Lokakuun Onnenmurut 2012 **Kesäkuussa**

Hei taas pitkästä aikaa! Ja tervetuloa mukaan Zonde ja Lillimuks!

Meillä on nyt ensimmäinen ja se isoin hankinta tehty: ostettiin eilen yhdistelmävaunut. Meillä oli iltapäivällä töissä tosi hiljaista, niin katselin vähän lastentarvikenettikauppoja ja huomasin, että Oulussa Vauvatalo Johannassa oli kaikki viime vuoden Teutoniat -20%. Mehän oltiin vähän jo niin kuin päädytty niihin Bugaboihin, mutta mua oli kuitenkin alkanut epäilyttää se, millainen nukkuma-asento lapsella on siinä sitten ratasvaiheessa. Katselin sitten Teutonian nettisivuilta, että niillä on pari mallia, jotka vois mennä meidän pikkuauton takakonttiin. Tämähän se meillä on ollut se määräävä tekijä vaunuja katsellessa ja juuri siksi oli noihin Bugaboihin päädytty. Myyjä tosi ihanasti esitteli paria mallia, jotka uskoi mahtuvan meidän autoon ja käytiin sitten ihan kokeilemassakin, kun mies oli parkkeerannut siihen heti eteen. Arvottiin BeYoun ja Funin välillä. Molemmissa on kääntyvät etupyörät, jotka halusin ja molemmat meni autoon. Lopulta päädyttiin BeYou-malliin, koska siinä on heittoaisa. Uskoisin, että siitä on noissa kääntyvissä etupyörissä apua, kun saa sitten käännettyä ison takapyörät halutessaan huonolla kelillä eteen. Noissa on nyt kaikki, mitä olin halunnutkin: kääntyvät etupyörät, pehmeä kantokassi, heittoaisa ja mahtuu autoon ja hissiin. :) Oli ihan viimeinen kappale, niin saatiin vielä vähän extra-alennusta. :) Oli vähän niinkuin heräteostos ja en ollut mitään Teutonioita oikeastaan aikaisemmin ajatellutkaan, Gessleineja, Bugaboita ja Brioja olin katsellut, mutta ollaan tosi tyytyväisiä. Väri on kokomusta, mistä en ihan 100% tykkää, mutta voihan niihin vähän lisätä jotain koristeita piristeeksi.

Tuosta Vauvatalo Johannasta on muuten sanottava muille Oulun seudulla asuville, että suosittelen kovasti! Myyjä oli tosi asiantuntevan oloinen ja palvelualtis. Lisäksi laittoi takuutodistukseen takuuajan alkamaan vasta lasketusta ajasta, eikä ostopäivästä, koska eihän niitä vielä tässä vaiheessa käytetä. Ja sanoi vielä, että heillä on sellainen käytäntö, että jos jotain ikävää tapahtuu ja vaunuille ei tulekaan tarvetta, vaunut saa palauttaa ja rahat saa takaisin. Mielestäni ihan uskomattoman reilua.

Liikkeitä tunnen jo pitkin päivää töissäkin aina välillä piristää kivasti päivää, kun pieni siellä möyrii. Hikkaa en ole vielä tunnistanut. Öisin ei ole onneksi vielä häirinnyt liikkeet, vaikka muuten on meinannut olla välillä univaikeuksia. En saa ensin iltaisin unta ja herään sitten muutaman kerran yössä. Kaveri vain sanoi, että niin se keho valmistaa siihen, että ei saa syksyllä sitten nukkua :) Vaan vielä olis ollut kiva, jos sais yöt nukuttua.

Ail tsemppiä kipujen kanssa! Toivotaan, että fysioterapiasta on apua! Itselläni tässä ollut selkä viikon verran kipeänä, mutta ei sentään ihan tuskissani ole tarvinnut olla ja olen vielä töissä pärjännyt.

