Lokakuussa 2010 syntyneet

Sektiosta:
Se tunnon puuttuminen haavan ympäriltä on tosiaan normaalia. Ja tunto palautuu ajan kanssa, ei välttämättä kokonaan. Eli sellasen oudon tuntuiseksi voi haavan ympäristö jäädä. ja se pussukka siitä yläpuolelta häviää ajan kanssa, mulla oli samanlainen kun tuo keskimmäinen on tosiaan syntynyt sektiolla.

Mun ei oo tarkotus sitten ärsyttää näillä jutuilla ja "tiedoilla". Kunhan tässä jaarittelen ja kerron omia kokemuksia ja epäoinnostumisia ja hyväksi havaittuja juttuja =) Kahden isomman kanssa kun on ehtinyt epäonnistumaan ja onnistumaan kiitettävän monta kertaa ja todennut monta asiaa jonka tekisi joskus toisin jos voisi....
 
Minäkin ilmoittaudun tälle puolelle. Vihdoin.. Vaikka lokakuussa syntyneestä vauvasta ei olekaan kyse niin on mukavampi lueskella tuttujen kuulumisia :)

Synnytys käynnistettiin 10.11 ja 11.11 syntyi kiireellisellä sektiolla tyttö 3720 & 51. Synnytys pysähtyi 9 senttiin pään kiertymisongelmien takia ja muutaman tunnin odottelun jälkeen päädyttiin sektioon kun sydänäänet alkoivat hekentyä liikaa ja vesi vihertää.

Haava on parantunut todella hyvin. Vähän sama juttu kun Lintusella että paikallaan kun ei malttanut pysyä niin se varmaan edisti toipumista. Saatiin sairaalasta 2 hengen "perhehuone" vaikka ei perheosastolle päästykäään sektion takia. Sekin varmasti edisti toipumista. Sairaalassa oltiin sektion jälkeen vielä 3 yötä. Ja joo, sama juttu, kipu on pahinta yöllä kun on ollut pitkään paikallaan.

Nyt ollaan opeteltu elämää perheenä. Tyttö syö hyvin. Sairaalassa vähän annettiin lisämaitoa mutta nyt tullaan toimeen ihan omillaan. Lähtöpaino sairaalasta sunnuntaina oli 3656 g ja nyt 1 viikon neuvolassa keskiviikkona se oli jo 4020 g.

Nukkua saadaan pari tuntia kerraallaan mikä tuntuu ihan hyvältä. Vauva nukkuu minun vieressä pinnasängyn laitaa vasten. Välillä aloittaa yönsä omassa kopassa pinnasängyssä mutta tuon haavan takia takaisin sänkyyn nostaminen tuntuu jotenkin niin työläältä että syömisen jälkeen jätän mielummin viereeni tuhisemaan. Toistaiseksi tämä toimii meillä hyvin.

Tosin justiinsa luin neuvolasta saatua esitettä ("Hyvää vointia vauvaperheelle!", MLL & Suomen sydänliitto), jossa sanottiin että samassa sängyssä nukuttamista ei suositella. Syytä ei kyllä kerrottu.. Hmph : /

Sofiia
 
Hei Sofiia - heti vastailen sulle, että ei kannata jäädä miettimään liikaa oppaitten ohjeita! Nimittäin seuraavassa oppaassa on ihan eri ohje... Minä taas koin huonoa omaatuntoa siitä, että siirsin vauvan omaan sänkyynsä, kun minulle sanottiin, että vieressä nukkuminen on parasta lapselle. Samoin hätäännyin sairaalassa kun kätilö sanoi, että vauvaa ei saa herättää syömään, koska uni on erittäin tärkeää aivojen kehitykselle, ja lastenhoitaja tuli sanomaan, että vauvat pitäisi kyllä herättää kolmen tunnin välein syömään... Sanoin, että juuri sain eri ohjeet. Tähän ihmettelyyni en saanut mitään vastausta. Niinpä soitto äidille, joka sanoi, että toimit niinkuin hyvältä tuntuu. Terve täysiaikainen vauva kyllä ilmoittaa kun on nälkä.
Meillä vauva nukkuu välillä vieressä, välillä sängyn vieressä omassa pedissä.

