Lomamatkan pituus 800km, mikä olis paras matkustustapa?

Kokemuksia ja mielipiteitä olisi kiva kuulla!

Tosiaan harkinnassa (joka toteutuukin viimeistään kesällä) on reissu Pohjois-Suomeen eli matkan pituus ois lähes 800km suuntaansa. Meillä muksu on nyt 2,5 kk ja mietittiin jopa lähteä tässä ihan lähiaikoina reissuun.

Matkustustapa vaan mietityttää.. Meillä kun on vauvan lisäksi kaksi koiraakin :whistle:. Auto nyt ekaksi tuli mieleen. Mutta siinä pitäis tehdä useempi pysäytys lähinnä sen takia että useempaa tuntia ei kaukalossa lasta voi pitää.. Plussana tietty se että matkustamisen ajankohdan voi määrätä ite..
Entäs juna? auto-juna/yöjuna/pväjuna.. Ihan perille ei päästäisi joten kuljetus määränpäähän tarvitaan. Miinuksena ehkä se että on "liian monta liikkuvaa osaa" kun tavarat, koirat, vauva pitää saada paikoilleen. Plussana se että miehen ei tarvi olla koko aikaa ratissa.
Lentokone? nopein ehdottomasti. Miinuksena se että taas tarvitaan määränpäähän kuljetus (voihan auton vuokrata..), koirat pitäis laittaa ruumaan ja kalliskin reissu olis. Plussana tosiaan nopeus.

Viimeistään kesällä (kun vauva 5-6 kk) tää reissu on ajankohtainen ja vähän pakollinenkin. Vauva on lisäksi korvikelapsi eli tässä vaiheessa maidon lämmitys on ehdoton..

Vinkkejä, mielipiteitä ja kokemuksia kuulisin mieluusti!

 
Itse melkeen sanoisin, että auto, tarpeeksi monella pysähdyksellä...mahdollisesti yökin välisä jossain :whistle:
Saakos vielä nykyään vauvalle autoon sellasta turvavuodetta, että vois maata/nukkua autossa paremmin, kuin kaukalossa? :wave:
 
Meillä matkaa isomummolaan vajaa 700km ja autolla ollaan menty. Tähän mennessä kolme reissua tehty ja tyttö 5,5kk. Pysähdyksiä ollut 2-4, aikaa kulunut semmonen ehkä noin yhdeksän tuntia. Lääkäriltäkin kysyin silloin 2kk neuvolassa tuosta kaukalossa istumisesta, niin vastaus oli, että kyllä lapsi sitten ilmoittaa kun on huono olla ja tauon paikka. Aina ei olla sitäkään odoteltu vaan pysähdelty muutenkin.

Ja käsittääkseni on olemassa sellaisia turvaverkkoja, jolla voi kiinnittää vaunukopan takapenkille sängyksi, siinä kai tulee tosiaan semmoinen verkko päälle, näitä saa vuokratakin. Meillä ei semmoista ole koskaan ollut, joten käyttökokemusta ei ole, ei ole jotenkin tuntunut hyvältä ajatukselta laittaa toista sinne koppaan heilumaan ja verkkoa päälle, mutta tämä siis tosiaan vain meidän mielipide. :)
 
Meillä on ukko nyt 7 kk ja ensimmäinen mummolamatka tehtiin 3 kk ikäisenä 700 km päähän autolla. Yhdellä pysähdyksellä meni.
Sittempin ollaan tehty matkoja(koko perhe työmatkoilla mukana) useita 700-800 km päähän ja juuri tultiin vapun vietosta ihan pohjoisimmasta Suomesta tänne etelään. 2-4 tuntia jaksaa hyvin olla 7 kk ikäinen meillä autossa, siihen kuuluu pikku-unet, maidonjuontia(sitä menee autossa tosi paljon) leikkiä kaikilla mahdollisilla leluilla ja lopuksi Röllin kuuntelua, sitten pitää päästä irti ja lattialle remuaan. Maito lämpiää nopsaan termospullossa mukana olevalla vedellä ja sen voi aina lämmittää taukopaikalla valmiiksi. Tosin me ei olla nyt enään lämmitetty, vaan korvike menee "huoneenlämpöisenä".

Toistaiseksi on ukkeli tykännyt matkustelusta, onneksi!

