*Lokamassut 2009 Maaliskuussa*

Onnea hyvistä ultra kuulumisista Nora! Kyllä me olis sut täälläkin pidetty, mutta onnellista odottelua siellä syyskuisten puolella. Itsekkin sinne kuuluisin, mut en jaksa olla yhtä optimistinen kuin sinä, että hemmo ymmärtäis myös syntyä syyskuussa... nimim.esikoinen 42+1...

Riinuska 12+0 :D
 
Onnea Nora :flower:
Just ehdin täällä mainostaa,kuinka pieni pömppömaha vaan, kun nyt yhtäkkiä maha turposi valtaviin kokoluokkiin!Ei ole tällaista turvotusta ollutkaan aiempina iltoina, ei kai vauvamaha voi "pompata" yhtäkkiä esiin??!vai voiko :D

nöpötin ja pikkuinen 9+2
 
Nora:
Toivotaan ,että optimismisi kannattaa :D
Onnea hyvistä kuulumisista ja jos myöhäisemmällä ajalla muistat meitä, niin tule kertomaan kun vaavi on syntynyt :wave:

OM:
Jukoliste...alkoi närästämään...hyi olkoon, en olekkaan tästä karmeudesta kärsinyt sitten esikon vikojen raskaus viikkojen :x

Maitoa, piimää, ruokasoodaa...kaikki kelpaa :LOL:

paapelo+poju+Tiuhti 11+3
 
Huomenta =)

Tänään lääkärineuvola. Hirvittää.. Onko kellään kuunneltu/kuulunut sydänäänet ekalla lääkäri käynnillä?
Ei malttais odottaa että kuulee ja näkee että kaikki ois masussa hyvin.
Ultra on viikon päästä perjantaina, saattaa mennä hitaasti tämä aika.

Olot vaihtelee normi päivästä ihan kauheeseen. Joinain päivinä jäänyt syöminenkin, piimällä elänyt, kun ei uppoa ei mikään..
Josko kohta alkais helpottamaan.


*muoks*
Ja taas unohtu

pikkunen 11+1
 
Hei!

En olekaan aikoihin täällä kirjoitelut, halusin saada itselleni varmistuksen et kaikki on hyvin ja masussa tosiaan on joku. Eilen olin ekassa ultrassa ja olipa ihanaa nähdä pikkuinen :heart: Menkkojen mukaan mulla olisi viikkoja 8+1, mut ultran mukaan viikkoja olisi yksi vähemmän. Laskettua-aikaa ei kuitenkaan täällä (pieni paikkakunta ja ultraus ei ehkä niin varmaa kuin äoppäpolilla) aleta muuttamaan vaankatsovat sitte viikolla 12 tuolla synnytyssairaalassa et millä viikoilla sitä oikeasti mennään. Ajattelin sinne asti odotella ja katson sitte siirrynkö marraskuisiin. Onko teillä muilla miten hyvin vastanneet viikkoja ihan tässä ekassa ultrassa siis kun viikkoja alle 10? Itse en oikein osaa tähän ekaan luottaa, kun ei siis täyttä asiantuntevuutta lääkärillä ole. Piti ihan katsoa aikaisemmista neuvolakorteista et miten silloin pitäny paikkansa kun sama lääkäri ollu, niin pojan kohdalla hän sai 4 päivää vähemmän kuin menkoista oli laskettu. Mut sitte ku menin 12. viikon käynnille olinkin 10 päivää pidemmällä eli minusta aika suurta heittoa! Olenki miettiny tota et kun mulla sillon siirrettiin laskettuaiakaa 10 päivää ja kiertona pidettiin 28 päivää, niin senhän mukaan mun olisi pitäny raskautua jo kp4!! Voiko olla edes mahdollista. Poika kyllä syntyi kyllä viel kolme päivää tätä uutta la ennen. Omituista.. Mutta katsellaan ja odotellaan et kumpaan pinoon kuulun :)

Mukavaa päivää kaikille!!
 
Huh!Teistähän on vaikka kuinka moni jo käyny ultrissa ja lääkäreillä!! Mulla rvk 11+4 ja ultra on vasta ens tiistaina ja lääkäristä ei ole puhuttukaan!

