** LOKAMASSUT ** toukokuussa

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 07:55 mamma3 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 01:15 eevin äiti kirjoitti:
meillä oli neuvola eilen. sydämmensyke 145. hmmm... miten päin ne piti olla? kummalla hitaat ja kummalla nopeet? jos niistä nyt mitään varmaa voi sanoa...
rv16+3
Mäkin mietin tota syke asiaa :whistle: :D
pojilla hitaat ja tytöillä nopeat :) en muista oliko se että alle 140 vai 150 et olis poika ja yli niin tyttö?
 
Topsy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 08:59 Emma kirjoitti:
Hei! Saisiko täältä taustalta esittää kysymyksen lokamassuille? Onko täällä ketään sellaista jolla ei vielä tunnu liikkeet? Mulla on kohta 19 rv täynnä eikä mitään liikehdintää masussa tunnu... Odotan esikoista. Pari viikkoa sitten neuvolassa kyllä sydänäänet kuului loistavasti ja kaikki oli muutenkin mallillaan, mutta nyt jo vähän alkaa mietityttää tuo liikkeiden puuttuminen.

Oon seuraillut teidän juttuja ja vaikuttaa siltä että tosi monella jo tuntuu ja jopa näkyy liikkeet, niin olisi kiva kuulla onko ketään kellä vauva vaan ilmeisesti olla möllöttelee ;)
Vaikka ymmärrän huolesi, hieman hymyilytti kuitenkin =) Muistuu mieleen ne omat hätäisyydet kun esikoista odottelin :)

Harva esikoistaan odottava edes tuntee liikkeitä ennen rv 20, olenkin ihmetellyt mikä herkkämahajengi me lokamassut ollaan :D No tosin itse en siihen kuulu, odotan toista enkä vieläkään ole tuntenut liikkeitä, raskausviikolla 18 nyt mennään. Esikoiselta taisin tuntea viikoilla 22-23. Eli odottele rauhassa vielä kuukauden päivät, kyllä ne liikkeet sieltä tulevat. Itselläni on ainakin kohtu taaksepäin kallellaan, joten tällaiset rakenteellisetkin seikat saattavat vaikuttaa siihen miksi joku tuntee liikkeet aiemmin ja joku myöhemmin.

Onnellista odotusta!

Topsy 17+4
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 09:24 Kökkönen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 07:55 mamma3 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 01:15 eevin äiti kirjoitti:
meillä oli neuvola eilen. sydämmensyke 145. hmmm... miten päin ne piti olla? kummalla hitaat ja kummalla nopeet? jos niistä nyt mitään varmaa voi sanoa...
rv16+3
Mäkin mietin tota syke asiaa :whistle: :D
pojilla hitaat ja tytöillä nopeat :) en muista oliko se että alle 140 vai 150 et olis poika ja yli niin tyttö?

No mulla edellisessä raskaudessa vauvan sykkeet 140-160 luokkaa ja poika tuli :heart:
 
Vauvan pulssista ja sukupuolen määritelemisestä sen verran että mie en usko että siitä voi sanoa kumpi tulossa.Mulla on kolme tyttöä ja pulssi ollu niillä 130-160.Se on siitä kiinni miten rauhallinen vauva on ja jos se liikku paljon niin toki pulssi kiihtyy.Mutta voinhan olla toki väärässäki.Huomena mulle tulee täyteen 26v ja raskausviikko 17+0.Vauveli ilmoittelee itsestään aika useasti pienillä potkuilla.Mutta nyt pyykiä pesemään ja sitte ulos lastenkans.Hyvää viikonloppua kaikille!!
Mie ja pikkuinen 16+6
 
Onneks olkoon kotiäiti-1981 :flower: jo etukäteen

sykkeestä tääl näköjään puhutaan....esikoinen on tyttö,mut en kyl yhtään muista mitä sen syke oli odotusaikana......mut nyt tällä toisella ollu 160 kokoajan....kumpi lie onkaan....on mul kyl aika vahva tyttö olo,vaik raskaus ollukki ihan erilainen..
pistäkäähän masukuvia profiiliin....ois vaan kiva kattella :D

henkka ja muru 16+6
 
Onko kellään tietoa, et millon se uus äitiyspakkaus tulee? Ois niin kiva vaan jo nähdä ne kuvat kelan sivuilla?

Mä oon viikon verran tuntenu sillon tällön pientä kutittelua massussa, mutta eilen sit alkoi liikkeet tuntua oikein rytinällä, ihan potkuja :) Oijoi kun oli ihanaa vaan maata hiljaa ja tunnustella liikkeitä. Viikkoja mulla on nyt 17+1.

Kovasti mulla supistelee, aina esim siivoomisen ja kyykkimisen jälkeen. Ei ne kipeitä ole, mutta silti soitin neuvolaan, et kun niitä on kumminki jo pari viikkoo tai kolmekkin tuntunu, et onko se ihan ok et todellakin jo tässä vaiheessa. Molemmilta on kyllä supistellu edellisillä kerroilla, en vaan muista et oliko jo näillä viikoilla.

Sit sellasta rusehtavaa vuotoo tulee muutaman kerran viikossa, sen huomaa vaan pyyhkiessä, mut en ole siitä huolissani, kun eiks se vakava ole sit ihan veren näköstä verta, punaista siis, ei ruskeaa? Mainitsin tästäkin neuvolaan soittaessa, sanoi et ihan ok.

