Lokakuun Onnenmurut 2012 *Huhtikuussa*

Sama kuin Henna-Riikalla ei täälläkään mitään ilmoiteta jos riskit pienet ja kaikki ok, sanoivat vaan että jos jotain ilmenee niin soitto tulee viikon kuluessa. Ei onneksi kuulunut, mutta se riskiluku kiinnostaisi silti tietää :) Jospa maanantain neuvolassa selviää :)
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Täällä kevät alkaa keventää mieltä ja kuukauden päästä pitäis alkaa kesälomakin :) Oireet on tipotiessään ja kahvikin maistuu kahden kuukauden tauon jälkeen taas hyvälle. Meille ei tullu soittoa eikä kirjettä riskiluvuista, eikä neuvolassakaan sanottu mitään. Enkä kyllä muistanu ees kysyä :D Mutta ilmeisesti kaikki on ookoo, kun soittoa ei toisaan kuulunut.

Pikapäivitys tällä kertaa. Tänään poksutaan 16+0! Puoliväli alkaa vähitellen häämöttämään, hui!

Kata ja Möhkis 16+0
 
Aurinkoista sunnuntaiaamua!

15+0 POKS!

Uskomatonta, mutta kohtapuolin on jo ensimmäisten lokamurujen rakenneultran aika ja alkaa poika-/tyttölupauksia tulla. Kaipaisin päivitystä muiden mieliteoista... onko tullut uusia mielitekoja tai muita viitteitä mistä voisi vetää johtopäätöksiä vauvan sukupuolesta?

Mulle maistuu tuore kurkku... ja PALJON sitä! Lisäksi joka päivä menee omenaa ja juustoa (kurkun kanssa :) ). Suolainen sinänsä tökkii, vaikka vähän salmiakkia tämän salmiakkiaddiktin pitää saada lähes päivittäin ja paljon rehuja tulee syötyä. Makea maistuu jossakin määrin, mutta ei ole mielitekona mitenkään päällimmäisenä.

Mieliteot ovat vähän erilaisia kuin edellisissä raskauksissa jolloin tyttöä odottaessa maistui appelsiinimehu ja omenat + makea, pojasta perusruoka ja PALJON sitä. Jompaa kumpaa odottaessa meni paljon porkkanaa myös... en nyt vain varmasti muista kummassa odotuksessa. Tytöstä oli linea negra napaan asti (pojasta en muista). Ns. poikamasu kummastakin. Iho samanlainen kuin ennenkin, tytöstä jonkin verran taipuvat hiukseni tavallista kiharammat. Nyt tuntuu hiukset rasvoittuvan tavallista hitaammin ja ihossa ei muutoksia. Kahdessa ekassa odotuksessa oli kuvotusta niin tässäkin, mutta nyt enemmän 24/7 kuin ennen ja osittain närästi (nyt kyllä jo helpottanut kuvotus).

Vauvaa jotenkin ajattelen poikana (mutta jos jotain vauvanvaatteita tekisi mieli ostaa on ne melkein järjestäen tyttöjen... rationaalisuus huipussaan :p), mutta mun veikkauksiin ei voi luottaa... kummallakin kahdella kerralla ennustukseni ovat menneet mettään. Ei tuolla sukupuolella käytännössä ole mitään väliä... HALUAN vain tietää sen! :D Niin ja pahansisuisuus/temperamentti on nostanut taas päätään tässä raskaudessa sekä aamuyön heräily on taas alkanut... :(

Tulipas turinoitua, mukavaa loppuviikkoa kaikille! :)

unelma kolme
 
Huomenta!

Täällä myös tänään 15+0! Tällä viikolla oli pakko siirtyä äitiyshousuihin, kun viimesistäkin omista farkuista jäi nappi auki ja vetskari puolitiehen :) Onpas kivaa kun mahassa alkaa näkyä ihan konkreettisia muutoksia! Päänsäryt, joista olen kärsinyt monta viikkoa, ovat olleet nyt pari päivää pois ja kummasti on olo pirteämpi!

