Lokakuun Onnenmurut 2012 **Elokuussa**

IMN en mäkään ajattele, että kädet pitäis kädet aina vauvaan koskiessa. Olen vain oppinut, että ulkoa sisälle tullessa pestään kädet ja teen niin aina. Mutta sekin on ihan totta, ettei saa olla liiankaan hygieeninen. Mulle on lääkäri sanonut, että olen lapsena sairastunut todennäköisesti niin paljon, koska meillä oli liian hygieenistä kotona. Vasta aikuisena sitten vastutstuskyky kehittynyt.

Mulle ei kyllä riitä pitää takkia auki syksyä. Tänään jo tuli selkä kipeäksi, kun otti viima tuolta takin alta. Joku syystakki mun on siis ostettava. Vaikka kirppikseltä koki pari kokoa isompi, että mahtuu nyt, vaikkei sitten myöhemmin viitsis pitää. Mitään oikeaa äitiystakkia en viitsi ostaa, kun on niin kalliita.
 
Ei minustakaan tarvitse liian hygieenin olla, mutta ajattelin vain että varsinkin loka-/marraskuussa saattaa jo hyvinki olla flunssaa paljon liikeellä ja sen leviämistä voi vähän hillitä sillä käsien pesulla... Että en itse aio joka kerta käsiä pestä kun vauvaan kosken :)
 
Juu näin nimenomaan, että suojelee just noilta flunssaviruksilta ja pöpöiltä vauvaa. Julkisissa paikoissa, tiloissa & pinnoissa, mihin ihmiset koskee elää kaikkia pöpöjä, ja en haluais niitä vauvalle kantaa. Jossain oli joskus siitä, että ihmiset ei pese käsiään kun käy yleisissä vessoissa.. sorry et otan sen esiin tässä, mutta sit me kosketaan niihin ovenkahvoihin ja sit vauvoihin jne. Tää on vähän mun neuroosi..
Kotona pesen kädet saavuttuani, ja sitten tarpeen mukaan, mut ei joka kerta aina kun vauvaan koskee. Käsihuuhde on siitä kätevä, ettei kuivata käsiä niin paljon kuin saippuapesu, mutta se ei siltä korvaa saippuaa jos kädet on likaset. Olipas mulla nyt paljon asiaa tästä :)
 
Käsien pesusta: Kyllä meillä pestään kädet ku kotiin tullaan esim. koulusta tai ulkoa. Ja ku vauva syntyy niin kyllä pari kk saavat vierailijat kätensä pestä ja ihan vesi riittää ei tartte desinfioida. Vaikka käsiä pestään näin niin ei se kyllä liian hygieenistä vielä ole, ei vaan oo kiva ku pieni vauva sairastaa...Mutta ite en tule pesemään käsiäni jatkuvasti ku lastani hoidan. Tietty vaipan vaihdon jälkeen yms. mutta liika on liikaa..

Pahoitteluni muuten Henna-Riikalle ja Stressihiirelle! :ashamed: Jossain ihme huurussa onnittelin Henna-Riikkaa vaikka Stressihiirtä piti vauvan syntymästä onnitella...

Nlatäti on meillä ihan ok. Hirveästi en ole heidän kanssaan jutustellu (kaks eriä ollu lomien vuoksi).

Miten Murmeli, soittelitko neuvolaan limasta? Tai rauhoittuiko tilanne?

Syystakkia en kyllä enää erikseen hommaa! Saa kelvata tuo ikuinen vanha fleece joka on miesten L :LOL:

Anime: mulle tuli yllätyksenä tuo vesisynnytys. Olen viime synnyttäny Oulaskankaalla vuonna 1995 ja sillonki esikon synnytyksessä vietin salissa aikaa vajaa puoli tuntia, eikä sillon vielä mistään vesisynnyttämisestä puhuttukkaan. Vesi on mahtava elementti ja mitä parhain kivunlievittäjä! Kotona kävin esikon synnytyksen alettua suihkussa muutamaan otteeseen.
Ite kans tykkään mennä pienempään sairaalaan synnyttämään. Ainut huono puoli on se ettei siellä taida olla niin hyvää tehohoitoa jos lapsella sattuu olemaan joku paha tilanne. Mutta onneksi Ouluun ei oo pitkä matka!
Kivasti mulla ympyrä sulkeutuu ku ekan ja viimesen synnytän OAS:ssa :D

Mää kans kyllä pysyn maisemissa viimesen kk:n. Semmoset traumat sain tuon kakkosen keskosuudesta etten tohi kovin helposti lähteä mihinkään kauas. Tosin voihan sitä synnyttää muuallaki ku lähisairaalassa :D