Tästä tulikin mieleen että mä sain labralähetteen joka pitäis hoitaa samalla ku käyn ultrassa, mutta onko muillakin niin huimasti ku 11 eri koetta??!! En mä muistais et aiemmilla kerroilla ois ollu ku jotain 5 :eek: Kävin tyksin sivuilla niitä kattoosa et mitä ne kaikki on, mut 3:sta ei edes ollu mitään tietoja ( ne oli jotain s-äit seul, joita oli 2 ja sitten joku neuvolanäy. Onko muilla tälläsiä??) Oon kyllä tosi skitso näiden labra-juttujen kanssa ollu aina ku mulla on aivan mieletön piikkikammo :|

Muuten on kivaa ku etova olo on lähes hävinny ja väsymyskin on tasaantunut ( johtunee siitä ku meen joka ilta poikien kanssa klo 8 nukkumaan ja sit vedelläänki sikeitä aamu 8 asti :D
Ja himoista sen verran että mun himot vaihtelee jatkuvasti: ekaks saatan syödä jotain tiettyä ruokaa joka päivä pari viikkoa ja sen jälkeen se ruoka alkaakin tekee pahaa :/
Mut nyt pojille aamupalaa tekemään! :flower:
 
Jaana mulla oli 3 lähetettä labraan (veriseula, pieni verenkuva ja kolmas sit ehkä ne normikokeet mitkä otetaan raskauden alussa..? En uskaltanu kattoa lappuja tarkempaan :D ) ja 4 putkiloa ne multa nappas verta. Yök. Mulla ei oo piikkikammoa, mutta pyörryn helposti jälkeenpäin. Sit joutuu aina lepäilee odotushuoneessa ennen ku uskaltaa lähteä kotiin.
 
Keväistä keskiviikkoa kaikille lokamassuille! :flower:
Täällä ollut pahoinvoiva olo tänään,heti aamulla herätessä ja yhä.Kyllä on taatusti raskasta kärsiä pahoinvoinnista koko ajan, kun itsellä se ei ole päivittäistä ja silloin kun se iskee,niin olo on kurja.Vatsalla muutenkin tuntemuksia, vihlontaa,nippailua ym.No siellä paikat venyy ja paukkuu :D
Seuraava neuvola 2 vkon päästä ja siellä otetaan verinäytteitä.En niin pistämisestä välitä, mutta en pelkääkään.Np-ultra sitten parin päivän päästä neuvolasta.Toiv. siihen saakka voi olla ilman ultraa..Elikkä ilman vuotoja.. :|
Onko ketään muita, ketkä käyneet ottamassa toksoplasmavasta-aineet? Mä kävin,koska kissoja on lemmikkeinä.

nöpötin ja pikkuinen 9+3
 
Päiväääää! :wave:

säde83 Meillä oli varhaisultra omien laskujen mukaan 6+5 ja tuolloin papu vastasi tasan 6+5 ja pituutta oli 8,81mm. Tiedän hedelmöittymisajankohdan tarkasti ja siksi osasin kyllä olla aika varma, että jos sieltä joku löytyy, niin ikää juuri tuon verran...

nöpötin Multa myös otettiin muiden neuvolan verikokeiden yhteydessä toksoplasmavasta-aineet. tulokset selviää sitten huhtikuussa neuvolassa...en niitä erikseen lähteny soittelemaan. Huomasin Nöpötin just, että meillä tasan saman verran päiviä plakkarissa :D

Hugis ja Papu 9+3
 
Mulla tämä viikko on mennyt alavireisesti. Maanantaiaamuna kun heräsin huomasin, että oli tullut pari tippaa ruskehtavaa verta siteeseen. Soitin heti ja sain ultra-ajan yksityiselle samalle päiville. Menin heti makaamaan ja kun nousin ylös parin tunnin päästä valahti siteeseen pari, kolme ruokalusikallista verta. :( :( :(

Ultrassa ei varmaa sykettä löytynyt (viikkoja piti tuolloin olla kasassa 7+2). Pari kertaa ultraaja näki kyllä häivähdyksen sydämensykkeestä. Sanoi, että ehkä sikiö on viikon arvioitua nuorempi kun mun kierto ennen raskautumista on tosiaan heitelly 23-32 päivään. Sanoi myös, että mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, joka vaikeuttaa tutkimuksia alkuraskaudessa. Ultraaja arveli vuodon tulevan muulta kuin kohdusta, koska siellä ei näkynyt vuotoa. Raskauspussi näkyi oikeassa paikassa, kalvot olivat oikeanpaksuisia ja raskauspussin sisällä näkyi sikiön kudoksia.

