Lokakuussa 2010 syntyneet

Huomenta pakkaspäivään!

Oikein säikähdin eilenillalla, kun luin jostakin neuvolan vihkosesta, että 3-4 kuukautinen vauva matkii jo hyvin ilmeitä, esimerkiksi jos näyttää kieltä. No näytin kieltä neidille, ja hän tuijotti pitkään ja hartaasti, ja sitten alkoi suussa tapahtumaan... Ensin suu raottui hitaasti ja sitten pikku hiljaa alkoi pienen pieni kieli ilmestyä huulten raosta! Huudahdin niin että tyttö säikähti! Pieni askel ihmiskunnalle, mutta suuri meidän perheelle... :D

Mulla myös on ollut osaston ensipäivät mielessä, kun hyvän ystävän laskettu aika lähenee. Kyllä olinkin silloin aivan pihalla! Muistelen ensi päiviä ristiriitaisin tuntein. Oli ihanaa mutta oli pelottavaa ja ahdistavaakin. Voi miten silloin olisin kaivannut jotakin vertaistukea. Siellä oli kaikki äidit suht samoissa tilanteissa, mutta silloin ei vain jaksanut omatoimisesti tutustua. Ei viitsinyt häiritä. Jokainen haki ruuat ja meni omiin "koppeihinsa" syömään ja ihmettelemään, että mitäs tässä oikein on päässyt tapahtumaan. Se vähän harmittaa, olis voinut kysäistä vierustoverilta, että miten teillä menee... Olisi voinut saada myös uusia ystäviä!

Ramona ja neiti 3kk 2vkoa
 
Onpas täällä palstalla hiljaista. Onko teistä moni tuolla facebookissa? ite oon kyllä rekisteröityny sinne mutta ajatus että kirjottas sielä omalla nimellä "julkisesti", epäilyttää vähän... Toivotaan että täälläkin juttua riittäis. Meiän neiti on alkanut kiljua, ja nauraa muutenkin ääneen silloin kun on tooosi hauskaa :D Mitä teiän pikkuset osaa? Meillä osataan tarttua leluun, kierähtää mahalta selälleen, pitää ties minkälaisia ääniä ja "juttelua", kiljahdella,,,, ja selällään ollessa kääntyy kyljelleen ja pyörii miten sattuu muttei käänny kuitenkaan mahalleen :) tuossa nyt jotakin mitä meillä osataan :)

joku mainitsi että vauva tykkää katella tv:tä. meillä on sama homma, aina olis tuo tyttö tuijottamassa telkkaria :D jää välillä lelutkin kakkoseks.

Meillä on viimeaikoina heräilty syömään yöllä kahesti, ja muutenkin välillä on heräillyt yöllä, mutta nukahtanut heti uudestaan kun laitan tutin suuhun. Parin viikon ajan on tätä jatkunut. Välissä saatta olla yö että syö vain kerran mutta muuten melkeinpä kahesti. Ja välillä nukkuu vähemmän heräilemättä. Luin netistä, että monilla on 4kk iässä jonkunlainen "hulinavaihe", joka liittyy vauvan kehitykseen ja uusien taitojen oppimiseen. Eipä se mitään, ihan normaaliahan se on että vauvat heräilee :)

Nyt touhuaan tytön kans, joka leikkimatolla tunkee rapisevaa kirjaa suuhunsa :D

miraaz ja neiti sunnuntaina 4kk
 
Mein neiti osaa tarttua leluihin, kääntyä mahalta selälleen, jutella, kiljahdella, kannatella päätään muuten paitsi käsistä kohotettaessa (sekin osittain onnistuu).. Meillä asuu täällä oikea hurmuri :heart:

Mä en ole tuolla facebookin ryhmässä, oon ollu täällä niin vähän aikaa etten vielä ole kehdanny kysyä pääseekö mukaan. Olis kyllä kiva et tää pysyis aktiivisena palstana!

Nallu ja Sonja huomenna 3kk 2vko
 
Temppuja: meidän neitokainen kikattelee kun kutittaa leuan alta, hekottaa peilin edessä itselleen, laulaa mukana kun äiti laulaa (näin äiti tulkitsee pitkät örinä-äänet), tarttuu äidin hiuksiin ja leluihin ja imettäessä liiveihin tai kaula-aukkoon, syö nyrkkiään ja haroo korviaan, tarttuu ilmakylpyillessä polviinsa ja yrittää saada kiinni varpaistaan, pitää vihdoin päänsä mukana kun nostetaan käsistä. Hitsi kun en oo tajunnutkaan edes kiinnittää huomiota kääntyisikö vatsalta selälleen! Ollaan keikuteltu ahkerasti selällään kyljeltä kyljelle ja yritetty houkutella vatsalleen, vaikka siihen on vielä piiiitkä matka!