Mää on ihan hirveän väsyny koko ajan! Viimes hb oli laskenu mutta oon vetäny ny kahta tbl per pv joten luulis sen puolen olevan kunnossa.
Luulen että jotain ihme alakuloa on mielessäni havaittavissa ku MIKÄÄN ei huvita! Koti on hirveässä kunnossa, pyykit ku joku muu pesis, siis konehan ne pesee ja saan jotenkin vaatteet viikattua mutta en jaksa viedä niitä sitte kaappiin..vauvan vaatteet on edelleen ullakolla, pitäs käydä valkkaamassa ne ja pestä, samaten ku turvakaukalon pehmusteet. Sisarrattaat on hommaamatta ja sänky vauvalle...jne..Tarttisin jostain energiaa ja paljon että saisin asiat hoidettua ennen vauvan syntymää...
Synnytys pelottaa, tuleva sterilisaatio kans mietityttää onko sittenkään mun juttu (tosin miksei ois? lapsia on tarpeeksi, omaa terveyttäki pitää aatella yms)...miksi kaikki tuntuu olevan niin vaikeaa?
Onko muilla samoja oloja tai aatoksia??

Jospa sitä nukkumaan menis...pitäs varmaan tuota äitin koiraa käyttää ensin pisulla...Hyviä öitä kaikille!

Crocus ja Pikkumies 31+2
 
Käsien pesusta vielä Itselläni on hyvä vastustuskyky, kun lapsena olin tosiaan sellanen villikko, että leikin ties missä ja en edes pessyt käsiä sen jälkeen, toisin kun siskoni, joka tulee niin mielettömän helposti kipeäksi, kun kuuraa ja hankaa koko ajan..
Siis itse pyydän vain sisään tullessa pesasemaan kätöset, mutta muuten ihan normaali meininki :)

Crocus76 Sain neukusta ohjeen seurata tilannetta. Tuli aika napakoita supistuksia, jotka sitten loppui onneksi. Minulla on 12.9 neuvolalääkäri, joka katsoo sitten kohdunsuun tilanteen, jollei yhtäkkiä rupea taas supistelemaan ja tulemaan sitä limaa lisää, niin sitten uudestaan yhteys neukkuun/synnärille..
Mutta rauhallisesti pitää ottaa, mitäpä muutakaan tässä on yritetty tehdä viimeisten puolentoista kuukauden aikana :)

Vesisynnytyksestä Olisin niiiiiiin iloinen, jos saisin edes mahdollisuuden synnyttää vedessä.. Mutta ainoa asia, jossa poreammetta saa käyttää päksissä, on tosiaan kivunlievitys.. Enkä ole niin rohkea, että kotisynnytykseen lähtisin :)

Mutta nyt pitää lähteä lenkittämään kahta koira vanhusta tuonne vesisateeseen!

Murmeli & Pikkarainen 33+2
 
Helou!

Stressihiirelle onnittelut! Onhan teillä kaikki hyvin? Hurja ajatus et omakin vauva vois jo kohta olla mahan ulkopuolella.

Neuvolassa tänään käyty ja kaikki oli niin kuin pitäisikin. Sf-mitta kulkee tasaisesti yläkäyrällä.. Katsotaas nyt joutuuko taas kasvukontrolliin. Olishan se toisaalta ehkä hyväkin niin näkis vähän minkä kokosta on odotettavissa. Vaikka esikkohan siis ei ollut mikään jättivauva, vajaa nelikilonen. Painoa ei ollut itselle tullut enää niin reippaasti kun aiemmin, onneksi. Jotakin kyselyitä saatiin miehen kanssa täytettäväks. Siis ne oli jotain ihan vapaaehtosia jonkun ylipiston tutkimuksia. Mut kyl siin oli ihan ihmeellisiä jotkut kysymykset..

Käsien pesusta lueskellessani mulle tuli pieni häpeän tunne. Ei meillä käsiä niin tiuhaan pestä. Siis tietty nyt nää perus: ruokailun, ruuanlaiton, peppupesun tms. yhteydessä. Mut en muista et olisin erityisesti vauvan takia koskaan käsiäni pessyt.

Syystakkia en usko hommaavani. Vanhalla takilla luulen pärjääväni. Esikoisesta se mahtu jopa loppuun asti kiinnikkin, mutta maha oli kyll sillon pienempi.

Esikoinen saa luultavasti piakkoin ellei peräti vielä tänään uuden serkun! Että kun voi jännittää toisen puolesta. :)

Crocus76: Mitäköhän masennusta mahtaa olla liikkeellä kun mäkin oon ollut ihan ihmetuulella viimisen viikon.. Mies on kysellyt useaan otteeseen et mikä on vialla, mut en vaan osaa vastata, kun oikeestaan mikään ei oo huonosti.

Vesisynnytys kiinnostas muakin, mut käsittääkseni täällä ei oo siihen mahdollisuutta. Viimeks pääsin ammeeseen alkuun jos lievittäs supistuksia ja kyllähän se jonkin verran autto. Tosin ilokaasu autto mielestäni enemmän.

Jipsu & Pömppis 31+3
 
onnittelut stressihiirelle, toivottavasti kaikki hyvin :)

paljon olen käynyt lukemassa,mut en ole jaksanut kirjoitella...ja vähän samaa tällä hetkellä et pitäis kaikkea tehdä mut ei jaksa/huvita..

