*LOKAMASSUT -08 Kesäkuussa*

Taotaolla oli mukavia ultrakuulumisia. =)

Aika moni on jo saanu tai saamassa äippäpakettia. Niin myös täällä. Katoin netistä ja päätös oli tehty kaikista hakemistani asioista, viikko meni. Melko nopeeta toimintaa Tampereen Kelalta ;) Saa nähdä milloin paketti tulee postiin asti.
Yllätyin ku rahapäätöksen pohjana oli käytetty 2006 verotusta. Oletin, et saan sen minimin ku oon ollu työttömänä jo vuoden, mut tietty toi oli positiivinen yllätys. Saan muutaman euron enemmän päivässä. :)

Työkkäriasiasta vielä, et ku katoin netistä noita vanhempainrahan päätöstietoja, niin huomasinpa siellä jo työmarkkinatukikohdassakin tiedon, et se lopetetaan 5.9. Tuntu hassulta, et se tieto on jo siellä, mut Kelahan huolehtii noista hyvissä ajoin. :D

Mä oon ny innostunu katteleen vaatteita huutonetistä. Oon pistäny huutojakin jo muutamasta kohteesta. Lisäks oon kaksplussan myydään-palstaa seurannu melko tarkkaan. Kummasti sitä innostuu "uusista" asioista. :)

Huomenna ( siis tänään ) mennään mun vanhemmille maalle. Saa lapsetkin mieluista tekemistä lomalla. Iltasella sit taas koneen äärelle.

Hyvät Jussit jo sellasille jotka ei enää käy viikonlopun aikana täällä!!

jasmara ja masuasukki 23+6 ( uus päivä näköjään alko jo )
 
Huomenta!

Kiitos Meela!

Sweetpearl: Minäkin olen aika alusta lähtien ollut vuorroin töissä ja vuoroin pois. Ja työpaikalla on myös molemman sorttisia ihmisiä, toiset ymmärtää, toiset ei. Mutta tottahan se on, että tässä on kuitenki vauva ja oma terveys tärkein. Pakko ajatella itsekkäästi tässä.

Eilen kävin sitte lääkärissä. Ajattelin että varmaan viikon verta kirjottaa sairaslomaa noiden kipujen takia, koska sitte alkaa kesäloma. Lääkäri tutki ja tuumas ettei minusta ole enää töihin sen kesäloman jäkeenkään eli kirjotti sitte samoin tein tuonne äippälomaan asti sen. Oli tuolla alapäässä paikat löystyny liikaa ja se noita kipuja aiheuttaa. Ei kuulemma auta oikein mikään, kuulemma tulee jos tulee. Toisaalta helpottunu olo siitä että en minä nyt turhaan stressannu ja kuvitellu kaiken maailman oireita, mutta toisaalta on kyllä tosi typertyny olo. Olin jo niin suunnitellu kaikki mitä pitää tehdä ennen ku työt loppuu, ja nyt ne sitte loppu aivan varottamatta.

Meilläki sitte miehen kanssa lopulta päädyttiin lähtemään siihen 4D:n. Tämän kuun lopulla on aika, toivottavasti ei ole liian myöhään jotta nähdää n vauva kunnolla.

Tiedättekö muuten onko maalihöyryistä hirveesti haittaa? En nyt tietenkään tahalleen ole menossa niitä hengittelemään, mutta suunnittelin että maalailisin tässä hiljokseen ikkunan karmeja kesällä. Saako raskaana ollessa tehdä tommosia?

Nanna +poju 25+1
 
Äitiyspakkauksesta tuli päätös minullekin eilen, ja paketti tulee sitten kahden viikon sisällä. Toivottavasti jo pian!

