Lokakuun Onnenmurut 2012 **MEIDÄN KUU!!**

Tää on ihan ykkösmahtava keskustelupalsta, kun yönkin aikana tulee uutisia :D Onnea Little Precious! Ja vielä hauskempaa on, että päivityksiä tulee jopa sairaalavuoteelta. Pitäisköhän munkin hankkia puhelimeen nettiyhteys...

Mä oon keksinyt uuden taian, jolla aion saada vauvan syntymään hyvissä ajoin: oon tilannut netistä tavaroita, kuten kapaloliinan. Pointti on siis se, että kapaloliinahan EI TIETENKÄÄN ehdi perille asti, vaan vauva "harmillisesti" onkin jo sitten maailmassa ;) No joo, taidan muutenkin yrittää tehdä jotain taikoja. Yksi hankinta on sievä imetysyöpaita, jonka on tarkoitus taikoa musta samalla hehkeä mutta käytännöllinen äiti. Sellaiselta varmaan tuntuukin sitten valvotun yön aamulla, kun ne puklut on pitkin röyhelörinnuksia. Yöpaitaan toinen syy on se, että onnistuin kesälomamatkalla hukkaamaan toisen lempiyöpaitani, enkä ole kehdannut kysellä sitä hotelleista.

Ootteko muuten kukaan harkinneet sellaista polikliinista synnytystä? Kysyn siksi, että olen itse miettinyt sitä nopeaa kotiutumistakin. En tiedä, olisiko se suuri virhe. Sairaala on meillä aikas lähellä kyllä, että jos sieltä tulisi nopsaan kotiin, ei siellä käyminen olisi hirveän hankalaa. Tietysti lepääminen on tärkeää, enkä tiedä, miten se sitten esikoisen kanssa täällä onnistuisi. Plus että siinä on se vaara, että avo-anoppi paukkaisi heti kylään, mikä ei ole kyllä mikään stressiä lievittävä tekijä. Esikoisen kanssa olin sairaalassa synnytyksen jälkeen vähän reilut kaksi vuorokautta, sinänsä olin aika pian silloin valmis lähtöön. Ja siis tiedostan toki, ettei kaikki välttämättä mene yhtä hyvin tällä kertaa.
 
Helikopteri se on hienoa ku porukka jaksaa aktiivisesti kirjoittaa =)
Mie harkitsin sitä polikliinistä synnytystä (mulle ne ei kyl varmaa myöntäis sitä edes viime synnytyksen jälkeen)
meillä vaan matkaa synnärille yli 50km, niin kai se on "pakko" osastolla "levätä* pari päivää..
viimeksi kun sai olla kokonaiset 5 päivää ja ku olit 3 hengen huonees ni ei siel kyl nukuttua saanut..
Pitäiskö itsekin kokeilla tuota sinun taikaa? *nauraa*

Onnea Little Precious :flower:
 
ail
Onnea Little Precious on se kun illalla viimeseksi ja aamulla ensimmäiseksi pitää tulla katsomaan onko vauvan saaneita tai onko jollain alkanu supistukset/menneet vedet
Jotenkin sitä vaan elää teidän kaikkien mukana.ootte ollut kyllä mahtava porukka ja täällä on saanut kirjoittaa ihan mitä on halunnut eikä kukaan ole tuominnut.


ail ja saaga 37+5
 
Aika käy pitkäksi odotellessa ja kaikki on valmiina, tule jo vauva! Eilen ostin vielä sairaalakassiin täydennyksenä karkkipussin mutta voivoi menin ja söinkin sen heti kaupasta kotiin päästyäni. Ei pysy herkut kaapissa kauhean kauaa!

Täällä kans on vakuutus pohjolasta kun oli tosiaan se tarjous josta killi12 mainitsikin. Täytyy vielä perehtyä tarkemmin että mitä se käytännössä nyt sitten tarkoittaa. Siis jos vauvalle tulee vaikkas korvatulehdus niin ilmeisesti voi halutessaan mennä yksityiselle ja sit lähettää kuitteja vakuutusyhtiöön jälkeenpäin?