Paniikki iskee, kun tajus et eihän tässä ole h-hetkeen enää paljoa jäljellä...

Syystakki saa jäädä ja menen kans miesten l koon fleecella nii ku joku muukin *nauraa*

Käsiä pestään mut ei kyl noin usein ku jotkut...ruokaa ennen, sisälle tullessa ja vessassa käynnin jälkeen ja meil ei paljon ole sairasteltu =)

Neuvolas eilen kaikki suht ok...ainoastaan hb taas laskenut,tarttee tehokuurin rautaa, ku viimex sain 5 päivää synnytyksen jälkeen verta...ekalla mittauksel eilen 89 ja toisel 102...

sf mitta 29, paljonkos se teillä muilla on ollut?
lapsi vino rt,synnytystapa arvio onkin sit syyskuun 25...

Tässä oli nyt vähä omaa napaa mut iloista syksyä kaikille ihanille odottajille ja ihanaa ku kohta päästää meidän ketjussakin tositoimiin =)

tiituli81&turo 32+1
 
Nytköhän nää katkonaiset unet alkaa, heräsin tänään jo kuudelta... "Vain" 8 tunnin yöunien jälkeen, ja voin sanoa ettei se todellakaan riitä. Mä nukun aina vähintään 9 tunnin yöunet ja tosissani pohdin mitä ihmettä sitä sitten tekee jos vauva valvottaa koko ekan vuoden. Luontaiset hormonit, auttakaa...

Kyllä tässä viikot käy vähiin, hui! Töitäkään enää 3 viikkoa jäljellä.

Mä en ole mikään superhygieenikko, toki kun vessassa käyn niin kädet pesen, ja joskus kaupoilta palattua. Mutta jos oon ollu kotona ja alan jotain jauhelihaa paistamaan niin en kyllä pese käsiä edes ennen sitä hommaa... Pitänee tsempata. Toisaalata, vuoteen ei oo mitään flunssaakaan ollu ja antibiootit jouduin syömään viimeks vuonna 2008.

Ai niin, voi vitsit minkälaista akrobatiaa vaatii sukkien jalkaan laitto nykysin! :D
 
Viimeksi muokattu:
Akrobatiaa vaatii myös tennareiden nauhojen solmiminen... :D Taidan jättää tennarit suosiolla kaappiin ja käyttää sellaisia kenkiä joitten nauhoja ei tarvitse sitoa. Hah.

Onpas omituinen aamu - mua oksettaa! Kyllä tekee aamupuuro pahaa :x Mulla on selvästi aika jo kullannut alkuraskauden muistot kun nyt olen ihan ihmeissäni että todellako se alkuraskaus oli tällaista kamalaa pahoinvointia päivästä toiseen?

Lena & Onni 31+1
 
Onnittelut vauvan saaneelle, toivottavasti kaikki hyvin siellä!

Mulla oli eilen kontrolliaika äitipolilla, ultralla katsoi ja kaikki ok. Painoarvio oli nyt 1700g, ihan keskikäyrällä kuulemma kasvaa. Perätilaan oli tyyppi kääntynyt, mutta onneksi on aikaa vielä kääntyä oikeinpäin. Raskausviikolla 35 sitten seuraava käynti, silloin kans kokoa arvioidaan. Yliaikaiseksi ei kuulemma päästetä, mulla kun on raskausdiabetes. Mutta toivottavasti sais käynnistyä synnytys itsestään tälläkertaa, eikä tarttis mennä sairaalaan etukäteen...

Flunssa tuntuu olevan sitkeetä sorttia, kohta kaksi viikkoa niistänyt ja räkää riittää, ei onneksi ole muuta kun kamala nuha. Hieman hankaloittaa nukkumista tää räkäisyys, saas nähdä sit osaako sitä enää nukkua kunnolla, kun tää nuha joskus helpottaa. Semmoiselta koiranunelta tuo nukkuminen tuntuu nykyään, kait se on sitä totuttelemista sit jo tulevaan.

Ei oo vieläkään kelalta tullut päätöstä pakkauksesta tai äippärahasta, taitaa olla ruuhkaa siellä puljussa.

Aloin neulomaan vauvalle tossuja ja tumppuja, eipä oo aiemmat kesän lapset sellaisia tarvinnut. Jos innostus jatkuu, niin neulon sit villapuvunkin, saas nähdä.

poikatyttö ja tyyppi 30+4
 
Mulla meni viime yönä totaalisesti hermot! Mää en yksinkertaisesti jaksa enää noita mun levottomia jalkoja!! :kieh: Kärsin kyseisestä vaivasta ilman raskauttakin mutta tää nyt on noussu taas ihan omiin sfääreihinsä! Koko yö on pelkää potkimista ku jalat on niin tulessa, peittoa ei voi kuvitellakkaan käytettävän...ongelma tästä on että pohkeet on hirveässä krampissa suonenvetojen takia ja ne on taas pahemmat jos peittoa ei ole. Siinä sitten on kompromissina peitto tiukasti pohkeiden päällä ja jalkaterät heiluvat omaa elämäänsä ulkopuolella, tosin eihän se peitto siinä päällä sillon pysy...en ees viitti alkaa tässä manaamaan noita mahan ja selän asento-ongelmia...
Nuo jalat "tulistuvat" aina tuossa iltaysin paikkeilla ja kyllä silloin monesti aattelee että kuinka ihanaa ois kävellä lumihangessa paljain jaloin...kuuluiskohan sihinää perästä??
Öitä hankaloittaa myös raskauden myötä tulleet levottomat kädet :headwall:
Onko kellää muulla samanlaista vaivaa? Niin ja magnesium ei todellakaan auta!