Jotenkin otan paljo rennommin kaikki nyt tämän kolmannen kohdalla, eikä sitä vauvaa ja raskautta edes kerkee päivisin miettimään, ku aika menee lasten kanssa touhuillessa (olen kotiäiti, esikoinen on eskarissa puoli päivää ja kuopus kotona) . Kasvava maha vaan kyllä muistuttaa, sitä kerkeen kyllä aika ajoin peilailla ja silitellä :D Ja niin muistaa varsinkin meän tyär, aina äitin mahaa paijamassa. Pikkusiskoa odottaa ja poika tietty odottaa veljee :D.

Mukavaa viikonloppua kaikille lokamassuille, voikaa hyvin :)

 
Minulla on iskenyt nyt huoli mahdollisesta emätintulehduksesta, bakteerivaginoosista. Onko kellään teistä ollut sitä? Luin netistä, että se jopa viisin-seitsenkertaistaa keskiraskauden keskenmenoriskin! :eek:

Oireinahan siinä ovat mm. lisääntynyt valkovuoto (mulla lisääntynyt aivan hurjasti, mustissa pikkareissa aina isot läikät valkoista), paha haju yms. Onko teillä muilla lisääntynyt valkovuoto noin paljoa? Terkkari sanoi vain puhelimessa, että sen lisääntyminen on normaalia, mutta kuitenkin huolettaa..

Liikkeistä. Mä odotan esikoistani enkä ole varma, olenko tuntenut liikkeitä vai jotain muuta. Välillä luulen tuntevani jotain, mutta kun en tiedä, ovatko ne oikeasti liikkeitä vai eivät. :whistle: Joka tapauksessa jotain tuntuu joskus, mitä sitten ovatkin. Kohtu on taaksepäin kallellaan ja istukka sijaitsee etuseinässä - ne kai voivat molemmat heikentää liikkeiden tuntemista?

Supistuksiakin luulen tunteneeni nyt joitakin kertoja, jos ne nyt niitä ovat. Ovatko ne sellaisia, että yhtäkkiä tulee ikään kuin iso kouristus alamasuun ja menee kaksinkerroin? Eivät ole kestäneet kuin hetken eikä niitä ole tullut montaa peräkkäin, ennemminkin muutaman kerran viikossa tms.
 
Heissan!
Piti oikein kirjoittaa meidänkin kuulumiset, kun kerran ultrassakin ollaan käyty =)
Juu eli vauvelilla on kaikki hyvin ja oli ihan viikkoihin vastaavan kokoinenkin..voi että siellä se painoi masussa ympäriämpäri menemään =)
Ja sukupuolestakin saatiin veikkaus..pojaksi sitä lääkäri meinas..ja kyllä meidän vanhempienkin mielestä siellä jalkojen välissä jotain oli..
Saas nähä nyt, jos pitää paikkansa sitten kanssa!

Täällä oli hankinnoista ollut puhetta.
Meillä on noiden kahden pirpanan jäliltä aika paljon kaikkea, ettei tarvii paljoa ostella.
Mutta yhen hengen vaunut vauva tarvii..ihan siis vaan pelkän nukkumapaikan..kun noissa kaksostenrattaissa sit kuitenkin tulee kulkemaan jos johonkin mennään!
Ja jos hän nyt poika on niin täytyy varmaan jotain vaatettakin raukalle ostaa..ettei vallan tule identiteetti ongelmia kun vallan tyttöjen vaatteissa joutuu kulkemaan!!

Juu ja maitoa on tullut täälläkin rinnoista jo muutamia kuukausia.
Ja on kuulemma ihan normaalia, että tulee.Varsinkin kun esikot on vielä niin pienet..

Terveisin Tuplamamma+"poika"
 
kiisumirri
Moron!

Neuvolassa käytiin eilen. Sydänäänet kuuluivat, syke 140, poikako lie? Verenpaine oli tosi hyvä, olin sitä jo valmiix hermoillut, että jos on koholla niin laittaa mut vielä jollekin lääkitykselle. Painoa oli tullut 1,5 kg. Alunperin 1 kg oli lähtenyt eli nyt 0,5 kg plussan puolella. Ihan hyvä näillä mitoilla ettei ole enempää tullutkaan.

Kaikkee viisasta yritin kysellä, neuvolatäti tokas vaan että lue kuule noita akkojen lehtiä äläkä liikaa niitä vauvakirjoja! No höh, mistäs mä muuten tietoa saan jos en niistä :( Samoin näihin mun "masukutinoihin", mitä olen luullut vauvan liikkeiksi, totes niiden olevan vaan ilmaa mahassa, eikä mitenkään voi olla mahdollista tuntea mitään vielä! Kyllähän mä nyt ilmavaivat erotan jostain muusta tunteesta, varsinkin sellaisesta mitä en ole aikaisemmin tuntenut.

Mulla on kohtu eteenpäin kallistunut, sillähän ei tietenkään ollut mitään tekemistä niiden tuntemusten kanssa, neuvolatädin mielestä. Jäi vähän p***kan maku suuhun koko reissusta. :(

Ehkä ensi kerralla paremmin... :\|

Viikonloput kaikille!

