Lokakuussa 2010 syntyneet

Mitä aineita sä sofiia otit?
Jos otit sitä chamomillaa niin muista antaa ajoissa iltaa varten. Mä annan klo 17 viimestään. Ja joka päivä siis yhden.
Ja calciumia annan siis joka toinen päivä 2 helmee. Kokeilin 1 helmi joka toinen päivä, ei riittänyt. Ja kokeilin 1 helmi joka päivä ja sekään ei toiminut. Eli palasin siihen mitä homeopaatti suositteli. Piti vaan tehdä omia kokeiluja välissä :saint: Siinä 4 päivässä näki miten mahan toiminta tasottui ja parani meillä.

Noista rokotuksista piti vielä, että vaikka olen sen MPR:n kaikille ottanut niin olen siirtänyt sen antoa. Esikoisella sitä siirrettiin kananmuna-allergian takia. Ja keskimmäisellä siirsin muuten, koska 1,5 vuotias on musta niin pieni siihen rokotteeseen. Kun esikoinen sai tosiaan siitä sellaset taudit. Ajattelin, että isompi kestää taudit ja ne haittavaiktukset pientä paremmin ja osaa jo kertoo mikä vaivaa. Ja aion siirtää sen antoa nyt tämänkin vauvan kohdalla, ainakin sinne 2-vuoteen jos en enempääkin....

Neuvolassa suhtaudutaan hyvin eri tavalla noihin jos ei halua jotain rokotusta tai kun olen siirtänyt antoa. Nehän on vapaaehtoisia mutta silti näyttää olevan asenne sellanen että ne olis pakko ottaa.
Kun siirsin mpr:n niin aina multa kysyttiin että miks ja miksei nyt voitais laittaa ja joko nyt jne. Sillon oli sijainen, ei oma terkka.
Tän rotan kohdalla oli sijainen pari viikkoo sitten ja se vaan sano, että ens kerralla tulee rota. Sanoin sille jo sillon ettei me sitä oteta niin heti alko kauhee käännytyspuhe.
Oma terkka tosiaan tuki mun päätöstä nyt ja sano, että jos myöhemmin joku kyselee (jos sattuu oleen sijainen) niin sanot vaan, että näin on sovittu ja sillä siisti.
 
Viimeksi muokattu:
Mä otin molempia noita. Sain apteekista sellaiset ohjeet että sitä calciumia joka päivä 1 helmi ja sitten sitä toista hän suositteli otettavan vasta jos calcium ei auta. Mutta minä kyllä ajattelin kokeilla sitäkin.

Täytyy kokeilla tota 2 helmeä joka toinen päivä jos tämä ei tunnu toimivan. Apteekissa selitettiin että homeopaattiset lääkkeet toimisivat jotenkin eri tavalla kun "tavalliset". Että annotus kasvaa kertojen määrällä eikä niinkään sillä miten paljon lääkettä antaa kerralla.

PK-seutulaisille tiedoksi että Hakaniemen apteekissa on homeopaatti arkisin paikalla neuvomassa!
 
Nehän vaikuttaa eri asioihin ja vaivoihin, että kokeile molempia vaan. Meillä on se chamomilla siihen koliikkiin ja iltaitkuihin ja calcium tuli myöhemmin mahan toimintaan.
Meille se homeopaatti anto sen calciumin annostuksen sillä perusteella miten usein kakka tulee ilman mitään apuja.
 
Joo näin minäkin asian pähkäilin. Jostain syystä se oli vaan sitä mieltä. Ehkä se ajatteli että iltaitkut johtuisivat mahavaivoista ja niin pois päin jolloin calcium ratkaisisi molemmat.

Täällä kakka kyllä tulee päivittäin ja usein montakin kertaa mutta joskus se taas on puolen vuorokauden vääntämisen ja ähinän ja itkun takana. Aamuisin menee usein monta tuntia hommassa joka alkaa 5-6 aikaan. Mikä vähän rassaa äitiä kun ilmeisesti muuten voitais jatkaa unia vielä monta tuntia |O
 
MUKSU Tyhmänä kyselen, että miten te tarkalleen ottaen hoidatte tuon yhteissuihkun? Istutteko vai seisotteko? Onko suihku ylhäällä kiinni vai suihkutteletteko suihku kädessä. Kiinnostaisi kovasti kokeilla..