Pitkästä aikaa tuli valvottua viime yönä melkein koko yö. Vauvan nenä oli aivan tukossa, ja hengittäminen oli tosi hankalan kuuloista. Kaksi kertaa meinasi tikahtua, kun nenän kautta ei tullutkaan ilmaa. Ja minä vahdin sydän sykkyrällä vieressä. Annoin väliin keittosuolatippoja. Onneksi uskaltauduin aamuyöllä tippojen jälkeen kokeilemaan Nenä-Fridaa - toimi erinomaisesti! Saatiin sieraimet tyhjiksi ja lapsi nukkui aamupäivänkin hienosti. Tipoilla ja fridalla on menty tämä päivä, kun unien aikaan meinaa nenä tukkeentua.

Rintatulehduksesta on selvitty pienin vaivoin. Antibioottikuuria on vielä jäljellä, muuta merkkiä ei "taudista" enää ole. Ostin uuden pumpunkin, joka on tosi hyvä! Mietin jaksaisinkohan alkaa selvittää äidinmaidon luovuttamisen käytäntöjä. Onko kokemuksia?

Ramona ja Kullanmuru 5vkoa
 
Hei Sofiia tervetuloa tälle puolelle! :)
zeena kiitos vastauksista, minusta on ainakin oikein kiva lukea jonkun kokeneemman mielipiteitä asioista :)

Täällä ollaan päästy ulkoilemaan jee! Ihanaa päästä koko perheen kanssa ulos, tähän asti olen vauvan nukkuessa käynyt yksin jonkun pikku lenkin kävelemässä. Mutta kyllä se on raskasta! Tuntuu että kaikki voimat menevät siihen että yrittää pitää jonkunlaista ryhtiä yllä :D Mutta eiköhän nuo lihakset pikku hiljaa palaudu.

Neidille ollaan nyt keksitty nimikin, ensi viikolla pitäisi varailla aikaa isyydentunnustamiseen ja sen jälkeen voisikin viedä nuo nimi paperit maistraattiin :)

Muuten alkaa arki rullaamaan, vähän jännittää ens yö kun mies ei ole kotona ja pitäisi jaksaa yksin koko yö. (mies on sellainen yö kukkuja että hän on neidin kanssa ollut tuon alku yön niin mie olen saanut nukkua, minä taa hoidan aamut)

Ryöminkäinen ja monsteri 2 vko
 
Ramona minulla on käsitys, että luovutus tulisi aloittaa, kun vauva on alle 2kk (joskus otetaan vastaan myös sen jälkeen, jos kova pula luovuttajista). Joten sinulla olisi kyllä vielä mahdollisuus :) Itse myös mietin luovuttajaksi ryhtymistä aiemmin, mutta enää ei tule samalla tavalla ylituotantoa kuin alussa joten se siitä. Luovuttaminen on kyllä tärkeää hommaa, joten itse kannatan sitä ehdottomasti jos mahdollisuutta on!

Me on myös todettu nenäfriida erittäin toimivaksi. Vaikka neidillä ei kunnollista nuhaa ole ollutkaan on sieltä jotain saanut välillä irtoamaan :)