Ranteista, toi on jännä oon huomannu että ku normaalisti nukun selällään niin ranteet on suorana siinä kun kädet on sivuilla. Mutta nyt kun on joutunut nukkuun kyljellään niin ranteet ajautuuki ihan kippuralle leuan alle ja tosiaan joskus pääsee puutumaan, samoin kyynärpäät. Tsemppiä ranteiden kanssa kärvisteleville, lohduttaako ajatus yhtään että kohta helpottaa..

Ruokahalu on tosiaan mulla ollu vähän heikko viime aikoina mutta jotenki kuitenkin oon innostunu erityisesti ruuanlaitosta sen jälkeen ku jäin äitiyslomalle. Kaikennäkösiä uusia reseptejä on tullu kokeiltua kun töissä ollessa sitä vaan teki iltasin aina vaan niitä samoja settejä, aika usein jotain nopeeta pasta ja kastiketta.. Nyt on tullut vaikka minkä moista pataa ja paistosta! Saa nähdä miten tän innostuksen käy sitten kun vauva on maailmassa, aluksi varmaan ainakin jää kokkailut vähemmälle. Onneksi on tullut myös pakastimeen laitettua herkkuja jonkin verran! Onko muilla tämmöstä kokkailuhulluutta ilmenny?

Naksahduksia ei ole kuulunut. Minäkin haluan naksahduksia tai jotain merkkejä siitä että synnytys lähestyisi!! Liikkeet on täälläkin muuttuneet vähän vaimeammiksi viime aikoina, se vissiin tosiaan tarkoittaa että tila alkaa käydä ahtaaksi.

Huomenna olis taas yhdet häät vähän kauempana ja jos olo on samanlainen kuin tänään niin aion osallistua. Viime viikonloppuna oli kans hääreissu ja kyllä kannatti lähteä vähän tuulettumaan, piristi kummasti. Eli huomenna sama kuvio, sairaalakamat autoon varmuuden vuoksi mukaan ja paluu häistä vielä iltamyöhään samana päivänä. :)
 
IMN
Onnea Little Precious! :) :flower:

Jälleen yksi aamu lisää yhdessä osassa. Sauna sai hieman supisteluja aikaan mutta siihen se sitten jäikin. Limatulppakin lähti kyllä viimeistään eilen kunnolla liikkeelle, (ällövaroitus) kun vuotaa sellaista punertavanruskeansekaista jotakin.. yök.

Kohdunsuusta Minäkin luulen että aukiolemisesta puhuttaessa puhutaan juurikin sisäsuusta. Voi olla myös että kaikki lääkärit ei erikseen edes mainitse neuvolakortissa ulkosuun aukiolosta, se kun on tosiaan uudelleensynnyttäjälle melko yleistä että lähtee aukeamaan aikaisessakin vaiheessa.

Minäkin harkitsin jossain vaiheessa tuota polikliinista synnytystä, mutta tulin siihen tulokseen että en saa esikoisen kanssa kotona levättyä, vaikka mies olisikin kotona. Eli yritän ajatella tuon sairaalassaoloajan sellaisena parin-kolmen päivän minilomana :D

Ukkokulta tarjoili kahvin ihan pöytään asti :heart: Täytynee lähteä tämäkin ihme todistamaan :D

IMN & Tuutikki 38+6
 
Paljon Onnea Little Precious:flower:

Yritin yöllä mennä puhelimella nettiin kun en nukkunut, mutta en päässy kaksplussan sivuille... Addiktio tämäkin :) Mutta kiva että keskustelu on näin vilkasta, kyllä se siitä sit hiljenee kun vauvat syntyy.

Juuri näin Skonssi... eli kuitit talteen, myös lääkkeistä - niistäkin saa rahat takaisin. Ei olla esikoisen kanssa käyty kertaakaan TK:ssa tuon vakuutuksen takia, onneksi lapsikin on ollut suht terve, mutta yksityiselle on päässyt aina tosi nopeasti ilman jonoja, se on ollu meille sopiva juttu. Ei mulla ole mitään terveyskeskuksia vastaan, mutta tää on ollut meille kätsy systeemi. Katotaan nyt sitten jos jossain vaiheessa irtisanotaan nuo vakuutukset. Riippuu lasten terveydentilasta.