Terese ja poitsu 2kk
Mies pitää vauvaa sylissä ja minä suihkuttelen vauvaa.Samalla mies kääntää ja vääntää vauvaa niin että saadaan kaikki paikat pestyä,kainalot,kaula ym. :) Toivottavasti osasin jotenkin selittää..Ja siis seisten homma suoritetaan. Ja neljävuotias on yleensä samaanaikaan ammeessa joten koko perhe tulee hoidettua samalla :D
 
Heipä hei pitkästä aikaa :) Meillä on arki pysynyt suhteellisenn samana mitä se on aiemminkin ollut. Itsenäisyyspäivänä oli ristiäiset ja tyttö sai nimekseen Venla Minttu Sofia :) Tyttö oli kiltisti koko päivän ja jaksoi seurustella koko ajan, muutaman 20 min nukkupätkän nukkui:)

Meillä ei ihan vielä rytmi ole kohdillaan, paitsi yön osalta eli nukutaan se 6-7 tuntia yhteen soittoon. Päivällä saattaa nukkua yhdet pitkät päikkärit tai pieniä pätkiä monta päivän aikana :) Mutta pääasia, että yön nukkuu :)hereillä saattaa olla 2-3 tuntiakin kerrallaan ja silloin seurustellaan kovasti :) typykkä hymyilee mahdottoman paljon ja yrittää kovasti jutella:) ja tykkää kovasti kun laulan sille :)

Meillä on tänään neuvola ja torstaina lääkärin tarkastus:) toivottavasti tyttö on hyvin kasvanu..

tyttö on alkanut kakkaamaan n. joka toinen päivä ja silloinkin vain kerran kaks päivässä, mutta ei onneksi ole kipeä :)
kirjjoittelen myöhemmin lisää :)

hanna ja venla 6 vko 3 pv
 
Tänään on ollut paha päivä, oikeastaan ilman sen suurempaa syytä :( Mies on ollu koko v.lopun töissä ja tänään sitten kuumeessa eli vähän niin kuin yksinhuoltajana ollaan menty ja väsyttää tämä yksin oleminen. Lisäksi jonotin postissa puolituntia vaunujen kanssa ja kun pääsin kassalle tuli ilmi että olin pakannut myymiäni vaatteita liian monta yhteen kuoreen eli ei mennytkään kirjeenä vaan maxi kirjeenä eli jouduin maksamaan paljon enemmän postimaksuja kun olin pyytänyt.. eipä sitten jäänyt niistä kaupoista oikein mitään käteen!

Kämppä on sotkuinen vaikka mitä tekisi ja ruokaa tehdessä ja tuota postiasiaa märehtiessä tuli jo itkukin silmään. Kyllä sitä voi tuntea itsensä välillä tyhmäksi ja huonoksi! :(

Anteeksi, tälläinen valitus virsi tällä kertaa.. pakko vain jonnekin purkaa...
 
ryöminkäiselle :hug: Mulla on kans välillä itku tosi herkässä..Yks päivä kun puin tyttöä ulos vaunuihin niin aloin pillittää vaan sitä kun toinen osaa olla niin hellyyttävä ja tuntuu että sydän pakahtuu onnesta..Kun taas iltaisin kun menee nukkumaan itkettää,vituttaa ja tuntuu että kaikki maailman murheet on niskassa ja että tätäkö mä sitten halusin. Se on kai normia.Vielä kun aloitin nuo minipillerit niin ihan etukäteen itteäkin pelottaa että millä fiiliksellä olen tunnin päästä :D Mieli on kuin vuoristorata... Jaksamisia sinne! Se on pääasia että tuntee jotakin ja että näyttää ne :heart: Hyvässä ja pahassa.

MUKSU ja typy 2kk 1vko
 
Neiti aamun aurinkoinen ei anna äidin nukkua pidempään, vaan herätti puoli kahdeksalta pitkillä tarinoilla ja isolla hymyllä! Kun kerran herätä täytyy, niin sytytettiin kynttilöitä ja laitettiin joululaulut soimaan. Ei tunnu niin pahalta väsymys... Ja ehkä sitä pääsee kohta päiväunille. Viime yönä nukahdettiin yhdentoista jälkeen ja syötiin kolmeen otteeseen. Ilta oli raskas, luulen, että maanantainen rota-rokote näytti nyt vähän lieviä sivuvaikutuksia. Tyttö oli kummallisen itkuinen koko illan. Tai siis ei vain itkuinen vaan itki pitkään ja hartaasti, eikä mistään ollut apua. Onneksi nukahti ja yö meni ok. Puklauttelu on myös lisääntynyt nyt parin päivän aikana, mutta ei huolestuttavasti.