Mielihaluja ei täällä oikeastaan mitään sen ihmeempiä, mutta appelsiinimehua ja varsinkin tuorepuristettua sellaista tekee kyllä mieli. Unelma kolme, voiskos tästä päätellä että tyttöä pukkais tänne suuntaan :) Kaikki kyllä ovat veikanneet poikaa ja jotenkin itselläkin on sellainen ajatus, että kyllä sieltä poika tulee. No, ehkä se selviää rakenneultrassa toukokuun lopulla. Ens viikolla neuvola ja toivon mukaan kuullaan ensimmäistä kertaa pienokaisen sydän äänet.

Jomppis ja mato 15+0
 
Moikka taas pitkästä aikaa tännekin!

Tervetuloa Tiituli81. Jännä nähdä vaikka oltais koksissa samaan aikaan. Mulla laskettu aika on 18.10 :) Tulikin mieleen, että tuolla listassa taitaa olla väärä päivä eli jos päivittäjä huomaa, niin voi vaihtaa.. Mutta eipä tolla yhdellä päivällä niin väliä ole :)

Mä kans viime viikolla jouduin kaivelemaan äitiysfarkkuja esiin, farkut rupes jo puristamaan. Tosin jotkut isommat farkut menee vieläkin :)

Mä olin tunnistavinani eilen pieniä vauvan liikkeitä. En osannut niitä vielä pitkään aikaa odotella, koska kahdesta aikaisemmasta tuntunut rv 17+. Sellaista möyrimistä tunsin ihan selkeästi ja heti perään tuli sellainen tuttu kuplan puhkeamistunne :D Saapa nähdä alkaako ne siitä lisääntymään vai oliko mun suolen toimintaa vaan :D Aika aikaisin alkaisi kyllä tuntua, jos olivat jo liikkeitä.

Mua ei oo nyt kahteen aamuun yököttänyt! Jospa pahoinvointi alkaisi loppumaan :) Toivossa on hyvä elää. Tosin perjantaina taas sain kunnon migreenin ja illalla jouduin oksentelemaan. Mutta aikaisin nukkumaan ja päänsärky katosikin sillä.

Ihanaa aurinkoista päivää teille! :)

-marge 14+3
 
Minä otin äitiysvaatteet ja erityisesti farkut käyttöön jo 8.viikolla :D Ihan vaan siitä syystä että ne on mukavemmat päällä ja silloinen turvotus oli jotain järkyttävää, että se joustava trikookaistalekin sai kyllä täytettä :D

Tänään olis siis 15+4 ja toka neuvola!

Ootteko saanu rakenneultra-ajat yleensä sieltä vai mitenkä? Itsellä ja isällä kutkuttaa sukupuolen selviämninen hirveästi koska olemme tehneet siitä henk.koht. vedon :D Panos ei vielä oo täysin selvillä mutta se on suunnitteluasteella.. ;) Olisko teillä ideoita kolmen ruokalajin hemmotteluillallisen/leffan/keilaamisen/muun yleisen viihteen lisäksi? Jotain spesiaalia :)

sitä isyyspakkausta täytyy alkaa tosissaan suunnittelemaan, arvelin ensin listaa tehä ja sitten kesällä ostella enemmän kaikkea kun töihin pääsee, opiskelija kun ei kamalasti sisurasiaa suurempaa ostele, varsinkin kun säästöliekillä muutenkin..
 
Little precious: Me saatiin ainakin toi rakenneultra aika samalla kertaa ku oltiin nt-ultras. En tiä sit miten muualla.

Täällä neuvola on 8.5 ja sano et sillon puhutaan ravitsemuksesta.
Taas tuli tällänen mini juttu, ku en keksi ja kerkee nyt kirjoittaa enempää.

