Lokakuun Onnenmurut 2012 **Kesäkuussa**

IMN
Jos ihan viime tingassa lähettää äitiysavustushakemuksen (joka on kyllä melko riskaabelia sinänsä) niin saattaa hyvällä tuurilla saadakin uuden pakkauksen. Kelan sivujen mukaan tulee syksyllä jakoon.
 
Mie kans suunnittelen että odottelen viime tippaan. Netin kauttahan sen hakemuksen voi laittaa? Tai jos laittaa etanapostia niin riittää kun on päivätty postiin oikealle päivälle, eli 2 kk ennen laskettua aikaa. Eihän siinä silloin mitään riskiä pitäis olla? Miten muuten nuo todistukset sitten liitetään sähköiseen hakemukseen?
 
IMN
Todistuksia ei voi liittää sähköiseen hakemukseen, koska niiden pitää olla alkuperäisiä. Eli hakemus netin kautta ja liitteet postitse :)
Niin ja siis tarkoitin tuolla viime tippaan jättämisen riskillä sitä, että Kela ei välttämättä laske kahta kuukautta niin että esim. jos laskettu aika on 12.10. niin pitäisi toimittaa hakemus viimeistään 12.8. vaan saattaa olla että laskevat jotenkin arkipäivien mukaan :)
 
Viimeksi muokattu:
ok, ompa hyvä kun sanoit. Täytyykin soitella Kelalle ja kysyä.

Mie olen taas sairaslomalla unettomuuden vuoksi :( Viime yönä nukuin tunnin niin eipä musta oo töihin saati sitten että uskaltaisin auton rattiin. (mulla työmatka 70 km). Tää nyt on neljäs kerta raskauden aikana kun luen koko yön... Miten muilla, onko unia riittänyt? Onneks on enää tää ja ens viikko töitä ja sit ois kesäloma :heart:
 
Helou!

Ompas ollut nyt jotenkin hiljasta verrattuna aikasempaan, kun ei tahtonut perässä pysyä.. :D

Täällä vihdoin rakenneultra suoritettu. Oli ihanan asiallinen kätilö, mittaili paljon ja tarkkaan ja koko ajan kerto että mitä mittaa ja mitä se tarkottaa. Sano vielä lopuks ettei löydä mitään moitittavaa eli kaikki oli just niinkun pitäskin. :) Ainoastaan sano et hieman pienempi kun viikot, mut kun on kyse vain päivistä niin ei oo käsittääkseni mitään merkitystä.. Lisäks anto epävarman tyttölupauksen tai siis sano ettei ainakaan pippeliä näy. :D Oishan se mukavaa saada se tyttökin, kun poika on jo ennestään. Mutten oikeen taho uskoa vielä. Katotaan sit tarkemmin lokakuussa.

Muuta ei nyt tähän hätään. Huomenna neuvola, ehkä sieltä sit jotain uusia kuulumisia (tuskin). :D

Jipsu & Pömppis 22+0 (AHAA! POKS!)
 
Onnea kaikille ihania ultrauutisia saaneille!! Kohta se onki jo kaikilla takana päin ja sitte enää synnyttämään! :D

Kiyoko: kyllä täällä nukutaan koko yö ja enempiki jos vaan ei tuu keskeytyksiä. Neiti 1v jos herättää yöllä niin uni ei sitte tuu ainakaan tuntiin sen jälkeen..kurjaa tuommonen jos unta ei saa ollenkaan..kannattaa nlassa jutella, jospa ois jotaki nukahtamisapuja olemassa...:hug:

Täällä ootellaan vauvauutisia! :heart: Sisko lähti aamulla synnyttämään, LA oli pe.

Mulla on kans tuo synnytys monesti mielessä, vähän liikaakin...alkanu lähinnä pelottamaan kuinka nopsa se voi olla...lähenkö käynnistykseen vai ootanko suosiolla luonnollista. Ambulanssin tänne saa 5-15min riippuen siitä missä valmiudessa ovat. Ystävä on ensihoitajana täällä ja suositteli lanssin tilaamista mutta jos viimes synnytys kesti 35min niin jos lanssin tulossa kestää tuo 15min niin lapsi tulee lanssiin..matkaa synnärille meiltä on 20min..ja hirveästi mua ei innosta autoon synnyttää...Mutta joka tapauksessa nlatäti sanoi että laittaa läheteen synnärille rv36 paikkeille niin miettivät siellä miten tehdään...mutta ei se mun mielelle anna tässä vaiheessa rauhaa ku sitähän pitää jo miettiä ja murehtia tässä vaiheessa eikö vaan!?