Maanantaina oli siis 2kk neuvola ja neuvolalääkäri. Mitat oli 56,4cm (50cm) ja 5500g (3640g), eli kasvu hyvä. Lääkärillä käynti oli nopea, kaikki oli kunnossa. Kyselin tuosta nuhasta, mutta ei siinäkään tosiaan ollut mitään huolestuttavaa. Rokotteen tyttö imi reippaasti putkilosta, ja sitten nukkuikin melkein koko päivän.

Ristiäiset lähestyvät ja eilen kävi pappi kylässä sopimassa kaavasta ja järjestelyistä. Piti sitten nimikin kokonaisuudessaan vihdoinkin päättää... Päädyttiin siihen kolmen nimen rimpsuun, jota oltiin pyöritelty mielessä ensimmäisenä. Hyvä se on! Täähän on vähän niinkuin hääpuvun valinta, sitten kun päätös on tehty, ei saa enää katsella muita pukuja..
Pitäis varmaan alkaa siivota, meillä kun ristiäiset pidetään omassa kodissa. Käydään hakemassa vanhemmiltani kahviastiasto ja pitkä lainapenkki, muuten kaikki pitäisi olla kunnossa! Meidän suvun vanha kastepuku saatiin jo, siinä sitä on itsenikin kastettu aika lailla tasan kolmekymmentä vuotta sitten..

Ohoh, nyt neiti nukahti - on varmaan äkkiä löydettävä taas itsekin univaihe päälle, kun niistä päikkäreistä haaveilin!

Mukavaa pakkaspäivää äidit ja vauvat!
 
Muksu, kiitos, näinhän se on että tuo tunne vuoristorata taitaa kuulua asiaan :D
Tänään oli neuvola lääkäri ja kaikki oli ok. Neiti oli kasvanut taas hurjasti nyt paino 4 990g (s.3590g) ja pituus 55cm (s.49cm) :) Seuraava neuvola taisikin olla vasta tammikuun puolella, kun me ei nyt sitä rotaa oteta niin ei tarvitse kiirustaa.

Hirveä itku vain tuli kun joutui olemaan niin kauan ilman vaatteita ja väänneltiin ja käänneltiin, oli niin loukkaantunut eikä millään meinannut rauhoittua vaikka sai vaatteet päällekin. Ihan sääliksi kävi toista!

Nyt sitten nukkuukin. Muuten päivät menevät painollaan, hemmetin pesukone vaan taisi hajota, uusi on tilattu ja tulee toivon mukaan ens viikolla.. kone kuitenkin pyörii 1-2krt/päivä niin ei kovin kauaa halua olla ilman ja raahata pyykkejä tonne taloyhtiönpesutupaan..

Ryöminkäinen ja Monsteri 6vko:a
 
:wave:

Saatiin tänään diagnoosi,kun tähän saakka on arveltu vasta. Refluksi on meijän pojulla..
Kahden viikon kuluttua polille ja puhelivat pH-mittauksesta, että saas nähdä.

Eilen tuli 2kk täyteen ja emme ottaneet rotarokotetta. En tiedä otammeko ollenkaan. Ei alkanut terkka ainakaan mitään käännytystä, onneksi.
Paino oli 5065g (4250g) ja pituus 59cm (51.5cm).

Ei sen kummempia!
 
Voi hyvää päivää! Mä olen nyt 2 viikkoa ollu ilman maitoa, kananmunaa, kalaa yms. Tajusin just että vitamiinit sisältää ilmeisesti maitoa koska purkissa mainitaan että laktoositon.. Että hukkaan meni ja alusta alkaa :headwall:

Musta tuntuu että mitään ei oikein uskalla enää syödä.. Kohta alkaa kyllä riittää tää imettäminen kun ei jaksa pelkällä leivällä elää. Ja viljakin kun voi aiheuttaa allergiaa..

Se vyöhyketerapia on auttanut jonkun verran mielestäni. Mutta totta on se että illat hoitojen jälkeen on ihan kamalia.. Mutta sitten seuraava päivä on aina ollut ihanan rauhallinen. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan mutta selvittämään tosiaan että hoitaja on lapsiin perehtynyt.

Meillä mukuttiin viime yönä ensimmäistä kertaa 2 herätyksellä. Klo 3 ja 6. Ihan mieletöntä kun ehti taas näkemään uniakin =)

Sofiia
 
Hyvä bubbeli, diagnoosi on askel eteenpäin ja saatte hoitoa.

Sofiia,
onko homeopaattiset auttanu? Toi dieetillä oleminen on rankkaa, muistan esikoisen ajalta. Mulla oli tiukka dietti ja söin suurinpiiretin riisiä ja possua, en muuta.
 