Nanna:
Ikävää ettet voikaan nyt sitten liiemmin touhuilla loppuaikana. Onneksi olet tosiaan ottanut itse oireet vakavasti ja käynyt kyselemässä sairaslomaa. Nyt pitää vaan malttaa ottaa rauhallisesti.
En tiedä, onko MAALIHÖYRYT miten vaarallisia. Meillä on meneillään lattiaremonttia (sis. lakkaamista) omakotitalossa, johon on tarkoitus muuttaa. Olen jättänyt siihen lakkausoperaatioon osallistumatta, mutta leviäähän se käry ympäri talon jonkin verran. Toinen juttu onkin, että välillä se käry on tuntunut ikävästi ottavan nenään, varmaan hajuaisti sen verran herkillä. Sen sijaan pieni listojen maalaaminen ulkona onnistui multa ihan hyvin. Ulkoilmassa ei sitä maalikäryä huomannut juurikaan. Eiköhän näissä voi maalaisjärkeä käyttää, eli ei turhaa panikointia, jos nyt hetken aikaa sillon tällön jotain maalailee. Mutta jos sitten alkaa tulla kärystä huono olo ja päänsärkyä tms. ei kannata tarpeettomasti kärsiä siitäkään.

Novelle 23+4
 
Pakko kysyä ku luin nuita teijä juttuja...

Tuleeko muilla ihan oikeesti jo maitoa?
Ensisynnyttäjilläkin?
Jos mulla ei tuu viel mitään, trakottaakohan se ettei tuu tulemaankaan...? Mulla on ollu nännilävistykset, toisessa nännissä 3kertaa ja toisessa 2, kysyin asiasta neuvolassa ja täti meinas et kyllä silti voi imettää, mut mahtaakohan sillä olla vaikutusta...?
Kääks, no no panic ,jospa se maito nousee vasta sitte loppuraskaudesta.

Niin, ja mulla oli hemoglobiini viimeks 92, käski tosiaan syömään 2 rautatablettia päiväs, mut ei mun maha kestäny niitä. Mut kuulin sitte ikivanhan viisauden, Nokkonen.
Kokeilkaas muutki, nyt saa luonnosta ilmaseksi :)
 
popppari omakohtaista kokemusta esimaidosta ei ole ainakaan vielä, kun esikoinen tulossa, mutta serkulla on jo pidemmän aikaa maitoa valunut reilumminkin ja hänelle oli terkkari sanonut, että se on tosi yksilöllistä ja ei vaikuta siihen kuinka pystyy imettämään. Että vaikka kuinka sitä esimaitoa tulisi niin ei välttämättä itse imetys silti onnistu. Että ole huoletta vaan =)

Nanna
: Itse olen ollut siinä käsityksessä että juuri vesiohenteisilla maaleilla voisi rauhassa maalailla ja juuri ulkona olisi hyvä se tehdä. Nyt kuitenkin kuulin ystävältä joka on terveydenhoitaja, että minkäänlaista maalaamista/lakkaamista ei suositella raskausaikana, mutta tiedän kyllä monta jotka ovat maalanneet... että monta mielipidettä löytyy asiaan varmasti. Itse ajattelin jättää maalaushommat suosiolla miehelle.

Oma napa voi hyvin, juhannusta odottelen kovasti. Eli siis oikein mukavaa jussia kaikille lokamammoille! :D

Taralee ja Pätkä 21+6
 
Pakko kommentoida tuohon popparin viestiin, että ei mitään hätiä vaikkei maitoa tihkuisikaan. Maitohan nousee kuitenkin vasta pari päivää synnytyksen jälkeen, vaikka sitä esimaitoa tulisikin, niin se on ihan eri juttu... Nännilävistysten vaikutuksesta en osaa sanoa, varmaanhan sinne on jonkun verran arpikudosta muodostunut, mutta eiköhän siellä vielä ole ehjiäkin maitotiehyitä...
 
jee :) kiitos rohkaisuista. Niin kovasti vaan tahtosin alkaa sitte imettään, et jännittää jo nyt et onnistuukohan se. Mutta sittenhän sen näkee vasta oikeasti kun tulee tositilanne :)
Nyt mökille mummin kokkauksia nautiskelemaan. Mukavaa juhannusta vielä kerran!
 
