***LOKAMASSUJEN ELOKUU***

Huomenet kaikille!

Kylläpä meikäläisellä nuo mielialat vaihtelee päivittäin laidasta laitaan |O
Eilen oli vielä niin alakuloista ja haikeaa, nyt ärsyttää kaikki. Eniten olen ärsyyntynyt mieheen! Tai kateutta se taitaa enimmäkseen olla :ashamed:
Yöt menee vessassa juostessa (vähintään 1,5 tunnin välein), sitten vessajuoksujen väliajat menee supistellessa ja hyvää asentoa etsiessä. Tyttö paukuttaa kylkiä, liitos-ja lonkkakivut on mahtavia. Lisäksi närästää ja särkee päätä kun niskat on jumissa :(
Ja miestä kun katsoo, niin se kuorsaa tyytyväisenä suu auki kun virtahevolla ja sitten kehtaa ihmetellä miksi olen äreä!!! :headwall:

Pariin päivään ei ruoka ole maistunut. On niin etova ja huono olo koko ajan. Oksentamassa ei onneksi ole tarvinnut käydä.

Sitteriäkään en vielä ole löytänyt, mutta vauvattareen lupasivat sellaisia viikon päästä :D





 
[/quote]henkka mulle kelpais oikein hyvin ainakin se 15 päivä ;) Ja eikös tän tulokkaan pitäis syntyy .....toista päivänä kun toiset on syntyneet kahdestoista, kolmastoista ja seitsämästoista päivinä :whistle: :LOL: miä se elättelen toiveita tääl vaan
kyl mäkin aattelin,et viikon 37 jälkeen otan kaikki S:t mukaan touhuun ja sais sillon jo tulla....mua ku pelottaa se kokokin jos laskettuun aikaan asti menee....
Heti ekalla astumisella meinasi jalat pettää alta, niin karmeita liitoskipuja aina kun oikeaa jalkaa nosti :( Hyvä ettei pissat menny housun kun matka kesti nii kauan :ashamed: Vielä pitkällään ollessakin viilteli ikävästi. Ei meinannut löytyy mitään hyvää asentoa, vauva mylläsi mahassa ja maha oli aivan turta. Kyljet oli kipeinä ja selällään olo "ahdisti"...
kuullostipa tutulta :) en onneks ookkaan ainoo jolla tämmösiä vaivoja...eilen en päässy ees sohvalta vessaan ku telkkaria illal katteltiin...isäntäkin naureskeli jo,et ootpas sä hyvässä kunnossa :LOL:

ON ei viekään mitään erikoista...samaa vanhaa...huomenna sit se neuvola joten sen jälkeen sit jotain kuulumisia...saa nähä ny ainakin,et onko HB noussu...ja puhun kans siitä alapäähän kurkkaamisesta...ku lääkäriin tosiaan vielä n.3 viikkoo.....

henkka ja veeti 32+3
 
mamma3
henkka81 Ihana kuulla että muillakin =) Mieskin mulle jo eilen sanoi että ompas sun vointi viime päivinä laskenu :whistle: Siis se näkyy jo päälle päinkin :) Hyvä niin, ettei luule mun vain kuvittelevan. Ymmärtää paremmin kun näkyy tuskaisuus päälle päinkin =)

Ja kivunlievityksestä... Mulle ilokaasu teki kauheen huonon olon. Päässä pyöri ja oksetti. Siispä se jäi siihen kokeiluun vain. Kuuma suihku,aqua rakkulat,hieronta ja amme oli mulle kuin taivaan lahjoja. Tosin ponnistaessa tuntui kuin alapää repeis kokonaan, niin kovaa sattui ja kiristi. Silloin olisi jotain puudutetta voinut olla, mutta paikat ei revenny ja lapset tuli maailmaan ilman puudutteita ym eikä jääny mitään kammoja =) Ja samoilla linjoilla lähden nytkin, tosin voihan se olla et nyt tältä kolmoselta mä rukoilen kaikki mahdolliset puudutteet :D Sen näkee sit. Eikä mulle mikään elinehto ole synnyttää ilman puudutteita tms, mut jos en tunnu tarvitsevan mitään ylimääräistä niin mitä sitä turhaan sit ottaa. Jokaisella on erilainen se kipukynnys. Mä siedän aika hyvin kipua.
 