Karsu87 Mulla on kans tullut joinakin päivinä nänneistä aavistus kirkasta nestettä. Olen myös monena iltana kaivellut nänneistä sellaista vaaleaa nöyhtää, jonka ensin ajattelin olevan kuivaa ihoa, mutta nyt olen miettinyt, että onko kuivahtanutta tuota nestettä. Että ilmeisesti ne alkaa pikkuhiljaa valmistautua tositoimiin :)

Nyt lyö tyhjää, että mitä muutahan sitä pitikään kirjoittaa. No ainakin se, että huomenna on vihdoin se rakenneultra! Onneksi se on heti aamusta, niin ei tarvitse koko päivää jännittää.
 
Muut jää lomalle ja mä vasta alotan työt :D Oon tässä pari viikkoa vaan lusmuillut ja ollut, tosin siivoillut kun lauantaina nyt vihdoinkin juhlistan valmistumistani pienellä kahvitus-"tilaisuudella".

Maanantaina alkaa 6viikon pätkä vuode/akuuttiosastolla ja jännittää kovasti pystynkö sen ajan töissä oleen. Jalat on varmaan 8tunnin työvuoron jälkeen ihan muusina, kun nyt jo särkee jalkapohjia päivittäin. Muuta vaivaa ei kyllä ole...että saa nähdä mitä tuleman pitää.

Karsu87 ja masa 25+1
 
Puuh, tänään käyty sokerirasituksessa nro2! Soitin tulokset heti nlan puhelintunnilla, ja kirkkaasti läpi! :) Huh helpotusta! Rakenneultrassa kun lääkäri oli sitä mieltä, että ihan pakosti se diagnoosi tässäkin raskaudessa tulee!

Sokerirasituksen jälkeen olikin hammaslääkäri, juurihoito ilman puudutusta! Tosin nyt olen ihan tyytyväinen, ettei se setä tuikannut sitä piikkiä! Mulla kun tulee puudutteen jälkeen ihan tajuton särky, joka kestää seuraavaan päivään lääkkeistä huolimatta, nyt selvisin 1g panadolilla ja muutaman tunnin säryllä! :) Oli niin ammattitaitoinen hammaslääkäri, että osasi väistää kaikki hermot!

Mahassa käy useasti päivässä vilkas liikenne :) Ensi viikolla sitten taas neuvolaan!

-Minki ja pikkusisko rv 25+6-
 
ail
Heips!Täällä kanssa sokerirasitus ohi ja tulokset tulee huomenna.Olisin kysyny teiltä arvon leidit että onhan pandol novum myös sallittu?Kun apteekista ei saanut selvää vastausta.Tänään iski kauhea flunssa ja lauantaina olisi miehen hyvän ystävän häät.En kyllä tässä kunnossa pysty lähtemään ja onko viisastakaan mennä muita tartuttamaan.Vai vieläkö olisi toivoa että ennen lauantaita paranis?jospa tää oliskin tällänen pika flunssa ;)Kurkkuun sattuu ja nenä vuotaa,ei kiva.


ail ja saaga 23+4
 
IMN
ail Panadol Novum on myös sallittu lääke :)

Vauvatalo Johannasta pakko myös kommentoida! Käytiin joskus aikoinaan esikoiselle ostamassa sieltä mummolaan syöttötuoli ja pehmuste ja olin tosi yllättynyt kun myyjä ei alkanutkaan kauppaamaan mitään kaikista kalleinta vehjettä, vaan suositteli ihan perus kotimaista tuolia :) Eli on kyllä mukavaa palvelua. En myöskään silloin löytänyt mieleistäni reunapehmustetta heidän valikoimistaan ja myyjä kertoi samantien Babystylessa olevan sellaisia :)
Oululaisille voin suositella myös Lastenkirppis Vintiötä! Tosi siistit ja valoisat tilat, hyväkuntoista tavaraa ja oma osastonsa isommille myytäville, kuten vaunuille, sängyille, syöttötuoleille jne. :)