Hieno juttu Murmeli että nyt kaikki hyvin!

Lena: mulla on ollu kans nyt parisen vkoa pahaa oloa aamuisin...oksentaa ei oo tarttenu ja toivottavasti ei tarttekaan! En todellakaan tahdo enää oksentaa..

Anime: sama homma! Ei 8h riitä mihinkään! Oon niin kade niille jotka voi toimia täyspainoisesti tai täyspäisesti koko päivän vain 5-6h unien jälkeen...kuten tuo ukkokultani..Ja ku noin lähellä toinen selviää noin vähillä unilla niin välillä sen on kyllä aika vaikea ymmärtää miksi mää tartten noin paljon unta..

Tiituli: mulla on sf-mitta viimes mitattu 26+0 ja sillon mulla mitta oli sama ku sulla nyt eli 29cm..ma on seur.nla niin sitte tiietään uutta mittaa...

Voi ku tarttiski vaan laittaa omat kengät / sukat jalkaan...ne voi ihan hyvin jättää laittamatta...mutta ku on nuo taaperot...eli pakko taipua...ja voi ääh ku on tukalaa!!

Meilläki sairastetaan tosi vähän mutta väkisinkin lapset koulusta kantaa pöpöjä. Ei menny montaa päivää koulun alkamisesta ku eka flunssa meilläki alko, koko kesä meniki liian hyvin..Eli oon koittanu opettaa että pestään kädet ku kotiin tullaan ja vessareissujen yhteydessä, joka kerta ei kyllä pestä ku mennään syömään, mutta ite pesen useasti ruuanlaiton yhteydessä käsiä.

Ukkokulta on työmatkalla jo vaikka leikkuusta on vain reilu vko, ei malta näköjään saikkua pitää, tai sitte sillä meni jo hermot tähän porukkaan. Eilen laitto viestiä että millon se la on ja että voisko he pitää palaveria Lapissa lokakuun eka viikon...Laitoin viestiä takasi että tuskimpa vielä tuollon syntyy mutta tietty se sitte alko vaivaamaan...

Crocus ja Pikkumies 31+4
 
Pitkästä aikaa...
Tulinpa kertomaan teillekin vauvauutisia, olen niitä tuolla facebookin puolella kertoillut.
Eli viikko sitten perjantaina heräsin siihen, että jotain lorahteli sänkyyn, synnäriltä käskivät näytille. Tekivät lapsivesitestin, tikkuun tuli heti kaksi viivaa. Jouiduin saman tien vuodelepoon odottamaan lääkäriä ja ultraan pääsyä.
Ultrassa vauvan kokoarvio oli 1,6kg, hän oli raivotarjonnassa eikä ollenkaan laskeutunut, vettä oli vähän jäljellä, vauvalla kaikki hyvin. Kohdunkaulaa oli 2,5cm jäljellä ja pehmentynyt, sormelle auki.
Synnytys ei kuitenkaan ollut käynnissä. Minut laitettiin antibioottitippaan, sain kortisonit vauvan keuhkojen vahvistamiseksi, ja käskyn maata, vessassa vain sai käydä.
Lauantaiaamuna n. klo 4 alkoi supistella. Otettiin sydänkäyrää, josta lääkäri ei ollenkaan ollut tyytyväinen. Vauvan sydänäänet heittelivät tosi paljon. Lisäksi aloin vuotaa verta. Lopulta n. 7.30 aikaan lääkäri päätti, että vauva leikataan nyt, hän ei uskalla enää katsoa sitä käyrää, lisäksi paikat oli auenneet lisää. Sitten tulikin kiire, kaksi kätilöä alkoi valmistella minua sektioon, sitten mentiinkin juoksulla leikkaussaliin. Klo 7.45 tuli anestesialääkäri laittamaan spinaalipuudutuksen, vauva oli maailmassa 7.55.
Kaikki tapahtui niin nopeasti, etten oikein kerennyt tajumanaan asiaa. Mieskään ei kerennyt paikalle, tosin ei hän olisi leikkaukseen päässytkään. Sektio oli minun pahin painajainen, mutta ei se kokemuksena niin kamala ollutkaan. Toipuminen on ollut hidasta ja kivuliasta, mieluummin olisin synnyttänyt alateitse. Nyt on vaan ajateltava, että vauvan parhaaksi kaikki tapahtui.