Lisäksi tuo ultra tehtiin vatsan päältä. Miten muilla? Onko alkuraskauden ultra tehty teilläkin näin? Sovittiin uusi ultra ensi viikon tiistaiaamulle. No, sitten kotimatkalla ja myöhemmin iltapäivällä vuoto lisääntyi ja pari, kolme siteellistä tuli kaikkiaan maanantaina. Eilen vähemmän 1,5 siteellistä. Punaista verta, hiukan tuhrua ja pieniä hyytymiä. Menkkakivun tapaista oli maanantaina, eilen ei enää ollut kipuja. Tänään on pärjänny yhdellä siteellä tähän asti eli vähenemään päin vuoto on.

Tänä aamuna kävin neuvolalääkärin vastaanotolla. Hän teki sisätutkimuksen ja kertoi, että vuoto tulee kohdusta. Voi olla harmitonta (mulla pitäis olla just nyt kuukautiset) tai sitten keskenmeno. Varmaa ei voi tietää kuin ultrassa, mutta uuden käytännön mukaan yleiseen ultraan ei pääse näin varhaisilla viikoilla tarkistamaan tilannetta. Käski odottaa rauhassa vuodon loppumista. Siitä parin viikon päästä uusi raskaustesti, joka kertoo sitten miten kävi. Jos kivut kovenevat tai vuoto lisääntyi heti yhteys päivystykseen.

Nyt oottelen tiistaiaamun ultraa. Toivon enemmän kuin hartaasti, että kaikki olisi hyvin. Mielessä kalvaa kuitenkin pelko. Onko kenelläkään muulla ollut vastaanvanlaista?

Pure love, muistaakseni sulla oli vuotoa alkuviikoilla... saatiinko sen syytä selville?

Masuasukkia joka hetki ajatellen Miiruska :heart: :heart: :heart:
 
Tervetuloa uudet.

Miiruska Jaksamista. Toivottavasti kaikki olisi hyvin ja vuoto loppuisi. Mulla ensimmäiset ultrat on tehty alakautta. Gynen mukaan näkyy sieltä parhaiten tässä vaiheessa.

Pahoinvointi vaivaa täällä edelleen. Nyt enemmän aamuisin. Päivät onneksi vähän helpompi. Mitään ei erityisesti tee mieli. Jauhelihakeitto ja lihakeittoa olen vuorotellen syönyt. Mies sanoikin, että ei lapsi syö varmaan koskaan noita, kun saa nyt jo tarpeeksi. Gynen kanssa, kun perjantaina pahoinvoinnista keskustelin niin sanoi, että yrittää syödä pieniä määriä kerralla ja juo eri aikaan. Toiset ovat syöneet jääkaappikylmiä Pilttisoseita. Ne on auttanut. Olen nyt itsekin niitä testannut. Ne on ainakin sopivan pieniä annoksia. Tämän lomaviikon jälkeen pitäisi palata takaisin töihin. Siitä onkin neljä viikkoa, kun olen viimeksi ollut töissä. Saa sit nähdä miten jaksaa käydä töissä ja mitä pystyy syömään, ettei heti paljastuisi, miksi olen pois ollut. Taitaa olla mahdotonta pitää salassa. Vatsa on vähän kasvanut.

Nasuli + masuasukki 9+6
 
Heippa. Enpä oo käynykään pitkään aikaan täällä lueskelemassa ku en oo jaksanu kotona raahautua koneelle ja töistäkin oon ollu pari päivää poissa ku esikko oli sairaana ja hänellä todettiin elämänsä ensimmäinen korvatulehdus ja kuumettakin on ollu (tyttö täytti tammikuussa 3 ja näin pitkälle päästiin ilman antibioottikuureja, "koputtaa puuta") toivottavasti tyttö siitä tervehtyy ja tuntuu terventyneenki jo ku tänään meni hoitoon ja minä töihin.