Hellurei kanssasisaret! Minäkin täällä pitkästä aikaa :) Pientä galluppia siitä kuinka moni muu on saanut selkänsä/niskansa jumiin? Mulla on eka fysio ens viikolla ja aika rikki olen jo....

Keukeu ja tytsä 2kk
 
Heissan kaikille pitkästä aikaa! Eipä ole ehtinyt tännekkään paljoa käymään, muka niin vaikeeta kirjautua kirjottamaan...

Meillä poitsu syö ja kasvaa hienosti. 6vko:n neukkulassa painoa oli jo 5675g (3400) eli ruoka maistuu:) Tissin lisäksi menee korviketta vajaa 2dl päivässä. Tuolla ruokahalulla ei mamman maitovarat ihan riitä...

Tuntuu että tämä vauva aika menee ihan kaameen nopeasti. Hymyt ja jokeltelut jo alkaneet ja justhan se muka synty! Esikoinen on jo niin iso (9-v) että oon autuaasti unohtanu kaiken mitä vauvojen kehitykseen kuuluu. Ei mitään muistikuvia millon nää alkaa kääntyyn tai löytää kätensä jne. Pitäis vissiin lueskella jotain vauvaopasta taas!

Kuinkas ootte joulun ajatelleet viettää? Onko väki lähdössä kotoa kauemmas? Me ollaan kotosalla ja suku tulee tänne. Ei tosin vauvan takia, vaan kun on nuo suvun vanhimmat jo aika huonossa kunnossa ja asuvat tässä meidän lähellä, ni sillä tänne jäämme.

Kaunista neljättä adventtia kaikille:heart:
 
Zeena Mä en ihan osaa sanoa onko ne homeopaattiset auttaneet. Kakka on ollu ihan vihreää mutta about samoihin aikoihin alotettiin uudestaan myös D-vitamiini. Ota tästä nyt selvää että mikä vaikuttaa mihin :headwall: Jatketaan siis kokeiluja =) Nyt calcium on tauolla että näen kumpi aiheuttaa ton. Sitten ajattelin kokeilla jatkaa sitä samalla tavalla kun sua oli neuvottu, eli 2 helmeä joka toinen päivä. Me saatiin ohjeet että 1 joka päivä.

KeuKeu on jumissa koko yläkroppa! Oikea olkapää alkaa olla jo ihan hellänä..

Meillä on ensimmäinen nuha. Säälittää toinen kun on ihan räkänen koko ajan. Yllättävän hyvin meni kuitenkin viime yö suolatippojen ja nenäfriidan voimin. *koputtaa puuta* =)

Sofiia
 
Keukeu täällä on ainakin hartialinja aika jämäkkänä :D Välillä tuntuu että mikään lihas ei enää jousta, mutta onneksi välillä on parempiakin päiviä nyt ei kyllä ihan vielä pysty minnekään hoidettavaksi lähtemään.

Jouluna mennään ensin anoppilaan aamupäiväksi ja iltapäiväksi/illaksi minun vanhemmille, sitten yöksi kotiin.

Täällä on pari yötä ja päivää mennyt niin vähillä/rikkonaisilla unilla, että tänään ei klo 9 meinannut kyllä mikään osa toimia, onneksi neiti nukahti uudestaan hetken päästä ja saatiin katkonaisesti nukuttua tuohon 12.30! Nyt tuntuu vähän enemmän ihmiseltä tämä olo.

Eilen tampattiin matot, imuroitiin ja pestiin lattiat sekä pika pyyhittiin pölyt (kunnon pyyhintä tehty jo aikasemmin) Nyt saa joulu tulla, en tee enää mitään! Paitsi normaalit jokapäiväiset pyykinpesut :D

Ihanaa joulun odotusta kaikille!
Ryöminkäinen ja monsteri
 
Heippa!

Enpäs minäkään taas vähään aikaan ole kirjoitellut; nyt ehdin koneelle, kun anoppi kaappasi lapsen..