ON: kävin just nlassa...kaikki muuten hyvin paitsi tuo turkkasen paino nousee ku itestään! P...t!!! Ottaa niin pannuun ettei oo tosikaan...Hb oli vähän noussu, saan jättää toisen rauta-annoksen pois. RR oli mainio 127/68 vaikka turvotusta (nostaa mulla tuota RR) on paljon heti ku vähän kelit lämpenee...Sf-mitta oli kuulkaa 25cm! :O Siis aivan järkkyä, mikähän se on sitte syksyllä!?!
Sydän pamppaili sataaviittäkymppiä ja kovasti paukutteli anturiin, ultrassa heiluki siihen malliin taas että kovin rauhallinen tapaus ei taida tälläkään kertaa olla :LOL:
Lähete sokrurasitukseen lähti taas, parin vkon päästä pitäs sinne mennä...
Kelaa varten sain todistuksen, hakemus tehtävä netissä. Nyt mietinkin että jospa kuitenkin oottelis sitä äippäavustushakemuksen tekemistä tuonne elokuulle asti ja yrittäis saada sen uuden paketin vaikka en kyllä usko että uutta pakettia meille tulee ku varmaan kaikki haluaa venyttää hakemustaan jotka vaan pystyvät :)

Crocus ja pikkumies rv22, poksista täälläkin!
 
Moikka vaan! Täällä ilmottautuu yksi lokakuinen masuasukki. :) Eli mites tää nyt tehdään, La 5.10. Poikalupaus ja oli kyllä poikaolokin, ja Kys on sairaala.
Olen ollut sairaslomalla huhtikuun alusta asti suppareiden ja verenvuodon takia, mutta nyt ensi viikolla saisi käydä kokeilemassa että miltä se duuni taas tuntuu.
Verenvuoto oli ilmeisesti istukasta peräisin ja viime ultrassa kaikki oli justiin niin kun pitää niin sanoivat että jos vaan itestä tuntuu että voi tehdä töitä niin anna soida vaan. Tosin hyyyvin varoen täytyy kyllä ottaa ihan työnlaadun takia, olen lomittajana niin niiden lemmujen kanssa kun on aina riskinsä, eikä muutenkaan ihan kevyimmästä päästä ole tuo työ..
Olen nyt jotenkin niin onnellinen ollut viimeaikoina, eilen pääsin taas heppaharrastuksen pariin ja aion kyllä jatkaa niin pitkään kun vaan mahaltani kykenen tuli siitä niin hyvä mieli.. :)

Asiasta kukkaruukkuun, oletteko järkänneet jo miehille isyyspakkauksia?
Minulla on jo vauvalle body ja iskälle t-paita samalla tekstillä ja kuvalla " big bad boys have bad ass toys" ja rekan kuva keskellä luonnollisesti, henkeen ja vereen rekkamies kun on. :D Sitten ruokalappu "tähtää ylemmäs isi" ja tutti "my daddy rocks".
Arvelin tänään käydä tuolla isolla kirkolla käydä vähän katselemassa jos löytyisi vielä jotain lisäystä. En malttaisi olla jo antamatta noita nykyisiäkään... :whistle:
 
Tänään tuli käytyä neuvolassa, kelan paperit sain mukaan täytettäväksi ja jonkun muun kyselylappusen joka pitää sit ens kerralla olla mukana neuvolassa. Kaksi viikkoa oon syönyt rautaa mutta hb oli sama ku viimeksikin eli 109. Ei kovin korkee mutta riittävä kuitenkin ja rautaa otan joka päivä monivitamiinin lisäksi. Toki voin ottaa kaksikin tablettia päivässä ja niin on pakko tehdäkin viimestään sitten jos hb ei tosiaan lähde nousuun kun la lähenee. Painoa oli taasen tullut ihan kiitettävästi mutta ei kuulemma paha vielä. Verenpaine oli hyvä mutta pissassa oli leukkarit ++ eli huomenna sitten pissanäytettä labraan ja katotaan ettei oo piilevää tulehdusta.

m & m 22+2 :heart:
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! Tulin jo viikko sitten Lontoosta, mutten ole saanut aikaisemmin aikaiseksi kirjoittaa.