Janzku ja pikkune 16+2
 
IMN
Ensinnäkin tervetuloa uusille! :)

Äitiyshousut, pääasiassa farkut, on ollut mullakin käytössä jo rv 7-8 asti, juurikin turvotuksen takia. Nyt taas tuo kumpu alkaa olla jo sen kokoinen ettei näytä millään tapaa hyvältä vaikka saisikin puserrettua omat farkut jalkaan :D

Rakenneultra-ajan sain nt-ultran yhteydessä. Tosin kaverini kävi samassa paikassa ultrassa ja hänen taas pitää itse soittaa ultra-aika, koska ajanvaraus on paikanpäällä auki vain tiettyinä viikonpäivinä. Varmaan aikalailla kaupunkikohtaista. Vielä muutama vuosi takaperin sain kaikki ultra-ajat neuvolan kautta, mutta saattoi johtua siitä kun olin äitipolin asiakas ja ultrassa tulikin käytyä se 12-13 kertaa koko raskausaikana.
Mitenkäs muut, aiotteko vielä rakenneultran jälkeen käydä yksityisellä ultrassa? Itse en ole vielä päättänyt, mutta jotenkin tuntuisi kurjalta että tuo toukokuun viimeisen päivän rakenneultra olisi viimeinen kerta ennen synnytystä kun "näemme" vauvan. Jos rakenneultrassa ei sukupuoli vielä selviä niin sitten ainakin käydään yksityisellä myöhemmässä vaiheessa kesän aikana.

Uusia ruokahimoja ei ole oikeastaan tullut. Valion herkkujogurtit ovat kyllä ostoslistalla nykyään ja ovatkin oikestaan ainoita jogurtteja joista tykkään. En ole ikinä oikein mistään kylmistä ruuista välittänyt. Appelsiinimehua kuluu n. ½-1l päivässä ja rukiiset karjalanpiirakat ovat myös tehneet comebackin :D Ainiin, riisi ja currykastike ovat melko yleinen lounas nykyään, poika taitaa olla jo kyllästynyt mutta syönpähän sitten hänenkin annoksensa jos ei kelpaa :D Yleensä olen aina tarvinnut lämpimän ruuan sekaan myös lihaa - tässä tapauksessa kanaa - mutta nyt menee ihan noinkin.

Meillä on nyt esikoisen kanssa aloitettu ankara pottatreeni. Yksinkertaisesti vain otettu vaippa pois ja pyydetty (=käsketty) menemään potalle kun hätä tulee. Viikon aikana vain neljä vahinkoa, oon niin ylpeä :heart: :) Hieman kiristystä, lahjontaa ja uhkailua niin ollaan kuivia kesän loppuun mennessä :D

IMN & Tuutikki 15+2
 
Aurinkoista päivää kaikille!
Täällä on käyty aamulla neuvolassa ja kaikki kunnossa! Syke oli 150 tasaista kopsetta :). Voiko siitä nyt sitten mitään päätellä?
Tyttöolo mulla on, mutta poika on tietysti ihan yhtä toivottu.

Neuvolan jälkeen kävin Lindexillä ostamassa vauvalle vanuhaalarin, pipon ja yöpuvun sekä pienen pehmolelun. Tarvitsisin oikeasti kaikkea muuta, mutta ne nyt vaan sattui miellyttämään silmää.

Äitiysvaatteita oon käyttäny jo kauan, mutta ei mun maha silti mikään iso vielä ole. Kun turvotus lähti, hävis mahakin. Hyvin saa aamulla vedettyä litteeks vielä. Kuitenkin normaalit farkut painaa jo ikävästi ja iltaa kohden mahakin alkaa aina pömpöttää.

Nyt verhojen ompeluun. Mä niin nautin näistä arkivapaista :).

- Vimme + unelma 17+1
 
Niin, voisko se olla että isommilla paikkakunnilla rakenneultraan saa ajan jo nt-ultran yhteydessä, jos tunkuakin on enempi ja varausajat pidempiä? En usko, että mun aikaani nyt oltaisiin unohdettu :D Onhan tässä kuitenkin 5 viikkoa aikaa ennenkuin ajankohtaiseksi käy :)
 
17+0 POKS! :)

Ja pikaisesti mieliteoista:
Esikoinen oli poika ja silloin meni aivan sikana irtokarkkeja, ja kaikkea muuta epäterveellistä, esim. hampurilaisia. Taisi mennä myös mandariineja.

Tämän kanssa on ollut kova appelsiinimehuhimo (nyt vähän vähemmän) ja salmiakki.
Tässä on tehnyt mieli syödä terveellisesti ja kunnon kotiruokaa. Tosin aina välillä on kaikki epäterveellinen taas maistunut.