Onko muita vauvoja, jotka puklaavat kovasti?? Meillä on nyt lähtenyt ihan käsistä se homma.. Vaikka syönnin jälkeen röyhtäistään kunnolla niin lähes poikkeuksetta lentää kaaressa jumalaton määrä tavaraa.. Eikä se lopu siihen. Tavaraa tulee lisää pari kolme kertaa vaihtelevissa määrin ja myös tunti-pari syönnin jälkeenkin. Koostumukseltaan myös vaihtelevaa, välillä kirkasta ja välillä sakeaa tai hiutaleista. Alkaa jo mietityttämään jääkö ruokaa tarpeeksi tytön sisään.. Ja syöntiajat meillä on lyhyitä ja nopeitä, yleensä max. 10min ja se on siinä. Oon myös koittanut pumpata suihkumaitoja pois ennen syöttöä, ei vaikutusta. Ja tavaraa tulee oli tyttö sitten missä asennossa tahansa. Typy kuitenkin perustyytyväinen, ehkä vähän enemmän itkeskellyt.. Tuli mieleeni voisiko tuo Disflatyl aiheuttaa tämän... Perjantaina sen aloitin ja sunnuntaina alkoi tämä rumba. Nyt siis kokeillaan ilman sitä ja katsotaan jatkuuko tämä. Toivottavasti ei! Sääli sinänsä, se kun tehosi niin hyvin vatsavaivoihin.. :/ No, kaikkea ei voi saada. Pitää sit kokeilla muuta siihen. Neuvolaankin soitin tänään sitten asiasta ja totesi myös, että kokeillaan jättää se Disflatyl pois. Sen ei pitäisi tämmöistä aiheuttaa, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Onko kellään ollut vastaavaa? Saatiin sitten myös ensi viikolle neuvolalääkärille aika, jos ei tästä helpota. Eipä tullut kysyttyä mitä siellä sitten mahdollisesti tapahtuu.. No, sen näkee sitten. Toivon kuitenkin, ettei tarvitsisi mennä. Refluksista on tullut luettua netistä ja vähän samalle kuulostaa tämä, lievänä ehkä.. Saapa nähdä.. :/


Lintunen ja neiti 4vk 5pv
 
Tais viimeksi unohtua nuo neuvolakuulumiset. Eli 5viikon iässä typy: 3980g 54,5cm ja pää 37,6cm.
syntymämitat: 3570g 50cm ja pää 35cm. Kasvanut ihan hyvin ilman lisämaitoa.Esikoiselle annettiin lisäksi korviketta kun ei tuntunut olevan kylläinen =)

Juu,minäkin luen mielelläni muiden kokemuksia ja näkemyksiä.Varsinkin niiltä joilla on enempi lapsia tai ovat samassa tilanteessa kanssani :) Ja Zeenalle haluan nostaa hattua,sinähän pyörität arkea kera 3 lapsen lähes yksin.

Se on talvi nyt.Tarvis mennä lumenluontiin mut ei oikein kiinnosta..

MUKSU ja typyskä 6viikkoa,JO!!
 
Lintunen Meidän neiti puklaa sellaisia järkyttävän kokoisia suihkulähde pukluja, mutta tosin niitä tulee aika harvoin ja luulenkin että johtuu vain siitä että syö vähän liikaa /liian nopeasti kun minulla tosiaan nämä tissit ovat aika suihkut :/ Toivotaan että teillä helpottaisi tuon disflatylin pois jättäminen!

Ensi kertalainen kyselee taas vähän tyhmiä, mutta miten ihmeessä noita pikkuisen kynsiä uskaltaa leikata ? Onko hyviä vinkkejä ? ovat niin kovin terävät että sai jo eilen pari naarmua naamaan kun oltiin hetki ilman tumppuja :/
 
Lintunen:Mulla esikoisella on refluksi. Oksensi kaaressa heti synnyttyään. Voi olla, että teillä on refluksia tai sitten ei. Kun noista pienistä ei tiedä! Kun niillä tulee pukluja ja oksennuksia muutenkin. Muuta yleensä refluksin merkki voi olla tosiaan se, että niitä oksennuksia/pukluja tulee vielä tuntienkin päästä syömisestä. Sitten taas toisaalta, jos maito menee kovalla paineella pikkuisen masuun niin sekin voi tehdä tuota. Ilmavaivoihinhan voit kokeilla cuplatonia kun jouduit sen toisen lopettamaan.
Mutta siis kuulostaa mun korvaan refluksilta. Ensinhän siihen kokeillaan ihan gavisconia, resptivapaalääke. Mutta katso nyt mitä neuvolalääkäri sanoo. Yleensä ne on tyytyväisiä jos paino nousee. Mutta kokemuksesta voin jälleen sanoa ettei kannata tyytyä siihen jos vaiva jatkuu pahana pidempään. Se painon nousu ei kerro muuta kuin sen että maitoa kyllä mene tarpeeksi. Hoitamattomana tuo refluksi aiheuttaa vauvalle ihan turhaa kipua. Minä olen aikoinani puhunut epäilystäni kun vauva oli 5 kk, ja siihenkin asti esikoinen oli oksentanut kaaressa. Kukaan ei ottanut epäilyjä todesta ja vasta 2 -vuotiaana esikoinen sai lääkityksen ja oli meidän pelastus. Siihen mennessä tyttö oli jo laihtunut eikö pystynyt enää syömään mitään kun kaikki ruoka korvensi ja oksetti. Ja lääkityksellä on edelleen, nyt ikää 5-v. Yleensähän tuo refluksi menee kyllä nopeemmin ohi. Ja se voi olla muuten allergian oire. Tällä meidänkin vauvalla epäillään tosiaan refluksia (periytyy) ja gastroenterologin kanssa jo juttelin. Ja mulle antoi ohjeen että jos ei Gaviscon auta 2 viikossa niin sitten maidottomalle dieetille (eli epäilys, että vauva olisi maitoallerginen ja oireilee refluksilla)
Mutta tosiaan, teillä ei tarvitse olla refluksia vaan "tavallista" vauvojen puklailua. Mutta pidä se refluksi mielessä ja siitä Gavisconin kokeilusta ei ole mitään haittaa. Se on ihan vaaraton lääke ja kokeilullahan sen näkee olisiko siitä apua. Ja jos teillä on vaan vakuutus niin hakeudu ihmeessä tarvittaessa lastenlääkärille jolla on kokemusta refluksista tai vastaavasti gastroenterologille.