FPI
Moikka! :flower:

Nyt on käyty sokerirasistustestissä ja ihan ok meni, inhottavinta oli olla juomatta 12 tuntia, sen litkun juominen oli ihan ok. Nyt vaan jälkikäteen tuli kauhee päänsärky :|

Esimaidosta, ei mullakaan ole vielä tullut, toisesta tissistä sain yhen tipan tulemaan, kun vähän puristin... :whistle:

Enterorokosta sen verran, että mun kummitytöllä oli se. Tässä tietoa:

"Enterorokko

(Stomatis vesiculosa epidemica)

Enterorokko on Coxsackie A -nimisen enteroviruksen aiheuttama tauti. Sen oireita ovat suussa, käsissä ja jaloissa esiintyvät rakkulat sekä lievä kuume, päänsärky ja flunssa. Tauti kestää noin viikon ja sihen ei ole olemassa erityistä hoitokeinoa.

Enterorokko on suhteellisen uusi tulokas lastentautien joukossa. Sitä kutsuttiin aluksi suu- ja sorkkataudiksi, mutta sillä ei ole mitään tekemistä eläinten suu- ja sorkkataudin kanssa. Enterorokkoa esiintyy vain ihmisillä.

Enterorokko ei ole kovin yleinen tauti. Sitä esiintyy eniten loppukesällä ja syksyllä, ja se vaivaa erityisesti pikkulapsia. Tauti ei ole vaarallinen, ja osalla lapsista oireet ovat niin lievät, että ne eivät häiritse lasta. Alkuoireina voi olla vähän kuumetta, päänsärkyä, flunssaa ja löysä vatsa. Parin päivän kuluessa suuhun, käsiin ja jalkoihin ilmaantuu rakkuloita.

Käsien ja jalkojen rakkulat ovat pitkulaisia; 2-4 mm pitkiä, ja niitä ympäröi punertava kehä. Rakkuloita on tavallisesti eniten kantapäissä ja kynsien ympärillä. Suussa olevat rakkulat puhkeavat parissa päivässä ja alta paljastuu verestävä haava. Suun rakkulat ovat kipeitä, ja syöminen ja juominen on kivuliasta. Joissakin tapauksissa rakkuloita esiintyy myös pakaroissa ja käsivarsissa.

Hoito kotona: Suuveden käyttö ei ole tarpeellista, vaikka rakkulat muuttuisivat kellertäviksi. Kellertävä väri on taudin luonnollista kulkua. Jos lapsella on kuumetta, hänet vaatetetaan kevyesti ja huoneen lämpötila pidetään viileänä. Lapselle voidaan antaa illalla kuumetta laskevaa lääkettä, että tämä saa nukutuksi. On tärkeää, että lapsi saa runsaasti nestettä. Lapsen ei tarvitse maata sängyssä, jos hän mieluummin leikkii."

ja vielä toisesta lähteestä:

"Enterorokko

Enterorokko ei ole uusi sairaus, mutta tautia aiheuttavan viruksen tunnistamisen jälkeen on opittu tuntemaan tauti paremmin. Ennen lääkärit sanoivat lievien oireiden perusteella, lapsen sairastavan vaaratonta virustautia sekä taudin paranevan ilman hoitoa. Suomen kielessä tautia on viime vuosina ruvettu nimeämään enterorokoksi.

Muissa kielissä vastaavaa nimitystä tietääkseni ei ole. Iho- ja limakalvomuutosten sijainnin vuoksi englanniksi puhutaan Hand-, Foot- and Mouth Diseasesta ja suomeksikin on ruvettu puhumaan leikillisesti, mutta myös lääketieteellisessä tekstissä, suu- ja sorkkataudista. Toivon, että tästä epäselvyyttä aiheuttavasta nimestä luovuttaisiin, koska enterorokolla ei ole mitään tekemistä vain karjassa esiintyvän suu- ja sorkkataudin kanssa.

Oireet ja hoito

Tauti alkaa usein tavallisen virusflunssan tavoin matalalla kuumeella, kurkkukivulla ja vatsaoireilla. Muutaman päivän kuluttua lapsen suuhun tulee rakkuloita. Näitä kannattaa etsiä poskien ja kielen limakalvoilta. Myös käsissä ja jaloissa on rakkuloita. Vauvoilla voi olla rakkuloita vaippa-alueella. Suun rakkulat näyttävät jossain määrin herpekseltä, mutta lääkärillä ei yleensä ole vaikeuksia erottaa näitä sairauksia toisistaan. Koska enterorokon taudinkuva on hyvin tyypillinen, laboratoriokokeita ei tarvita.