Muutaman viime yön tyttö on nukkunut yhdellä syönnillä eli n.23-08 (syönti viiden aikaan) - toivotaan että jatkuu. Ennen oli noin 3-4 tunnin välein.

Minä olen kyllä siis myös fb:ssa, mutta en tässä ryhmässä. Jotenkin ehkä helpompi pitää erillään, vai en edes ole miettinyt miten se toimisi käytännössä. Tulisiko kaikki vauva-keskustelut näkyviin myös muille kavereille viimeisimmissä tapahtumissa, vai pysyisivätkö ne tämän vauvaryhmän omalla sivustolla? Onkohan siellä lokavauvojen ryhmässä jo iso porukka?

Mukavaa alkanutta viikkoa äidit ja vauvat! :wave:

Ja ai niin, nyt lähtee tälläkin äidillä tukka! Koko ajan saa olla keräämässä hiuksia vauvan kasvoilta ja käsistä ja vaatteista ja varoa ettei ne mene suuhun...
 
Juu unohtukin sanoa että meilläkin hekotetaan omalle peilikuvalle, kannatellaan päätä jo ihan mitenpä päin vaan, kiskotaan hiuksista ym mukavaa :D Ja koko ajan pitäs olla mahollisimman pystyssä,varsinkin kun on sylissä. Koko ajan toinen punkeemassa itteä istumaan, kova työ pidellä ettei ihan vielä istuis :D

Tänään kun oltiin miehen siskon luona kylässä ja hän otti neitin syliin, niin neiti alko sydän syrjällään huutaa kun viimestä päivää ja kyyneleet ihan valu silmistä. Rauhottu suht nopeaa kun pääsi takas äitin syliin. Kokeiltiin vielä toisen kerran niin sama homma. Ihan selvästi loukkaantu kun joutu äitin sylistä "vieraan" ihmisen syliin(ollaan siis monesti käyty kylässä samassa paikassa eikä ennen oo itkua tullu). Voiko tämän ikänen jo vierastaa (n.4kk) vai loukkaantuko vain kun ei saanutkaan olla äitin sylissä?
 
Meilläkin ollaan vierastettu jo jonkin aikaa.. Yllätyin että poika nyt jo vierastaa. Oltiin appivanhemmilla, jotka siis lapselle ihan tuttuja, näkevät usein. Silti yhtenä päivänä kun appi otti pojan syliin niin alkoi ihan hillitön huuto. Joka ei lakannut enneku oli taas mun sylissä.. Hassua. Ja siitä lähtien sama toistuu vieraiden kohdalla. Jos on mun sylissä ( tai isän ) niin nauraa ja jokeltelee mutta tarvitsee vanhemman siihen koko ajan, muuten tulee itku. Oltiin mietitty miehen kanssa että oltais kahestaan käyty mökillä yhden yön, taitaapi jäädä haaveeksi :(

Muuten poika kasvaa ja voi hyvin. Syö nyrkkiä ihan koko ajan, tarttuu kaikkeen mikä kohdalle osuu sekä nostaa peppua ja kierähtää sivuille. Ympäri vatsalleen ei vielä mene. Yöt nukutaan jo hienosti, menee nukkumaan n klo 20 joka ilta ja herää syömään 4-6 välissä, sitten nukkuu vielä johonki 7-8 asti. Aivan ihana ja hyväntuulinen poika !
Toivottavasti tämä palsta jaksaa pysyä edes hieman pystyssä, mua kun ei sinne fbn puolelle saa. Fbtä käytän vain ja ainoastaan ystävien kanssa.

Olisi kiva kuulla kokemuksia kestovaippailusta. Meillä käytetään kestoja päivisin ja yöksi laitan kertsin. En ole vielä uskaltanut kokeilla kestoo yöksi, niin arvokas on tuo pojan hieno yörytmi :)

Ihanaa viikkoa lokamammoille !

Perlage ja poika kohta 4kk ( jee, soseet peliin )
 
Heippa!

temppuilu: Meidän typykkä myös kohottaa päätään ja nyt myös viikon ajan on tullut pää perässä, kun nostaa käsistä:) Kaikkeen yritetään tarttua, mutta ei vielä kauhean menestyksekkäästi ja suuhun tungetaan kaikki :) Meillä on ollut parin viikon ajan kova yritys selältä mahalleen, mutta ei ihan olla vielä onnistuttu :) Peilit on myös kivoja ja kun lauletaan tai luetaan :) Varpaat on alkanu viime aikoina kiinnostamaan kovasti :)

Muuten arki on pysynyt ihan normaalina, tosin äitikin on nyt ottanut vähän omaa aikaa zumbailun merkeissä joka on muuten ihan älyttömän kivaa :) Mukava käydä vain itsekseen jossain :) Viikonloppuna olis tarkoitus lähtee tytön kummitädin kanssa viihteelle ja tyttö jää isin kanssa kotiin :) Vähän jänskättää :D

Minä jouduin myös olemaan ilman tyttöä sairaalassa, kun tyttö oli lastenosastolla :( Oli aika kurjaa mennä aina iltaisin huoneeseen nukkumaan, kun vierustoverilla oli vauva :(

Joko teillä alkaa löytymään rytmejä? Meillä on rytmi tasan aamulla heräämisen ja aamu-unien osalta, muuten päivä menee miten menee :)

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Hanna ja tirriäinen 3kk 3pv
 
heippa taas pitkästä aikaa!