Matkaan vaan, kyllä se siitä. Auto paras, niin saa kaiken tarvittavan mukaan!

 
Me tehtiin n 800 km mummulareissu lentokoneella 4 kk vanhan vauvan kanssa. Oli ihanan nopea, mutta teillä tosiaan nuo koirat ja jatkomatka hieman mutkistaa. Muuten suosittelisin ehdottomasti lentokonetta. Ehkä autolla, ja yksi yö matkalla jos vaan aikataulut antaa myöden, olisi teille paras ja yksinkertaisin ratkaisu. Tai autoyöjuna? Jos ootte siis semmoiseen suuntaan menossa mihin kulkevat. Päiväjuna ei kyllä mun mielestä oo mitenkään parempi omaan autoon verrattuna.

Me ollaan lähdössä kans autolla 500 km reissulle, saa nähdä mitä siitä tulee... Vauva nyt 6 kk. Ei meinaa nukkua pikein pitkiä pätkiä enää ja paikallaan oloon voi kyllästyä aika nopeasti, vaikka ei siis ryömiä osaa niin kääntymään pitää päästä. Ehkä vaihtuvat maisemat viihdyttää sitten. :whistle:
 
Minä suosittelen kans omaa autoa ja pitää taukoja välillä.

Meillä itellä käydään kerran kuussa mummolassa ja sinne tulee 200km yhteensuuntaan. Ei matka ole pitkä teidän reissuun verrattuna. Matkat on sujunut hyvin, koitetaan aina tytön päiväuniaikaan lähteä kotoa tai sit mummolasta pois. Ei olla pysähdytty ainakaan talvella, mutta nyt helteiden tullessa pitää olla ainakin se yksi tauko. ja sit juomaa mukaan.. Tyttö 11kk. tykännyt aina olla auton kyydillä. kattelee maisemia ja sitten nukahtaa. harvoin kyllästyy *koputtaa puuta* :)
 
Me matkataan kesäkuun alussa Oulusta Helsinkiin ja takas juna-autolla. Paras matkata yöaikaan ja kaksi koiraa kulkee mukana myös. Ei halvin, mutta mielestäni helpoin. Muuten ois ollut vaihtoehto ajaa yöllä..raskasta..
 
Olemme lähdössä ensi viikolla autolla Itävaltaan,jolloin tyttö on n. 6kk.
Tukholmasta ajelemme Saksaan (10-12h) jossa ensimmäinen yöpyminen.
Uskon että reissu menee ihan hyvin,hankin Philipsin pullonlämmittimen jossa on myös adapteri eli toimii myös autossa ja sillä voi lämittää myös
ruuan (meillä maito juodaan vielä äidin rinnasta..)

Ajattelin matkaa varten hankkia uusia mielenkiintoisia leluja,jotta olisi ainakin alkumatka mielenkiintoinen.Pysähdyksiä tulee varmaan useampi,mutta saavat sit koiratkin jaloittelutaukoa :D :saint:
Niin ja saimme toisen turvaistuimen mukaan matkalle niin voi vaihdella istumapaikkaa/asentoa.
 
Minäkin suosittelen autoa.

Me ollaan tehty pari 700km reissua ja hyvin on mennyt. Kun vauva oli 2kk neuvoivat neuvolassa laittamaan kaukalon pohjalle viltin ettei vauva selkä ole niin mutkalla ja istuma-asennossa.

Me lähdettiin ajamaan aina yötävasten eli noin kello 19. Vauva nukkui siinä samalla yöunia. Koko matkan aikana pysähdyttiin vain kerran syöttämään vauvaa (imetin kyllä silloin).

Abc-asemat ovat siistein ja paras pysähtymispaikka ja eikös ne olekin auki ympäri vuorokauden. Katselkaa etukäteen pysähtymispaikka, jossa syötätte vauvan. Vettä kannattaa ottaa tuttipulloon ja juottaa automatkan aikana. Vesipullolla voi myös hieman hämätä vauvan nälkää ja toivoa, että se jaksaa seuraavaan pysähtymispaikkaan asti.
 
