Lokakuun Onnenmurut 2012 *Maaliskuussa*

Voimia Jiiii :(

Mun unet on ollut melko tavallisia. Viime yönä tosin näin unta jostain hippien luomasta keski-aikaisesta kylästä keskellä kaupunkia. Siellä oli mun oppaana sellainen rastatukkainen poika.. hassua koska olen itse ollut hippityylinen nuorempana ja ne ajat on pitkälti jäänyt unholaan ja kaverit myös ja koen olevani ihan tosi tavallinen tallaaja kaikinpuolin nykyään. Unessa kuitenkin hipit tuntui mua kovasti kiehtovan :D

Nyt täytyis ruveta valmistautumaan töihin.. mulla on kyllä irtisanoutuminen käynyt mielessä jo useaan kertaan, tuntuu että työn aloittaminen osui nyt aivan totaalisen väärään ajankohtaan, kun olen niin niin väsynyt. Mutta sisulla vaan täytyy yrittää jaksaa..
 
Haleja Jiiille :( Ei näin saisi käydä kelleen.

Joku kyseli napakorusta, samaa olen itsekkin miettinyt. Mulla ollut myös n.4 vuotta koru ja en siitä kyllä haluaisi luopua mutten myöskään halua rumaa arpea siihen. Joten itse ajattelin sen kohtapuolin jo ottaa pois kun vatsa alkaa kasvamaan. Jossain netissä näin raskausajan napakorun ja se ei minusta kovin kauniilta näyttänyt ja ei se varmaan takaa ettei silti reijät jotenkin repeisi. En tiedä..Kerro kokemuksia jos siihen päädyt:)
 
Voimia Jiille :hug:

Täällä sairaslomaillaan edelleen pahoinvoinnin vuoksi, vaikkakin olo on hiukan parantunut. Jääkaapilla ei tarvitse olla enää parin tunnin välein vaan normaalit ateriavälit alkavat jo riittää, vaikkakin usein tulee silti haettua välipalaa aina tilaisuuden tullen. Hedelmät varsinkin maistuu hyvin, nyt huudossa luumut ja omenat.

Eilen varasin niskapoimu-ultraa ja se on 21.3. On tosiaan vähän myöhäisemmässä vaiheessa kun on jo tiedossa että vauva on sen 6 päivää pienempi mitä neuvolan LA antaa ymmärtää. LA tulee varmasti siirtymään virallisesti niskapoimun yhteydessä.

Samankaltaisia oireita täälläkin mitä monella muullakin. Kiukuttaa aivan älyttömästi joka asia. Olo on tasaisen epämukava. Kaiken kukkuraksi pikkuneiti 2-vee sairastui räkätautiin, 4 vuotta vanha pakastin meni rikki ja miehen vapaa-ajan täyttää enimmäkseen hänen omat harrastukset, joten katastrofin ainekset on koossa.

Aiemmin oli puhetta antaisitko tutun lääkärin tutkia alapäätäsi. No, itselle kävi niin että teen siis työtä paikallisen keskussairaalan kanssa hyvinkin tiiviisti hankinta-asioissa ja yhteisiä työprojekteja oli myös synnärin ylilääkärin kanssa useasti. Ensimmäisen kohdalla oltiin kunnallisen puolen lapsettomuushoidoissa, joten kukapas muukaan sen lähetteen tutkimuksiin sieltä ensimmäisenä bongasi kuin tämä kyseinen ylilääkäri..soitteli sitten heti perään ja vakuutti että hätä ei ole tämännäköinen, homma hoituu kyllä :) Ja hoituihan se...alkuraskauden ultraan mennessä bongasi meidät jälleen käytävältä ja kyseli että milläs asialla liikutaan ja kun kerroin että ultraan ollaan tulossa niin halusi tietysti itse tarkastaa että miltä siellä näyttää. Ei siinä muuta kuin housuja kinttuihin ja ultrakapulaa sisään. Miehelle tämä oli varsinkin kova paikka ja ihmetteli useasti tämän jälkeen että miten voi keskustella rauhallisesti tyyliin säästä, kun naama on noin 30 sentin päässä "tuherosta". Hyviä uutisia saatiin joka tapauksessa ja myöhemminkin raskauden kuluessa kyseisestä ihmisestä oli suuresti hyötyä monessakin asiassa :) Mutta ammattilaisiahan nämä ovat, joten ei muuta kuin rohkeasti vaan..mikä ei tapa, se vahvistaa.

