***Lokakuun lutuset kesäkuussa!***

Kiitos malttamaton huomiosta. Ohhoh, kattos kun jäi rivistä LA pois, eli päivitettynä.

21.10 / Jisu / 33 / 3. / Oys / ??

Mukavaa juhannusta kaikille! Täällä se menee työn merkeissä. Muu perhe lähti mökille lomailemaan. Vähän harmittaa mutta hyvät lisät ainakin saa jos jotaiun hyvää yrittää etsiä.
 
Heips!
Eipäs ookkaan taas tullu aikoihin kirjotettua, kun kaikki voimat menee siihen että jaksaa käydä töissä. Nukun aina töitten jälkeen vähintään yhdet päikkärit. Oon kyllä käyny lukemassa teiän kirjotuksia.
Paineen tunne Mäkin oon tuntenu ja huolestuin, mutta jotekin huokasin kun täältä luin että näköjään moni muukin on tuntenut. Eli vertaistuki auttaa =)
Äitiyspakkaus tuli eilen ja pitihän se heti avata ja hypistellä kaikki läpi.
nimiä ei olla mietitty, tai ollaan mutta ei vielä missään vakavassa mielessä. Pitäis täyttää toi synnytysairaalan kaavakekin, sinne pitäis myös laittaa hätäkastetta varten nimet, mutta jotenkin ei vaan osaa vielä miettiä niitä. Ootteko muut täyttänyt sen netissä?
Ai niin lapsilisäkin pitää hakee. Minä kun haen kaikki muut työpaikan kautta, noi rahat siis. Kauheeta kun pitää tässä kesän aikana jo päättää kaikki mahdolliset isyys- ja vanhempainvapaat, kun työnantaja haluaa ne tietää jo elokuussa. Mistä sen nyt jo voi tietää.
Mutta nytpä toivotan oikein hyvää juhannusta! Itse vietän sen miehen kanssa kaksin kotona ihan rauhassa ja huilaten.
 
Juhannustervehdys kaikille. Ihania ultra- ja neuvolakuulumisia täällä :)

Täällä on jo useammalle tullut päätökset äitiyspäivärahasta ja äitiyspakkauksia olette jo saaneet. Me joudutaan odottamaan vielä melkoinen tovi. Mulla oma terkkari on kesälomalla ja seuraava neuvola vasta heinäkun puolessa välissä. Kelan paperit täytetään sillon ja saan tunnukset sähköiseen synnytyssairaalan esitetolomakkeeseen. Vaan eipä mulla niillä päätöksillä kiire, pakkausta ei meinata tulokkaalle ottaa ja raha-asioista päätökset ehtivät juuri ennen äitiyslomalle jäämistä (16.9)

Sain käytettynä tukivyön. Pitäisi sitä alkaa käyttämään töissä, raskaimmat potilassiirrot tuntuvat paineena ja vihlontana kohdunsuulla. Kipeät supistelut ovat onneksi pysyneet pois. Niin kovasti toivon että pystyisin olemaan töissä sopimuksen loppuun asti elokuun loppuun. Opiskelijana rahalle on enemmän kuin tarvetta. Mutta toki järki kädessä, oman terveyden ja ennenaikaisen synnytyksen uhalla en "sitkuttele".

Täällä myös yksi pissaongelmainen. Mulla ei niinkään lirahtele mutta vauva painaa rakkoa, jolloin sitä on vaikea saada tyhjentymään. Joka raskaudessa on ollut sama vaiva. Loppuraskautta kohti vaikeutuen vauvan kiinnittymisen ja laskeutumisen vuoksi. Mulla vanhemmat lapset on laskeutuneet ja pää kiinnittynyt lantioon tosi aikaisin, rv34 ja rv32 paikkeilla. Saa nähdä miten Nupun kanssa.

Jisu & Nuppu 22+3
 
Pissakoe oli täälläkin ok, ei löytynyt tulehdusta. Parempi niin!

Nimiä ei ole mietitty ollenkaan. Mietitään varmaan sitten syntymän jälkeen.

Kummit on valmiina, molempien sisaruksista tulee kummeja.

Hyvää juhannusta kaikille :) !
 
Kuulin kaveriltani että hän oli myynyt synnytyksen jälkeen rintamaitoa sairaalaan, kun hänellä oli tullut sitä niin hyvin. Kuukauden tai kahden ajan oli myynyt, ja yhdessä kuussa sai siitä jopa 300e, tulivat sairaalasta hakemaan maidot niin ei tarvinut itse edes viedä. Mietin, että siinäpä olisi mahtava lisätienesti jos tulisi hyvin maitoa..;)

Onko kellään tästä kokemusta?

Pojan nimi (ensimmäinen nimi) on meillä alustavasti jo päätetty:) Miehellä ei ole mitään suosikkia, joten minun suosikki näyttää kelpaavan. Äidilleni paljastin nimen kun äippä oli niin utelias ja hän sanoi että "voi ei.." :D ei silleen, että nimessä olisi mitään vikaa, mutta hänen mielestään se on niin yleinen.. :)

Tukivyö tulisi ehkä tarpeeeseen kun ensi kuussa työt jatkuu, pitääpä ehkä hankkia..


