*Lokamassut 2009 Heinäkuussa*

Hei muutaman päivän paussin jälkeen, kovasti olette kirjoitelleet :)

Täällä meillä loma pyörähtänyt käyntiin ja kovasti on kävelty pitkin ja poikin. Ja kyllä huomaa että masu jo alkaa painaan! Kävely on aika lailla hitaampaa kuin ennen ja pienikin pissahätä tuntuu tosi kovasti. Toissapäivänä tuli kipeä, pitkään kestävä supistus mikä huolestutti :| Enää ei ole tullut, mutta olisi kiva että pian lääkäri taas tarkistaisi tuon kohdunsuun tilanteen..
Elokuvissa oltiin , leffa kesti 2h ja jo ekan puolen tunnin jälkeen alkoi kylkiluihin painamaan niin kovasti, että tuskaista oli! Välillä vaavi pönkää tuonne oikean puolen kylkiluiden alle niin että siinä tuntuu aivan selkeä pyöreä möykky :D Ja eilen huomattiin että kun makoilin selällä niin toinen puoli mahasta oli kohonnut pikku kukkulaksi ja toinen puoli oli ihan pehmeä =) Selkeästi siis jo huomaa, missä osaa mahaa vauva majailee milloinkin :heart:

Ja jos jotakuta ummetus vaivaa niin muistakaahan juoda paljon vettä! Se voi noiden mansikoiden lisäksi olla hyvä apu, ainakin mulla kun illalla juo putkeen 2-3 lasillista vettä niin johan saa juosta vessaan.

Lämmintä viikon jatkoa kaikille!

nöpötin ja pikkuinen 27+2 :heart:
 
Toivottavasti noi mansikat toimii nopeempaa ku parin tunninpäästä, sillä just tuhosin litran niitä :p
Tänään oon muutenkin herkutellut, eli syönyt litran herneitä ja litran kirsikoita tuossa päivemmällä. Muistin kyllä syödä ihan ruokaakin.

Huominen jännittää ja odotan sitä samalla innolla, sillä nään pallopään äippäpolilla =) :heart: Onkohan kaikki ihan hyvin noista sokruista huolimatta ja toivottavasti mun arvot ei nyt oo ollu ihan liikaa :| Mietityttää niin, et tuskin nukun ens yönä.

Oon reilun tunnin vertaillut turvakaukaloita ja katsonut noita testikuvia autoliiton sivuilta ja yhtäkään en niiden perusteella kyllä huolisi :( Näyttää tosi moni kaatuvan noista sivutörmäyksessä niin, et lapsi jää alle. Tiedä sit jääkö, kun video loppuu mielestäni kesken.
Ja noi hinnat on ihan törkeitä, meinaan tolla jalustalla. Onneks mein ei tarvii jalustaa hommata kun ei omaa autoakaan ole, mut eipä monikaan ilmoita hintaa ilman jalustaa ( ainakaan netissä ).


pinkkimieli ja pallopää 24+5
 
Pööh!
Jos sitä kans kirjottelis nyt taas muutaman sanan, lukenut oon kyllä teitin tekstejä.
Sain viime viikolla äippäpakkauksen ja vaatteita on tullut hypisteltyä, kattelin myös noita joita olen jo ostellut itse ja kyllähän niitäkin oli kertynyt jo ihan kivasti :)
Ettiskelin äsken tossa aikani sitä listaa minkä muistaakseni paapelo tuossa jokin aika takaperin laittoi mitä ja kuinka paljon kaikkia esim. vaatteita pitäisi/olisi hyvä olla mutta enpä löytänyt...joten luovutin =)
Onko teille tullut kelasta mitään tietoa siitä, että koska se äitiysloma nyt virallisesti alkaa?
oonhan mie sen ite laskenu noin arviolta, mutta olisi nyt kiva siitäkin päätös saada että tietää töissä kertoa...
Mutta nyt peiton alle katseleen vielä telkkaa, selkä ei kestä kauempaa tietokoneella istumista :) Eilen käytiin muuten mansikoita poimimassa, nam, mutta kyllä se kyykkiminen oli jo hieman hankalaa =)
Hyviä vointeja kaikille ja palailllaan!
Pikkumyyh ja masuasukkirakas 28+5 :heart: :heart: :heart:
 
