*** LOKAMASSUT 2008 Helmikuussa***

Täällä olo on hieman outo, mutta en tiedä, johtuuko ruoasta vai tästä olemuksesta.. ;)
Äskeiset päikkärit teki ihan hyvää. Töissä ollessani ajattelin aamusta asti, että meen nukkumaan, ku pääsen kotiin. Päiväunet on mulle tosi harvinaista, en niinkään piittaa niistä.
Muuten onnellinen olo. Neuvolan sain varatuksi maaliskuun ekalle viikolle, ja naistenpolille meen ultraan jo 21.2.
Olis kiva kuulla, paljonko lokamassuissa on luomuraskauksia ja paljonko hoidoilla aikaansaatuja??
Meillä yritystä ehti olla vähän reilun vuoden verran ja välillä oli käytössä terolutit, mutta 2 viime kierrossa metforminit ja clomifenit.
Kyllä olen kiitollinen, että lapsettomuuspolille tuli lähete vähän "vahingossa", kun olin muulla asialla polilla, ja tuli yritys puheeksi.
 
Tervetulo toivotukset uusille :D

hobitti:Meillä oli yritystä takana puoltoista vuotta ennen ku tuli plussa. Ja tosiaan clomeja ja metuja ehin syödä 4.kiertoa ja toisesta inseminaatio avusteisesta tärppäs. Mä syön vieläki noita metuja, mites sinä?

Mulla sai sitte pomo tänään tietää raskaudesta. Puhuin sen kanssa puhelimessa ja se mainitsi että heillä on parvo rokkoa liikkellä. Oon ryhmäperhepäiväkodissa töissä ja pomo majailee viereisessä päiväkodissa. Pakko oli raskaudesta pomolle kertoa ku käydään siellä usein ja sieltä tulee meille joskus sijaisia. Soitin paniikissa neuvolaan et mitä teen, no kävin antamassa verinäytteen jossa nähään oonko jo sen sairastanu. Ens viikol saan tosin vasta tulokset. Vanhemmillekki oli infottava raskaudesta että tietävät pitää lapset kotona jos perheessä muilla parvorokkoa. Nyt pelottaa niin et jos sen saan ja miten vaaville käy.

Miimu ja Leo rv 5+5
 
Meille tuli ihan luomuna. Lokakuussa lopetin pillerit ja sitten odoteltiin tärppääkö. Niin se sitten tärppäsi, tammikuussa :)

Jostain kuulin, että jos ovulaatiopäivänä tärppää, tulee aika varmasti poika. Olen myös kuullut että kamaritouhuissa asennollakin on merkitystä tuleeko poika vai tyttö.. ;) No näiden laskelmien mukaan minä veikkaan että tänne tulee poika, vaikka eihän sillä oikeasti ole mitään merkitystä, mutta minusta on hauskaa vähän arvuutella.

 
Hurjasti onnea kaikille teille odottajille!!:hug:

minä tuolta vauva puolelta tulin kurkkimaan,
meillä syntyi poika viime lokakuussa,ja silloin odotusaikana paljon kirjottelin palstalle.
onhan se odotusaika ihanaa
:heart:
mutta niin tää vauva arkikin :heart:

voikaahan hyvin!!!!!!!!!
 
Moikka taas kaikille!

masukille voimia :hug:

Annille tuplaonnittelut!

Hobitti: Minä en ole syönyt pillereitä pariin vuoteen. Ollaan käytetty muuta ehkäisyä. Nyt sitten tammikuusta jätettiin ehkäisyt pois ja ajateltiin, että lapsi saa tulla, mutta mitään yritystä ei meillä varsinaisesti ollut. Yllätys olikin, että ihan ensimmäisellä kierrolla tärppäs!

Itseä tällä hetkellä vaivaa järkyttävä väsymys! Voisin nukkua koko ajan... Ei riitä edes 10-12 tunnin yöunet. Huono olo tulee ruokailun yhteydessä tai sen jälkeen, muuten ihan ok. Viime aikoina myös kiukkupuuskat on yleistyneet.
Löysin tänään laatikosta vielä yhden raskaustestin. Piti tehdä vielä ja plussahan siellä oli ihan heti :LOL: . Oli kiva muistella ensimmäistä fiilistä ensimmäisen testin jälkeen.

töhö ja masuvauva 5 + 3
 
FPI
Iltaa kaikille!