YOdottaja66:
En pitäis ollenkaan pahana niitä ohjeita joista puhuit tuolla sivun ylälaidassa... Kiitos!

ON: Eipä täällä kummallista. Neuvola on tulossa torstaina, joten silloin tiedetään enemmän. Vasen lonkka on ruvennut kipuilemaan ja niitä viiltelyitä tuolla alhaalla on täälläkin koettu. Vatsa kasvaa ja paino nousee... Pienen painoarvio oli torstaina 1605g, eli siro pikkuinen näillä näkymin tulossa. Ihan hyvä niin, kunhan ei liian pieneksi jää. Töitä vielä kaksi päivää jäljellä.

t. Toivotaan ja pikkuinen 32+4
 
Huomenta mammoille! :)
Eilen oli neuvola ja kaikki ihan hyvin, hempat edelleen matalalla joten raudan syöntiä jatketaan (olen syönyt 12 viikosta asti..). Painonnousua kommentoivat, 18kg on tullut tähän asti :ashamed: En tosin ymmärrä että missä se paino muka minulla on kun edelleenkin menee vanhat ei-äitiysvaatteet päälle (mieskin tätä ihmetteli)! Sitäpaitsi nyt olen viime viikot oikein tarkkaillut tuota painonnousua ja ruokaa mitä suuhuni lapan (lasken kaloreita), ja silti painoa oli tullut miltei kilo viikossa :kieh: Oon kyllä muutenkin herkästi paksuuntuvaa sorttia mutta silti tuntuu niin oudolta.
En jaksa odottaa että pääsen oikein kunnolla treenaamaan ja hikoilemaan taas :heart: Nyt kun lenkillekin menee niin johan alkaa nivusia repimään ja supistelemaan. Tuo asukkikin niin matalalla jo lähtöasemissa että sekin tekee kävelystä vaikeaa :(

Huih, saapas nähdä koska eka lokamamma lähtee jakaantumaan! Itse veikkailen että 7.9. :attn:

Muoks: Pitipäs vielä sanoa että minulla on tasan rv 37 synnytystapa-arvio ja kyllä minäkin ajattelin ottaa kaikki mahdolliset ässät käyttöön sen jälkeen :LOL:

Inana ja masukki rv 34
 
Elikkäs hb oli noussu 127, mutta neuvoivat vielä sillon tällön rautatabletin ottamaan. Mulle kun niistä ei oo mahallekkaan ollu kerta mitään harmia.
RR 116/71, sf 29cm, painoo tullu 50g/viikko ilmankos kun ei oo ruoka oikein maistunu. Ja tyyppi tiukasti perätarjonnassa :( sanoi neuvolan täti että tuskin tuosta enään kääntyy...vielä kun oli sillain et selkä mun selkään päin niin on kuulema aika hankala saada käännettyäkään :eek: kyllä mua nyt alkaa pelottaan taas uudestaan toi perätila

Ja neuvolaan ei mulle enään uutta aikaa antanu. Mulla on siis kahen viikon päästä äitiyspolille ton perätilan takia aika ja neuvolan täti sano et jos sielä yrittää sitä kääntää niin on aika tod.näköstä että synnytys viimestään sillon lähtee käyntiin, jos ei jo ennenkin :eek: mutta sen jälkeen sit soittelen neuvolaan jos tarvii vielä aikaa varata...

Kyllä nyt alkaa iskeen pieni paniikki taas tän synnytyksen kanssa. Mulla kun ei esikoiseta paikat revenny ollenkaan ja sit perätilassa aina tekee sen välilihan leikkauksen niin ei oikein huvita. Mutta ei kyl sektiokaan sen puoleen... ja kauhee ajatella että tohon ei oo enään oikeesti kauaa aikaa...eihän mulla oo vielä ees äippäloma alkanu :whistle:
Eli mulle vois käydä se 15.9 synnytys päiväks ihan hyvin kun on 11.9 sinne äippäpolille aika ;)