Meillä oli eilen ristiäiset ja meidän pojusta tuli Niila :heart: Pojan lisäksi kastettiin myös tutti, joka lumpsahti kastemaljaan :D

Olin tällä viikolla jälkitarkastukessa ja neuvolalääkärikin isoon ääneen päivitteli, miten ihmeessä olen tuon kokoisen lapsen saanut itseeni mahtumaan (olisi kuule itse arvioinut sf-mittakäyrän perusteella noin 3,7-kiloiseksi). Tuli ehkä vähän suru olo, kun sanoi sitten näin, että jos uskallatte vielä toisen hankkia niin synnytystapa-arvio pitää tehdä TYKS:issä ja synnytystapaa pitää miettiä uudelleen. Oon aina pitänyt lapsista ja haluan ihan ehdottomasti lisää, jos niitä vain mulle suodaan, niin oli hämmentävää kuulla, että jonkun mielestä siinä on jotain varottavaa. Tiedättekö oon niin suruissani jotenkin noista kommenteista, kun mulle tule sellanen olo, että ihan kuin mussa tai vauvassa olisi jotain vikaa. Enkä ollut järin innostunut tuosta synnytystavan uudelleen miettimisestä..oon hieman sektiopelkoinen. Mitkäs ne onkaan ne mahdollisuudet, että seuraava lapsi olisi vähän pienempi?! Eikös yleensä seuraavat ole aina vähän isompia?
Lisäksi mulla on vieläkin yksi tikki paikallaan tuolla..murr. Vuoden vaihteen jälkeen saan kuulema mennä poistattamaan, jos ei ole itsekseen lähtenyt.

Joko ootte alottaneet treenaamaan vatsalihaksia? Mä aloitin tällä viikolla ja pääsen puolikkaan :D Puoleen väliin ylös ja puoleen väliin alas, mutta en koko matkaa.

Me ollaan jo joulunvietossa pojun kanssa isovanhempien luona ja mies ajelee vielä töihin ensi viikoksi. Kristillisesti tasan isovanhempien välillä meinattiin jakaa joulun päivät...rankkaa tulee olemaan, kun pitää ravata eri paikkojen väliä useamman kerran päivässä.

Selkä/niskajumi-galluppiin : juu, vasen hartia on välillä tosi jumissa ja selkä on kovilla, kun noista onnettomista vatsalihaksista ei vielä oikeen ole tukemaan ryhtiä kunnolla. On kyllä uskomattoman rasittavaa istua lysyssä..

Tsemppiä ja jaksamista kovasti kaikille, jotka kamppailette refluksin tai ruoka-aineiden sopimattomuuden kanssa!! Samalla lähetän myös muille virtaa joulunalusviikon kiireisiin :)

Lavelyn & Niila 1,5kk
 
Sofiia:
Kakka voi olla vihreetä jos on paljon ilmavaivoja tai sitten esim. allergian takia. Meillä oli esikoisella ihan vihreetä allergiakakkaa. D-vitamiinin tai calciumin en kyllä ihan heti usko kakkaa vihreäksi tekevän...Mutta mistä tietää. Jatka salapoliisin hommaa.

Meillä menee isommat alkuviikoksi vielä päiväkotiin ja ajattlin sillon VÄHÄN siivota. Ja siis oikeasti ihan vähän. Joulu tulee meille ilman suursiivousta :) Meillä on täällä jo osa tavaroista pahvilaatikoissa kun myin meidän lipastoja, joten nää olosuhteetkaan ei oo sellaset että kiinnostais siivota. Muutto on sitten tammikuussa, ihanaa kohta tää raksa-aika on kärsitty =)

Joulu ollaan kotona, niin on oltu siitä asti kun tuli lapsia. Sillon päätetiin lopettaa se ravaaminen aattona, se oli niin rasittavaa ilman lapsiakin. Aina kauhee narina että missä ootte ja tulkaa tänne ja sinne. Ja nyt on jo lahjojakin niin paljon ettei oo mitään järkee kantaa niitä edestakaisin. Joskus on anoppi ollu meillä aattona, viime vuonna oltiin ihan omalla porukalla. Tästä aatosta en tiedä, anoppi oli kai vähän tyrkyllä tähän suuntaan muttei olla sitä kutsuttu mitenkään erityisesti. Mä en tykkää erityisesti siitä, että on paljon porukkaa. Mulle riittää oma perhe, siinäkin porukassa riittää hössötystä ja menoa ihan riittävästi...
 
Heippa Hei! Typykkä nukkuu aamu-unia niin kerkiää tännekin kirjoittelemaan :) Meillä oli viime torstaina molemmilla lääkäri ja kaikki oli hyvin kummallakin, tyttö kasvaa ja kehittyy hyvin :) Typykkä oli iloisella tuulella ja kovasti hymyili lääkärillekin :) Mulla oli myös jälkitarkastus ja nyt saa sitten luvan kanssa alkaa pistää itseensä kuntoon ( ei tosin ole alkanu kauhean vahvasti, kun ollaan miehen kanssa herkuteltu joka päivä :D) :) Tyttö sa myös rota-rokotteen, josta seurauksena ylitsevuotavia ja pahanhajuisia kakkoja :)

