Lokakuun Onnenmurut 2012 **Toukokuussa**

IMN
Anime Mun ymmärtääkseni nuo liikkeet äitiyskortissa tarkoittaa liikkeitä äidin kertoman mukaan :) Ainakin mulla lukee esikoisen aikaisessa kortissa ihan normi neuvolakäyntienkin kohdalla plussaa ja plusplussaa liikkeissä, vaikkei neuvolassa ultrattukaan. Perätila on ihan normi (lähes enemmän sääntö kuin poikkeus) tässä vaiheessa, kun sikiöllä muutenkin on vielä tilaa liikkua kohdussa ympäriämpäri :)
 
Raskauskiekko

Käykääs kattomassa, oli ihan kiva kun sai laittaa oman sf mitan tonne ja se näyttää että missä mennään =) Eikä pidä säikähtää sitä jos meette yläkäyrällä koska erittäin monet menee sielä näillä viikoilla. Eikä yläkäyrällä oleminen tarkoita automaattisesti jättivauvaa, mun ystävä on aina huidellut yläkäyrien yläpuolella ja viimeisinkin vauva oli ihan normaalikokoinen 3600grammaninen tyttö. Eikä hänellä ole ollut radi-diagnoosia yhdessäkään raskaudessa.
 
Heipähei piiitkästä aikaa! Otte taas ehtineet monta sivua turista sillä välin kun olin reissussa! :D Nyt on listakin ajantasalla taas! :)

Reissusta siis palattiin eilen neidin kanssa, ihana olla kotona, mutta ihana oli olla myös reissussa! :)

Painosta Viime neuvolassa oli lähtöpainoon tullut lisää 400g, joka on todella hyvin tällä BMI:llä! Painoa ei saisi tulla yhtään koko raskauden aikana. Viimeksi paino nousi parissa viikossa 10kg sopimattoman lääkityksen takia. Onneksi sitten pysähtyi kun saatiin lääkitys kohdalleen!

Joku puhui synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Itselläni ei juuri siitä ole kokemusta, sillä masennus oli jo ennen ensimmäistä raskautta. Neuvolassa seurattiin mun vointia silloin tarkkaan ja tehtiin paljon suunnitelmia sen varalle jos tilanne pahenee synnytyksen jälkeen. Ennen raskautta pääsin myös terapiaan, joka jatkui läpi raskauden ja sen jälkeen, hoitosuhde on siis edelleen voimassa. Alkuun se oli suunniteltu lopetettavaksi tänä kesänä, mutta tämän uuden raskauden myötä sitä päätettiin jatkaa vielä synnytyksen yli jonkin aikaa. Olen siis onnellisessa tilanteessa, että neuvolassa otetaan asia tosissaan, sekä on se hoitosuhde psykiatrian keskukselle. Voisin tästä aiheesta jaaritella vielä pitkään, mutta taidan jättää tällä kertaa tähän! :D Kerron lisää, jos jotain kiinnostaa. :)

Varmaan jotain raskauskuulumisiakin pitäis kertoa, kun sen takiahan täällä ollaan :D Vaan eipä tässä tilassa ole paljon kommentoitavaa.. Liikkeet tuntuu selvänä. Nopeasti jos nousee ylös saattaa repäistä kipeästi kohdusta. Supistuksia ei ole enää tullut, ainakaan kipeitä. Jes! :)

Ihana kun on ollut jo pari viikkoa lämpimät säät, jaksaa lähteä tuon esikoisenkin kanssa pihalle ja mielikin on hyvä! :)

-Minki ja pikkusisko 21+1-
 
Heissan!

Maanantain neuvolaa odotellessa, saa Kelan papereita täyteltäväksi... Pelolla odotan punnitusta
, jospa se ei nyt ihan hirveitä olis noussu... Nestettä on kehossa jo nyt vaikka muille jakaa.
Sormuksia ei pysty pitämään ja jalat turpoaa... Varsinkin kun mulla on seisomatyö niin sekin
tekee jo paljon. Tukisukkia oon käyttäny.