Tulipas kauheen pitkä selitys ja oliko tässä mitään järkee...
No mutta, jos on kysyttävää niin multa voi kysyä vaikka yv:lläkin. Lasten refluksista tiedän nimittäin melkein kaiken :saint:
 
Viimeksi muokattu:
On tämä vauva-arki kiireistä! :) Hyvä kun hampaat saan aamulla pestyä. Meidän poju on ihan kumma tapaus, kun olin siinä käsityksessä, että vastasyntyneet nukkuu paljon, niin tämä taas vaan söisi ja seurustelisi. Nyt onneksi vihdoin unilla tuolla :)

Sofiiakin löysi tiensä tänne puolelle :wave:

Meillä on hieman imetysongelmia..poika sai lastenosastolla ruokaa pullosta ja nyt välillä imetys on yhtä taistelua, kun toinen on tottunut siihen, ettei hänen tarvitse tehdä kamalasti töitä. Ekakertalaisena mulla on semmonen olo, että meistä ei välillä kumpikaan tiedä mitä on tekemässä. Oon syöttänyt rintakumilla ja nyt yritän vierottaa lasta siitä vaihtelevalla menestyksellä. Jostain kumman syystä poika tuntuu suosivan toista rintaa. Tiedä sitten, jos siitä on sitten helpompi saada kiinni. Lisäksi totuttelen ite vielä tohon ihka uuteen imetystyynyyn..Toivon syvään ja hartaasti, että pieni oppisi rinnalle ja että päästäisiin eroon tuosta rintakumista..siitä on tällä hetkellä enemmän haittaa kuin hyötyä. Jännä juttu, että heti synnytyksen jälkeen rinnanpäät oli niin arat, että rintakumia tarvittiin ja nyt nipistää enemmän syöttää sen kanssa kuin ilman : /

Tuosta pojan koosta vielä. Kyllä täällä on sukulaiset ja ystävät olleet ihmeissään, että minkä kokoinen kaveri sieltä tuli ja vähän ehkä itsekin mietin sitä. Mullahan ei painoa tullut mitenkään erityisesti eikä sf-mitta ollut kovinkaan erikoinen; keskikäyrää. Lisäksi mulla on ihan kamalan lyhyt selkä, niin luulisi ettei tossa olisi tilaa kamalasti, mutta kai mulla vaan on erittäin tilava lantio että sinne se vajaa 5kg upposi..Varmaan seuraavassa raskaudessa joudun tiukempaan valvontaan..osa kätilöistä heiteli ilmoille sokerivauva-mahdollisuutta, mutta jotenkin en itse usko siihen, vaikka en ikäni puolesta siellä rasituksessa käynytkään. Minä ja mun mies ollaan vaan pitkiä ja mitäs muutakaan me jalostettaisiin :)