Meillä neiti hymyilee ja juttelee ihan hirveästi, päätä kannattelee tosi tomerasti pystyssä ollessa ja myöskin mahallaan. Ei vielä punnertele kovin ylös. Muutamia kertoja on myös ihan selkeästi nauranut :D Se vasta hassun kuulosta onkin!

Nyrkit on koko ajan suussa ja kädet vispaa naaman edessä jatkuvasti, yrittää jo tarttua esineisiin, mutta jos ei suoraan käteen osu niin ei oikein vielä onnistu. Nyt on muutaman päivän ainaka oppinut potkimaan molemmilla jaloilla yhtä aikaa.

Kääntymisiä ei vielä havaittavissa :)

Perlage Täällä ilmoittautuu toinen kestoilija! Ollaan neidin kanssa täyskestoiltu noin 2 viikkoisesta asti :) Yöllä käytetään bumgeniuksen taskuja välillä menee koko yö ilman että vaihdan vaippaa, välillä vaihdan siinä 5-7 aikaan kun herää toisen kerran syömään. Tämän jälkeen neiti siis jatkaa unia vielä sinne klo 9 asti. Ja nukkumaan ollaan nyt päästä n klo 21 :)

Millaisia päivä vaippoja teillä on käytössä ?

Ryöminkäinen ja monsteri muutamaa päivää vajaa 3kk
 
Mitähän tuo meidän neiti osaa. Kikattaa kuin isommat, kun kutittaa vatsasta. Pää pyörii kuin kävyn kerääjällä. Kannattaa tosi hyvin päätä ja istuu aika hyvin. Minulla on kuusi lasta . Näistä kaksi tyttöä. Isompikin neiti istui jo neljäkuisena. Äitini paasasi, ettei tuon ikäistä saa istuttaa, kun selkä ei kestä. Kysyin neuvolassa ja saa kuulemma, jos itse nousee, niin silloin kestää.

Mahalleen käännytään. Yöllä vähän hankalaa, kun pimeässä takaisin kääntyminen ei aina onnistu. Välillä kun itkee tungen tutia takalistoon, kun en tajua, että onkin kääntynyt.

Kädet ja niissä sormet ovat mielenkiinnon kohde nro 1. Päikkärien jälkeen täytyy heti tarkistaa, että kaikki ovat tallella. Ties kuka vienyt yhden... Kovasti "poristaan". Touhumatolla tartutaan esineisiin ja potkaistaan jaloilla musiikkia soimaan. Kovasti seuraa, mitä velipojat puuhaavat.

Hymy on herkässä. Neiti on todellinen päivänsäde. En imetä, kun ei onnistunut (sektio ?, laiskuus ?). Nukkui viime yön heräämättä kello yhdeksästä aamu kahdeksaan... Syö kyllä jo kiinteää kaksi kertaa päivässä, kun pulautteli niin pahasti, niin neuvolassa suosittelivat aloittamaan jo kolmikuisena. Purkki menee, että vilahtaa. Etenkin makea...

Ihana on neiti. Perjantaina ulkomaille Arabiemiraatteihin lämpimään kahdeksi viikoksi. Oltiin jo Egyptissä viikko. Hyvin meni. Ei vatsatautia.

Kaikkea hyvää teille äideille !!! Muistakaa levätä. Itse täyttelin veroilmoitusta, kun yksityisyrittäjä. Tässä yksi tekosyy pulloruokintaan, kun täytyy neiti aina välillä jättää isälleenkin ja mennä töihin.
 
Hei vaan =)
Täällä toivutaan antibioottikuurin aiheuttamista vatsaoireista.. Olen sairastellut jo joulusta ja vihdoin päätin käydä lääkärissä.
Poika sai jo heti seuraavana päivänä kunnon vaippaihottuman ja vatsanväänteitä, jotka onneksi pikkuhiljaa helpottaneet. Alku oli kyllä kurja, varsinkin kun hällä oli pn-rokotus alla. Rokotusoireet juuri helpottivat ja sitten tämä. Viimeyö oli taas rauhallinen viikon valvomisten jälkeen

Lauantaina mulla ois yhdet juhlat, saa kattoo jaksanko/viitinkö lähtee. Enempi kyllä houkuttais normisunnuntai väsyneen sijaan, varsinkin kun pojalla on peli Nummelassa asti. Oisi kiva nähdä se, mutta kiva ois kavereitakin tavata..

