***LOPPUKEVÄÄN 2010 HOIDOISTA PLUSSANNEET***

Kiitos illusia76 uudesta ketjusta =) Kaipa minäkin uskallan tänne siirtyä. Täytyy vaan uskoa, että masussa on edelleen kaikki hyvin! Luin piinailuketjusta, että olet tänään nähnyt ihania ultrassa :heart: , onnittelut!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nemi77:
Kiitos illusia76 uudesta ketjusta =) Kaipa minäkin uskallan tänne siirtyä. Täytyy vaan uskoa, että masussa on edelleen kaikki hyvin! Luin piinailuketjusta, että olet tänään nähnyt ihania ultrassa :heart: , onnittelut!
Kiitos, juu oli ihan pakko käydä kun olen aikalailla hermoillut tän raskauden suhteen viimeaikoina. Mulla on etova olokin vähentynyt niin paljon, että vain iltaisin on pientä huonoa oloa. Väsymys on kylläkin aika kova eikä unta tartte houkutella illalla 10 aikaan, vaikka normaalitilassa olen illanvirkku :)
Tuota raskaudesta kertomista mietitään vielä..ei oikein vieläkään ole sellainen olo et haluttaisi kertoa kellekään. Ajateltiin et 3 viikon päästä kun niskapoimu-ultra on ohi, niin jos kaikki ok niin sitten kerrotaan IHAN kaikille. Nyt EHKÄ muutamalle..

Onko kaikki muut jo kertoneet vanhemmille ja kavereille raskaudesta?
 
Illusia onnittelut ultrasta ja kiitos ketjutuksesta! Minullakin on oireita vähemmän, mutta ei tunnu 'ei raskaaltakaan'. Syöminen on jotenkin erilaista, usein tapahtuvaa, vatsantoiminta vähän turhan hankalaa, välillä juilii mahassa ja rinnat on uuden näköiset, joten jos nyt ensi viikolla ultrassa on jotain häikkää, niin ainakaan en sitä nyt tunnista.

Ollaan kerrottu lähimmille kavereille, koska kaljattomuus ja kahvittomuus puhuvat omasta puolestaan. Perhe saa odottaa ensi viikkoon.

 
Hip hei!

Siirryin kans tänne, vaikka meinasin vasta np.n jälkeen. Mut tää oma pino on kyllä jotenkin turvallisempi, ku normi odottajien pino :D
Ekas neuvolas kans olin tänään, äänet ei kuulunu, mut ultras vattan päältä. Terkka sanoi näkevänsä molemmat ja sykkeetkin, mä en kyllä nähny mut pääasia et joku näki. Oli kyllä sit pikkasen vanha ultralaite ja tosi epäselvä kuva, sillä ei kyllä folliultria tehtäs :LOL:

Oireita ei edelleenkään oo, pitää vaan yrittää uskoa tähän.

Kerrottu on jo mun sisaruksille ja molempien vanhemmille sekä muutamille kavereille. Eli aikasta monelle. Edellisistä raskauksista kerrottiin vasta sit ku oli menny kesken, et nyt otettiin toinen kikka käyttöön et menneisyys ei toistais itteään. En oo yhtään taikauskonen.
 
Morjens,

Tosta kertomisesta...Me ollaan kerrottu nyt molempien vanhemmille, justiin viime viikonloppuna kerrottiin miehen vanhemmille, kun oltiin käymässä (he asuvat meistä kaukana) ja haluttiin kertoa kasvotusten. Minun vanhemmat on tiennyt alusta asti, koska ovat tienneet joka askeleen myös hoidoissa. Äiti on mulle niin läheinen ja tärkeä tuki, että oon jakanut kaiken hänelle hoidoista ja raskaudesta.

Kavereille ollaan kerrottu niille, jotka on tiennyt hoidoista. Pikkuhiljaa mietitään kertomista myös niille, jotka eivät ole projektista tienneet. Mulla on myös niitä kavereita, jotka on saaneet lapsensa sormia napsauttamalla ja heidän kanssaan olen hoitojen aikana ollut melko vähän tekemisissä. Maailmat vain ei ole kohdanneet. Jotenkin heille en halua vieläkään kertoa, en oikein tiedä mistä se johtuu.