Vielä sukulaisten kommenteista; okei, tiedetään, että pojalla on kokoa, mutta tarviiko sitä koko ajan kailottaa?! Pahin on ehkä ollut anoppi, joka vaan hokee, että onpa iso. Ihan kun ei sitä tiedettäis. Ois oikeesti välillä kiva jutella vauvasta sukulaisten kanssa vauvasta ilman lausetta "iso poika/vauva". Vastasyntynyt kun kuitenkin on joka tapauksessa pieni!!!!! Ehkä oon vähän herkällä tuulella, mutta menee hermot noiden miehen sukulaisten kanssa, jotka mm. kirjoittavat naamakirjaan mun seinälle isosta pojasta ennenkuin ollaan ehditty itse uutista siellä julkistaa ja toinen laittoi kuvan meidän vauvast profiilikuvakseen!!!!! Tosin vahingossa, mutta siellä se oli pari päivää..

Toivottavasti muiden sukulaiset eivät ole teitä kiusanneet ja ootte saaneet olla rauhassa uusien tulokkaiten kanssa :)

Lavelyn ja poika 2vkoa
 
Moikka kaikille! En oo taas kerinny käymään kun on ollut kiirettä ja pieniä reissuja ynnä muita..
Tervetuloa kaikille uusille! :flower:
Meillä tyttö voi hyvin =) hurjan nopeesti menee aika kyllä! vasta syntyi ja nyt jo kuukauden ikäinen :eek:
ristiäisjutut tässä päällimäisenä mielessä, stressaan hirveesti vaikkei sinäällään oo mitään syytä kun äitini on luvannut leipoa kaikki tarjottavat, noh jos helpottais =)
Neiti 1kk :heart:
 
Torstaina kävimmä lääkärineukalla ja mulla jälkitarkistus tyttövauva sittä onnistui pissaamaan
lääkärin päällekkin lääkäri oli kyllä aina pelännyt poikien pissaavan päälle kyllä net tytötkin osaa

vauva jo 6 viikkoa
 
tänne ei kummempaa,ristiäisiin leivottu urakalla äitin ja siskon kans. ens viikon sunnuntaina olis siis ne :) neiti on nyt aamu-unilla joten mulla on hyvää aikaa olla koneella ;) tosin kaks kaveria tulee puolen päivän maissa kattomaan meitä niin pitäs vissiin vähän siivota sitä varten..

minustakin mukava lueskella muitten kokeneempien vinkkejä ja neuvoja vauva-juttuihin liittyen :) tuo vauvan kynsien leikkaaminen onnistuu tosiaan parhaiten nukkuessa, sen oon itekkin jo huomannut :D hereillä ollessa ei puhettakaan!

jos sitä lähtis aamukahvin keittoon ja laittais vähän tavaroita järjestykseen

miraaz ja neiti 6vkoa ja 2 päivää
 
Huomenet!

Aika menee kuin siivillä neidin kanssa ja vaikka välillä onkin rankkaa (eilen iltahuuto 20.30 - 23.00 :headwall: ) niin on tämä äitiys vaan niin upeaa! Raskausaikana pelkäsin kuinka sopisin tähän rooliin, osaisinko hoitaa vauvaa jne. mutta olen huomannut että tämä on juuri minun juttuni...

Viime tiistaina oli neuvola ja neiti oli kasvanut HUIMASTI! parissa viikossa mittaa oli tullut 3 cm ja painoa miltei kilo :D Eli neiti nyt 4900g ja 55 cm...hän kyllä syöpötteleekin aika ahkerasti, joten hyvin on maito mennyt perille! Unet on meillä edelleen katkonaisia (max pari tuntia putkeen) ja paljon myös neiti piereskelee - täytynee kokeilla sitä cuplatonia...?

Onko muut huomanneet omalla kahvinjuonnilla yhteyttä vauvan vatsanväänteisiin tms.? Mietin et pitäiskö olla ilman kahvia, jos se onkin se paha mikä saa neidin vatsan kipeäksi...

Jaahas - aamutoimiin. Hauskaa viikonloppua kaikille!

