Lomasuunnitelmien vertailu luokassa, kaikki vuorotellen kertovat - mitä mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup.";29629367]Minusta tuo lomasuunnitelma-asia on vähän sama kuin että opettaja haluaisi käydä läpi yksitellen miten monta kaveria oli synttäreilläsi tänä vuonna, kun tiedän että lapseni luokalla on yksi tyttö jonka vanhemmat eivät ole ikinä välittäneet lapsilleen kaverisynttäreitä järjestää. Kaikki tuollainen varallisuuteen tai suosituimmuuteen/perheoloihin liittyvä vertailu on ikävää. Kai sitä esiintymiskokemusta ja mukavaa jutustelua saisi aikaan muistakin aiheista? Lastani nyt vain oli harmittanut se, että tänä vuonna ei hiihtolomalla mennä edes sinne laivalle, ja sen myöntäminen ääneen luokan edessä oli liian kova pala, varsinkin kun kuuli mitä muilla on suunnitelmissa.

Elämä ei kohtele kaikkia samalla tavalla ja nallekarkit eivät mene tasan, mutta onko se tosiaan koulun asia opettaa se lapsille, tokaluokkalaisille?[/QUOTE]

En edelleenkään nää, että opettajan johdolla asioita oltaisiin vertailtu. Mutta jos nyt tosiaan tuolle saivartelulinjalle lähdetään, niin aika vähissä ovat ne aiheet, joista sitten koulussa voitaisiin puhua, jos se ei saa millään lailla liittyä sen lapsen omaan elämään. Koska melkoisen moneen asiaan liittyy raha tai ne perheolot.

Ei koulussa saisi jutella siitä, että mitä on syöty, koska toisessa perheessä on varaa vain makaroniin, kun taas toisessa perheessä pistellään napaan hanhenmaksapalleroita.

Ei voida puhua myöskään siitä, että missä kukakin asuu, koska joku toinen asuu 500 neliön omakotitalossa hienostoalueella, kun taas toinen asiuu kerrostaloyksiössä isän, äidin ja kolmen pikkusisaruksen kanssa.

Ei voida jutella harrastuksia, koska yksi lapsi käy baletissa, ratsastamassa ja soittaa viulua...kun taas toinen lapsi harrastaa partiota.

Ei se VOI olla näin...kyllä nyt pitää koittaa opetella ajattelemaan asiaa toiselta kantilta. Siten, ettei ihan kaikki tässä maailmassa ole vertailua.

Mä olen opettanut jo paljon pienemmillekin lapsille, ettei ne nallekarkit mene aina tasan. Viimeksi tänään. Juhlimme lastemme 4v ja 5v synttäreitä...4v sai meiltä lahjaksi mekon ja Barbien. 5v sai meiltä lahjaksi mekon, Barbien ja jumpsuitin.

Ja nyt näyttää siltä, että tuo 4v ei traumatisoitunut, vaikka joutuikin kohtaamaan elämän raadollisuuden jo näin pienenä.
 
"alkup."
[QUOTE="vieras.";29629397]Aika jännältä tuntuu, että tytölle risteily olisi noin harras toive ollut. Ettekö te sitä voineet toteuttaa?
No ehkä asutte jossain satojen kilometrien päässä satamasta, mutta näin sataman läheisyydessä asuvana tuntuu hassulta. Noita risteilylahjakortteja tuntuu tulevan joka tuutista ja menee usein hukkaan, kun ei siellä nyt niin usein viitsi käydä. Lähinnä risteily on sellainen paremman puutteessa juttu, voidaan esim. perjantaina päättää että sunnuntaina lähdetään, jos ei muutakaan ohjelmaa ole tiedossa.[/QUOTE]

Sen verran etäällä asutaan että ei se ihan yhtäkkiä käy, eikä minulla kyllä ollut nyt laittaakaan useampaa satasta reissuun (kävin kyllä katsomassa kun tiesin miten tyttö oli sitä toivonut: hytin hinta näkyi olevan n. 130 euroa, matkat satamaan reilun satasen, siihen ruoat ja ostokset päälle).
 
tokaluokkalaisen äiti
Tyttöä taitaa eniten harmittaa se että on valehdellut? Meillä oli vähän samanlaista kipuilua ennen lomaa, olivat myös luokassa kertoneet suunnitelmista eikä meidänkään perhe mihinkään reissuun lähtenyt. Tätä tää elämä vaan on :). Niinhän me aikuisetkin työmaalla hehkutetaan lomasuunnitelmia ja -kokemuksia.
 