Perjantaina oli neuvola ja saatiin Kelaa varten se todistus. Verenpaine oli laskenut, vaikkei mikään korkea ollut aikaisemminkaan. Hemoglobiinikin oli vähän laskenut, oli 108, niiin aloitin rautatabletit. Sydänääniä kun kuunnellessa oli hauska, kun alkoivat kiihtyä ja terkkari selitti, että johtuu siitä, että lapsi kuulee sykkeen doblerista mahan läpi ja innostuu äänestä ja alkaa liikkua, niin pulssi kiihtyy. Ainakin varmisti meille sen, että kuulee jo hyvin sinne. Mies nimittäin lukee meille aina iltaisin.

Meillä on vielä reilu viikko rakenneultraan. Teidän iloisia ultrakuulumisia lukiessa on tuntunut, että siihen on vielä ikuisuus, mutta eiköhän tästä odottelusta selviä :)

Kiyokolle tsemppiä unettomuuden kanssa!
 
IMN
Oon kerrankin hukassa Kelan juttujen kanssa, joten neuvokaahan :D Mietin tuossa isyysvapaa-asioita. Kun laitamme miehekkeen kanssa sen hakemuksen Kelalle ja siinä kysytään milloin isyysvapaa aloitetaan (vai kysytäänkö edes?) niin mitä siihen voi laittaa? Jos laitan esim. lasketun ajan 13.10. ja pieni putkahtaakin maailmaan viikon myöhässä niin siinähän menee viikko isyysvapaata "turhaan". Vai olenko käsittänyt jotakin väärin? :D Kelan sivuiltakaan ei näy enää vuoden 2009 päätöksiä niin ei voi katsoa miten esikoisen kanssa meni, mutta muistelisin ainakin että mieheke jäi pois töistä heti käynnistyspäivänä ja oli sen jälkeen kaksi viikkoa kotona.
 
Täälläkin käyty tänään neuvolassa, verenpaineet edelleen ok 102/71 ja paino nyt +1kg lähtöpainosta. Hb oli 113 (viimeksi 130) eli jotenkin nopeasti laskenut. Sf-mitta taas oli pompsahtanut kuukaudessa 15cm--->24cm. Eli hypähti jo tässä vaiheessa yläkäyrän yli. Tämän kuun aikana maha on kyllä pompsahtanut ihan hurjasti ja terv.hoitaja epäilikin että lapsivettä saattaa olla ihan reilusti (samaa sanottiin esikoisen aikaan), toivottavasti kuitenkin tasaantuis vielä tuo mahan koko.

Äitipolille on joskus loppuvaiheessa mentävä (tai pääsee:) ) synnytystapa-arvioon ja pääsee sitten varmaan ultrattavaksi vielä, tosin hoitaja epäili että jos sf-mitta nousee samaa kyytiä niin varmaan varalta painoarvioonkin ultrattavaksi, vaikka esikoinenkaan ei kyllä iso ollut vaikka sf-mitta oli.

Vauvan sukupuolesta, oonkohan mä ainoa jolla ei ole aavistustakaan sukupuolesta?=) Meillä ei siis kysytty sitä.

Äitiysavustuksesta, mä tein jo hakemukset kaikkiin, äitiysavustukseen, äitiysrahaan, vanhempainrahaan ja lapsilisäänkin jo:D Pakkausta ei oteta kun esikoiselta on kaikki tavarat tallessa, niin paljon neutraaleja vaatteita on että niillä pärjäis alkuun, pojalle haluaisin ostaa kuitenkin poikamaisia vaatteita ja tytölle ei tarvis ostaa ollenkaan. Tosin oon mä jo vähäsen hankkinut lisää vaatteita vauvalle ja varmaan jonkun verran ehkä tulee hankittua vielä lisää, ei voi vastustaa. Suurimmat vaateostokset (lähinnä ihania mekkoja) oon kuitenkin tehnyt esikoiselle.