Kivunlievityksistä vielä. Esikoisesta kokeilin ilokaasua niin mulla salpautu henki ihan täysin, nyt en siis todellakaan aio ees kokeilla..ei ollu kiva lisä muutenkin paniikin omaiseen tilaan. Sit antovat mulle sen paracervikaali puudutuksen (vai mikä nyt olikaan) ja se oli aivan loistava. Mutta sehän ei vissiin pitkään synnytykseen oo oikein tehokas kun niin lyhyt vaikutus aika. Mutta jos tää nyt nopeeta tulee niinkun esikoinen niin sitä ajattelin pyytää. Sikälimikäli tää tulee ees alakautta :|

Mut nyt päikkäreille... onkos kellään ideoita millä tän tyypin sais kääntyyn oikein päin täälä mahassa :D

yksäiti+ hippu rv 34+1
 
moikka!

juuh, täällähän alkaa olla sellanen meininki että kohta alkaa porukka synnyttämään, ajatella että näin ne viikot vaan menee!

kävin juuri neuvolassa, oikein mukava käynti oli varsinkin kun oma terkka oli tullut lomilta takasin töihin. kaikki oli hyvin ja painon nousukin alkaa hidastumaan, nyt tullu yhteensä 10kg, eli ihan tyytyväinen olen.

hitto että mulla on häpyluu kipiänä!!! :eek: terkka suositteli tukiliivin hankkimista. en kyllä raaskis enää tässä vaiheessa mitään isoa summaa siihen laittaa kun kerran äippälomallakin olen. olishan se tietenkin mahdollisissa tulevissa raskauksissa sitten valmiiksi hankittu, mutta pitää vielä vähän miettiä...harmi kun kavereillakaan ei ole vielä lapsia, ois voinu joltain lainata.

ensi viikolla meillä alkaa sitten ne synnytysvalmennukset, ihanaa! kysyin neuvolassa tänään että pääseekö sinne OYS:aan tutustumaan, niin ei ollut kuulemma vielä tullut sieltä neuvolalle tietoa. kuulemma on nyt synnytyssalit täynnä ja kesälomatkin vielä pyörii, mutta lupaili sitten parempaa tietoa muutaman viikon kuluttua.

YOdottaja pitääpä muuten minunki alottaa tuo välilihan rasvaus. ajattelin käyttää ihan tummelia mitän hieron vatsaan ja nänneihinkin. luin jostain että ensisynnyttäjien olis hyvä alottaa nännien rasvaus ja venytys pari kuukautta ennen synnytystä joten oon sitä aina silloin tällöin tehvy. tahtoo vaan ottaa tuo venytys kipeetä...mitähän sitten kun vauva iskee niihin kiinni :headwall:

niin ja vauva oli masussa ilmeisesti pää alaspäin mutta kuitenkin vähän viistosti. kerkeää kuulemma hyvin vielä oikasemaan itsensä ennen synnytystä joten nähtäväksi jää...jos mun nyt ylipäätään tarttee ees synnyttää, tämä tulokas nimittäin ponkasee hetkenä minä hyvänsä tosta vatsanahasta läpi :LOL:
 
Terveisiä sokerirasituksesta, olipas sitten kuvottava kokemus! Huomenna sitten kuulen niitä tuloksia, toivotaan että kaikki on ok.
Nyt ei illan jälkeen ole supistellut, sain jopa nukutuksi yön melkein läpi, vessareissua lukuunottamatta.
Nyt syömään ja päiväunille..
 
Neuvolakäynti on täälläkin takana. Eipä voisi olo parempi olla. Painoa ei ollut tullut yhtään lisää kahdessa viikossa, nyt tullut yhteensä 9 kiloa. RR 115/76, Hb 120, sf-mitta 29 vauvan syke 150. Muutenkin olo on hyvä, menin jopa pyörällä neuvolaan ja siitä sitten tänne töihin. Hieman kyllä pisti vatsaa kovalle, vaikka matkaa vain n. 5 kilometriä. Vaavi vaan ei ole vieläkään kääntynyt, joten seuraava käynti on sitten kolmen viikon päästä lääkäri, jossa katsovat onko kääntynyt ja jos ei niin aletaan miettimään mitä tehdään. Mut kyl se vielä kääntyy, tiedän sen :)

Kysyin neuvolassa noista pistävistä kivuista (mitä mulla on ollut) ja vihlonnoista. Sanoi että kannakkeiden venyminen aiheuttaa juuri tuota vihlontaa ja pistoa tuossa vatsan alaosassa.