En tiedä onko koulussa kysytty suunnitelmia, mutta ainakin aina loman jälkeen on kysytty, mitä ovat lomalla tehneet. Siihen on ainakin kaksi syytä. Pienillä opppilailla on paljon kerrottavaa opettajalle ja näin saavaat jokainen oman mahdollisuuden kertoa omalla vuorollaan. Myös ainakin luokassa, jossa lapsilla kielellisiä vaikeuksia, tämä lomatapahtumien kertominen auttaa lapsia jäsentämään tapahtumia ja tuottamaan ne puheen kautta. Muissakin luokissa pienet oppilaat totutetaan itseilmaisuun.

Tänään ekaluokkalainen tyttöntotesi, että hänellä on paljon kerrottavaa lomasta. Nyt vasta tätä ketjua lukiessa tajusin, että hänellä taisi joululoman jälkeen olla harmi kertoa, kun joululomalla meidän lapset eivät tehneet juuri mitään kertomisen arvoisia. Tyyliin olin kotona, katsoin telkkua, joskus pyörähdin pihalla vesisateessa.
 
  • Tykkää
Reactions: hopeapaju
[QUOTE="alkup.";29629413]Sen verran etäällä asutaan että ei se ihan yhtäkkiä käy, eikä minulla kyllä ollut nyt laittaakaan useampaa satasta reissuun (kävin kyllä katsomassa kun tiesin miten tyttö oli sitä toivonut: hytin hinta näkyi olevan n. 130 euroa, matkat satamaan reilun satasen, siihen ruoat ja ostokset päälle).[/QUOTE]

Matkasta ei kannata maksaa mitään. Meinaan, että jos matkaan joskus suunnittelette lähtevänne, niin kannattaa kysellä vaikka netin kautta, että löytyykö joltakulta ylimääräisiä matkalahjakortteja. Mä juuri eilen viskoin menemään 2 lahjakorttia, kun ei niille ole käyttöä ja menevät tämän kuun lopussa vanhaksi. Ja niillä olisi päässyt b-luokan hyttiin hintaan 0€ ja a-luokan hyttiin 6€ hinnalla.

Matkat satamaan toki ovat sen minkä ovat, kuin myös ruokailu laivalla. Mutta hytistä ei tosiaan kannata kamalasti maksaa, koska lahjakortteja on liikkeellä pilvin pimein.
 
[QUOTE="alkup.";29629413]Sen verran etäällä asutaan että ei se ihan yhtäkkiä käy, eikä minulla kyllä ollut nyt laittaakaan useampaa satasta reissuun (kävin kyllä katsomassa kun tiesin miten tyttö oli sitä toivonut: hytin hinta näkyi olevan n. 130 euroa, matkat satamaan reilun satasen, siihen ruoat ja ostokset päälle).[/QUOTE]

Ohhoh... Me tilattiin justiinsa matka Ruotsiin ja takaisin eli kaksi yhdensuutaista matkaa. Neljälle hengelle 2+2, kumpaankin suuntaan hytti 7 kannell ja aamulähdöllä kaikille aamiainen. Maksoi satasen.
 
Matkasta ei kannata maksaa mitään. Meinaan, että jos matkaan joskus suunnittelette lähtevänne, niin kannattaa kysellä vaikka netin kautta, että löytyykö joltakulta ylimääräisiä matkalahjakortteja. Mä juuri eilen viskoin menemään 2 lahjakorttia, kun ei niille ole käyttöä ja menevät tämän kuun lopussa vanhaksi. Ja niillä olisi päässyt b-luokan hyttiin hintaan 0€ ja a-luokan hyttiin 6€ hinnalla.

Matkat satamaan toki ovat sen minkä ovat, kuin myös ruokailu laivalla. Mutta hytistä ei tosiaan kannata kamalasti maksaa, koska lahjakortteja on liikkeellä pilvin pimein.
Olen kanssa antanut lahjakortteja pois.
 