Jos olisimme lähdössä näin pitkälle matkalle pienen kanssa, tekisimme varmaan niin, että mies ajaa autolla perille ja itse lentäisin vauvan kanssa. Ei tosiaan mitään halpaa lystiä, mutta en kyllä tuollaista aikaa autossakaan matkustaisi.

mantalle: turvaistuimiin ei saa laittaa mitää vilttejä tms. muuttamaan vauvan asentoa. Ne on suunniteltu turvallisiksi juuri siinä asennossa, jossa vauva niissä on. Neuvolan tädit eivät aina ole ihan ajantasalla antaessaan tällaisia neuvoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja manta:
Minäkin suosittelen autoa.

Me ollaan tehty pari 700km reissua ja hyvin on mennyt. Kun vauva oli 2kk neuvoivat neuvolassa laittamaan kaukalon pohjalle viltin ettei vauva selkä ole niin mutkalla ja istuma-asennossa.

Mä olen kans saanut tämän tiedon. Kun mies tuli synnäriltä hakemaan meitä niin siellä piti laittaa kaukalon pohjalle jotain, just sen selän takia, ettei ole mutkalla. Kätilö näin sanoi meille. Riippuu tietenkin, että onko näitä aivan uudempia kaukaloita, mut meillä oli jonkun vuoden vanha Britax niin se oli niin "syvä", että sen takia laitettiin alle pyyhe. Eikä mielestäni turvallisuutta vähentänyt mitenkään. Kuitenkin vyöt samalla lailla kiinni, kun muutenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja marslady:
Alkuperäinen kirjoittaja manta:
Minäkin suosittelen autoa.

Me ollaan tehty pari 700km reissua ja hyvin on mennyt. Kun vauva oli 2kk neuvoivat neuvolassa laittamaan kaukalon pohjalle viltin ettei vauva selkä ole niin mutkalla ja istuma-asennossa.

Mä olen kans saanut tämän tiedon. Kun mies tuli synnäriltä hakemaan meitä niin siellä piti laittaa kaukalon pohjalle jotain, just sen selän takia, ettei ole mutkalla. Kätilö näin sanoi meille. Riippuu tietenkin, että onko näitä aivan uudempia kaukaloita, mut meillä oli jonkun vuoden vanha Britax niin se oli niin "syvä", että sen takia laitettiin alle pyyhe. Eikä mielestäni turvallisuutta vähentänyt mitenkään. Kuitenkin vyöt samalla lailla kiinni, kun muutenkin.
No, joka tapauksessa, vaikka sinun mielestäsi ei turvallisuutta vähentäisikään, niin kyllä se ikävä kyllä on niin, että istuimet on suunniteltu juuri sen muotoisina turvallisiksi kuin kuin ne ovat. Mitään ylimääräisiä lisiä ei niihin saa laittaa. Toinen asia on sitten vielä se, että onko vanha istuinkaan enää turvallinen. Yli viisivuotiaita istuimiahan ei pitäisi käyttää. Muoviosat ainakin haurastuvat. Toiset ilmeisesti eivät lapsensa turvallisuudesta välitä samalla lailla kuin toiset.
 
Itse rupesin miettiin et junassa osan matkaa. Auto siis mukana ja koirien pitäs pärjätä siellä. Sitte loppumatka autolla. Matkatavaratkin kulkis kätevään;kotona pakattu&perillä puretaan. Ei tarvii välillä ruveta niitten kaa touhaan.
Ton ikänen kuiten nukkuu paljon mutta.. Ihan kuskia aatellen toi juna. Hinnoista ei valitettavaan oo mitään tietoa mut..

Sit vielä asian vierestä.. Oltiin tossa Maltalla vauvan kanssa. Uskomattoman paljon tollanen pieni tarvii tavaraa mukaan! onneksi meillä oli pesukone käytössä muuten ois ollu tavaraa huomattavan paljon enempi. Ihan erilaista on nykysin lähtee minnekään.

Mutta.. Mukavaa reissua teille!
 
ja koirat kenneliin.
Ajoissa kun tilaa niin Finncom airlinesiltä, sekä blue1 saa liput kyllä nykyään todella edullisesti.

Esim. tässä lensin itse tosin lyhyen lennon meno maksoi 20e suuntaan n.tunnin lento. Eikä ollut edes mikään älyttömän myöhäinen/aikainen lento.