Olo on aika inhottava, kuvottaa koko ajan, istuminen ei tunnu kivalta ja nenä on niiiin tukossa, et joutuu suun kautta hengittään, mikä taas ei tunnu yhtään kivalta ku yleensä hengitän aina nenän kautta. Tekis vaan mieli olla koko ajan vaakatasossa ja levätä, mut työtkin on tehtävä.

Mutta kävin tänään ultrassa neuvolassa ku en oikeen ollu varma siitä et missä mennään ja siellä se pikkuinen rusina näkyi ja sydän väpätti oikeen kunnolla. Oli se ihanaa nähä et siellä tosiaan on jotakin ja et sydän hakkaa. Vastasi kuulemma viikkoja joita on nyt 9+1. Neuvolasta luvattiin tehä lähete np-ultraan ja ens viikolla pitäis käyä verikokeissa. Kutsu np-ultraan tulee sit postissa.

Mitähän kaikkea te olittekaan puhuneet??? Muisti meinaan pätkii...

Äitiysvaatteista sen verran, et mun piti kaivaa vanhat äitiysfarkut kaapista heti sen jälkeen ku olin testin tehny. Mulla on tullut kiloja esikon jälkeen ja tavalliset farkut puristi niin ilkeästi mahaa, et niitä ei voinu pitää. En kehannu laittaa äitiysfarkkuja jalkaan ennen kuin testi näytti plussaa, mut sen jälkeen totesin, et nyt voin hyvällä omallatunnolla laittaa äitiysfarkut jalkaan ja on tosi mukavaa ku ei purista eikä kiristä olleenkaan. Paitatilanteen oon ratkassu nii, et ostin pitkän topin ja pidän tavallisia paitoja sen päällä. Tosin tää toppi paita-systeemi on muutenkin ollu kätevä, ei oo tarvinnu ostaa niin paljon paitoja ku voi pitkällä mustalla topilla "pidentää" paitaa. Eli käytin tätä keinoa myös ennen raskautta ku en viittiny uusia koko vaatevarastoa ja oon kyllä myös melkoinen vilukissa, jolla on aina kylmä, et tuo toppi alla lämmittää ihan kivasti. Voipi olla et kesää varten joutuu hankkia joitakin uusia masuvaatteita, mut onneks tää muoti on tälläistä vauvamasua suosivaa, et voi tosiaan hankkia ihan tavallisia paitoja ja tunikoita ja käyttää niitä.

Ja taas ne työt kutsuu, ja nyt on vielä iso pino niitä tekemättömiä töitä, jotka ois jo oikeestaan pitäny tehä...

Chantal, esikkotyttö sekä rusina 9+1 (nimesin masukin rusinaksi ku ultrassa neuvolantäti sanoi, että he yleensä sanovat näitä rusinoiksi ja esikko tykkää myös tosi paljon rusinoista :))
 
Miiruska :hug: mulla np-ultra tehtiin sekä alakautta että vatsan päältä, koska sikiö oli niin hankalassa asennossa ettei alakautta nähnyt mitään mittoja. Että kai se on tilanteen mukaan joko tai.
 
Aku
Miiruska mulla kanssa tää alkuraskauden ultra tehtiin sisä/alakautta.Esikkoa odottaessa kun np-ultrassa piti olla viikkoja 12+5 niitä olikin 8+5 eli super pitkä kierto josta tärppäs.Tuolloin ultrattiin sekä sisäkautta että vatsan päältä kun tutkivat tilannetta.En tiedä miksi sillä mullekkin sanottiin että alakautta ultraus on luotettavampi alussa. :/
Toivotaan että olisi ns. hormonaalista kuukautisista johtuvaa vuotoa ja että pikkuisella kaikki hyvin :hug: =)
 
Just muuten soitin neuvolaan muistaessani ja terkka sit kysyi haluanko seuraavan käynnin ultrien välissä vai vasta toisen ultran jälkeen niin sanoin että tulen vaikka välissä. Ja tytölle oli jo varattu ajat sit käynti huhtikuun alkupuolelle ni sovittiin et hoitaa meidät molemmat siinä samalla :D
 
Hyvää päivää kaikille :wave:

Kokeista:
Sinulla varmaan on yhdistetty kaikki kokeet samaan. Normi verenkuvat, pissa, veriryhmä, Rh:t, Hiv ym. sukupuolitaudit ja mahdollisesti sikiöseulan eri näytteet? Noistahan kertyy aikamoinen määrä näytteitä.