Poliklininen synnytys: toisaalta en oo mikään sairaalaihminen alkuunkaan ja viimeeksi olin pitkin hampain sen 2 yötä TAYS:issa, mut toisaalta siellä oli niin hyvä täyshoito, että varmaan 1 yö ainakin tulee sairaalassa oltua jos kaikki menee ok. Multahan kysyttiin jo halua polikliniseen synnytykseen kun olin polilla rv 33 kaatumisen takia... olin silloin kyllä vähän että mitä ihmettä tätä nyt multa kysytään, en voi millään tietää että miten synnytys menee tai mikä mun tahtotila on sit kun vauva syntyy. TAYS:issa oli ilmeisesti mahdollisuus siihen(kin) että lääkäri/hoitaja tulis kotikäynnille tarkastaa vauvan ja äidin jos kotiutuu, ettei tarttis ite lähteä sairaalaan.

Mä oon jotenkin niiiiiiiiiiin turhautunu. En osaa oikein tarttua mihinkään toimeenkaan... vois vaikka leipoa pullaa pakkaseen tai olla reipas muutenkin, mut mä vaan odotan että pääsen synnyttämään... :ashamed: Ärsyttää tää oma saamattomuus, mut jotenkin mä vaan lasken tunteja/päiviä...

Killi ja Pellervo 39+3
 
Paljon onnea little precious!

Tuli mieleen tuosta, että voisi olla kiva että alkaisi tämä homma vesien menolla. Olis aika selkee merkki että kohta tapahtuu, kuin että laskisi tuntikausia supistuksia. Ensisynnyttäjällä vesien meno on ilmeisesti kuitenkin vähän harvinaisempaa. Mun vauva on kiinnittynyt, että sen puolesta saisi niin vaikka käydäkin, mutta saapi nähdä..

Maha kovettuu tosi usein ja helposti mutta varsinaisia koko vatsan napakoita supistuksia ei tuu ku silloin tällöin max pari päivässä. Oon niistä vähistäkin kyllä ilonen, tuntuu joka kerta että lähempänä ollaan. Selän puolella tuntuu kans.

Mulla ei rannekipua ole ollut, mutta polviniveliä kolottaa. Vois melkein panadoliakin ottaa. Ehkä johtuu turvotuksesta. Tekee jotenkin pahaa jos ei oo tyynyä jalkojen välissä kun polvet osuu yhteen kylkimakuulla. Samaten koko lantiota kolottaa ja kivistää, tuntuu että apua pystyykö sieltä mitään vauvaa tulemaan kun kävelykin tuntuu niin ikävältä. Mutta senhän takia tietty ne nivelet siellä on liikkuvaisia että vauva pääsisi ulos.

Voi että ootan että minkä näköinen henkilö sieltä saapuu :heart:

hortensia 38+4
 
Onnea kaikille vauvan jo saaneille!

Ensisynnyttäjille, kyllä sen sit tietää, kun vauva oikeasti on tuloillaan. Jos äidillänne on ollut sukkela synnytys niin kannattaa lähteä liian aikaisin kuin sinnitellä kotona liian pitkään sama juttu jos sairaalaan on matkaa.

maidonpumppaamisesta imetyksen käyntiinlähdön ja onnistumisen kannalta kaikenlaista turhaa maidonpumppaamista on syytä välttää ja varsinkin ennen vauvan syntymää, koska se alkumaito on kaikkein tärkein vastasyntyneelle.
 
  • Tykkää
Reactions: hortensia
IMN
Äitipolilta soitettiin ja saatiin aika jo tiistaille :) Onneksi sattui miehen vapaapäivälle, tuo nimittäin oli viimeinen ylimääräinen aika ensi viikolle.
Kyselin sitten tarkemmin että mitä tutkitaan ja kuulemma ihan vain kasvukontrolli ja siksi siirrettiin keskusneuvolasta äitipolille kun vartalonympäryksen kasvu on alkanut junnaamaan ja mahdollinen käynnistys kuitenkin tapahtuisi äitipolin kautta. Lisäksi kuulemma tehdään jatkosuunnitelma ja kun kysyin mitä se käytännössä tarkoittaa, sain hieman ympäripyöreän vastauksen tyyliin "No jos nyt sattuisi ettet tiistaihin mennessä lähde synnyttämään niin voi olla että lääkäri tahtoo hieman avittaa vauvaa maailmaan". Ei kuitenkaan suoraan puhunut käynnistyksestä, ainakaan vielä ensi viikolle, mutta mulle jäi sellainen maku suuhun etten saa taaskaan sitä alusta asti haaveilemaani "oikeaa" synnytystä.. :/ Tän päiväiset yksittäiset supistukset on kyllä ollu aika lupaavia, mutta en uskalla toivoa tältä raskaudelta tai tulevalta synnytykseltä enää mitään!
 