Pipa88 ja papu 23+1
 
Viimeksi muokattu:
Tsaukkis, eilen poksu 25+0, ei olis kauaa enää syntymään ainakaan ei kuulosta paljolle ;) 12 viikkoo vai 13 en oo nii laskeskellu tarkkaan ku tää loppu tuntuu pitkälle tai viimeksiki tuntu kyl :)

Kummeja oon itekseni miettiny, tuntuu et tota toista ei kiinnosta koko lapsi edes joten mietin sit ihan itekseni näitä juttuja. Välillä tuntuu et yksin pärjäis paremmin. Mut tuo on toinen stoori, en jaksa tänne avautuu asiasta kun ette te sillä tiedolla tee mitää ja mikään ei muutu jos en ite muuta sitä.

Muta joo siis kummit on päättämättä, on mulla pari vaihtoehtoo mut en tiijä. Ei kumminkaa kasteta kirkkoon nii ei niitä välttis ees tarviis, lasta aatellen olis kivat kumminki ku toisellaki on.

Nimi on päätetty tosin pitää vielä miettii tuleeko se kolmaa vai ei, jotenki haluisin ku on toisellaki kolme nimee. :)

Vaunuita käydään sotaa varmaan maailman loppuun saakka.... Saa herra alkaa kehittelee tissimaitoo ilman pulloo jos ei ala hoksottimet toimimaan. Suuttu ku sanoin et myydään nuo ja ostetaan uudet tilalle täts it. Helppoo ku heinänteko. Tai sit olis varmaa pitäny miettii asiaa sillon ku tän olis voinu keskeyttää vielä. Mulla kiehuu tälläki hetkellä nii paljon et juoksen seinästä iha just läpi.. En tiijä johtuuko hormooneista pelkästään vai onko iha sitä mitä kuvittelen tän olevan mut ei jaksa ees kiinnostaa..
 
Hei taas kaikille! =)
Foorumi hiljaisuutta kestänyt vajaa parisen viikkoa ja tuntuu niin pitkälle ajalle :D

Addoda, minun ei ole vielä tarvinnut ottaa insuliinia käyttöön mutta varoittelivat äitipolilla että se saattaa olla myöhemmin edessä, niin kuulemma usein käy. Olen saanut nyt aamun paastoarvon kuriin, syön yöllä puolikkaan myslipatukan ja sen ansiosta aamun paastoarvo on ollut ihan ok. Päivällä arvot ovat olleet kunnossa. Äitipolin ultrat ovat ihan parhautta, ultraajat ovat ainakin täällä tosi helläkätisiä ja on niin kiva nähdä että en kuvittele koko raskautta :D

Minä en vieläkään tunne vauvan liikkeitä. Neuvolan täti oli vähän ihmeissään, mutta viimeisimmällä neuvola käynnillä sydänäänet kuuluivat ja vauva pujahti välillä anturia karkuun, joten kaikki on siltä osin kuitenkin ok. Yhden käden sormilla on laskettavissa kerrat kun on tuntunut pienen pientä kuplintaa mahassa, jotka ilmeisesti ovat niitä liikkeitä... En mattaisi odottaa että tulee se kunnollinen ahaa-elämys kun se vauva oikeasti potkii.

Nimi asiaa ollaan mietitty, mutta näyttää siltä että ollaan miehen kanssa niin eri linjoilla, joten vaikeata tulee olemaan... Lähinnä ollaan heitelty ilmaan ehdotuksia huumorimielessä, nimiä jotka rimmaavat meidän koirien nimien kanssa :D mutta yhtään vakavasti otettavaa ei ole vielä tullut esille. Minä haluaisin perinteisen nimen ja mies vähän erikoisemman.

Olosta, minä olen voinut nyt todella hyvin. Maha ei ole vielä tiellä ja energiaa on kuin pienessä kylässä. Juhannuksen pyhät ollaan rakennettu miehen kanssa kanatarhaa ja viikon ajan olen myös pinonnut ahkerasti halkoja. Toki niin, että mitään kovin raskaita en ole nostellut, omaa vointia kuunnellen.

Saatiin anopilta lahjaksi pieni vauvan vaate paketti, osa vaatteista oli kuin nuken vaatteita ja tuntuu jännältä että noinko pieni se vauva on syntyessään, mutta kai se on uskottava. Naapurilta saatiin vanna ja sinäpä ne meidän hankinnat sitten ovatkin.

Ole nyt parisen viikkoa ollut kotona kun työt loppuivat ja on jotenkin niin helpottunut olo olla vaan. Nyt kun pahin mielipaha irtisanomisesta on mennyt ohi, niin ehkä tämä oli paras aika sellaiselle tapahtumalle. Töitä kerkiää tehdä sitten vauvalomankin jälkeen.

Mukavaa alkava viikkoa!
Ankkurinappi ja pikkunappi 23+5
 
Mukavan vilkasta keskustelua täällä. :)

Kummeista. Ollaan päätetty kaikki. Yhteensä niitä tulee 4, kun mukana on yksi pariskunta. Kovasti mietitytti, että onko 4 kummia liikaa, mutta päädyttiin kuitenkin näihin ehdokkaisiin ja kaikilta on jo kysyttykkin, joten enää ei tarvitse asialla vaivata päätään. :) Kummiasia oli enemmän minun heiniäni eikä mieheni siihen juurikaan sanonut mitään.