Että joillain alkaa jo äitiysloma!! Huh huh! Ihana juttu! Itsellä vielä vajaa 3 viikkoa töitä, mälsää!! Haluais jo itsekin lomalle. Ässät aion jättää loppuajasta pois, mä haluun olla esikoisen kanssa mahdollisimman pitkään vapaalla ja nauttia toisen seurasta ja vapaapäivistä :D Varsinkin jos olo jatkuu näin hyvänä! Vauvaa kyllä sitten ehtii höösätä, voi mennä mun puolesta vaikka viikolle 44 toi synnytys ;) Vois olla aika tukalat olot jo tossa vaiheessa :LOL:

Voi että en muista yhtään mitä piti kommentoida, tekstiä taas tullut niin paljon :) Noo...kuivaliinoista, itse tykkään käyttää lapsella sellaista melko leveää, suorakaiteen muotoista, jossa kulmat pyöristetty. Eli mitä leveämpi sen enemmän suojaa vauvan pyllyä pissaiselta vaipalta. Niin ja sellainen malli on hyvä, että on himpun verran tiimalasimallinen, mutta sitten toinen pää on pyöristetty ja toinen leikattu suoraksi. Osasinkohan selittää? Tuo pyöristetty pää tulee eteen. Istuu tosi hyvin sisävaippaan. Muutama mulla on sellaisia, että on ommeltu yhteen fleece ja ohut flanelli ja ne on hyviä! Fleece pitää ihon kuivana ja flanelli siirtää nopsaa pissan alla oleviin imuihin.

Hrr kun oli muuten kylmä! Esikoinen lähti liian lyhyissä ulkohousuissa tarhaan, äiskä ei ole oikein valmistautunut syksyyn :ashamed: Ressukka. No, tänään sitten suuntaamme kauppareissulla isompaan markettiin ja etitään uudet ulkohousut toiselle. Laitettiin talossakin eka kertaa lämmitys päälle pariin huoneeseen, tervetuloa isommat sähkölaskut :headwall: Asuttu tosiaan vasta kesä uudessa talossa eikä lämmityksiä ole vielä tarvinnut. Nyt piti antaa periksi, kun aamulla niin kylmä ja kun esikoisellakin nuhaa ja yskää niin ei viitsi kylmässä nukuttaa. Itse olisin varmaan sinnitellyt vielä pari viikkoa :D

Jahas, nyt töihin taas, alku viikko menee ainakin nopsaan kun nyt vasta viikon aloitin :)

Topsy 32+0
 
Välilihan öljyhieronta synnytykseen valmentautuessa

Tutkimusten mukaan hyvin monelle alatiesynnyttäjälle, lähes 85 %:lle, syntyy jonkinasteinen välilihavaurio. Usein vamman aiheuttaa leikkaustoimenpide, mutta se voi syntyä myös synnytyksen yhteydessä. Välilihavaurion haitat ovat moninaiset ja saattavat tulla esiin vasta pitkänkin ajan kuluttua synnytyksen jälkeen. Ongelmallisinta on, jos vaurio aikaansaa pysyvän kiputilan. Usein haitta on lievä ja se ilmenee esim. yhdyntäkipuna tai aiheuttaa virtsa- ja ulosteinkontinenssia.

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että välilihavaurion syntymistä voidaan ehkäistä öljyhieronnan avulla. Tällaiseksi hierontaöljyksi sopii esim Ceridal Lipolotion tai Ceridal intime tai Weledan vastaava öljy (tässä voimakkaampi tuoksu). Hieronta ja välilihan venyttely aloitetaan tavallisesti raskauden 35. viikolla ja sitä tulisi harjoittaa päivittäin noin 10-15 minuutin ajan. Hieronnan voi suorittaa odottava äiti itse tai yhdessä kumppaninsa kanssa. Hieronnan tulokset olivat tutkimuksen mukaan erittäin positiiviset: välilihavauriot vähenivät, ja lähes 80 % tutkimukseen osallistuneista ensisynnyttäjistä kertoi olevansa tyytyväinen hierontaan ja harkitsevansa sitä myös mahdollisissa seuraavissa raskauksissa
(Lancet 2000;355:250).