Onnea taas vauvautuneille! :heart:

Maidonpumppaamista tosiaan ei kannata kokeilla ennen vauvan syntymää mutta yks juttu jos tissejään haluaa puristella on se että "nipistelee ja pyörittelee" nännejä. Sen pitäisi jonkilaisia suppareita saada aikaseksi...
Sitte mää kokeilin tuon kolmosen kans jotain vyöhyketerapiahieronta juttua...täytyy kattoa jos löytäisin sen vielä jostakin...
 
IMN Onko sulle puhuttu että synnytys voitaisiin saada käyntiin ballonki menetelmällä? Sehän on kuin itsestään käynnistynyt synnytys koska se lähtee käyntiin supistuksilla eikä siinä käytetä lääkkeitä. Ja sen jälkeen kun ballonki on laitettu paikoilleen voit lähteä kotia ja olla sielä kunnes supistukset ovat sellaisia että pitää mennä sairaalaan :) Se olis niinku avitettu synnytyksen käynnistys mutta luonnollinen kuitenkin. Siis luonnollisempi kuin lääkkeellinen käynnistys. Kysy sitä mahdollisuutta sitten äitipolilta jos sinne asti pääset.

Tuo että miten synnytys käynnistyy jännittää mua aika paljon. Ensimmäinen synnytys käynnistyi vesien menolla, toinen kunnon napakoilla supistuksilla ja kolmas sellaisilla ärsyttävillä harjotussupistuksilla jotka ei ollu täysin kivuttomia mutta ei niin kovin kivuliaitakaan. Jos nyt menis vedet niin tietäis että sairaalaan vois lähteä vaikka heti koska viime synnytys oli nopea (sairaalassa 2h 30m ja poika oli jo sylissä ) mutta sitten pelottaa että jos vedet menee kotona niin ehdinkö sairaalaan ollenkaan. Hui, on tää jännää joka kerta :D Ja jos käynnistyy supistuksilla niin tiedänkö lähteä oikeeseen aikaan sairaalalle että ehdin sinne...ei olis kiva synnyttää matkallekaan. No sen näkee sitten kun on aika lähteä että millä mennään ja kuinka ehdin, aina elämässä pitää olla vähän jännitystä :popcorn:

Ja oikein paljon Onnea vauvan saaneille :flower: :heart:

Pikkuhiljaa alkaa toivomaan että se omakin pieni tulis maailmaan, neuvolassa mulle sanottiin että maha on melko pinkee eikä oo mikään ihme että muhun sattuu kun vauva liikkuu kovasti :) Sykkeitä kuunnellessa vauvaa alkoi jo ärsyttämään niin että päätti alkaa monottamaan ja möngertämään oikein kunnolla, opiskelijakin oli aivan ihmeissään kun ei ollut ennemmin moista nähnyt :D No ton jumpan ansiosta nousi vauvan sykkeetkin 170 joten jouduttiin hetken odottelemaan että rauhottuu ja nähdään saadaanko normaalia lukemaa. Onneksi syke normalisoitui sinne 130-140 paikkeille. Muuten kaikki oli ok, paitsi että pissassa oli nitriittiä ja tänään vein sitten pissanäytteen labraan, siinä pikatestissä ei ollut mitään ja maanantaina saan soitella tuloksia viljelystä. Mietin että mikä aiheuttaa ton nitriitin pissassa jos ei oo tulehdusta?? Tai sitten meidän neuvolassa on vaihteeksi niin vanhoja noi tikut millä pissa katotaan että ne näyttää mitä sattuu...no nähtäväksi jää tuleeko antibioottikuuri vai ei.

täysinäinen muhvi ja matkis 37+5 :heart:
 
Juu löytyhän se! Tätä ei sais tehä ennen ku vauva on täysaikanen..mää luulen että tästä oli mulle sillon apua,uskaltaiskohan sitä uudelleen kokeilla...huiii