Poika siis syntyi rv 31+6. Ikäänsä nähden hän oli pirteä 9 pisteen poika, itki tomerasti syntyessään. Lastenlääkäri oli häntä vastassa ja keskoskaapissa meni lastenteholle. Poika painoi 1775g ja oli 41cm pitkä. Päänympärys 31cm.
Hän on koko ajan voinut olosuhteisiin nähden hyvin, on koko ajan hengittänyt itse, maha sietää hyvin maitoa... Ruoka menee nenämahaletkusta (tuon ikäiset ei vielä ymmärrä syömisen päälle), ja kaapissa on vain lämmön takia, ettei energiaa kulu ruumiinlämmön pitämiseen. Sinivalohoidossa hän oli 2 päivää, mutta sitäkään ei enää tarvita.
Nyt vain odotellaan painonnousua ja kasvamista ja toivotaan, ettei tule takapakkeja. Pitkä tehojaksohan tästä tulee, kotiin pääsee varmaan lähempänä laskettua aikaa, eli toista kuukautta nyt joudutaan elämään rankkaa elämää tehon ja kodin välillä.

Itse olen nyt vasta alkanut sisäistää mitä on tapahtunut. Pääsin kotiin eilen, ja on kyllä ollut tosi rankkaa, kun vauva piti jättää sairaalaan. Välillä itkettää, isompien lasten takia pitää yrittää jaksaa olla pirteä.
 
ail
Suuret voimahalit stressihiirelle ja voimia myös pikkuiselle.Aika hurjan kuuloista oli tuo touhu.
ON insuliinia pistetään ja sokerit jokseenkin heittelee.Yöt ravataan pissalla ja päivät voidaan huonosti.Mutta kaipa tätä kestää kunhan vaavi voi hyvin.
Nyt puuhamaan pikku herran 4v synttäreitä.Päivänjatkot kaikille!


ail ja saaga 31+5
 
Hei kaikille!! Harmittaa kun en aikaisemmin ole tälläistä ketjuä löytänyt, toivottavasti otatte vielä vastaan tälläisen mattimyöhäsen..
Kirjotin äsken pitkän pitkän tekstin ja se katosi jonnekkin,, voi että ottaa päähän!
Elikkäs täällä tälläinen marraskuussa 21vuotta täyttävä pätkäduunari, jolla viikkoja kasassa 30+6, LA 27.10 ja kerran on synnärillä käyty kipeiden suppareiden ansiosta, onneksi ei ollut hätää kumminkaan. :) Niin ja ensimmäinen lapsonen tulossa.
alkuviikosta esimmäinen perhe-/synnytysvalmennus käyty, kyllä peppu puutui! mutta mukavaahan se muuten oli. :)
Raskaus on menty aikalailla yksin (siis perheenä yksin miehen kanssa) Kaveripiirissä kun ei lapsi perheitä ole, eikä ole ihan herkästi tulossakaan, kaverisuhteetkin on supistunu TODELLA pieneksi ja siitä olenkin ollut eniten suruissani (jos ei alun kauheita pahoinvointeja lasketa).. Surullista kun kaverit ei osaa ajatella mua enää ihmisenä vaan vain raskaana olevana naisena.. Ajan kanssa yhteydenpito on vähentynyt ja nyt lähes loppunut.. joten olisi ihanaa jos te täällä ottaisitte mut vielä vastaan.. :) Tosiaan alku oli täällä päässä aivan hirveää, ajattelin silloin monesti että jos tämä jatkuu niin oon kuollu ennen lokakuuta. 10 viikkoa se kesti oksenteluineen ja muune pahoinvointeineen, mutta sitten elämä jo hymyili hieman kun siitä päästiin, muutenkaan kyllä ei ole helppoa tämä raskaus ollut missään vaiheessa.. siksi olisikin ollut ihanaa omistaa edes yksi "tosiystävä", anopista ja omasta äidistä on kehkeytyt tämän "prosessin aikana korvaamattomat! <3
Meillä olisi tässä ennen pikkuisen syntymää vielä muutto edessä *huh huh* :D
lokakuuksi pitäisi olla uudessa isommassa ja halvemmassa asunnossa, saa nähdä miten tämän mamman käy muutossa. :D
Ja ensiviikon jälkeen kerkiän vielä työttömäksikin ruveta ennen äitiyslomaa (pätkäduunarin elämä on p*rseestä, mutta ei auta valittaa) 2 kuukautta sain olla tässä välissä työelämässä ja edessä 22 työttömyyspäivää ennen äippälomaa, arvatkaa kuinka turhauttaa plarata työkkärin ja kelan kanssa lappuja taas ees taas, hakea työttömyysturvaa ja sitten taas lakkauttaa se... -,- mutta itteäni saan vain syyttää.. onneksi en sentään ihan yksin ole, mies on kuitenkin työssäkäyvä ja muutenkin ihana ihminen <3
Jos tässä nyt hetkeksi olisi minusta ja meistä! :)

En ihan koko ketjua jaksanut lukea, takana kun on useampi kuukausi, mutte sen ymmärsin että jotkut ovat jo pikkuisen saaneet syliinsä, heille ONNEA ja toisille voimia raskauteen vielä pariksi kuukaudeksi! <3
 
