Lokakuussa 2010 syntyneet

Maissista vinkki, että ei kannata itse kokeilla tehdä sosetta. Liian vaikeeta saada sileää. Kaupan pelkkä maissisose on kätevää (bonankohan se oli) ja ainakin meidän herran suurta herkkua, yhdistettynä johonkin muuhun =)
 
Soseista sen verran, että meillä tyttö ei edes tykkää pelkästä perunasoseesta. Mut peruna menee hyvin jonkun muun kanssa. Meillä on perunan kanssa kokeiltu porkkanaa, bataattia, palsternakkaa, maissia ja herneitä. Maissisoseen saa sileäksi keittämällä pussillisen pakastemaissia pienessä määrässä vettä (1dl maximissaan) ja soseuttamalla sauvasekoittimella. Keitinvettä voi käyttää soseuttamisvaiheessa, jos haluaa. Mä ainakin oon saanu sileetä sosetta siitä ja mun mielestä siinä on enemmän makua entä kaupan soseessa. Vaikka kyllä meillä sitä kaupan sosettakin syödään.=) Hernesose syntyy samalla tavalla pakasteherneistä. Herneitä vaan ei kannata sekoittaa minkään muun soseen kanssa, koska sen voimakas maku peittää kaiken muun. Oon antanut hernesosetta niin että samalla lautasella on toisella laidalla jotain toista sosetta ja annan sitä ja herneitä vuoron perään. Kannattaa kokeilla myös palsternakan keittämistä ja soseuttamista.=) Meidän tyttö ainakin tykkää ja sen voi myös sekoittaa muuhun kasvikseen esim.bataattiin tai perunaan.

Meidän normi päivärytmi menee suunnilleen näin: (silloin kun ollaan kotona)

06.00-07.00 tyttö herää syömään (yleensä mies syöttää kun on jo hereillä arkiaamuina)

07.30-08.30 noustaan ylös ja tehdään aamutoimet

10.00-11.00 korviketta + päikkärit 1-1,5h

12.00-13.00 lounas (kasvissosetta ja korviketta)

14.00-15.00 päikkärit n.1h

15.00-16.00 toinen soseateria + korviketta

17.00-18.00 puolen tunnin päikkärit

18.30-20.00 korviketta ja iltatoimet (kylpy pari krt viikossa), jonka jälkeen tyttö menee yöunille

(04.00-05.00 tyttö saattaa herätä syömään ja jatkaa sitten unia)

Yleensä tyttö nukkuu täysiä öitä, joskus herää kerran yössä syömään. Viime yö oli pitkästä aikaa levoton ja sain ekan kerran unen päästä kiinni vasta yhden jälkeen.:( Nyt aloitetaan viljat viikonloppuna puuron muodossa.

Sinin ja tyttö huomenna 5kk
 
Viimeksi muokattu:
Meidän typyllä on sitten eka korvatulehdus :( Käytiin eilen lääkärissä ja sai antibiootit.

Päivärytmi yleensä:

Noustaan klo8-9 aamutoimet ja maitoa.

Päikkärit klo 10-11.Nukkuu noin tunnin.

Kasvissose ja maito klo 11-12

Päikkärit klo 13-14.Nukkuu noin tunnin.

Hedelmäsose klo 15-16

Nukkuu illalla välillä 3tuntia,välillä lyhyempiä unia.

Puuro ja maito klo20-21 (ei aina,välillä pelkkä maito)

Tossa nyt oli sinnepäin tuo päivärytmi.Jonkunverran sekoittanut unia nuo korvat jotka vaivaavat. Nyt ei ole muutamaan yöhön taas syönyt yöllä.
Koitin typyä pistää vaunuihin nukkumaan aamu-unille noin parin viikon tauon jälkeen (ite olin tossa niin kipee että en jaksanut häntä pukea) Ni eihän hän siellä suostunut nukkumaan..kolme varttia jaksoin juosta sisältä-ulos edestakaisin ja sit otin typyn sisälle.Minä kun en vaunuja heiluttele :whistle: Noh,huomen uudestaan!

MUKSU ja pipi typy
 
Laittelen tähän minäkin meidän päivärytmiä:
tyttö 5 kk

7-8: velliä pullollinen
välillä pikku-unet
n. 11 sosetta, jossa jo lihaakin joko purkki kokonaan tai vastaava määrä omatekoista + korviketta
ulos nukkumaan...
n. 14 hedelmäsosetta tai jotain jugurttivalmistetta + vähän korviketta
n. 16-17 sosetta, jossa lihaa (ja purkillinen menee, jopa ihan itkun kanssa, kun niin nälkä) + korviketta
välillä pikku-unet
n. 19 puuroa, sellaiset 2 dl + korviketta n. 1 dl

Sitten nukkumaan n. 20 ja nukutaan aamuun saakka. Jos jokin poikkeusyö:rokotus tai muuten levoton, niin annan korviketta ja jatkaa unia.