Meille tuli kanssa luomuna, mutta puolentoista vuoden yrittämisen jälkeen eli lopetin ehkäsyn heinäkuussa 2006, että ehdittiin tätä jo odotella :whistle:

Ultra on perjantaina, jänskättää kyllä, toivottavasti sydän sykkis ja muutenkin ois kaikki ok.

FPI ja pikku-pörris 6+1
 
Luomuna meilläkin. Tosiaan lokakuun alussa poistetiin hormonikierukka ja tammikuussa tärppäs =) Taitaa miehen näkeminenkin melkein riittää kun ei ton kauempaa tarvinu ootella :LOL:

Onko muita lokamassuissa jolta on poistettu kierukka ennen tärppäämistä???
 
:hug: masukille paljon voimia!

Tervehdys uusille :wave:

Mulla on nyt virallisesti alkanut pahoinvointi. Heti aamusta oli kamala olo, enkä saanut kunnolla syötyä :/. Oksennusta sain pidäteltyä puoleen päivään asti, mutta sitten oli menoa :x . Poika meni siitä pian nukkumaan ja vedeltiin yhdessä neljän tunnin päikyt :D . Onneksi on hyvät unenlahjat pojalla, joka kuitenkin jo 2v =)
Jos kaikki nyt menee hyvin niin esikolle ja tulokkaalle tulis aika tarkalleen 3vuotta ikäeroa.
Meillä raskaus lähti käyntiin luomuna. Yritys alkoi vuosi sitten ja tärppäsi aika pian , mutta meni kesken. Pidettiin parin kk tauko ja taas tärppäsi aika pian (ehkä yk3), meni kuitenkin taas kesken. Tämä raskaus sai alkunsa kolmannesta kierrosta =)

en halua turhaan pelotella mutta välttäkää viimoiseen asti paholais-parvorokkoa!
Mulla se koitui viime raskauden kohtaloksi :/ . Joskus rv 5 tienoilla siihen sairastui ja kaksi viikkoa myöhemmin selvisi keskeytynyt km. Varmaksihan en koskaan saa tietää johtuiko km kyseisestä taudista, mutta näin olen asian ajatellut..

Nyt täytyykin jo painua nukkumaan että jaksaa taas huomenna mennä puolilta päivin päikkäreille :D
 
Taas oli pakko mennä itseensä masentamaan ja lukemaan lisää tuulimunasta. Nyt löysin kahdesta luotettavasta lähteestä tietoa, että sikiön täytyy näkyä viimeistään kun raskauspussi on 16mm. Jos ei tuolloin näy, on kyseessä tuulimuna. Mullahan raskauspussi oli viime ultrassa 15,9mm eli on kyllä aika pieni mahdollisuus, että sikiö sinne ilmestyisi, ainakin näin tiedon valossa. Minusta ultraava lääkäri olisi voinut kertoa, että olin jo näin lähellä tuota rajaa, enpä olisi sitten elätellyt "turhaa" toivoa. No, tietysti riippuu varmaan ultrauslaitteistakin mitä käytti. Kyllä nyt tosissaan pelottaa tuo ylihuominen ultraus kun ei haluaisi pettyä. Onkohan tässä vielä toivoa? Tuun sit mahdollisimman pian kertomaan teille kuinka kävi.
 
Yritin jo eilen liittyä keskusteluun, mutta viestini meni mihin meni (minä ja tietokoneet). :whistle:

Onko muilla ollut pissatulehduksia raskauden aikana? Mulla oli antibioottikuuri viimeksi kaksi viikkoa sitten, kun en vielä tiennyt olevani raskaana. Se ei ilmeisesti parantunut, koska olo on nyt tosi tukala. Eilen en pystynyt pidättämään pissaa sitä tarvittavaa neljää tuntia ja labra ehti mennä kiinni. Hain purkin kotiin ja nyt tuskailen, valvon ja yritän pidättää.
 
Hobitti: Meillä meni 1,5 vuotta yrityksessä ja neljännestä clomikierrosta tärppäs. Tutkimukset oli alotettu jo yksityisellä puolella, mutta noin viikkoa ennen julkisen puolen aikaa plussasin =) !
Miuku: Minä kanssa eilen luin hirveesti tietoa noista tuulimunista. Elä vielä panikoi. Nää on niin semmosia ettei ikinä voi tietää kuinka tulee käymään. Totta kai pelottaa ihan hirveesti ja kuten sinä taisit sanoakki niin nää oireet tulee olemaan paljo huonommin kestettäviä jos sielä onki tuulimuna. Mutta siihen asti kun toisin todistetaan meillä molemmilla on pieni vauva massussa!
 