Laura ja M 5vko
 
Meillä on kotona sisällä aika viileää, pitäis varmaan tiivistää ikkunoita... Mietin tuota vauvan vaatetusta, kun bodyt on aika ohkaisia. Tähän asti olen pukenut tytölle pitkähihaisen bodyn, sisätumput, potkarihousut ja sukat (+ joskus villasukat). Nyt mietin, että pitäisikö kerroksia lisätä, kun itselläkin on vilpoinen olo ohuessa pitkähihaisessa. Housujen alle sukkahousut, mutta mites yläosan kanssa? Ei oo neuletakki-tyyppinen ratkaisu ihan kätevä pienen vauvan kanssa, kun helma nousee korviin joka käänteessä... Miten te puette lapsokaisenne sisälle?
Ihana kun on tämmöinen paikka, missä voi kysellä typeriä? :D
 
Hiphei! Aika hurahtaa nopeasti :) Meillä on arki alkanu hyvin ja nyt jopa tuntuu siltä, että osaa tehdä edes jotain oikein :D viikolla oltiin huolissaan tytöstä, kun ei meinannu itku loppua millään, mutta selvishän se syy neuvolassa, kun oltiin ylimääräisellä käynnillä: mun oma maito ei riitä ja tytön paino oli pudonnu :( Nyt annettu lisäks korvikkeita ja tyttö on tyytyväinen :)

Saatiin ratkaisu nukkumisongelmiinkin: Tyttö nukkuu ÄP-laatikossa, joten me alettiin illalla tuomaan se olkkariin, telkkari pienelle ja valot pois, loppu meinaan itkut siihen :D Tyytyväisenä nukahtaa siihen :) Liekö sitten aikasemmin havahtunu siihen, kun ihan yhtäkkiä on äänet kadonnu ja ihan pilkkopimeetä.. Alusta asti ollaan sitä kääritty fleecepeittoon, ennen kun laitetaan sylistä omaan koppaan :) Me on nukuttu 6-7 tuntia yössä, tissitelty aamuyöstä ja siitä nukutaan vielä pari tuntia :) Nyt typykkä jaksaa olla tosi pitkiä aikoja hereillä, jopa 3-4 tuntia kerrallaan :)

Tyttö on alkanu jo kovasti hymyilemään takaisin ja tykkää kovasti seurustella :) Onko kukaan teistä kokeillu vauvahierontaa? Mua kiinnostais asia, täytyy varmaan neuvolassa kysyä ohjeita mukaan :)

Vatsavaivat on helpottunu, alotettiin idoform-tipat ja on tuntunu auttavan :) Kovasti silti piereskellään, mutta ei niin paljoa ole mahanväänteitä :) Jätin myös kahvin ja suklaan pois, liekö niilläkin vähän osuutta asiaan..

Meillä on kyllä alettu jo petipuuhat :D Tais olla jo seuraavalla viikolla, kun oli sairaalasta päästy kotiin :D Parisuhdetta hoidellaan minkä keretään, aina kun mahdollista niin pidetään toisiamme hyvänä ja pötkötellään yhdessä :) Kovasti odotan, että saadaan yhteinen ilta, että pimu on hoidossa ja päästään toisistamme nauttimaan ;) Huomenna mies menee takasin töihin, vähän hirvittää miten sitä pärjää, kun ei olekaan sitä toista koko ajan vierellä :)

Meillä on myös pientä nenän tukkoisuutta tullu, sen takia yksi yö valvottiin, mutta onneks noi keittistipat auttaa aikas hyvin :)

Perjantaina meidän pitäis nähdä pappi, eikä meillä ole vieläkään nimeä valmiina:D Isyys on käyty tunnustamassa ja kohta en enää ole yksinhuoltaja :D

Nyt alan vähän siivoileen, kun typykkä nukkuu isänsä sylissä tyytyväisenä, tulee typyn kummisetä käymään kylässä :)

Hanna ja tirriäinen 3 vko ja 2pv
 
Tuo ajankuluminen on kyllä jännä juttu, päivät vaan katoaa! Tosin me nukutaan neidin kanssa 10-12 asti aamulla joten siinä menee jo puol päivää ohi :p

Täällä ollaan kans päästy pikkuhiljaa rytmiin ja meilläkin neiti alkaa valvomaan pidempiä jaksoja päivisin. Tämä vähän hankaloittaa elämää niinä päivinä kun mies on töissä koska neiti ei oikein viihdy muualla kuin sylissä, tänään tosin kokeilin ekaa kertaa kantoliinaa ja siitä taitaakin tulla meille aika kovassa käytössä oleva väline. Oli meinaa aika tyytyväinen siinä ja minä sain puuhattua pyykkejä yms. kun on kädet vapaana.

hanna, täälläkin on yksi vauvahieronnasta kiinnostunut! Täytyy ens kerralla kun mennään neuvolaan niin katsoa ilmoitustaululta olisiko sellaista ryhmää alkamassa tässä lähiaikoina.