Meidän arki on pysynyt suhteellisen samana, syödään ja nukutaan :) Tosin tyttö ei enää nuku ns. pitkiä päikkäreitä, mitä nukkui alkuvaiheessa :( On itselle aika rankkaa, kun nukkuu vain 20 min. näpyjä.. Onko muilla samaa "ongelmaa"? Tiedän kyllä että tyttö vaan hakee rytmiään, mutta kyllä silti toivoisi, että nukkuis edes muutaman tunnin putkeen niin sais äitikin hengähtää :) Viime perjantaina, kun tyttö täytti tasan 7 viikkoa, tajusi hän kätensä :) Hauskan näköistä, kun toinen vaan tuijottaa käsiään ihan kun se olis maailman seitsemäs ihme :D

Myös täällä annetaan lisäksi korviketta, kun tyttö syö mahdottoman paljon eikä multa vaan sitä maitoo tule niin paljoa :D Jos ei anna korviketta, niin nälkä tulee jo 1-1,5 tunnin päästä eikä tosiaan ole maito siksi noussut :)

Meillä ei tehdä suurempia joulusiivoja, tulee se joulu vähän sotkusempaankin kotiin :D Joululahjoista on edelleen osa hankkimatta, mutta kun en pääse tytön kanssa kaupoille, kun meidän auto on vieläkin korjaamolla :( no ehkä aaton aattona sitten :D Me ollaan aattoaamu ihan kotosalla ja illalla mennään mun mummulle, kun sinne tulee joulupukki :) sitten joulupäivänä miehen siskolle syömään ja tapanina appiukolle :) Näin meillä, itse ehkä olisin mielummin ollut vain kotosalla, mutta näillä mennään.. Uudeksi vuodeksi meidät on kutsuttu mun kummitytön luokse, jonne tulee muitakin lapsiperheitä, siellä vietetään yhdessä aikaa :)

Mä kaipailen kauheasti yhteistä iltaa ton mieheni kanssa, ollaan jo suunniteltukin, että uuden vuoden jälkeen laitetaan tyttö hoitoon ja lähdetään leffaan ja syömään :) Ihana päästä viettämään kahdenkeskistä aikaa :heart:

Galluppiin vastausta : Täällä on kanssa niska-hartiaseutu aikas jumissa, siitä seurauksena jatkuva päänsärky :( no ehkä se siitä helpottaa, kun alkaa lihaskuntoa vähän parantelemaan :)

Miten te muut vietätte aikaanne kotona, kun olette vauvan kanssa yksin? Alkaa pää pehmeneen täällä neljän seinän sisällä.. Jos on kovat pakkaset niin ei pääse edes pihalle :(

Mukavaa jouluviikkoa kaikille :heart:
- Hanna ja tirriäinen 7 vko 3 pv
 
Selkäsärkyä on ollut joo..Mun alaselkä rutisi silleen ikävästi loppuraskaudessa kun nousi sängystä aina ylös..Paikat on vissiin löysät :whistle: Nyt sitten jumppaan joka päivä ( jos muistan ).

Jouluksi mennään mun porukoille,niinkuin joka joulu.Sinne tulee kaikki mun siskot ja veljet :heart:

Imetys takkuilee vielä jonkun verran päivisin..Mäkin ihmettelen sitä siksi kun typy ei ole saanut juuri yhtään pullosta..Muutaman hassun kerran.Ja silloin aluksi kun tissit vuosivat verta.Noh,kahtotaan kauanko jaksan tapella.Eikä sieltä taida tulla edes kovin hyvin..Pumppasin yks päivä 10min per tissi ja tuloksena oli karvan vajaa 50ml maitoa.

MUKSU ja typyliini reilu 2kk
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Meillä ollaan oltu hiukan kitisijöitä iltaisin ja muulloin viihdyttäs vaan sylissä, niin en oo oikein kerinnyt tänne kirjottelemaan. Vaunuissa pikkunen viihtyy, kun en ovat vaan liikkeellä:D nyt on jostain syystä viihtynyt ulkona jo yli 2h paikallaan olevissa vaunuissa, tosin 4 kertaa käyty tuttia laittamassa ja ensin lenkillä, että nukahti:)

Ihana lukea että muillakin on aika samankaltaisia "ongelmia" ja ajatuksia kun itsellä on. Meillä kävi viime maanantaina fysioterapeutti antamassa vyöhyketerapiaa, ei pikkusella kolikkia ole, mut vatsa muuten vaivaa. Sen päivän oli kitisevä, ja sen jälkeen on helpottanut, liekkö kiitos hieronnan vai oisko ikä vaan tehnyt tehtävänsä. Jälkitarkastuksessa mulle ainakin sanottiin että 6 ja 7 viikot on kiukkusempia, sit ehkä jo helpottaa.