Ja stressihiirelle erityisesti voimia! En osaa edes kuvitella miltä sinusta tuntuu, mutta kyllä kaikki paremmaksi vielä muuttuu, pirteän vekkulin saatoit maailmaan, kun noin hyvin on jo asialla tässäkin vaiheessa! =)
 
Stressihiirelle ja hänen perheelleen paljon voimia. Toivottavasti saatte prinssinne pian kotiin. Olen vierestä seurannut tuttavaperheen koettelemuksia keskosesta ja ei se helppoa ole. Sinulla on oikeus itkeä, se helpottaa oloa ja pienille voit sanoa, että äiti on surullinen, kun vauva on sairaalassa. Voimia!:hug:

Unipossu Tervetuloa joukkoomme! Muistathan laittaa punaisella ikäsi, La, ja paikka jossa synnytät, Henna-Riikan on helpompi päivittää :)
Itselläni myös kaveripiiri suppeentunut juurikin raskauden myötä.. Omassa kaveripiirissä olen ensimmäinen, joka saa lapsen ja muilla ei ole aikomustakaan vielä raskautua :) En ole enään niin mukavaa seuraa, kun en voi nauttia lasillista valkoviiniä kavereiden kanssa.. Mutta en ota sitä kuitenkaan itseeni.

Mulla on levottomat jalat myöskin. Joskus menen suihkuttamaan jääkylmää vettä jaloille ja sitten uusinta yritys nukkumaan menossa. Usein auttaa, kun roikotan jalkoja sängyn reunan yli ja peitto ehottomasti pois niiden päältä :)

Ihanaa huomata, etten ole ainoa, jolta on veto pois ja vähän muutenkin allapäin.. En saa aikaseksi pestyä pyykkiä tai imuroidakkaan.. Juuri ja juuri saan astianpesukoneen täytettyä ja tyhjennettyä.. Ruoan tekokin on niin ison kynnyksen takana.. No, munhan pitikin ottaa rauhallisesti, mutta kyllä nyt kuitenkin kaipaan innostuspiikkiä jostain! :)
Eilen tehtiin miehen kanssa yhteinen projekti ja maalattiin minun mahaani Nasu, joka nojailee sydämeen, koko mahan peittävä kuva siis. Otettiin sitten yhteiskuva ja kehystetään se sitten :)
 
Tää mamma jäi nyt sairaslomalle. Vielä viikko olisi ollut töitä, mutta en vaan pystynyt enään istuun kassalla kun viiltää inhottavasti vasemmalta puolen ylävatsasta ja seisoon en pysty paikoillani 2min kauempaa tai alkaa kova selkäsärky vasemmalla puolen. Huomaa kyllä että vasen puoli on ihan vammanen :D

Omat neuvolakuulumiset:
Rv 33+3 (31+5)
Hb: 122 (125)
RR: 132/80 (121/84)
Paino/vko: +758g (+700g)
Yhteensä tullut painoa: 5,2kg
sf-mitta: 30cm (28,5cm)
Vauvan syke: +137 (+140)
Ja vauva RT.

Hammaslääkäristä: Täällä olisi saanut ilmaisen hampaiden tarkistuksen, mutta en sitten mennyt, kun juuri viime loka-marraskuussa kävin hammaslääkärissä.

Raha: Meillä molemmilla on omat tilit, mutta meillä mennyt vähän niin että mies maksaa kaikki laskut ja mä maksan oman puhelinlaskuni, ruuat ja vauvan tarvikkeet+vaatteet. Nyt kyllä päätin että alan aina maksaa puolet vuokrasta. Tuntuu niin tyhmältä että mies maksaa yksinään vuokran ja mä vaan tavallaa hengailen tääl :D

Terkkari: Mulle on sattunut tosi mukava terkkari, mutta se ei tiedä mistää mitää, ku vissii vasta valmistunut. Ainaki sen tiedän että se on just vähä ennen ku tuli tonne sijaiseks, ollu työharjottelussa. Eli siltä ei ainakaa voi kysyä mitää jos mieltä joku askarruttaa. Ja jotenki mulla on sellanen kutina, ettei sillä itellä oo edes lapsia.

hortensia: Tilasin Aventin rintapumpun, aventin ensipakkauksen ja tuttiosat 3-6kk amazon.co.uk. Suosittelen ehdottomasti! Kaikki noi tuli maksaan vaan 60e ja postikuluja ei tullut ollenkaa :) Tilauskin tuli 3 arkipäiväs, joka oli yllättävän nopeesti.

Syystakkia ei ole, mutta yritän pärjäillä tollasil villaneuleil.

Nyt tuli jo pitkä teksti, mutta täytyy tulla nyt useammin tänne keskustelemaan myös teidän kanssa :)

Janzku & pikkune 33+6
 
Stressihiirelle voimia. Hyvä et kaikki on kuitenkin toistaiseksi hyvin!