Nimestä. Nimi meillä on jo valmiina. 2 etunimeä on ollut valmiina alusta lähtien, mutta nyt on mietinnässä, että pitäisikö keksiä kolmas nimi vielä vai ei. Onko nykyään yleisempää, että lapsella on kolme nimeä vai kaksi? Tuntuu, että kovin usein nykyään on ne 3 nimeä vai kuvittelenko vain..? Olemme myös koittaneet miettiä etunimi vaihtoehtoja sen varalle, jollei tämä ykkösvaihtoehto tunnukkaan hyvältä syntymän jälkeen.

Addoda Voimia ja jaksamisia. Toivottavasti tilanne helpottuu ja asiat alkavat sujumaan. Toivottavasti myös mies osaa jatkossa osallistua.

ninni12345 Kuulostaa todella ikävältä ja kivuliaalta vaivasi. Toivottavasti ne helpottuvat ja löydät apukeinoja.

Äitiyspakkaus. Paketti tuli ennen juhannusta ja pääsin sisältöä tutkimaan. Sisältö oli jotenkin pettymys. En kokenut sitä niin usein kuultua ihanuuden tunnetta, kun avasin pakkauksen. Ei tuotteissa ollut vikaa, mutta oma reaktioni oli aika vaisu siihen nähden, mitä kuvittelin. Nyt pakkaus on jo varastossa paketissa odottamassa muuttoa. Nopeasti pakkaus tuli. Meni alle 2 viikkoa hakemuksen laittamisesta. Voi olla, että reaktioni oli sen takia noin vaisu, kun olen jo saanut hipelöidä vauvanvaatteita aika paljon, kun sain siskoltani ison pussillisen vaatteita. :D

Kestovaippa-kokemusta kellään? Olemme nyt alkaneet miettimään, että onko kestovaipat järkevä ratkaisu vai tuottaako enemmän päänvaivaa. Olisi mukava kuulla kokemuksia, jos jollain niitä on..? Mietittiin mieheni kanssa, että kestovaipat voisi ottaa ainakin käyttöön kotona ja sitten reissussa ja kylässä käyttäisi kertokäyttövaippoja. Lueskelin kestovaippa-ohjeita netistä ja ei ne ainakaan kuulostaneet vaikeilta, mutta eipä ohjeet yleensä koskaan kuulosta vaikeilta. :D

Synnytyksestä. Mieheni yllätti ja alkoi kyselemään minulta synnytyksestä. :D Kyseli, että joko olen miettinyt vaihtoehtoja ja kun sanoin, etten ole, niin ehdotti että tutustuttaisiin vaihtoehtoihin yhdessä tässä jossain vaiheessa. Hän kuulemma toivoisi, että asiaan tutustuttaisiin ennakkoon. Itse kun en ole halunnut/uskaltanut ajatella koko synnytystä, kun pelkään että iskee kauhea paniikki. Mutta onhan mieheni oikeastaan oikeassa. Ei synnytykseen kuitenkaan enää kauhean pitkä aika ole, joten pitäisi varmaan alkaa tutustumaan vaihtoehtoihin. Synnärillekkin pitäisi varata tutustumiskäynti-aika.

Kiusalliset vaivat. Onko kellään ilmaantunut nivustaipeiden hikoamista? Itselläni ei ole ennen ollut moista vaivaa, mutta nyt raskauden myötä nivustaipeet ovat alkaneet hikoamaan ja myös välillä, jos ovat oikein kauan "muhineet" pöksyissä, niin haisevatkin hielle. Pienelläkin olemisella tulee pientä hajuhaittaa. Inhottavaa enkä oikein tiedä, mitä tälle voisi tehdä. Pieni vaivahan tämä on sen rinnalla, kun joillain teistä on kauheita kipuja yms, mutta ajattelin kuitenkin ottaa tämänkin puheeksi.

Selkävaivoista. Työterveyslääkäri päätti puolestani ja sanoi, ettei tällä selällä ole töihin palaamista ennen äitiysloman alkamista. Vaikka sairaslomalla selkä onkin ollut paljon parempi, niin ei työ kuitenkaan ole järkevä ratkaisu, sillä selkä ei ole täysin parantunut lomallakaan. Ylivilkkaat nivelet yhdistettynä raskauteen voi olla rasituksessa erityisenkin tuskallinen vaiva, joten hän ei halunnut riskeerata loppuraskauttani, kun selkä meni jo aiemmassa vaiheessa niin tuskalliseen kuntoon. Tässä sitten lomaillaan, kun muutakaan ei voi. Onneksi miehelläni alkoi nyt myös kuukauden loma. :)

Vauvavakuutus. Olemme nyt varanneet aikoja ensiviikolle eri vakuutusyhtiöihin, jotta pääsisimme tutustumaan vauvavakuutuksiin ja niiden hintaan. Olisi mukava kuulla kokemuksia hintatasosta ja eri vakuutusyhtiöistä. Se myös kiinnostaa, että tarviiko vauvavakuutusta varten jotain erityisiä todistuksia?

Popcorn2 ja vaavi rv 24+3
 
Mullaon ollut nivushikoamista, todella ärsyttävä vaiva. Tänään kokeilen hiivalääkitystä, jos osa kivuista selittyisi sillä..

Vakuutus on ollut jo hetken. Ostettiin oma asunto ja sen talia laitettiin kaikki vakuutukset kuntoon. Kannattaa aina otta huomioon se jos kerrankin lapsella on todettu esim. Korvatulehdus niin se on sitten vanha vaiva. Eli vakuutusyhtiön vaihtamista kun lapsi on jo syntynyt voi olla niin ettei se enään korvaa lääkärillä käyntejä sen vaivan vuoksi.. Meillä on fenniasta kaikki.
 