pinkkimieli: mie olin kans ihan järkyttyny, miten huonosti kaukalo pysyy autossa kiinni ilman tuota jalustaa. Myö siis kokeiltiin ihan liikkeen edustalla omaan autoon MaxiCosin kaukaloa ja kyllä todella heppoisesti jäi tuo kaukalo kiinni niiden pelkkien turvavöiden avulla. Tuntu, että se lähtee heti siitä lentoon! Toki siihen saatto vaikuttaa sekin, että meillä on nahkaiset penkit, niin luistaa enemmän...

Niin ja kun ilmoitetaan hinta jalustalla, niin silloin ymmärtääkseni ei edes myydä varsinaista kaukaloa ilman jalustaa (ainakin mitä ite niitä huomasin). Mutta ainakin MaxiCosia ja Britaxin babysafe kaukalo myydään ilman jalustaakin...

Myö tänään käytiin sitten vielä tuossa toisessa paikallisessa lastentarvikeliikkeessä ja saatiin sieltä tilaamalla nuo Gessleinin Swift matkarattaat. Väriksi otettiin vielä limen vihreä. :) Sitten saatiin vielä mielestäni ihan hyvä tarjous tuohon Britaxin kaukaloon jalustalla ja ostettiin nekin sitten samaan syssyyn. Ja toki noihin rattaisiin otettiin se adapteri, että saadaan tuo kaukalo sitten kiinni niihin rattaisiin... Nyt on sitten kaikki isommat hankinnat tehty...
 
Pikkumyy:
Voit käydä laskemassa sen mammaloman alkamispäivän kelan sivuilla, mutta jos olet saanut mammaraha päätöksen, se on se ensimmäinen päivä joka siihen lappuun on merkitty.

Eli itsellä on kirjoitettu seuraavanlaisesti:

Äitiysraha:
29.8-3.11.2009 56 arkipäivää

Eli tuo 29.8 on ensimmäinen mammalomapäiväni =)

Ja tuosta listasta vaatteita koskien...eli nopsaan kun mietin, niin sellaisella kaavalla selviää TODELLA hienosti (omasta mielestäni ), että joka päivälle on kaksi vaatekertaa x4....noin suunilleen.
Tuon olen laskenut sen mukaan, jos joka toinen päivä pesee koneellisen pyykkiä ja kaksi kerrastoa siltä varalta per päivä, jos sattuu olemaan kova pulauttelija =)

Pulautteluhan on aika yleistä ja aika runsastakin kunnes kiinteät aloitetaan viimeistään 6kk iässä, joten jos kokoja pitäisi arvioida jotenkin niin n.68cm vaatteisiin saakka käyttäisin tuota metodia :D
Riippuu toki paljon vauvasta itsestään, miten tanakka ja nopeasti pituutta kasva on, tai miten isona syntyy.

Eniskertalaisille:

Yritin tänään miettiä, mitä pelkäsin synnytystä ajatellessani esikon aikaan.
Enemmän kuin mitään repeämiä, jännitin sitä kontrollin puutetta, joka omasta kropasta katoaa...synnytyshän on todella primitiivinen kokemus.

Pähkäilin sitten, että mitenhän minä sitten mahdoinkaan itseäni tsempata ja psyykata, kun en enään synnytyksen tullen häpeillyt mitään enkä liiemmin ajatellut kontrollin menetystä vaan antauduin kokonaan tilanteen pyörteisiin.

Hankala yrittää kuvailla sanoin, mutta ajattelen yhäkin näin:

Koko raskauden ajan kroppani on ollut vauvalla lainassa ja hänen kotinsa ja turva paikkansa.
Synnytyksen aikana minun on lainattava vielä hetki kehoani ja annettava sen auttaa vauva turvallisesti maailmaan, turvaan minun syliini.
En menetä kroppani hallintaa oikeasti, vaan oma vaistoni, joka on ollut minussa omasta syntymästäni saakka, syttyy ja ottaa ohjat käsiinsä, jottei minun tarvitse ajatella muuta kuin kohta rinnalleni saapuvaa omaa lastani.
Kun kroppa ei tottele omaa päätäni, tiedän ainakin sen toimivan kuten pitääkin ja voin olla lopulta ylpeä itsestäni.