LumiLinnea ja pikkukakkonen 10+4
 
Ensin voimia Jiille :hug: Se sattuu niin syvälle, mut onneks aika auttaa ja parantaa, vaikka se aikaa viekin!

Nyt tuntuu inhottavalta hehkuttaa omaa onnea, mutta....
Ankean aamun jälkeen (migreeni, oksennus, väsymys ja kaikki mitä kuvitellasaattaa...) oli ultran aika. Masussa oli kaikki hyvin peloista huolimatta =) Siellä pikkuinen ensin kölli aivan rauhassa ja sydämen syke näkyi,mut hetken päästä alkoikin varsinainen potkunyrkkeily ottelu :heart: Kaveri vastas viikkoja eikä ainakaan turvotuksestakaan näkynyt merkkejä jalääkäriolisitä mieltä et täydet edellytykseton päästä loppuun asti kunnialla, kun pikkukaveri oli kovin vilkas ja sydämen syke oli vahva!

Nyt takaisin sänkyyn potemaan huonoa oloa,mutta niin onnellisena :)

ikiäiti ja pikkuinen 10+5
 
Haleja jiille :/

Onko muilla ollut sellasta oiretta että tuntuis ku vatsa heittäs ympyrän eli siis kiertää mahas kunnolla parin sekunnin ajan ja loppuu siihen? Miulla vähän sellasta vaivaa...toinen on menkkamainen kipu alaselässä tuon kyseisen mahankierron jälkeen... onkohan normaalia?? mietiskelen! Vielä olis kaksi viikkoa ultraa... voisko ne olla supistuksia? :(
 
Jiiii :hug: Voimia!

Byrokratianeuvola lusittu... eipä siinä mitään ihmeellistä. Taitavat nuo lomakkeet vain lisääntyä vuosi vuodelta ja neuvolakäynnit harventua. Seuraava neuvola uudelleensynnyttäjälle Helsingissä vasta viikolla 22-24, mikäli oikein luen taulukkoa. Sain kyllä jo ylimääräisen ajan, jotta pääsen sykettä kuuntelemaan aiemmin... :)
 
Jiiii Jaksamista ja voimia sekä iso lämmin halaus. Olen todella pahoillani puolestasi.

Janzku ja onnellinen84 Mulla on napakoru ja oli edellisessä raskaudessakin ja pidin läpi raskauden. Arpea ei ole.

Täällä voinnit menee samaan tahtiin kuin muinakin päivinä, jos oikein paljon touhuan niin pahaolo pysyy pois tai sitten en huomaa vaan sitä.

Sukupolen selvittämisestä En kyllä tiedä vielä. Viimeks mies halusi tietää joten kysyttiin, nyt ei oo mies sanonu mitää. Mulle on oikeastaan ihan sama tiedänkö.

Calumet
 
Hei taas!

Ensimmäisenä Jiiille lämmin halaus ja pahoittelut, aina on yhtä ikävää kuulla, kun jonkun kohdalle se km osuu.

Kukas sitä miettikään, että miten todennäköistä on km/tuulimuna ilman mitään oireita. Samaa oon miettinyt enkä vastausta tiedä, mutta kyllähän todennäköisemmin jotain merkkiä antaa, tihkuttaa tms. Olis kyllä ihanaa saada joku varmuus jo, vaikka luottavaisella mielellä olenkin. Niin luottavaisella, että ostin tänään HM:ltä äitiyshousutkin. Eipä silti, että niitä nyt vielä niin tarvitsisin, mutta nyt kun kaupungille osuin ilman tyttöä. Semmoiset mustat alaspäin kapenevat ostin. Muistan, miten 4v sitten ekassa raskaudessa tuntui niin hassulta ajatus semmoisista ihonmyötäisistä raskaushousuista sen pallomahan kanssa, mutta nyt taas vanhat housut tuntuu niin oudon lepattavilta :) Niin se muoti vaikuttaa.

Oireita ei ole enää paljon mitään, ei pahaa oloa eikä närästystäkään. Rinnat nyt on edelleen painavat ja arat ja kohdun kasvun tuntee jo selvästi.Tosi oireeton oli eka raskauskin.