Mulla on menny ohi toi facebook-ryhmä, eli miten pääsen sinne? :)

Masu12 ja Tirriäinen 22+1
 
Eilen oli viiminen pakollinen tentti piiiitkään aikaan, tänään avattiin grillikausi kunnolla ja syötiin terassilla ulkona. Olipa ihanaa, nyt aivan lomafiiliksissä! :) Masu kasvaa ja alkaa nyt näkyä kunnolla tiukoissa paidoissa, ja liikkeitä tuntuu kovasti päivittäin. Liikkeet tuntuu ja näkyy jo todella selvästi myös ulkopuolelle. Olo on oikeastaan todella hyvä, mutta iltaisin varsinkin väsymys vaivaa kun aamulla herää valoon viimeistään kahdeksan aikoihin.

Vaunuista: Me ostettiin tänään tällaset: Emmaljunga Mietin nuitten ja sellasten kankaisten, tumman luumun väristen välillä ja sitte ku hain miehen makutuomariksi niin se mun yllätyksesksi valitsi nuo. Vielä ei ainakaan ostokrapula vaivaa, on ne vaan todella kauniit :) Ja mukava että mieski tykkää, aivan into pinkeenä kotona niitä kokeili ja "tutustu" niihin :D Hassu.

Tämmöistä tällä kertaa :)

Kata ja Möhkis 21+0
 
Huomenta kaikille! Aivan ihana aurinkoinen aamu ja lämmin päivä näköjään tulossa, ihanaa :) Tulin vaan kummastelemaan kun nyt mulla alkaa puolivälin viikko, ei voi ymmärtää että aika on mennyt näin äkkiä :O

ymmyrkäinen muhvi ja matkis 19+0 PoKs :heart:
 
Heippa!
Piti tulla pitkästä aikaa poksumaan 22 POKS. Tämä aika menee sellasta vauhtia, että ei ymmärrä...Ja kun päivät on näin kauniita ja lämpösiä niin tuntuu että aika menee tuplasti nopeammin. Oikeastaan ihan kivaa olla kesällä raskaana, niin saa esitellä kunnolla kasvavaa mahaa :D. Nautitaan tästä!

- Vimme + joku 22+0
 
IMN
Synnytyksen jälkeiseen masennukseen voisin minäkin kommenttini heittää.. Olin ennen raskautta LaNun (Lasten- ja nuorisopsykiatrinen hoitoryhmä) asiakas veljeni kuolemasta johtuneen masennuksen takia. Olin tuolloin hieman alle 15-vuotias ja tottakai sen ikäisenä sairastettu masennus johtaa muihinkin ongelmiin väärän seuran ja alkoholin johdattamana. Kaikki sitten kärvistyi siihen kun tulin melko tyylikkäästi pahoinpidellyksi ja sen takia sain myös keskenmenon kun olin raskaudesta tiennyt vasta pari päivää. Tämän jälkeen siis aloin käydä LaNun tarjoaman psykiatrin kanssa juttusilla n. kuukauden välein, tai silloin kun tarve vaati. Puolen vuoden asiakkuuden jälkeen aloin odottaa esikoista ja sitä kautta sain myös apua raskausaikana. Asiakkuus kuitenkin päättyi kolmisen kuukautta ennen laskettua aikaa ja synnytyksen jälkeistä masennusta ilmeni jonkin asteisena. Silloin kyllä olisi ollut taas tarvetta LaNulle, mutta olin jo heidän listoilleen liian vanha. Onneksi kuitenkin selvisin masennuksesta ihan kunnialla ilman ammattiapuakin :)

Siitepölyallergia on tosiaan nyt pahin sitten lapsuusajan. Viime yönä valvoin 3-4 asti kun on pakko nukkua pystyasennossa että happi kulkee. Jossakin vaiheessa olin jo valmis lähtemään päivystykseen kun astmapiipustakaan (määrättiin viime syksynä keuhkokuumeeseen) ei ollut mitään apua. Onneksi kuitenkin helpottaa taas iltapäivää kohden, mutta yöt ja aamut ovat tosiaan pahimpia.