Blue1 esimerkki hinta kahdelle aikuiselle + sylilapselle (aikuisen sylissä )
Lähtö 9.6.2008 klo 14:55 maksaa koko porukalta 100,16 euroa veroineen. (sis.internet varausmaksu)

Finncomm ei lennä Ouluun, mutta Kemi/Tornioon kyllä.

Junalla 2 aikuista ja lapsi (yksi perhelippu + normaali aikuisen lippu) maksaa yhteensä meno 144 euroa, Pendolino junalla.
Lemmikki maksu on 5e/lemmikki, paitsi jos kaksi mahtuu yhteen kuljetushäkkiin niin silloin menee vain tuo 5e.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taukku:
Alkuperäinen kirjoittaja marslady:
Alkuperäinen kirjoittaja manta:
Minäkin suosittelen autoa.

Me ollaan tehty pari 700km reissua ja hyvin on mennyt. Kun vauva oli 2kk neuvoivat neuvolassa laittamaan kaukalon pohjalle viltin ettei vauva selkä ole niin mutkalla ja istuma-asennossa.

Mä olen kans saanut tämän tiedon. Kun mies tuli synnäriltä hakemaan meitä niin siellä piti laittaa kaukalon pohjalle jotain, just sen selän takia, ettei ole mutkalla. Kätilö näin sanoi meille. Riippuu tietenkin, että onko näitä aivan uudempia kaukaloita, mut meillä oli jonkun vuoden vanha Britax niin se oli niin "syvä", että sen takia laitettiin alle pyyhe. Eikä mielestäni turvallisuutta vähentänyt mitenkään. Kuitenkin vyöt samalla lailla kiinni, kun muutenkin.
No, joka tapauksessa, vaikka sinun mielestäsi ei turvallisuutta vähentäisikään, niin kyllä se ikävä kyllä on niin, että istuimet on suunniteltu juuri sen muotoisina turvallisiksi kuin kuin ne ovat. Mitään ylimääräisiä lisiä ei niihin saa laittaa. Toinen asia on sitten vielä se, että onko vanha istuinkaan enää turvallinen. Yli viisivuotiaita istuimiahan ei pitäisi käyttää. Muoviosat ainakin haurastuvat. Toiset ilmeisesti eivät lapsensa turvallisuudesta välitä samalla lailla kuin toiset.
Olipas taas asiallinen vastaus"toiset ei ilmeisesti välitä lapsensa turvallisuudesta samalla lailla kuin toiset"

Kiitos!

Meillä ei ainakaan istuin ollut yli viittä vuotta vanha. Malleja on vaan niin monenlaisia. Muoviosatkin olivat ehjät eikä haurastuneet. Ei pidä moralisoida toisia! Jokainen tekee niinkuin itse katsoo parhaimmakseen.

Monesti näkee kyllä todella vanhojakin kaukaloita/istuimia autoissa olevan, kun liikkuu kaupoissa tms, että siinä mielessä olet oikeassa. Mutta meillä ei näin ollut.
 
Ihan tuohon turvaistuinjuttuun sen verran, että meillä käytössä -06 vuoden Britax ja siihen kuuluu sellainen extra-tyyny aivan pienelle vauvalle, joka tulee sinne kaukalon pohjalle/selän taakse.

Minä lentäisin siinä tapauksessa, että saisin edulliset lennot. Olen testannut vauvan kanssa sekä autoa, lentänyt ja mennyt junassa. Kaikilla kulkuvälineillä olen liikkunut yksin tavaroineni ja hyvällä ennakkosuunnittelulla ja runsaalla ajalla pärjää. Vähän isomman kanssa (noin 6kk) junakin oli kiva vaihtoehto, kun pystyi hiukan liikkumaan. Autossa meinasi välillä itsellä tulla aika pitkäksi, kun matka-aika venyy pysähdysten takia.

Lentokone oli selkeästi helpoin vaihtoehto, mutta usein myös kallein.

Otin kaikille matkoille vaunujen lisäksi turvakaukalon mukaan. Lentokoneessahan useimmat turvakaukalot voi viedä koneeseen, jos vauva on siinä.


Nyt lähdin vielä muokkaamaan, kun huomasin, että teillähän on se koirakin vielä. Koiran kanssa matkustamisesta en osaa kyllä sanoa mitään :ashamed:
 

Yhteistyössä