Pettynyt olin, kun neiti syö niin huonosti, että painoa vain 7 kg ja pituutta 65 cm. No sirpakka kyllä on, mutta helppo !!!

Discovery ja pikkuneiti
 
Viimeksi muokattu:
Aurinkoista lauantaita kaikille! Mukavaa, kun on palstalla uusia äitejä ja vauvoja - tervetuloa! :wave:

Järkyttyneenä seurailen Japanin uutisia, meillä on täällä niin hyvä olla omassa vauvamaailmassa omassa kodissa, että kontrasti on kova. :(
Aamulla polskuteltiin vauvauinnissa, ja neiti nukkui sen jälkeen niin mukavasti, että sain vihdoin siivottua vaatekasat sohvalta, tuolilta, lattian nurkista jne. ja imuroitua. On kyllä siivous jäänyt vähän vähille. On pitänyt opetella kestämään epäjärjestystä...

Meillä rytmi on seuraavanlainen:
Vauva herää seitsemän ja kahdeksan välillä aamulla. Neiti syötetään yhdeksän aikaan ja tästä eteenpäin käy tissillä kahden - kolmen tunnin välein (max10 min kerrallaan) niin, että viimeinen syöttö on noin klo 21. Päivällä ei ole vielä selkeää päiväunirytmiä, vaan vauva nukkuu yleensä vielä joka syötön välissä. Joskus vain 30 minuuttia, joskus pari tuntia. Pidemmät unet tulee, jos ollaan vaunuttelemassa. Meillä ei ole kerrostalossa parvekenukutusmahdollisuutta. Tyttö nukahtaa illalla klo 21-22. Syö joko yhdesti neljän aikaan, tai kahdesti (klo 03 ja klo 06).

Meillä tosiaan vielä täysimetetään, kun tyttö on kasvanut hyvin, ja imetys sujuu onneksi mainiosti. Paitsi nyt tuntuu, että tyttö on alkanut imeä tosissaan ja imuteho on kova, auts! Viisi kuukautta tulee huomenna täyteen, ja neuvola on ensi viikolla. Viimeksi neiti oli n. 7,3kg, ja ihan mukavat makkarat löytyy käsistä ja jaloista - i-i-i-i-hanat! :) Vaatteista menee 68cm.

Tällä hetkellä pinnalla on kaiken pistäminen suuhun. Koko ajan on nyrkki tai sukka tai joku suussa. Ja kuola valuu! Kääntymisinnossa on vähän laantumista, selällään olo on parasta, koska siinä on helppo pistää varpaat suuhun. Kaikenlaisia ääniä kokeillaan, on korinaa, sisäänpäin kiljumista ja tekonaurua!

Oletteko pitäneet vauvoja pihalla kantorepussa tai kantoliinassa? Meillä on Manduca, ja kokeilin viime viikolla, kun mentiin pulkkamäkeä seurailemaan. Olipa ihanan helppoa liikuskella ja vauva nukahti heti. Vähän tuntui hankalalta miettiä paljonko pukee päälle ym.

Onkos täällä ollut vielä puhetta töihinpaluusta? En enää muista, enkä jaksa selailla sivuja taaksepäin... Oletteko miettineet? Mulla on aikeissa ensi tammikuu. En oikein tiedä mitä asiasta ajattelisi. Vähän haikealta tuntuu jo nyt!
 
Kantorepussa on pihalla käyty pari lyhyttä reissua, esim. neuvolaan. Oon pitäny siis takin alla, kun sillon oli paukkupakkaset. Aion kyllä käyttää tarvittaessa uudestaankin, oikein hyvin meni reissut. Takin alla nukahti melkein heti joka kerta, mutta lauhemmalla kelillä en ota enää takin alle. Oon pitäny takkia raollaan kauluksesta, että ilma vaihtuu. Juuri Manduca meilläkin on. Kotitöitä tehdessäkin on kätevä, jos neiti ei tyydy lattialle tai sitteriin.

Töihinpaluu ei vielä ole suunnitelmissa. Just esimiehellekin ilmottelin, etten oo ens lukuvuonna vielä tulossa. Onneks sijainenkin jatkaa mielellään vielä vuoden, molemmille hyvä järjestely. Vaikka kylläpä työasiat välillä mielessä pyörii, kuitenkin pidän työstäni. Ja rankkoina päivinä tuntuu, että työssä saa enemmän onnistumiselämyksiä. Mutta oon tosi tyytyväinen, että on mahdollista olla vielä kotona.

Oltiin ekassa vauvauinnissa aamulla, oikein hyvin meni. Neiti jaksoi 15min polskia oikein hyvillä mielin ja touhukkaana. Lähdettiin sit kesken, kun alkoi selvästi väsyä. Hyvä mieli jäi, odotamme innolla ensi viikkoa.

Onko värikylvyssä käyny kukaan? Millaisia kokemuksia? Täällä oli kevään ryhmä täynnä, mutta ens syksylle ehkä pääsis.
 