Suun rakkulat ovat usein niin kivuliaita, että lapsella on vaikeuksia syödä. Kipujen lieventämiseksi voidaan antaa särkylääkettä. Jäätelö ja jääkaappikylmä laimea mehu auttavat myös. Parantavaa hoitoa ei ole eikä tarvita. Lapset tulevat terveiksi muutamassa päivässä ja jälkitauteja ei tunneta. Ei ole myöskään voitu osoittaa, että enterorokko aiheuttaisi sikiövauriota tai vaikuttaisi raskauden kulkuun.

Poissa päivähoidosta?

Itämisaika, siis aika tartunnasta taudin puhkeamiseen, on muutama vuorokausi. Virukset asustelevat suolistossa. Tartunta saadaan useimmiten siten, että lapsella on ulostejätettä sormissaan ja siitä nämä sitten joutuvat toisen lapsen suuhun. Lapset erittävät virusta jo ennen oireiden ilmaantumista, ja myös oireiden hävittyä. Siksi lasten eristämisestä ei ole hyötyä, vaan he voivat mennä päivähoitoon heti oireiden ollessa niin lieviä, että pärjäävät muiden lasten kanssa. Tietyillä lapsilla oireet ovat niin lieviä, ettei lapsen tarvitse lainkaan olla poissa päivähoidosta. "

Eipä sitten muuta kuin oikein kivaa Juhannusta kaikille!! =) B)

FPI+pepe rv 25+4 :heart:
 
:wave: huh! on tänään kuumat oltavat Vaasan pääs ja vois kyllä saavilla kaataa vettä niskaan. :ashamed: aivan ahdistaa, ei jaksa mtn..

itsekkin huutonetissä pyöriskellyt ja laitoin myyntiinkin muutaman vaatepaketin ja vauvanhyppykiikun :)

poppari älä huolissasi ole. kuten kirsikka tuossa sanoi yleensä maito nousee rintoihin 2-3 päivän päästä synnytyksestä kunnolla ja sitten onkin tunteet pinnas eli itku herkässä useesti äideillä. raskauden aikana toki voi olla pientä tihkumista mut ei varsinaisesti tule kunnolla, mikä hyvä vaan. :)
ei pitäis noiden läväreiden muuten vaikuttaa imettämiseen.. :)

nyt suihkuun->

triple ja tossutin 23+4
 
Jei. kävin kelan sivuilla katsomassa niin nyt oli eilen sitten myönnetty minulle pakkaus ja rahat. pari viikkoa pitää malttaa odottaa että pääsee hiplaamaan vaatteita. :D

Tietääkö kukaan tuosta äitiysrahan verotuksesta? Kun papereissa sanotaan näin:
Etuudesta toimitetaan ennakonpidätys Teille palkkaa varten annetun henkilökohtaisen pidätysprosentin mukaisesti korotettuna kahdella prosenttiyksiköllä. Ennakonpidätys on kuitenkin vähintään 20 prosenttia.
20% on pirun iso raha minimietuudesta niin mietin että jos haen muutosverokorttia sille, niin se veroprosentti olisi varmasti sitten 0%, mutta hyväksyykö kela sen. Tuleeko mulle sitten 2009 kauheat mätkyt jos en yhtään maksa veroa tuosta äitiysrahasta ja vanhempainrahasta?
 
Se vero otetaan automaattisesti. Sä et pysty sitä kieltämään.
Kuten opiskelijalta menee automaattisesti opintotuesta se ennakkopidätys. Kun tämä maksetaan, ja sulla on muuten tulot/veroprosentit ok, sun pitäis saada palautusta. Luulisin...

Olen surullinen, jos haluatte tietää miksi, käykää lukemassa alkuvuoden lapsettomuuspuolen odottajien ketjusta et miksi. Olen niin vitun väsynyt...
 