Miiruska:
Vaikka vuoto tulisikin kohdusta, se ei välttämättä ole vakavaa. Alku raskaudess istukka monesti sijaitsee aluksi kohdun suun alueella ja raskauden edetessä ja kohdun kasvaessa se siirtyy ylöspäin ja saattaa näinollen vuotaa. Tsemppiä kauheasti. :hug:

Tänään oli sitten se siskon synnytystapa arviointi. Paikat ovat tilavat ja kiinni vielä. Vauva voi hyvin.
Lääkäri otti siskolle 3D kuvalla kasvokuvaa...voi miten ihana ruttuturpa siellä on...mahtavat posket ja mielettömät pusuhuulet
:heart: :D
Ja tyypillisen pojan tapaan, esitteli antaumuksellisesti vehkeitään...joka kerta kun lääkäri yritti vaihtaa kuvakulmaa, niin vaavi käänsi pyllyä ja boltsit taas esittelyyn :LOL:
Nyt jäämme sitten odottelemaan, milloin alkaa tapahtua kunnolla jotain konkreettista...se limatulpan pieni irtoaminen on näemmä ollut vain hiljaista alkusoittoa :D

Ylihuomenna sitten on kättärillä oma ultra...ihanaa ja jännittävää.
Eilen taas nukkumaan mennessä tuntui niitä pulputuksia pariminuuttia tuolla kohdun luona...ultrassa sitten saa selkeytystä, ovatko tuntemukset sitten jotain erehdyttäviä suolipulputuksia vai olisikos vaavin aikaansaannosta...olisi kyllä ihan mielettömän upeaa jos ne liikkeitä olisi, mutta en usko, ennenkuin näen :LOL:

Päätä kivistää...on niin aurinkoista ja joutui siristelemään silmiä kokoajan...että näin pienestä se sitten lähtee :headwall:
Nooh...hetki lepoa niin se riittää taltuttamaan tämänkin.

Ja käytiin katsomassa synnytyssalitkin läpi. Tulvi kyllä muistoja mieleen ihan hirmuisesti. Ja siskokin sai mielen rauhoittumaan vähän, kun hänen mielikuvansa synnytys salista oli ollut tosi steriili ja kolkko, mutta todellisuudessa muistuttavat vähän pientä makuuhuonetta kaikkine tykötarpeineen, eli muuten ei tajuaisi sairaalassa olevansa, ellei muutamia monitoreja ja ilkaasu laitteita huoneessa olisi :D

Nyt tekemään kunnon ruokaa...kuolen nälkään :p

paapelo+poju+Tiuhti 11+4
 
Heips!
Täällä eka neuvola takana! Ihana oli nähdä oma pikkuinen möykky ultrassa ja kuulla sydänäänet! :heart: Siellä se pieni nyt sitten kasvaa. Muuttui raskaus vähän todellisemmaksi. :) Isosisaruksetkin katselivat ja kuuntelivat huuli pyöreenä, kun neuvolatäti näytti heille mikä kohta siitä kuvasta on se pikkusisko tai -veli. Tuli itellä tippa linssiin (taas kerran), kyllä se vaan herkistää joka kerta, kun kuulee ensimmäisen kerran sydänäänet.

Riivinrauta mee vaan ihmeessä yksin ultraan, jos miehesi ei pääse! Mä oon ollut edellisen kanssa molemmissa ultrissa yksin, kun mies ei päässyt töiden takia. Mulla on ollut ainakin mukavaa ihan yksinkin. Sua voi muuten harmittaa, jos ultra jää väliin. Mutta tietysti, jos käytte yksityisellä yhdessä, asia on eri juttu.

Mukavaa päivää kaikille! :wave:

Sopraano 9+6
 
Sitruvaan sulle paljon voimia.