Fb:ssä on oikein mukava isohko poppoo, eikä tuo omalla naamalla kirjottelu oo vaikeeta. Se on täysin suljettu yhteisö, eikä kukaan nää mitä ryhmän sisällä keskustellaan. Siellä tulee enempi "roikuttua", mutta se siellon huono puoli, että jossei päivittäin ehdi käydä, niin monet keskustelut jää oikeesti lukematta. Ei mulla ainakaan oo aikaa rullailla tolkuttomasti taaksepäin. Täällä on yleensä kaikki asiat yhdessä viestissä, niin helpompi pysyä kärryillä =)

Täällä kanssa aina vaan jaksetaan ihmetellä käsiä, myös mun kädet saa välillä jakamatonta huomiota. Poika siis kääntyy vatsalleen ja välillä takaisinkin. Kujertelee, nauraa ääneen pitkät pätkät kun vähän hassutellaan. Pyörii napansa ympäri, mikäli on leluja houkuttimena.
Tuota vierastukseen viittaavaa ilmeni viime viikolla neuvolassa. Olikin puhetta et joskus vauvat vaan alottaa vierastaa aikaseen. Toivottavasti se vierastamiseen liittyvä takertumisvaihekin jäis sitten myöhemmin pois :D

Täällä myös osakestoillaan. Käytössä on Fuzzy Buntzeja sekäkuori&harsoyhdistelmiä ja vähän Bumgeniuksen aio-vaippoja. Noi Fuzzyt ovat kyllä parhaita. Öisin on muumivaippa ja pelireissuille ym pitemmille matkoille laitan myös kertiksen.

Mut nyt pitää mennä, ollaan lähdössä kauppaan ja samalla meinasin käydä kuntosalilla aktivoimassa taas jäsenyyden. Vaikka kilot ovat kadonneetkin, niin sikspäkkiin on vielä matkaa ;)

puskis ja haisuli kohta 3 ja puoli kuukautta :wave:
 
Moikka ja hyvää alkanutta viikkoa taas kaikille!

Meidän herra osaa kyllä tarttua, mutta ei vielä kovin hyvin tietoisesti. Lähinnä tyytyy huiskimaan mielenkiinnonkohteta vielä. Kääntyilläkään ei vielä osata, tosin kyljelleen mennään jo välillä. Hienosti kannattelee jo päätään ja lattiallaolokin on alkanut maistua paremmin, huh! Kovasti tuo pulisee ja nauraa. Ensimmäiset äänennauramisetkin on nyt koettu :) Ääneen on muutenkin tullut enemmän voimakkuutta. Sormia ja nyrkkejä jäystetään edelleen innolla. Odotan mielenkiinnolla, että mitä seuraava kuukausi tuo tullessaan :)

Tuli tuosta vierastamisesta mieleen, että meillä poika vahtii mua hyvinkin tarkasti ja sydämmistyy, jollen huomaa häntä hetkeen, vaikka istuisi silläkin hetkellä isänsä sylissä. On hassua katsella isää ja poikaa sohvalla kun lapsen pää ja katse kääntyy aina sinne missä mie milloinkin menen.

Meillä on aika selkeät rytmit muodostuneet. Poika herää noin puoli kahdeksan yhdeksän aikaan ja päivän aikana nukkuu kolmet päikkärit, joista yhdet on selvästi pidemmän, yleensä iltapäivällä, illalla sitten tuo käy nukkumaan yleensä yhdeksän tai kymmenen kieppeillä. Yhdellä yösyötöllä pääasiassa mennään. Yöt on kyllä aika luksusta nykyään. Tässä viime viikolla oli joku kerta, kun vauva heräsi toisenkin kerran syömään ja se tuntu taas tosi rankalta. Siihen ehti tottua siinä alussa, mutta nyt oon taas ehtinyt tottua tohon yhteen.

Mä oon taas miettinyt kaihoisasti viime vuotta ja alkuraskautta, kun kohta tulee se vuosi täyteen plussatestistä ja sain just kuulla, että hyvä ystäväpariskunta odottaa esikoistaan. Toi uutinen ei tehnyt hyvää mun krooniselle vauvakuumeelle :D Oon tässä mietiskellyt, että esikoisen odottaminen oli tavallaan ainutlaatuista ja tokan kanssa kaikki ei enää ookkaan niin uutta ja ihmeellistä, kun tietää vähän mitä odottaa siitäkin huolimatta, että kaikki raskaudet on erilaisia.

kestoilusta..mun äippäpakkauksen kestot toimii varavaippoina. Päätin, että en tän kaiken muun opettelun lisäksi ota vielä totakin harteilleni. Ehkä sitten seuraavan kanssa, kun on jo kouliintunempi vauvanhoitaja :D Mulla on lisäksi ollut kädet ihan täynnä ton ylimääräsen maidon pumppaamisen kanssa, jonka lahjotan maitokeittiölle..onneksi se loppuu kohta!