Tuo Ulpulummukan vastaus että veroa menee automaattisesti 20 prosenttia, ei pidä paikkaansa silloin jos hakee juuri tuon muutosverokortin. Miulla tuo ainakin onnistui viimeeksi niin että meni sitten veroa 10%, kun tuon muutoskortin tiedot meni Kelaan.

Jos nuo tulot on niin pienet että näyttää että prosentti on nolla, niin voithan pyytää sellaista korttia että menisi vaikka joku 8% veroa. Pitäisi ihan onnistua verotoimistossa käymällä tai soittamalla tuonne verokorttipalveluun.

AngelEyes ja masukki 23+2
 
poppari: mulla ei ole tullu esimaitoa kahdessa aikasemmassakaan raskaudessa enkä odota sitä nytkään. Esikoistakin imetin loppujen lopuks n.7kk ihan sujuvasti. Eli ei huolta. =)

toiveikasodottaja: mun tietääkseni Kela ottaa joka tapauksessa tuon 20% veroa. Sille ei voi mitään. :( Suurihan se on, mut sama prosentti otetaan myös esim. työttömyyskorvauksista.
Jos tuo muutos onnistuisi, niin uskoisin, et saatat joutua maksamaan mätkyjä, et en suosittele. :)

Mummilla tuli käytyä. Oli lapset innoissaan, ku pääsivät naapuriin katsoon hevosia ja ajeleen omassa pihassa pyörällä. Lisäks kastelivat mummin kukkia pienillä kastelukannuilla. :D
Pikkasen oli jo kolmos-tiellä ruuhkan alkuja eli liikennettä riitti.

jasmara ja masuasukki 23+6
 
Kelan sivuilta lainattu

Jos palkan ennakonpidätys on alle 20 prosenttia, vanhempainpäivärahan ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 prosentin suuruisena, jollei etuuden saaja hae veroviranomaiselta muutosverokorttia vanhempainpäivärahaa varten.
Eli muutoskorttia vaan kehiin. :)
 
Heeeiiii!! :wave:

4d ultrassa käyty, kyllä oli mahtava kokemus :heart:

Saatiin tietää sukupuoli, mutta sanoin miehelle, että se pidetään sit salaisuutena, niin nyt se ei anna kertoo sitä täälläkään :LOL:
Mukaan saatiin jopa 14 kuvaa + pitkä pätkä videoo (jonka voisin näyttää, mutten tiiä miten sen jakaminen tapahtuu)

Tässä kuitenkin meidän vauva 21+2


Näihin kuviin, näihin tunnelmiin
huitshapeli ja lilliputti :heart:

:flower: Hyvää Ja Rentouttavaa Juhannusta, Mammat! :flower:

*muoks* painoo vauvalla oli 456g
 
Ei oo täältäkään mitään esimaitoo tullut. En oo kyl tosin osannut ees kaivata.

Mun vatsa on ollut tänään ihan toispuoleinen, se on reilusti tonne oikealla puolelle kallellaan. Ilmeisesti vaaveli sit siä oleskellut meinaan nyt se näyttää taas aika hyvin tasaantuneen. Vielä reilu viikko niin sit päästään mekin 4d ultraan <3

Hyvää juhannusta kaikille täältäkin, ihanaa kun on juhannus, se antaa luvan syödä ja paljon! <3

sweettis ja papu 23+4
 
Tissikalluppiin en vielä vastannutkaan... Ei huomattavaa suurentumista. Täytettä kyllä kuitenkin tullut joten yhdellä kuppiloisella tisulit kasvanut. Liivejä jouduin ostamaan ja ostin heti sit imetysliivejä - suosittelen!!

Esimaitoa on tullut ihan pikkasen vaan - eikä ainakaan mulla ole lävistys estänyt. Tai siis lävistystä ei enää ole, ollut pois vuoden päivät, mutta lävistyksen arpi siis ei ole esimaitoa estänyt tulemasta.

Ulpulummukalle iso :hug: Eiköhän ne asiat siitä järjesty tavalla tai toisella :) Näin on pakko uskoa, mutta voin vaan kuvitella sun olon nyt. Juhannuksen jälkeen sitten juttelette kunnolla!