Kiisumirri ja kirppu 17+6 :wave:
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa! En ole pahemmin ehtinyt enkä jaksanut täällä käymään, niinku en netissä yleensäkään. Jotenki ollu nyt niin veto pois.

En nyt muista kerroinko meidän toisesta neuvola käynnistä. Tosi kovaa kuului sydänäänet :heart: ihana tunne, syke n.155. Mitenköhän se meni se veikkaus sydänäänten perusteella sukupuolesta? Tiedän, että on vaan arvailua, mutta kiva arvailla :) Nyt sitten tän kuun 31. pv on se rakenne ultra.

Masu on kasvanut ja äitiyshousuja pitää jo käyttää, ei mene enää entiset kiinni... ja semmoinen meno tuntunut vatsassa jo rv 14 alkaen, että huh. Ei selviä potkuja vielä, kuplintaa ym. Yhden kerran yhtenä iltana nukkumaan mennessäni, aivankuin olisin tuntenut kättä vasten hennon potkun?? Tai sitten haaveilen =) Parin viikon päästä sitte seuraava neuvola.

Selkä on mulla tullu kipeeks nyt viimeisen viikon aikana, epäilen jotain iskiais tyyppistä juttua, tulee niinku kohtauksittain ja aivanko joku olis puristuksissa. Ja aivan kauhea kipu, kun se tulee.. Alaselässä se kipu. Kävin lääkärissäki sitä näyttämässä, määräs pissanäytteen labraan, ettei olis pissatulehdusta.. Muuten kaikki ihan ok mulla.

T: tytteli ja asukki 17+5
 
Heippa Ihanaiset,

Täällä kaikki ok. Se rusehtava vuoto kesti puol päivää ja sen jälkeen ei mitään. En sitten edes käynyt neuvolassa - soitin vielä seuraavana päivänä ja sanoivat, että kaikki on varmasti ok. Ja kun töissäkin oli kiirettä ja vaikea irtautua niin päätin luottaa siihen, että kaikki on hyvin.

Tekstiä oli taas tullut vaikka millä mitalla, enkä tietty enää muista mitä mun piti kommentoida..

Joku täältä Jyväskylästä ainakin kehui neuvolan tätiä - minäkin olen täällä jo aiemminkin hehkuttanut samaa asiaa.. onkohan meillä sama täti? :)

Liikkeistä oli myös ollut juttua. Mä en vieläkään ole varma, että tunnenko niitä vai en. Välillä on veikeitä tuntemuksia, mutta..
Mun on myös jotenkin vaikea hahmottaaa sitä, että missä kohdassa vatsaa pienokainen köllii. Vatsa on nyt iso - ja kuten jokun muukin mainitisi, niin alkaa jo tuosta rintojen alta. Toivottavasti niitä varmoja liikkeitä kuitenkin jo kohta tulisi, olisi itselläänkin varmempi olo.

Mulla on ollut tosi vähän mitään vihlaisuja jne. Pieniä silloin tällöin, mutta jotenkin ihmetyttää, että tuo kohdun kasvu ei oikeastaan tunnu miltään. Välillä voi tosiaan mennä päiviäkin, ettei ole mitään "tunnetta" - paitsi rintojen kipeys ja jatkuva vessassa juokseminen. Kaksi viimeistä viikkoa olen joutunut öisin käymään 3-4 kertaa vessassa, vaikka yritän olla juomatta paljoa iltaisin. Onneksi saan unen päästä aika äkkiä kiinni.

Kaikkea muutakin piti kommentoida, mutta muisti nyt pätkii ja juttukin alkaa olemaan liiankin pitkä.

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille - mut ainakin tuo tuleva äitienpäivä on saanut herkäksi, koko ajan ajattelen, että jos kaikki menee hyvin niin ensi vuonna mun oma pikkuinen on jo n. 7kk ikäinen :heart:

Oliivia 17+3
 
usein täällä lueskelen, mutta harvemmin kirjoittelen..

tänään neuvolassa tuli käytyä, kaikki ok! Vielä ollaan miinuksella lähtöpainosta, mutta eiköhän sekin jossain vaiheess korjaannu :LOL:

Liikkeitä en vielä tunne ja ihan "omat" vaatteetkin kivasti menee.

Kotosalla on meillä meneillään talliprojekti; hevoset kotiin vielä ennen vauvan syntymää.. Tänään kävin koeratsastamassa isännälle yhden ehdokkaan.
Toiset on jo sanonu, et "elämä tarvis lopettaa", raskaana kun on. Edelleen normaaliin hevoshommissa pyörin; tosin varsat+vieraat hepot on taka-alalla ja töissä ihan täyspainoseen joka hommaa teen.