Meillä on molempien isompien veljien kanssa käytetty kestovaippoja rinnakkain kertsien kanssa. Toisen kanssa täyskestoiltiin useampi kuukausi. Toimivat hyvin kun löytää omalle pienelle sopivat ratkaisut. Ite en kokenut kestoilua kovinkaan työläänä. Pyykkirumbaan tottui äkkiä. Myös tämän pikkuisen kanssa olisi tarkoitus kestoilla. Ihan pienellä meillä toimi parhaiten joko sisävaippa/harso + kuori yhdistelmät ja sitten kun pikkuiset reidet saavat vähän enemmän pyöreyttä kestoiltiin pitkään taskuvaipoilla. Myös villahousut toimivat kuorivaippojen sijasta meillä hyvin. Tsemppiä vaippaviidakon kahlaamiseen, kannattaa kokeilla monenlaisia yhdistelmiä.

Synnytystä olen miettinyt. Toivottavasti Nupun kanssa saataisiin kokea mahdollisimman luonnonmukainen synnytys. Mulla esikoinen syntyi imukuppiulosautolla sydänäänten laskujen vuoksi (hätäsektion uhka oli koko ajan päällä) ja kokemuksesta jäi pitkäksi aikaa huono fiilis. Pääasia oli että me molemmat selvittiin mutta todella nopeasti edennyt avautumisvaihe (synnytyksen kokonaiskesto vesien menosta 4h) teki sen ettei pää pysynyt mukana. Kätilöjen hätä pienen puolesta sai myös minut pelkäämään. Toka meillä syntyi ennenaikaisesti, jolloin oltiin koko ajan valvovien laitteiden piuhojen nokassa, teki omat rajoituksensa muun muassa liikkumiseen avautumisen aikana. Kesto kuitenkin lempeämpi 6h, jolloin supistuksissa oli jotain väliäkin. Täällä ei pääse tutustumaan synnärille. Onneksi työn ja opiskeluiden puolesta on tuttu paikka ja luotto kätilöihin kova.
Veteen haluaisin synnyttää mutta oysissa se ei ole mahdollista..

Addodalle minäkin toivottelen jaksamista ja tsemppiä tilanteen selkiytymiseen. Edes johonkin suuntaan. Epätietoisuus tilanteesta on varmasti raastavaa.

Kummeja ei olla vielä mietitty. Pitäisi kyllä, LA tulee eteen jo melkoisen pian.

Työpyhät täällä kahlattu läpi ja huomenna alkaisi parin päivän hyvin ansaitut vapaat.

Hyvää vointia kaikille ja iloa uuteen viikkoon :)

Jisu & Nuppu 22+5
 
Kestovaipoista Suosittelen ja jos kestoilu tuntuu vauvan kanssa hankalalta kannattaa kokeilla uudestaan kun vähän kasvaa. Tärkeä hankinta on kannellinen ämpäri ja etikkapulloa. Huudottuja vaippoja kun pitää etikkavedessä ei tule hajuhaittoja kunhan muistaa vaihtaa veden päivittäin. Mielestäni tosi pienen "ripakintun" kanssa kestoilu oli aluksi vaikeaa kun tuntui, että maitokakka valui vapoista ulos ja sotki kuorivaipan lisäksi aina vaatteetkin. Sitten kun lapsi kasvoi vähän ja päästiin käyttämään taskuvaippoja ja lisää helpotusta tuli kerta tai kestomallin kuivaliinoista niin vaippa paketteja oli kiva koota pyykkinarulta kaappiin ja vaihtaa vauvalle. Olen nyt täydentänyt vähän vaippavarastoja kirpparilta kun olen löytänyt eri vuosien äitiyspakkauksien vaippoja uusina muutamalla eurolla. Ja suosittelen siis ostamaan monenlaisia vaippoja kokeiluun kun etukäteen ei voi tietää mikä on omalle vauvalle parhaiten sopiva malli.

Voimia teille kipujen ja raskausvaivojen kanssa painiville. Itse olen nyt onnellisessa asemassa kun ei ole oikein muuta vaivaa kun mahassa kiitos rautalisän. Harkitsen kyllä allergianlääkityksen aloittamista uudestaan kun juhannus mökillä toi sellaiset heinäallergia oireet, että korvat ovat vieläkin lukossa aivastelusta ja nenä valuu kuin vesihana.

KoiruuZ 21+2
 
Addoda Paljon voimia...:hug:

Juhannus meni meillä rauhallisesti perheen kesken. Kävimme pe moikkaamassa leikkauksessa ollutta anoppia, la lepäiltiin kotosalla herkutellen ja eilen kävimme Ikeassa ja ostoksilla. Olikin kivaa saada olohuoneeseen uusi kaappi ja vauvalle hieman tavaroita. Esikoisen aikana huomasimme, että Ikeasta saa kivoja hoitoalustan suojia ja ruokaessuja, joten haimme niitä lisää. Ostin myös Vekaralle siniset lakanat, samaa sarjaa neidillä on pinkki setti ja pinnikseen aluslakanoita. Tarttui mukaan pupu-unilelu ja kissahelistimetkin...