Olipas ihanaa tällä viikolla mies patisti minut yksin kaupungille pariksi tunniksi :) Sai vähän omaa aikaa. Vaikka kotona meinasin vähän huuto tulla kun neiti oli puklannut maidot ulos eikä sitten pullosta suostunut maitoa juomaan :/ Joten ennen kun kiinteitä aletaan syömään niin taitaa aika vähäisiksi nuo yksin tehtävät reissut jäädä. Pullo ei vaan kelpaa.

Täällä on petipuuhista niin pitkä aika että mahtaako sitä enää edes osata mitään! Mies ei oikein raskausaikana innostunut puuhista ja nyt taas mie olen edelleen niin kipeä alapäästä että ei kyllä uskaltaisi sinne mitään työntää :D

Miten muilla on nuo repeämät parantuneet?
Täällä tuli siis toisen asteen repeämiä ja tikkejä 3 eri haavaan ja 2 haavaa jätettiin ilman tikkejä kun ei kuulemma hyödyttänyt ommella. Edelleen tuntuu välillä kirvelyä kun käy vessassa vaikka suihkuttelenkin ahkerasti. Myös tuo jälkivuoto on vaihdellut tosi paljon, välillä oli jo ihan väritöntä nyt taas paripäivää tullut ihan verta.. Onkohan se ihan normaalia ? (se vaihtelu siis, vuotoahan tulee vielä vaikka kuinka pitkään)

Ensi viikon torstaina olisi eka neuvola! :) Kiva nähdä miten paljon vaaveli on kasvanut, nyt ainakin tuntuu siltä että on kasvonpiirteet yms muuttuneet jo niin paljon :)

Ryöminkäinen ja monsteri 2vko 4pv
 
Saitteko te sairaalasta semmoiset Liberon mainoskassit. Siinä oli jotain pientä ohjetta vauvahieronnasta. Ainakin muistelisin niin enkä nyt löydä sitä lappusta enää mistään : /

Meille sanottiin sairaalassa että tämä vauva saattaisi nauttia hieronnasta, joten pitää meidänkin kokeilla sitä. Sitä siellä sanottiin että niin kauan kun on ihan pieni lapsi niin kannattaa pitää aina joko ylä- tai alaosa päällä ettei tule liian kylmä.

Meillä on myös koko ajan tissillä tai sylissä viihtyvä lapsi. Kantoliinaa kokeiltiin viime viikolla ja myös meillä siitä taitaa tulla kovin käytetty väline. Vauva nukahti siihen heti ja sain jopa siivottua sillä tavalla. Siitäkin sanoivat sairaalassa että tälle lapselle saattaa kantoliina olla hyvä hankinta :D Kyllä ne on viksuja naisia siellä! :LOL:

Välillä väsyttää kun vauva on KOKO ajan kiinni minussa. Vaikka sen tiesi ja sitä osasi odottaa niin yllätyksenä se silti tuli. Mutta kaipa se tästä pikku hiljaa helpottaa.