Moikka! Meillä on poika ollut kantoliinassa takin alla, kun olen käyttänyt koiraa lenkillä. Nyt kun jo kannattaa hyvin päätään, on ollut myös rintarepussa omissa ulkovaatteissaan minun takin päällä. Molemmissa viihtyy hyvin ja varsinkin pienempänä nukahti aina kantoliinaan. Koiran ulkoilutuskin sujuu paremmin noin kuin vaunujen kanssa. Toki usein mennään vaunujen kanssa, että poju saa jäädä suoraan päikkäreille.
Töihin olisi tarkoitus palata ensi vuoden alusta. Mies jää kotiin pojan kanssa, koska hänellä päättyy määräaikainen työsuhde silloin. Menen ihan mielelläni töihin, koska pidän työstäni tosi paljon ja työkavereitakin on ollut välillä ikävä:) Tämmöiset asiat huomaa vasta, kun on ollut sieltä poissa jo melkein vuoden (Olin raskauden puolesta välistä asti saikulla). Olen kyllä nauttinut myös kotona olosta; en olisi muutama vuosi sitten uskonut, että minä olen kotona pienen vauvan kanssa, mutta niin se elämä muuttuu ja hyvä niin :)
Aurinkoisia kevätpäiviä! toivottelee hampsu ja poju 4kk 3vko
 
Heipä hei!
Täälläkin ollaan mukana :) Meidän neiti on nyt vähän päälle 4kk ja ens viikolla olisi 4kk lääkäritarkastus.

Mennään edelleen pelkällä rintaruokinnalla, kokeiltiin jonkun aikaa antaa vähän bataattia, mutta tuntui että siitä tuli vatsanpuruja + kyllästyin itse siihen sohraamiseen :) joten päätin että mennään täysimetyksellä ainakin sinne 5kk asti. Rintaraivareista ollaan tällä erää päästy näköjään ohi, tosin kapaloa joutuu välillä päivällä käyttämään apuna, että saa neidin rauhoittumaan syömispuuhiin.

Meillä rytmi on kovin rikkinäinen. Aamulla herätään 8-9 maissa. Sitten siinä 11-12 maissa yleensä otetaan ekat päikkärit nämä ovat nyt olleet max tunnin mittaiset. Iltapäivällä sitten toiset unoset, nämäkin usein varsin lyhyet. Illalla mennään klo 19 nukkumaan. Yleensä syö 23-1 välissä kerran ja sitten 3-4 välissä toisen kerran.

Minulla kouluun palaaminen on syksyllä edessä. Yhtään en haluaisi, mutta en myöskään halua lykätä koulun aloittamista enää yhtään pidemmälle. Onneksi ensimmäinen vuosi on aika rentoa joten ei tarvitse olla joka päivä paikanpäällä :)

Mie hankin itselleni juuri kantotakin ja pitäisikin jokupäivä liinan kanssa kokeilla mennä ulos. Manducakin löytyy, mutta tällä hetkellä neiti paremmin viihtyy liinassa. Kotona sisällä on päivisin apuna rengasliina, se on niin mukava nopea sitoa.

Hauskaa v.lopun jatkoa!
Ryöminkäinen ja monsteri
 
Meillä tuli eilen 5kk täyteen ja aloitettiin tänään viljat iltapuurolla. Kun olin kaupassa ostamassa vauvapuuroa (siirrytään sit myöhemmin normipuuroon), hyllyltä pisti silmään jogurtti-sosevalmisteet. Te, jotka jo ootte aloittaneet soseet, osaatteko sanoa onko näitä jogurttivalmisteita hyvä antaa näin pienelle? Purkin kyljessä on siis 5-6kk ja jogurttia vain joku 20%, mut tuntuu vähän hassulta antaa jotain missä on jogurttia näin pienelle. En malttanut olla ostamatta yhtä purkkia, mutta en ole vielä antanut tytölle maistiaisia.

Meillä varpaat alko viime viikolla kiinnostaan niin paljon, et ne menee suuhun.:LOL: Hauskan näköistä puuhaa!=) Ja kaikki muukin menee suuhun.:D Oon välillä antanut jo sormiruokaa tytölle, samalla kun syötän soseita kun mielellään haluaisi itse kokeilla syömistä. Tällä viikolla ostettiin myös syöttötuoli (joka vielä odottaa kokoamista), mutta ei lasta voi siihen vielä laittaa kun ei osaa istua kunnolla. Mut onpahan sitten valmiina kun aika on kypsä.=)

Ramona Ollaan satunnaisesti pidetty tyttöä kantorepussa, lähinnä kotona lyhyitä aikoja ja esim.ostoksilla isoissa ostoskeskuksissa jos ollaan pidempään siellä. Ulkona ei olla kokeiltu mut varmaan viihtyis hyvin.=) Nyt kun kevät ja kesä tulee, niin varmaan kokeillaan sitäkin.