Oon siivonnut koko illan ja nyt on olo sen mukainen, tooooosi kova väsy ja joka paikka kipeänä :ashamed: Pitäisi osata jo rauhoittua ajoissa, mutta ei...

Kaikille kuitenkin nyt hyvää juhannusta! Toivotaan edes jonnekin päin suomea aurinkoista ilmaa (*tänne, tänne* :D )

Adette & Allu 25+1
 
ulpulummukka; kävin lukemassa sun tekstin :(
Jos miehesi oikeesti yrittää paeta vastuuta. Teidän suhteeseen on kuitenkin tulossa kertarytinällä aika kova muutos.
Me meinattiin erota, kun toinen lapsi oli ihan vauva ja oltiin vasta menty naimisiin. Mies sitten päätti, ettei tästä perhe-elämästä niin perustakaan.. Asuttiin n. viikonpäivät(en muista tarkkaan siitä ajasta mitään. Äiti hoiti pikkulapset, minä itkin ja nukuin. ) eri paikoissa. Sen jälkeen puhuttiin ja junnattiin samaa asiaa, kunnes mies uskalti puhua ihan avoimesti, että pelkäsi, etten takasin enää otakaan..
Mikä lie.. Ajattelin sillon, että joku yhtäkkinen vapauden kaipuu tai jotain..
Sen jälkeen ollut kuin eri mies, panostanut suhteeseen, ottaa mut huomioon..
Ehkä siitä loppujen lopuksi oli jotain hyötyäkin miettiä asioita rauhassa ja todeta, ettei tämä parisuhdekaan ole mikään itsestäänselvyys.
Toivottavasti miehesi on myös miettinyt asioita tarkasti. Kun näätte, niin puhukaa kaikki tunteet läpi-> toinen ei voi lukea ajatuksia.
Sillä aikaa, kun miehesi selvittää ajatuksiaan, niin muista sinä pitää huolta itsestäsi ja vauvoista:heart:
Mä en oo kyllä mikään hyvä neuvomaan. Itse en pystynyt itseäni ja lapsiani tuossa tilanteessa hoitamaan, mutta ole sinä vahvempi :hug:

zizilisko; kiitos, ihan yllätyin miten selkeitä kuvia tuosta otuksesta voikaan saada:)
 
Ulpulummukka: kurja tilanne. Peesaan kyllä huitshapelin sanoja, puhuit asiaa. Kannattaa puhua, puhua ja puhua, et tietää mistä oikeasti on kyse. Suuri muutoshan lasten saanti on varsinkin, kun ootte sitä jo kauan yrittänyt. Ehkä miehesi panikoi tulevaa muutosta ja vastuuta... Kannattaa keskustella kuunnellen eli pitää oma asenne avoinna ja oikeesti kuunnella mitä toinen sanoo. Voimia ja toivotaan et kaikki järjestyy :hug: :hug:

Angel Eyes: kiitti Kelan verotustiedoista. Pitääpä itekin hakea tuota muutosta! =)

huitshapeli: ihanan selkeä kuva, täytyy sanoa. Varmasti sykähdyttävä kokemus nähdä noin elävästi oma pikkuinen. :)

Hyvää Jussia vielä kaikille!! Ottakaahan iisisti!! ;)

jasmara ja masuasukki 24+0 ( viikko poksahti taas, huh )
 
Jussia vaan kaikille!
KOtosalla vain ollaan. Olohuonetta ollaan muokattu uuteen uskoon ja retkeiltiin tänään lähimetsissä.
Pian pitää mennä sämpylän leivontaan.
Vointi ennallaan, eli tosi hyvä. Liikkeet tuntuu selvästi ja isikin sai ekan tuntumansa; potku tuli päähän..mitäs makas mahan päällä.
Toinen sokerirasitus tiedossa, ekassa ei ollu muutoksia, mutta pitää mennä vielä uudestaan, ku esikoisen aikana oli rask.diabetes.

Mukavia kesäpäiviä kaikille!
Hobitti 24+0, ohhoh..
 

Yhteistyössä