Tämä raskausaika tuntuu nyt ihan auvoiselta, verrattuna esikoisen odotukseen kun sai istua päivät pitkät sohvalla ja oksentaa. Nyt on ollut sellaisiakin päiviä muutama silloin tällöin ettei ole tarvinnut oksentaa ollenkaan ja muutenkin vaan 1-2kertaa päivässä. Toisinaan enemmän mutta niitä en edes laske, oon tyytyväinen tähän. Ja ihanaa kun liikunta onnistuu, pystyn pyöräilemään ihan hyvin eikä supistuksia tai mitään kipujakaan ole ollut. Vauvakin liikkuu ja potkiskelee ahkerasti. Oispa aina näin ihanaa:)

saraheinä&pikkukakkonen rv23+3
 
Heips!

Painosta
: Mulle oli viime neuvolassa(rv 24+0) tullut jo 10kg. Tähän asti en ole painoa miettinyt, kun ei ole missään tuntunut ja kaikki ympärillä olevat ovat sanoneet että sulla se paino kertyy vaan mahaan. Neuvolan tätikin kommentoi ainoastaan, että onko turvotusta ja vastasin että vähän taitaa olla, kun sormuksia en meinaa saada pois. Ei muuta. Mutta kyllä tuo 10kg vähän huimalta tuntuu tässä vaiheessa. Enkä koskaan ole ollut laiha, sopusuhtainen kylläkin. Tosin pitkä olen, jos se nyt auttaa...

Mua eniten mietityttää synnytyksen jälkeiset supistukset. Millaisia muistoja teillä on, joilla on kolmas tai neljäs tai viides tai jne. tulossa? Paheneeko ne vielä kakkson jälkeen? Esikoisestahan niitä ei ollut, mutta tuon toisen jälkeen oli jo aika mojovat.

-nalle_puh- rv 25+0
 
Isyysvapaasta: Isä hakee oman vapaansa erillisellä hakemuksella, sillä ei ole käsittääkseni mitään tekemistä äitiyslomahakemuksen kanssa. Jos vanhempainvapaata halutaan jakaa molempien vanhempien kesken, niin silloin tämä merkitään joko samaan hakemukseen äidin kanssa tai erilliseen, uuteen hakemukseen isää varten. Nvlatäti sanoi ainakin minulle viimeksi että tätä vanhempainvapaa-aikaa voi muuttaa myös jälkikäteen eli ei ole pakko vielä tietää miten mahdollinen jako tulee menemään. Mutta siis pelkkä isyysloma joka pidetään äidin kanssa samaan aikaan, haetaan erillisellä isän hakemuksella ja mikäli työnantaja ei maksa palkkaa isyysvapaalta, tuli tämä hakemus muistaakseni tehdä vasta lapsen syntymän jälkeen jollain syntymään liittyvällä todistuksella varustettuna ja näin ollen isyysrahat saatiin jälkikäteen. Näin se meni esikoisen aikana v.2008 =)
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Jensar Joo kyselinkin tuota Kelalta tänään ja sanoivat että isyysraha haetaan jälkikäteen :)
Esikoinenkin täyttää sopivasti juuri syyskuussa 3 vuotta, joten kokonaan uusi hoitolisähakemus pitää laittaa sitten lokakuussa.. Hirveää paperisotaa taas.
 
Saraheinä me ei tiedetä sukupuolta, oltais kyllä haluttu tietää mutta se ei näkynyt ultraajalle niin ei myöskään uskaltanut mitään arvuutella. Oli sen verran hankalassa asennossa ilmeisesti. Oltiin ihan pettyneitä, kun se helpottaa meitä nimien miettimisessä ja tavarahankinnoissa vaikka ei muuten olekaan mitään erityistä toivetta sukupuolesta. Onko täällä muita jotka olis halunneet tietää sukupuolen mutta sitä ei näkynyt?

Lakukissa ja Pentunen 25+3
 
Hei taas pitkästä aikaa!

Onnea ultrakuulumisista ja tervetuloa mukaan Lillimuks! :) Meillä sama la ja sama synnäri! :)

Kyselin viimeksi uutta päivittäjää heinäkuusta eteenpäin? Löytyykö halukasta hommaan? Minä jätän pinon pitämisen tähän kuuhun, ei rahkeet riitä kaiken muun keskellä enää tähän. Voin seuraavalle päivittäjälle laittaa copypastena tuon listan, niin tulee kaikki muotoilut mukaan, eikä tarvi niitä erikseen alkaa säätämään.