Muuten oireiden perusteella raskaus on aika samantyylinen kuin ekakin.

Linea negra mulla oli ekassa ihan koko vatsan poikki rintoihin asti, nyt ei ole vielä mitään näkyvissä.

Ekan kanssa musta ei olis takaapäin huomannut että olin raskaana kun oli niin vatsa edessäpäin. Tästä on nyt vaikea sanoa kun on vielä suht pieni masu, mutta jenkkakahvat on jostain syystä tulleet kuvioihin. :) Liekö sit vaan muuten vaan ihra lisääntynyt.

Mut poikaolo on siis. Katsotaan sit parin viikon päästä miten käy. :)

Lakukissa ja Pentunen 17+0
 
Tervetuloa joukkoon tiituli81! :)

Margen*:n tiedot siirsin oikealle päivälle myös :)

Zesi, tottakai fb-ryhmäänkin pääsee mukaan! :) Laita mulle yksärillä vaikka linkki sun fb-profiiliin, laitan kaveripyynnön ja sen pääsen lisäämään sut ryhmään mukaan! :)

Minä sain rakenneultraan ajan tällä kertaa postitse, lääkäri laittoi viime nla käynnillä lähetteen menemään. Viimeksi sain ajan suoraan ä-polilta, sillä kävin siellä nt-ultran kontrollissa, antoivat ajan samalla rakenneultraan, josta siitäkin käytiin usea kontrollikäynti. Näin siis Kuopiossa :)

Mulla ei juuri mielitekoja oo ollut, tai en ainakaan oo huomannut mitään erityistä, kaikki maistuu, niin hedelmät kuin rasvainenkin ruoka! :D Onneksi paino ei oo noussut, tänään kun kävin vaa'alla, oli oikein hurjat 800g tippunut! :D Katsotaan miten seuraavassa neuvolassa käy, kun se on heti esikoisen 1 v -juhlien jälkeisenä maanantaina! Synttäriherkkuja tulee kuitenkin syötyä koko viikonloppu! Vauva-lehdessä oli niin ihana täytekakun ohje, että se on pakko tehdä, ja savulohivoileipäkakku. Aion syödä sitä lohta ja majoneesia, vaikka kiellettyjä taitavat ollakin...

-Minki ja pikkusisko 16+3-
 
Kiitos Minki! :)

Mieliteoista: Aikaisemmissa raskauksissa, molemmat siis tyttöjä, on ollut aivan tajuton suklaan himo. Varsinkin ekassa en voinut vastustaa maraboun daim-suklaata. Vetelin sitä helposti levyn putkeen :D Tokassa ehkä enemmänkin himoitsin jäätelöä. Eli hyvin makealla linjalla. Mutta nyt tässä raskaudessa tää suolaisen himo on ihan tajutonta. Ja just joku hampurilainen. Eli kaikki roskaruoka :D Jee. Olen koittanut hillitä kyllä itseäni ;)Ja sipsikulhon jos mun eteen tyrkkäis, niin häviäis varmaan hetkessä :D Alussa varsinkin tuo suolaisen himo oli vielä pahempaa, kun tavallinen kotiruoka yökötti. Mutta nää annosmäärät, mitä mä nykyään syön ruokaakin, on ihan hirveitä. Syön kuin hevonen! No, ehkä se tasottuu siinä vaiheessa, kun mahaan vaan ei mahdu niin paljoa. Sitä odotellessa ;) Mut siis poikaolo mullakin on. Ja poikaolo siitäkin syystä, että ei oo ollu närästystä, joka aiemmissa ollut eka raskausoirekin. Ja vaikka oon voinu pahoin,niin en niin pahoin kuin aikaisemmissa. Mut saas nähdä ;)