Töihin paluusta on keskusteltu tällä viikolla mut töihin en oo vielä ilmoittanu milloin palaan. Sovittiin, että oon kotona ainakin siihen asti et tyttö on vuoden. Onhan se taloudelllisesti huono ratkaisu, mut eiköhän me ainakin siihen asti pärjätä pienemmilläkin tuloilla. Tosin ei olla yhtään perillä noista päiväkotikuvioista. Voiko päivähoitopaikan saada kesken syksyn? Esim silloin loka- tai marraskuussa? Jotenkin se tuntuu vielä niin kaukaiselta ajatukselta, kun tyttö tuntuu vielä ihan vauvalta enkä haluais laittaa sitä hoitoon.:ashamed:

Sinin ja tyttö 5kk
 
Moikka! Taas olisi ensikertalaisella kysyttävää... Eli oletteko antaneet vauvoillenne vellejä, esim. maissivelliä? Tiedän, että neuvoloiden ohjeissa niitä ei enää suositella, vaan neuvotaan aloittamaan sitten heti puurolla 5-6 kk:n iässä, mutta oletteko silti antanut velliä? Jotenkin tuntuu, että se olisi "lempeämpi" tapa aloittaa esim. iltapalana kuin puuro... Ja mitä puuroa suosittelisitte ensipuuroksi? Pojulla 5 kk lähenee ja ruokahalu on kova :)
 
Hampsu Ei olla kokeiltu vellejä, mut en näe mitään syytä miksi ei vois antaa velliä jos haluaa. Neuvolan suositukset vaihtelee vuosittain, jokainen voi sit itse tehdä omat valintansa ruokavalion suhteen.=) Me aloitettiin eilen kaurapuurolla. Joku vinkkas et viljat vois käydä läpi aakkosjärjestyksessä, mut en tiiä onko siihen mitään syytä miks just aakkosjärjestyksessä.=) Meillä on tiistaina neuvola ja ajattelin siellä kysellä enemmän noista viljoista. Mut perusidea siis käydä eri viljat yksitellen läpi ja sen jälkeen voi siirtyä täysjyvään/neljän viljan puuroon. Jos tekee puuron normihiutaleista (eikä vauvapuuroista), hiutaleet olisi hyvä murskata ennen keittämistä, jotta puurosta tulee mahdollisimman sileää ja hyvin sulavaa näin pienelle. Sitten kun ikää tulee enemmän, ei ruoan tarvitse olla niin hienojakoista.

Hyviä maisteluhetkiä!=)
 
Heip
Peruna on oikein hyvä ensiruoka miedon makunsa vuoksi ja siitä saa ihanan samettisen soseen. Ilmavaivoja voi aiheuttaa tottumattomaan suolistoon ihan mikä ruoka-aine vaan.
Perunan ja bataatin tärkkelyspitoisuudessa ei oo juurikaan eroa, että tuskin se vaikuttaa. Nykyisellä makaronisukupolvella peruna ei ole kauheen muodikas ruoka. Vaikka sen ravintoarvot ovat hyvät ja on suuri c-vitamiinin lähde talviaikaan. Ihan turhaan mollattu.
Itekin kovasti urheilijanuorilleni pastaa keittelen, mutta peruna on aina peruna =)

Täällä poika sai eilen ensimmäiset kaksi lusikallista kiinteää ja perunaa ihan perinteisesti. Hyvin upposi eikä näyttänyt tulevan ongelmia, että tänään tuplaan annoksen.
Olin suunnitellut täysimetystä vielä kaksi viikkoa, mutta ajattelin hyödyntää tämän herkkyyskauden mielenkiinnon ruokaan ja syömiseen. Lisäksi poika on tosi liikkuvainen ja treenaa konttauksen alkeita yötäpäivää, että on alkanut tankkailemaan useammin.
Jotenkin tuli kaiho olo, nyt ei oo oikeesti pikkuvauvaa vaan iso poika jo :'(

Vaikka vellien ravintoarvot ovat lähes samaa kuin korvikkeenkin, niin velleissä on kuitenkin viljaa eli kuitua mukana, niin nälkä pysyy paremmin pois kuin pelkällä korvikkeella.

Noi vauvojen jogurttivalmisteethan ovat korvikepohjaisia ja ovat siksi turvallisia käyttää. Tavallisia jogurtteja voi tarjoo myöhemmin, ite oon antanu noin 9 kk iässä.