Reilut kolme viikkoa vielä ultraan, huoh. Mutta eiköhän se vilauksessa mene, tässä on välissä tulossa mm. uudessa työpaikassa aloittaminen ja yhdet isot juhlat.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Pinusti 9+1
 
Iltaa naiset!

Tuli tässä mieleen, että jos/kun jollain näitä tyttö/poikaoloja on, niin halutessanne päivittelen niitäkin etusivulle! Laittakaa siis nämäkin päivityspyynnöt jollain värillä! :) Itselleni lisäsin tyttöolon, kun se niin vahvana on sekä mulla että miehellä! Ultrassakin keskiviikkona sanoi, että sielä se pieni tyttö on, vaikka eihän se sikiö vielä tässä vaiheessa ole kumpikaan! :D

Voi itku tätä ruokahalun määrää, koko ajan on nälkä ja jotain on syötävä :/ Vielä kun tässä on semmonen kiva pikku juttu, että mun paino ei saa nousta raskauden aikana ollenkaan.. Onneksi sentään tekee mieli kasviksia! Tänään löysin taas himoni porkkanaraasteeseen! Valitettavasti se on kuorrutettava kastikkeella...
 
IMN
Mun kohalle saa päivittää tyttöolon. Koko perheen ja lähipiirin voimin on nähty unia tyttövauvoista ja esikoinenkin sanoo että pikkusisko tulee, vaikkakin todennäköisesti luulee puheenaiheena olevan liskot ja veljet eikä siskot ja veljet.. :D
 
Pinusti: Todennäköisyys-% en tiedä oireettomalle km:lle tai tm:lle. Mun syksyinen kkm oli oireeton ja istukka tuotti raskaushormonia, vaikka oli jo keskeytynyt, eikä ollut vuotoa tms.. Nt-ultrassa havaittiin kkm, syke oli ar-ultrassa. Vähän oireiden lievyyttä ihmettelin (pahoinvointia oli mutta se lieveni/hävisi nopeasti), mutta alkusyksy oli yhtä hullunmyllyä työrintamalla, etten ehtinyt oloani tutkailla kovinkaan tarkasti... Varmaankin kkm ja tm ovat spontaaniin keskenmenoon nähden aika harvinaisia kuitenkin.

Tyttö-poikaolosta Minki kyseli. Oman masuasukin sukupuolesta ei ainakaan vielä fiilistä suuntaan eikä toiseen. Maistuu niin hedelmät/kasvikset kuin perusruoka... ja liikaa. Tää kuvotus väistyy vain syödessä ja siksi tulee syötyä PALJON! Esikon kanssa tykkäsin hedelmistä, kasviksista ja appelsiinimehusta... tyttö. Poikaa odottaessa maistui ISOT perusruoka-annokset ja painoakin kertyi enemmän kuin tytöstä. En muista ihan varmasti kumman odotysaikana porkkanat/porkkanaraaste oli myöhäisin iltapalani (iltapalojahan oli tietysti useampi :p), mutta luulisin, että tytön. Onneksi raskauden aikana kertyneet kilot lähtee hyvin imettäessä. :)

Mukavaa alkanutta vkonloppua!
 
Niin siis kkm on keskeytynyt keskenmeno eli sikiön/alkion kehitys loppuu jollekin viikolle ja asia huomataan sitten ultrassa. Eli ultrassa ei löydetä sykkeitä ollenkaan, ja kuitenkaan keskenmeno ei ole tapahtunut loppuun asti eli vuotoa ei tule niin että sikiö/alkio tulisi kohdusta pois vaan sitten usein tehdään lääkkeellinen tyhjennys. Ikäviä asioita nämä on mutta näitä sattuu. Kenellekään ei koskaa soisi moista tapahtuvan.
 
No joo, eli tämä kkm oli juuri minulla vuonna 2004... Tiputtelu vuoto alkoi vasta 10+ jotakin viikolla ja sikiö jo kuollut 7+4...... :/ Joo todellakin nämä on niitä, mitä ei halua kenellekkään koskaan, eikä itselle enään!!!
 
Huomenta!

Noista tyttö-/poikaoloista.. Mut esikoisen aikaan saatiin luulemaan, että meille tulee poika, koska KAIKILLA mun kavereilla ja sukulaisilla oli poikaolo ja mun vatsa oli kuulemma niin selkeästi poikavatsa. Mulla ei ollut mitään oloa, mutta ajattelin ettei kaikki voi olla väärässä. No kaikki oli väärässä ja tyttö tuli :) Niin ja lisään vielä sen, että lääkäri sanoi ainoana sykkeitä kuunnellessaan, että varmaan tyttö kun syke oli nopea.