Ihanaa, että me saadaan tuttu porukka kokoon ja mennään kaikki niin samassa vaiheessakin :heart:

Olin eilen neuvolassa ja sydänäänet saatiin kuuluviin. Silti mua edellee kovasti huolestuttaa, erityisesti se, että meidän toinen pikkuinen oli toista niin plajon pienempi np-ultrassa. Kaikki oli kyllä hänelläkin hyvin ja kätilö sanoi, ettei tarvitse huolestua, mutta jotenkin se viavaa takaraivossa. Rakenneultraan on vielä ikuisuus ja tekisi niin mieli käydä katsomassa pikkuisia omakustanteisesti ultrassa. Mutta onko se vähän hölmöä?
Miten te olette ajatelleet, käyttekö vielä niskapoimu-ultran ja rakenneultran välissä ultrassa?
 
Sori jos poistin liiankin nopsaan osan teistä vanhasta ketjusta, mutta onhan tää tosi kiva olla täällä tutulla porukalla ja kun samoissa tilanteissa ollaan. Ja nimenomaan kun meille tuo raskautuminen ei ole ollut itsestäänselvää, niin on kivempi olla eri ketjussa kuin ne joille raskaaksitulo on vain tahdon asia.

Paiju, mulla on aikalailla samat oireet kuin sulla. Syöminen on tosiaankin erilaista, useimmiten ei tee mieli ruokaa mutta sitten kun nälkä tulee niin se tulee tosi rajusti. Vatsaa oikein kouraisee :/

Tytti, eikös sun pikkuisilla ollut ihan vain muutama päivä eroa koossa? Varmasti ihan normaalia jos kätilökin sanoi ettei tartte huolestua. Mutta voihan se olla, että oman mielenrauhasi takia olis hyvä käydä tuossa välillä ultrassa. Kyllähän se oloa helpottaa kun saa varmistusta siitä et kaikki hyvin :)
 
Kaippa minäkin tänne sitten siirryn!

Täällä jatkuu hirmuinen pahoinvointi! Pahimmillaan 4x päivässä käyn halailemassa pönttöä. Huh! Eka lomapätkä lusittu ja huomenna pitkä työpäivä. Mua ihan pelottaa mennä sinne! Mitä jos en ehdi vessaan ajoissa? Aattelin nyt kuintenkin yhden vuoron kokeilla, mut jos ihan kamalaa on niin jatkan sitten saikulla. Maha toimii myös täällä laiskasti..

Kertomisesta.. Meidän molempien perheet tietää ja yksi ystävä. Juhannuksena voi olla et joudutaan kertomaan ystäville, jos yrjöilen ympäriinsä...

Kahden viikon päästä ois sit se np-ultra..

Tytti: On aivan normaalia et vaavit ovat hieman erikokoisia! Yritä olla murehtimatta!
 
Ei kannata vielä Pikkuperho, tulee turhaa stressiä. Mä ostin viime vkolla ja parina päivänä yritin kuunneella, muttei kuulunu. Ja eihän neuvolaskaan vielä kuulunu, joten oon haudannu sen muutamaks viikoks vaatekaapin perukoille :D Niin ja ekalla kerralla luulin kuulevani molempien sykkeet, mut ne olikin nivusista mun oma syke :LOL: :LOL:
 
Kiitos taas rohkaisusta meidän kaksosten koon suhteen. Jotenkin helpottaa, kun joku toinen sanoo, että ei kokoero mitään haittaa. Heillä oli siis kolme päivää eroa, toinen vastasi raskausviikkoja ja toinen tuli sen kolme päivää perässä.

Mitkäs raskausviikot sulla Pikkuperho olikaan? Mulla kuului ihan selvästi kotidoplerilla rv 11+1. Edellisenä päivänä oli kuultu äänet neuvolassa. Sitä ennen en uskaltanut testata.

Toi kotidopleri on muuten aika jännä vehje, mulle se kyllä antaa meilenrauhaa. Yksi päivä en kuullut ääniä ja menin pieneen paniikkin, mutta sitten tajusin nostaa dopleria ylemmäs mahalla. Pienet olivatkin matkustaneet kohdun kasvun myötä ylemmäksi, eivätkä äänet enää kuulu ihan alhaalta niin kuin aiemmin. Onneksi löytyi siis kuitenkin.