Mä oon tehny noita puurokokeiluja lounaalla tai välipalaksi. Jos tulee vatsavaivoja, niin ei mee sitten yö ihmetellessä.. Kuka sanoo että puuroa saa tarjoo vain illalla tai aamulla;)

Mut nyt ois kauppareissun paikka. Mukavaa alkuviikkoo kaikille:flower:

Puskis ja PikkuEee 4 pv alle 5 kk
 
Huomenta ja hyvää alkanutta viikkoa kaikille :)

Meillä siis oli viime viikolla vielä 4kk neuvola ja poika jatkaa hienosti kasvuaan: 70,5 cm & 8,5kg. Ei onneksi ollut mitään ihmeellistä tuolla lääkärineuvolassa ja synnärillä kuultu sydämen sivuäänikin näytti poistuneen. Pojalla siis todettu avoin foramen ovale, joka aiheutti ton sivuäänen. Mennään vielä puolen vuoden iässä tyksiin kontrolliin, jossa katotaan ultralla, että aukko on varmasti umpeutunut. Tarvetta lisäravinnolle ei siis vielä ole, joten jatkan täysimetyksellä. Oon kyllä kovasti jo miettinyt, että pitäiskö tässä antaa pojan maistaa jotain ennen sitä 6kk ikää, kun selkeästi katselee kiinnostuneena, kun itse syödään jotain.

Eilen oli sitten eka vauvauinti ja hienosti meni :) Poika on ihana pikku viilipytty, eikä ollut moksiskaan vedestä. Ensi viikolla päästään jo kokeilemaan sukellusta :D

Te, kenellä on viime vuoden äitiyspakkaus, ootteko käyttäneet niitä Pikkuset-merkkisiä valkoisia potkareita, jotka on lappuun merkitty 50-senttisiksi? Onko kaikilla reilu koko? Ne nimittäin menee meidän pojalle vieläkin :D Eikä tee edes tiukkaa. Uskomattomat pöksyt! Ollaan käytetty synnäriltä asti. Vai onkohan meillä väärä kokolappu tai jotain?!

Lavelyn & poika 4kk
 
Lavelyn En ole niitä valkoisia potkareita käyttänyt kertaakaan, mutta ne on kyllä sen kokoiset et vois vielä mennäkin. Katsoin sillon kun neiti syntyi, että nämäkö pitäis vastasyntyneelle laittaa. Reilun kokoset todellakin!

Töihin paluusta Mulla ei ole paikkaa mihin palata äippäloman jälkeen, enkä edes tiedä vielä menenkö töihin vai opiskelemaan. Mutta tarkoitus olis olla 2 vuotta kotona ja jos pikkukakkonen syntyy ennen sitä niin kauemminkin.

Jokos täällä kaikkien vauvat kääntyy selältä mahalleen? Meillä mennään kyljelleen, mut ei mahalleen asti. Mahalta selälleen ollaan käännytty jo 11 viikkoisena.

Nallu ja Sonja perjantaina 5kk
 
Hyvää alkanutta viikkoa!
Lavelyn meilläkin oli nuo äippäpakkauksen potkarit pitkään käytössä, mutta nyt jo kyllä menneet kiertoon. Pojalla on jotenkin tosi pitkä selkä, kun bodyt ja potkarit pitää olla tavallisia housuja kokoa isompia.
Nallu Meilläkään ei käännytyä vielä kuin kyljelleen. Ja vatsalta selälleenkin on kääntynyt vain muutaman kerran vahingossa. Pyörittää tosin itseään selällään oman akselinsa ympäri, kun kääntyy kädet jaloissa kiinni aina samalle kyljelle :)
 
Täällähän on paljon juttua tullut, kommentoimpa nyt joihinkin ainakin :)

Eli meidän päivärytmi ensin:

08.00 herätys+tissiä

09.30-11.00 päikkärit

n.klo 11.30 kasvis/lihasose+tissiä

13.00 päikkäreille, nukkuu n.2h

n.klo 15.30 tissiä (+ nyt oon alkanu antamaan sosetta myös tässä )

klo 18 tissiä

tässä välissä iltatorkut, 30-45min

klo 21 tissiä ja nukkumaan.

yöllä syö yleensä kerran, n klo 4.

Rytmi voi muuttua päikkäreiden osalta jos ei olla kotona, mutta ruokailuajat on yleensä nuo :)

Lihat alotettiin viime viikolla kanalla. Viljat ajattelin alottaa 6kk iässä. Mistään mausta ei oo tullu mitään oireita tähän mennessä. Ensin annoin 1kk ajan yhen kiinteän aterian päivässä, nyt oon alkanu antamaan kaksi, kun tuntuu että neitin ruokahalu vaan kasvaa ja kasvaa. Ja tissikin maistuu onneksi entiseen tapaan.

Suvikinos me ollaan menossa värikylpyyn, joka alkaa ensi viikolla. Ei ole siis vielä kokemuksia, mutta voin tulla kertomaan kunhan alkaa :) Innolla odotan :) Toivottavasti te mahdutte syksyn ryhmään!

Töihinpaluusta : Itselläni on opinnot kesken, aion jatkaa niitä luultavasti aikaisintaan ensi vuoden tammikuussa.

Puuroista kannattaa aloittaa kuulemma kaurapuurolla, on lempein vatsalle. Ja niinkuin Sinin sanoi, aakkosjärjestyksessä viljoja edetä, eli kaura,ohra,ruis ja vehnä. Näin olen myös itse kuullut :)


Miraaz ja neiti 5kk+
 
Hyvää päivää! Onpas tänne tullut tekstiä!