Ja sitten kun esikoinen syntyi, olin niin helpottunut ja tokkurassa etten oikein ymmärtänyt mitä tapahtui. Kätilö kun sanoi, että laskekaan sormet ja varpaat, laskin tosissani joka ikisen pikku nyppylän pojan käsissä ja jaloissa, jonka jälkeen totesin niiden olevan tallella, mikään ei pudonnut matkan varrella :D
Ja sitä tunnetta jälkeen päin...tunsin olevani niin mielettömän vahva henkisesti. Kaikki aiempi epävarmuus omasta kropasta ja sen ulkonäöstä oli kadonnut kokonaan. Vaikka massu olikin taikinainen ja raskaus arvilla ja muutama raskauskilokin killui leuan alla, pidin itseäni tosi kauniina ja niin piti mieskin =)

Tuossa joitan ajatuksia synnytyksestä ja siitä miten sen itse koin, henkisellä tasolla. Kaikki se inhottava kipu, mikä synnytykseen liittyy, on todella lopulta KAIKEN SEN VAIVAN ARVOISTA =)

paapelo+poju+Deri 28+4
 
Mä muuten elin siinä uskossa ennen esikoista, että joutuisin pyykkäämään koko ajan, mutta meidän tyttö ei juurikaan pulautellut, joten eipä tarvinnut sitten vaatteitakaan vaihtaa edes joka päivä :) Konekin lauloi varmaan vaan kerran viikossa.. Edelleenkään ei pyykkiä tule juuri nimeksikään (jos miestä ei lasketa mukaan) ja me pärjätään tosi vähillä vaatteilla tytön kanssa mikä on hyvä niin. Ja onneksi ne menee vielä hyötykäyttöön tälle toiselle.
 
Meilläkin esikoinen oli vähäpulautteleva, eli samoilla vaatteilla pärjättiin pari päivää huoletta ja pyykkikone sai käydä lähes normaalirytmillä.

Pikkumyyh: jos äpr-päätös on tullut, siitä äitiyslomapäivä tosiaan löytyy. Muuten sen voi itse laskea, siis eka äitiyslomapäivä on rv 35+0. Minä sain töistä päätöksen äitiysloma-ajasta, kun vein palkkatoimistoon kopion raskaustodistuksesta: palkkaohjelma laskee lasketun ajan mukaan. Kelalta en minäkään ole päätöstä saanut, enkä saakaan ennen kuin palkallisen kauden loppuvaiheessa.

Tänään ultra, mitähän siellä luvassa? Esikoisesta en muista moista lainkaan.

~Tiila 26+2
 
Huomenia :)
Äippäpakkaus on tännekin jo tullut, Kelan päätökset äitiysrahasta tulee sitten joskus ku meidän palkkiksen täti ystävällismielisesti laittaa ne 6kk tulot sinne. Eli luultavasti syyskuussa, ja mun laskelmien (sekä Kelan laskurin) mukaan äitiysloma alkaa 1.9. Ja kun palkkiksen täti ilmoitti että ne 6kk tulot on tiedossa vasta sillon syyskuussa :| Vuoden 2007 verotusta ei tod. kannata käyttää, en sillon ollu töissä vaan kotihoidontuella kotona.

Äitiyspakkauksesta sen verran, että jos joku tietää miten niitä kestovaippoja käytetään (siinähän on muistaakseni neljät niitä sisäosia ja kahdet päällihousuja) nii saa jakaa tietoutensa, itte kattelin niitä ihan pihalla koko hommasta, mutta ois kiva edes kokeilla, niin tietäs sit hankkia niitä lisää jos tarvii.

Jaaha, eilen tuli palkka kera lomarahojen, pitänee ruveta makselemaan laskuja.
 