Ohjeet välilihan oljyhierontaan
  • Käy selinmakuulle.
    Levitä Ceridal Lipolotionia tai intimeä limakalvoille joko käsin tai suihkuttamalla.
    Vaginaan viedään 1-2 sormea 3-4 cm syvälle.
    Venytetään ensin 2 min alaspäin ja 2 min kummallekin sivulle.
Voit tarvittaessa lisätä Ceridalia hieronnan aikana.
Hieronta vie n. 10 min päivässä ja se aloitetaan 34 - 35 raskausviikolla

- papu & viola auroora RV 33+6 , neuvolassa kaikki hyvin...
 
No niin viimeinen lääkäri neuvola nyt sit takana..
Kaikki on ok! Joten sit vaan sitä synnytystä odottelemaan :)
Mulla oli nyt kohdunsuu pehmentynyt ja kanavaa oli 1,5cm jälellä,paikat kiinni mutta vähän kuulemma höllässä jo ;)
Oli kyllä niin ressukka se lääkäri, että meinas hermot mennä. Se joutui ainakin 5 kertaa varmistamaan terkalta kaikkia tietoja ja juttuja.
Vissiinkään ei ole paljon vielä kokemusta takana hällä.Tuli meinaan itelle vähän sellanen olo, että tiedän ite paremmin kun se lekuri..

Kaikki oli muutenkin ihan hyvin..mitä nyt taas painoa oli tullu 500g viikossa :/
Mutta pissa oli puhdas, hemppa noussu pikkasen ja verenpainekin oli hyvä joten mikäs tässä odotellessa =)

Mua väsyttää jostain syystä ihan älyttömästi..taidankin nyt mennä tonne sohvalle ja ottaa pienet päiväunet kun tytötkin sain nukahtamaan justiinsa :wave:

Tuplamamma+"poika" rv35+2
 
Kokeillaampa uusiks tätä kirjottelua, kun hävitti mokoma kone mun äskeisen sepustuksen :kieh:

Minä taidan tuon välilihan ja nännit jättä suosiolla rauhaan. Kahdessa edellisessä synnytyksessä ei ole tullu tikkejä eikä vaurioita. Mies vielä alkaa vaatimaan kiristäviä tikkejä jos paikat vielä kovasti löystyy ;)
Nänneihin koskeminen taas aiheuttaa supistuksia :(

Kävin tuossa kahden nuorimmaisen tytön kanssa shoppailemassa ja tuli jo vähän parempi mieli. Jospa tämä äreys tästä pikkuhiljaa häviäisi...

Mites teillä, jotka olette jo useammin synnyttäneet. Miten olette kokeneet jälkisupistukset?
Itseä vähän jännittää, kun joka kerta ne on kestäneet kauemmin, olleet kovempia ja ilman lääkkeitä on ollut hankalaa. :/

Noista kivunlievityksistä vielä...
Itse taidan kokeilla tällä kertaa spinaalia.
Petidiini ja ilokaasu oksetti aika rajusti. Lisäksi ilokaasumaski haisi ihan auton likaiselle kumimatolle. Tosin ovat nykyään näköjään silikonia, siis maskit, ei matot. Paracervikaali ja pudendaali ihan yhtä tyhjän kanssa. Epiduraali oli yhdessä synnytyksessä taivas, toisessa loppui kesken ja yhdessä ei ennättänyt vaikuttaa. Yhdessä synnytyksessä sain yhdistetyn epiduraalin+fentanyylin, eikä ollut mainittavaa tehoa. Kaveri sanoi aqua rakkuloiden laiton sattuvan niin kovasti, etten uskalla edes kokeilla. Joka tapauksessa jokainen varmasti kokee nuo lievitykset erilailla, niinkuin tietty kivutkin. Laittamisen ajankohta ja laittajakin vaikuttaa paljon. Toivottavasti meistä jokainen saa sellaisen unelmasynnytyksen... (onko sellaista???)




 
tiipii :D kasassa ollaan :wave:

Tää päivä on ollut yhtä lentoa. Eskarilaisella oli neuvola aamulla ja piti samalla reissulla heittää mammani tk:n lääkäriin. Neuvolassa meni yli tunti pitkän matkaa ja kuin ammus ajettiin kotia kun miehellä oli hampilääkäri 10.15. Ehdittiin kotio peräti 10.10. Ois varmaan kannattanut kuopus ottaa mukaan niin ei olis tarvinnut juosta. Ukko kun kotiutui niin miä taas lähdin apteekkiin ja kaupoille mammani kanssa. Nyt on olo pikkusen puhki :/