4 kk neuvolaterveisiä. Pituutta 67 cm ja painoa 7500 g. Alkaa siis ihan oikeasti noi 68 vaattetkin jo jäämään pieniksi. Voihan.

Lavelyn kiva kuulla että se sivuääni on nyt poissa!

Soseita aletaan vissiin mekin sitten kokeilemaan. Kamala kynnys aloittaa se homma. Toisaalta tekis kamalasti mieli kokeilla ja toistaalta jatkaa vielä pelkällä rintamaidolla. Se täti kyllä sanoi että monella tulee sitten ongelmia jos 6kk iässä vasta aloittaa kun ei kelpaakkaan ja pitäisi jo tosissaan alkaa syödä. Plus että se allergialääkäri sanoi että paremmin ehkäisee kuitenkin allergioita kun 4-6kk iässä aloittaa.

Meillä menee nyt asunto myyntiin ja uusi pitäis löytää. Tajuttiin että jossain vaiheessa meidän vauva pitää ilmoittaa päiväkotijonoon ja sitä ennen pitäisi tietää missä asuu. Mä en haluaisi kovin pitkälle muuttaa kun täällä on lähellä molempien työt ja monta ystävää. Mutta noi asuntojen hinnat!! Voi hyvää päivää.

Töihinpalluusta. Ajattelin että olen kotona vuodenvaihteeseen. Minä taas olen huomannut että en todella pidä työstäni. Mieli tekisin olla pidempäänkin ja jos vaan voin niin aion sen tehdä mutta asuntolaina sanelee omat ehtonsa.. Mitenkähän muuten toi työntantajalle ilmoittaminen. Voisikohan sitä ilmoittaa että on loppuvuoteen ja sitten 2 kk ennen vuodenvaihdetta ilmottaa jos aikoo olla pidempään?

Sofiia ja tyttö
 
Aurinkoista päivää!

Neuvolassa käytiin mekin, 5kk sellaisessa. Neidin mitat oli 6525 g ja 65,5 cm. Melkoiselta rimpulalta vaikuttaa monien muihin mittoihin verrattuna :D Mutta neuvolassa oltiin tyytyväisiä, tasaisesti kasvaa. Piikit harmitti, vielä kotimatkallakin Manducassa piti itkeä. On kauheeta pitää lasta kiinni, kun sitä satutetaan, eikä se edes vielä ymmärrä miksi. Meinas itelläkin itkettää, varsinkin ekalla kertaa.

Lavelyn minustakin on kiva kuulla, että sivuääni on poissa. Meidän neidillä piti ylimääräisiä tutkimuksia tehdä suoliston alueella, muistan vielä, miten helpottavaa oli kuulla, ettei ole mitään vakavaa. Vuosittain käydään kontrollissa.

Nyt neiti itkee ruokaa, kirjottelen toiste enempi.
 
Täällä oli 4kk lääkäritarkastu tänään (vähän myöhässä kun neiti on jo 4 ja puol kk) Kaikki oli hyvin ja neiti oli taas kasvanut hurjasti :) painoa oli jo 6 680g ja pituutta 64,5cm.
Nyt kun painoa tullut normaalisti (viimeksi oli tullu vähän vähän) niin jatketaan täys imetyksellä vielä.

Täälläkin käytiin manducalla neuvolassa, se on kyllä ihana peli! Eilen käytiin myöskin vauvahieronnassa niin että neiti oli repussa. Nukkui jopa kotimatkan siinä :) Ja antoi aurinkolasienkin olla ihan rauhassa.

Miten te muut puette vauvan kun se on repussa ? Meillä on ton MaM:n kantotakki joten ei tarvitse niin hirveästi pakata, nyt ollut lähinnä villahaalari ja tietysti tumput, töppöset ja pipo :)

Ryöminkäinen ja monsteri
 
Huomenta!

Unohdin näköjään lahjakkaasti viimeksi kommentoida kaikkea mitä piti :D

Töihinpaluusta tai mun kohdalla takaisin opiskelujen pariin siirtyminen tapahtuu syysuussa, kun poika on sen 10kk. Mulla alkaa auskoiltointi vuosi ja en sen takia voi lykätä enää paluuta, koska lykkäsin tota harjottelua jo raskauden ja äitiysloman takia. Mielelläni kyllä olisin jäänyt vielä vähäksi aikaa kotiin. Surettaa laittaa poikaa noin pienenä hoitoon :( Onneksi sentään opiskelu on hieman joustavampaa kuin ihan töissä oleminen. Lohduttaudun sillä.