Puoliväli poksui eilen! :) Aika menee kyllä tosi vikkelään, kohtahan sitä jo ollaan synnärillä :D

IMN & Tuutikki 20+1
 
Minki: Minä kirjoittelin siitä synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Kiitti vastauksesta! Mulla on vaan sellainen ongelma ettei sitä aikanaan hoidettu. Sairaalassa hoettiin vain baby bluesia eikä minkäänlaista jatko seurantaa. Jatkossa en sitten itse tehnyt asialle mitään ts. elin kaksoisroolia(sä varmaan ymmärrät...). Mutta hankaluudet kasautuivat ja päätin, etten halua kolmannen lapsen kanssa elää samanlaisessa helvetissä. Kerroin tällä kertaa neuvolassa ekalla käynnillä avoimesti, ja vastasin että "Juu, koen tarvitsevani apua", mutta sitten sijainen, sitten harjoittelija(neuvolan täti poistui paikalta, multa ei kysytty käykö näin). Kolmannen lapsen äiti on liukuhihnaa. Täällä en ole alun jälkeen kirjoitellut, kun en ole jaksanut vaan potenut kaikenlaista huonoa omatuntoa(varmaan tiedät mistä puhun...) Jotenkin en enää jaksa välittää, mutta täällä en ole saanut apua, tai sitten en ole osannut sitä oikein vaatia, kun minussa on se toinenkin puoli. Nyt en jaksa enää välittää, siis kiitos sulle vastauksesta ja kokemuksista. Facessa voisi tarkemmin jutella, oon siellä, mut en oikeen ymmärrä sitä liittymisjutskaa sinne ryhmään. Toivon sulle kaikkea hyvää jatkossa!

Rakenneultrassa
kaikki hyvin ja poikalupaus saatiin(värejä en löydä enää...??).

nalle_puh rv 21+5
 
nalle_puh ymmärrän hyvin mitä tarkoitit tuolla kaikella... Mun mielestä sulla on oikeus saada apua ja tukea, varsinkin nyt kun olet raskaana! Tiedän että tää on helpommin sanottu kuin tehty, mutta voisitko suoraan pyytää neuvolassa päästä juttelemaan neuvolapsykologille.. Facebook-ryhmään pääsee mukaan, niin että laitat täälä mulle yksityisviestinä vaikka linkin sun profiiliin, niin lisään sut kaveriksi ja sen jälkeen voin lisätä sut ryhmään. Se kun on täysin salainen, niin en saa lisättyä jäseneksi jos ei olla ensin kavereita! :) Mutta, siis jos haluat sinne liittyä, niin tuossa ohjeet! :) Niin ja onnea poikalupauksesta! :)
 
IMN: kirjoiteltiinkin yhtä aikaa, kiitos kokemuksistasi.

Minki: :hug: Mulla on siis ongelmana se hoitoon haku. Pääsin jo vihjailulinjalle, mutta ei riittänyt. Häpeää en tunne pätkääkään, siitä ei ole kyse. Mutta täällä en voi enempää tästä kirjoittaa. Ihanaa, kun joku voi samastua tilanteeseen.
 
Hei kaikille!

Halusin tänne tulla juoruamaan :D kun mies tahtoo mennä vanhojen perinteiden mukaan eikä saa kertoa muille mitä me odotetaan :) joka kyllä miulle sopii, koska olen itsekin enemmän vanhoja perinteitä noudattava,mut silti on asia niin ihana niin pakko jollekin kertoa.. mut asiaan..Olen todella paljon nähnyt raskausaikana unia ja joka unessa olen puhunut poikalapsestani..Joten poikaolo on ollut todella vahva ja nyt perjantaina se vahvistui rakenteessa ja pojan koltiainen siellä oli,joten miulle voi laittaa poikalupaus! Olen tykänny todella paljon raskausajasta,mutta yksi asia harmittaa todella paljon,kun on omasta takaa tuota massua jostain joskus päässyt tulemaan :),niin harmittaa kun sieltä ei pientä kumpua näy,koska se on jossain tuolla perukoilla :/ olen netistä katsonut mille massu voisi nyt näyttää jos olisin hieman hoikempi ja voi juku et se näyttäis hyvälle :D Ihanaa odotusta kaikille!

marsali & POKS 20rv
 
Iltaa kaikille!

Puolivälin kunniaksi tulin poksumaan :) Alkaa jännittää jo aika paljon ylihuominen rakenneultra. Liikkeitäkin on alkanut tuntumaan (ainakin uskoisin, että ne on vauvan liikkeitä) lähes päivittäin varsinkin rauhassa istuessa tai maatessa.