Kummeja esikoisella on 5, joten Vekarakin saa saman määrän, kunhan saamme asian päätettyä. Yhdestä ystävästä ja ystäväpariskunnasta on ollut puhe, mutta miestä ei vain saa pohtimaan asiaa vielä. Onhan tässä aikaa.

Vakuutuksesta Meillä on kaikki vakuutukset Fenniasta, joten oli selvää, että vauva saa sieltä vakuutuksen. Esikoisen kohdalla piti lähettää kopio äitiyskortista ja kertoa istukan paikka, tästä toisesta otettiin myös äitiyskortista kopio, mutta vakuutus oli varmistunut jo ennen rakenneultraa, joten nyt ei istukan paikka kiinnostanut. Varmaankin riippuu aika paljon yhtiöstä, että mitä lisätietoja he haluavat jos haluavat.

Synnytys on toki mielessä, koska siihen liittyy kohdallani edelleen suuri epävarmuus, kun en tiedä, että olenko suoraan suunniteltu sektio- synnyttäjä lantioni takia vai todetaanko synnärillä tyynesti, että katsotaan sitten synnytyksen käynnistettyä, että miten homma menee. Olemme miehen kanssa asiasta jutelleet ja hän on täysin suunnitellun sektion kannalla, minä taas haluaisin varman, kaikille synnärillä päähän menevän päätöksen asiasta, että en usko, että jaksaisin jankuttaa asiaa yhä uudelleen ja uudelleen uusille lääkäreille ja kätilöille. Mustaa valkoisella, että lantio on liian ahdas, kiitos, tai että alatiesynnytys onnistunee.

Oma vointi on pääosin hyvä. Tunnen pakaroissa aina välillä kipua kävellessä/istuessa, mutta päänsäryt ovat lähes kokonaan hävinneet. Pohdin risteilyä Tukholmaan suvun naisten kanssa, mutten ole aivan varma, että onko se viisasta... Odotankin suurella mielenkiinnolla neuvolalääkäriä, johon saanen ajan ensi kuun alussa neuvolassa. Se käynti kertoo paljon. Odotan kovasti jo miehen lomaa, se alkaa ensi viikolla. Sitten lähdemme katselemaan vaunuja...:)

Luckygirl & Vekara rv23+4
 
Voimia Addoda :hug:

Vakuutuksesta ei olla vielä päätetty mitään. Varmaan se olisi hyödyllistä ottaa, mutta se, että otetaanko jo ennen syntymää vai vasta syntymän jälkeen on ihan harkinnan alla vielä. Kai sitä pitäisi jo jotain päätöksiäkin tehdä, mutta kun voi vaikeus!

Kummeja pojulle tulee varmaankin neljä tai viisi. Tai siis, neljä ollaan jo päätetty, kahdelta jo asiasta kysyttykin, mutta yksi on vielä mietinnän alla. Voi olla, että otetaan neljä ja "säästetään" tämä viides mahdolliselle pikkusisarukselle. Tai jos toinen vielä näistä varmistamattomista ei haluaisikaan kummiksi ryhtyä.

Tänään oli taas neuvolalääkäri, jolle mun saikun päättymisen takia piti varata jo aiempi aika, en voinut odottaa ensi viikkoista. Pitää huomenna soittaa neuvolaan, että perutaanko lääkäriaika ja varataan tilalle hoitaja, vai meenkö vielä ensi viikollakin lääkärin kurkattavaksi.
Kaikki oli onneksi hyvin. Supistukset ei ole kypsytellyt mitään vieläkään. Pissi oli puhdas, vaikka proteiinikohta aavistuksen vihersi, laskettiin se negatiiviseksi. Alapaine oli vähän koholla, mutta paineet silti vielä ihan hyvät. Tällä kertaa pikkupoju oli unosilla ja saatiin rauhalliset sydänäänet kuuluviin ja niitä ehti hetken jopa kuunnellakin, 145 :heart: Sf 25cm.

Saikku jatkui viikolla, jonka perään mulla alkaa neljän viikon kesäloma! :) Töitä pitää siis miettiä vasta viiden viikon päästä, tosin töissä ollaan jo ihan valmistauduttu siihen, ettei mua siellä enää hommissa nähdä ennen äippälomaa. Mutta sen aika näyttää, vaikka itsekin vähän epäilen samaa.

senya ja Vili 25+5
 
Pohdintoja kummeista ja nimistä on kiva lueskella, ja hurjaa ajatella, että kohta kai niitä pitäisi myös itse alkaa miettiä enemmän. Olen "toki" päättänyt jo kaksi nimeä ja kaksi kummia, mutta luultavasti mieskin haluaa asiaan sanansa sanoa kun aika koittaa.

Samoin on äitiyspakkauksen ja synnytyksen laita, vielä ei ole ollut kumpikaan aktiivisessa pohdinnassa. Osaltaan vaikuttaa sekin, että neuvolatätin "Kela-käynniksi" kutsuma tapaaminen eli seuraava neuvolakerta on vasta ensi kuussa (edellinen oli viime kuussa) ja ainoa neuvolalääkäri (jolloin kai synnytystäkin pohditaan) on vasta elokuun puolessa välissä, ellei sitä ennen ilmaannu jotain tutkittavaa.