Odotan kovasti mahan kasvua, edelleen vaan turvottaa iltaisin ja ehkä maha ihan vähän pömpötää. Tosin en oo ihan varma, kun enää en vedä mahaa sisään ryhdikkääsi niin kuin aiemmin, vaan annan sen olla omassa muodossaan :)

Tänään tuli yksi raskausviikko lisää eli 13+0

 
riksu82 tsemppiä pahoinvoinnin keskelle! Itse on ole käynyt kun muutaman kerran yökkimässä, mutta etovaa oloa on kyllä joka päivä. Toivottavasti sinulla helpottaa pian! Jäät vaan saikulle, jos et pysty olemaan töissä! Itellä onneksi kesäloma, mutta mietin etten varmasti jaksaisi olla töissä. Etova olo ja väsymys vievät sen verran hyvin voimat.

kertomisesta: Meillä molempien vanhemmat ja sisarukset tietää ja ne kavereista, jotka ovat olleet tietoisia hoidoista. On pyydetty ihmisiä pitämään asian omana tietonaan, eikä aiota kertoa yleisesti kaikille ennen kuin raskaus alkaa näkymään. Tietenkin nyt kesäaikaan on paljon kaikenlaisia pippaloita, joissa mun kahvin ja alkoholin juomattomuus voi herättää epäilyjä... Ja toi mahakin on kyllä aika turvonnu, onneksi tänään maha on toiminut ihan hyvin (kiitos duphalacin).

tytti82 Ihanaa, että kuulitte molempien sydänäänet :heart: :heart: Eiköhän tuo kokoero tosiaan ole ihan normaalia! Olen itse kaksonen ja olin ollut koko raskauden ajan hieman isompi kuin sisarukseni ja olen edelleen pari senttiä pitempi =) En vielä tiedä tuosta ylimääräisestä ultrasta. Kun en ole varannut np-ultraankaan vielä aikaa. Oletan, että ekassa neuvolassa se varataan. Mutta jos alkaa huolettamaan, niin olen melko varma, että ylimääräiseen ultraan varataan aika.

Minäkin odottelen kovasti mahan raskaudesta johtuvaa pullistumista, eikä turvotuksesta johtuvaa :ashamed:
 
Nyt iski epätoivi. Ainoa oire minkä raskaudesta ajattelisin johtuvan on sekin hävinnyt. Mulla on ollu tissit tosi arat ja "paisuksis" mut ei oo enää, on ihan lörpöt taas. Sillon pp 9 arvasin tissikivusta olevan raskaana ja silloin plussatestin teinkin.
Mut oon tosin eilen aamusta laittanu vaan yhen lugen, samoin tänä aamuna, mut eilen illalla laitoin vielä kaks. Voiskohan toi lugejen vähentäminen palauttaa tissit, voishan....
 
Pitkästä aikaa kirjoittelen taas.Ei kannata MILONA säikähtää oireettomuutta.Mulla on nyt 9+3 ja oireita on ja ei ole.Juuri noista rinnoista minäkin aina"päättelen"jotain.Mutta turvotus niissäkin vaihtelee.Välillä ovat ihan normaalit ja toisinaan taas sitten kauheet meijerit :eek: Tänään kävin sikiöseulonnan verikokeessa ja ensiviikolla menen ylim ultraan yksityiselle ns mielenrauha ultraan" ja 6.7 on sitten lääkärineuvola a 14.7 NT ultra.Mietin pitkään menenkö tuohon seulontaan,olimme miehen kanssa siitä niin eri linjoilla.Saa nähdä että miten tässä vielä käy :| Dobbleria olen minäkin kokeillut ja omasta mielstäni saanut kyllä äänet kuuluville.Mulla on sellanen halppisversio,olikohan se nyt vähän yli 50 ekee.Se kohina mikä siitä tulee on tosi häiritsevää,mutta kyllä sieltä tum tum kuuluu, tuskin ne mun omat sydänäänet tossa navan alapuolella kuitenkaan on ;)
 
Dopplerista kyllä mä sitä huvikseni jo testasin eilen, mutta en odottanutkaan kuulevani mitään. Viikkoja on 9+5 ja viuhviuh-äänen sain tosi selvästi kuuluviin, olisko joku istukan ääni? Ja sitten semmosta aika epäselvää "meteliä" yhdestä kohtaa. Sikiön syke kai hakkaa jotain 170 nyt tällähetkellä, että kyllä sen pitäis erottaa omasta sykkeestään sit selvästi =)

Mulla on nt-ultra 13.7 ja lääkärineuvola-aikaa soittelen huomenna =)
 
Heippa kaikille! Mä niin ajattelin, etten uskalla mihinkään odotusketjuun ennen ekaa neuvolaa... mutta tämä tuttujen joukko tosiaan veti puoleensa. :) Kiva on lukea teidän kaikkien kuulumisia - ja ennen kaikkea ihanaa, että kuulumiset ovat hyviä!