En muista oliko täällä jossain vaiheessa jo puhetta aiheesta, mutta aiotteko ottaa lapsivakuutuksen? Ollaan yritetty vähän tutustua eri vakuutusyhtiöiden tarjouksiin ja ehtoihin, mutta onkohan jotain mitä kannattaisi ehdottomasti ottaa huomioon kun vakuutusta valitsee? Suurimmalla osalla vakuutusyhtiöistä näytti ainakin olevan ehtona, että myös kotivakuutus on samassa yhtiössä enkä tiedä jaksaako tässä nyt alkaa vaihtamaan sitäkin tuon lapsivakuutuksen takia eli ehkäpä päädytään tuohon Tapiolaan, missä muutkin vakuutukset ovat tällä hetkellä.

Eipä täältä suunnalta muuta, olo on tosi hyvä tällä hetkellä eikä oikeastaan mikään muu kuin aika isolta tuntuva maha muistuta vauvelista :)

Jomppis ja Mato 20+0
 
Ihan ensimmäiseksi muhville valtavan isot onnittelut hyvistä uutisista! Ihanaa, ettei löytynyt mitään kromosomivikaa. :)

Vauvavakuutus otetaan tällekin mussukalle (laitoin jo hakemuksen menemään, katsotaan nyt pistävätkö Pohjolassa vastaan ;) ). Hinta oli muistaakseni n. 320€ vuodessa. Esikoilla on myös ja ollaan kyllä koettu hyödylliseksi. Voi käydä lääkärissä jonottamatta vähän pienempiäkin juttua tarkistuttamassa.

Kävin tänään neuvolassa (toinen neuvolakäynti vasta, tai kolmas mukaanlukien ylimääräinen lääkärineuvola). Ja suluissa viime käynti. :)

Rv 22+0 (14+0)
Paino +138g/vko (+295g/vko)
Rr 128/83 (125/82)
Hb 123 (128)
Vauvan :heart: 140
Pissa puhdas

Vauva siellä molski menemään aamujumpalla. Kauhee kolina vaan kuului dopplerista. :) Sf-mittaa ei vielä mitattu, mutta navassa kuulemma kohdun korkein kohta tällä hetkellä. Kaikki siis vallan mainiosti. Seuraavan kerran sitten lääkärineuvola heinäkuun alussa.

Töiden pariin taas seuraavaksi. :) Voikaahan paksusti!

Lumi & miniprinsessa murunen 22+0 POKS

*muoks* Kelallekin sain jo raskaustodistuksen eli sais laittaa äitiyspäivärahahakemuksen menemään. Se onkin taas oma projektinsa...
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on potkut alkaneet tuntua täälläkin päivittäin, et eiköhän ne liikkeetkin sitten ole ok, oli siellä paperissa yks tai kaks plussaa :)

Me otetaan Lähivakuutukselta lapsivakuutus, sen saa jo ennen syntymää voimaan, ja mä tykkään siitä että omavastuu menee vain uudesta sairaudesta (50 euroa), eli ei mitään prosenttiosuuksia tai vuosiomavastuuta tai muuta sekavaa.

Mä en ikinä muista poksua kun poksun lauantaisin ja netissä olen yleensä vain työajalla ;)

Anime ja 19+2
 
Vakuutuksesta: Täällä on esikoiselle otettu syntymän jälkeen Tapiolasta lapsivakuutus ja on koettu todella hyödylliseksi! Siinä oli joku ikäraja, olisko ollut 1-3kk syntymästä kun sen saa mutta varsinaista käyttöä meillä oli lääkärikäynneille oikeastaan vasta tarhan alettua. Siihen asti lapsi kun pysyi suht terveenä mitä nyt joskus nuhaa tms. Tuo vakuutus toimii siten että kerran kalenterivuodessa maksetaan 80€ omavastuuta ja loput menee täysin vakuutusyhtiön piikkiin. On siis käyty jos jonkinmoisesta vaivasta ja kynnys lääkärille lähtemiseen ollut todella pieni. Lapsikin oppinut tykkäämään lääkärikäynneistä kun vaivatta on päästy ja saatu hyvää palvelua aina ja mikä tärkeintä, selvyyttä vaivoihin nopeasti.:)

Jensar kera asukin 21+3
 
Liikkeistä: mulla oli tänään neuvola ja terkka laittoi siihen äitiyskorttiin kaks plussaa liikkeiden kohdalle ihan vaan sen perusteella että vauva liikkui doppleria karkuun kun sydänääniä yritettiin kuunnella.
Neuvolassa oli kaikki ok.