Vyöhyketerapiapisteet supistusten saamiseksi:

1. Isovarpaan sisäsyrjällä, noin puolivälissä varvasta on luu, ja sen päällä on kipeä kohta kun painat. Sitä saa hieroa vain minuutin, ensin oikeasta sitten vasemmasta jalasta.
2. Nilkan sisäsyrjällä olevan luun kohdalla (mikäs luu se onkaan) on lähellä jalkapohjaa sellainen paisunut kohta raskaana olevilla, ja sitä tulee hieroa 10 min molemmista jaloista.
3. Em. luun aivan alapuolella (siis lähempänä luuta kuin edellinen piste) on seuraava kohta jota hierotaan myös 10 min molemmista jaloista.
4. Seuraa isovarpaan kohdalta sormella jalkapohjaa pitkin kohti kantapäätä. Kun kantapää alkaa, siinä on tää viimeinen kohta jota tulee hieroa myös 10 min molemmista jaloista.
5. Sama kuin 1. kohta, vain minuutin hieronta.
Kussakin kohdassa tuntuu selvä kipu, joten siitä tiedät, että paikka on oikea. Hiero pyörivillä liikkeillä.
Sarjaa voi tehdä useamman kerran peräkkäin, välissä tunnin tauko. '

Siitä vain kokeilemaan, kuka tohtii!
Parastahan ois ku ukkokulta tuon tekis...mutta ei meillä ainakaan noin kauaa jaksa tuota tehdä..:LOL:
 
Joo, minäkin olen ymmärtänyt että tuo ballonki on huomattavasti "ystävällisempi", siis luonnollisempi menetelmä kuin lääkkeet, ei vissiin kaikissa sairaaloissa käytössä kylläkään. Anteeksi IMN kun en muista syytä että miksi sulla käynnistellään nyt jo kun ei ole edes vielä rv 40 täynnä? :ashamed: Johtuiko se istukasta vai mistä... vauvahan on kummiskin kasvanut koko ajan vaikka suht pienikokoinen onkin?

Mä olen tässä googletellut kotikonsteja käynnistamiseen ( miten niin alan olla turhautunut ) ja ananasta meinaan tänään käydä hakemassa, ravaan portaita ja saunon niin ja nännihierontaa vois kans harjoittaa... jos jotain alkais tapahtua. Seksiä en osaa kyllä aatellakkaan, olo ei oo semmoinen että seksi just nyt maistuisi :LOL: ja tuskin miehellekkään... pitkä kuiva kausi tässä on kyllä ollu, kesällä olis ollu koko ajan puuhastelemassa mut loppuraskaus on ollu kirjaimellisesti niin raskasta että seksi on kyllä ollu viimeinen asia mielessä. Saapi nähdä mitä se sit on taas synnytyksen jälkeen... ei ollu kyllä herkkua ekat kerrat :( synnytyksessä kun ei tullu repeämiä, ei ees nirhaumia, ei mitään, mut olo oli kuin saharalla ekat kk:t :( no juu, se seksistä/seksittömyydestä :)
 
Heissan taas naiset!

Sitä alkaa itse kunkin laskettu aika jo lähenemään uhkaavaa vauhtia. :D Vitsi kun välillä oikein ottaa vattan pohjasta kun jännittää niin kovasti.

Maidon pumppaamista ite en ainakaan aikonutkaan kokeilla (korkeintaan sitä hieromista ja pyörittelyä). Tuli vaan mieleeni et ystävä muistaakseni sanoi et hänelle oli kätilö ihan siis sairaalassa jo olessa suositellut tätä toimenpidettä jotta synnytys lähtisi käyntiin.. Saattoi tosin olla et ystävä ymmärs väärin. :D Eiköhän siinä oo vähän jokanen sekasin.

IMN tosi kurjaa kun asiat ei mee sinneppäinkään kun ite toivoo. :( Mäkään en välttämättä haluis uutta käynnistystä. Edellinen oli sit kuitenkin niin hurja ja alussa todella kivulias. (Eiks kaikki synnytykset sit oo?) No siis tarkotin vaan kun supistuksia tuli muutaman sekunnin välein enkä päässyt ees omin voimin kävelemään.