Inhottavaa paineentunnetta olen minäkin kokenut ja oikeastaan jo ensimmäiseltä kolmannekselta lähtien. Kysyin asiasta neuvolasta ja sieltä laittoivat virtsakokeeseen, enempää asiaa ei ole ainakaan vielä toistaiseksi tutkittu.
 
Kiitos teille tsemppauksista. Ei tää ratkee tästä varmaan ikinä enkä enää jaksakaan jankkaa samoista asioista joten olkoot.
Koirien lenkitys jää vähä vähemmälle sit syksyn myötä, väistämätön tosiasia tän tilanteen kans.

Kestovaipoista, oon nyt alkanu kotona kestoileen tuon esikon kans. Taskuvaipoilla on menty tähä asti jonku aikaa hyvin. Vastasyntyneenä oli hankalaa kun pojilla se pissavärkki meinaa pissaa mihin sattuun ja just se maitokakka ei pysy kyllä yhtää vaipoissa. Sen verran liukasta tavaraa. Käytettiin harsovaippoja sillon, nyt meinaan tän snadin kans kokeilla kestoilua taas, kylässä ja reissussa kertsut mut kotona kestot. Meillä on nyt ainaki esikolta hävinny kaikki ihottuman alutki takapuoli ja etupuolilta. En tiijä tuliko kertauista vai kuolaamisesta mut nyt ei oo tosiaan ollu enää. Täytyy noita kestoja ettii lisää vielä tälle tulokkaalle. Ainaki 2013 pakkauksen kestoissa se violetti oli ihan tosi hyvä, en muita merkkiä.

Äippäpakkaus oottaa mua tossa selän takana. Ihana saada se mut sit toisaalta ihan hirvee homma taas pestä ja pyykkää kaikki. :D laiskottaa ihan hulluna.

Mulla piti olla neuvola 14.7 mut peruin ku on äippäpoli samana päivänä.. Sano vaan neukka et soittelen sinne sit ku sieltä pääsen et sen kesäsijainen tsekkaa sit mitä tehään, olihan mulla viimeks neuvola 2.6. :)) oon iha tyytyväinen ettei tarvii ravaa sielläki joka toinen viikko, loppuu kohti menee taas nii et saa käydä siellä tsekattavana kerran viikkoon vai kahteen viikkoon joten nyt nautiskelen vaan näistä äippäpoli käynneistä.

Mulle tuli joo se insuliini, tosin pistän illalla ennen nukkumaan menoa ja mittaan paaston joka aamu ja koitan ehtiä (muistaa) tehä koko päivä mittauksen kerran viikkoon. Tällä väsymyksellä vaan lienee mahotonta...

Mutta nyt alan repii tota lootaa auki.

Meinaatteko nukuttaa tulokkaita laatikoissa, vieressä vai pinniksessä? :) ite otan viereen ja on siinä nii kauan ku tarvii olla. Aletaan sit myöhemmin opiskelee sängyssä nukkumista, niin tehtii esikonki kans. :)

Addoda & neiti snadi 25+3
 
Heippa kaikille! Pitkän hiljaisuuden jälkeen minäkin tänne kirjoittelen. Lukenut olen teidän kuulumisia, mutta laiskistunut jonkun verran tänne päivittämisen suhteen. Aloitan omanapaisesti, eli meillä kolmella kaikki hyvin. RU:ssa pari viikkoa sitten ipanoiden painoarviot olivat 400 gramman molemmin puolin, ainoastaan neljän gramman erolla :D Eli hyvin samaa vauhtia kasvavat. Ja minun olotilani menivät aivan pieleen, meille on nimittäin tulossa kaksi pientä prinsessaa! Olin nimittäin alusta saakka aivan varma, että poikia ovat :D Mutta ei sillä sinänsä väliä, pääasia, että kaikki on kunnossa ja syntyisivät terveinä.

Nyt on käynyt vain niin, että kanava on lyhentynyt jo sentin verran ja jos meno jatkuu tällaisena, niin tytöt syntyvät reilusti ennen laskettua aikaa. Nyt täytyy siis ottaa rennosti. Syödä ja nukkua.

Kummeista: Tytöille tulee vain yhdet kummit kummallekin. Tai miten tämän nyt selitän fiksusti, kaksi pariskuntaa, jotka toimivat kummallekin omina kummeinaan. Eli käytännössä vauva A saa tyyliin Tiinan ja Matin kummeikseen ja vauva B Jarin ja Maijan.

Äitiyspakkauksesta: Saisimme valita, että otammeko kolme pakkausta vai mitenkä. Otamme kaikki rahana. Lastenvaatteita on sen verran reilusti, että tuolla rahalla saamme sitten hankittua sellaista, mitä oikeasti tarvitaan.

Synnytys on alkanut mietityttää. Toivoisin saavani synnyttää tytöt alateitse niinkuin esikoisenkin.

Liikkeistä: Ihanaa kun liikkeet tuntumisen lisäksi myös näkyvät. Miehen kanssa yhtenä iltana ihasteltiin, kun pikkuiset potkuttelivat ihon alla niin reippaina...! :) Muksivat kyllä niin kovasti jo, ettei ole epäilystäkään noiden liikkeiden aiheuttajista :)

Ja tähän vielä loppuun minun mahaani tältä päivältä, eli tällä hetkellä menossa rv 21+5
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Täällä sitä istutaan kotona, kun esikoinen on taas kuumeessa.