-Marge 14+4
 
Äitiysvaatteet on täällä otettu jo käyttöön!Ei mitään mahiksia et käyttäisit omia farkkuja enää,varsinkin ruuan päälle maha turpoo ihan hervottomaks vaikka meillä karpataan eli turvotus ei ainakaan voi johtua hiilareista!
Muutenkin ruakailusta,meillä on "hyväkarpattu" viimeset 4 vuotta ja nyt kun varsinkin raskauden alkuaikoina sorruin sipseihin ja karkkiin ni kroppa reagoi vieläkin herkemmin hiilareihin mitä normaalisti.Eli tuli ihan järkky olo ja nuutuneisuus,maha ku ilmapallo ja turpoominen kauttaaltaan.Meillä on normaalisti pidetty ns.hiilarimättö-päivä kerran viikos eli on syöty kaikkea ja pidetään nytkin jotta varastot vähän täyttyis urheilun vuoksi mut tosi huonovointinen musta tulee sinä päivänä,ei ennen raskautta se ottanu noin koville!Mut tuo mahan turpoominen on erikoista,ylipäätänsä painoa tullut 4 kiloa lisää,joka oli ennen raskautta et voi kun se painon nousu pysyiskin et kilo per kuukausi,mut nyt oon ihan kauhuissani et 4 kiloo 4 kuussa!:)
Muualta ei siis turvota kun mahasta ja tisseistä,sormukset turhankin löysät,uusista sukista jää pienen pieni rantu nilkkaan,eli siellä tod.näk vähäistä turvotusta jota oon yrittäny kuuma/kylmä-suihkuttelulla lieventää plus hyvät venyttelyt.Vessassa ravaamine on taas alkanu,liekkö nesteet lähtee kiertoon kun ollaan taas keskitytty karppaamiseen?Toivottavasti!

Tissit alkaa oleen aika härskin näköset,oon vaalea ihoinen eli sininen verisuoni verkosto paistaa rintakehän läpi ja kohta tarvii ostaa D-kupin liivit,voi jee:):):) Ja kyllä muutenkin tietää missä ihmisellä menee suuret verisuonet ku kaikki kuultaa läpi,vitsit ku ois joku anatomian tentti ni ois helppo lukea:)Ja muutenkin jännä juttu ku normaalisti oon pieni rintainen Bee ni koskaan kotona oo käyttäny liivejä enkä muutenkaan oo laittanu ellei oo ollu pakko ni nyt on sellanen fiilis et täytyy laittaa joku tuki tisseille,ihan tollanen mitänytsaatvshopista-ultra kevyet urheilutopin näköset liivit(sama paketti kaupass ½ hintaan,suosittelen ostamaan!Venyy ja paukkuu koon mukaan,ajattelin ne ensisijaisesti synnytyksen jälkeisiksi liiveiksi kun rintojen koko muuttuu mut otinkin ne jo nyt käyttöön,ihanat,ei ne turhaan niitä ylistä)ku ne muuten tuntuu niin isoilta ja raskailta..:)

Urheilusta tyyppi ei anna enää juosta,kaikesta tollasesta hyppimisestä/hölskymisestä tulee huono olo ja se tuntuu epämiellyttävälle!Tanssiminen,sisäpyöräily eikä reipas kävely haittaa yhtään,vaikka niissäkin tulee puolelta toiselle hölskymistä mut juoksu ei jostain syystä oo enää hyvä juttu.Muuten oon saannu painaa meneen ihan surutta,tyyppi potkii samalla ku äiti polkee spingingissä:)

Mielitekoja ei oo tullu,alkuun oli hedelmäkarkit mut nyt ei oo oikein mitään.Ruokaa en viihtis laittaa eikä mitään oikeen tekis mieli,mut pakko vaan laittaa ja syödä joka päivä 2 lämmintä. Pahoinvointejakaan ei enää tuu jos oot ollu liian kauan syömättä,eli itseäni pitää oikein muistuttaa vapaapäivilläkin syömään.

Vauvan tarvikkeita/vaatteitaollaan saatu veljeltä jo laatikko tolkulla,pikkusen oon huulipyöreenä jonku rintapumpunkin kanssa et miten sitä käytetään ja milloin jne,mut saan kaikkeen opastuksen sitten lähempänä. Ei tarvi ees äitiyspakkausta ottaa ku siellä on 2 pakkausta vielä oottamassa ku 1 on jo meillä:)

vauvan vakuutuksenkäyn ottaa heti torstaina ku poksuu 17+0.Silloin aikasintaan saa Pohjantähdelle ottaa ja ne suositteli et tulet ottaan heti ku viikot on täynnä koska se korvaa sit kaiken esim. rakenneultrassa esiin tulevat uudet tutkimukset jne!Kallishan se on ku perkele mut maksaa itsensä takaisin jos jotain tyypille tulee joskus.Ystävän 4 vee muksulla ollu sama vakuutus ja nyt jo maksanu ittensä takasi ku poitsulta leikattu yksityisellä nielurisat ja käynny yksityisellä myös allergiatesteis.