Ballonki jätti mulle vähän epämukavan kuvan kun edellisessä raskaudessa huonetoverille laitettiin se kun cytotecit ei toimineet.. No hänelle koko toimenpiteestä ei ollut mitään apua, eli siis mitään ei alkanut taphtua, mut kivut oli silti kovat. Mut oon tietty kuullut myös positiivisia kokemuksia. Ja tää nainen tais olla yks monesta, kun hänellä tää käynnistelyoperaatio kesti 18 päivää..

Seksi on täälläkin kyll vähentynyt yhteen kertaan viikossa. Kuitenkin tavallaan itellä tekis mieli mut tietää et siitä ei oikeestaan saa mitään nautintoa. Mies on kyll ollut taas ihmeen ymmärtäväinen. Tuntuu silti et jos sitä seksiä jaksaa harrastaa niin ajatuksena on vaan et josko tää edistäs paikkojen kehittymistä.

Luulen et eilen illalla muakin jo vähän supisteli, tai siis maha oli niin kiree et tuntu oikee tukalalta ja lisäks selkään säteili sellast ihme kipua. No viimeistään synnytykses ne sit taas kyll tunnistaa.

Ranteet on muuten täälläkin kipeet, tosin lievästi. Mut tuntuu sellassiilt tosi kömpelöiltä yms.

Polikliinista synnytystä en oo kyll ees miettinyt, vaikka en sairaalassa kauaa haluaiskaan olla. Mut kyll mä luulen et sen yhden yön siellä lepäilee. Eipä ainakaan tarvi pelätä et kaikenkarvaset sukulaiset pölähtää samana päivänä kylään.

Jipsu & Pömppis 37+4
 
IMN
Killi Tuo käynnistämisen perimmäinen syy on jäänyt mullekin vähän epäselväksi. Rakenneultrassa, siis kun huomattiin vauvan olevan pieni, sanottiin ettei päästetä juurikaan ylilasketun ajan koska pienikokoiset vauvat ei kestä loppuraskauden stressihormonia kovin hyvin. Toinen syy on ihan vain että pääsisi masun ulkopuolelle kasvamaan paremmin. Ja nyt ilmeisesti vaikutti tuokin kun vauvalle oli kyllä tullut painoa viikon aikana sellaisen 100g, mutta sekin todennäköisesti pituutta tai jotain muuta, koska vartalonympärysmitta ei kuitenkaa ollut kasvanut mihinkään.
Lääkäri otti myös huomioon sen että ultrallakin tehty painoarvio voi heitellä suuntaan ja toiseen, eli vauva voi olla myös paljonkin odotettua pienempi. Toki myös suurempikin :) Mitään hätää ei siis pikkuisella ole, mutta pitäisi vaan päästä kasvamaan.
Pitääpä kysyä tuota ballonkia. Viimeksi ainakin (2009) OYSissa laitettiin heti sytotec-lääkkeillä homma käyntiin (tai siis yritettiin laittaa..), siitä sitten kerralla kalvojenpuhkaisuun ja oksitosiinitippaan. Tuo ballonki kuulostaa kyllä paljon kivemmalta vaihtoehdolta :)
 
Onnea Little precious! Hurjaa että näitä uutisia tulee joka hetki :)

Mä en oo edes harkinnutkaan polikliinista synnytystä. Oon jotenkin niin pihalla kaikesta raskauteen ja vauvoihin liittyvästä edelleenkin, että mielelläni köllöttelen siellä sairaalassa vaikka 5 päivää. Eikä tartte siivota eikä kokata. Odottelen ainakin siihen asti että maito nousee (jos nousee?) niin on sitten asiantuntijat lähellä joilta kysyä että mitä nyt tehdään, miten lähtee imetys parhaiten käyntiin jne. Muutaman kerran mitä oon sairaalassa nuorena ollu niin mun mielestä se on jotenkin vain mukavaa.

IMN:lle tsemppiä, jos nyt vaikka käynnistykseen päätyisivät.