Tosta sivuäänestä vielä, että on kyllä helpottavaa kuulla, ettei sitä kuulu enää ja kovasti toivon, että siellä ultrassa ei näy mitään! Oli muutenkin ihan tarpeeksi dramaattista kuulla, että tuollainen löydettiin. Me kun siis oltiin pojan kanssa eri osastoilla suurin osa sairaala-ajasta, niin informaatio ei oikein kulkenut osastojen välillä... Muistan vieläkin hyvin elävästi, kun tulin aamulla lastenosastolle ja mun vauvaa ei näy missään; tyhjä sänky. Sitten törmäsin hoitajaan käytävällä, joka sanoi vaan, että lapsesi on viety lasten sydänpolille. Siinä kohtaa oman pumppu kyllä jätti muutaman lyönnin väliin! Hetken päästä vauva ja pari hoitajaa ilmaantuivat paikalle ja alkoivat selittää tuosta aukosta ja jne. Ilmeisesti ovat aika yleisiä vastasyntyneillä. No anyways, uskotte varmaan kuinka paljon suututti se, että a) kukaan ei mulle ilmoittanut, että lähdetään käymään siellä sydänpolilla tuletko mukaan (hirveä vaiva varmaan soittaa puhelimella toiselle osastolle) ja b) en edes ollut tietoinen lastenlääkärin tekemästä tutkimuksesta sillon aamulla, kun toi sivuääni löydettiin. Olisin ehdottomasti halunnut olla paikalla molemmissa. Kuitenkin kyse mun lapsesta! Oli muutenkin ihan tarpeeksi rankkaa olla eri osastolla vauvan kanssa ja siihen vielä lisäksi tuntui, ettei mulle katsottu aiheelliseksi kertoa lapsen hoidosta. Itkun tihrustamiseksihan se loppuviikko siellä sairaalassa sitten meni.

Se niistä neuvolan peruna-ohjeista sitten :D Meidän poika sai maistaa omenasosetta :) Hyvin upposi. Olin odottanut, että lapsi sylkee kaiken ulos, mutta joka kerta kun lusikalla lähestyin niin suu aukesi :D Mahtoi olla varmaan ihan hyvää vaikka muutamia lusikallisia maiteltiin.. Seuraavan kerran, kun maistatan jotain niin otan kiltisti sen perunan ja muut vihannekset tarjolle ja toivon, että lapsi on jo unohtanut makean omenan maun :saint: Lähinnä halusin katsoa, että miten poju reagoi, kun on katsonut niin tarkasti tässä muutaman viikon ajan kun itse syödään. Voi olla jokin herkkyyskausi menossa nyt.

Kääntymisestä Meidän vauva kääntyy vaan selältä mahalleen. Tasan kerran on vahingossa kääntänyt itsensä mahalta selälleen; kuului vaan kops kun pää kopahti lattiaan. Ei siis mikään suunniteltu juttu :D Napansa ympärikään ei tuo vielä pyöri. Taitaa olla kaverilla edelleen ihan tarpeeksi töitä tossa masullaan olossakin :)

Hauskaa loppuviikkoa kaikille,

Lavelyn ja poika 4 kk 2vkoa
 
Nallu Meilläkin kävi just noin. Kun pääsin ääneen sanomaan, että meidän tyttö ei ole oppinut kääntymään vatsalleen, seuraavana päivänä hän jo alkoi harjoitteleen ja kääntyili jo monta kertaa.:D

Meillä oli tiistaina 5kk neuvola. Mitat oli 68cm 7555g. Nyt (vihdoin) tuo pituuskasvu alkanut tasoittumaan. Uskaltaa ostaa enemmän 74cm ja 80cm vaatteita, kun tietää et ne menee pidempään.=) Oon nyt ostanut useamman collegeasun / -housuja ja -takkeja, kun huomasin, että ne on tosi käteviä esim. autolla ruokakauppaan mennessä. Kun kaukalon lämpöpussi on ihan liian kuuma, kuten myös ulkopuvut tuolle meidän tytölle, jolla on koko ajan kuuma.:) Eli silloin kun on keli plussalla, ollaan laitettu tytölle vain sukkikset, body ja collegeasu päälle (+tietty lapaset, ohut lakki ja villasukat) kauppareissuille. Pysyy hyvin lämpimänä, mut ei hikoile niinku aiemmin.:)

Noista äitiyspakkauksen vaatteista yleisesti... Suurin osa vaatteista, varsinkin kaikki potkarit, on ollu koko ajan liian isoja meidän hoikalle tytölle. Ollaan kyllä käytetty niitä valkoisia potkareita, mut ei ne oikein pysy ylhäällä kun tyttö touhuilee lattialla..lähtee aina valumaan pois päältä. Tosin kaikki muunkin merkkiset housut on meidän tytölle yleensä liian isoja. Pituuden puolesta oon ostanu aina yhtä numeroa pienemmät housut entä muut käytössä olevat vaatteet, mut kaupassa saa aina tarkkaan miettiä sitä vyötäröä, et kannattaako ostaa vai ei. Jos housuissa ei ole minkäänlaista nyöriä vyötäröllä ja vaikuttavat isoilta, olen jättänyt housut ostamatta.

Hauskaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!:)
 
Meidän neiti ei osaa vielä kääntyä selältä mahalleen mutta toisinpäin kyllä menee.

Töihin paluusta Tarkoitus olisi ensi vuoden alusta luultavasti mennä töihin..Mutta se tuntuu vielä niin kaukaiselta että en halua sitä ajatella :)

Mä en oo antanut vellejä vaan aloin heti antaa puuroa.Nyt typy syö joka ilta riisipuuroa.Muuta puuroa ei olla vielä maistettu.Syö myös nykyään taas kerran yössä,kolmen ja viiden välillä.Ja herää ku kello aamulla kasilta.

Maanantaina neuvolaan,jos sit oltais jo terveinä että päästään.Tää on ollu yhtä hiton sairastelua : /

MUKSU ja typy reilu 5kk :)
 
Ei se neiti itkeny viimeksi nälkäänsä. Nousi rokotusten jäljiltä parin päivän kuume : / Tyttö oli kärttyinen kuin mikä, Panadolilla rauhottui yöksi. Eilen päikkäreiden jälkeen alko onneks helpottaa ja tänään on ollu terve neiti. Alkoi mönkiä ylös klo 5.30. Argh! Onneksi sain puolen tunnin värkkäämisen jälkeen vielä nukahtamaan tisulle.

Lavelyn Meillä oli vähän samanlaiset kokemukset, neidillä oli tulehdusarvot koholla. Meille ei koskaan oikeen kukaan selittänyt mistä se johtuu ja miten se saatiin selville. Ja ite oli niin pihalla ettei omatoimisesti osannu kysellä ja selvittää. Ja veriviljelyä varten kun otettiin verta niin mut ohjattiin ulos huoneesta, eikä taas ollu voimia alkaa tinkaamaan, miksen saa jäädä lapsen luo. Ois vähän parantamisen varaa vanhempien osallistamisessa.

Aurinkoa päiviinne toivottelevat suvikinos ja neiti 5,5kk
 
Heip:flower:
Täällä oli pikkumiehellä 5kk neuvola viime viikolla. Heppu oli kasvanut oikein hyvin, uudet mitat olivat siis 6690g, 64cm ja 42,4cm. Terkka ja opiskelija ihastelivat kilpaa, kun poitsu esitteli taitojaan. Naureskelivat konttausharjoituksille, että joko on luistimet valmiina, kun tuntuu olevan kiire veljien mukaan:D
Kolmosrokote pistettiin ja rota meni taas yhdellä imaisulla, mikä sekin herätti hilpeyttä. Pn jätettiin seuraavaan kertaan, koska tuli niin kipeäksi viime piikeistä.
Nyt ei tullutkaan sitten kipeäksi. Vasta seuraavana pivänä nousi vähän lämpöä, mutta muuten oli ookoo.

No mullepa iskikin sitten Noro oikeen kunnolla. Kuumeilin ja oksentelin itteni totaalisen kuivaksi, niin että jopa maidon tulo tyrehtyi. Kolmantena päivänä aloin ihmetellä pojan ärtyisyyttä rinnalla ja tajusin, että maitoa ei vaan tuu. Rinnat olivat tyhjät pussit. Oli pakko antaa korviketta pullosta, kun ei ollut pakkasessa yhtään omaa:(
Onneksi oksentelu oli rauhoittunut ja neste alkoi pikkuhiljaa pysyä sisällä. Koko perjantain vain join ja join.. syömään en pystynyt vielä olleskaan. Pidin poikaa rinnalla lähes koko ajan ja välillä maitoa tai velliä pullosta..yökin nukuttiin tehoimetyksellä.
Lauantaina huomasin sitten että rinnoissa oli taas maitoa, mutta sepä ei sitten kelvannutkaan. Pääsi heti helpon maidon makuun pullotellen.
Sitten päätin siirtyä nokkamukilinjalle ja imetys onnistui ensin sängyssä maaten ja eilen sitten jo istuaalteenkin. Eilen en edes tarjonnut enää lisämaitoakaan. Imetys on nyt tosi tiuhaa, mutta pääasia että onnistuu. Kaippa se siitä normalisoituu, kun maitomäärä kasvaa
Onneksi sattui samaan saumaan tuo lisäruokien aloitus.

Nyt on koko perhe kauheessa röhässä pikkusta myöten ja nenät valuu. Onkin ensimmäinen flunssa hällä. Kaippa tää tästä. : /
Eipä tuo tunnu menoa haittaavan, vauhtia riittää:D

Töihinpaluusta.. Aion keikkailla sillon tällön, mutta toistaseks pysyn kotona. Seuraava koululainen on astumassa remmiin, että kiva olla sitten häntä saattelemassa syksyllä:heart:

Puskis ja haisuli 5kk ja 3 pv :wave: (ja pyllyn pesuun)
 

Yhteistyössä