Kuopuksen aikaan mulla oli vähän poikaolo, mutta ei mitään hirveän vahvaa kuitenkaan. Ultrassa kun kerrottiin että tyttö, niin en ihan luottanut siihen. Tyttöhän sieltä tuli :)

Nyt olen järkeillyt asiaa ensin niin, että koska hommailtiin muutama päivä ennen ovista, sen täytyisi olla tyttö. Toisaalta oli myös yks keskeytetty yhdyntä oviksen aikaan ja mies keskeytteli aina mun mielestä liian myöhään. (Keskeytettyjä siis siksi kun mies ei ollut oikein päättänyt vielä kantaansa vauva-asiaan :D). Väsymys ja öklötys on ollut vahvempaa kuin edellisissä raskauksissa ja myös ruokahalu ollut pienempi ja saan syötyä vaan jotain riisipuuro ja raejuusto-tyylisiä sapuskoja. Aiemmissa raskauksissa söin hyvin melkein kaikkea, mutta etenkin suolaisesta taisin pitää. Sillä ajattelen, että ehkä nyt on tulossa poika, vaikka toki tiedän että noi on vaan uskomuksia ja jokainen raskaus on erilainen vaikka sukupuoli olis sama :)

Vähän jänskättää jos poika tulisikin, että miten pärjäisin. Oon niin tottunut olemaan tyttöjen äitinä ja poikien maailma on aika vieras.

Mä olen tänään herännyt yllättävän virkeänä, mutta eiköhän se väsymys sieltä taas iske..
 
Suuret pahoittelut JIIII Niin epäreilua!!!!

Onnea niille jotka ovat ultrassa käyneet ja ihania uutisia saaneet :heart:

Täällä on aika seesteinen jakso menossa oireiden suhteen...suurin oire on HIRVEÄ nälkä ja suuret ruokamäärät, jaiks! Jos en saa ruokaa kun nälkä yllättää..sen saa kuulla kyllä mies ensimmäisenä, raasu!! Oon ku persuksiin ammuttu karhu, ja kun saan syötyä, olo tasaantuu ja oon jälleen kuin enkeli. Ärsyttävää!

Kirpputorilla kävin pyörimässä ja voi ei..tein juuri sen mitä päätin olla tekemättä..eli oon päättänyt olla ostamatta vauvalle yhtään mitää ennen ultraa joka on kahden viikon päästä. Mutta kun sieltä löytyi uudet reiman fleecetossut ja tumput hintalappuineen päivineen ja paketin oikea hinta oli 39,90 ja joku myi ne pois 6 eurolla. Pakko oli ostaa :) Ja toinen uusi löydös oli lämpöpussi jonka saa autonistuimeen mutta suurin syy oli saada sellainen vaunuihin. Meillä kovalla kopalla varustetut vaunut, esikoinen synty heinäkuussa ja oli kivan ilmavat sillon..mutta uusi tulokas kun on vtalvivauva niin se tuntui järkevältä ostolta. Uusien hintoja oon kattonu ja merkki emma maksoi jossain 59-69 euroa ja nyt uuden sain 6 euroon senkin.. Periaatteena että nää saa myytyä jos jotain sattuu :)

Hullu minä!

Ens viikolla olis seulonta verikokeet, sen jälkeen lääkärineuvola jossa toivottavasti kuuluu sydänäänet ja sit se kauan odotettu ultra!!

Tekis mieli ostaa se kotidoppler..onkohan järkeä ja uskallanko?????? Esikoisesta en ostanut mutta nyt on jotenkin sellaanen fiilis!

Oloista, täällä olis POIKAOLO...

Taatu&Hippunen 9+5 :heart:
 
Huomenta kaikille!