Ite näin Viimeyönä unta että heräsin sohvalta ja olin vuotanut verta... Noh tuleva kummi laitto viestiä että näki Viimeyönä unta että synnytin ja sain 2100g painavan tytön. Ja olin kuulemma pitänyt ristiäiset ennen kun lapsi oli syntyny. Kunhan ei enteile hätäkastetta :( Tänään ollut kyllä ihme kipua toisessa lonkassa. Ihan kun mahasta säteilis kipu jalkaan. Sisko saanut ensimmäisen lapsen näinä päivinä. Ei pitäs stressata... Huoh...

Mä en olis valmis jos tyttö syntys tässä kohta. Mies tänään kerto mulle että on ihan loppuun palanu omaan työhönsä. (tekee työkseen Nokian puhelimiin ohjelmia). Ihmekkään kun töissä viihtynyt päivässä max 2 tuntia päivässä. Ja pelaa tietokoneella yömyöhään ja nukkuu pitkään. Kotona ei oo aikoihin tehny kotitöitä :( alkaa itsekkin olla jo niin poikki tähän kaikkeen etten tiiä miten tästä suosta selvitään. Ja miten saan miehen työterveyteen. Ei pitäs ajatella näin mutta toivon että lapsi tois iloa sen elämään ja kaikki alkas menemään paremmin. Mies oli tänään tunnin töissä ja se on käyttäny tätä raskautta tekosyynä että on päässyt pois töistä. Noh tästä ei pääse kun ylöspäin.

SF-mitta oli 34+3 niin 31cm eli keskikäyrää mennään eteenpäin.

Kusma ja hattivatti 34+5 (ethän synny ihan vielä)
 
Hurjalta kuulosti tuo stressihiiren kertomus! Voimia<3

Täällä myös yksi yliväsynyt ! Kaks viikkoa enää töitä, tähän asti painanut hirveellä tarmolla ja tahdilla (ahneella on paskanen loppu :D ) ja nyt kun sain tämän flunssan, niin kyllä vei kaikki voimat.. Saas nähä joutuuko saikkua hakemaan ennen virallista äippäloman alkua vai jaksanko sinnitellä.. Koska tiedän, että tulen hulluksi sitten kun ei ole enää töitä ja pitäs vaan olla ja ootella..
 
stressihiiri onnea vielä, ja tsemppiä vauvalle ja teille muille! Kiva kun vauva olikin vähän isompi kuin kokoarvio! Kohta varmasti jaksaa itse syödä ainakin vähänn! Ootteko saaneet sylissä pitää paljon?

Janzku vau aika edullisesti löysit aventin tarvikkeita. Ostit ilmeisesti käsipumpun?
Oon lukenut Aventista paljon hyvää.
Avasitko jo pakkauksen, tuntuuko kahva raskaalta käyttää?

Mietin sähköisen ostamista, ja tuolla se ei ole kuin 60 puntaa (kai 75 e). Mutta siinä on varmaan brittipistoke johdossa. Ehkä käsikäyttöinen riittäisi, eihän sitä välttämättä tarviikaan kuin alussa jos täyttyy paljon tms.

Uh huh, kyllä tuntuukin olo raskaalta. Tuntuu et vauva, kohtu ja lapsivesi yhteensä painaa varmaan ainakin 4 kiloa kun hetken makaa selällään. En siis enää makaa niin, mutta kun kylkeä kääntää... On aika ikävä vatsalla nukkumistakin.. Ihana kuitenkin kun kyljellään on, niin tuntee hyvin vauvan liikkeet. Vauva onkin liikkunut tosi paljon, erityisesti takapuoltaan työntää ylöspäin, ja luulen että oon kans saanut tuntea hikan! Ihmettelin kateellisena, että miten te muut sen tunnette.. Sit yhtenä päivänä pidin kättä alamahalla, ja alko tuntuun tiheeseen ja säännöllisesti sellaista nykinää :) Voi pientä :heart:

Sitten taas yksi kysymys teille :) Eli missä ulkovaatteissa tuotte vauvan kotiin? Ootteko ostanut lämpöpussin tms jonka saa turvakaukaloon? Vai tarviikohan sitä edes vielä lokakuussa.
Mietin vielä että ostaisiko vielä sellaisen. Mulla on 70 cm fleecepussi on, ja samankokonen vanuvuorella neulehaalari, ovat tosiaan aika isoja.. Sit lisäksi noi ä-pakkauksen kamppeet, jotka myös yllättävän isoja. Aattelin aluksi ettei haittaa kun kerroksia laittaa alle, mut nyt en tiedäkään..