Tässä varmaan viimesimmät kuulumiset:)

Niin ja en edelleekään muistaisi olevani raskaana ellei maha kasvais:)

nurmo ja tyyppi 16+4
 
Nurmolle kysymys. Mitä se Pohjantähden vauvavakuutus maksaa nykyään? Meillä on 7v esikoisella ko vakuutus, ja ollaan Pohjantähden kanssa naimisissa, kun pojalla on niin paljon kaikkea vaivaa. Vakuutus otetaan ehdottomasti jos vain saadaan, ja aion hakea sitä heti kun 17 viikkoa on täynnä. Hinta kiinnostaisi :)

Täällä odotetaan että maha kasvaisi, että tulisi vähän konkreettisemmaksi tämä raskaus. Huomenna neuvola, toivottavasti sydänäänet kuuluu niin kuin pitäisi. Ei tuosta keskenmenon pelosta näköjään pääse ikinä eroon :(...

stressihiiri rv 15+1
 
stressihiirise on sellanen 300e vuosi,mut en oo ihan varma miten noi meidän muut vakuutukset vaikuttaa siihen,eli tod.näk keskitettynä hinta hieman alenee.Mut kaikki siihen sit kuuluu,siis sikiön sekä lapsen voinnin muutokset.Ja pääsee suoraa yksityiselle,kunnalliselle ei tarvi käydä missään vaihees ellei ea:n päivystys oo pakollinen jossain tilanteessa.
 
Kiitos kaikille :flower:

Äitiysvaatteita joitakin jo otettu käyttöön, turvotusta sen verran et kiristelee ja puristelee , varsinki ku syö jotain =)

Mielitekoja on ollut jälleen suolakurkku, joka isko nii kovaksi kaupasta lähtiessä, että liikennevaloissa purkki auki ja kurkkua naamaan...ikävä kyllä liemi sotki sit penkin ja housut, mut pääasia et tuli halut tuli hoideltua :LOL:

Marge: Joo voi olla et koks kutsuu samoihin aikoihin...vaikka sinne en nii mielelläni enää mene...ehkä matkustan Rovaniemelle kun synnytys lähestyy =)

Yököttävä olo onneksi alkaa jo helpottaa,mut väsymys ei =( Onko muilla samaa? Viime raskaudes meni ohi jo 3 kk jälkeen...

Tiituli&"Turo" 14+5
 
tiituli Mulla helpotti paha olo ja väsy selvästi vasta rv 15+ jälkeen. Aloin olla jo aika epätoivoinen sen kanssa. Nyt paria viikkoa myöhemmin vointi olis aika normaali, jos ei olis tätä flunssaa. Toivottavasti sielläkin energiat palaa pian!

Mekin otetaan vauvavakuutus. Tälläkin kertaa Pohjolasta, koska kaikki muut vakuutuksekset on siellä. Muistaakseni maksoi suunnilleen 300€/vuosi. Esikoisen kohdalla ollaan kyllä oltu tyytyväisiä vakuutukseen. Ei tarvi jonottaa lääkärille ja voi viedä vähän pienemmistäkin vaivoista.
 
Meillä on esikoisella Pohjantähden vakuutus, ja onneksi tuli otettua aikoinaan. Lapsella oli yhtä ja toista synnynnäistä vikaa (ei tiedetty etukäteen). Näitä sairauksia on nyt vuosikaudet hoidettu yhdellä omavastuulla per sairaus. Ja nyt iski taas uusi sairaus, tuossa on jo pinkka kuitteja odottamassa postitusta.

Nyt olen miettinyt, myöntääkö ne vakuutusta, kun on ollut tässä raskaudessa kaikenlaista pikkuhäikkää. Yritetään ainakin.
 

Yhteistyössä