Sabrinafair Täälläkin kamppaillaan "tilaihme" kakkosauto Seat Ibizan kanssa :D Brio Singejä uskalsin vasta tänään kokeilla ensimmäisen kerran (ostin n. kk sitten) tavaratilaan ja onneksi mahtuivat kun irrotin isommat renkaat. Kolmiovisessa lisäksi pakko olla takana telakka turvakaukalolle kun toisella puolella on esikon istuin. Mutta ei tosin ole niin vaikeaa kuin monet luulevat, kuitenkin mahdun lähes seisomaan jalkotilaan ja kiinnittelemään vöitä :)

Liikkeet ovat täälläkin muuttuneet hipaisuista ja tökkimisistä kunnon myllerrykseksi! Varsinkin iltaisin tuntuu että vauva heittelee kuperkeikkoja kun koko maha muuttaa muotoaan :D Eli taitaa tila käydä ahtaaksi masun sisällä(kin) :)

Tänään tuli äitiysavustusrahakin tilille ja tottakai sitten lähdettiin heti shoppaileman Zeppeliiniin :) Paljon ihania pikkuvaatteita löytyi ja ristiäisiinkin pienenpienet pitsikengät :heart: Imetysliivitkin uskaltauduin jo ostamaan, saa nähdä ovatko sitten sopivat kun pääsevät ihan käyttöön asti.

Huh, kirppistavaroiden hinnoittelu jatkuu! Kauheasti ylimääräistä tavaraa..

IMN & Tuutikki 24+5
 
Vaunuista Mie en jotenkin osaa tehdä päätöstä tässä asiassa, jahkaan vaan... Me ostetaan käytettyinä, ja tarjontaa on ilmeisesti liikaa. Onneks ei oo vielä kiirekään. Suositelkaas hei keltanokalle hyviä vaunuja! Muuta vaatimusta ei oo kun että pitää olla hyvät lykkiä, suht kevyet/rullaavat että menee yhdelläkin kädellä kun koirat on toisessa.

Synnytyksestä Kuis moni on jo alkanut miettiä tulevaa koitosta? Minä jotenkin elän vielä sellaisessa pienessä itsepetoksessa että muut synnyttää, mun vauva vaan ilmaantuu jostain :ashamed: Hiljalleen kun tää maha tässä kasvaa niin tuo selitys alkaa ontua :) Lähinnä mietityttää et saakohan mulle epiduraalia kun lannerankaa ei saa taivutettua eteenpäin. Neuvolan täti ei osannu sanoa, täytyy odotella kuukausi lääkärineuvolaa jaj kysellä sieltä. Ei kellään sattuis oleen edes jonkinlaista tietoa/veikkausta tästä? Mielellään kuulisin myös teidän jo aiemmin synnyttäneiden HYVIÄ synnytyskokemuksia!

Mites teillä muilla on kroppa pysyny kunnossa? Mulla alkaa jo selkä oireileen, pitää käydä hakeen se tukivyö fysioterapeutilta lainaan.

Huomenna viimeinen työpäivä ennen kesälomaa Jee! Jospa se kesäkin sit oikeesti jo alkais...
 
IMN
Synnytyksestä sen verran, että itse olin ensimmäisessäkin raskaudessa jotenkin hyväuskoinen koko asian suhteen ja yritin vain ajatella että menee niin kuin on mennäkseen :) Ja hyvin se menikin, käynnistettynä tosin. Kesto 9h 20min, josta ponnistusvaihe 19min. Toki synnytyksen jälkeen pari-kolme päivää meni ajatusmaailmassa "ei enää ikinä", mutta kuten kätilökin sanoi, kolmessa päivässä se sitten unohtui :D Jostakin joskus kuulin viisaan sanonnan; "Luontoäidin paras lahja naiselle, on kyky unohtaa synnytys" ja tosiaan piti paikkansa :) En muista edes millaista supistuskipu oli, ponnistusvaiheen en muista sattuneen lainkaan. Kyllähän sen tietenkin muistaa että h*lvetin kipeää hommaa se oli, mutta kivun luonne on unohtunut :D Pahempaa oli mielestäni synnytyksestä palautuminen, mutta sekin tietenkin riippuu repeämistä ja muista.