FB:stä vielä...mä tykkään jutella täällä eikä mulla oo mitään erityistä intressiä mennä sinne puolelle turisemaan. Eli toivon, että keskustelut täällä jatkuu :)

Lavelyn ja poika huomenna tasan 3kk
 
Samaa toivon minäkin että täällä jutut jatkuu :)

Huomenna pääsee taas rakkaan harrastuksen, nimittäin ratsastuksen pariin. Ihana kun saa vähän omaa aikaa :) Kerran viikossa tulee ainakin käytyä tallilla, siellä vierähtää pari tuntia kerrallaan. Kuin kauan olette olleet erossa vauvasta? Mulla taitaa olla maksimi tuo 2 vai 3 tuntia. Neiti osaa jotenkuten juoda pullosta (ollaan harjoteltu pumpatun maidon kanssa), mutta ei oo tullut tarvetta antaa. Ilman vauvaa oon käynyt mm. kaupassa, ratsastamassa ja kirpparilla. Melkeinpä aina tuo neiti on mulla matkassa, koen helpoksi ottaa neitin mukaan kauppoihin ym.. Eikä oo tarvetta päästä ees mihinkään niin että tarvis olla erossa vauvasta. Tuo ratsastus ja joskus kauppareissu yksikseni riittää vallan mainiosti :)

miraaz ja neiti muutaman päivän päästä 4kk
 
Meillä on käytössä eniten ImseVimsen flanelli + froteet (+ kuoret ) sekä vähän kestomuumeja ja äpakkauksen AIO. Sain kaverilta ison kasan näitä kestoja ja tykkään ihan kauheesti. Se on sitten ku sen " oppii " niin se on ihan yhtä helppoa ku kertsien kanssa. Tosin käytän kertsejä siis yövaippana sekä jos joku pidempi matka tiedossa.

Vielä en ole kauhean pitkiä aikoja ollut vauvan luota pois, ehkä joku 4 tuntia maksimissaan. Ja hyvin tuo on pärjännyt isänsä kanssa. Parin viikon kuluttua lähden parin kaverin kanssa 22h risteilylle..jos suinkin vaan pystyn jättää vauvan. Isäntä kyllä on sitä mieltä että ehdottomasti menisin, vois olla ihan tarpeen sellanen irtiotto. Mutta toisaalta - ehtii sitä myöhemminkin.
 
:wave:
Meidän typy "osaa" hymyillä,nauraa ääneen kun kutittaa,pärisyttää,kiljahdella,kääntyä mahalta selälleen,kannattaa päätä,tarttua leluihin ja ottaa tutin pois suusta.Kerran laittoi tutin oikeinpäin suuhun takaisinkin :)

Meillä typy on ollut muutamia kertoja isin kanssa kun mä olen käynyt asioilla,tänään meen piiitkästä aikaa kampaajalle. Ja kerran nuo molemmat typykät oli mummilassa yökylässä.

Nyt on pari yötä mennyt tosi hyvin.Typy on syönyt illalla klo21 maissa ja seuraavaksi 2.30-3.00 aikaan.Ja sit aamulla kuuden-seittemän aikaan.Noustaan yleensä 9-10 aikaan.Tissittely vähenee koko ajan,huolii yöllä kolmen maissa tissiä mut aamumaito + muut ruokailut menee korvikkeella.

Mä kans tykkään täällä kirjotella.Käyn melkein päivittäin lukemassa teidän kuulumisia mut omat kirjottelut vähän tuntuu jäävän..Koitan skarpata.Ensi viikolla taas neuvola,4kk neuvola jo! Huisia!!

MUKSU ja typy kohta 4kk
 
Terveisiä neuvolasta! Painoa 6700 g ja pituutta 62 cm. Aika päheät mitat alle 3 kuiselle =)

Se kielijänne on nyt katkaistu. Operaatio oli pieni ja simppeli mutta kyllä siinä sydän särkyi mulla kun toinen huusi suoraa huutoa varmaan puoli tuntia sen jälkeen.

Ja ensimmäinen maitoaltistus viikko on takana. Mitään kummempia oireita ei tullut. Vähän peppu meni rikki. Toinen viikko alkaa ensi viikolla.

Tyttö on todella seurallinen ja rakastaa jutella nenät vastakkain. Tarttua osataan ainakin lähes tietoisesti puuhamaton ötököihin. Jotenkin tuntuu että oikea puoli on vielä vahvempi kuin vasen. Mahallaan viihdytään aina vaan pidempiä aikoja. Kääntymiseen sen sijaan ei näytä olevan mitään mielenkiintoa vielä.