Tänään olis sit TAYSiin meno puolilta päivin. Jännittää.

skye eka laitetaan se sisävaippa ( ja kun se on kerta kuin teippivaippa ilman teippejä, niin ei ole edes vaikea ) ja sen päälle vaan sit se kuorivaippa, mikä ei päästä kosteutta läpi. Aina ei ole niin suuri tulos vaipassa ( ei siis kuoreen asti imeydy kosteus ), et kuorivaippakin pitäis vaihtaa, niin siksi niitä ymmärtääkseni vähemmän.
Näin minä olen tämän asian ymmärtänyt, siis mitään kokemusta mulla noista ei ole. Olen ajatellut kokeilla noita, vaikka moni on juuri noi äippäpakkauksessa tulleet vaipat haukkunutkin. Kuitenkin yksi kestovaippa päivässä on 365 vaippaa vähemmän kaatopaikalla vuodessa.

Niin ja helpompiakin kestovaippamalleja on olemassa, jos vaan jaksaa kokeilla ja etsiä itselleen ja vauvalle sopivaa vaihtoehtoa. Tais löytyä jokunenkin pino täältä kaksplussaltakin aiheesta.


pinkkimieli ja pallopää 24+6
 
skye

tässä linkki
http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/rakenne.php :D

Itse ajattelin nyt pyytää ensikuun alussa äitiä aloittamaan vaippojen teon. Heillä kun on takaisin muutto omaan remontoituun kotiinsa kuun lopussa, niin en tohdi vaivata vielä.
Ajattelin vähän sellaista muokattua mallia, jossa vaipan haaraosan saa säädettyä sopivaksi vastasyntyneelle ja sitten voi kuitenkin käyttää samoja myöhemminkin.
Pitää kokeilla alkuun erilaisia niin löytyy sitten se meille sopiva, tai sitten ollaan seka käyttäjiä :D

Me saadaan sittenkin hoitopöytä. Ystävällä on tosi kiva hoitopöytä tarjolla. Pitää nyt vielä vähän sumplia :D

Lähdetään tästä pian mattorantaan...ihanan päivän pukkasi :D

paapelo+poju+Deri 28+5
 
skye mä oon hommannut muutaman tuollaisen A-I-O-vaipan, koska vaikuttavat niin yksinkertaisilta, et mieskään ei mahdollisesti turhaudu niiden kanssa :D Taskuvaippojakin mulla on muutama, minkä oon halvalla löytänyt kirpparilta. Ne kun "pakkaa" käyttövalmiiksi kuivattamisen jälkeen niin eivät ainakaan ole vaikeampia kuin normit teippivaipat.
 
Niin... nyt siis eilen alkoi mulla tuo sokeriseuranta... tylsää...

Tällä viikolla pitäis hakee ne jo varatut rattaat liikkeestä ja maksaa ne siis loppuun.
Sit meinasin käydä ostamassa sen kantorepunvalmiiksi ja täytyis sitteristä irroittaa se kangasosa ja laittaa pesuun kun on päässy tosi pahasti pölyttymään tuolla säilössä.
Niin ja tarvis kattoo valmiiks nyt se turvakaukaloettä siihen löytyy vielä kaikki osat, pehmusteet kun otettiin pois tytön kasvaessa.

Vaatteita olen ostellu ihan liikaa :ashamed:

Asumisesta

Asutaan tämmösessä -48 rakennetussa vanhassa rintsikassa missä neliöitä on 100/120.
Ja siis kolmessa kerroksessa, mut hyvin ollaan pärjätty ton esikonkin kanssa tässä.
Siivous ei ole tietty mitään herkkua mut....
Varmaan tossa vuodenvaihteen jälkeen täytyy muuttaa huonejärjestystä ja laittaa lapset nukkumaan tohon isompaan makkariin joka nyt on meillä, ja itse muuttaa pikkuhuoneeseen.

Pitäisköhän se hankinta lista pitää kans silleen aina näissä ketjuissa mukana tossa etusivulla tän loppuajan?
Mä en millään jaksa kaivella sitä listaa enään kun en muista edes minkä kuun ketjussa se on :ashamed:
Mut nyt kun alkaa tosissaan olla ajankohtaista noille hankinnoille niin löytyis sit kätevästi.