Riivinrauta juu yksin vaan ultraan! Siellä on ihan mukavaa yksinkin ja joskus jopa kivempaa, ainakin mun kokemuksien mukaan. Nimittäin mies on muutaman kerran ollut mukana ja kokenut läsnäolonsa vähemmän tervetulleeksi mikä on tosi epäkohteliasta mun mielestä. Kätilöt puhui lähinnä vaan mulle eikä miestä huomioineet juuri lainkaan. Onneksi osastolla synnytyksen jälkeen oli ihan eri meininki ja mieskin huomioitiin :)
 
Voi ei Sitruvaan :hug:

Mulla on alkanut nyt olla huonoa oloa... Oksentanut en ole, mutta etova olo on lähes jatkuvaa. Pahin on yleensä bussimatka töistä kotiin, olen valmiina jäämään pois joka pysäkillä, jos äklötys iskee... Kokoajan pitäis olla syömässä, mutta ei sitä vaan ehdi ja muista. Painoa on tullu nyt jo ainakin kilo lisää, eikä mikään ihme tällä syömisellä...

Onko täällä muuten muita migreenistä kärsiviä? Itellä ei vielä ole ollut yhtään kohtausta raskautumisen jälkeen, mutta ensimmäistä odottelen kauhulla, kun ei varmaankaan saa kohtauslääkkeitä ottaa ja Panadol ei taatusti siihen auta. Joillain ilmeisesti kohtaukset on vähentynyt raskauden aikana, mites teillä?
 
:hug: keskenmenon kokeneelle!

Miiruska
Juu, mulla oli vuotoa sellaisen 5 viikon verran päivittäin. Milloin punaista ja milloin ruskeaa...holvimalla sitä ei tullut eikä ollut mitään kipuja missään vaiheessa. Mulle sitten kerrottiin kun asiaa tutkittiin ettei vuoto tullut kohdusta vaan sen suulta...verisuonia kun katekilee helposti raskauden aikana jotka sitten vuotaa.

Mulla nämä useat alkuraskauden ultrat tehtiin sisäkautta ja olikin paljon selvempi näky kuin tämä nyt edellinen joka tehtiin vatsan päältä.

Koita ottaa rauhallisesti vaikka tiedän miten mahdotonta se on. Odottavan aika on pitkä. :hug: ja vältä kaikkea raskaiden tavaroiden nostelua ym...

muoks... Pure Love ja Ihme rv 10 plus 3. Plus merkki ei toimi jostain syystä... :kieh:
 
Sitruvaan :hug:

Fresia-82: mulla ei ole migreeniä, mutta olen kuullut tosi monelta että se on hellittänyt raskauden aikana. Mun äidillä oli tosi pahoja migreenejä nuorempana ja vielä munkin syntymän jälkeen, mutta siskon syntymän jälkeen ei ole enää tullut ensimmäistäkään :)

 
Hei,

Ihanaa että tänne saadaan uusia koko ajan :flower: , tervetuloa!
Ja onnitteluni myös jokaiselle kivoja ultrauutisia saaneelle.
:hug: niille, joita vuodot ja muut tekijät huolestuttavat.

Pidin itseäni jo aivan vainoharhaisena vauvan mahdollisten liikkeiden suhteen, kunnes luin teidän muutamien ihan samanlaisia kuvauksia. Täälläkin on pientä kuplintaa ja hipsuttelua tuntunut tuolla ihan häpyluun takana. Viikko sitten ultrassa näin vauvelin jo siellä liikkuvan, joten oliskohan se sitten SITÄ!? Synnytyksestähän mulla ei ole aikaa kuin vajaat 10kk, joten ehkä noi liikkeet on vielä tuoreessa muistissa.

Tänään kävin antamassa 4 putkiloa verta seerumiseulaa ja muita perustestejä varten. Ens viikolla alkuraskauden lääkärineuvola ja aprillipäivänä np-ultra.

Vähitellen alkaa usko kasvaa tämän raskauden jatkumiseen, joten taidan tästä vetäytyä taka-alalle ja alkaa miettiä tulokkaalle tekonimeä.

Hyviä vointeja jokaiselle! :heart:

-A- 10+3
 

Yhteistyössä