On ollut ihana kun olen vihdoin parin viikon ajan uskaltanut lähteä Topin kanssa 4 seinän sisältä muuallekkin kuin lenkille. Kyllä se kummasti helpottaa pääkopassakin kun pääsee ihmisten ilmoille. Meillä miehellä on vielä ollut tosi kiire töissä, ja päivät ovat venyneet pitkikisi, niin muitten aikuisten seura on tehnyt kyllä hyvää! Jotenkin muutenkin on tullut sellanen suuri rakkaudentutnu tota pikkusta kohtaan ihan näitten viime viikkojen aikana, toki häntä rakastin ennenkin, mutta jotenkin nyt sellanen suuri tunne on täyttänyt minut:) Toinen on niin ihana kun se hymyilee ja ääntelee jotain, jotenkin ihan huippua kun saa jotain toiseltakin ja tietää että toinen on varmaankin ihan tyytyväinen.

Nukkumaan meillä mennään 22-23, sitten syödään 3-4 tunnin välein ja 7-9 herätään, siis oikeastaan aina herätään klo 7, mut välillä saan venytettyä aamua hieman:) Pikkunen nukahtaa omaan sänkyyn, mut sitten ekasta heräämisestä jää viereen, kun on niin herkkä uninen, nukahtaa tissille, mut heräis jos siirtää. Tunnen pääseväni helpommalla, kun annan hänen jäädä viereen nukkumaan, ja monesti nukahdan itse imettämisen aikana ja herään vasta kun toinen herää 3h päästä uudestaan tankkaamaan:p Päikkäreitä meillä nukutaan 4-5, yhet pidemmät yleensä vaunuissa, ja mielellään liikkuvissa sellaisissa:) Harmi kun nyt on ollut pakkasta ja lumimyrskyjä ym. silti olen yrittänyt että käytäs kerran päivässä ulkona, kun toinenkin niin tykkää ja nukkuu parhaat päikkärit ulkosalla. Joululahjaksi Topi saa untuva makuupussinl, sinne ei tarvii ku villavaatteet alle, kun tuntuu et jo nyt tuo vaunujen koppa on aika pieni, ja kun saa hirveesti vaatetta laittaa pienelle päälle, niin tuntuu ettei se oikein mahdu sinne koppaan ja helpottaa kaupoissakin, voi vaan aukasta makuupussin eikä tarvii yrittää nukkuvalta vauvalta riisua ulkovaatteita, on meinaan sitten aika tarkka poika ton lämpötilan suhteen, itkee heti jos on liian kuuma:)

Anteeksi kun en nyt kommentoinut kenenkään juttuja! Koitan tulla lähiaikoina paremmalla ajalla lukemaan tekstejä ja kommentoimaan. Niskajumigalluppiin; niskat ja hartiat on jumissa, kun pikkunen tykkää olla rintarepussa, joka ei oo ehkä mikään maailman uusin eikä ergonomisin. Saan joululahjaksi manducan kantorepun, ehkä tää selkäjumi sitten hiukan helpottaa. Meillä kun en tykätä olla sitterissä, sen ehtken viihtyy aamulla, että keritään miehen kanssa pikaseen aamupala syödä:whistle: Vaikka meillä on siinä leleukaarikin, ja ihan ekasta päivästä asti ollaan koitettu häntä siihen opettaa, mutta kun ei tykkää, niin ei.

Voi olla sit jokunen kirjotusvirhe, kun nopeesti yritin kirjoittaa, että kerrankin saisin jotain kirjotettua, ja kerkeesiin ennen kun Topi ulkona heräilee syömään.

Ihanaa joulua kaikille, jos en ennen joulua tänne kerkiä tulla kirjottelemaan!