Nukahtaminen on välillä vielä todella hankalaa ja yötkin joskus rauhattomia. Pääasiassa yöt menee parilla heräämisellä. Nukkumaan mennään 21-22 ja usein ekan kerran herätään syömään 3-4 aikaan ja sitten 6-7. Yleensä uni tulee vielä tuon jälkeen pariksi tunniksi mutta aina ei..

Lavelyn mä oon lohduttanu itteäni että jos ensimmäisen kanssa oli koko ajan kamala pelko ja jännitys ainakin siitä että kaikki menisi hyvin niin ehkä toisen kanssa osaa rentoutua paremmin ja nauttia toisella tavalla! Mutta siis ihan samoja ajatuksia ollut mulla että sitä ensimmäistä lasta ei ikinä enää pääse odottamaan ja synnyttämään. Ja joo, mä en tiedä miten selviäisin jos joku tuttava nyt alkaisin odottaa vauvaa. Apua =)

Sofiia ja tyttö melkein 3 kk
 
Vauvasta erossa oon ollu max 2h ja sekin oli ihan kamalaa. Mä mietin koko ajan miten neiti voi ja pärjää, vaikka oman isänsä kanssa on ollu. Taitaa tosin olla niin, että äiti se ei pärjää ilman neitiä. Jos on kovia pakkasia ni oon ollu lenkillä erossa vauvasta ehkä 45min. Mut yleensä mä ja vauva ollaan aina yhdessä. Ulkopuoliset ei ole vielä hoitanu vauvaa. Tosin mummi katto neidin perään sen aikaa kun mä ja mies oltiin kerran saunassa, sillonkin neiti nukku ja oli samassa asunnossa.

Lavelyn Samaa olen mäkin miettinyt, että ei tätä ainutlaatuista aikaa pääse samalla tavalla kokemaan seuraavien lasten kanssa. Tottakai kaikki lapset on yhtä rakkaita, mutta on se erilaista odottaa esikoista kuin sitten toista lasta. Tosin mä odotan sitä alatiesynnytystä niin kovin, mitä en esikoisen kanssa saanu kokea.

Nallu ja Sonja 3,5kk
 
Jouku kirjotti, et vauva tykkää tarraa hiuksiin.. Mein pikku-ukko on muuten ihan täpinöisään, kun avaan ponnarin. Kiljahtelee ja tarraa heti kiinni hiuksiin. Taitaa olla sukuvikaa, itellä on ihan samat olot, kun pääsee asiakkaan hiuksiin käsiks :D Yritän toki olla kiljumatta :LOL:

Oon ollu pisimmillään erossa kuutisen tuntia, kävin heittää pienen työkeikan taannoin ja osallistuin pikkujouluihin joulun alla. Muuten oon käyny joskus kaupasa tai vieny isoja harrastuksiin itekseni. Musta on kiva kulkee yhessä vauvan kanssa. Kaikkii lapsii oon kuljettanu mukana mahdollisimman paljon, ovat sit oppineet pienestä pitäen liikkumaan ja olemaan ihmisten ilmoilla.
Toki oma aikakin on tärkeetä ja on ihana meennä yksin lenkille tai shoppaa tai hierojalle, mutta aina on yhtä kova kiire ja kaipuu kotiin rakkaitten luo.

Mites teillä ekakertalaisilla, onko äitiys yllättänyt tai odotukset vastanneet todellisuutta, kun nyt on ehditty jo jonkin aikaa vauva-arkea elää?

nyt kyllä ukkeli tuoksahtaa sille, että ois pesun paikka.. hei taas
 
Heippa! Pikavastaus Puskajussin esittämään kysymykseen:

Itse olen ollut paljon pienten lasten kanssa tekemisissä ennen tätä esikoista ja vauvojakin hoitanut, mutta kun tyttö tuli maailmaan niin tuntu että kaikki se kokemus ja tieto mitä oli haihtu savuna ilmaan, suoraan sanottuna tunsin itseni ihan jauhopääksi, kun ei mikään meinannut muka onnistua :D Siinä mielessä oon yllättyny minkälaisia tunteita ja ajatuksia pieni lapsi on tuonut tullessaan :) Kyllä sitä kovasti haluaisi olla vaan kotona perheen kanssa :) Ja oon tosiaan ollut aika menevä ja itsenäinen ihminen ja vielä n. kolme vuotta sitten olin sitä mieltä että en ikinä halua omia lapsia, vaikka lapsista oon aina tykännytkin :) Mutta en mistään hinnasta vaihtais päivääkään pois, sen verran ihana tuo tyttö on :) Parhainta in kun tuntee itsensä tarpeelliseksi ja keksii keinot millä toisen pahan mielen saa pois :)

Nyt neiti heräilee päikkäreiltä.. Mukavaa viikonloppua kaikille :)