Heipparallaa!! Tuosta tuulimunasta..itekki oon lukenu siitä aika paljo netistä ja kyllähän se mietityttää :| Parhaalla kaverillani oli juuri ennen joulua tuulimuna raskaus :( Toivotaan että itellä ja teillä kaikilla muilla ois kaikki hyvin :) meillä eka neuvola ens keskiviikkona :)
 
Täällä kanssa tärppäsi ihan luomuna. Meillä ei ollut mitään ehkäisyä käytössä kuopuksen jälkeen, joka siis syntyi viime toukokuussa. Ekat menkat oli elokuussa ja nyt sitten raskauduin. Kierto jonkun verran heitteli tuossa ja nyt kun alkoi tasottua niin tuli heti tulostakin. :)

Onkohan täällä muita joiden hb laskee kun lehmän häntä, heti raskauduttua? Olisin kyselly että millä saatte sen takasin ylös, kun miulla nuo raudat ei tunnu tepsivän. Soittelin eilen neuvolaan ja sieltä sanoi että voisin pikkuhiljaa alkaa jo rautaa syömään. Edellisellä kerralla kun tuo keikkui melkein koko raskauden tuolla 100 tuntumassa. Eka neuvola olisi 10.3. eli rv. 8 silloin lähtisi käyntiin. Täällä noita sydän ääniä kyllä saa pyytää kuuntelemaan jo ekassa neuvolassa. Viimeeksi tais kuulua sit vasta lääkärissä, mut kyllä mie ainakin aion pyytää että kuunneltaisi jos vaikka jotain kuuluisi.

Tsemppiä Miukulle, toivottavasti siellä masussa olisi kaikki kuitenkin hyvin.

 
Nyt se pahoinvointi nostelee jo päätään täälläkin, heräillessä eto kivasti ja alko syönnin jälkeen helpottaa. Nyt kun sitä on jo ootellu ni tuli vaa iha tajuttoman ilonen ja onnellinen olo et ilmaantuha niitä muitaki oireita :D

Meillä tärppäs kans luomusti, yritystä oli jo heinäkuusta asti, mutta imetys lokakuulle esti meillä tehokkaasti raskautumisen ja sen jälkeen ilmeisestikin todettu kilpirauhasen vajaatoiminta. Mut kun lääkkeet sai, tärppäs heti joka päättyi sit surullisen kuuluisaan keskenmenoon ja sitten tärppäskin tämä uus ja toivotaan nyt et pysys mukana. Tänään meen vielä toista lekuria konsultoimaan tuosta lääkityksestä. Minäkin vietin eilen levottomia tunteja netis tutkien tuota sairauden vaikutusta sikiöön ja pelon lievittämises sinne lekurille on päästävä.

Tsemppiä myös tuulimunaa pelkääville; murehtikaa vasta sitten jos varmistuu tuulimunaksi ja koittakaa nauttia siihen asti normaalista raskauvesta =)
 
Miuku79 älä suotta siellä huoli :hug: Ei kannata varmaan ihan kauheesti kaikkea lukea ja tutkia, vaan kannatta odottaa sitä ultraa. Kun viimeks sun ultrassa oli niin vähän viikkoja niin eikös noi mitat ym oo ihan normaaleita. ja nyt kun menet ja viikkoja on enemmän ni varmasti siellä jotain jo näkyykin :heart:

Meillä tärppäs ekalla yrityksellä (oikeen nolottaa, täällä kun on monella vuosia yritystä :ashamed: ) Pillerit lopetin jouluun alussa ja tammikuus tärppäs :heart:

Liina ja pikku 7 + jotain :p
 
Ultrakuulumiset: syke löytyi oikeasta paikasta!!:D
Kipuihin lääkäri ei osannut sanoa mitään. Varoitteli yleisesti keskenmenon riskeistä (suurin riski viikolle 12 asti) ja toivotteli onnea. Itku pääsi, kun autoon istuin, niin paniikissa olen ollut perjantaista lähtien kivun alettua oikealla puolella. Onnea tuleville ultrassa käyville!!