Muutenkin fiilis on ihan kiva.. Ihanaa, meille tulee vauva :heart:

-L-ouisa, rv 19+1
 
Heips!!
Lukaisinpa taas pinoa läpi, mutta lieko se raskaudenaikainen aivotoiminnan heikentyminen mikä vaivaa, kun en juurikaan enää muista kuka on jutellu ja mistä :D Oletteko te muuten tavallista hajamielisempiä?? Minä olen kyllä havainnut, että saatan olla töissäkin silloin tällöin "vähän osittain mukana aiheessa"...
Katselin muutamilta profiilista masukuvia... Oi kun ne onkin jo isoja.. Miulla ei vielä tuon läskin seasta tollasia pyörylöitä löydy :ashamed:

Liikkeistä tais täällä olla puhe... Mie en oo niitä varmaks tuntenu. (tosin ei oo viikkojakaan niin kuin useammalla..) Jotain kuplintaa, mutta oon tulkinnu ne täysin ilmavaivoiksi, kun niitä kerran on ihan jonkin verran :D :ashamed: :/

Muuten minulla ei sen suurempia/kiusallisempia oireita ole. Ai, paitsi yhden kerran jouduin pönttöä halailemaan tässä pari päivää sitten. Alkuraskaudesta ei ollu mitään, eikä kyllä onneksi enää nytkään.
Siivonnu oon ja pihahommiakin oon huhkinu tehdä, ja muutenkin alkaa vähän enemmän tuntua siltä, ettåä jaksan taas paremmin..

Ai niin tuutilulla etusivun listan lasketuissa ajoissa olen kyllä ihan oikeella paikalla, mutta nimimerkki löytyy myös tuolta otsakkeen "ilman laskettuaaikaa"-alta. Jos viitsit sen poistaa.. :/ Vaikka eihän se maailmaa kaada. Niin ja kohdalleni voi laittaa synnytyssairaalaksi SKS

Mutta voikaahan hyvin!!!

pikkumyy 16+2
 
Terveisiä yövuorosta!
Muistaakseni Kultsux3 tekee myös parhaillaan öitä. Miten sulla menee?
Itse valvon nyt ekaa yötä ja yhteensä kolme näitä olisi. Yksin valvotaan myös, mutta mun työpaikka on tällainen psykiatrian yksikkö joten ei tarvitse tehdä mitään fyysistä(onneksi). Yllättävän hyvin oon jaksanut tähän asti, saa nähdä mitä yö tuo tullessaan. Pahinta on ollut mieletön stressi jo vapailla ennen yövuorojen alkamista,koko ajan miettii että miten tulee jaksamaan. Nykyisin kun nukahdan jo niin aikaisin ja valvominen tuntuu fyysisesti kauheen rankalta.
Tänään oli myös pääkipeä ihan koko päivän ja ennen töihin lähtöä tuli ihan itku, ehkä särystä, ehkä stressistä tai ehkä särky johtuukin stressistä... No mutta toivotaan että yö menee hyvin niin ehkä ahdistuskin näitä öitä kohtaan vähenee.
Nyt lopetan valittamisen ja menen hommiin! Hyvää yötä kaikille!

Mammu 17+1
 
Jahas... Eilen oli sitten se kauan odotettu rakenneultra. Nyytillä oli kaikki hyvin. Sukupuolta ei sitten yritetty katsoa. Kätilöllä oli vain ihan kauheen vaikee nähdä sydäntä kunnolla, kun nyytti ei pysynyt paikallaan 2 sekunttia kauemmin... Oli muuten aikamoinen meno päällä. Potkuja kyllä sateli. Koko vastasi viikkoja 20+2 tai 20+4, että kivasti edellä.... Paino oli noin 338 g. Oli se kyllä niin ihanaa nähdä nyytti. Tuli entistä enemmän se poika fiilis, että kaipa sieltä se Eemeli tulee oikeasti. Isäntä meinas kyllä vieläkin, että se on vain eläväinen tyttö. :D

Kätilö kyllä pisti sellaisen saarnan päälle että.... Minähän poltin ennen tuota raskautta ja alkuraskauden aikana lopetin tupakointia. Ensimmäisessä neuvolassa täti kirjoitti sinne, että polttaisin vielä muutaman tupakan (jostain kumman syystä se sinne sen laittoi) ja nythän se lukee sitten siellä. Yritä siinä sitten saada suun vuoroa ja selittää, että en ole polttanut moneen kuukauteen. Meinas oikeasti itku päästä, kun toinen veti sieltä hirveen valituksen ja mielestäni ihan aiheettomasti. Ei tosiaankaan tartte polttaa enää nykyään, vaikka kuinka se lukee siellä kortissa. Tiedän jo itsekin kuinka vaarallista se on ja minä en suostu pilaamaan toisen ihmisen elämää ennenkuin se on alkanutkaan.:'(

Liikkeitä olen itse tuntenut jo aika kauan, mutta isäntä ei ole vieläkään saanut niitä tuntea. No kaipa ne sieltä kohtapuoliin alkaa sillekin tuntua.

Vaunut ostin työkaverilta käytettynä, 30 euroa yhdistelmät. Hän halusi vain päästä niistä eroon. Joten luultavasti emme osta mitään sen parempia. Mutta parvekkeelle vielä tartteis jotkut huonommat, kun ei nyyttiä voi tuossa pihalla koirien kiinnipidon takia nukuttaa. Nehän vetäis vaunut kumoon samantien. Mutta kaipa jostain sellaiset löytyy sitten lähempänä. Nyt on kateltu vain noita pakollisia. Vaatteita on jokin verran saatu ja ostettu käytettynä. Pinnasänky on mun oma vanha, jonka ukki korjaa kesän aikana ja maalaa. Sitten ne alkaa kaikki tärkeimmät olla, joten alkuun päästään.