Riivinrauta & Nuppunen 28+5
 
Riivinrauta:

Itse ajattelin ihan samaa tuosta listasta.
Eli jos tässä kuussa laittaisi jokainen uudelleen synnyttäjä oman listan ja siitä sitten voisi tehdä sellaisen ns.keskiarvo listan.

Ensin tietty listaan ne välttämättömyydet ja sitten sellaiset, jotka auttaa mukavasti arjessa.

Onhan se tietty vähän niinkin, että jokaisella on omat kokemukset määristä ja joidenkin tavaroiden tarpeellisuudesta, mutta eiköhän siihen jonkinlaisen suuntaa antavan listan saa aikaiseksi, jonka Talvicci voi sitten kopsata ensikuun listaan :D
 
Noista hankintalistoista: Täällä kaksplussan etusivulla on artikkeli noista hankinnoista ja on kyllä tehty tosi kattavasti! Siellä on kahteen eri "kategoriaan" luokiteltu kaikki: heti tarpeellisiin ja myöhemmin tarpeellisiin. Mie voin vaik sen kirjottaa hieman karsittuna tähän, kun eilen niitä kopsasin tuolta ja lista on tässä nenän edessä... (Tää on siis miun omaa listaa! Jos haluatte kokonaisen version, niin löytyy tosiaan etusivulta)

Heti tarp. vauvalle
-turvakaukalo
-vaunut
-hoitopöytä (tai alusta)
-amme
-vaippoja (kesto tai kertis)
-vanupuikkoja/-tyynyjä (navan puhdistukseen)
-harsoja
-hiusharja, pehmeä
-kynsisakset
-tuttipullo (/tutteja)
-muovifroteeta
-perusvoide

Äidille:
-imetysliivejä
-bepanthenia tai Lansinohia nänneihin
-liivinsuojia
(-rintapumppu)
-imukykyisiä terveyssiteitä

Tarp. myöhemmin:
-kuumemittari
-niistäjä
-suppoja
-puhdistusliinoja
-pinnasänky ja -suojat
-sitteri
-viltti tai puuhamatto
-itkuhälytin
-hoitolaukku
-kantoliina/-reppu

Vauvalle vaatteita sään mukaan!
 
DsariaL hyvä lista sulla! Muutama kommentti alla mitä havaitsin esikoiselle hankintoja tehdessä.

Itkuhälytintä en koskaan ostanut, mutta välillä mietin sellaista "kännymallista", joka olis voinu joskus olla meillä hyvä autossa, että jos menee käymään jossain lähellä ja vauva nukkuu ni ei tartte kytätä koko ajan herääkö se.
Ammeesta voisin sanoa sen, että me ostettiin sellanen normi "cittariamme" ja sit vasta tajusin myöhemmin että on olemassa aivan ihania pikkuammeita. Toi mikä meillä on, on valtava. Eli kannattaa ostaa sellanen pieni niin on helpompi kylvettää pientä. Ei meillä ainakaan esikoinen oo aikoihin enää käyny ammeessa, joten ainakin meillä sitä tarvittiin todella lyhyt aika.
Hoitopöydän jotkut kokee aika turhaksi. Minä ainakin. Meillä vaihdettiin vaippa pesukoneen päällä hoitoalustalla ja sitten siirryin (kun tiesin ettei kakkaa/pissaa yllättäen) vaihtamaan vaipat sängyn/sohvan tms. päällä. Mulle oli ehdoton, että vaipanvaihtopiste on kylppärissä että jos vahinko sattuu niin voin vain suihkuttaa sen pois :)
Kantoliina ja -reppu ostettiin meillä ja käyttöä oli ehkä - ööö - 5 kertaa molempia, jos sitäkään :ashamed: No, molemmat on edelleen kaapissa, että jos tarttee tän toisen kanssa.. eihän sitä koskaan tiedä.
Froteelakanoita on muuten kivoja sellaisia, missä on se kuminauha, että saa patjan ympärille. Harsoja on nykyään kaikkia ihanan värisiä, äippäpakkauksessa taitaa tulla vielä ne valkoiset(?). Harsot käy hyvin vaunuihin "nukkumissuojaksi". Ne on kätevä kiinnittää sellaisilla leluliikkeessä myytävillä "värirenkailla" (joita voi liittää toisiinsa) ja niillä voi sitten leikkiä myöhemmin.