Tää on tosiaan kyllä ihana palsta, saa niin hyvin vertaistukea samassa vaiheessa olevilta ja voi purkaa tuntojaan :) Josta tulikin mieleen että tänään on jotenkin ollu pinna kireellä, ensinnäkin kävin Jyskissä ja odottelin kassalla, liikkeessä tais olla vaan 1 myyjä joka esitteli kauempana antaumuksella jotain sänkyä toiselle ostajalle niin tolkuttoman kauan että mulla meni kokonaan hermo, jätin ostokseni kassalle ja marssin ulos. Sitten tien tukkona oli 80km/h-alueella joku papparainen joka ajo kuuttakymppiä, oli kyllä niin ihana kirota autossa isoon ääneen ja kaahata ohi. POIS ALTA mulla on kiire :LOL: Kaksplussan keskustelufoorumeille vaikka senkin tolvanat!

Anime 37 + 6
 
  • Tykkää
Reactions: Pakkastyttö :)
Onnittelut pienestä little prescious! :flower:

Tämä meidän pino on kyllä ihanan aktiivinen. Päivän, kun touhuaa jotain muuta, tulee niin paljon viestiä, ettei meinaa perässä pysyä. :)

Mulla oli tänään taas neuvola. Pissa puhdas, paineet hyvät. Turvotus on siis ihan vain normaalia loppuraskauden turvotusta, kun ei kerta muita oireita ole. Sf oli 33, noussut edellisestä eli ei ainakaan ole vielä laskeutunut tämä neiti.

Me kasattiin pinnasänky ja innostuttiin siinä pistämään makuuhuoneen järjestys ihan uuteen uskoon. Nyt sinne sitten mahtuisikin hoitopöytä. Ja tiistaina kävin Ikeassa, enkä ostanut. Argh. Pitääköhän sitä vielä lähteä katsomaan, vois se kuitenkin olla kätevä.

Kiitos Crocus käynnistysvinkeistä. Pitää pistää mies sitten toteuttamaan noita, kun alkaa mennä hermo odotukseen. :)

Jipsu kerran viikossa kuulostaa musta ihan hyvältä. Tässä viimeisen kuukauden aikana meillä ollut äksöniä ehkä kerran. Jotenkin en vain jaksa innostua. Onneksi mies jaksaa ymmärtää.

Sabrinafair + neiti 38+0!!!
 
Meille syntyi maanantaina 1.10. klo 20:10 sektiolla tyttö! :heart: Painoa 3170g, pituutta 50cm ja py 36cm. Rv 37+4.

Kotiuduttiin eilen iltapäivällä. Neidillä on pieniä ongelmia syömisen ja painon kanssa. Tänään aamulla käytiin punnituksessa neuvolassa, jossa onneksi saatiin iloisia uutisia painon suhteen - oli noussut takaisin ensimmäiseen lastenlääkärin punnitukseen. Meillä on sairaalasta ohjeena, että herätellään 3h välein syömään. Puklailuja tulee välillä enemmän ja välillä ei juuri lainkaan. Ja tänään tuli ensimmäinen kunnon kakkakin, ei enää vain sitä mustaa pihkaa.

Synnytyksestä sen verran, että kaikki alkoi suolen tyhjentymisellä su-ma yönä ja den jälkeen tihutteli lapsivettä tunnin ajan. Lähdettiin synnärille ma aamuna klo 7. Supisteluja oli, mutta lapsivesitesti oli negatiivinen. Pääsin osastolle ja supistuksia seurattiin. Ne oli polttoja ja kivuliaita pääasiassa iltaa kohden ja väli vaihteli 5-9min välillä. Verikokeet, tippa ja katetri hoidettiin päivän ja alkuillan aikana. Kaikista kivulianta oli katetrin laitto ja sen jälkeen ne kamalat tuntemukset! Jotka kyllä loppui siihen, kun spinaalipuudutus laitettiin. Odoteltiin siis osastolla epätietoisuudessa että leikataanko vai ei, ja maanantain vai tiistain aikanako. Kesken salkkareiden meidät haettiin leikkaukseen. Oma jännitys kasvoi ja spinaalin laiton jälkeen alkoi kamala tärinä, mikä loppui vasta noin 3,5h jälkeen. Yritin hengitellä suun kautta ja samalla välttää oksentamasta. Mies silitteli päästä ja tsemppasi. Rauhoittavia ja kipulääkkeitä pumpattiin aika lailla suoneen. Kun vauva syntyi 20:10 ja mies oli poistunut salista, iski klo 20:15 hirveä kipu vatsaan! Nyrkin kokoiselle alueelle koski lakkaamatta mahan oikealla puolen. Lääkkeitä pumpattiin koko ajan lisää ja sain happinaamarin paikoilleen. Hysteeristä itkua kesti niin kauan, kun heräämössä sain tod.vahvoja lääkkeitä suoneen ja suun kautta. Kamalaa kipua oli 2,5h ajan. Heräämöstä pääsin puolen yön aikaan. Mies odotti osastolla käytävässä vauvan kanssa. Vauvalla oli hieman katkoksia hengityksessä, joten oli koko yön seurannassa kansliassa. Hengitys tasaantui aamuyöhön mennessä. Niin ja napanuora oli ollut kaksi kertaa kaulan ympärillä. Kohtu oli tosiaan kaksiosainen,mutta väliseinä ei ollut aivan koko matkalla. Vauva oli osittain molemmin puolin. Nyt oon ollu reilut 2vrk ilman vahvempia kipulääkkeitä, pelkkää buranaa ja panadolia. Kipuja on, mutta peräpukamat piinaa eniten!
 