Neuvola reissu hämmensi aika tavalla. Lääkäri oli todella mukava nuori mies ja tarkka tapaus. Pojan pituuskäyrä kuulemma on laskenut liikaa mutta paino ei. Sitä on taaseen liikaa. Huomenna mennään verikokeisiin, tutkivat kilpirauhasarvot ja sokerit ja tais olla jotain muutakin. :/ Lähetteen lasten neurolle laittoi jos jotain sieltä löytyy... Tai selitti niin että pois suljetaan sen alueen ongelmia. Puheterapiahan jatkuu samoin toiminta mutta pitäis nyt vielä varata aika fysioterapiaankin ton varvistamisen takia. Siinä kohtaa repesin ja totesin ihan näillä sanoilla: Mitenköhän helvetissä miä senkin järjestän? Tai miten joka paikkaan repeän? Kuljeta nyt mukana alle kolme vuotiasta ja vaavaa joka paikkaan norm. eskarikäyntien lisäksi |O Itkutkin jo tuli kun ajattelin sitä helvettiä mikä on taas edessä.

Ei sillä hyvähän on että tutkitaan ja pois suljetaan mahd. hoitoa tarvitsevia asioita ja varmasti noista poika hyötyy mutta itselle iski jo totaalinen uupumus jo ajatuksesta puhumattakaan huolesta. Sanoin senkin ääneen ettei lekuri pidä ihan mahdottomana vastarannan kiiskenä minuu :ashamed:

Täytyy vissiin ottaa nyt tuo puheli kauniisti käteen ja varata aikoja. Jos vaikka ehtis jotain tehdäkin ennen pienen syntymää. Ja pitää kerätä voimia itselle huomiseen labrareissuun. Se tulee olemaan kamalaa! Jo tänään kahden rokotuspiikin pisto oli pojalle tosi vaikeaa :/ Emlat on aamuksi varattuna jos yhtään helpommalla pääsis.

tuutilulla rv 35+3
 
Nyt siis neuvolassa käyty ja kaikki ok,paitsi että taas oli leukkarit +++ niinku parina kertana aikasemminkin,sitten kun vien näytteen labraan ni ei mitään |O

Painoa oli tullut 200g/viikko,yhteensä 8kg...hb:tä ei mitannu,edellisellä kerralla 114 ja en kuulemma näytä väsyneeltä vaikka neljältä tänään oon heränny :kieh: :kieh: Paineet oli hyvät,109/76 ja vauvan syke tasaseen edelleen 140 :heart: Sf-mitta oli 31cm ja täti totes vaan aristavaan kylkeen että 36viikolla peppu on vielä korkiammalla :LOL: että mullekkin siis sopis se 15.9 ;) Mä voisin veikata että eka lokavauva meidän ketjusta putkahtaa 14.9,saa sit nähä =)

 
tuosta väliliharasvauksesta,tuo Weleda kuulemma saa kauhian syyhyn aikaseksi alapäähän...ei omakohtaista kokemusta mutta jätän välistä,mulla on sitä weledanin raskausarpiöljyä mutta en siitäkään tykkää ku kamalan hajuista :x
 
mamma3
Hei :wave: tuleeks joku meille päiväkaffelle mun seuraks?? Täällä kahvinkeitin jo porisee ja omenapiirakka on otettu hetki sitten pois uunista :p

mileko kyseli jälkisuppareista. Tota noin joo :whistle: älä muistuta niistä |O Siis mulle oli ihan järkytys kuinka kipeetä ne voi tehä ja todellakin ne oli sit tokan synnytyksen jälkeen paljon kipeemmät ja pahemmat mitä ekan. Ite synnytyksessä en lääkkeitä kaipaillut, mutta niihin sit on särkylääke kelvannut :D
 
Hurjalta alkaa tosiaan kuulostamaan tämä jakautumisten mahdollisuus :eek:

Mutta toisaalta, heräsin siihenkin todellisuuteen tässä viikko sitten, että poishan sen on tosiaan on tultava... Meinasi iskeä pientä synnytyspelkoa päälle, mutta toisaalta kun edelliskerta meni ihan suht koht jees, niin mitäpä tuota panikoimaan.