Meillä on huomenna eka neuvola puoliltapäivin. Ällötykset jatkuu, väsymys on vähentynyt (onkohan lugejen vähentämisestä apua siihen? Enää menee yks/pvä) ja toivo yrittää pitää itseään hengissä. :)

Tuosta kertomisesta... me ollaan puhuttu hoidoista lähimmille sukulaisille (vanhemmat + sisarukset) avoimesti ja muutamille ystäville myös. He ovat koko ajan tienneet, mitä milloinkin tapahtuu - joten tietävät nytkin. :) Muutama ystävä haluaisi paljastaa jo lapsilleen/teineilleen, mutta se me ollaan ehdottomasti kielletty vielä tässä vaiheessa. Lisäksi olen kertonut töissä kaikille vakituisille työkavereille ja esimiehelle - meidän työssä on niin hankala esittää, että kaikki on ok, jos ei ole... Tavallaan on helpotus, kun asiasta voi puhua aika monen kanssa. Mutta JOS nyt kävisikin köpelösti, olisi kyllä aivan kamalaa kaikille asiasta tietäville alkaa tiedottamaan surkeita uutisia...

 
milona Ei tosiaan kannata säikähtää oireettomuutta! Mullakin oireet tulee ja menee, välillä tosi voimakkaita oireita ja sitten saattaa olla melkein kokonainen päivä, että on normaaliolo.

Nyt vähän nolo kysymys :ashamed: ensikertalainen, kun olen: Pitäiskö mun jo varata aika nt-ultraan ja lääkärineuvola-aikaa? Kun varasin ajan ekaan neuvolaan ei asiasta mainittu mitään. Nyt huolettaa, että jos oiski pitänyt heti varata aika ja nyt ajan saanti sit venyy vaikka kuinka pitkälle? Eka neuvolahan mulla on 30.6.

PetKat tervetuloa vaan mukaan :D Uskallat kyllä tänne tulla! Sullahan näyttäs kohta olevan eka neuvola, tulehan kertomaan sitten miten meni!

on: Sain eilen kummitytön pieneksi jääneitä vaatteita. Ensiksi aloin valkkaamaan niistä sekä tytölle että pojalle sopivia, mutta sitten iski vainoharhaisuus :/ En uskaltanut jatkaa valkkaamista... Kummitytön äiti sanoi, että ota koko kassi mukaan ja katso läpi, kun siltä tuntuu. Ihania :heart: pikkasen vaatteita tuossa lattialla kassissa kyllä on! Milloinhan sitä uskaltaa ne käydä läpi :eek:
 
Menin sitten vanhasta tottumuksesta lapsettomuuspuolelle ihmettelemään :LOL:

Nemi77: np-ultrahan "pitää" tehdä viikoilla 11-12+6 (jos oikein muistan). Voisit varmaan soittaa neuvolaan ja kysyä et kannattaisko se varata sillä ajat saattavat olla tiukoilla! Ihanaa et oot päässy jo hiplaileen vaatteita! Ite en oo ostanut viä mitään, mut onhan meillä likan vanhoja. Ekassa raskaudessa muistan kun ostin ekat vauvan vaatteet rv5! :) Niitä oli niin ihana hypistellä!

Mua vähän kummastuttaa se et mulla ei oo ollenkaan sitä ekaa neuvolalääkäriä... Neuvolatäti sano vaan et kyl ne sun paikat on silloin alkion siirrossa katottu... Ja et noita aikoja on muutenkin vähän! Tarviskohan mun kuitenkin vaatia sitä?

Tällä viikolla tosiaankin oon lopettanut kaikki lääkkeet! Jipii! Hyvästi luget! Selvisin muuten hyvn työpäivästä. Ekana aamulla kun heräsin kävin yrjöllä mut se jäi sit siihen! Pari kertaa töissä tuli läheltä pitiyökötys, mut menin heti syömään eväitä niin helpotti. Vois sanoa et voin siellämelkein paremmin kuin kotona, koska täällä mun ei tarvi kun mennä keittiöön niin oksennan! Helpottais niin paljon, jos ei tarvis tehdä pikku likalle ruokia...