Itse repesin ihan virtsaputken pään alapuolelta (miten edes onnistuin siinä?!) ja pissaaminen kirveli aivan jumalattomasti. Tahtoisinkin nyt tulevaa koitosta varten kuulla hyvissä ajoin vinkkejä siitä miten tuota vessassakäymistä voisi synnytyksen jälkeen helpottaa, se kun on kuitenkin väistämätön pakko :D
 
Kiitos MinkiZonde/25/esikoinen/Naistenklinikka/ tyttölupaus
Mustakin tuntuu tosi kauheelta ajatella painoa ja mahan kokoa. Multa kysyttiin töissä jo viikolla 12 ultraan mennessä että onko tää nyt se rakenneultra. Nyt näytän siltä että synnyttäisin kuukauden päästä ja tissitkin on kasvanu jo 2 kuppikokoa vaikka ne oli jo melko isokokoiset alunperinki. Kun maito nousee synnytyksen jälkeen niin jää Dolly Partonkin kakkoseksi:O Samoin kun sitä kaikkien paljon puhumaa keskiraskauden hehkua ei näy missään. Naama kukkii ja oon kamalan väsynyt... ehkä se sieltä vielä tulee :)

Zonde ja Paatintappi 22+2
 
Täällä toinen jonka pitäs ostaa yhdistelmävaunut, joita on helppo lykkiä eteenpäin kahden koiran kanssa. Olen yrittänyt katsoa ja katsoa jaaaa etsiä.. Huoh.. Tuloksetta! :D
On se vaikeaa!
Pinnasänkykin olis hankittava ja senkin mieleisen löytäminen pitää olla niin hankalaa! Yleensä olen sellainen, että jos jotain etsin,, niin sen löydän myös nopeasti! Tämä raskaus ja hormonit tekevät minusta hankalamman ihmisen päätösten kanssa!

Kohta menen sokerirasitustestiin ja maha kurnii ja kovasti tekisi mieli juoda janoon. Mutta kiltisti pitää paastota vielä.

Eilen laitoin kelalle paperit vetämään ja odottelen päätöstä. Kauan siinä menee, tai kuinka kauan muilla meni, että päätöstä pukkasi?

IMN Minulla aikoinaan on alapää revenny, ei siitä enenpää, mutta lääkäri voi määrätä puuduttavaa geeliä limakalvoille ja se on oikeasti pala taivasta, kun kirvelyä ja kipua ei tunne! Pyydä sitä, jos käy samat!

Pikkarainen voi hyvin ja ilmoittaa olemassa olostaan aina heti aamusta pitkin päivää. On niin kova liikkumaan. Heinäkuun 4pv on perus lääkäriaika ja siellä toivon näkeväni varmuuden onko tämä kaveri nyt sitten kumpaa sukupuolta :)

Murmeli ja pikkarainen 25+3
 
IMN: Mulla auttoi käsisuihkun kanssa pissaaminen, kirveli sekin mutta ei niin pahasti. Toinen konsti miten kirvelyä pystyi välttämään, oli taitella vessapaperista paksu "sidos" haavakohtiin ja pissata vaan reippaasti eikä liruttamalla niin virtsa ei ehtinyt imeytymään taitoksien läpi ja uskomatonta kirvelyn tuntua ei ehtinyt tulla. Sen jälkeen vaan reipas vesisuihkutus perään niin kyllä se siitä suttaantui ajan saatossa =)
 
Täältä töistä sen verran päivittelen, että rakenneultrassa käytiin. Kaikki rakenteet näytti olevan kunnossa ja tyttölupaus saatiin. :heart: Oli kyllä hauska, miten ensin tunsi potkun ja sitten näki sen ruudulta. Että kyllä ne potkuja on, mitä tuntee :)

Synnytystä mulla on jo tullut mietittyä, vaikka ei asiasta toki mitään kokemusta ole. Lukaisin tässä sellaisen kirjankin, jonka englantilainen 30v kätilönä toiminut nainen oli kirjoittanut työvuosistaan ja siinä oli monenlaisia synnytyskokemuksia, joita luin innolla ja kauhulla :)