"alkup."
Matkasta ei kannata maksaa mitään. Meinaan, että jos matkaan joskus suunnittelette lähtevänne, niin kannattaa kysellä vaikka netin kautta, että löytyykö joltakulta ylimääräisiä matkalahjakortteja. Mä juuri eilen viskoin menemään 2 lahjakorttia, kun ei niille ole käyttöä ja menevät tämän kuun lopussa vanhaksi. Ja niillä olisi päässyt b-luokan hyttiin hintaan 0€ ja a-luokan hyttiin 6€ hinnalla.

Matkat satamaan toki ovat sen minkä ovat, kuin myös ruokailu laivalla. Mutta hytistä ei tosiaan kannata kamalasti maksaa, koska lahjakortteja on liikkeellä pilvin pimein.
Ne lahjakortit ovat yleensä arkilähdöille, tai ainakaan minä en muunlaisia ole koskaan saanut hyppysiini. Viikonlopulle olisi reissu ajoittunut, koska olen töissä arkena. Ja sitä paitsi niillä lahjakorteilla tuntuu olevan mahdoton lähteä reissuun lyhyellä varoitusajalla, koska kun sen koodin näpyttelee varausohjelmaan, ne tarjoushytit ovat yleensä täynnä lähipäivinä.
 
[QUOTE="alkup.";29629447]Ne lahjakortit ovat yleensä arkilähdöille, tai ainakaan minä en muunlaisia ole koskaan saanut hyppysiini. Viikonlopulle olisi reissu ajoittunut, koska olen töissä arkena. Ja sitä paitsi niillä lahjakorteilla tuntuu olevan mahdoton lähteä reissuun lyhyellä varoitusajalla, koska kun sen koodin näpyttelee varausohjelmaan, ne tarjoushytit ovat yleensä täynnä lähipäivinä.[/QUOTE]

Eivät ole äkkilähdöille, eivätkä ole mitään tarjoushyttejäkään, jotka heti varataan loppuun.

Ihan tavallisen matkan saat niillä itsellesi varata. Me käytetään aina noita lahjakortteja, eikä koskaan ole ollut mitään sumplimisia tai venkslaamisia niiden kanssa.

Ja tosiaan, kuten Oisku tuossa sanoi, niin Ikean kassalta mekin niitä aina mukaan napataan, kun ollaan reissua suunnittelemassa.
 
En tiedä onko koulussa kysytty suunnitelmia, mutta ainakin aina loman jälkeen on kysytty, mitä ovat lomalla tehneet. Siihen on ainakin kaksi syytä. Pienillä opppilailla on paljon kerrottavaa opettajalle ja näin saavaat jokainen oman mahdollisuuden kertoa omalla vuorollaan. Myös ainakin luokassa, jossa lapsilla kielellisiä vaikeuksia, tämä lomatapahtumien kertominen auttaa lapsia jäsentämään tapahtumia ja tuottamaan ne puheen kautta. Muissakin luokissa pienet oppilaat totutetaan itseilmaisuun.
:) Meillä lasten koulussa (kyläkoulu) on tapana, että joka maanantai lapset menevät luokan eteen, nousevat pienelle "puhujankorokkeelle" ja kertovat viikonlopustaan. Harjoittelua esitelmien yms. pitämiseen ja miten helppo aihe puhua viikonlopun tekemiset on.

Tämä on tehnyt myös todella hyvää meidän autistiselle eskarilaiselle. Hänellä on reissuvihko, johon laitan valokuvia viikonlopun touhuista ja niiden avulla hän itse kertoo mitä on tehnyt. Ja harvemmin ne tekemiset mitään ihmeellisempiä on, ulkoilua, leipomista, kylästelyä... Joskus "vain" tietokoneella pelaamista tai tanssimista, mikä nyt milloinkin on ollut tytölle tärkeää.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="alkup.";29629447]Ne lahjakortit ovat yleensä arkilähdöille, tai ainakaan minä en muunlaisia ole koskaan saanut hyppysiini. Viikonlopulle olisi reissu ajoittunut, koska olen töissä arkena. Ja sitä paitsi niillä lahjakorteilla tuntuu olevan mahdoton lähteä reissuun lyhyellä varoitusajalla, koska kun sen koodin näpyttelee varausohjelmaan, ne tarjoushytit ovat yleensä täynnä lähipäivinä.[/QUOTE]

Menkää sinne picnikille. Ei tarvitse hyttiä. Eikä lasten kanssa laivalla kuitenkaan tee mitään viikonloppuyöllä kun siellä känniset örveltää.
Nopeasti katsottuna Vikingille saa hyttejä Amorellalle halvimillaan 24 euroa lauantaisin jos haluaa ehdottomasti olla yötä. Gracella 85 euroa. Helsingistäkin pääsee Tukholmaan alle satasella ja Tallinnaan vielä halvemmalla.

Kyllä löytyy jos vain viitsii.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
"alkup."
Eivät ole äkkilähdöille, eivätkä ole mitään tarjoushyttejäkään, jotka heti varataan loppuun.

Ihan tavallisen matkan saat niillä itsellesi varata. Me käytetään aina noita lahjakortteja, eikä koskaan ole ollut mitään sumplimisia tai venkslaamisia niiden kanssa.

Ja tosiaan, kuten Oisku tuossa sanoi, niin Ikean kassalta mekin niitä aina mukaan napataan, kun ollaan reissua suunnittelemassa.
No minä olen ihan kokonaan missannut että Ikean kassalla tuollaisia tyrkytetään. Ja jokaikisessä lahjakortissa, jonka olen nähnyt, on ollut jokin tarjouskoodi, jolla hytti varataan. Ja varausohjelma ilmoittaa, että tarjoushytit ovat loppuneet. Lisäksi lähes aina ne lahjakortit ovat su-to-lähdöille ja loma-ajat rajattu ulkopuolelle.

Täytyy sieltä Ikeasta katsoa seuraavan kerran kun siellä käyn.
 
"alkup."
Menkää sinne picnikille. Ei tarvitse hyttiä. Eikä lasten kanssa laivalla kuitenkaan tee mitään viikonloppuyöllä kun siellä känniset örveltää.
Nopeasti katsottuna Vikingille saa hyttejä Amorellalle halvimillaan 24 euroa lauantaisin jos haluaa ehdottomasti olla yötä. Gracella 85 euroa. Helsingistäkin pääsee Tukholmaan alle satasella ja Tallinnaan vielä halvemmalla.

Kyllä löytyy jos vain viitsii.
Kun ei ihan sataman vieressä asu, picnic-risteily ei ole niin kiva ajatus kun junassa/bussissa istumista tulee yhdelle päivälle useampi tunti. Jos asuisi lähempänä satamaa, tuollainen päiväreissu olisikin kiva.
 
vierass
En oo tainnu minäkään koskaan bongata ale-kuponkia mikä kävis jokaiselle päivälle. Yleensä niissä on aina se suosituin lähtö raakattu pois. Esim. Helsingistä pe-ilta Tukholmaan ja Turusta varmaan sitten pe ja la..? Mutta olisko edullisempaa jos ottaisit yhden vapaapäivän töistä (yksittäinen lomapäivä) ja lähtisitte risteilylle jos lapsesi sitä noin kovasti odottaa? Tai sitten päiväristeily viikonloppuna, niitä varmasti saa edullisia viikonloppunakin (ainakin su).
 
En edelleenkään nää, että opettajan johdolla asioita oltaisiin vertailtu. Mutta jos nyt tosiaan tuolle saivartelulinjalle lähdetään, niin aika vähissä ovat ne aiheet, joista sitten koulussa voitaisiin puhua, jos se ei saa millään lailla liittyä sen lapsen omaan elämään. Koska melkoisen moneen asiaan liittyy raha tai ne perheolot.

Ei koulussa saisi jutella siitä, että mitä on syöty, koska toisessa perheessä on varaa vain makaroniin, kun taas toisessa perheessä pistellään napaan hanhenmaksapalleroita.

Ei voida puhua myöskään siitä, että missä kukakin asuu, koska joku toinen asuu 500 neliön omakotitalossa hienostoalueella, kun taas toinen asiuu kerrostaloyksiössä isän, äidin ja kolmen pikkusisaruksen kanssa.

Ei voida jutella harrastuksia, koska yksi lapsi käy baletissa, ratsastamassa ja soittaa viulua...kun taas toinen lapsi harrastaa partiota.

Ei se VOI olla näin...kyllä nyt pitää koittaa opetella ajattelemaan asiaa toiselta kantilta. Siten, ettei ihan kaikki tässä maailmassa ole vertailua.
Saako opettaja pyytää lasta kertomaan kirjasta, jonka on lukenut? Onko sekin eriarvoistamista - vai pyrkiikö opettaja sillä urkkimaan, mitä kukin lukee?

Nuo suulliset harjoitukset - joistakin pienistä asioista kertomiset luokassa ääneen ihan itse omalla puheenvuorolla - ovat todella tärkeitä. Itsensä ilmaisemistahan siinä opetellaan.
 
nojoo
Eivät ole äkkilähdöille, eivätkä ole mitään tarjoushyttejäkään, jotka heti varataan loppuun.

Ihan tavallisen matkan saat niillä itsellesi varata. Me käytetään aina noita lahjakortteja, eikä koskaan ole ollut mitään sumplimisia tai venkslaamisia niiden kanssa.

Ja tosiaan, kuten Oisku tuossa sanoi, niin Ikean kassalta mekin niitä aina mukaan napataan, kun ollaan reissua suunnittelemassa.
Riippuu varmaan ikeasta.Meillä Vantaalla ei kyllä ole ikinä ollut mitään lahjakortteja.Ylipäänsä jos asuu moben tunnin matkan päässä lähimmästä satamasta niin ei ihan helppo nakki ns. ilamisetkaan risteilyt! Helppo se on sataman läheltä lähteä...
 
[QUOTE="alkup.";29629510]Kun ei ihan sataman vieressä asu, picnic-risteily ei ole niin kiva ajatus kun junassa/bussissa istumista tulee yhdelle päivälle useampi tunti. Jos asuisi lähempänä satamaa, tuollainen päiväreissu olisikin kiva.[/QUOTE]

Miten musta tuntuu että sä olet se joka tästä nyt tekee vaikeaa. Kai säkin olet JOSKUS lomalla? Edes yhden päivän? Voisitko ajatella että seuraavan kerran kun sulla on arkivapaata, lähtisitte risteilylle. Shn tietää hyvissä ajoin joten varaaminenkaan ei varmaan ole ongelma.

Jos mun lapseni toivoisi noin hartaasti jonka saa käytännössä ilmaiseksi, niin kyllä mä sen koittaisin järjestää. Mun mielestä toi on varsin vaatimaton toive, ei mitään tuhansien eurojen matkaa jonnekin eksoottiseen maahan, vaan ihan vaan laivaristeily... Toki ruokiin ja muuhun menee, mutta laivalla kun syö kunnolla buffetista niin pärjää jo pitkälle.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Minkä viestin perhe antaa lapselle, jos menee laivalle vain siksi, että lapsi on niin opettajalle väittänyt? Lähtekää risteilylle joskus, mutta hölmöä olisi nyt lähteä, jos se ei sovi aikatauluun ja rahatilanteeseen.
 
hööög
Meilläpäin laivalle neno on tosi iso jutyu kun sinne satamaan on tosiaan se päälle 1000km. Ja koko reissu maksaa lentoineen ja hotelleineen pitkästi yli tonnin. Yleensä mennäänkin suoraan ulkomaille samalla rahalla mut nyt kun mennään laivalle lapset odottavat sitä enemmän kuin kanarian matkaa! Älkää vähätelkö laivareissuja :)
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Köyhän lapsi
Eikö teistä kukaan muista omaa lapsuuttaan, vai oletteko kaikki rikkaista kodeista kun ette osaa samaistua lapsen asemaan? Minäkin muistan omilta peruskouluajoilta miten noloa se oli, kun piti kertoa lomasuunnitelmista/toteutuneista lomista ja IKINä ei ollut mitään muuta kuin "olin kotona".

Vaikka se ei aikuisten mielestä olisikaan vertailua, niin lapsillehan lähes kaikki on! Kellä on hienoimmat kengät, isoin pipon tupsu, eniten keräilykortteja... Lapset vertailevat kaikkea, ja on todella kurjaa olla se joka ei ikinä saa tehdä lomilla mitään, ja etenkin jos on AINA se "huonoin". Usein kun se köyhän perheen lapsi on suunnilleen kaikissa vertailuissa huonoin, kun ei ole hienoimpia suksia tai siisteintä harrastusta ja niin edelleen. Lomien vertailu on kuin piste siinä iin päällä.

Jos lasten halutaan kertoilevan jotain, niin on hyvin helppo keksiä asioita joihin sosioekonominen status ei vaikuta. Esimerkiksi tuon "mitä teit" tilalle voisi ihan hyvin keksiä "millainen olisi unelmalomasi". Siinä on vain mielikuvitus rajana, eikä köyhien tarvitse hävetä erilaisuuttaan.
 
vierass
En näe mitään väärää small talkissa, jossa kerrotaan kuka mitäkin lomallaan teki. Tätä samaa seuraa lapsellesi hänen lopun ikäänsä ja on aivan oikein, että lapsesi tajuaa jo nyt moraalisen vastuunsa totuuden puhumisessa. Se, että syytät opettajaa keskusteluaiheen valinnasta on aika erikoista, sillä täten se tarkoittaisi kuinka kukaan ei saisi lapsesi seurassa puhua mitään mikä kullanmurusi sielunelämää järkyttää.

Lapsesi on myös sinun arvomaailmasi heijastusta ja teet aivan oikein, että sallit lapsellesi myös pettymyksen hetkiä niin kuin sen ettei aina voi joka lomalla tehdä niin kuin hän haluaa. Eikö lapsesi kanssa voi keskustella siitäkin? Miten teitä on perhe,jossa otetaan kaikki huomioon ja joskus vanhempien on pakko käydä töisä lasten lomista huolimatta. Tämä olis ollut helppo lapsen selittää koulussakin.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Köyhän lapsi;29630131:
Eikö teistä kukaan muista omaa lapsuuttaan, vai oletteko kaikki rikkaista kodeista kun ette osaa samaistua lapsen asemaan? Minäkin muistan omilta peruskouluajoilta miten noloa se oli, kun piti kertoa lomasuunnitelmista/toteutuneista lomista ja IKINä ei ollut mitään muuta kuin "olin kotona".

Vaikka se ei aikuisten mielestä olisikaan vertailua, niin lapsillehan lähes kaikki on! Kellä on hienoimmat kengät, isoin pipon tupsu, eniten keräilykortteja... Lapset vertailevat kaikkea, ja on todella kurjaa olla se joka ei ikinä saa tehdä lomilla mitään, ja etenkin jos on AINA se "huonoin". Usein kun se köyhän perheen lapsi on suunnilleen kaikissa vertailuissa huonoin, kun ei ole hienoimpia suksia tai siisteintä harrastusta ja niin edelleen. Lomien vertailu on kuin piste siinä iin päällä.

Jos lasten halutaan kertoilevan jotain, niin on hyvin helppo keksiä asioita joihin sosioekonominen status ei vaikuta. Esimerkiksi tuon "mitä teit" tilalle voisi ihan hyvin keksiä "millainen olisi unelmalomasi". Siinä on vain mielikuvitus rajana, eikä köyhien tarvitse hävetä erilaisuuttaan.
Minulla oli hyvä tuuri vanhempieni suhteen, koska he olivat aika hyviä selittämään meille lapsille asioita ja en sillä tavoin hävennyt mitä minulla ei ollut niin kuin muilla. VAnhempani ovat hyvin säästäväisiä ihmisiä ja tykkäsivät muutenkin, että retki lähimuseoon kyllä kelpasi loman viettoon. Äitini on hyvä kertomaan ja kuvailemaan asioita, minkä vuoksi hän sai elämän tuntumaan hauskalta ihan vaatimattomissakin olosuhteissa. En koe jääneeni sen vuoksi mistään paitsi ja kiitos äidin hän opetti minut kirjoittamaan, siis harrastuksena ja nyt ammattimaisesti, mikä johtui ihan vaan siitä, ettei ollut muuhunkaan varaa.

Uskoisin, että aika pitkälle myös vanhemmat vaikuttavat siihen, mistä lapsi uskoo jäävänsä paitsi.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho

Yhteistyössä