Tein muuten elämäni ensimmäisen makaronilaatikon. Juuh, meitsi on oikea kokkikolmonen. :p Vasta siis harjoittelen mun "kotiäidin uraa"... heh. Eikä ollu edes hyvää..mikä yllätys. :LOL: Esikoiselle onneks kelpas.
 
MB-: joo se itkuhälytin meinattiin jättää kokonaan ostamatta. Tai ostetaan sitten jos tuntuu, että tarvitsee (meillä on doron walkie talkiet, jotka toimii kyllä hätätilanteessa itkuhälyttimenä...). Rintapumppu on myös sellainen, jonka ajattelin ostaa (tai lähettää miehen ostamaan), jos sitten alussa tuntuu, että sille on käyttöä. Kuitenkin molemmat maksaa n. 50? eli yhteensä tulis jo 100? edestä turhaa ostosta, jos noita kumpaakaan ei sitten tarvitse. Ja miulle se on iso raha!

Kantoliinan mie jo tilasin tällä viikolla. Mie haluan ehdottomasti opettaa lapseni siihen. Koira kun meillä on, niin sen kanssa ei kyllä mitenkään lenkkeile rattaiden kanssa (ei koskaan oo oppinu kulkemaan hihnassa, kun saa niin paljon mennä vapaasti). Toivottavasti vaan sitten meidän Nökerö oppii siinä olemaan. Tää äiti on ainakin ihan innoissaan siitä!

Mie mietin sitä, että imeekö nuo froteelakanat itseensä kosteutta ollenkaan? Eli pitääkö siinä froteelakanan päällä olla joku ekstraimu, että pisut ei sitten valu pitkin pinnasängyn reunoja? Toki lakanahan siihen päälle tulee, mutta riittääkö se... Mutta hyvä tietää, että niitä on kuminauhallisia, pitääkin sitten yrittää muutama sellainen bongailla jostain, tietääkö kukaan saako niitä ihan peruscittarista?

Pitääkin tästä rueta ruoanlaittoon, aattelin lasagnen pistää uuniin...

DsariaL ja Möykky 27+0! Tunsin muuten äsken vauvan hikan ensimmäistä kertaa... :)
 
MB - kyllä se ruoanlaitto siitä kunhan harjoittelee =) Kukaan oo seppä syntyessään :D

Mä rakastan ruoanlaittoa ja teen joka päivä vähintään sen yhden lämpöisen ruoan, viikonloppuisin ja joskus arkisin saattaa joutua tekemään jopa kaksikin jos ei edellisestä ruoasta ole jäänyt "tähteitä".
Leipominen taas ei ollenkaan mun juttu, mutta nyt tällä viikolla olen innostunut tekemään leipää, kun tuolla miehellä on keliakia ja ne leivät maksaa ihan sairaasti, niin halvemmaksi tulisi jos jatkossakin jaksais väsätä itse :p

Ammeessa meillä vielä nuo isommatkin tykkää istuskella ja leikkiä, että meille oli ainakin tarpeellisia nuo isot ammeet. Pojalle kyllä ostettiin Ikeasta hieman pienempi.

Kantoreppu oli ja annoin jo poiskin, kerran sitä käytin. Käy selkään ihan kauheasti.

Nyt on pakko palata tuonne hellan ääreen ennenkuin ruoka palaa pohjaan, tänään syödään kasvissosekeittoa ja tuoretta kaura-porkkanaleipää :heart:
 
Mulle iski hirvee Manduca-kantoreppuhulluus :ashamed:

Esikolla käytin kantoliinaa, mut sen kanssa oli sellasta säätämistä aina... tuota Manducaa ovat kauheesti joka paikassa kehuneet nii mietin tossa että oiskohan se kovin paljon helpompi. Hinta on kyl kohtuullinen (n. 99e), mutta silti... ois se vaan kiva :heart:

Meillä tarvitaan kyllä heti lipastollinen hoitopöytä, vaan ei tahdo mistään oikein löytyä. Huutonetitkin on koluttu, siellä kaikki jossain kehäkolmosen sisäpuolella ja ehtona nouto, joten eipä taida onnistua, kun ite asutaan täällä itärajan tuntumassa huomattavasti ylempänä Suomessa. Kavereille oon laittanu sanan kiertämään et jos joku tietäis, saa nähdä kerkiääkö sitä mistään saamaan ennenku syntyy :)
 
Heippa pitkästä aikaa kaikille! :wave:

Täällä vaan ilmoittelen edelleen olevani mukana, vaikakaan en kovin ahkerasti tietokoneella istukaan. Täällä raskaus edennyt muuten mukavasti, mutta jouduin sokeriseurantaan ja diabetesruokavaliolle. Ottaa tuo ruokavalio vähän koville, mutta on sitä tässä muutamassa viikossa jo vähän oppinut. Paastosokeri oli sokerirasituksessa 5.4, ja sillä siis tälle ruokavaliohoidolle käskivät. Yritetään nyt näin ja ens viikolla katsotaan taas paastoarvo. Ja jos ruokavaliohoito ei riitä, pitää kuulema miettiä järeämpiä keinoja. Piikkikammoista hirvittää jo etukäteen mahd insuliinihoito... :| Insuliinihoidon raja on 5.5, eli kovin kaukana en ollut.

Ukkeli on mahassa mahdottoman vilkas ja herättelee öisinkin ahkerasti. Toivottavasti parantaa tapansa synnyttyään. Pikkuveljeä odotellaan jo tosi kovasti ja viikkoja ja päiviä lasketaan yhdessä.

Tässä kai nämä päällimmäiset kuulumiset. Muu perhe on rannalla, pienimmäinen päiväunilla. Nyt rupean tekemään rannalle vähän evästä ja lähdetään kuopuksen kanssa perässä rannalle autolla, toiset pyöräilivät.

Aurinkoisia, mutta ei liian tuskaisia päiviä kaikille! B)

Sopraano ja masu-ukkeli 27+0
 
*syvä huokaus* :whistle: ei tarvii alottaa insuliineja, katotaan sit 4 viikon päästä uudestaan. :D Vs-mittailuja on jatkettava, nyt tosin enää 2 päivänä viikossa. Vauva on ihan keskikäyrillä muutoin, paitsi vatsan ympärys on liian pieni, eli on aika hoikka kaveri masussa myllertämässä, vaikka onkin normi painoinen ( n. 630g ) =) :heart:


pinkkimieli ja pallopää ( jolla näkyi viiva jalkovälissä )
 
:wave:

Pääseekö viel mukaan? Olen Helsingistä kotoisin 23 vee. Esikoinen tulossa...
=) L.A. on 29.10 ja tytteliä sielt on luvattu.

Nyt olo on vähä yksinäinen kun ei oo yhtään kaveria eikä sukulaista jolla olisi muksuja ja jonka kanssa voisi keskustella näistä asioista. Sain neuvon tulla tänne, että täällä saa rupatella raskauden ihanuuksista ja ikävyyksistä.. . en oo kerenny perehtyä viel aikaisenpiin kirjoituksiin.. viikonloppuna sitä sitten tehään.. onko täällä paljonkin Hesalaisia?
 
DsariaL meillä on ollu sen froteelakana ihan sellaisenaan sängyssä, vaikkakin meillä oo vielä kyllä kertaakaan ollu sille tarvetta (kop kop). Musta siinä on miellyttävä pinta eikä siinä oo mitään sellasta paksua muovia vaan sellanen tosi ohut. Niitäkin tosin on varmaan erilaisia. Imukyvystä en siis tiedä mitään. Kuolat se on ainakin hyvin imenyt :D

chilitin oon kateellinen. Mä en oo ikinä tykänny ruoanlaitosta, paljon kivempi käydä ulkona syömässä :) Mun äiti taas on aina arvostellu mua sen takia, kun hänen mielestä kotiruoka on paljon parempaa. Niin kai, jos osaa laittaa sitä :)

skye meil on Manduca ja ne harvat kerrat mitä oon sitä käyttäny oon kyllä ollu tyytyväinen. Se on tosi kätevä heittää päälle. Mun tutulla on myös ja hänkin tykkäs kantaa poikaansa siinä. Tosin paljon useammin kuin minä :) Mutta jos kantoreppua tosiaan tarvitset niin osta ihmeessä Manduca.

pinkkimieli hyvä juttu! Varmasti helpotti.

peri tervetuloa! Juu täällä riittää juttua :)
 
Manducasta: mä hankin semmosen just käytettynä vähän huokeampaan hintaan. Vaikutti oikein pätevältä kapistukselta. Toivottavasti on sitä sitten kun sen käyttö on ajankohtaista. Paljon olen lukenut siitä positiivisia kokemuksia.