Pahoinvointi yllätti eilen minutkin. Tunnin työmatkalla tuli eilen aamulla järkyttävän huono olo. Eipä siinä kehdannut kimppakyytiläisille mitään sanoa, laskin vain minuutteja, että päästäis perille. Perille päästessäni juoksin syrjäisimpään vessaan ja oksensin aamupalan ja kai iltapalan. Imeisesti kukaan ei huomannut mitään :LOL: . Muutama työkaveri on tosin vaihvihkaa mahaani tuijotellut..
 
Onnea uusille tulokkaille.

Olen samaa mieltä ettei kannata tuulimunaraskautta epäillä liikaa. Voi vainoharhaisuus iskeä ja turha sitä on etukäteen murehtia.
Itselleni ei edes moinen käyny mielessä. Taidan kuitenkin luottaa intuitiooni ja edetä päivä kerrallaan masuasukin kanssa. =)

Voisko joku valaista, et millanen parvorokko on? Mitä oireita?

Marimilla :voihan olla, et loppujen lopuks oletkin lokamassu ;)
 
Oireet
Parvorokko eli ns. viidestauti on parvoviruksen aiheuttama rokkotauti, jossa poskiin ilmaantuu voimakas punoitus. Sitä seuraa muutamassa päivässä yleistyneempi ihottuma, joka vähitellen muuttuu verkkomaiseksi kuvioitukseksi etenkin raajoissa. Ihottuma kestää tyypillisesti 3-7 vrk, mutta voi hävitä ja ilmaantua uudestaan viikkojenkin ajan. Lämpötilan vaihtelut, rasitus, auringonvalo ja henkinen stressikin voivat pahentaa ihottumaa. Parvorokkoa potevat useimmiten 5-15-vuotiaat ja heidän yleisvointinsa on hyvä. Pienellä osalla potilaista esiintyy kuumetta, päänsärkyä ja yskää tai nuhaa. Nämä oireet edeltävät ihottuman ilmaantumista. Joskus vanhemmilla lapsilla ja aikuisilla esiintyy myös nivelvaivoja ihottuman häviämisen jälkeenkin.

Jos parvorokko tarttuu raskaana olevaan naiseen, joka ei ole aiemmin sairastaunut parvorokkoa, virus voi myös tarttua sikiöön. Tästä seurauksena saattaa olla sikiön anemia. Tämä riski koskee nimenomaan raskauden alkupuolta. Parvovirus ei aiheuta epämuodostumia, mutta anemia voi pahimmillaan johtaa sikiön turvotuksiin. Mikäli perheessä todetaan parvorokkoa äidin ollessa raskaana, asia kannattaa otta esille neuvolakäynnillä.
Tuollanen löytyi tuolta Terveyskirjaston sivuilta
 
Onneks olen toistaiseksi säästynyt pahoinvoinnilta, pojan aikana sitä kestikin viikoille 16 ainakin. Neuvolassa kävin eilen ja pojan kans ja samalla oli mun alkukeskustelu, seuraavaks onkin sit lääkärikäynti ja ultra samalla, meillä kun on neuvolas laitteet. =) Väsymystä on ihan liikaa, voisin nukkua vaik koko ajan.
 
Varovasti uskaltaudun ilmottautumaan tänne....Plussaa näytti testi ja viime kesän keskenmenon jälkeen se oli mahtavaa :D Nyt tietysti jännitän käykö tämänkin kanssa niinkuin kesällä,toivottavasti EI! Jos kaikki menee hyvin olisi lokakuun lopulla tulossa meidän perheeseen siis kolmas lapsi!! :hug:
Onnea kaikille odottajille!! :hug:
 
Angel eyes kyseli hemoglobiinista

Mulla on ollut normaalisti hg 150-160. Viime raskaudessa se oli jo ekalla neuvolakäynnillä laskenut reiluun 130 asti. Siitä sitten alimmillaan kävi 117. Rautaa en joutunut syömään, mutta kun se oli tuon verran niin googlettelin ruoka-aineita joista saa paljon rautaa, söin lihaa, pinaattia, vaihdoin tuotteita täysjyvään jne. Ja sen muutoksen ja panostuksen myötä hg taas vähän nousi.
 

Yhteistyössä