Synnyttämään lähdin ajanvarauksella eräs helmikuinen maanantai aamu. Geeliä röörit täyteen ja sitten odoteltiin. Eikä mitään. Illalla kotiin, ja pettymys oli NIIN suuri kun oli kuvitellut palaavansa seuraavan kerran kotiin vasta vauvan kanssa... Seraava yö meni supistellessa, mutta ei tarpeeksi kuitenkaan. Tiistai aamuna olin todella kipeä vatsan päältä, ja syyksi selvisi edellisyönä revenneet vatsanpeitteet. Apteekista Panacodia ja lepoa koko päivän. Iltapäivästä huomasin että kun Panacodin voimat hiipuivat, niin mulle nousi aina aika korkea kuume. Lisäksi kun yritin "hypähtää" kyljeltä toiselle (selällään ei voinut olla kun revenneet vatsanpeitteet repeytyivät vaan lisää), niin jotain lirahti housuun. Ensin luulin, että tenalle olisi käyttöä, mutta sitten hokasin, että vuoto on kirkasta. Eli lapsivedet menivät ns. ylhäältä (ylhäällä kalvossa reikä), ja aina kun yskäisi tai naurahti (ei silti siinä tilanteessa kovin monesti :p ) sitä hulvahti ulos. Illalla 7 aikaan synnärille näytille, ja 9 aikaan oksitosiini- ja antibioottitippa. Supistukset alkoivat säännöllisinä puolen tunnin päästä. Eli piuhoissa kiinni ja ammeeseen pääsyn ja liikkumisen avautumisen aikana saattoi unohtaa (amme oli 1. toive!). Ilokaasusta tuli niin känninen olo että veivät sen multa pois, eikä se kyllä paljoa auttanutkaan... Aquarakkulat eivät tehonneet, ehkä korekintaan kipu siirtyi selän puolelta etureisiin. Sikäli sitä paikkaa pystyi kyllä itse helpommin hieromaan miehen maatessa 39 asteen kuumeessa viereisellä sohvalla... Magneetit korvissa aiheuttivat lähinnä hilpeää mieltä siitä, että todellako teipillä kiinnitettävät jääkaappimagneetit korvanlehdissä auttaisivat niihin tuskiin :D . Epiduraalin sain 1 aikaan yöllä ja silloin taivas aukeni. Saatoin nukkua supistusten muututtua hallittaviksi. Aktiivisen synnytyksen kurssilla oppimani "mantra" auttoi hallitsemaan supistuksia lisää (kyllä on muuten harmi, kun niitä kursseja ei oikein ole enää tarjolla. Aivan mahtava kurssi!). Aamulla 7 aikaan kätilöopiskelija herätti ja kysyi saako kurkata. Nosti peittoa ja räväytti samantien valot päälle ja huudahti, että vauvan pää näkyy jo! Sillon tuli liikettä kätilöön ja sohvalla makaavaan mieheeni. Episiotomia ei sattunut. Kuului ainoastaan sellainen ääni niin kuin olis toodella paksua pahvia saksilla leikattu. Vauvalla oli napanuora kaulan ympärillä ja synnärillä resurssipula, joten ei muuta kun isä lasta vetämään ulos ja kätilö napanuoraa irroittamaan. Muistan edelleen kun mieheni nosti vauvan ilmaan ja totesi sen olevan poika! Että tämmösillä eväillä uuteen koitokseen.

Toivottavsti tästä muistelosta ei tule kenellekkään huono olo. Minulle ei ainakaan jäänyt vaikken aammeeseen päässytkään, ja vaikka en pystysynnytystäkään saanut kokea (pystysynnytys, eli jakkara, kontillaan jne. 2. kohta toivelistalla, ja sänky synnytyspaikkana oli ehdoton ei ).

Sitten toisenlaisiin aatoksiin. Paastosokerit pilvissä, eli enää en kai voi insuliinia vältellä... Perjantaina selvisin vielä. 15 km:n pyöräilymatkan tein toissapäivänä ja ei se sekään tuntunu missään. Eli minä tarvin rullat alle että pääsen eteenpäin
:D . eilen taas kauppareissu ja hirveät supistukset. Pitäsköhän laittaa suraavalla kerralla rullaluistimet ;) .