Jiiille oikein paljon voimia :hug:

Eilen sitten räpsähti kunnolla, ajelin kotiinpäin kun nopeus vaihtui 80:stä 60:neen, hiljensin vauhtia siihen 60:neen ja annoin mennä vapaalla eteenpäin. Oli loiva alamäki ja nopeus nousi alamäessä hieman vaikken kaasua painanutkaan ja räps, olin keskellä salamavaloja :mad: Punainen pakettiauto pysäköity bussipysäkille, tutkahan siinä oli. Taisi tulla elämäni ensimmäiset sakot, argh :headwall: Ärsyttää niin suunnattomasti kun en tieten tahtoen ole ylinopeutta ajanut enkä kaahaillut. Eilen illalla olinkin sitten "hyvällä" tuulella, että kun kiukutti :D Ihan kuin ei muuten kiukuttaisi jo tarpeeksi :LOL:

Keskytynyt keskenmeno on tosiaan se, ettei keskenmeno ala spontaanisti eikä tule vuotoja tai kipuja. Ultrassa nähdään ettei sikiö ole enää elossa, se on voinut olla kuolleena jo useamman viikon, mutta mitään keskenmenon merkkejä ei ole. Joskus oireiden loppuminen/ väheneminen voi olla merkki tällaisesta. Itsellä ollut kaksi kkm:a. Normaali keskenmeno alkaa yleensä kivuilla ja vuodolla, josta tajuaa, että nyt on kyseessä varmaan keskenmeno, mutta keskeytyneessä keskenmenossa voi luulla olevansa normaalisti raskaana kun mitään erityisiä keskenmenon merkkejä ei ole.

Täällä väsymys senkun pahenee päivä päivältä, nykyisin se alkaa jo aamupäivisin |O Totaalinen laiskuus iskenyt, uni maittaisi koko ajan. Tissit ovat kasvaneet kaksi kuppikokoa :p Kävin eilen ostamassa uusia, oikean kokoisia rintsikoita, johan helpotti! Toivottavasti kasvu ei jatku tätä vauhtia :D

Hyvää viikonloppua! =)
 
Jo
Pitkästä aikaa kirjottelen. Käyn kyllä stalkkaamassa jutut päivittäin, mutta ei ole tullut kirjoteltua.
Napakorusta - mulla on ollut 10 vuotta ja ajattelin ottaa sen pois, jos ultrassa kaikki hyvin. Enemmän symbolinen juttu, kun että pelkäisin arpia.
Unista - :popcorn: varsinaisia hollywood-tarinoita täälläkin, jo ihan alusta lähtien. Siitä jo arvailinkin edellisellä kerralla (km vkolla 6), että paksuna ollaan kun filmi lähti pyörimään heti kun pään sai tyynyyn. Näen kyllä tavallisestikin unia, mutten näin paljon ja näin selkeitä. Samoin vessassa on pakko käydä kerran yössä ja tuntuu, että muutenkin nukun aika kepeästi. Mutta sitäkin enemmän.

Ensi viikolla sitten ultraan. Vihdoin ja viimein. Se on eka käynti missään tämän raskauden tiimoilta ja mun mielestä kauheen myöhään. Raskaana oleva työkaveri oli käynyt ekan kerran ultrassa viikolla 8, ja siitä sitten gynellä parin viikon välein ja ultrassa kuukauden välein. Samassa maassa tässä asutaan, mutta meille ei aikaa herunut ennen viikkoa 12. Kummaa. Toivon vaan, että oon saanut tarpeeksi esim foolihappoa noista vitamiineista, mitä oon omin päin alkanut syömään...

Töissä kertomisesta muuten piti sen verran avautua, että meillä on kyllä sellanen tyrannipomo, ettei paremmasta väliä. Otti tuon viimesillään raskaana olevan työkaverin "puhutteluun" sen viimesenä työpäivänä. Olivat ensin alottaneet kivasti kehityskeskustelulla ja työkaveri oli sanonut, että olis mukava tulla sitten takasin mammalomalta johonkin vähän uusiin haasteisiin (ollut tuossa samassa duunissa jo 5 vuotta ja viimeset neljä pyytänyt uusia haasteita). Pomo oli tokassut siihen, että kuules sä olet 31-vuotias ja teet varmaan toisen lapsen aika hetiperään - se on sulle itelles helpompi olla haalimatta mitään uusia vastuualoja ja jatkaa vaan samaan malliin. Siis tuohan on laitonta, eikö ole?! Vaikkei olis suunnittellut mitään uusia haasteita tuolle työkaverille, niin joku muu syy täytyis siihen antaa kun lapset. Ja sitten oli vielä nuhdellut kun tämä työkaveri oli kertonut töissä vasta viikolla 12 raskaudesta - oli kuulemma pettynyt, ettei ollut kertonut heti kun oli testin tehnyt.
Ite olin suunnitellut vähän niin, että otan tästä duunista vähäiset edut irti eli 3kk mammalomaa ja sitten kirjatulla kirjeellä ilmotan, että jatkan vielä lakisääteiset 4kk vanhempainlomaa (josta kuulin vasta ihan hiljattain, mun työkavereista kun kukaan ei ole "uskaltanut" sitä ottaa) ja sitten irtisanoudun. Tuo mun työ on ihan vaan toimistohommaa, mutta kukaan ei ole saanut neuvoteltua sieltä osa-aikaista sopimusta, vaikka sekin on tämän maan mukaan lakisääteistä (siis ottaa vanhempainloma 1pvä/viikko kahden vuoden ajan).