Ostin tänään kirpparilta ekan taskuvaipan :) tarkoituksena olis kokeilla kestovaippoja, saa nähdä miten käy... Netistä löytää kyllä tietoa mutta ymmärtäisin paremmin jos joku selittäis naamatusten ja vääntäis rautalangasta :D

Lena & Onni 18+4
 
Täällä ultra aikaistui sitten päivällä... Jouduinpa aamulla ketjukolariin ja oli pakko päästä tarkistamaan, että vauvalla on kaikki kunnossa. Terveyskeskuksesta ei löytynyt aikaa ultralle (sydänäänet saatiin kyllä kuulla), niin mentiin sitten yksityiselle varmistamaan, että kaikki on jees. Saatiinpa sitten bonukseksi 4D-kuvia sekä video mukaan ja kuulema 100 % varmuus sukupuolesta. Mulle saa siis päivittää poikalupauksen. Huomenna aamulla sitten siihen "oikeaan" rakenneultraan. No, näkeepä vielä ettei nyt päivän ja yön aikana ole tapahtunut mitään. Oli kyllä ihan kamala olo ja stressi vauvasta aamupäivän, mutta se vaihtui sitten onneksi helpotukseksi ja iloksi :)

Jomppis ja Mato 20+1
 
Kiitos kaikille onnitteluista! Oma olo on kyllä todella helpottunut kun voi nauttia raskaudesta, varsinaisessa rakenneultrassa en ole vielä käynyt mutta sillon rv16 mulla oli se ylimääräinen ultra jossa vauvan rakenteita katsottiin tarkasti ja luita mittailtiin.

Ja roppakaupalla onnea kaikille ultrassa käyneille ja ihania uutisia saaneille :flower:

Ja hyvä jomppis että kaikki on vauvalla ja sinulla hyvin :hug: Kamala tilanne! :(
 
Huomenta!
Kävin tuolla masukuvien pinossa tiirailemassa ja sain pienen paniikin itselleni kehitettyä, kun kaikilla tuntuu olevan jo selkeät ihanat masut ja itsellä vain pikkuinen kumpu.
Heräsi kysymys, että kasvaako tuo toukka tuolla normaalisti!? :O
Minkäkokoisia masuja teillä on ollut näillä viikoilla? Erityisesti ensimmäistä odottavat?
onneksi torstaina on neuvola niin voi sieltä kysyä taas neuvoa..

emmaoo ja toukka 18+1
 
IMN
emmaoo Mun kaverilla (odottaa toista lasta) näyttäis olevan LA sama kuin sulla ja yhtään valehtelematta hänellä ei ole vielä edes pienen pientä kumpua :) Pieni pömppis minkä voisi yhtälailla luulla johtuvan alkuraskauden lihomisesta. Aina ollut tosi hoikka, joten ei voi sanoa että jäisi edes minkään alle piiloon. Sama hänellä oli ensimmäisessä raskaudessa, jolloin se kumpukin ilmestyi vasta reippaasti rv 20 jälkeen.
Tosin, tämä kaveri on oppinut olemaan onnellinen pienimasuisuudestaan kun on katsonut meidän muiden lyllertävän valaina loppuajasta :D
 
emmaoo Mun kaverin synnytys käynnistettiin vkolla 41, ja siinä vaiheessa ehkä 50% ihmisistä edes näki, että se on raskaana. Vaikka on tosi hoikka, eli luulis että ois pömpöttänyt oikeen kunnolla. 4-kiloinen vonkale sieltä kuitenkin putkahti ulos, että on siis ihan täysin normaalia.

Mun pötsi taas on iso ja ylhäällä, se taas on mun mahan muoto ja malli. Kaikki erilaisia, kaikki just hyviä massuja! :heart:

kardemummma & pullanen 19+1

Ps. Määää en jaksa kirjotella tänne oikein mitään. Tää toinen raskaus menee jotenkin niin ohi, en oo vielä sisäistänyt koko asiaa millään tavalla. Ehkä sitten kun viikot alkaa kolmosella tms.
 

Yhteistyössä