Mileko olitko yhteydessä sinne Vauvattareen? Tuleeko niitä Espritin sittereitä lisää? Pakko melkein tilata ja toivoa, että se sitteri ei ihan syö kaikkea miehisyyttä mikäli taloon uusi pikkuherra tulee, tai toivoa että miehen veljen perheeseen ainaski toinen tulevista kaksosista olisi tyttö ja sen sitterin vois sitten sinne antaa.

Nyt taas ruokaa tuuppimaan kurkusta alas. Tuntuu välillä, että tämä tämän hetkinen elämä on ainaista syömistä. Onneksi se ei panossa vielä ainakaan näy (vielä -2,6 kg).

Mammoliino 31+1
 
mamma3 ne jälkisupparit tuntuu muutes pahenevan mitä useamman lapsen tekee :whistle: Mulla ne oli kolmannella pahemmat kuin synnytyspoltot konsanaan ja jos sama kaava jatkuu niin huh huh :eek:

Ilokaasusta viel sen verran että esikoisen aikana sitä kokeilin mutta näin vain sinisiä ja punaisia palloja. Ja paha olo tuli. En osannut ottaa sitä. Toisen aikaan kätilö neuvoi paremmin ja uskalsin hengitellä maski naamalla sen "rajan" yli (kun tulee hömelö olo) ja ah sitä autuutta kun ajoituksen sai kohdalleen :D Kuopuksen synnytyksessä lupasin pölliä koko aineen kotio mukaan :whistle:

 
Neuvolassa aamulla käyty:

rv 31+1
Painonmuutos +400/vko Ihan ok tällä kertaa, tosin itse kuvittelin olevan vielä vähemmän :whistle: tähän mennessä tullut 12,4kg
RR 119/83
hb 120
virtsa puhdas
sykkeet 140+1 lisälyönti kuuntelun aikana, ei kuulemma haittaa mitään.
ja Sf-mitta huikeat 33cm, johdan varmaan lokakuisten sf-mitta tilastoja..?
:eek: Yläkäyrän yläpuolella mennään, edelliset keskikäyrää tai alle olleet.
Ja tyttö nyt ainakin rt:ssa. =)

Minä olen ollut lähiviikkoina todella väsynyt, voisin nukkua päivät pitkät. Musta tuntuu että tämä vauva imee musta kaiken irti mitä vaan saa.

Rv 36 on lääkäri jolloin myös vauvan kokoa katsellaan käsin ja ultralla. Sen tekee neuvolan lääkäri.

Mitataanko teiltä muilta vatsanympärys neuvolassa? Multa on mitattu kaikissa raskauksissa, mutta en ole koskaan kuullut että muilta olisi mitattu ja tätä ihmeteltiin myös eräällä toisella lokakuisten keskusteluketjussa miksi minulta mitataan. Itse olen ymmärtänyt että siitäkin saa seurattua vauvan kasvua?
 
Mitataanko teiltä muilta vatsanympärys neuvolassa? Multa on mitattu kaikissa raskauksissa, mutta en ole koskaan kuullut että muilta olisi mitattu ja tätä ihmeteltiin myös eräällä toisella lokakuisten keskusteluketjussa miksi minulta mitataan. Itse olen ymmärtänyt että siitäkin saa seurattua vauvan kasvua?
en oo kuullukkaan,et neuvolassa silleen tehtäis...ite oon kyllä mitannu ;) viikolla 13+0 oli 93 cm jo ja ny 110cm

vai kelpaa se 15.9 monellekki :D kyl mullekki kaikki sanoo,et lokakuulle asti et kyl pääse tolla mahalla...mut katotaan ny....15.9 mulle kuitenki liian aikasin vie...viikkoja sillon vasta 35...syyskuunloppu sensijaan sopii :D

jälkisupistuksista sen verran,et mulla oli jo esikoisesta ihan hirveet...pillereitä vedin sairaalassa...ei siit imetyksestä muuten olis mitään tullu....en ollu ees ajatellu asiaa ennen ku ny...hui...mimmosethan ne kivut ny mahtaa olla??!!!!

henkka ja veeti 32+3
 

Yhteistyössä