Mahan koosta! Oon tosi hoikka ja viime raskaudessa oli tosi pieni maha. No mutta nyt EI! Mun maha on nyt jo varmaan sen kokoinen, kun se viimeks oli rv 20 :LOL: Just vedin caprit jalkaan niin ei mene nappi kiinni! Ollaan kohta lähössä kavereiden kanssa mökille saunoon, saas nähdä viittiikö kukaan mitään ääneen sanoa...

riksu + papu rv 10+3
 
NEMI!Mä sain neuvolasta lähetteen sikiöseulontaan(verikokeet ja NT ultra lähete tuli sitten postissa keskussairaalasta).Tai siis omassa TK ssa kävin verikokeessa ja 14.7 meen nt ultraan sairaalalle.Neuvolalääkäri on 6.7.Multa myös otettiin kaikki hivit yms uudestaan vaikka ne oli maaliskuussa klinikalla otettu.

ite en oo uskaltanu ostaa mitään ,ja jätänkin varmaan kaikki hankinnat viimetippaan.Vaunut meillä on, mies on ne ostanu aikanaan kun meinas että heille toinen tulee.Ei niissä ole siis kukaan nukkunut.

Hyvää juhannusta kaikille, lähdemme huomenna 2 vrk Kylpylään :flower: B)
 
Nemi tosiaa meilläkin sai ajan ultraan neuvolasta, mutta ehkä sinuna soittaisin ja varmistaisin, koska sen ultrauksen aika alkaa sullakin kohta jo olla, tai ainakin mulle olivat varanneet sen ajan 11+2 päivään, eli ensi viikolle! Luulen kyllä, että tuossakin on eroja paikkakuntien välillä, itse asun Helsingissä. Lääkärineuvolaa ei täällä tulekaan tässä vaiheessa kun ei ole perussairauksia. Ja tosiaan kuten Karmillallakin kaikki labrat pitää ottaa uudestaan, ei kelpaa pari kuukautta vanhat omalta klinikalta.

Riksu
voi uskomaton tuota sun pahoinvointia. Otan osaa!

Minullakin on aika oireettomia päiviä, eikä pahoinvointia juuri nimeksikään. Tänä yönä kyllä heräsin vatsan vihlontaan ja tuntuu ettei ihan koko mahaa saa enää tavallisesti vedettyä sisään, toivottavasti kohdusta eikä jostain sisäläskistä johtuen.

Oikein hyvää juhannusta kaikki te! Onpas ihanaa olla raittiina näin hyvästä syystä, vaikka toki edelleen hirvittää se tuleva ultra.
 
Kiitti Karmilla ja riksu vastauksista! Soitan huomenna aamulla neuvolaan ja kysyn nt-ultrasta, eka neuvola vasta 30. 6. yritin soittaa jo tänään, mutten saanut ketään kii puhelinaikojen ulkopuolella.

Oikein hyvää ja toivottavasti aurinkoista juhannusta kaikille :heart: Nautitaan hyvästä ruuasta ja limsasta :D (Meikäläinen varmaan syö muidenkin juhlijoiden edestä :ashamed: )
 
Tuosta nt-ultrasta.. minä sain ekalla neuvolakäynnillä sen äitiyskortin johon terkka oli laittanut äitipolin numeron, josta minun itse piti varata aika. Katsottiin kyllä terkan kanssa se ajankohta suunnilleen kun se ultrahan pitää tehdä tietyillä viikoilla. Sulla Nemi on aika myöhään tuo eka neuvola joten on kyllä viisasta soittaa nyt sinne neuvolaan ja varmistaa et saat ajan. Ja sitäpaitsi, jos haluat myös sen veriseerumiseulan, niin se pitää ottaa vähintaan viikkoa ennen nt-ultraa jotta voivat käyttää niitä molempia tulosten analysointiin.

Riksulle jaksamisia kamalan pahoinvoinnin keskellä :hug: Aivan kamalalta kuulostaa tuollainen oksentelu. Kuulut ilmeisesti siihen pieneen ryhmään joka yrjöää loppuraskauteen asti :|

OIKEIN HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE, SYÖDÄÄN AINAKIN HYVIN :LOL:
 

Yhteistyössä