Sofiia & vauva 1 vko 5 päivää
 
Kyllä me ainakin saatiin se libero kassi, mutta taitaa ne laput olla jo roskissa :D Täytyy ens viikolla muistaa kysyä niistä neuvolassa, kun en eilen muistanu :) Tänään ollaan toista päivää kahden ja hyvin on menny :) Nyt laittaan naamaa kuntoon ja syömään, sitten lähdetään moikkaan mun kummityttöä :)

Hanna ja tirriäinen 3 vko ja 4 pv
 
Heips vaan täältä myös!
Kuulostaa melko samalta tuo arki kuin täälläkin. Tosin peräänkuuluttelen teistä niitä joilla on sama ongelma kuin minulla: mulla alkoi ekat kuukautiset!! Olin ensin että mitä ihmettä, mutta kyllä, se on ihan mahdollista! Pieni mahdollisuus siis tietysti on siihen että vuoto tulee kohdusta, mutta mitään kohtutulehdukseen viittaavaa muuta "oiretta" ei oo ollu, joten en jaksa uskoa siihen. Neuvolaan soittelin asiasta ja nyt lähetään siitä että ovat normaalit menkat. Ens viikolla mulla on joka tapauksessa se jälkitarkastus, johon mennessä normaalit menkat olis sitten jo loppuneet, eli jos jatkuvat, se on todennäköisesti jotain muuta.

Ristiäiset on ens viikolla ja niitä pitäisi alkaa vähän enemmän suunnittelemaan, mutta aika pienellä kuviolla mennään joten stressiä ei tarvii niistä ottaa =).

Petipuuhia ei oo täälläkään aloitettu, lähinnä ite ainakin odottelen tota tarkastusta jotta saan vahvistuksen sille että repeämät on parantunu. Esikoisesta meni kolme kuukautta kun eka kerta tuli eteen ja kyllä muuten jännitti!! Mulla oli aika pahat repeämät esikoisen synnytyksestä ja olin aivan varma että mä en enää seksiä ikänä harrasta ;). Mutta kunhan toi tarkastus ja vuodot on takana, luulen että kokeillaan vähän "tikulla jäätä" :LOL:.

Keukeu ja tyttö 1kk ja 3pv.
 
Ai apua menkat! Toivottavasti ei vielä piiiitkään aikaan... Vaikea tietää, kun on esikoinen kyseessä. Jälkivuodon lasken loppuneeksi nyt, viimeiset viikot on ollut niin olematonta ja luulen, että nyt on ohi. Synnytyksestä on siis tänään 6 viikkoa. Petipuuhat aloitettiin varovasti viime viikolla, vaikka neuvolassa käskivät odottaa jälkitarkastukseen. Mutta mulla oli siis alakautta synnytys ilman tikkauksia, joten ei keksitty syytä miksi odottaa. Ja jälkivuotokin minimaalista ja satunnaista. Mutta täytyy myöntää, että kauheasti en ollut ehtinyt niitä asioita pohtia, kyllä tuo lapsokainen vie ajatukset... Olen ihan totaalisen hullaantunut uudelleen mieheeni, kun hän on ottanut isän roolin niin luonnollisesti ja täysillä! Mutta sillä silmällä ei tule nyt niin usein katsottua. Kun itse vähän rauhoittuu tässä äidin roolissa, niin ehkä vaimon roolikin palaa mieleen! ;)

Luin, että vauvat on itkuisimmillaan kuuden viikon iässä, ja vähän on jo iltaisin saatu tästä esimakua. Ensimmäisille yöunille meno on vähän haastavaa.. Mutta kyllä tutti on hyvä keksintö! Miten joku pärjää ilman sitä? Vaikka aina kun hytkyttelen vauvaa sylissä ja tutti on suussa, niin tunnen pienen piston sydämessä "huvitutti on huono läheisyyden korvike". :ashamed:
 
Ramona mullakin on käynyt samalla lailla kun sulle, että oon rakastunu uudestaan mieheeni, vaikka eihän se siis ikinä ole loppunutkaan :) Jännä, mutta ihana tunne :heart: Mullakin on jälkivuoto alkanu loppumaan ja en todellakaan odota menkkoja piiitkään aikaan :D

Zeena mitähän jälitarkastuksessa tarkastetaan, kun vauva on tullut maailmaan sektiolla? Tehdäänkö silti ihan perus alatutkimus?

Paapero on nukkunu pitkät päikkärit taas, taitaa vähän hakee sitä omaa rytmiään, kun menee noi päiväunet miten sattuu, mutta yöunet on onneks vielä pysynyt omalla paikallaan :) Sainpahan vähän siivottua tätä sikolättiä sillä välin :D

Hanna ja tirriäinen 3 vko ja 5 pv
 

Yhteistyössä