Danuli + Topi (kohta 2kk)

ps. ehkä sittenkin nopea kommentointi Muksu1 musta tuntuu ettei multa juuri kans hirveesti tuu maitoa, pummasin toissapäivänä ja sain 50ml reilussa 10 min aikaan, ja tuo oli aamulla ja mielestäni tissi oli aika "täynnä", viime viikolla koitin kerran päivällä pumpata, tuloksena alle 10ml maitoa ja aikaa kulu yli 10min. Tämän takia imetänkin aina molemmat rinnat, koska muuten Topi ois lähes tunnin välein hamuamassa lisää. Tosin yöllä imetän vaan aina yhden rinnan kerrallaan, kun pikkunen nukahtaa siihen, ja jotenkin nälkä pysyy hällä yöllä pidempään poissa, eikä herää kun vasta 3h päästä uudestaan. Kun tuntuu et toiset pumppaa helposti yli 100ml lyhyessäkin ajassa.

haNNa88 mullakin iskee välillä hiukan tylsyys. Välillä käydään vaan lenkillä, eikä meillä ole muuta ohjelmaa päivälle. Olen yrittänyt haalia kauheesti tekemistä, onneks yks mun kaveri on kans mammalomalla ja treffataan lähes kerran viikossa. Meillä neuvola järkkäs synnytysvalmennusporukalle ennen vauvojen syntymää ja syntymän jälkeen tapaamiset, olen saanut pari mammakaveria näistä ihmisistä, käydään heidän kanssaan lenkillä, ja ens vuonna aateltiin mennä muskariin ja vapaaopiston vauva-mamma-jumppaan. Sitten käyn jonkinverran kaupoissa, mut toi on vähän paha harrastus, kun tekis mieli aina shoppailla jotain:whistle: Telkkaria tulee kyllä seurattua aika paljon, ja alkaen jo iltapäiväohjelmista:) Jotenkin nyt kun Topi on kasvanut seurallisemmaks aika menee jo pelkästään hänen "uusien taitojen" ja olemuksen ihmettelemiseen:whistle: Kotitöitä yritän kauheesti tehdä, inhoan jos koti on sotkunen. Toi fysioterapeutti, joka kävi Topia hieromassa, sano että heillä on nuorin poika syntynyt jouluna ja nukku ulkona jo pienenä vaikka oli yli 20 astetta pakkasta, paljon vaan vällyjä. Itse olen kyllä lenkkeillyn rajana pitänyt 17-18 astetta, siis käydään tuolloin vaan pikkulenkki max 20min, ja ulkona nukuttamisen rajana reilua 10 astetta. Lämpimän tuntunen poika on aina ollut, vaikka on ollut hiukan kovimmillakin pakkasilla ulkona.

Mut nyt täytyy lopettaa, itkuhälytin "itkee":whistle:
 
Hanna joudun (häpeäkseni) myöntämään että koneella istuessa menee aikapaljon aikaa sillon jos neiti nukkuu tai sitten katselen leffoja (mies on leffa friikki joten dvd:tä löytyy monta hyllyllistä). Tosin paljon aikaa menee myös noiden kestovaippojen huoltoon (pesu, kuivumaan, kaappiin yms). Ja tietysti kämpän järjestelemiseen :D
 
Oletteko te liikuskelleet kaupungilla (kaupoissa) jo pikkuistenne kanssa? danuli ainakin oli? Nyt kun pari kertaa olen ennen joulua käynyt jouluostoksilla yksinäni, olen kiinnittänyt huomiota vaunuilla kaupoissa pyöriviin äiteihin. Esikoinen kun on kyseessä, olenkin ihmetellyt miten tuo kaupungilla hengailu onnistuu? Meillä kun ainakin päivärytmi on ihan sekaisin, saatetaan syödä 1,5 tunnin väleinkin, niin eihän tässä mihinkään kaupungille pääse. Vai? Sitten mietin, että miten äidit tuonne kaupunkiin menevät? Kotoa vaunuilla? Kotoa autolla ja vaunut autoon mukaan, vai miten?

Päivät menee pikkukotihommia tehdessä ja koneella ;) Pari vikaa viikkoa on poitsun aikataulu ollut päivällä vaan sellaista, että saattaa olla että nukkuu vain puoli tuntia kerrallaan, joten hirveästi ei mitään kerkeä tekemään. Alku kun meni niin, että syötiin ja nukuttiin sitten 2-3 tuntia joka kerta. Nyt päivät siis muuttuneet ihan epäsäännöllisiksi, ruokailut samoin. Mulla kanssa pää hajoaa täällä kotona ollessa, varsinkin jos on noita pakkasia eikä pääse edes lenkille.

Terese ja poitsu 2kk ja 9 päivää
 
Me ollaan käyty kaupoilla ihan typyn syntymästä lähtien.Välillä mennään tohon lähikauppaan vaunuilla tai sitte ajetaan tonne kaupunkiin "isoon" kauppaan :) Siinä saa päivän äkkii kulumaan kun käy vaan yhen kauppareissun :D

Päivät menee tässä pieniä kotihommia tehden ja koneella.Välillä kyläillään ystävien luona jotka myös päivisin kotona.
 

Yhteistyössä