Ja loppukevennys - mä luulen että kohtu tuntuu! Viime viikolla tunnustelin aina välillä sellasta pientä kovaa palluraa ihan alavatsalla, vähän tosiaan kun oikeen täysi rakko. Eilen se sitten tuntu niin selkeästi, että miehellekin sanoin ja sekin tunsi. =)

Jo ja omien laskujen mukaan 10+5
 
Milk FB-ryhmä on salainen, eli ei löydy edes haulla ja kaikki jutut näkyvät vaan ryhmän sisällä, kukaan ei siis tiedä sun olevan jäsen, jos päätät liittyä! :) Mukaan pääsee laittamalla mulle tai Hömpille yv:n täällä, siihen nimi ja vähän kuvausta profiilikuvasta tai suoraan linkki omaan profiiliisi. Ensin täytyy olla jokun ryhmäläisen kaveri, ennenkuin voidaan lisätä jäseneksi ryhmään! :)
Kiitos vastauksesta. Yks tyhmä kysymys vielä...Näkeekö joku mun kaveri sitten sen, että mut on liitetty tähän ryhmään (oletan, että sen nimestä vois jotain päätellä). Haluun olla vielä salamyhkäinen :D

~Milk ja nimetön 10+4
 
Lauantaita!

Mä en muista yhtään, mitä oon kirjoitellut tänne ja mitä Facebookiin.. Vähän kehnoilla fiiliksillä edetään täällä, kun varhaisultrassa näkyi sikiöpussi mutta ei "vielä" sikiötä. Menkkojen mukaan ultrapäivä oli 7+0, mutta koska kiertoni on jotain 36 päivää niin tosiasiassa oli ehkä 6+0. Luulisin kuitenkin, että silloinkin kuuluisi näkyä jo alkion tynkää :(

Oireetkin on vähentyneet, mikä voi toki olla myös sattumaa. Äsken tein raskaustestin (olen hullu..) ja viiva oli melko haalea verrattuna kontrolliviivaan, mutta siis raskaana sen mukaan. Mutta eihän sekään mitään kerro.

Ylihuomenna on taas yksityinen ultra koska en vooooi ootella yli viikkoa, jolloin sain neuvolaultra-ajan. Uskon, että maanantaina pukkaa tuomiota tuulimunasta ja tyhjennyslääkitystä. Byhyy :(

kardemummma & hra/rva tuulimuna "7+5" tai jotain ihan muuta
 
Nyt rupes kyrpiii... mie oon koko alkuraskauden käyttänyt osaksi pastoroimattomia maitotuotteita eli nyt sit kyrpii... miulle on ollu niinkuin ihan itestään selvyys että yleisimmät maitotuotteeet suomessa on pastoroituja esim. xtra ja rainbow ja kauhukseni huomasin että mä oon pokerina vetäny fetaa,leivänpäällisjuustoa yms. jotka ei oo ollu pastoiroituja :/ nyt sit oli pakko laittaa kyselyä tosta inexille... :/ :( :/ :(
 
iit84 Lukiko niissä ihan, että tehty nimenomaan pastöroimattomasta maidosta? Luulis että normaali leivänpäällisjuustot olis tosiaan tehty pastöroidusta. Fetasta en olisi niin varma. Mä onneks suosin suomalaisia tuotteita ja oon siis vetänyt sulatejuustoja ja muita hyvällä omallatunnolla kun ne on suomalaisia. Mutta muista nyt kuitenkin, että listeria on aika harvinainen, joten et sä sitä varmaan ole saanut :)
 

Yhteistyössä