hortensia 32+5
 
Vauvan kotiin tuominen itse olen pakannut kassiin parit housut ja pari pitkähihasta bodyä, pari lakkia, parit sukat ja käsineet. Sit laitoin ton ä-pakkauksen villapuvunki vielä mukaan. Otin vaatetta vähän eri kokoa kun ei yhtään tiedä minkä kokonen typy sieltä on tulossa. Sit turvakaukaloon olen ostanut lämpöpussin (ajattelin että näin olisi helpompaa talvella lähteä kauppaan yms, mut saas nähä), ni toi on valmiina myös kaukalossa. Meiltä sairaalalta matkaa kotiin ehkä 3km mutta jos kotiutumuspäivä on esim tosi sateinen ja tuulinen niin lämpötila on luultavasti alle 10 astetta. Sitä kun ei tiedä. Ja itse en tykkää kylmästä yhtään joten varaudun pahimpaan keliin. Voihan lämpöpussin jättää kaukalosta pois jos sattuukin olemaan lämmintä. Muuten kyllä laitan sille päälle kunnolla :)

Kusma ja hattivatti 34+6 huomenna poksuu
 
IMN
unipossulle tervetuloa! :)

poikatyttö Mullakin on jokseenkin sama tilanne, että raskautta ei ainakaan tämän hetkisen tilanteen mukaan päästetä yliajalle vauvan koon puolesta (tosin meillä johtuu vauvan pienuudesta) ja toivoisin niiiin kovasti että synnytys saisi kuitenkin käynnistyä itsestään. Viimeksi käynnistettiin rv 38+2 ja haluaisin kovasti kokea sen "oikeankin" synnytyksen käynnistymisen. Olisi jotenkin "tylsää" lähteä jälleen sairaalaan sovittuna aikana, vaihtaa sairaalakamppeet päälle, popsia cytoteceja ja odotella kuka ties kuin kauan, ennen kuin päästään saliin.

Minäkään en pärjää alle 9 tunnin yöunilla.. Esikoinen heräsi tänään jo 5-6 aikoihin enkä saanut enää unta ja kun itselläni nukahtaminen vie nykyään puolilleöin niin kyllä on tämä päivä kuljettu silmät ristissä. Pelottaa oikeasti miten sitä sitten taas pärjää kun vauva tulee ja yöt saa kukkua ylhäällä. Onneksi poika kuitenkin antaa minun aamuisin nukkua jos siltä tuntuu ja tulee sitten 8-9 välillä herättelemään aamupuuron keittoon :)

Kaverisuhteista oli myös ollut puhetta. Harmi jos ne joillakin kärsivät raskauden takia.. Itse olen melko onnellisessa tilanteessa, kun iästäni huolimatta suurin osa läheisimmistä kavereista on jo "äitiytyneitä" ja loput todella tiiviisti myös mukana arjessamme. Yhtään kaveria en koe "menettäneeni" esikoisen odotuksen jälkeen, ja vaikka olisinkin, en usko heidän sitten olleen alkuunkaan sellaisia ystäviä joita olisin halunnut pitääkään :)

Meillä on kotiutumisvaatteina sairaalakassissa yksi vaatekerta; pitkähihainen paita, lyhythihainen mekkobodymekko (tervetuloa tyttöjen maailmaan..), sukkahousut, sukat ja housut. Ulkovaatteina karvapuku, villatumput ja -sukat sekä fleecevuorinen pipo ja muistaakseni kypärälakkikin. Pyydän sitten miestä tuomaan lisää jos on kylmemmät ilmat :) Kotiintulovaatteet on kokoa 50 tuota 56cm karvapukua lukuunottamatta.
Katselin juuri kuvista miten kirppu tuo esikoinenkin oli syntyessään.. Hukkui pienimpiinkin vaatteisiin, ja tämä tulokas on kuulemma vielä pienempi.

Tuota turvakaukalon lämpöpussia olen miettinyt ja vähän aikaa jo ajattelin että pyydettäisiin sitten vaikka ristiäislahjaksi, mutta en tiedäkään.. Ehkä käyn sittenkin ostamassa etukäteen. Oon niin ihastunut Wallaboon lämpöpusseihin :D :heart:
Imetystyynyn hankinnasta olen myös päättänyt luopua ja sellainen ostetaan sitten jos siltä tuntuu. Onhan meillä noita tyynyjä :D Jotenkin tuntuu että imetystyynykin olisi tässä kaaoksessa vain tilaavievä kapistus. Missä sitä edes "kuuluisi" säilyttää?? :D

IMN & Tuutikki 33+0 POKS!
 
Viimeksi muokattu:
hortensia: Ostin vaan manuaalisen, eikä tuntunut kahva yhtään raskaalta. Noi aventit oli viel uusinta mallistoo, mitä ei myydä suomessa ollenkaa. Huhtikuussa vasta alettu myymää briteissä :) Eli sen takia piti ostaa jo valmiiks noi 3-6kk tuttiosat, ku niitä ei varmaa viel sillonkaa saa suomesta. Ja uskon että siin sähköses on niitten oma pistoke, eli ei varmaan käy suomen pistokkeisii :/

Vauvan kotiutumisvaatteet: En ole näitä vielä sen koommin miettinyt, mutta en aatellu mitää lämpöpussia ottaa mukaa, vaan laitan sille vaan päälle pörröhaalarin ja ehkä siihen kaukalon päälle vaikka viel fleecehuovan varoiks.

Janzku & pikkune 34+1
 

Yhteistyössä