnistä (kuukausi takaperin). Sitten alkoikin kauhea kyseleminen, että muistanko syödä tarpeeksi jne.jne. Kyllä, kyllä minä syön, varmaan meidän kolmen edestä, mutta ilmeisesti paino kuitenkin itsellä putoaa, vaikka syön kuinka. En kuitenkaan ole huolissani, sillä lapset näyttävät kehittyvän normaaliin tahtiin. Mahaa ei edelleenkään kovin kummoista ole, vaikka menossa tällä hetkellä 24.raskausviikko.

Mutta se omasta navastani. Pahoitteluni sokerirasitustesteistä "kossahtaneille" :( Harmillista!!

Uusiäippä; joko jännittää kovasti tuleva synnytys? On se upeaa, että alkuvaikeuksista pääsitte voiton puolelle ja lapset pysytelleet kyydissä jo tännekin saakka!! Voimia ja vointeja loppuraskauteen! Toivottavasti saatte 34 viikkoa kasaan!
 
Helteistä Heinäkuuta täältäkin kaikille! Ainakin tänään on hellettä piisannut ;)

Me tultiin pari viikkoa sitten reissusta Italiasta, oli ihanaa ja lämmintä ja hyvin jaksoi näillä viikoilla vielä hellettä ja kävellä. Ainoo että yks päivä kun tuli kuumassa käveltyä semmoset 16kilsaa niin jalat turpos kunnon elefantti-jaloiks ja ne ei sitten laskenutkaan kun vasta pari päivää oltuamme jo Suomessa :D

Viime viikolla oli neuvola. Neuvolatätinä oli nuori sijainen, joka oli sitä mieltä että sf-mitta ei ollut kasvanut odotetusti. Sai mitaksi vain 22cm, joten "joudun" uusinta mittaukseen jo viikon päästä. Epäili ettei vauva olisi kasvanut tarpeeksi ja jos ei mitta ole viikon kuluttuakaan noussut niin sitten äitipolille lisätutkimuksiin. Mä en kuitenkaan tätä nyt hirveästi ressaa, kun tiedän että niin monesta tuo mitta on kiinni.

Sokerirasituksessakin olin eilen. Ei ollut mitenkään paha. Vähän se istuminen alko väsyttämään muttei onneksi tullut edes huono olo. Ens viikolla saa vissiin sitten tietää tuloksista.

Vauvalle on nyt kaikki tarvittavat jo hankittu, paitsi vaipat, tutit ym pienet tilpehöörit.

Nyt taidan painua unille, tuli sen verran tänään käveltyä että nyt on ihan kuollut olo. Josko huomenna muistaisin tulla kirjottelemaan muutakin kuin omaa napaa.

Dolly 27+6
 
Hei kaikille!

Uskomattoman pitkä taival on ollut tämän osion lukemisesta siihen että sain aikaiseksi kirjautua palstalle. Tuntuu hieman hölmöltä kun nimimerkit ja tarinat niiden takana alkavat olemaan itselle tuttuja, mutta kukaan ei ole kuullutkaan omastani. :D

Mulla raskaus alkoi niin "kurjasti" että makasin 1,5 kuukautta sairaslomalla kirjaimellisesti sängyssä. En jaksanut nousta koneelle kuin maksamaan laskut ja mies kuskasi ruokaa sänkyyn mitä pakotin itseni syömään vaikka se melkein tulikin kaikki aina ulos. Kännykällä sitten selailin ja lueskelin tätä forumia, mutta kirjautuminen sillä oli niin hankalaa ja tuntui kuin näpyttelykin olisi syönyt liikaa omia voimia. Jossain 15 viikon kohdalla alkoi helpottaa, mutta töitä oli kasaantunut jo mukavasti, kämppä näytti kaaokselta ja lapsille halusin antaa kaiken mahdollisen vapaan aikani. Viimeisen kuukauden olen tehnyt 6-7 päiväistä työviikkoa saadakseni paremmat tulot, sillä laskin että 6kk:n tulot olisivat yli 20% isommat kuin vuoden 2012 ja lopun ajan viettänyt lasten kanssa. En siis yksinkertaisesti ole saanut aikaiseksi kirjautua tänne ennen tätä hetkeä.

Nyt on menossa 25+6 ja la olisi 13.10. Tiedän varmuudella että kolmas poika olisi tulossa. Entuudestaan meiltä löytyy 12-vuotiaat pojat ja 11-vuotias tyttö eli jonkinlainen "iltatähtönen" 33-vuotiaana. :) Viikko olisi vielä töitä kärsittävänä, jonka jälkeen 4 viikon loma. Sitten ei olekaan kuin 3,5 viikkoa äitiysloman alkuun, jota odotan kuin kuuta nousevaa!

Tuntuu että tämä raskaus on ollut kaikkein raskain, vaikka vertaisin aiempaan kaksosraskauteenkin. Siinä makasin viimeiset 1,5kk sairaalassa ra-din vuoksi, mutta nyt on ollut niin paljon pahoinvointia, supistuksia, verenvuotoa (joka lopulta selvisi haavaksi virtsaputkessa) ja väsymystä ettei mitään rataa. Poika riehuu ja potkii taukoamatta. Satunnaisesti voi olla joku tunti etten tunne liikettä, mutta jostain syystä tämä melskaa aamusta iltaan ja nukahtamisen kanssa ollut tekemistä. Väsymykseen saattaa vaikuttaa se, että herään läpi yön 1,5 tunnin välein vessaan ja uni on niin pätkittäistä. Melkein odotan innolla niitä yövalvomisia mitä vauva tuo tullessaan kun saa nukkua edes sen 3 tuntia kerrallaan. :D

Ylihuomenna yritän saada aikaiseksi ajanvarauksen sokerirasitukseen, mutta kovin korkeita toiveita sen suhteen ei ole kun edellisellä kerralla kaikki lensi kaaressa ulos. Onneksi sokereiden kanssa ei koskaan ole ollut ongelmia. Muuten ensi viikko meneekin ma-la aamut jalkapallokentän laidoilla Hesacupissa ja illat töissä. Taidan siis nukkua ekan lomaviikon kun se vihdoin sunnuntaina koittaa. :D

Zadna ja poju 25+6
 

Yhteistyössä