Täällä ei pääse enää ultraan neuvolan kautta, mutta onneksi kummitäti myy ultria, joten hänellä on sellainen pieni kannettava versio. Saan mennä heidän mökilleen tähän lähelle tuijottaan vaikka joka viikonloppu... Onneksi sitten vaikka niin. 4D kiinnostaisi, mutta en millään viittis lähtee Helsinkiin ja maksaa siitä aika paljon. Esikoista odottavalla on noita menoja muutenkin ihan liikaa.:p

Hyvää tulevaa äitienpäivää meille kaikille!

LillaStina ja Nyytti 19+3 :wave:
 
Torrakko
"Kaikkee viisasta yritin kysellä, neuvolatäti tokas vaan että lue kuule noita akkojen lehtiä äläkä liikaa niitä vauvakirjoja! No höh, mistäs mä muuten tietoa saan jos en niistä Samoin näihin mun "masukutinoihin", mitä olen luullut vauvan liikkeiksi, totes niiden olevan vaan ilmaa mahassa, eikä mitenkään voi olla mahdollista tuntea mitään vielä! Kyllähän mä nyt ilmavaivat erotan jostain muusta tunteesta, varsinkin sellaisesta mitä en ole aikaisemmin tuntenut."


Kiisumirri, älä anna periksi sille tädille! Olen seurannut näitä teidän juttuja, mutten ole osallistunut. Nyt alkoi siepata tuo neuvolan tädin kommentti :headwall: pakko siis kommentoida!

Ihan varmasti ne kutinat on vauvan liikkeitä, eikä mitään ilmaa! Luota itseesi, älä siihen tätiin! Mulla tuntuu liikkeet jo tosi hyvin ja edellisessä neuvolassa, joka oli viikolla 16, täti kanssa kyseli liikkeistä. Sanoin että jotain jo tuntuu, eikä epäillyt yhtään. Mulla kanssa mahaa kutitti ja tuntui välillä räpellystä ja vauvahan se siellä! Nyt tuntuu viikolla 19 jo koviakin potkuja, jopa vatsanpäältä tuntuu. Ja kyllä mua edelleen kutitellaan myös, joskus pitää oikein ravistaa mahaa, että loppuisi!

 
Kultsux3
Hengissä ollaan :wave: ...juuri ja juuri...

On ollut kamalaa, jouduin eilen sairaalassakin käymään :(

No mutta lähdetään siitä kauan pelkäämästäni yövuorosta. Yöt ovat olleet mulle aina sellainen peikko. Kahvia en pysty yövuorossa juomaan koska pulssi kohoaa muuten niin korkealle. Olen juonut ennen raskautta näitä kaikkia virkistäviä juomia, mutta nythän ne on kiellettyjä. Ja sitten kun aamulla pääsen nukkumaan, olen joutunut ottamaan unensaantitabletin Imovanen (=Zopinox). Ja tietysti tämäkin on kielletty nyt, niin nukkuminen yövuoron jälkeen on todella hakusessa. Lisäksi migreenini on pahentunut raskauden myötä, joten tässä nyt sitä sitten odotellaan univelkojen takia... :ashamed:

Yövuoro oli tasaista haukottelua läpi yön. Mummoissa (dementikkoja asukkaat) oli virtaa vaikka muille jakaa, mutta minä en meinannut pysyä mukana menossa. Yleensä mulla on vaikeaa valvoa klo:02-04 välisen ajan, mutta nyt klo:01-05 oli aivan järkyttävää aikaa \|O Minua väsytti, oksetti, huimasi ja pulssi meni varmaan miljoonaa. Tuntui että se lyö kohta rintakehän läpi :eek: Yövuoro kestää siis klo:21-07.15 välisen ajan.

Pari kertaa supisteli kivuliaasti kun kääntelin "kivireki" -mummoja, jotka säpsähtivät hereille ja yrittivät tarrata hädissään muhun kiinni. Näinpä kääntö piti tehdä nopeasti vauhdilla. Meillä siis valvotaan yksin. Oikeasti ei ollut itku kaukana :'( Ajattelin että hulluhan minä olen kun rääkkään itseäni ja pikkuistani...

Yleensä olen jo pirteänä kun aamutyöntekijät saapuvat, mutta nyt jouduin kyllä taistelemaan kaikilla voimillani että jaksoin antaa yöraportin, ja meinasinhan tietysti nukahtaa kotimatkalla rattiinkin :whistle: Matkaa ei ole onneksi kuin 15km, mutta se oli työn takana päästä ehjänä kotiin...

Kotona tietysti sain sitten odotella unta jonkin aikaa. Sain nukuttua "koiranunta" 3h, ja sitten menikin useampi tunti että sain uudestaan unen päästä kiinni. Päivällä sain onneksi torkahdettua vielä 2h ajan. Olo oli todella k-u-o-l-l-u-t :ashamed: Pahoinvointi tuli herättyäni, enkä pystynyt syömään mitään. Tämä oli odotettavissa, aina yövuoron jälkeen kun on nukkunut huonosti niin elimistö ilmoittaa yliväsymyksensä pahoinvointina. Migreeni tulee varmasti tänään tai huomenna... Paitsi että mun pitäis kyllä olla jo huomenna iltavuorossa töissä... :(

Noh, sitten siihen eilis iltaan kun se pahoinvointi viimein helpotti. Sanoin miehelleni että voi kun sattuu vähän tuonne vasemmalle ihan alavatsaan. Kello oli tuolloin 18.00. Mieheni lenkitti pojat, mä jäin huilimaan. Pian kipu voimistui todella! Oli jatkuva kipu vasemmalla munasarjojen kohdalla, ja lisäksi samasta kohdasta vihloi todella ikävästi 30-90 sekunnin välein. Paras asento oli maata vasemmalla kyljellä, ja vihlonnan tullessa menin niin kurttuun (sikiöasentoon) kuin vain ikinä pääsin. Vihlonta kesti noin 3 sekunttia kerralla. Itkin kivusta, ja tuskanhiki oli päällä.... :'( Vihlonnat eivät onneksi olleet supistuksia, koska vatsa ei mennyt kovaksi vihlonnan aikana.