IMN meille monet tuttavat ja anoppi on sanoneet, että meidän nyt sitten pitää vaihtaa auto, kun lapsi tulee. Että eihän Yariksella pärjää lapsen kanssa. Mutta asutaan sellaisella paikalla, että esim keskustaan on helpointa kävellä ja meidän pääasialliset ajot on kaupunkiajoa mummolaan ym, niin tuntuu tosi turhalta alkaa sitä varten autoa vaihtaa. Mielummin laitettais vaikka koko auto pois, kun mieskin menee yleensä pyörällä töihin. Ja onneksi ollaan tähänkin mennessä saatu appiukon kanssa vaihtaa autoja reissujen ajaksi, sillä kun on farmari. Eiköhän saada sitten jatkossakin, jos on jotain pitempää autoreissua tiedossa. Että jospa me tuolla selvittäis. Mutta voihan se olla, että hymyjä saadaan mekin aikaiseksi marketin parkkipaikalla, kun autoa pakataan :D
 
IMN
Murmeli88 Vähän reilu viikko meni Kelan päätöksessä, laskettuna siitä kun hakemukset oli netin asiointipalvelun mukaan perillä :)

Sabrinafair Me tosi vähän liikutaan pojan kanssa omalla/miehen farmarilla, lähinnä juurikin pitkiä matkoja :) Oikeastaan olen itse innokkaampi raahaamaan pojan mukaan joka paikkaan (mummolaan, kavereille, shoppailemaan jne.) ja silloin liikutaan siis tuolla pikku ibizalla. Kyllähän lapsikin pieneen autoon mahtuu, jos aikuinenkin mahtuu :D
Ainiin, ja onnea tyttölupauksesta! :)

Ja suuret kiitokset kaikille "vessavinkeistä" :D Oon stressannu tätä asiaa siitä asti kun pikkukakkosta alettiin yrittämään.. :whistle:

IMN & Tuutikki 24+6
 
Heips pitkästä aikaa, en ole saanut kirjoitettua, mutta olen lukenut juttujanne. Välillä olen aloittanut kirjoittamaan, mutta en sitten kuitenkaan ole lähettänyt kommenttia, kun ei ole ollut mitään kovin ihmeellistä sanottavaa. Ei sillä, että nyttenkään olisi tulossa mitään tähdellistä, tekstiä kyllä... :D

Ratasostokset tehty täälläkin, kun hyvä alennus tuli kohdalle. Bugaboot piti alunperin tulla, mutta päädyttiin yllättäen murto-osan maksaneisiin Brio Go:hin. Go:t varmaan sopivatkin meille paremmin, koska mies on sangen pitkä ja itsekin olen 170cm+... nyt ei tarvitse niin koppaan kumarrella. Talvirenkaat pitää rattaisiin syksyllä hankkia. Vaatteitakin on tullut vauvalle aleista hankittua.

Vauvan liikkeitä tuntuu mukavasti, mutta hikkaa en ole vielä bongannut. Entuudestaan kyllä tiedän hikkaamisen tulevan ennemmin tai myöhemmin... ja varmaankin useimmiten kun on itse menossa nukkumaan.

Olo ihan mukava, mitä nyt välillä nivusissa vihlaisee ja kääntyminen yöllä sängyssä vähän repivää, mutta olen vielä voinut nukkua ilman tyynyä polvien välissä. Uni on aika kevyttä... Lasten kanssa kotosalla lomailen, mies painaa töitä lähes joka päivä.

unelma kolme ja rinsessa 24+5
 
Ultrassa käyty tänään ja masuvekara voi oikein hyvin ja meikä myös, sokerirasitustestin tulokset olivat tosi hyvät, samoin verenpaineet :) Painoahan mulle on tullut jo ainaskin 7kg, mut en siitä huoli, koska vauvalla on kaikki hyvin. Meidän masuvaavillahan näkyi viime ultrassa se pieni piste sydämessä eli kalkkikertymä, nyt oli eri lääkäri ja sanoi, että siitä ei kannata välittää yhtikäs mitään! Nyt vaan nautiskellaan raskaudesta ja kesästä, en pidä helteistä joten nyt on sopivat säät meikäläiselle ja itikatkin ovat vähentyneet jee!