Kummeista ei ole hajuakaan, nuoremmat sukulaiset ja ystävät ei juuri kuulu kirkkoon. Voipi olla, että nakitetaan meidän kummilasten vanhempia siihen hommaan.
Pissaongelmia on enemmän kuin tarpeeksi! Ja sitä nivushikoilua myös, inhottavaa.
Nimet on jo oikeastaan päätetty, ja sinne esitietolomakkeeseen syötetty.
Vakuutuksia hain Pohjolasta, ja kas, hylkynä tuli takaisin. Ei siis muuta syytä hylylle kuin tämä monokoriaalisuus. Nyt sitten menossa iffissä ja fenniassa hakemukset. Katsotaan, kuinka monelle ovelle vielä täytyy kolkutella...
Paketteja otetaan kaksi ja yksi avustus sitten rahana. Täytynee kunnostautua muidenkin kuin vakuutushakemusten täyttämisessä lähipäivinä.

Addoda, jaksamista täältäkin! Toivottavasti löydätte vielä yhteisen sävelen noissa asioissa.

Nenäpäässä, onnea tytöistä :) Nyt sitten rauhallisesti vaan, ettet joudu vuodelepoon. Ovatpas neidit jo hyvän kokoisia, meillä muksut olivat ihan inasen päälle 500g 24+0. Alakäyrillä ilmeisesti mennään, ja painoeroakin oli 50 grammaa. Lääkäri ei silti ollut huolissaan, kun näin pienillä viikoilla pienikin mittavirhe tekee paljon ja perinnölliset tekijät vaikuttaa. Toisiinsa nähden kasvu on kuitenkin tasaista. Kyllä silti välillä mietityttää, varsinkin kun tämä pienempi A on liikkeissään paljon Btä rauhallisempi.

Ja jälleen yksi ärsyttävä juttu toistuu esikoisen odotusajalta; kaikki kauhistelevat, että miten olet vieläkin noin pieni! Tekisi mieli vielä siihen pamauttaa, että näitä on kuule kaksi täällä, eikös ole kamalaa! En tiedä, mikä tossa kommentoinnissa niin paljon ärsyttää, kun loppujen lopuksi toi pienuus on oman jaksamisen kannalta kuitenkin hyvä juttu. Ja neuvolan mittauksen mukaan sf-mitta vastaa yksöisraskauden vkoa 30...että se siitä pienuudesta. Ja kykkiminen sun muu on kyllä jo mahan kanssa hankalaa.

Nyt perunoiden pesuun!

Venetsia + pömppikset 25 + 6
 
Viimeksi muokattu:
Heippa
Täällä olen ollut niin puhki, etten ole jaksanut kirjoitella. Tänään oli ultra isoin vauva on jo 817gr ja pienin 660gr. Kohdunkaulaa 4cm, joka on ilmeisesti kolmoisraskaudessa tosi hyvin tässä vaiheessa. Hieman pelkäsin etukäteen onko jotain sillä suunnalla tapahtunut, kun ollaan muutettu ja olen ollut enemmän jaloillani, mutta onneksi ei.
Paineentunne
esikoisesta en muista painetta näillä viiikoilla. Nyt tietty on paljonkin, kun aina joku muksu hengailee kohdunkaulan tai virtsarakon päällä :D.
Adoba kyseli nukuttamisesta. Mä nukun edelleen esikoisen kanssa ja musta on ollut ihanaa nukuttaa vauva viereen. Luonnollisesti kolmoset joutuvat omaan petiin, kuitenkin. Jos tulokkaita olisi vain yksi, ottaisin vauvan ehdottomasti kuitenkin viereen nukkumaan.
Nenäpäässänyt iisisti, ettei kohdunkaulaa katoa. Vuodelepo meinaan on ihan, en viitsi tässä kertoa mistä :).
Äitiyspakkaus sisältö oli musta ihan kiva, etenkin makuupussi ja lakana. Toppahaalari oli kauhea.... Nyt on muuten nettikaupoissa aika hyvät alet. Mä olen ostellut vaatteita vauvoille. Mun suosikit on gap, babyshop ( siis se ruotsalainen), villervalla ja Alex and Alexa.
Baby Björn one ja baby jogger City select onko teillä kellään kokemusta näistä tuotteista? Mietin, että hankkisiko. Meillähän vauvat tulee maailmaan todennäköisesti jo noin kuukauden kuluttua.

Uusiäippä ja jäbät x3 24+3
 
uusiäippä: mä tilasin meille tuplarattaiksi baby jogger city selectit. Tietty tuota toista käyttäjää ei vielä ole, mutta käytän nyt tuolla esikoisella yhdellä istuimella koko ajan ja olen kyllä ollut tosi tyytyväinen. Tietty piti testata kopalla ja istuimella ym vaihtoehdoilla :)
 
Esikoisesta jouduin olemaan vuodelevossa loppuraskaudessa, joten siitäkin on kokemusta...nyt vain on ollut jotenkin niin paljon helpompi tämä raskaus, kuin esikoista odotellessa, joten en ole osannut yhtään edes pelätä mitään vuodelepoa. Välillä tuntuu, että noiden sisätutkimuksen tekijöilläkin on niin eroa. Toisen mielestä on tyyliin paikat jo kohta auki ja toinen sanoo, että kiinni ollaan ja kiinteitä, ja yli neljä senttiä jäljellä. Ota noista nyt selvää. Ei ainakaan mitään paineen tunnetta ole ollut eikä muitakaan oireita, ne harjoitussupparitkin ovat jääneet (ainakin toistaiseksi).