Hanna ja tirriäinen 3kk ja viikko
 
Äitiyden odotuksista Mä rakastin tuota mein neitiä jo odotusaikana kovasti, mut kyllä se rakkauden määrä yllätti ku tytön syliinsä sai. Mä odotin vauva-ajasta paljon haastavampaa, mut mein neiti on todella tyytyväinen ja ns helppo vauva. On toki ollu mahavaivoja ja kaiken näköstä avuttomuutta muutenkin, mut mun mielestä ne on ollu tosi pieniä "ongelmia". 6viikon iästä asti neiti nukku yöt vaan yhdellä syötöllä ja 2kk iästä lähtien yöt on nukkunu heräämättä 8-11h. Ainoat asiat mitkä mua on harmittanu on se että imetys päätty niin aikasin (neiti oli sillon 11vkoa) ja että en saanu kokea alatiesynnytystä. Musta on ihanaa olla äiti. Mahtava seurata toisen kasvua ja kehitystä :)

Nallu ja Sonja 3,5kk
 
Kysymykseen äitiydestä vastaan minäkin: Se on yllättänyt,kuinka kovasti voi omaa lastaan rakastaa ja se, että äitiys tulee luonnostaan. Ennenkun neiti syntyi,tottakai sitä mietti että miten toista osaa hoitaa, mutta se tosiaan tulee jostain tuolta ihan luonnostaan.
Nallun tavoin minäkin ajattelin, että vauva-arki ois paljon haastavampaa. Meiänkin neiti on ns helppo tapaus, mutta on tottakai helponkin lapsen kanssa tulee aika ajoin pieniä avuttomuuden tunteita. Kaikki on ainakin tähän asti mennyt tosi hyvin. Ja se on totta, että päivä päivältä ainakin itsellä rakkaus vaan kasvaa lasta kohtaan. Ja ne onnen ja ilon hetket mitä kokee oman lapsen kanssa, ihan mahtavaa! Eli äitiys on tosiaan sitä mitä mä oon halunnut jo pitkään(meillähän kesti pari vuotta että tulin raskaaksi) ja vielä enemmän,ei tän parempaa voi olla :) <3

miraaz ja neiti ihan kohta 4kk
 
Terveisiä neuvolasta...ei tosin päästy th:n vastaanotolle vaan istuttiin puoltoista tuntia siellä täysin turhaan!! Huomenna uus yritys. Th oli sotkenut meidän ajan: koneella oli eri aika kuin mitä meille oli merkitty korttiin. Olin aivan superärsyyntynyt...juostiin melkein neuvolaan, että varmasti ehditään ja meidän talossa ei ole hissiä ja joudun raahaamaan vaunuja kolmanteen kerrokseen ja takaisin..kaikki täällä varmasti tietää millanen operaatio on lähteä jonnekin vauvan kanssa...ja kaikki tämä turhaan..Inhimillinen erhe kyllä, mutta ai että ärsytti!

sofiia ja Nallu olihan tän ekan odotus semmosta pikku pelosta toiseen hyppimistä ja huolehtimista, että seuraavalla kerralla tosiaankin toivon, että osaisin rentoutua ja ennenkaikkea nauttia täysin rinnoin raskaudesta. Muistan vieläkin, että olin plussatestin tehtyäni yhden päivän täysin huoleton ja onnellinen ja sitten seuraavana päivänä yhtäkkiä tajusin, että eihän tää vielä tarkoitakaan, että meille varmasti tulee vauva lokakuussa..ja siitä se huolehtiminen sitten alkoi. Mutta on se tosi haikeaa ajatella, että seuraavalla kerralla (jos ja kun semmoinen toivottavasti tulee) niin kaikki on jo osittain tuttua. Varmasti yhtä hienoa, mutta silti..On siinä esikoisen odottamisessa jotain erityistä!

Mä oon ollu erossa vauvasta varmaan jonkun 3h maksimissaan..poju taisi olla vain reilu 2 viikkoinen, kun menin siskojen kanssa katsomaan Harry Potteria :D

Äitiyden odotuksista sen verran, että en osannut ollenkaan varautua tohon riippuvaisuuden asteeseen, mikä äidin ja vauvan välillä on..tai siis en osannut kuvitella kuinka sitovaa se on. Nyt onneksi on jo tottunut siihen :)

Vauva kutsuu..huomenna lisää neuvolakuulumisia jne.