Lähdimme Terveyskeskukseen, jossa otettiin verenpaine ja CRP (tulehdusasrvot) molemmat olivat normaalit, ja mun leposyke huikea 100 :whistle: Lääkäri otti sydänäänikuuntelulaitteen, ja ihanaa! Me kuulimme vauvan sydänäänet :heart: Joten vauvalla oli kaikki hyvin :saint: Kipu oli aivan valtava.. Lääkäri sanoi sen johtuvan joko alkavasta keskenmenosta tai suolistosta/suolipussista että kun kohtu kasvaa ja painaa suolistoon/suolipussiin. Hän sanoi itse uskovansa tuohon jälkimmäiseen, koska minulla ei ollut minkäänlaista vuotoa.

Hän sanoi että saamme lähteä kotiin ja jos yöllä kipu pahenee, niin sitten vauhdilla Seinäjoen ensiapuun ja äippäpolille. Jos taas yö menee suht hyvin mutta olen vielä aamulla kipeä, täytyy mennä takaisin TK:n. Hän lupasi soitella minullle tänä päivänä jos minua ei näy sairaalassa, ja kysyä vointiani. Sanoin olleeni viime yön töissä, hän sanoi että kroppa on yliväsynyt ja rasittunut, joten yövuoron takia oleva väsymys voi olla osa syynä tähän kipuiluun.

Kipu helpotti yöllä 03.00 aikaan. Ei ole ollut mitään vuotoja. IHANAA ETTÄ PIKKUINEN JAKSOI PYSYÄ MUKANA!!! Uskon että jos tämä olisi ollut alkava keskenmeno, niin kipu olisi vielä voimistunut (jolloin varmasti olisi mennyt jo taju) ja olisin alkanut vuotamaan. Nyt olen paremmassa kunnossa. Enää vain menkkakipumaisesti jomottaa tuolta samasta kohtaa, eli vasemmalta alhaalta.

Sen päätin, että yövuoroon en enää mene! Ajattelen itsekkäästi, mutta minä en todellakaan rupea olemaan enää näin kipeä joka yövuoron jälkeen. Silmät ovat paisuksissa itkemisestä, ja mieli sekavan helpottunut.

Kiitos jos jaksoit lukea avautumiseni, kiitos että sain purkaa oloani ja kokemuksiani tänne, taas kerran :ashamed: :heart:

No sitten niihin sydänääniin. Eli neuvolassa oltiin ystävälleni sanottu, että pojan syke olisi 120-140 ja tytön 140-160. Tokihan siihen vaikuttaa se että onko vauva hereillä vaiko unten mailla. Meillä oli maanantaina neuvola, ja syke olil 146-150. Joten tyttöä meinaa tuon mukaan. Minulla ja miehelläni on kyllä molemmilla jotenkin "poikaolo", ollut siitä lähtien kun ekan kerran np-ultrassa näimme pikkuisemme :heart: Tyttö olisi kyllä myös aivan ihana... :saint:

Verenpaine ja Hb oli laskenut, mutta en ihan vielä joudu rautatablettia syömään. Mulla oli Hb 120 ja terkkari sanoi rajaksi 117 että sitten määrätään rautaa. Verenpaineen laskemisen olen huomannut silmissä mustenemisena, ja töissä olen paineita mittaillutkin jotka on olleet 100/60.

Äitiyspakkauksesta uusi tulee jakoon kuulemma nyt toukokuussa. Kelan sivuilta saa varmasti selville tarkemman päivämäärän ja pääsee ihailemaan pakkauksen sisältöä. Kuulemma aika hailakoita värejä nyt, ruskeaa, beigeä...

No nyt taidan mennä hetkeksi pötkölleen, sattuu vielä mahaan, mutta asteikolla sanottuna kipu oli eilen MILJOONA, ja nyt varmaan KYMMENEN.

Vointeja kaikille teille ihanaiset lokamammat :hug:

Kultsux3 rv 17+6 :heart:
 
Kultsux3
Hengissä ollaan :wave: ...juuri ja juuri...

