Lonkkaluksaatiosta

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja maijon:
Alkuperäinen kirjoittaja asian vierestä:
Sattuuko teidän lapsilla olemaan punertavat hiukset? Olen vaan miettinyt liittyvätkö jotenkin toisiinsa, kun tunnen kolme punapäätä joilla on ollut lonkkaluksaatio.
No mulla on kyllä lapsena ollut vaaleat hiukset ja lonkkaluksaatio. En usko niillä olevan mitään yhteistä keskenään.

Mutta itse vaivasta en itse muista mitään, tietenkään. Mulla on ollut sellainen hankalan näköinen tyynyhökötys jalkojen välissä varmaan 8kk ikäiseksi asti.
Vanhempana minua on vaivanneet liian löysät nivelet ja nyt synnytysten ja raskauden yhteydessä löystynyt lantio.
Minulla on myös ollut lonkkaluksaatio ja todettu myös aikuisiällä yliojentuvat nivelet. Kyynärtaipeesta sen huomaa ihan helposti ilman mitään tutkimuksia. Myös tytölle oli lonkkaluksaatio ja minusta myös yliojentuvat nivelet. Myös minulla raskausaikana löystyi ihan kaikki paikat ja en kestnyt enää seisomatyötä 18. raskauviikon jälkeen. Liitoskivut olivat aivan järkyttäviä jo reilusti ennen raskausajan puoliväliä.

Niin ja ei punaista tukkaa minulla eikä tytöllänikään. Ja oikeastaan kenelläkään tuntemastani lonkkaluksaatiopotilaasta ei ole punaista tukkaa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Marke:
Meillä vielä vauva on mahassa, ensi viikolla sektioaika. Tyttö on tulossa ja esikoinen ja perätilassa on köllötellyt lähes kaiken aikaa?!

Itsekin olen tuosta lastasta tietoa jo vähän etukäteen hankkinut, kun epäilynä on josko sellaiseen aluksi sitten joutuu. Olinkin jo kerennyt kanssa miettiä tuota että mitenkähän imetys mahtaa onnistua sektiohaavan ja toisaalta lonkkalastan kanssa!?

Mitenkä autossa kuljetus onnistuu? Mahtuuko normikokoiset vaatteet vauvalle vai onko tarvinnut jotain erikoista päälle puettavaa? Onko vaipan vaihto vaikeaa?

Kauheasti sitä miettii kaikkea. Osaisitteko noihin kysymyksiini vastata?

Mukavaa kesää kaikille! :flower:
Meillä kuljetettiin turvakaukalossa, joka vuokrattiin Folkhälsanilta ennen kuin kotiuduttiin synnytyssairaalasta. Vuokrahinta ei ollut paha ja kaukalossa vauva siis makaa selällään.

Puhdistus oli tosiaan helpointa niillä liinoilla. Varsinkin muutaman viikon kuluttua ne pesuhommat oli tosi hankalia minulle yksin. Ei jotenkin kädet riittäneet...

Me ei muuten osattu makuuttaa vauvaa lainkaan massullaan. Tuntui jotenkin niin pahalta eikä tyttökään oikein viihtynyt kuin selällään. Olisi kuulemma pitänyt, mutta ei tullut mitään.

Leveät vaatteet olivat sopivat ja 70 cm potkarit heti alusta, koska pienemmät potkarit olisivat vääntäneet jalkoja. Teetettiin tytölle semmosia unipusseja, joissa oli tosi pitkä helma ja ne kiristettiin sitten siltä helmasta narulla pussukaksi. Noissa pussukoissa ei mikään puristanut ja jalkoja mahtui kivasti potkimaan lastan kanssa.

Loppuvaiheessa oli hankalaa, kun tuli isoja kakkoja ja ne tuppasivat valumaan lastan allapitkin selkää. Vaippaa ei saa tietenkään lastan kanssa sieltä selkäpuolelta tiiviisti ja sotku oli sitten sen mukaista. En siis tehnyt vauvan kanssa hoidon loppuaikana mitään kaupunkiretkiä, koska kakan jälkeen kaikki vaatteet menivät pyykkiin ja pesu-urakka ei onnistunut julkisissa vessoissa. Nuo viikot tuntuivat vaikeilta ja laskin koko ajan päiviä, että hoito loppuisi.

Ne ultratutkimukset olivat rankkoja ainakin minulle, kun niitä lonkkia väänneltiin ja ei voinut pitää vauvaa sylissä. Olisin voinut nirhata ne ultraajat.

Talkki oli lastan kanssa ihan must. Meillä ei mennyt iho lainkaan rikki, kun laitoin lastaan aina talkkia ihan joka puolelle. Ja eipä tullut vaippaihottumaakaan koskaan, kun tehtiin ne pesut niillä puhdistuspyyhkeillä lähes koko hoidon ajan.

Tsemppiä kaikille lastan kanssa. Kannattaa muistaa, että on yleinen vaiva ja ihmisen elämänkaaresta minimaalisen lyhyt hoitoaika. Ja mikä tärkeintä - nimenomaan hoidettavissa!

 
marianne
meillä tytöllä todettiin lonkka luksaatio jo synnytys salissa. Ei saanut tuollaista lastaa vaan palvikin valjaat. Niiden kanssa oli ainakin helppo tyttöä hoitaa, joskin kaikki pesut tehtiin lapuilla. Meillä taisi olla 4-5kk valjaat. Kaikkia aluksi pelotti ottaa tyttöä syliin, mutta sitten kun ottivat niin totesivat vain että on paljon helpompi pitää kun on tukeva paketti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marke:
Meillä vielä vauva on mahassa, ensi viikolla sektioaika. Tyttö on tulossa ja esikoinen ja perätilassa on köllötellyt lähes kaiken aikaa?!

Itsekin olen tuosta lastasta tietoa jo vähän etukäteen hankkinut, kun epäilynä on josko sellaiseen aluksi sitten joutuu. Olinkin jo kerennyt kanssa miettiä tuota että mitenkähän imetys mahtaa onnistua sektiohaavan ja toisaalta lonkkalastan kanssa!?

Mitenkä autossa kuljetus onnistuu? Mahtuuko normikokoiset vaatteet vauvalle vai onko tarvinnut jotain erikoista päälle puettavaa? Onko vaipan vaihto vaikeaa?

Kauheasti sitä miettii kaikkea. Osaisitteko noihin kysymyksiini vastata?

Mukavaa kesää kaikille! :flower:
Mulla oli iso imetystyyny johon sitten koitin asetella vauvan hyvään asentoon imetystä varten, äkkiä oppi kyllä lastasta huolimatta käsittelemään vauvaa Mulla oli myös sektio haava) . Meillä oli sellanen "sammakkolasta" joten turvapenkkiin ei vauva mahtunut ja kuljetettiin sitä vaunun kopassa joka oli turvavöillä kiinni, jos piti johonkin ehdottomasti päästä. Ja vaatteista piti ottaa ensin isompi koko käyttöön että ne meni lastan päälle, että ihan pienet koot jäi käyttämättä..

 
Meillä kanssa tytölä huomattiin vasta 4kk iässä.
Hoitona oli sitten Taysissa jänteen leikkaus ja venutuksessa (sänkyyn sidottuna) 2 viikkoa.
Jonka jälkeen kipsattiin "sammakko" koteloon.
Sitä kipsi aikaa kesti puolisen vuotta ja sitten siirryttiin lastoihin.
Koko homma oli ohi kun tyttö täytti 1v.

Kerron kyllä lisää jos jotakin haluat tietää.
Pistä vaikka yv
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiljuset:
Alkuperäinen kirjoittaja Marke:
Meillä vielä vauva on mahassa, ensi viikolla sektioaika. Tyttö on tulossa ja esikoinen ja perätilassa on köllötellyt lähes kaiken aikaa?!

Itsekin olen tuosta lastasta tietoa jo vähän etukäteen hankkinut, kun epäilynä on josko sellaiseen aluksi sitten joutuu. Olinkin jo kerennyt kanssa miettiä tuota että mitenkähän imetys mahtaa onnistua sektiohaavan ja toisaalta lonkkalastan kanssa!?

Mitenkä autossa kuljetus onnistuu? Mahtuuko normikokoiset vaatteet vauvalle vai onko tarvinnut jotain erikoista päälle puettavaa? Onko vaipan vaihto vaikeaa?

Kauheasti sitä miettii kaikkea. Osaisitteko noihin kysymyksiini vastata?

Mukavaa kesää kaikille! :flower:
Mulla oli iso imetystyyny johon sitten koitin asetella vauvan hyvään asentoon imetystä varten, äkkiä oppi kyllä lastasta huolimatta käsittelemään vauvaa Mulla oli myös sektio haava) . Meillä oli sellanen "sammakkolasta" joten turvapenkkiin ei vauva mahtunut ja kuljetettiin sitä vaunun kopassa joka oli turvavöillä kiinni, jos piti johonkin ehdottomasti päästä. Ja vaatteista piti ottaa ensin isompi koko käyttöön että ne meni lastan päälle, että ihan pienet koot jäi käyttämättä..

Meillä tyttö syntyi ihan normaalisti alakautta.
Lonkkaluksaatio huomattiin sit sairaalassa tarkastuksessa
vaatteet reilusi venyviä ja paljon talkkia lastan alle. Palon käytin myös
vauvojen kosteuspyyhkeitä. Mies kävi vuokraamassa vastaavanlaisen aktan tuorvavuoteen niin päästiin autollaki liikeelle.


Hyvin se aika meni, meillä vain tuli muita mutkia matkaan kun tytön kallo pääsi painumaan lastahoidon aikana sen verran pahasti että leikkauksella
jouduttiin oikasemaan.
 

Yhteistyössä