Edell.raskaudes alkoivat rinnat vuotaa jo vkolla 18.varsinkin suihkun jälk. Tai jos vaikka joku vauva sattui tv:ssä itkemään! Imetys lähti kuitenkin kunnolla käyntiin vasta n.7pv:ää synnytyksestä ja eihän se esimaidon vuoto tarkoita sitä, että imetys onnistuis. Imetin esikkoa yli vuosikkaaksi, vieroitus tisusta sujui tosi mutkattomasti. Nyt tällä hetkellä tässä raskaudes on tullut vaan muutama tippa maitoa, on ihanaa kun voin olla joskus jopa ilman rintaliivejä kotosalla, kun jouduin viime rask.pitämään sieltä vkolta 18.saakka liivejä ja liivinsuojia yötäpäivää ja imetysvaiheen yli.

Masuvaavi potkii välillä niin, että masu heiluu ja hän reagoi heti esikon ääniin, musiikkiin jne. Yölläkin masussa käy melkoinen myllerrys ajoittain. Yökyöpeli tulossa varmaan.

Tänään poksui 25.vko :)
 
Viimeksi muokattu:
Mulle saa päivittää POIKALUPAUKSEN Pari viikkoa sitten olleessa ultrassa lääkärikin vahvisti epäilykseni pojasta. Jos nyt joku vielä muistaa meidän "ongelmista" niin edelleen siis niitä munuaisaltaita seurataan 4 viikon välein ja toivotaan sormet ristissä että munuaisaltaat eivät laajene liikaa vaan pojan munuaiset kestävät tämän odotusajan kunnossa. Nyt ei voi kuin toivoa parasta!
Eli jännitystä riittää näköjään koko tämän raskausajan.

Sannuli ja poika 25+1
 
Lähinnä mietityttää et saakohan mulle epiduraalia kun lannerankaa ei saa taivutettua eteenpäin. Neuvolan täti ei osannu sanoa, täytyy odotella kuukausi lääkärineuvolaa jaj kysellä sieltä. Ei kellään sattuis oleen edes jonkinlaista tietoa/veikkausta tästä?
Riippuu ihan siitä, miten hyvin sulla tulee nikamavälit esiin ilman taivutusta. Epiduraali voi onnistua todella helposti sullekin tai ei ollenkaan, mutta ei sen laittamisen yrittämistä jätetä tuon takia. Raskaana olevan kohdalla joudutaan muutenkin tekemään kompromisseja ideaaliasennon saamisen kanssa, kun ei maha anna periksi.
 
Nyt pitäis listan olla (suurinpiirtein) ajantasalla! Minä lopetan listan päivittämisen tähän, ja huomisesta lähtien vastuu on Henna-Riikka75:lla! Joten kiitos näistä kuukausista! :) Minä siirryn kirjoittelemaan juttujani ihan "tavallisena tallaajana" :D

-Minki ja pikkusisko 26+1-
 
  • Tykkää
Reactions: Henna-Riikka75
Riippuu ihan siitä, miten hyvin sulla tulee nikamavälit esiin ilman taivutusta. Epiduraali voi onnistua todella helposti sullekin tai ei ollenkaan, mutta ei sen laittamisen yrittämistä jätetä tuon takia. Raskaana olevan kohdalla joudutaan muutenkin tekemään kompromisseja ideaaliasennon saamisen kanssa, kun ei maha anna periksi.
Kiitos vastauksesta, et uskokaan miten huojentava tieto tuo oli =) Osaisiks vielä sanoa että voidaanko tuota arvioida jotenkin etukäteen? Ettei tarttis koko loppuraskautta jännittää.
 

Yhteistyössä