On ollut kamalaa, jouduin eilen sairaalassakin käymään :(

No mutta lähdetään siitä kauan pelkäämästäni yövuorosta. Yöt ovat olleet mulle aina sellainen peikko. Kahvia en pysty yövuorossa juomaan koska pulssi kohoaa muuten niin korkealle. Olen juonut ennen raskautta näitä kaikkia virkistäviä juomia, mutta nythän ne on kiellettyjä. Ja sitten kun aamulla pääsen nukkumaan, olen joutunut ottamaan unensaantitabletin Imovanen (=Zopinox). Ja tietysti tämäkin on kielletty nyt, niin nukkuminen yövuoron jälkeen on todella hakusessa. Lisäksi migreenini on pahentunut raskauden myötä, joten tässä nyt sitä sitten odotellaan univelkojen takia... :ashamed:

Yövuoro oli tasaista haukottelua läpi yön. Mummoissa (dementikkoja asukkaat) oli virtaa vaikka muille jakaa, mutta minä en meinannut pysyä mukana menossa. Yleensä mulla on vaikeaa valvoa klo:02-04 välisen ajan, mutta nyt klo:01-05 oli aivan järkyttävää aikaa \|O Minua väsytti, oksetti, huimasi ja pulssi meni varmaan miljoonaa. Tuntui että se lyö kohta rintakehän läpi :eek: Yövuoro kestää siis klo:21-07.15 välisen ajan.

Pari kertaa supisteli kivuliaasti kun kääntelin "kivireki" -mummoja, jotka säpsähtivät hereille ja yrittivät tarrata hädissään muhun kiinni. Näinpä kääntö piti tehdä nopeasti vauhdilla. Meillä siis valvotaan yksin. Oikeasti ei ollut itku kaukana :'( Ajattelin että hulluhan minä olen kun rääkkään itseäni ja pikkuistani...

Yleensä olen jo pirteänä kun aamutyöntekijät saapuvat, mutta nyt jouduin kyllä taistelemaan kaikilla voimillani että jaksoin antaa yöraportin, ja meinasinhan tietysti nukahtaa kotimatkalla rattiinkin :whistle: Matkaa ei ole onneksi kuin 15km, mutta se oli työn takana päästä ehjänä kotiin...

Kotona tietysti sain sitten odotella unta jonkin aikaa. Sain nukuttua "koiranunta" 3h, ja sitten menikin useampi tunti että sain uudestaan unen päästä kiinni. Päivällä sain onneksi torkahdettua vielä 2h ajan. Olo oli todella k-u-o-l-l-u-t :ashamed: Pahoinvointi tuli herättyäni, enkä pystynyt syömään mitään. Tämä oli odotettavissa, aina yövuoron jälkeen kun on nukkunut huonosti niin elimistö ilmoittaa yliväsymyksensä pahoinvointina. Migreeni tulee varmasti tänään tai huomenna... Paitsi että mun pitäis kyllä olla jo huomenna iltavuorossa töissä... :(

Noh, sitten siihen eilis iltaan kun se pahoinvointi viimein helpotti. Sanoin miehelleni että voi kun sattuu vähän tuonne vasemmalle ihan alavatsaan. Kello oli tuolloin 18.00. Mieheni lenkitti pojat, mä jäin huilimaan. Pian kipu voimistui todella! Oli jatkuva kipu vasemmalla munasarjojen kohdalla, ja lisäksi samasta kohdasta vihloi todella ikävästi 30-90 sekunnin välein. Paras asento oli maata vasemmalla kyljellä, ja vihlonnan tullessa menin niin kurttuun (sikiöasentoon) kuin vain ikinä pääsin. Vihlonta kesti noin 3 sekunttia kerralla. Itkin kivusta, ja tuskanhiki oli päällä.... :'( Vihlonnat eivät onneksi olleet supistuksia, koska vatsa ei mennyt kovaksi vihlonnan aikana.

Lähdimme Terveyskeskukseen, jossa otettiin verenpaine ja CRP (tulehdusasrvot) molemmat olivat normaalit, ja mun leposyke huikea 100 :whistle: Lääkäri otti sydänäänikuuntelulaitteen, ja ihanaa! Me kuulimme vauvan sydänäänet :heart: Joten vauvalla oli kaikki hyvin :saint: Kipu oli aivan valtava.. Lääkäri sanoi sen johtuvan joko alkavasta keskenmenosta tai suolistosta/suolipussista että kun kohtu kasvaa ja painaa suolistoon/suolipussiin. Hän sanoi itse uskovansa tuohon jälkimmäiseen, koska minulla ei ollut minkäänlaista vuotoa.

Hän sanoi että saamme lähteä kotiin ja jos yöllä kipu pahenee, niin sitten vauhdilla Seinäjoen ensiapuun ja äippäpolille. Jos taas yö menee suht hyvin mutta olen vielä aamulla kipeä, täytyy mennä takaisin TK:n. Hän lupasi soitella minullle tänä päivänä jos minua ei näy sairaalassa, ja kysyä vointiani. Sanoin olleeni viime yön töissä, hän sanoi että kroppa on yliväsynyt ja rasittunut, joten yövuoron takia oleva väsymys voi olla osa syynä tähän kipuiluun.

Kipu helpotti yöllä 03.00 aikaan. Ei ole ollut mitään vuotoja. IHANAA ETTÄ PIKKUINEN JAKSOI PYSYÄ MUKANA!!! Uskon että jos tämä olisi ollut alkava keskenmeno, niin kipu olisi vielä voimistunut (jolloin varmasti olisi mennyt jo taju) ja olisin alkanut vuotamaan. Nyt olen paremmassa kunnossa. Enää vain menkkakipumaisesti jomottaa tuolta samasta kohtaa, eli vasemmalta alhaalta.

Sen päätin, että yövuoroon en enää mene! Ajattelen itsekkäästi, mutta minä en todellakaan rupea olemaan enää näin kipeä joka yövuoron jälkeen. Silmät ovat paisuksissa itkemisestä, ja mieli sekavan helpottunut.