Töissä olen jaksanut olla ihan normaalisti, nyt valkeni viimeisillekin työkavereille, että meille tulee perheenlisäystä. Kukaan ei ole oikein osannut aavistaakaan mitään, kun edelleen päälle mahtuvat samat vaatteet kuin ennen raskauttakin. Lähinnä näytän siltä tällä hetkellä, niin kuin olisin syönyt pikkuisen liikaa :D

Sokerirasitustestiin en kuulemma tällä kertaa joudu, eikä siihen ole tarvetta ellei paino nyt jostain syystä nouse ihan radikaalisti. Paino on noussut nyt yhteensä n. 2kg, joten melko rauhallinen tahti on ollut sen suhteen.

Isot tytöt tuolla jo tosiaan mahassa pyllertää. Kiva niin, ettei tarvitse olla huolissaan.

Nimistäkin jo päätettiin ja niistä aika yksimielisesti päästiin miehen kanssa sopuun. Ei tullut ongelmia...vaikka alkujaan olimmekin miettineet poikien nimiä kasapäin jo valmiiksi :D

Hurjaa ajatella, Uusiäippä, että teillä ei enää ole niin kovin pitkä aika siihen h-hetkeen. Vaikka meillekin voi lapset syntyä etuajassa, niin olen kuitenkin varautunut siihen, että aika lähelle loppua mennään. Ystäväpiiristä löytyy kaksosia, jotka syntyneet vain pari viikkoa ennen laskettua, joten sinne mekin tähtäämme :D
 
Pitkästä aikaa kävin lukemassa kuulumisianne. Mukavia ultrauutisia, hankintoja ja uusia ryhmäläisiäkin täältä löytyi :)

Meilläkin oli viime viikolla rakenneultra. Kaikki oli hyvin ja maha-asukki näytti olevan poika <3 Tänään pääsin täyttelemään virkavapaa-anomusta, äitiysrahahakemusta ym.

Kummeja ollaan kanssa mietitty, mutta hirveän hankala saada päätöstä aikaiseksi. Tuntuu, että lähipiirissä kaikilla on jo liuta kummilapsia entuudestaan! Varsinkin kummitätiehdokkaat ovat kiven alla. Tai eihän varmasti kaikki pidä rasitteena, että on useita kummilapsia, mutta tiedämme näiden mietittyjen ehdokkaiden olevan tosi "tunnollisia" kummeja. Haluavat oikeasti antaa aikaansa ja huomiota kummilapsilleen ja harmittelevat, jos eivät siihen aina nytkään pysty.

Nimimietinnöt käytiin jo ennen ekaa neuvolaa, kun meilläpäin lähetetään äitiyspolin esitietolomakkeet jo ennakkoon kotiin täytettäväksi. No me tunnollisina täytettiin sitten paperit nimivalintoja myöten :D Nyt kun tiedämme vauvan olevan tod.näk. poika, niin olemme taas uudestaan pähkäilleet, oliko nimivalinta hyvä. Voi olla, että päätös muuttuu vielä moneen kertaan!

Jebatu +maha-asukki 21+6
 
En mä tiedä onko tämän jotain pesänrakennusviettiä vai mitä, mutta kamala tarve olisi tehdä vauvahankintoja ja askarrella jotain. Näillä vesisateilla en ole saanut kellarin vaatevarastojakaan käytyä läpi kun tarkoitus on avata laatikot pihalla ja kantaa kaikki siitä pesuun kun laatikoihinkin on päässyt remonttipölyjä. Tilasin sitten yhdestä verkkokaupasta tarvikkeita tuttiremmeihin ja odottelen lähetystä, että pääsen askartelemaan. Seuraavaksi voisi tehdä kestoliivinsuojia kunhan hankin tarvikkeet. Tosin ei minulla ole edes ompelukonetta niin kasatut jutut pitää ommella äidin tai kaverin luona :) Eilen ihmettelin kirppiksellä tyttövauvojen valtavaa vaatevalikoimaa neutraaleihin ja poikaväreihin nähden ja jäin miettimään, että olisiko kuitenkin kiva tietää kumpi on tulossa. Tosin ehtiihän niitä hankintoja tehdä sitten kun vauva on sylissä...

Vakuutushakemus on nyt lähetetty, mutta päätöstä odottelen. Huomenna on neuvola ja sitten pääsen Kelan papereiden kimppuun.

Nukuttamisesta. Toivon voivani imettää vauvaa kuten esikoista ja sitten hänen paikka olisi vieressä tai pinnasängyssä ihan kiinni meidän sängyssä. Olen huono nukkumaan ja siksi pidän vauvaa mielelläni vieressä niin en herää niin "pahasti" kuin jos aina joutuu nousemaan pois sängystä kun vauva haluaa maitoa. Tosin esikoinen 3v tulee edelleen usein meidän sänkyyn keskellä yötä ja en tiedä miten tavasta päästäisiin eroon ennen vauvan syntymään. Eskoisella oli aluksi oma pesä äitiyspakkauksen laatikossa pinnasängyssä ja reunalakanat yms ovat tallella niin teen sen varmaan tällekin vauvalle ja katsotaan viihtyykö hän paremmin siellä vai isossa sängyssä.

KoiruuZ 21x4
 

Yhteistyössä