Viimeksi muokattu:
Aijai olipas hyvät päiväunet, 3 tuntia sain nukuttua keskellä päivää, harvinaisen hyvä suoritus. En oo hyvä nukkuun päivällä, käyn ylikierroksilla ja ajattelen aina liikaa :)
Viime yö menikin vaan 4 tunnilla, joten tää oli ihan hyvä kun onnistui.

Kiitos crocus vinkeistä, rupes jännittään, uskaltaakohan yrittää :)

Itse en myöskään haluaisi polikliinistä, ensisynnyttäjänä on niin paljon opittavaa. Maidon nousukin huolettaa. Siellä osastollakin voi olla niin kiire, että on ihan hyvä olla useempi päivä siellä että ehtii käydä imetys ym asioita läpi rauhassa. Mulle ei ainakaan kaikki kysymykset välttämättä tuu mieleenkään heti..

Hermot menee suht usein mullakin, ja varsinkin liikenteessä just.. Aattelen aina kaikenmaailman kuhnareista että "pois tieltä, menköön polkupyörällä tai bussilla jos pelottaa..." :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
ail
Onnea Ann-ie täällä taas supistelee mut ei kovin kivuliaasti eikä todellakaan säännöllisesti.Eli ei tässä kyllä vielä mihinkään lähdetä.Tiistaina on äippäpoli jossa sitten pitäisi (ehkä) päättää käynnistyksestä
 
Onnea ann-ie!
Hurja kokemus sinulla! Mistäköhän se kova kipu tuntui, eikö se spinaalipuudutus toiminut riittävän hyvin?
Onneksi toivuitte kai ilmeisen pian kuitenkin! Olen muuten kuullut että se vauvan paino laskee aina syntymän jälkeen ja noin viikon päästä yleensä ollaan lähtönumeroissa. Että vauvatkin on turvoksissa syntymän jälkeen.

Paljon onnea myös Bamboo!

Voih toisilla on jo oma tuhisija kainalossa :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mää oon aivan rätti, poikki, väsynyt. Esikoinen räkätaudissa ja heräili viime yönä ainakin 10 kertaa huutamaan tukkoista oloaan, mäkään en saanut nukuttua, miehellä piiiitkä päivä töissä aamu kahdeksasta ilta seiskaan. Ja sit vielä oli neuvola just kun olis pitänyt tyttö laittaa päikkäreille joten päikkäriaika meni vähän ohi ja hän nukku vaan vajaan tunnin... Enkä mä siinä ajassa ehtiny ku oikaista sohvalle. HUOKAUS!!!

Neuvolassa oli kaikki ok ja vauva onneksi on pysynyt kääntämisen jälkeen raivotarjonnassa. En saanut enää edes uutta neuvola aikaa koska ens pe eli laskettuna päivänä satkissa seuranta.

Mäkin jossainvaiheessa toivoin polikliinistäsynnytystä mutta se tuskin tulee edes vaihtoehdoks koska vauvan munuaisia varmaan tutkitaan sairaalassa niin paljon.... Oon yrittänyt motivoitua siihen että voi mennä viikkokin sairaalassa sen takia. (kun nyt edes pääsis sinne synnyttäänkin...)

Sannuli 39+0

Niin ja tietysti paljon paljon onnea jo vauvautuneille!!!!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä