Lopettaako vauva yötissittelyn itse aikanaan?

  • Viestiketjun aloittaja Tissittäjä
  • Ensimmäinen viesti
Tissittäjä
Haluaisin ASIALLISIA neuvoja yöimetyksestä vieroittamiseen. Itse toivoisin, että vauva luopuisi itse kun on siihen valmis, mutta syksyllä lähden töihin ja siihen mennessä haluaisin saada nukkua yöt rauhassa. Lapseni on nyt reilu 10kk-ikäinen ja syö 1-2 kertaa yön aikana rintaa. Ei herää yleensä huutaen vaan ähisten tietyllä tavalla ja jos en anna rintaa niin yhkää ja kitisee kunnes saa maitoa. Syö selvästi nälkäisenä ja hotkien ja nukahtaa kun on kylläinen, joten en usko, että pelkästään tavan vuoksi herää syömään. Tai ei oikeastaan edes HERÄÄKÄÄN vaan syö puoliunessa. Poikkeusöitäkin toki on ja silloin saattaa kitistä, vaikkei olisi nälkäkään. Silloin tutti yleensä riittää tai viereen ottaminen. Pääosin nukkuu omassa sängyssään. Unikouluun minusta ei taida olla kun nukun vauvan kanssa kaksin samassa huoneessa. En yksin jaksaisi vetää koulua läpi. Mies nukkuu aikaisten aamuherätyksiensä ja herkkäunisuutensa takia eri huoneessa ja sen haluan suoda raskaan työn raatajalle. Kuitenkin alkaa olla jo oma jaksaminenkin kyseessä pikkuhiljaa ja viimeistään sitten kun itse aloitan työt. Tyttö on silloin 1v3kk. Kertokaahan kokeneemmat, miten olette "kivuttomasti" saaneet yötissittelyn loppumaan vai onko vauva lopettanut itse kun on siihen valmis. Toivon siis edelleen, että näin voisi todellakin olla.
 
piipii
Meillä poju (nyt 14kk) alkoi itse lopetella tossa 10kk jälkeen yösyöntejä, ensin lähti yksi tissi ja sitten parin viikon päästä se toinenkin.
Ei tarvinnut unikouluttaa, vaan siihen riitti se että mies meni nukkumaan vauvelin kanssa samaan huoneeseen ja mä toiseen, ja parina yönä kun yritti esittää toiveita tissistä, niin mies katto ensin että riittääkö tutti. Jos tutti ei riittänyt, niin haki minut paikalle, ja sitten kun tutti hiljensi, niin takasin nukkumaan vaan. Nopeasti lakkasi pyytämästä tissiä.
Ja huom, mä olin ollut töissä jo kolme kuukautta siihen mennessä, eikä mua niin erityisesti ne yösyötöt väsyttänyt. Kyllähän se vauva muutenkin välillä öisin heräilee, eli kyllä mä sen antasin syödä niin kauan öisin, kuin sitä vaan nälättää.
Tosin voisit kyllä, jos miehesi suostuu, niin kokeilla tuota mitä me tehtiin.
 
Pyrystiina harmaana
Meillä myös kuopus söi rintaa öisin melkein 1v asti. Ja söi kanssa ihan kunnolla, että ajattelin nälissään hänen olevan. Me lopulta teimme kanssa niin, että mies otti pojan aina viereensä kun heräsi ja itse nukuin eri huoneessa. Muutamassa päivässä tottui. Ilmeisesti se syöminen oli kuitenkin tapa eikä nälkä
 
Tissittäjä
Kiitos vastauksista. Jotenkin on mullakin vaan sitkeästi sellainen ajatus päässä, että kyllä se itse sitten lopettaa yösyömiset kun on siihen valmis. Täytyy kyllä sitten kesällä alkaa noita teidän konstejanne kokeilla, jos ei tyttö ymmärrä lopetella itse ennen sitä. Laittakaa vaan lisääkin kokemuksia, kiva olisi lukea.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 14:25 Tissittäjä kirjoitti:
Jotenkin on mullakin vaan sitkeästi sellainen ajatus päässä, että kyllä se itse sitten lopettaa yösyömiset kun on siihen valmis.

Näin todellakin voi tapahtua, toisilla aikaisemmin toisilla myöhemmin :) Sitä ei tietenkään kukaan voi luvata, että juuri sinun vauvasi olisi valmis luopumaan yöimetyksistä ajattelemassasi aikataulussa. Toisaalta, jos annat imetyksen edetä omalla painollaan, yöimetykset ihan varmasti jäävät jossain vaiheessa pois ilman, että teet itse juuri mitään sen eteen.

Aika tyypillinen yövieroittumisikä on (jos ei ole vieroittunut alle vuoden ikäisenä) n. 1v3kk kohdilla ja toinen n. 1v9kk kohdilla. Monesti n. vuoden, 1v5kk ja 2 vuoden kohdalla taas on tihentynyt yösyömisen vaihe. Viimeistään kahden vuoden jälkeen alkavat yöimetykset jäädä lähes kaikilta lapsilta pois. Ilmeisesti sinulla ei kuitenkaan ole aikaa eikä haluakaan odottaa sinne asti...
 
ennetin
mietin vaan että meillä poika jätti yösyömisen puolivuotiaana, mutta kun hän aloitti juuri tuollaisen ähisemisen yöllä kuten mainitsit niin sorruin antamaan helposti rintaa ja TADAA nyt minulla on vieroituksessa yksi vuotias tissiäinen. eli varoituksen sana, jospa kokeilisit että auttaako siihen ähinään ja puhinaan tutti tai pelkkä sylittely ? tai vaikkapa vesitilkkanen?itse en ole itkettänyt lastani yhtään,. en ole jättänyt häntä huutamaan sänkyynsä, silti on saatu tuloksia jo muutamassa yössä.- ja uskaltaisin väittää, että jos lapsi on syönyt iltapuuronsa niin ei se nälkää yöllä ähise. Meilläkin imee kyllä ahneesti ja vaikuttaa "nälkäiseltä" kun yöllä antaa maitoa, mutta luulen sen olevan vain imemisen halua.

Nyt on viisi yötä takana kun en ole antanut rintaa vaan pitänyt kainalossa ja silitellyt ja tarjonnut tutia jos ja kun lapsi herää yöllä. Viime yö oli jo suht' rauhallinen, heräsi vain kerran aamuyöstä ja nukahti pian takaisin. Tsemppiä. Ainin ja varmasti tämä vieroitus tulee hankalammaksi mitä pitempään sitä pitkittää.
 
Meillä tyttö jätti ihan omaan tahtiinsa yötisuttelun pois ollessaan noin 1v2kk. Sitä kestikin hyvän aikaa eli muutaman kuukauden kunnes taas kolmisen viikkoa sitten alkoi öisin kammeta tisulle useamman kerran jostain kello 3 eteenpäin. Meillä on vesimuki yöpöydällä ja siitä olen tarjonnut huikkaa jos tyttö on noussut sängyssä istumaan asti. Nyt on pari viime yötä mennyt ihan mukavasti. Yksi aamuyön tisuttelu on riittänyt. Uskon, että tämäkin taas pian tasoittuu. Annan tämän asian edetä omalla painollaan kun koen jaksavani ja olen kotiäitinä.
 
eva
Oletko harkinnut, että ottaisit lapsen viereesi nukkumaan, jolloin sinunkaan ei tarvitsisi herätä syötön takia? 1-2 tisuttelua yössä ei kuitenkaan ole kauhean paljon.

Meillä lapsi vähensi itse yösyömistä juuri noihin määriin, mutta sitten meillä oli sairasteluputki ja ongelmia lehmänmaidon aloittamisen takia, joiden aikana hän kehitti reilun vuoden iässä tavan heräillä useampia kertoja yössä. Yötissittelystä päästiin meillä ihan kivuttomasti kun mies otti vetovastuun öistä, mutta toisin kuin monissa muissa perheissä, meillä se ei vähentänyt yöheräilyä vaan lisäsi sitä! Meidän oli siis lopulta pakko turvautua unikouluun. Jos siihen päädytte, suosittelen lukemaan Elizabeth Pantleyn kirjan "No-cry sleep solution" (on siitä suomennoskin mutten muista nimeä). Me lopulta päädyimme unikouluttamaan suunnilleen neuvolan ohjeilla, mutta koin hyvin hyödylliseksi myös tuon kirjan, jossa käytiin läpi erilaisia tapoja tukea pienin askelin lapsen itsenäisempää nukkumista.
 
Itse lopetin yösyötöt kuukautta ennen töihin menoa. -sopi isännän aikatauluun. Isännällä vapaat, itse nukuin toisessa huoneessa, kolme yötä. Tätä ennen isäntä vei nukkumaan vajaan viikon, eli imetin toisessa huoneessa ja isännys vei nukkuu. Edelleen imettän, vaikka kesällä ois tarkotus viimeistään lopettaa, neiti pian 2v. Itse teen paljon yötyötä.
 
Tissittäjä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 14:39 milka kirjoitti:
Ilmeisesti sinulla ei kuitenkaan ole aikaa eikä haluakaan odottaa sinne asti...
Kyllä haluaisin imettää pitempäänkin, ei se ole siitä kiinni. Arveluttaa vain, kuinka mahdan jaksaa yöheräilyjä työssä käydessäni. Toisaalta olen kyllä aika huonouninen muutenkin ja vessassakin hyppään ainakin X2/yö, joten luulisi tuon imettämisenkin hoituvan tarvittaessa jonkin aikaa vielä töissä ollessakin. En tiedä vielä oikein itsekään, miten asian hoidan, mutta hyvä on kuulla kuinka muilla on mennyt vieroittelu.
 
Tissittäjä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 13:04 piipii kirjoitti:
eikä mua niin erityisesti ne yösyötöt väsyttänyt. Kyllähän se vauva muutenkin välillä öisin heräilee
En minäkään koe tuota imettämistä mitenkään sen raskaampana kuin itse heräämistäkään. Oikeastaan imetän siis ihan mielelläni kun tiedän pääseväni pian taas nukkumaan uudelleen. Enemmänkin juuri pelottaa tuo kun joskus on pakko yösyötöistäkin luopua, että kuinka saan sitten nukuttua, jos vauva ei olekaan lopettamisesta samaa mieltä. En tosiaankaan haluaisi/jaksaisi huudattaa, kun tähänkin asti olen niin "helpolla" päässyt, että tissi suuhun ja kohta taas unten maille. Olen tuota vieressä pitämistäkin kokeillut, mutta ähisee ja kitisee ja pyörii tasan niin kauan kun saa maitoa. Tutti auttaa vain hetkeksi. Ehkä juuri kerkeän uneen vaipua niin saa taas olla antamassa tuttia. Tätä tuttirumbaa siis jatkuu niin pitkään, että imetän. Sitten nukumme molemmat.
 
Tissittäjä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 20:58 eva kirjoitti:
Oletko harkinnut, että ottaisit lapsen viereesi nukkumaan, jolloin sinunkaan ei tarvitsisi herätä syötön takia? 1-2 tisuttelua yössä ei kuitenkaan ole kauhean paljon.
Otan tytön joskus aamuyöllä viereeni nukkumaan, jos aistin levottomuutta imetyksen jälkeen ja on odotettavissa tuttirumbaa tai uudelleen tissittämistä pikapuoliin. Itse kuitenkin nukun paremmin kun saan olla yksin sängyssä, neiti kun tahtoo valloittaa koko vuoteen ja minä saan kyyristellä kapealla kaistaleella. :eek: Edellisessä kommentissani juuri tuohon heräämisasiaan vastasinkin eli ei se imettäminen sinänsä rasita sen enempää kuin muutenkaan herääminen. En kyllä ihan unessa pysty millään pysymään imettäessä vaikka nukkuisimme koko yön tissi suussa :LOL:
 
Odotin 1v. asti, että vauva olisi itse jättänyt sen ainoan yösyönnin pois. Kun ei näin käynyt, lopetin tissin antamisen, kun vauva oli 1v. Ja ylättävän hyvin se meni ja itkua siitä ei juurikaan tullut. Ja kahden viikon jälkeen lapsi alkoi nukkua 8h unet! :)
 
pistäytyjä
Kaksi ensimmäistä "tutitonta" vauvaani olen joutunut pikkuhiljaa itse tissittelyä vähentäen joutunut vieroittamaan yötissittelystä reilun vuoden vanhana, mutta kolmas huvitutinkin kelpuuttanut vauvani yllätyksekseni itse lopetti yösyömisen 1v4kk:n iässä. Aamun ensimmäinen tissittely oli sitten usein jo kuudelta, mutta nyt 1v6kk:n iässä sekin on siirtynyt myöhemmäksi. Tsemppiä sinulle!
 
Minä vieroitin yötissittelystä vesipullon kautta.
Eka oli hieman protestia, mutta jos oli oikeasti jano niin joi, lopulta nuo yöjuomiset loppuivat. Nyt vaan joskus haluaa juoda yöllä (lähinnä kun on kipeänä, kuumeessa) eli on kuitenkin vettä lähettyvillä kun juo juuri ennen nukkumaan menoa ja sitä jää kuitenkin jos yöllä tulee tarve juoda.
 
Vauva vierottaa joskus itse itsensä ja silloinhan ne yösyötötkin loppuu. Ajasta vaan ei tiedä :) . Toisaalta kyllä sitä yöllä välillä muutenkin kelloa kattoo tai käy vessassa, niin sovittaa sitten nämä omat "tärkeät2 yötoimensa siihen imetykseen, niin se ei häiritse.
Meillä esikoinen lopetti tisuttelun joskus 8-10-kuukauden iässä, mutta se johtui varmaan siitä, kun odotin toista. Toinen lopetti vajaan 1,5 vuoden iässä ja kolmonen on nyt 1,5 vuotias eikä päivisin tai liikkeellä ollessa pyydä tissiä, mutta iltaisin sohvalla lötkötellessä ja kotona kun on muuten pitkästynyt, viihdyttää itseään tissillä. Yöt on vaihtelevia, mutta puoliltaöin varhaiseen aamuun, ehkä noin 12-5 useimmiten nukkuu ilman tisuttelua. Joskus menee koko uökin. Toisaalta kun hän nukkuu vieressä, niin mä en aina aamulla edes tiedä/muista, onko yöllä tissuteltu.
Mä en jaksa edes ajatella vieroitusta, katotaan sitten puolenvuoden päästä, kun muksu osaa paremmin puhua. Itse koen pari-kolme taisteltua yötä huomattavasti hankalammaksi ajatukseksi kun pari-kolme yösyöttöä. Tarjoan lääkkeeksi vieressä nukuttamista, ni ei tarvi tehdä mitään. :D :p
 

Yhteistyössä