Lavelyn ja hra pallo
 
Meillä tuli pojalla eilen täyteen 4 kk. Voi kun tää aika menee nopeesti.
Tänään oli neuvola ja tuoreet mitat on:
7930g ja 65 cm. Painoa oli tullut kuukaudessa kilo. painokäyrä meni suoraan ylöspäin ja pituuskäyrä alaspäin, ei pysy pituus mukana kun painoa tulee niin paljon :D

Meillä poika syö kiinteitä aivan älyttömällä ruokahalulla! Ainakin pari kolme viikkooa on mennyt soseita 2 kertaa/päivä. Ja siitä ajasta oon osa ihmetelly kun poika ei nukkunu taaskaan. Aamulla sai pelkkää maitoa ja ekat päikkärit oli ihan mitä sattuu. Huuteli vähän väliä. No, sitten pari päivää sitten kokeilin antaa aamulla puuroa ja kappas, unet kestää nyt jopa 5 tuntia. Että nälissään oo taas lasta pitäny :whistle:
Eli nyt meillä menee aamupuuro, sit päivällä liha-kasvissose ja illalla kasvissose. Sen taidan vaihtaa puuroon pian. Lihatkin olen jo aloittanut, siis possun. Pakko, kun herra vetelee kasvista niin paljon.
Sosetta menee parhaimmillaan 2,5 pientä purkkia :O Ja suurinosa on siis oma tekemää, eli aika täyttä tavaraa, ei mitään vetistä.
Hyvähän se on että ruoka maistuu.

Muuten tää arki on sellasta touhua, siitä nää 3 pitää huolen. Pääasiassa ollaan kotona ja ulkoillaan, kun noi lähtemiset kolmen kanssa on aina oma projektinsa.

Mut nyt viikonloppuna päästään muuttamaan uuteen taloon! Nyt pitäis siis pakata :rolleyes:
Ja sit varmaan helpottaa kun mieskin alkaa olla kotona. Vaikka just se kerto, et lähtee heti muuton jälkeen yhelle työmatkalle, se on tosin kotimaahan mut sit kohta perään toiselle Intiaan....Että se siitä saman katon alla olemisesta :kieh:


Zeena ja poika 4 kk
 
Täällä ottaa päähän!!! Neiti on aloittanut kunnon rintaraivarit ja saattaa mennä useampi tunti kun puuhaillaan jotain muuta ja taas yritetään syödä ja aina vaan päättyy hirveään huutoon. Muutaman kerran saanut nyt syötettyä niin että käveleen samalla ympäriinsä :(

Tulee niin huono olo kun ei kelpaa toiselle, vaikka tiedän ihan hyvin että vika ei ole minussa eikä vauvassa. Sitten tulee äksyiltyä miehelle joka suuttuu taas minulle, ihana kierre!

Odotan niiin innolla että kuukauden päästä voidaan aloitella kiinteitä en ole varmaan kuukauteen ole ollut ruokakauppareissua pidempään erossa neidistä kun pullo ei edelleenkään kelpaa, tuntuu että tulee hulluksi kun ei pääse enää minnekään yksin. Neiti siis nykyään syö joko tunnin tai sitten 3 tunnin välein ja saattaa nukku päikkäreitä joko puolituntia tai sen 3 tuntia ;(

No tällaista se elämä kai välillä on, anteeksi valitus on vain huono päivä!
 
Minäkään en osannut varautua siihen miten kiinni vauva minussa koko ajan on. Se kyllä säikähdyttin aluksi. Vielä kun meillä oli niitä mahavaivoja ja neitiä ei voinut hetkeksikään oikein laskea mihinkään.

ryöminkäinen voimia sinne. Tiedän tunteen. Meillä oli kunnon rintaraivari-kausi iltaisin, joka on nyt kyllä jo helpottamassa. Sain usein huijattua tytön syömään tutilla ja sitten nopea vaihto tissiin. Mutta eipä sekään joka kerta toiminut. Meillä ihan selkeästi jos joutuu tekemään töitä ennen kun maitoa alkaa herua niin hermo menee välittömästi. Jotain pitää saada heti =)

Pisin reissuni taitaa olla kampaaja ja hammaslääkäri. Hammaslääkärissä tosin kävin jo pikaisesti heti seuraavana päivänä kun tultiin synnäriltä kotiin. Olin varannu ajan kauan sitten ja silloin laskin että 20 päivää lasketun ajan jälkeen saa luvan riittää. No, melkein riittikin =)

Meillä alkoi tänään toinen maitoaltistus viikko. Niin toivon että tämä menee yhtä hyvin kun edellinen ja mitään oireita ei tulisi! Ja kun tästä päästään niin edessä on rokotteet ensi viikolla..

Sofiia ja tyttö melkein 3 kk
 
Ryöminkäinen jaksuja sinne! Meiänki neitillä oli muutaman päivän kestävä vaihe, että raivosi päivällä aina rinnalla. Mutta kesti tosiaan tuon 3 päivää, ei oo onneksi sen jälkeen ollut..

Eiliset 4kk neuvolamitat, meiän tyttö painii hieman eri sarjassa kuin Zeenan poitsu. MEiän neiti 4kk, 61,1 cm ja 6400g :) Ja käyrillä kasvetaan hyvin.

Eipäs tänne muuta tällä kertaa.

miraaz ja vaavi 4kk
 

Yhteistyössä