Kiitos jos jaksoit lukea avautumiseni, kiitos että sain purkaa oloani ja kokemuksiani tänne, taas kerran :ashamed: :heart:

No sitten niihin sydänääniin. Eli neuvolassa oltiin ystävälleni sanottu, että pojan syke olisi 120-140 ja tytön 140-160. Tokihan siihen vaikuttaa se että onko vauva hereillä vaiko unten mailla. Meillä oli maanantaina neuvola, ja syke olil 146-150. Joten tyttöä meinaa tuon mukaan. Minulla ja miehelläni on kyllä molemmilla jotenkin "poikaolo", ollut siitä lähtien kun ekan kerran np-ultrassa näimme pikkuisemme :heart: Tyttö olisi kyllä myös aivan ihana... :saint:

Verenpaine ja Hb oli laskenut, mutta en ihan vielä joudu rautatablettia syömään. Mulla oli Hb 120 ja terkkari sanoi rajaksi 117 että sitten määrätään rautaa. Verenpaineen laskemisen olen huomannut silmissä mustenemisena, ja töissä olen paineita mittaillutkin jotka on olleet 100/60.

Äitiyspakkauksesta uusi tulee jakoon kuulemma nyt toukokuussa. Kelan sivuilta saa varmasti selville tarkemman päivämäärän ja pääsee ihailemaan pakkauksen sisältöä. Kuulemma aika hailakoita värejä nyt, ruskeaa, beigeä...

No nyt taidan mennä hetkeksi pötkölleen, sattuu vielä mahaan, mutta asteikolla sanottuna kipu oli eilen MILJOONA, ja nyt varmaan KYMMENEN.

Vointeja kaikille teille ihanaiset lokamammat :hug:

Kultsux3 rv 17+6 :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:11 Kultsux3 kirjoitti:
...
Sen päätin, että yövuoroon en enää mene! Ajattelen itsekkäästi, mutta minä en todellakaan rupea olemaan enää näin kipeä joka yövuoron jälkeen. Silmät ovat paisuksissa itkemisestä, ja mieli sekavan helpottunut.
...

Kultsux3 rv 17+6 :heart:
Käväisen vain syysmasujen puolelta sanomassa, että teet oikean päätöksen. Et ole itsekäs, onhan se nyt päivänselvää että raskaana oleva nainen tarvitsee rauhallisemman elämän kuin ennen.

Minusta voisit harkita jopa jonkinlaista sairaslomaa, kuulostaa siltä että kroppasi kaipaa lepoa. Mietithän asiaa?

Tsemppiä nyt, ja muista ottaa rauhallisesti! :wave:

Cassy ja vautsi 21+4
 
kotiäiti-1981 harmaa
Kultsux3 paljon voimia sulle ja pikkuiselle.Yritä levätä paljon :hug:
Mulla tänhään 26v synttärit =)
Mie ja pikkuinen 17+0
Hyvää viikonloppua ja äitienpäivää kaikille :hug:
 
tuutilulla harmailee
Kultsux3 ihan oikean päätöksen teit! Joku muu joutaa "mummoja" yöaikaa hoitaa, sulle on tärkeintä saada levätä :hug: Ja eihän pienelläkään hyvä ole jos äiti on ihan raatona koko ajan. Työ vanhustyö/hoitotyö kun tuppaa olemaan rankkaa päiväselläkin *muistelee hän*


Kotiäiti paljon paljon onnea :flower: Viettäkäähän lystit synttärit :D


tuutilulla kera pienokaisen rv 20
 
Mä tein kans tossa ke-to välisen yön dementikkojen parissa ja meni kyl yllättävän hyvin. Seuraavana päivänä vaan oli kuollu olo ja nyt alkaa vasta väsymys oikeesti helpottaan =)
Neuvolassa kävin pe ja kaikki oli hyvin. Vauvan syke oli 140 paikkeilla.
Jaksamisia kaikille =)

yksäiti+ hippu 18+5
 
kiisumirri
Kultsux3, tsemppiä ja parempia voimia! :hug: Olipa pelottavaa luettavaa! Nyt on aika ajatella vauvan ja tulevan äidin hyvinvointia, työt varmasti hoituvat muittenkin tekeminä.

Ja ajattelin kyllä, että sanokoon neuvolatäti mitä hyvänsä, kuuntelen omaa kehoani ja luen vauvakirjoja niin paljon kuin lystään! :LOL:

Kiisumirri ja kirppu rv 18, jo!!! :heart:
 
Heippa, en ole juuri jaksanut kirjoitella enkä lukeakkaan... Myönnän etten ole yhtään mukana teitin jutuissa missä mennään...

Mulle syntyi eilen velipuoli! :heart: Aikasta söpö tapaushen tuo oli kun kävin kattomassa...

Talon rakennus käynnistyy muutaman viikon päästä ja siittä sitten vuosi ainaskin eteenpäin niin päästään muuttamaan uuteen taloon. Johan sitä aloitusta on odotettukkin!

Omaan tilaan ei juuri muutosta ole tullut. Jatketaan samaan malliin... Väsy on kova kokoajan ja selkä välillä vaivaa mutta ei juuri muuta. Nyt lähen päikkäreille ja palailen taas kun jaksan.
 

Yhteistyössä