Ruoanlaitosta: en tykkää kamalasti tehdä itse. Opetin aikoinaan ukon tekemään ruokaa ja nyt hän sitä tekeekin oikein ilokseen. Toki minäkin välillä teen, mutta koitan välttää sitä viimeiseen asti :LOL: Kotiruoka on kuitenkin parasta joten siksi pitää välillä venyä ja kuluttaa itsekin aikaa köökin puolella.

Asumisesta: me asutaan 140m2( muistaakseni?) ok-talossa. Tämä on kahdessa tasossa niin että ylhäällä on 2 makuuhuonetta, olohuone (eli ukon pelihuone) ja wc. Alhaalla on sitten työhuone, ruokasali, olohuone, keittiö ja wc+sauna. Muutettiin tähän just keväällä ja pikkuhiljaa on tehty remonttia. Tänä kesänä vielä maalataan talo uuteen väriin ja sitten jotain pientä ikkunaremppaa myös ois tarkotus tehdä. Ens kesänä sitten uusitaan kylpyhuone ihan lattiasta kattoon. Tykätään kovasti tästä ok-talo asumisesta usean vuoden rivariasumisen jälkeen. On oma rauha ja tuota pihaakin ihan meidän tarpeisiin riittävästi :)

pinkkimieli: mukava kuulla ettet inskalle joutunut! Mulla on äippäpolin käynti elokuun puolessa välissä jolloin ultrataan ja katotaan miten vauva on kehittynyt. Toivottavasti ei ole kasvanut liikaa....

Tultiin eilen illalla mökiltä kotiin. Meidän piti alunperin olla siellä koko viikko, mutta mun selkä alkoi temppuilemaan luultavasti huonon patjan takia niin että oli paras tulla takas kotisänkyyn nukkumaan..Eikä me maltettu siellä mökillä maata kun kotona on tekemistä vaikka ja kuinka ;) Selkä oli heti parempi kun pääsi pois sieltä kovalta ja joustamattomalta patjalta. Vähän jo kerkesin pelätä että tämmöstäkö se loppuaika sitten on kun sekä selkä että lonkat kipuili kovasti...

Mun pitäis alottaa vauvanvaatteiden lajittelu ja pesu niin näkisin mitä kaikkea sitä onkaan jo tullu hankittua ja mitä vielä pitäis ostaa. Ostin tänään pesupähkinöitä joilla ajattelin alkaa pesemään nyt aluksi ainakin vauvanvaatteet ja varmaan sitten omatkin.

Flora + L-poika rv28+1
 
peri tervetuloa :wave:

Minä olen Helsingistä =)

Tultiin juuri mattorannasta. Oli tosi ihanaa.
Pojan sylikummi tuli myös mukaan.
Hän on toivoton poikamies ja autokin sen mukainen, ihme ettei misua ole vielä tarttunut mukaan, kun on miehenikin sanojen mukaan varsinainen kansikuva poju :LOL:
Voivoteltiin miehen kanssa sivummalla kun hän tohkeissaan hääräsi pojun kanssa siellä rannassa.
Kuulostettiin varmaan ihan kauheilta, kun höpötettiin, että kyllä jo pitäisi tuon alkaa etsiä itselleen vakinaista ja alkaa perheelliseksi :LOL:

Deri on taas riehunut koko päivän ja alkaa olla kyljet kohta täynnä kolhuja...pakko syödä nyt ja käydä pötkölleen, joskos hänkin siitä rauhoittuisi sitten hetkeksi :D

paapelo+poju+Deri 28+5
 

Yhteistyössä