Omassa olossa ei paljon muutoksia ole vieläkään, vauva potkii vilkkaasti. Rasituksen jälkeen välillä supistelee kipeästi, mutta menee levolla ohi. Liitoskipuja on aika vähän, lähinnä jos koko yön nukkuu samalla kyljellään aamulla saattaa nouseminen sattua.


-Minki ja pikkusisko 24+6-
 
Heippa, mahtuuko vielä mukaan?
Olen 31v, ensisynnyttäjä, LA 15.10. En tiedä vielä onko tyttö vai poika, ei selvinnyt rakenneultrassa, olisin kyllä ollut halukas tietämään. Ehkä 4d ultrassa jos sinne menen.

Olen kai kohtalaisen hyvin voinut kaikenkaikkiaan (koputtaa puuta).. vaikka huolia on ollut monenmonituista. Lievää pahoinvointia oli alussa jos vaan piti huolen välipaloista, nyt närästystä ja selän jomottelua. Liikkeet aloin tuntemaan ehkä pari viikkoa sitten, vaikka nyt ehkä jälkikäteen ajatellen aikaisemminkin. Nyt kuitenkin päivittäin, ja se on ihan rauhoittavaa.
Neuvolassa ei ole vielä tullut "moitteita", paino on noussut kuitenkin melkein 10kg. Alkuraskaudessa ei makeaa tehnyt mieli yhtään, mutta nyt tulee syötyä vaikka mitä. Nyt uusia perunoita ja voita voisin syödä vaikka kuinka..
Sokerirasitukseen on määrätty menemään, ja vähän jännittää kuinka siellä sitten käy. Yritän käydä reippailla kävelylenkeillä, tai ainakin pyöräillä päivittäin..

Olen lukenut täällä ja tuolla syyskuun ketjussa rankkoja tarinoita.
Toivon kaikille tsemppiä ja rauhallista odotusta, ja toivottavasti vauvat pysyvät masuissa terveenä viimemetreille saakka.

Hortensia ja sen taimi 23+4
 
No niin, juhannus oli ja meni ja hyvä niin. Rauhallinen juhannus vietettiin perheen kesken ja grillattiin hyvää ruokaa ja nautittiin kauniista kesästä :) Mutta herkkuja on tullut taas syötyä oikein urakalla, ihan niinku ne loppuis maailmasta ja nyt on viimeset hetket ahtaa itteänsä täyteen, voih :snotty: :D Olo on erittäin hyvä, ehkä johtuen viime raskaudesta en enää kiinnitä huomiota pieneen närästykseen taikka liitoskipuihin, vaan mä todellakin nautin tästä raskaudesta ja odotan erittäin suurella innolla synnytystä!!

onnellinen muhvi ja matkis rv 23+0 p-o-k-s :heart:
 
IMN
Juhannus meni mökkeillessä omien vanhempien ja pojan kanssa :) Mieheke jäi kaupunkiin juhlimaan kavereiden kesken.

Torstaina tuli käytyä myös ylimääräisessä lääkärineuvolassa. Lääkärillä tuntui olevan hirveä kiire ja sanoi kaikkeen (myös raskausmyrkytysepäilyihini) että "katsotaan sitä sitten ensi kerralla".. Jäi vähän paha maku suuhun, mutta onneksi ei ollut oma neuvolalääkäri kyseessä vaan joku sijainen.. Kokonaistilanne painonnousussa on hyvä, tullut n. 6kg, mutta nyt viimeisenä kolmena viikkona 1kg/vko! Tiedä sitten miksi, sitä katsotaan sitten "ensi kerralla".

IMN & Tuutikki 24+1
 
Täällä pamahti nesteet:3kiloa viikossa!Huomenna neuvola,tarvii vissiin vähän keskustella tuosta pomsahduksesta!Tosin huomenna saan sokerirasituksenkin vastaukset:pissattaa,janottaa,väsyttää ja paino nousee:sounds good:/
 

Yhteistyössä